JAlFQMft
Weekblad voor YRNRAY, HORST en Omstreken.
OÜS VOORBEELD
L
i manufacturen!
YOQBDÏÏLIOT
manufacturen}
ÏYOOBDEÊUöST/S
Open hulde- en dankbetuiging aan de
Eerw. Ursulinen van Venray.
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
H. JOZEF te Smakt.
Een „nieuwe partij"
in Limburg
Arbeidsdienstplicht
Duitschland
in
HaftsonQüisaföe
WQ&va&titng
Buitenl. nieuws.
Provinciaal Nieuws
ZATERDAG 14 MAART 1931
Twee en Vijftigste Jaargang No. II
BLIJKEN I
TOCH HET
UlfOKlft
l BLIJKEN I
TOCH HET j
PRIJS DER ADVERTENTIEN: 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7 i ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van KI It MA VAN DEN MUNCKHOK
Telefoon 51 GIRO 150653
ENRAY
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ct., per post 75 cent
voor het buitenland I 1.05 bij vooruitbetaling, afïonderl. nummers 5 cent
Bestuur en leden van de afdeeling Leunen van den
L.L.T.B. in algemeene vergadering op Zondag 8 Maart 1931
in hun bondsgebouw vergaderd, overwegende de groote
opofferingen, zoowel persoonlijke als finantieele, welke de
Eerw. Ursulinen zich reeds gedurende tal van jaren be'angeloos
voor hunne meisjes getroost hebben,
overwegende, het groote offer, dat de Eerw. Ursulinen
zich thans weer opnieuw willen getroosten, door voor hun
kinderen een R. K. Bewaarschool hier te openen,
voelen zich gedrongen, om openlijk uiting te geven van
hun hulde en dankbaarheid jegens de Eerw. Ursulinen van
Venray en bidden Klooster Jerusalem en zijne werken Gods
ruimste zegeningen toe.
Namens het Bestuur en leden voornoemd,
de Voorzitter P. J. ARTS.
Leunen, 8 Maart 1931.
Zeer gaarne sluit ondergeteekende zich aan bij boven
staande, rechtmatige hulde- en dankbetuiging en vertrouwt, dat
de ouders steeds nog meer en meer zullen toonen te waar-
deeren het groote voorrecht, dat hun meisjes - toekomstige
echtgenooten en moeders onderwijs en opvoeding ontvangen
van de Eerw. Zusters.
P. GOOSSENS,
Rector en Geest. Adv.
Plechtige diensten
in de kerk van den
Maart 1931.
Op alle Zondagen en op de
Feestdagen van St. Jozef en Maria-
Boodschap: half zeven Vroegmis,
10 uur Hoogmis. 3 uur plechtig Lof
met preek. Op alle Woensdagen en
onder het Octaaf van St. Jozef, (19-
26 Maart) 8 uur de H. Mis. 3 uur
Lof. Op andere dagen de H. Mis
om kwart over zeven.
19 Maart: feest van
den H. Jozef.
In onzen tijd van verweekelijking
en halfheid, in deze eeuw-van-de-
zinnen, waarin theater, bioscoop en
dans „geperfectionneerd" worden
met een wetenschappelijk air alsof
crisis en malaise door uitverkochte
zalen of 'n „N.V. tot exploitatie
van de sprekende film" zouden ver
holpen worden; in deze overprik
kelde-atmosfeer-eeuw, doet 't ons
goed op te zien naar 'n ware man
nenfiguur
'n mannenfiguur, sterk, beheerscht,
met helderen, rustigen blik,
'n mannenfiguur, waarin 'n mach
tige ziel schuilt ^en die respect af
dwingt,
'n mannenfiguur, om steeds naar
op te kunnen zien en die staat in
een lichtkrans van zuiverheid en
nederigheid....
Filmartisten en danseressen, too-
neelisten en jaszbandisten, allerlei
grooten van de plankenwereld wor
den bewonderd en gevierd; men
dweept met record-koningen en ko
ninginnen op allerlei gebied. En
gaarne erkent het beschaafde Euro
pa z'n meerderen op het gebied der
„kunst" in uit de wildernis geïmpor
teerde kunstenmakers, die men ver
geten heeft te beschaven alvorens
hen hier toe te laten....
