De H. Familie naar Den Bosch
op Zondag 12 Juli.
Zaterdag 11 Juli 1931, No. 28.
A.s. Zondag zal 't druk zijn op
de wegen, die naar den Bosch voeren.
Van alle kanten, van heinde en verre
komt men daarheen. Men spreekt
van twintig duizend vreemdelingen,
die den Plechtigen Omgang komen
zien. Onder dit enorm groote aantal
nemen onze mannen der H. Familie
een heel bijzondere plaats in door
de welwillendheid van den Hoog-
eerw. Heer Plebaan Deken en den
Edelachtbaren Heer Burgemeester
van den Bosch.
Als nu de hemelsche Machthebber
ook zoo vriendelijk is dat Hij dien
dag zijn regen en wind opbergt en
het zonnetje laat schijnen, dan zal
ongetwijfeld het uitstapje ons veel
genoegen geven en de band tusschen
onze mannen der H. Familie nauwer
aanhalen.
Wat wij ook nog kunnen doen
is dit de Zoete Lieve Vrouw van
den Bosch er op attent maken dat
't toch "Haar dag" is en dat zij
het geloovige volk niet moet teleur
stellen. Immers, onder ons leeft het
gezegde: „Een Mariadag is een zon
nedag". Het zij zoo. We rekenen
er op, a.s. Zondag zal 't naar den
Bosch gaan.
's Morgens wordt er in de pa
rochiekerk om 6 uur en twintig na
6 Communie uitgereikt.
Te 8 uur komen auto's en bussen
bijeen op 't Henseniusplein. De
eerste komt te staan op de hoogte
van de zaal „Wilhelmina" en daarop
volgen de andere volgens aangegeven
nummer. De fanfare neemt plaats in
no. 7. Wat betreft de andere bussen
kan men plaats nemen waar men
wil. Men denke aan zijn buskaartje,
medaille en zangboekje.
Bij aankomst op 't plein (Parade)
bij de Kathedrale Basiliek van St.
Jan, stellen wij ons op en gaan,
wanneer de parochie-hoogmis uit is,
door den grooten ingang in de zui
delijke zijbeuk naar binnen en nemen
plaats recht voor het genadebeeld
en altaar van de Zoete Lieve Vrouw.
Onze Directeur zal zelf dan de H.
Mis daar lezen, waaronder de man
nen de z.g. Duitsche Mis zingen.
Na 't laatste evangelie zingen allen
een Marialied no. 20 vervolgbundel.
Dan verlaten wij de kerk en stellen
ons op voor de kathedraal, waar
een foto wordt genomen en luisteren
intusschen naar het klokkespel te
twaalf uur.
Vervolgens in marsch met onze
vleg voorop en in 't midden van
den stoet de fanfare door de Hint
hamerstraat, Markt, Hooge Steenweg
Vischstraat, dan over de groote
Dommelbrug rechtsaf langs de Dom
mel en zoo naar de groote veemarkt
hallen, waar alles voor onze ont
vangst in gereedheid is gebracht,
Bezichtiging van de hallen, foto
nemen enz. Dan in de groote res
tauratiezaal middageten. Ieder vindt
zijn plaats aangewezen door zijn
naamkaartje. Voor de mannen, die
geen middageten besteld hebben,
staan ook tafels gereed om koffie te
drinken of een glaasje bier te ver
schalken.
Tegen half drie komen de auto
bussen ons halen (ook zij, die met
eigen auto zijn gekomen, kunnen dan
gebruik maken van de bussen) die
ons brengen naar onze gereserveerde
plaats (Oude Hulst).
Wanneer de stoet voorbij is, dan
kan ieder zijn eigen weg gaan, b.v.
een en ander eens gaan bezichtigen,
een bezoek te brengen aan de Raads-
kelder de Groote Markt, of op een
punt gaan staan, b.v. op de Groote
Markt, om nog eens den stoet te
zien voorbijtrekken.
TE HA.LE ZES op z'n laatst,
zorgen allen present te zijn in de St.
Jozefskerk (3 minuten van de St.
Jan af). Deze Jozefskerk is de kerk
der Redemptoristen, waar de Bos
sche H. Familie hare vergaderingen
houdt.
In deze St. Jozefskerk is voor ons
een plechtig Lof met predikatie, na
afloop gaan wij in optocht naar de
Parade, waar onze auto's en bussen
klaar staan om ons weer naar Ven-
ray terug te brengen. (Een of andere
straat kan afgesloten zijn voor het
verkeer, tusschen 3 en 6 uur, loopt
dan even om.)
De Zoete Lieve Vrouw
van Den Bosch.
