Tweede Blad van „PEEL In twee werelddeelen 99 De nood van boeren en tuinders. FEUILLETON De reddende daad. firac$t *>oor llwe pagtaah? Onzedelijk ongezond? ZATERDAG 24 OCTOBER 1931 Twee en Vijftigste Jaargang No 43 In ons land is een categorie van menschen, die beweren, dat wanneer de boerenstand het uit eigen kracht niet kan houden, mEar moet ten on der gaan. De regeering mag hem met geen beschermingsmaatregelen helpen. Zoo denken vele liberale econo misten er over. Ook de socialisten staan hier niet ver vandaan. Zij weten er gewoonlijk iets op te vinden door middelen aan te bevelen, die niet aanvaardbaar zijn. Daarnaast zijn er politieke rich tingen, die ook hunne bezwaren hebben tegen bepaalde hulp voor den landbouw. Het gevolg is, dat Nederland slechts weinig heeft kunnen tot stand brengen om de boeren en tuinders een hart onder den riem te steken in dezen zwaren tijd. De katholieke partij, die zeker warm voor de boe ren voelt, kan als minderheid in de Kamer alleen niet veel bereiken. Andere landen komen beter op voor de belangen hunner boeren. Wat Duitschland doet om eigen land- en tuinbouw te bevorderen voelen wij reeds lang aan den lijve. Wat Frankrjjk doet voor den landbouw. De heer Ruyter. secretaris van den Aartsdiocesanen Boeren- en Tuin- dersbond heeft aan „de Gelderlan der" medegedeeld wat Frankrijk doet. Hij is in Frankrijk geweest in hoofdzaak om een onderzoek in te stellen naar de Fransche regeerings- politiek ten aanzien van den land en tuinbouw. We hebben in Frankrijk verschil lende Hollandsche boeren, die den toestand hier en in Frankrijk kennen, bekocht en onze bevinding is de volgende. De Fransche regeering gaat uit van het standpunt, dat de landbouw niet ten onder mag gaan en dus worden er maatregelen genomen om een loonende cultuur te waarborgen. Het invoerrecht op suiker, dat in verband met de daling van de Fran sche franc 5 maal zoo hoog zou moeten zijn, is 30 maal zoo hoog. Dientengevolge krijgen de Fransche boeren voor hun suikerbieten een prijs van f 16 tot f 20, wat een ab soluut loonende cultuur beteekent. Her invoerrecht op tarwe is ver hoogd met 11.4 maal het bedrag van vroeger. De Fraosche tarweboeren krijgen daardoor op 't oogenblik een prijs van 165 a 160 fr. per 100 K.G. terwijl ze daarvoor de heele oogst afleveren. Daarnaast wordt ook de veeteelt beschermd. Voor varkensvleesch ontvangen de boeren daardoor een prijs van ongeveer 70 ct. per K.G., hier (voor baconvarken 36 a 38 ct. per K.G. De loonen zijn als in Holland, maar de pachten bedragen hoogstens een vierde van die bij ons De soci ale lasten ten slotte worden voor een groot deel door de regeering ge dragen. Door een en ander bevordert de Fransche regeering, dat haar land bouwende bevolking een zeer goed bestaan heeft. En nu is dit 't merkwaardige, dat in Frankrijk deze en dergelijke voor land- en tuinbouw gunstige bepa lingen eenvoudig kunnen genomen worden bij ministrieele beschikking. Bij ons moet alles gebeuren door een wet en men weet, hoe lang het duurt eer een wet eindelijk in het Staatsblad staat. De Fransche regeling, waarbij de regeering de bevoegdheid krijgt om voor korten tijd eigenmachtig maat 13 In de stad Maastricht, in de Gubbelstraat, lagen drie kinderen op de knieën voor een groot kru- sifiks, en achter hen knielde een oude priester met sneeuwwit haar. Hij bad, hoort 1 Voor vader, die ver op rejs iSj opdat hem geen ongelukken over komen, is hij tot ons moge terug- keeren. Neen, daaraan dacht hij niet, Hij wierp alle dergelijkë gedach ten verre van zich. Het hinderde hem. Hij had immers gezegd, dat het niet meer gebeuren zou, en dat hij zich zulks schaamde. Vroolijk wilde hij zijn. Wat zou dat? De anderen waren immers ook vroolijk. Was dat dan zoo erg, eens naar Amerika te gaan, dat hadden toch zoovelen gedaan, en waarom hij dan niet? En hij was vroolijk en hij zong mee, en toch de worm knaagde aan zijn hart, en zijn ge weten sprak luid, luider dan al regelen in het belang van land- en tuinbouw te nemen lijkt mij veel beter. Ik wijs er verder nog op. dat deze