De geschiedenis van den auto. Algem. weekoverzicht Qemengde Berichten Zaterdag 23 April 1932, No. 17 De wettenmakers hebben zich allang met het probleem van het verkeer bezig gehouden, toen het probleem nog niet eens bestond. In 1804 ramde een auto van Trevithick een tuinmuur in elkaar en om de schadevergoeding vast te stellen werd hiervan protocol genomen en daarmede was de eeiste aangelegen heid van dien aard in de wereld gezet. In 1831 had het eerste auto-oLge- luk plaats, door moedwilligheid ver oorzaakt. Het was aan steenen te danken door de bevolking op haar landwegen gestrooid ten einde haar afkeer van de nieuwe dingen te markeeren. In 1865 werd reeds de eerste autowet uitgevaardigd. Het Engel- sche parlement broedde het ding uit en het schreef o.a. voor, dat de maximumsnelheid van een auto in de stad 2, en buiten 4 mijl zou bedra gen. Per uur wel te verstaan Boven dien moest vijftig meter voor eiken auto een vent met een- rood vlag getje loopen om de Victoriaansche burgers van de komende gevaren op de hoogte te stellen. Nog een beetje later gingen Frank rijk en Daitschland een edelen wed strijd aan, wie de auto uit zou vin den c.q. wie tot hare ontwikkeling het meeste bij zou dragen. In 1883 kreeg Daimler zijn eerste patent in handen en twee jaar later gewerd hem het patent voor „Fahrzeuge mit Gas bzw. Petroleumkraftsmachinen". En op 29 Januari 1886 kreeg een andere groote in de autobranche, Karei Benz, zijn patent voor een „Benzin Kraftwagen". Wat Holland betreft, deed de auto daar te lande zijn intrede door de portefeuilles van de leesgezelschap pen. Elk nummer van de toen zoo en vogue zijnde Fliegende Blatter verscheen met een reclameplaatje, waarop een mijnheer met een rond dopje op het hoofd, in een auto afgebeeld stond, maar de voorzichtige Hollanders waren een beetje achter dochtig en dachten aan trucs en wilden heelemaal niet gelooven, dat dat wagentje zonder paarden eenmaal de vijf deelen van de aarde verove ren zou. Maar wij kregen toch een echt proefje van de beteekenis van den auto in het jaar 1900, toen er een groote wedstrijd Amsterdam— Parijs gehouden werd. Men kreeg toen in één enkelen dag meer auto's te zien dan in zijn gansche vooraf gaande leven en stichtend was het schouwspel bovendien ook. Wie zich op dien gedenkwaardigen dag b.v. te Arnhem aan den Amsterdamschen- weg bevond, zal zich nog herinneren hoeveel moeite sommige wagens hadden het Veluwscbe gebergte te bestijgen en hoezeer sommige kolen wagens met een enkel paard ervoor de astmatisch kuchende wereldwon deren voorbijjoegen. Het autorennen was in dat jaar 1900 nog maar zes jaar oud en waarschijnlijk was de raid Amsterdam Parijs de eerste van dien aard, welke de grenzen van een land over schreed. Maar in 1894 was de eerste internationale wedstrijd toch al in scène gezet en deze had plaats tus- schen Parijs en Rouen. Het was een Daimlerwagen, die bij deze gelegen heid de eerste prijs weghaalde, het geen men gaarne gelooft wanneer men verneemt, dat dit vehikel tijdens den wedstrijd een doorsnee snelheid van niet minder dan twintig en drie kwart K.M. in het uur ontwikkelde. Gelijk gezegd kreeg Benz zijn eerste patent in 1886 maar in 1889 ving de toen zes en twintigjarige fietsreparateur Ford een worsteling met de listen en lagen der techniek aan en deze resulteerde daacin dat hij in 1893 met de eerste Fq.'rdauto- mobiel door de straten van/ Detroit heen reed met eene snelheid/ van niet minder dan 40 K.M. in; het uur. Schier tegelijkertijd lanceerde Daim- lerd z'n eerste autodrosch/ke op het vasteland van Europa en /deze heeft in Canstadt rondgereden./ Frankrijk was het eerste land. dat tot stichting van een aut/omobielclub overging. Zooals bekerfid, werd dit lichaam, dat een groot prestige wist te veroveren, langen ftijd door den heer baron van Zuylen' van Nyevelt gepresideerd. Het weren in 1895 ge boren en pas een jaar J later deed de eerste auto zijn in/rede in deze wereld, welke zoo gabouwd was dat de motor aan den vcporkant zat. Nog twee jaar moesten dfe automobilisten wachten voor zij luchtbanden kregen. Deze lieten in den,, beginne nog al wat te wenschen oxfer en aldus kwam de jonge Fokker, Jog