De afgevaardigden van Beëlzebub
dreigen en lokken, overal... in on
berispelijk avondcostuum, verzorgd
gelaat en pommadehoofd, de witte
tanden bloot met 'n salonlach.... in
'n blauwe kiel bij de draaiende en
razende machines; met vuile praat oi
oproerige taal de jeugdige zielen
kwetsend..,, ofwel, verscholen in
boeken-kiosken, waar rot en gaaf,
waarheid en leugen voor iedereen
bereikbaar zijn.
Doch wij katholieken, die ons
door die duivels nog niet hebben
laten meetroonen, wij bezitten nog
den moed en de overtuiging om
onze voorbeelden en idealen hooger
te zoeken: en we weten dat zoovele
Gods-helden ons zijn voorgegaan,
die oprechte bewondering afdwingen
en van wie wij inderdaad veel kun
nen en moeten leeren.
In deze maand Maart, die de H.
Kerk heeft toegewijd aan St. Jozef,
heeft zij ons tevens 'n specialen
feestdag aangewezen om dien grooten
heilige te vieren als de Echtgenoot
der Allerzaligste Maagd Maria. En
hier hebben we dan een van onze
verheven voorbeelden, een mannen
figuur in den waren zin.
St. Jozef, door God uitverkoren
om de Voedstervader te zijn van
onzen goddelijken Zaligmaker en de
maagdelijkheid van Maria te bescher
men, St. Jozef, de kuische en
nederige bij uitstek, hij zal ons 'n
kracht zijn en 'n steun als de wereld
met haar ijdele waan- en dwacl-
idees ons tracht te misleiden en als
de drievoudige begeerlijkheid: die
van het vleesch en van de oogen,
en de hoovaardij des levens, 't ons
moeilijk maakt.
Als dan de duivel van de ontucht
in een van zijn vele pose's: van
schijnliefde, van kwasi-kunstgenot,
van valsche wetenschappelijkheid
tot ons komt, zien we dan op naar
St. Jozef, die ons den weg zal wij
zen met zijn leliestaf.
Hij zal ons 't onderscheid doen
zien tusschen ware en valsche
vriendschap; hij zal ons waarschuwen
voor boeken, die niet deugen en
voor lichtzinnige kleeding, voor ver
dachte bals en theaterstukken
De tijd is voorbij, dat 't genoegen
gezocht werd waar 't moet gezocht
worden: thuis in den familiekring,
De jongelui zijn 's avonds laat uit
en loopen met balboekjes en gepar
fumeerde liefdesbrieven op zak, ge
waagde vermaken af en denken niet
aan de verschrikkelijke verantwoor
ding, die ze af te leggen hebben
vroeg of laat, maar onafwendbaar
zeker voor hun lichtzinnigheid.
Zoovelen moeten reeds op jeug
digen leeftijd de bittere gevolgen
dragen van 'n vroegen val, waar
voor ze zich toch hadden kunnen
hoeden. Met fletse gezichten, vroeg-
oud, ontmoeten we hen in onze
sieden. En als de ontucht-demon
hen eenmaal aangeraakt en met zijn
vieze vlerken hen bezwadderd heeft,
is 't moeilijk terugkeeren en.de jeugd
zonde wordt gemakkelijk gevolgd
door vele zonden daarna, in of buiten
't huwelijk.
Wij moeten ons veilig stellen
temidden van al dat jachten naar
zinnelijkheid. En zal hij niet 'n goede
hulp voor ons zijn, wien God zelf
Zijn Zoon en diens H. Moeder
toevertrouwde St. Jozef leefde samen
met den Koning en de Koningin der
Maagden, en was zelf Maagd. Nemen
we dan in de moeilijke oogenblikken
die we allen hebben, onze toevlucht
tot hem van wien de H. Franciscus
van Sales schrijft
„Als de allerheiligste Maagd een
deur is (zegt de Eeuwige Vader),
willen wij niet dat zij geopend zij...
zij moet, integendeel, verdubbeld en
versterkt worden met onvergankelijk
hout, d.w.z. haar moet in haar
zuiverheid een gezel gegeven worden
welke de H. Jozef is, en die hiertoe
alle heiligen ja, engelen en cherubijnen-
zelf, moet overtreffen in deze deugd".
En heeft God aan St. Jozefs zui
verheid zulk 'n verheven glans willen
geven door hem aan het H. Gezin
van Nazareth als Behoeder te geven:
de H. Geest toont ons in 't H.
Evangelie den heiligen patriarch ook
biezonder in zijn onderdanigheid en
nederigheid.