Fransche politiek gesteund wordt door alle partijen in de Kamer, terwijl bij ons onder de politieke partijen ten aanzien van de maat regelen, voor den landbouw te nemen een hopelooze verdeeldheid heerscht. De Fransche contingonteeringen. Wat denkt u van de Fransche contingenteeringen, (het vaststellen der hoeveelheden van verschillende artikelen, die het land slechts binnen mogen) die vorige week Donderdag is afgekondigd Gezien van het standpunt der Fransche regeering, die op de eerste plaats haar eigen landbouw in stand wil houden, is deze maatregel vol komen logisch. Daar de Engelsche markt door de daling van het pond voor vele onzer artikelen zou wor den gesloten en vele exporteurs door de onzekerheid, welke die daling had in het leven geroepen, van den ex port naar Engeland zouden worden afgeschrikt was het te verwachten, dat, ondanks de hooge tarieven, ont zaglijke hoeveelheden naar Frankrijk zouden worden ingevoerd. Dat heeft de Fransche regeering voorzien en onmiddellijk heeft ze daarom een contingenteering vastge steld van de maximum hoeveelheden die de eerstvolgende drie maanden mogen worden ingevoerd. Die con tingenteering is niet voor ieder land afzonderlijk vastgesteld en dus kregen we een wedloop in uitvoer naar Frankrijk. Het gevolg is nu dat Frankrijk voor vele onzer artikelen gesloten is of weldra gesloten zal worden. En in ons land? Slechts eenige voorbeelden uit de mëdedeelingen van den heer Ruyter Van Januari tot Juli 1931, bedroeg de invoer van rund- en kalfsvleesch in Nederland 7.010.000 K.G. voor een waarde van ongeveer f4millioen. En de groothandelsprijzen zijn op 't oogenbük gedaald tot 30 a 35 ct. per pond. Deze toestand is voor onze boe ren eenvoudig onhoudbaar. Boeren die dit voorjaar koeien kochten om die vet te weiden en dfe thans ver- koopen, lijden verliezen van f 100 tot f 150 per koe. De varkens doen een prijs van 18 a 19 ct. terwijl de vooruitzichten zóó zijn. dat die prij zen de eerste weken nog wel zullen dalen, misschien wel tot 17 ct. Hulp zal er moeten komen, opdat onze op export aangewezen boeren en tuirders niet weerloos staan tegen de buitenlandsche maatregelen. Steun maatregelen. Wat de hulp voor de boeren be treft, vraagt de heer Ruyter opne ming der land- en tuinbouwproducten in het tarief van invoerrechten. Verder wenscht hij een verbod van den invoer van buitenlandsch vleesch. Dan een verhooging van het mengpercentage der tarwewet. De regeering moet z.i. de bevoegd heid hebben om voor korten tijd tijdelijk beschermende maatregelen te nemen. Die bevoegdheid moeten de Ka mers aan de regeering geven, want wettenmakerij duurt veel te lang en ondertusschen gaat onze boerenstand kapot en wordt er schrijnend leed geleden. De sociale lasten wil de heer Ruyter tevens door het rijk laten dragen. Toen voor eenigen tijd in Keulen een leek in een katholieke krant tot dat zingen en joelen. Maar het werd toch langzaam stil aan boord. De eerste nacht Niet op zee, want men had de monding der Schelde nog niet Lereikt, men was midden in het bed der Schelde en wachtte. Morgenvroeg dan zou het de hooge zee ingaan. Niet eer. En toch, er scheurde in dien nacht iets in het hart der passa giers, ook in het hart van Meester Dorrens, al was het tegen zijn wil en zin. Waarlijk, of hij wilde of niet. Hij dacht aan Maastricht, aan zijn huis, aan zijn vaderland, aan zijn thuis. Aan zijn kinderen wilde hij niet denken. Het is een heilige band, de band die den mensch bindt aan zijn vaderland waar eens zijn wiege stond, waar voor de meesten ook eens hun graf zal staan. Men meent het niet en toch is het zoo. Ziedaar 1 hoe is het mogelijk Hij was op de Schelde, die groote stad, in die wieg daarginds, door duizenden sterren doorstraald neen, dat is Antwerpen niet, dat is Maastricht 1 Die stroom, dat is de Maas, daar is de Maasbrug, dat is Wijk aan den voorkant, daar is het langs het kanaal, daar links in, dat gebed opriep tegen den nood der werkloosheid, die voorgesteld werd als straf voor de zonde, riep een socialistisch blad godslastering De kerkelijke overheid