voor hij aan autosneldienst en wel in den vorm een omnibus, die van de Hallesche Poort naar de Chaussèstrasse reed. Op den inwijdingsdag namen 3900 dap peren in het vehikel plaats, dat dus over succes niette klagen had. Het reed den afstand in 24 minuten ter wijl de paardenomnibus er 33 minu ten voor noodig had. Einde 1905 reden er in Berlijn al 8000 auto- droschken rond en het typeert den tijd wel, dat we nu weer op onge veer hetzelfde cijfer terechtgekomen zijn. Maar in 1905 was er onder deze droschken slechts een met een benzinemotor. Het werkloozenpercentage, hoewel veel hooger dan terzelfder tijd in het vorige jaar, blijft sedert het begin van 1932 op regelmatige en vrij be vredigend wijze terugloopen, waaraan natuurlijk het gunstige seizoen, dat we tegemoet gaan, niet vreemd is. Overigens werkt het weer op het oogenblik weinig mee om den handel te verlevendigen. Het is een guur voorjaar, vele werkzaamheden worden uitgesteld en tal van inkomsten worden gederfd, welke anders uit een fleurigen voor-zomer ontspruiten. Andere jaren werd om dezen tijd in de bollenstreek b.v. nog aardig wat verdiend, maar nu willen de mooie bollendagen maar niet komen de kleurige pracht verschrompelt voor de massa er van heeft kunnen ge nieten. Aan de mijnen in Limburg is wederom op groote schaal ontslag gegeven aan personeel. Zoolang uit het buitenland nog zoovele en goed - koope kolen worden ingevoerd, zal de toestand er in Zuid-Limburg niet beter op worden* In de Overijselsche venen legden eenige duizenden arbeiders zonder nader overleg met hun organisaties het werk neer; een z.g. wide staking dus. De besturen hadden een voorstel van den Rijksbemiddelaar aanvaard, waarin was gegarandeerd, dat de loonsvermindering de 10 pet. niet zou overschrijden, maar de arbeiders waren zóó ontstemd, dat ze de leiders niet langer wilden volgen. In Castricum legde een 50-tal tewerk- gestelden den arbeid neer. Omdat er minder vreemdelingen worden verwacht, gaat men van den zomer allerlei feestelijkheidjes in de hoofdstad organiseeren om landge- nooten te trekken. Men is o.m. bezig aan de uitwerking eener gedachte van den teekenaar Van Vlijmen, die- een berg bij Amsterdam heeft ge projecteerd, een berg, die door werkloozen in... productieve werk verschaffing moet worden opgewor pen. Er komt een restaurant bij en de vreemdeling zal er de hoofdstad des lands vanuit de hoogte kunnen bezien. Er zijn wel muizen, die bergen baarden. Waarom zou Amsterdam, dat zoo voi muizenissen zit, het niet kunnen In een Friesch dorpje, Driesum in de Dokkumer wouden, heeft het vervoer van een geesteszieke tot een dorpsherrie aanleiding gegeven. Het slachtoffer werd door drie politie mannen in uniform, als ware hij een misdadiger, gehaald. Een boer ver leende zijn hulp door den ongelukkige met touwen te bewerkenHet klinkt, als uit de binnenlanden van Sumatra vliegmachines beg< autobanden te fab tn, op de gedachte •riceeren, die een speldenprik verdra/gen konden. Op 19 Noverab er 1905, dus maar maar 9 jaar voor den oorlog, die nu al weer zooveel ftneer jaren achter i ligt, kreeg ^Berlijn zijn eerste Natuurlijk bleven we ook van de week weer niet van ergerlijke mis daden in ons land verschoond. In Rotterdam stak een man zijn ecfet- genoote, die een overigens weinig prijzenswaardig leven leii dood. Een man in Amsterdam atta queerde met een mes andere mannen, die hem la tig vielen in of nabij openbare toiletten. De dader is niet normaal gebleken, op het politie bureau zag hij kans om ook zich zelf nog te steken hij maakte twee slachtoffers, die ernstig werden ver wond. In Susteren overvielen gemaskerde bandieten twee oude vrouwtjes van resp. 70 en 76 jaar, die ze nog mis handelden bovendien. De lafaards. In de buurt van Almelo werd een 20-jarig meisje op klaarlichten dag op den openbaren weg aangerand en bijna doodelijk met een mes bewerkt. De aanrander kon gelukkig worden gearresteerd. Hij begon zijn verdedi ging al vast met zelf te verklaren, dat hij niet normaal was. Met de openbare veiligheid raakt het wel erg droef gesteld. lijk van een gewone fiets, extra ver sterkt met een dubbel frame en voor zien van zware banden. Onder aan het frame