De allereerste historie van het ge
nadebeeld is dit
Een werkmansgezel wil 'n oud
beeld, dat in de bouwloods lag, tot
brandhout hakken, maar de opzichter
belet het hem. Broeder Wouter trekt
zich het beeld aan. Hij naait er zelfs
een mantel voor. Maar 't was er
naar 1 Hij redt ook het beeld van
't Kindje Jezus, waarmee reeds kin
deren aan 't spelen waren en geeft
het Maria op den arm terug.
Weldra maken mirakelen het beeld
beroemd. Zelfs keizers en koningen
komen het in den loop der eeuwen
vereeren. Ook Leonardus van Vechel,
Nïcolaas Piek en de H. Canisius.
Door de Reformatie werd in 1692
een einde gemaakt aan de openbare
vereering van de Zoete Lieve Vrouw.
De Beeldstormerij bedreigt het beeld.
Twee Carmelieten redden heteen
tijd lang wordt het bewaard in de
woning van Bisschop Ophovius,
daarna door Anna van Hambroek
in veiligheid gebracht naar Antwer
pen, later naar Brussel.
Niet zoo spoedig, misschien nooit
zou het beeld van de Zoete Moeder
weer op zijn plaats hersteld zijn, als
Napoleon aan de Katholieken de St.
Jan niet teruggeschonken had. Toch
was het pas in 1853 dat 't Wonder
beeld terugkwam en 1878 dat de
plechtige pauselijke kroning plaats
vond.
De Sint Jan
De prachtige Kathedrale basiliek
van St. Jan was oorspronkelijk ge
wijd aan de H. Maagd.
Men sprak in de Middeleeuwen
van Ons Vrouwen Sinte Janskerk,
In de Middeleeuwen was de
Mariadevotie zeer groot en men kan
begrijpen, dat 't alleen de kinderlijke
liefde lot de Zoete Lieve Vrouw en
het eenvoudige geloof der Middel
eeuwen er toe bracht, zoo'n reuzen-
bouwwerk als de vijfbeukige kathe
draal van den Bosch te ondernemen.
De kunstzinnige bouwer van deze
kathedraal was Alard der Hamel.
Men verhaalt, dat in die dagen.
toen men aan het bouwen was een
vreemdeling zich aanbood om werk
te verrichten en mee te helpen aan
het bouwwerk.
De bouwmeester vroeg hem een
bewijs van zijn kunde te geven,
waarop die man een kunststuk ge
wrocht heeft, n.l. een steenen troon
hemel boven een beeld.
t Is alsof iemand met een reuzen-
hand een kleine draai aan die rijk
met pinakels versierden steenen troon
gegeven heeft. Toen allen verbaasd
stonden over zijn werk, was hij weer
weg. God ter eere had hij gewerkt.
Wanneer gij de kathedraal bezoekt
noet het u niet verwonderen, als
men u vraagt of men u van den
„Erwtenman" mag vertellen en men
wijst u tusschen de ontelbare beel
den, die zich aan de buitenkant van
de kerk bevinden, dat van den
Erwtenman, die een bord erwtensoep
met verontwaardiging wegtraptDat
was geen eten voor een man, die 'n
braspenning verdient, (7i/e cent) hij
verdiende betere kost. (Men ziet met
hoe weinig men toen al meende dat
men rijk was als een koning).
Ons vroolyke hoekje.
Op een drankbestrijdersvergadering,
gehouden naar aanleiding van de
nieuwe Drankwet van Minister Ver
schuur, kregen 'n Christelijke geheel
onthouder en dito afschaffer het aan
de stok over de plaatselijke keuze.
De geheelonthouder, totaal vergeten
de, dat het doel der drank- of beter
der drankmisbruikbestrijding de
„matigheid" is, wilde alle herbergen
van de aarde doen verdwijnen, aan
gezien hij alle gebruik van alcoholi
sche dranken, ook van bier en wijn,
uit den booze achtte....
De Christelijke afschaffer, die erg
Bijbelvast was, had aanstonds een
Schriftuurtekst bij de hand, om den
o ver drij venden geheelonthouder te
weerleggen, n.l. deze: „de wijn ver
blijde 's menschen hart," in welke
woorden een matig gebruik van wijn
eerder wordt aan- dan afgeraden.
Wat het herbergwezen betreft,
maakte hij de niet onaardige opmer
king, dat het Kindje Jezus wis en
zeker in een „herberg" zou geboren
zijn, ware er voor Joseph en Maria
plaats daarin geweest....
De Voorzitter der vergadering,
een geneesheer, voegde zijnerzijds
daaraan nog de volgende verstandige
raad toe „Geachte Vergadering"
zoo sprak hij „Je wetenschap
heeft uitgemaakt, dat de stof water
bijna drie kwart van ons lichaams
gewicht, méér dan alle andere stoffen
samen, voor zich opeischt, weshalve
het m.i. niet verkeerd kan zijn in ons
lichaam ook een klein plaatsje te
gunnen aan wijn of bier"....