werd aangemaand, de menschen. die God in de alle- daagsche dingen van het leven willen sleepen, op hun plaats te zetten 1 Als er iets is, dat hen, die God be minnen, in hun doen en laten kan versterken, dan zijn het wel zulke uitingen van goddeloozen. Er zijn echter ook in de rangen van de goede christeren zeer velen, die ont stemd een afwijzende beweging maken als men spreekt van genezing van onzen tijd door het gebed. Het rationalisme is onder ons zoo sterk geworden, dat we kwaad worden als iemand het woord, dat het geloof bergen verzet, niet alleen maar aan haalt, maar het ook als wegwijzer in zich opneemt. En bij de massa van het volk heeft het rationalisme het geloof aan de almacht van het gebed grootendeels weggenomen, of wel het bidt om de nietigheden van het dagelijksche leven en vergeet den roep naar het Rijks Gods. Óns katholiek volk echter wil weer bidden. Duidelijke teekenen wijzen daarop. In Keulen was alleen de oproep tot een bedevaart naar de genadekapel in Kalk in den nacht van Witten Donderdag, voldoende om 5000 mannen bijeen te brengen. Op den eersten Zondag van Mei trokken 50.000 arbeiders naar de grootste Rijnlandsche bedevaart plaatsen op den tweeden Zondag zagen we in Keulen op de drukste en grootste pleinen van de stad 15.000 mannen bijeen voor een hul diging van de Moeder-Maagd Maria, Men moet dat meegemaakt hebben om te begrijpen, dat hier iets nieuws iets nog-nooit-meegemaakts gebeurd is. En de wereldstad zweeg en luis terde met eerbied toe. Deze bewe ging zal groeien, als een teeken van innerlijke vernieuwing. De katholieke volksziel verbreekt haar boeien. Pro cessies zijn traditie, zijn overlevering, zijn officieele gelegenheden, waarbij men gezien wordt; een geestelijke beweging echter is leven, is verove ring. Aan deze nieuwe beweging is iedere chagrijnigheid en alle pessimis me vreemd. Met geen enkel woord hoorde men daar de anders gebrui kelijke klachten over de enorme slechtheid van onzen tijd. Wat zonde is, werd zonde genoemd, maar ook wat deugd is werd als deugd erkend. Men bad, in koor, een gebed, dat een werklooze had gemaakt. (Dit is geen reclametrucik kan er voor instaan, dat het waarheid is). Men bad om verlossing uit den nood der werkloosheid, die we als straf heb ben willen aanvaarden. De Moeder van Barmhartigheid werd aangeroepen om aan de millioenen armen brood woning en kleeding te geven, om de vaders te zegenen die voor hun ge zinnen gebrek moeten lijden, en de zonen, die den vloek van het niet- kunnen-werken zoo diep voelen. De mannen baden om kracht om den nood te kunnen dragen, vol vreugde te kunnen dragen in de liefde van Christus en in voortdurend bereid- zijn tot hulp aan den noodlijdenden broeder. „Moeder, sprei uw mantel wijd uit en bescherm allen. Ver smaadt de groeven der diepe straten niet spreek zegen uit over raderen, zuigers, getallen spreek zegen uit in den nood van de armste armen, die gedwongen worden tot werkloos traag zijnspreek zegen uit over allen, die zich inspannen." Men moet ook onthouden, hoe de dichter van de grootstad zijn ge dachten over deze huldiging neer schreef; „In de groeven der diepe straten rumoert de luidruchtige tijd er dwalen menschen zonder brood en kleediDgmenschen doen den is de Kleine Gracht, daar dat is zijn huis, dat hij verlaten had, daar, ja daar! dat is de Gubbelstraat, en dat huisje is dat van Pater Lambertus, en de kinderen, zijn kinderen, zijn daar, daar, daar... En een vloek kwam van zijn lippen, en hij sloeg met de vuist voor zijn hoofd, en hij riep half luid: wat dat moet ophouden, er zal en er moet een eind aan komen, ik ben geen klein kind meer, al die beuzelarijen. En hij stampte met den voet en knarste op de tanden. Laten wij maar eens volop in zee zijn, dan zullen die dwaas heden wel ophouden, dat water zal wel alles afspoelen, en hij grinnikte weer, alles, en dien onnoozelen pater Lambertus, en de... Hij sprak het woord niet uit, het wilde niet over zijn lippen de kinderen wilde hij zeggen. Zijn buurman stiet hem tegen het lijf. Wat is er met u te doen? Wat scheelt