hangt een Varta accu, welke een gewicht van circa 24 Kg. heeft en een spanning van 12 volt. De accu kan door middel van een gelijkrichter opgeladen worden, zoo dat men 's avonds slechts een stekker in het stopcontact behoeft te steken, om den volgenden dag, de accu weer geheel opgeladen te vinden. Vlak onder het zadel, dat zooals bij gewone motoren laag geprojec teerd is, komt de electromotor te zitten, die de fiets straks met een snelheid van circa 22 K.M. per uur, over een afstand van 80 K.M. kan voortbewegen. Daarna is de accu uitgeput. De electromotor wordt m werking gezet door een draaibaar handvat, Alles tezamen zal de electrische fiets circa 60 Kg. wegen. Wat de belasting betreft zal de nieuwe fiets slechts één persoon kunnen voortbewegen, maar er be staat geen bezwaar, om in de toe komst zwaardere accu's te bezigen, waardoor de last ook grooter kan worden. Verder heeft de fiets een lamp, die op de accu aangesloten kan worden. Alles tezamen, de gelijkrichter inbegrepen zal de fiets minimum f 230 kosten. Hierbij komt nog een belasting plaatje van f 2.50 en f 3 wegenbe lasting. De vraag is nu, of dit geheel ge- ruischlooze electrische rijwiel thuis hoort op de rijwielpaden of op de hoofdwegen. Met het oog op de snelheid, die ongeveer gelijk is aan die van een gewonen fietser, lijkt het ons, dat de elektrische fiets op de rijwielpaden zal worden toege laten. In Mei, zal het nieuwe rijwiel waarschijnlijk in den handel komen. Het electrische rywiel. Al eenige maanden zijn er geruch ten in omloop, dat men in het Phi lips Laboratorium doende is met het ontwerpen van een electrisch voort bewogen rijwiel. Naar wij thans ernemen, hebben proefnemingen met dit nieuwe rijwiel in de praktijk zeer goede resultaten opgeleverd, zoodat op deze nieuwe vinding reeds eenige tijd geleden octrooien zijn aange vraagd. Inmiddels heeft Philips aan een vijftal Nederlandsche rijwielfa- brieken het recht verleend om. gebruik makende van hare vindingen op dit gebied, electrische rijwielen te con- strueeren. Deze fabrieken zijn: N.V. Burgers E.N.R te Deventer; Gazelle- Rij wielfabriek te Dieren; Jünker-Rij- wiel fabrieken te Rotterdam; N.V. Simplex, Machine en Rijwielfabrie- ken te Amsterdam; N.V, Handel Mij. R.S. Stokvis en Zn. te Rotter dam. Men is in deze fabrieken thans bezig de laatste hand aan de elec trische rijwielen te leggen, zoodat deze spoedig op de markt zullen verschijnen. De boter-aceyns zal gemiddeld twee kwartjes per K.G. bedragen. Naar het Hbld. verneemt, moet men er op rekenen, dat ingevolge het binnenkort te publiceeren wets ontwerp inzake steun aan de vee houderij, bij de thans geldende bo- terprijzen van f 100 per 100 K.G., een toeslag of accijns op dit product zal worden geheven, te heffen door middel van factuurzegels, tot een bedrag van gemiddeld vijftig cents per kilo, d.w.z. de toeslag op de boter, welke de margarinefabrikanten zullen moeten koopen van de op te richten Botercentrale zal 80pCt. be dragen van den toeslag, die geheven zal worden op ongemengde boter. Met deze prijsverhoogiDg van 50 cents bereikt men het volgende ge middeld kan men zeggen, dat 100 K.G. melk zeven pond boter levert die dus gemiddeld f 1.75 accijns zal opbrengen, hetgeen dus neerkomt op één drie kwart; dus bijna twee cen ten steun per K.G: melk. De doodslag te Helmond. Dinsdag veroordeelde de recht bank te Roermond den aldaar ge detineerden fabrieksarbeider J. van der L. uit Helmond, die bij een twist r. van Doren van daar dus danig met een mes in het oog stak dat deze enkele dagen later overleed, tot twee jaar gevangenisstraf met aftrek der preventieve hechtenis, De eisch van den Officier van Justitie was 3 jaar, Mr. P. Tripels te Roermond trad als verdediger op, vanwege den daarin voorkomenden, besmettelijken Colorado-kever. Pootaardappelen zijn uitgezonderd van dezen maatregel met dien ver stande, dat deze zonder speciale in voervergunning worden toegelaten, wanneer het betreft zendingen ge selecteerde poters, vergezeld van een certificaat betreffende selectie en ge zondheid, afgegeven door de daartoe bevoegde officieele autoriteit in het land van oorsprong. Ongekeurde en ongeselecteerde poters worden