De Nederigheid 1 Deze schoone
deugd is in onzen tijd verdrongen
door weeldezucht en zoeken naar
luxe Partijen geven, auto's houden,
voortdurend reisjes maken De be
geerlijkheid der oogen doet jaloersch
nastaren het „geluk" en den voor
spoed van anderen de hoogmoed
leidt tot leven boven z'n stand.
Geldverdienen is niet meer het
werken voor 't gezinsonderhoud
geldverdienen is voortaan 't bijeen
schrapen van alles wat men krijgen
kan, en vaak neemt men 't niet nauw
met de rechtvaardigheid.
Goede postjes worden met trucs
bemachtigd, en men ziet er niet tegen
op het algemeen welzijn volledig ten
achter te stellen bij het bekrompen
„ik" dat bekrompen „ik" dat zoo
gemakkelijk gekrenkt wordt, en op
raad van den hoogmoed-satan, zich
in starre stijfkoppigheid hult, omdat
't „de eer aan zichzelf" moet houden.
Wat staat daartegenover St. Jozef
als 'n prachtig voorbeeld St. Jozef
als arbeiderniet 'n aannemer van
groot werkneen, 'n gewoon hand
werksman bij hem kwamenze met
prutskarweitjes en reparaties, 'en af
en toe kreeg hij wat nieuws te maken;
het huisgezin van Nazareth was arm;
bezat het nóódige en niets méér. En
toch was dóar alle reden tot luxe
geweestde Messias, de goddelijke
Verlosser der wereld, woonde er met
Zijn H. Moeder en Zijn Voedster
vader.
Het had een paleis kunnen zijn
met tuinen en parken, met stoeten
van bedienden: maar neen, in een
eenvoudig huisje woonde de H. Fa
milie: en toen Maria en Jozef het
goddelijk Kind naar den tempel
brachten om het aan God op te
dragen, droeg St. Jozef in 'n mandje
twee jonge duifjes mee: de offergift
der armen, 't Feit alleen trouwens
dat ze opgingen naar den tempel,
laat reeds zoo duidelijk zien, dat zij
zich niet wilden laten voorstaan op
de andere Joden.
De H. Schrift is sober in 't spre
ken over St. Jozef, doch waar ze
ons van Hem vertelt, laat ze ons
ook zoo duidelijk zien, de ware zie-
legrootheid, de zuiverheid en nederig
heid van deze mannenfiguur, die ons
tot voorbeeld wordt gesteld.
Laat ons besluit zijn, niet alleen
dezen feestdag bijzonder te vieren.,
maar blijvende vereerders van den
heilige te worden, door dikwijls aan
hem te denken en af en toe in den
geest tot hem te richten; dit kan
gemakkelijk en zonder tijdverlies.
En doen we tenslotte, vooral ons
best, zijn voorbeeld na te volgen;
we zullen dan met meer moed en
vertrouwen in 't leven staan en
katholiek durven zijn met verachting
van alle menschelijk opzicht.
R. L. schrijft in de Maasbode
„In Limburg is opgericht de Fede
ratie van RK. Land - en Tuinbouw-
arbeiders en Middenstanders. De
Federatie zal aan de Statenverkie
zingen deel nemen."
Ziedaar het nieuwtje, dat blijkbaar
met een tikje leedvermaak, de Lim
burgsche correspondent van „Het
Volk" publiceerde in het nummer
van 9 Maart j.l.
Het bericht verhaast ons slechts
matig.
Immers wij wisten, dat de katho
lieke heeren Obers en Meertens bezig
waren met de voorbereiding van een
afzonderlijke kath. lijst voor de aan
staande Statenverkiezingen.
Men herinnert zich den heer Obers,
wellicht nog van de Tweedekamer
verkiezingen in 1929, toen zijn
dissidente lijst in het geheel 3473
stemmen verwierf, waarvan 3110 in
den kieskring Maastricht.
Den heer Meertens kent men boven
den Moerdijk wellicht niet of nauwe
lijks. Hij is landbouwer-afgevaardigde
voor den provincialen kieskring
Gulpen, stond in 1927 als nummer
zeven op de ranglijst der kath. partij,
en werd met circa 2500 voorkeur
stemmen gekozen.
In strijd met zijn schriftelijke belofte
om geen profijt te trekken van
mogelijke voorkeurstemmen nam hij
zitting in de Staten, zoodat hij dit
maal niet meer in aanmerking kon
komen voor een plaats op de gros
lijst der katholieke kiesvereeniging.