er aan? ga naar bed, gij zijt niet wel, en men lachte, en hij schoot weg naar zijn hut, en hij legde zich te bed, maar hij deed geen oog dicht, en toen hij eindelijk in sliep, toen gingen hem allerlei wonderlijke beelden door den geest en hij sprak luid en riep hard op in zijn slaap, en hij werd wakker, nat van zweet. Met een sprong was hij uit het heden in Ik ben ervan overtuigd, dat Sana togen de allerhoogste aanbeveling verdient en ik kan verzekeren, dat Sanatogen ver uitsteekt boven alle andere versterkingsmiddelen". Prof. Lapponi» lijfarts van Z. H. Paus Leo XIII en Z.H. Paus Pius X. anneer gij U spoedig vermoeid gevoelt, wanneer gij teveel van Uw krachten hebf gevergd of verzwakt zijt door een ziekte, gebruik dan eens eenigen tijd Sanatogen. Want Sanatogen voert aan de cellen van lichaam en zenuwen juist die elementen toe phosphorus en melk- eiwit die de gezondheid herstellen en nieuwe kracht in het lichaam opbouwen. ".Wolg den raad van een pauselijk lijfarts en van 24000 doktoren, die zich allen schriftelijk vol lof over Sana togen hebben uitgelaten en besluit Sanatogen te nemen. Gij zult dan reeds zeer spoedig de verrassend-gunstige werking van Sanatogen op Uw gezondheid ondervinden. Begin nog heden Sanatogen te gebruiken sanatogen Het zenuwsterkend Voedsel. Verkrijgbaar in alle Apoth. en Drog. vanaf 1,— per bus. kruisweg van hun ellende rondom, verblinend en rood. branden lusten. Van het groote hart der eeuwigheid fcieeft de tijd zich losgerukt. Dood arm geworden is de moeder-aarde en de moeders der menschen gaan met Ieege hanren.... geef ons de rijke Moeder, VaderMen moet zich voorstellen hoe dat door den luid spreker weerklonk in de ooren en weer terugdaverde in de harten van duizenden. Een heeleboel vreesachtige men schen hadden verwacht, dat het van den kaot van de vijanden der Kerk tot ordeverstoringen zou komen. Iotegendeel De straten, waardoor later de bijna eindelooze fakkeloptocht naar de Mariensaule trok, waren op gepropt met welwillend en stil toe schouwende menschen. Eerlijke over tuiging wekt steeds hoogste achting en terughoudendheid. Het gemeen schappelijke nederige gebed echter zal leiden tot de reddende daad. (Schonere Zukunft.) Dit is eene ervaring aller eeuwen, die weer eens bevestigd wordt door de feiten, welke zich in Amerika voordoen. De H. Kerk heel' zich steeds verzet tegen de mode-excessen, de kleeren. Toen hij op het verdek kwam was hel dag, een- heerlijke dag. De ankers waren gelicht en het schip onder alle zeilen, ais een reuzenzwane, schommelt op de golven der rivier, als bedacht het zich, eer het zijn sprong, zijn vlucht, zijn vaart ging nemen. Het was een prachtig schouw spel. Achter hem de breede monding der koninklijke rivier een zil- reren vloed, door de opgaande zon met vloeiend goud overgoten. Torens en transen, huizen en mas ten van stad en haven, gebaar in gud. Goud op alle daken der stad, goud spelend in de blinkende vensters, goud huppelend als pijlen en pijltjes over de huizen, door een laatsten, zilveren, doorschijnen- den sluier, die hier en daar als fladderende, gescheurde stukken zilverstof, opschoot in den hemel, wapperend daalde naar beneden, hier en daar ook met goud, purper en groen getint, gestreept, omlijst. Iets van een ver rumoer, de ontwakende stad, iets ook van klokkengelui, wegstervend in de verte, scheen over den zilveren waterspiegel te ruischen als tot hen, tot aan het schop te stooten, met stillen, zachten klank, ook als ten afscheid,het laatst. Hier en daar een klein rank bootje over de gouden zilveren golven, diepe zilveren voren die ten doel hebben zooveel mogelijk van het vrouwelijk lichaam aan be dekking te onttrekken en publiek ten toon te stellen. Een der landen, waar de vrouw het minst naar de stem der Kerk luisterde, is wel Amerika. En zie nu de gevolgen. Reeds geruimen tijd geleden berichtte de Matin" In de V. S. wordt geconstateerd, dat het aantal jonge vrouwen tus- schen 16 en 26 jaar, dat sterft aan longaandoeningen, steeds en snel toeneemt. Te New-York, waar een congres der „Wisconsin