alleen toegelaten op invoervergunning, aan Fransche im porteurs, af te geven door het Fransche departement van Landbouw. Handboogsport. Door den Algemeenen Nederland- schen Bond van Handboogschutte rijen, waarbij aangesloten zijn de verschillende Handboogschuttersge zelschappen uit het Land van Weert Js besloten den Holland—België wedstrijd te doen plaats hebben te Eindhoven. Als datum hiervoor is bepaald, behoudens nadere overeen komst met België, Zondag 7 Augus tus a.s. De wedstrijd België—Holland wordt gehouden op nader vast te stellen plaats op Zondag 21 Augustus. Drukte by het Stadion te Amsterdam. Voor het begin van den voetbal wedstrijd NederlandBelgië zijn Zondag, naar schatting van de ver keerspolitie, niet minder dan 5100 auto's bij het Stadion voorgereden, nog 900 meer dan bij den vorigen wedstrijd. Hiervan bleven 3200 auto's parkeeren. Lloyd George over het Katholicisme. Lloyd George, de bekende En- jelsche staatsman en oud-minister aeeft in de sDaily News" merk waardige dingen gezegd over de Katholieke Kerk. Van alle Kerken zeide hij, heeft de katholieke het minst geleden van de godsdienslige reactie in den na-oorlogstijd. Tijdens den oorlog waren er geen kerken zoo vol als die der talholieken. Wanneer dit na het beëindigen van den oorlog ook al moge verminderd zijn, kunnen wij toch ongetwijfeld constateeren schrijft de oud-minister, dat de plaats, die de Katholieke priesters in den oorlog hebben ingenomen en de opofferende liefde van de religieuse verpleegsters in de la zaretten, zoo'n diepen indruk ge maakt hebben in de harten der jonge strijders en ook van hun familie, dat de Katholieke Kerk daardoor alleen reeds heel veel sympathie en aanhang verworven heeft. Weet ge.... Weet ge.... dat ge om te voor komen dat het haar na het was- schen stroef en droog aanvoelt, ge een lepel citroensap of goeden azijn iu het water moet doen. Weet ge.... dat ge strijkijzers welke men een tijd lang niet ge bruikt, moet inwrijven metvaseline of ongezouten reuzel. Weet ge.... dat ge gaten in gum mi kunt dichtmaken met dikke terpentijnolie. Weel ge.-., dat in den winter dunne dubbel gevouwen lakens, voor kinderen betere onderleggers zijn dan molton, 't is veel sneller droog. Weet ge.... dat zout opgelost in ammoniak, spiritus of brandewijn een goed middel is om vetvlekken te verwijderen. Drukfout Hiermede heb ik de eer, u de verloting aan te kondigen van mijn dochter met N.N. De electrische fiets. Waarschynlyk met Mei in den handel. 's Nachts wordt de accu opgeladen. De electrische fiets heeft het uiter- Erankryk sluit zyu grenzen. De „Journal Officiel" publiceert een officieel besluit, waarbij met in gang van, 20 April bij wijze van represaillemaatregel verboden wordt de in- en doorvoer in Frankrijk van aardappelen, tomaten, melanzaan- appels, levende planten, knollen, bollen en versche groenten afkomstig uit Nederland. Onze regeering was reeds eenige dagen geleden door den Franschen gezant op de hoogte gesteld van de komst van bovenstaanden maatregel welken men kan beschouwen als re- presaillen tegen Nederland en de andere landen, die Fransche groen ten en aardappelen zijn gaan weren. Eerstvolgende retraiten opManresa te Venlo. 30 April—3 Mei. Werkloozen, Hel mond. Heeren uit den Mid denstand. Wessem, Boerenbond. O. V. Helmond; Poster- holt. Jonge Boerenbond en Jonge Boerenstand. Retraiteclub „St. Ant." der St. Annapar. Nijm. Neerasselt e.a.p. Tegelen. i Werklieden, Helmond. Parochie Maria Geb., Nijmegen. Heeren uit Middenstand O verheidspers. Nijm. Parochie H. Hart, Nijm Heeren Ambtenaren. Heeren Handelsreizigers Heeren Vincentianen 30 Juli—2 Aug. Eindhoven 2—5 Aug. Heeren Onderwijzers I. 6—9 Helmond 9—12 Heeren Onderwijzers II. 1316 Heeren uit Middenstand 20—23 Nayensclub, Den Haag 23.26 Abituriënten I 2730 Nederlanders in Duitsch land werkzaam 30 Aug.—2 Sept. Abituriënten II 36 Sept. Geldrop 7-10 Mei 10-13 13—16 17-20 21-24 24-27 28-31 36 Juni U—14 18-21 25-28 2-5 Juli 9-12 14-17 23-26 10-13 17-20 24-27 1-4 Oct. 8-11 Heeren uit Middenstand St. Jozefgezellen, Nijm. „De Jonge Werkman" Heeren uit den def- tigen stand I Heeren uit den deftigen stand II.

Peel en Maas | 1932 | | pagina 9