Het hartelijk gelach, dat na deze
woorden uit de zaal opklaterde,
bewees, dat althans de meerderheid
een matig gebruik van wijn en bier
niet afkeurde, en er zich heel goed
mee kon vereenigen, dat Christus op
de bruiloft van Cana water niet ver
anderd had in melk, maar in wijn....
Raadgeving aan zwemmers
Het Limburgsche Groene Kruis
geeft de volgende waarschuwing, nu
het weder herhaaldelijk voorkomt,
dat er menschen, die van de gelegen
heid tot baden gebruik röaken, ver
drinken.
Niet zoodra begint de zwemsport
in open water, begunstigd door een
warm zomerzonnetje, of men hoort
van ongelukken bij het baden en
zwemmen, welke iederen zomer steeds
meer toenemen. Zoo gaat 't niet
alleen in ons land. doch in de heele
wereld.
Meestal kan men als oorzaak hier
voor aanvoerenonvoorzichtigheid
van den zwemmer zelf.
Het is daarom volstrekt niet over
bodig den zwemliefhebbers vaste
regels in te prenten, die mechanisch
en instinctief moeten worden opge
volgd.
In Duitschland gelden de volgende
voorschriften: Men mag niet te lang
in 't water blijven, vooral hij niet,
die niet zwemmen kan, aangezien
een warm worden door 't zwemmen
dan zeker uitgesloten is.
Een eerste huivering is voor allen
een zeker teeken, dat 't lichaam ge
noeg heeft gehad en dat 't hoog tijd
is aan land te gaan.
Nooit mag men direct na 't eten
in 't water gaan, een tijdsruimte van
1—2 uur is noodzakelijk. Het is
raadzaam nooit alleen op eenzame
plaatsen te gaan zwemmen.
Indien men in een onbekend water
wil gaan baden, is het aan te bevelen
een ander een lijn, die men zich zelf
om 't lichaam bindt, te doen vast
houden, totdat men de gesteldheid
van de zwemgelegenheid heeft on
derzocht. Voor 't baden is men ver
plicht de neus zoodanig te reinigen,
dat men geen hinder heeft bij het
ademhalen.
In geval van oorpijn of eenig
ander oorlijden doet men verstandig
watten in de ooren te doen.
Indien de wind van de landzijde
komt is het beter, dat men niet te
ver van den oever af zwemt, daar
het bereiken hiervan soms zeer be
moeilijkt wordt.
Zij, die een lichamelijke inspanning
juist achter den rug hebben als
loopen, fietsen e.d. mogen, vooral
als zij buiten adem zijn, nooit direct
daarna in 't water.
Na ieder bad dient men zich goed
af te drogen, in 't bijzonder op koele
dagen. Wanneer men in een bassin
zwemt, waar de bodem steenachtig
is of waarin grijpplanten groeien,
moet men zeer voorzichtig zijn
Komt men echter toch in de planten
verward, dan is het noodzakelijk
niet met de beenen, doch uitsluitend
op den rug te zwemmen en de han
den te gebruiken ten einde verdere
verstrikking te voorkomen.
Uit speelsche overmoedigheid een
zwemmer te doen schrikken of hem
met geweld te doen duiken, moet
verboden zijn, daar men zoo licht,
ongewild, ongelukken veroorzaakt.
Het is vóór alles plicht van iederen
zwemmer achting en eerbied te heb
ben voor den medezwemmer.
Mocht men echter in gevaar komen,
dan moet men er aan denken eerst
dan te schreeuwen als men geen
enkele kans meer ziet zich zelf te
helpen, Ontijdig schreeuwen maakt,
dat de lucht in de longen wordt
verbruikt, zoodat de draagkracht
van het lichaam geringer wordt en
de ledematen nog meer ingespannen
moeten worden om 't lichaam boven
water te houden.
Verlaging der loonen in liet
landbouwbedrijf.
In een te Keipen gehouden ver
gadering van landbouwers-werk
gevers uit den kring Weert van den
Limb. Land- en Tuinbouwbond,
waarop bijna alle afdeelingen waren
vertegenwoordigd, is besloten, gezien
den slechten economischen toestand
in het land- en tuinbouwbedrijf en
de weinig hoopvolle vooruitzichten,
de loonen van het dienstpersoneel
voor het volgend dienstjaar met 20
pCt. te verlagen en den tijd van de
huurovereenkomst voortaan niet af
te sluiten voor 1 November.
Voorts werd nog gewezen op de
onbillijkheid van de wettelijke ver
plichting van den werkgever voor
wat betreft de sociale lasten.