Tuberculosis Association" is gehouden, heeft men aan deze zaak aandacht besteed. Dr. Dearholt heeft op dat congres verklaard dat de toeneming der tuberculose onder de Amerikaansche vrouw te wijten is aan de luchtige en korte rokkeD, die de mode voor schrijft en aan het tekort aan voedsel waartoe de vrouwen zich veroor- Jeelen ten einde slank te blijven. Dr. John A. Smith voegde hieraan toe, dat de korte rokken niet alléén de schuld dragen, maar ook de jazz. De Amerikaansche sanatoria zijn op het oogenblik vol studentes, die door de vreeselijke ziekte zijn aangetast, ten gevolge van de ondeugdelijke kleeding èn van de verkeerde dansen. In 1915 stierven er gan t. b. c. in de Vei. Staten 3.8 pet. meer vrouwen dan mannen. In 1927 was de sterfte onder de vrouwen 49 pet. meer met gepolijste randen, latend in het vloeiende metaal, de gezich ten der matrozen, als koper ver guld en de roeispanen een regen van gouden en zilveren parelen en vlakken en stroomen afwerpend in het zonnelicht. Onbeschrijfelijk schoon. Zelfs Meester Dorrens was er door als betooverd en kon zijn oogen niet afwenden, en zoo hij een blik wierp rondom zich heen, zag dat het schip als een gouden kiel trad, en onder gouden zeilen gereed lag ter vlucht, de gouden koorden en touwen, vormden als de snaren van een groote harp, bereid te trillen onder den on- zichtbaren slag van den wind l Lied der liefde en der vreugd, lied van storm en ondergang? Op eens, een schok Dorrens deed een sprong. Hij was bijna gevallen en de motrozen lachten hem uit. Die landrot 1 Fata Morgana. Wat is dat Fata Morgana klinkt als latijn, vreemd in allen geval, zult gij zeggen. Wie riep daar? moot dat »tata morgana" beteekenen, dan houd maar op, daar hebben wij genoeg van, zoo ge niets beters weet te vertellen, dan geef het maar op, en houd het maar onder u. Ja, dat is ook waar, die »fata Nadat deze waarnemingen met jonge vrouwen werden gedaan, moest hetzelfde worden geconstateerd ten aanzien van meisjes van 10 tot 16 jaar. Ook deze vertoonen een zorg wekkend sterftecijfer aan t.bc. Dr. Benjamin Goldberg, secretaris van het gemeentelijke Tuberculose Sanatorium van Chicago schrijft zijnerzijds de toenemende sterfte toe aan de luchtige kleeding en na een 10-jarig onderzoek aan het feit, dat Jonge vrouwen over dag in de zaken zitten en 's nachts een verderfelijk nachtleven leiden in dancings en cinema's. Voorts in het feit, dat zij dieet houden om niet dik te worden. Een en ander ontneemt alle energie tot weerstand. Vastgesteld werd, dat tuberculose sterk toeneemt bij meisjes tusschen de 15 en jaar. Bij jonge meisjes werd een toename van 5 pet. ge constateerd, terwijl bij jongens 25 pet. afname werd vastgesteld. Nog wordt het begin van tuberculose dikwijls abusievelijk gehouden voor verkoudheid, bronchitis, pleuresie e.d. is vaak oorzaak van verstopping. Neem meer beweging en ge- bruik Foster's Maag- pillen, het afdoende laxeermiddel. A*V f 0.65 per flacon. FOSTER'S morgana" slichten oneindig veel kwaad in onze arbeiderswereld, waren die er niet, dan zou het er oneindig beter uitzien in die wereld. En nu! wat zijn dan die »fala morgana Hoort eens, lieve lezers, dat woord beteekent luchtspiegeling. En nu hoor ik alweer schei toch uitl wat zijn luchtspiege* lingen Bij. zekere omstandigheden in de lucht, warmte, helderheid, en zoo meer, ziet gij soms in enkele landen, nu ja, bijna overal, als zwevend op een zekeren afstand, voor u de voorstellingen van naluurtafereelcn of landschappen, die een tijd lang u betooveren door een ware heerlijkheid, om dan als dampen zich eensklapsop te lossen en te verdwijnen. Het zijn lucht- of weerspiege lingen, »mirage" of »fata morgana" genoemd. Hoe dat in elkaar zit, hoe dat te verklaren, dat is nogal erg moeilijk, omdat die weerspiege lingen, dan eens, zooals op de kusten van Frankrijk, langs het kanaal, alles het onderste boven te zien geven, en in het zuiden de zaken in hun natuurlijks positie voorstellen, bijvoorbeeld een mensch op zijn heenen en niet op zijn kop staande.

Peel en Maas | 1931 | | pagina 7