Nu heeft hij met den heer Obers
inderhaast een „partij" gesticht, die
den naam van boeren-partij, welken
zij in 1929 voerde, „pour le besoin
de la causse" veranderd heeft, om
ook den heer Augustus, raadslid te
Heerlen, en eenige andere ontevre
den middenstanders te kunnen
opnemen.
Heel ernstig is dit alles niethet
is niet de eerste maal, dat een aantal
malcontenten stelling neemt tegen
over de katholieke Staatspartij, en
het zal ook wel niet de laatste maal
wezen.
Maar evenals voorheen zal ook
thans het succes gering zijn, al valt
het uiteraard veel gemakkelijke: een
Staten-zetel in te palmen dan een
Kamer-zetel te veroveren.
Immers, terwijl 'in 1929 de kies-
deeler voor de Tweede Kamer niet
minder dan 33.800 bedroeg, was
deze m 1927 voor de Staten van
Limburg nog niet voluit 4000....
Maar al zou het de gloednieuwe
„partij" gelukken op één, en zelfs
onwaarschijnlijkerwijze op twee zetels
beslag te leggen, dan nog is haar
toekomst zonder eenig perspectief.
Waar het vast cement der begin
selen geheel ontbreekt, daar is het
innerlijke partijverband zoo los en
de onderlinge samenwerking zoo
tijdelijk, dat na een korte poos de
„partij" in scherven valt en even
spoorloos verdwijnt als vele andere,
die haar zijn voorafgegaan.
Mogen inmiddels de katholieke
kiezers in Limburg hun plicht ver
staan en op hun hoede zijn tegen
een krachts- en stemmen-versnippe
ring, die den principieelen tegen
standers onvermijdelijk ten goede
komt.
In de kieskringen Heerlen, Gulpen,
Sittard, Maastricht en Horst is naast
de officieele soc.-dem. lijst een can-
didatenlijst ingediend door de z.g.
vereenigde onafhankelijke democraten.
Deze partij is voor deze gelegen
heid gevormd door de soc.-dem.
volkspartij (v. d. Ploeg) en vrijz.-
democraten.
Duitschland telt op het oogenblik
4.972.000 werkloozen, aan wie door
het rijk ondersteuningsgelden worden
uitgekeerd. Naar globale berekening
zal dit getal weldra gestegen zijn tot
5 millioen.
Wie geen werk heeft, behoeft zich
maar op te geven en hij krijgt per
week 21 mark uitbetaald.
Men kan dat sociaal of humaan
noemen, 't bergt toch ook groote
gevaren.
Het kweekt leegloopers, die zich
niet veel moeite getroosten, om aan
werk te komen, die daarenboven nog
ontevreden zijn ook, en die in jeug
dige jaren allicht worden gedreven
op het pad van politieke avonturen,
Er is geen bijzonder diep nadenken
noodig, om tot het inzicht te komen
dat is niet de ware methode.
Waarin immers bestaat de werk
loosheid Toch niet hierin, dat er
geen werk te vinden zou zijn Maar
in het feit, dat de ondernemers het
werk niet kunnen betalen.
Waarom treedt dan de overheid
niet als werkgever op De gemeente,
de Staat
Oho, goed praten, die hebben
immers evenmin geld De gemeenten
zitten meestal tot over de ooren in
de schuld enkele staan zelfs onder
curateele. En de staat Waar zou
de staat de centen vandaan moeter.
halen
Eén wedervraag waar komt
het geld vandaan, dat als werkloo-
zenondersteuning wordt uitgekeerd
Die vraag, waar 't vandaan komt,
kan ons trouwens koud laten im
mers dat geld is er.
Gewichtiger is een andere vraag
konden die sommen niet beter wor
den besteed Zooals 't nu geschiedt,
zijn ze een fonds perdu zonder meer.
Ze dienen om honger te stillen,
jawel, maar dat effect kon ook wor
den bereikt, zonder dat de staat het
geld om niet gaf.
Ongeveer zoo ondersteuning kun
je krijgen, maar alleen op voorwaar
de, dat je er werk voor levert
Kijk naar Italië 1 Vroeger was het
een land, bekend om zijn miserabele
wegen. Tegenwoordig is het van
Noord tot Zuid met een riet auto
straten bespannen, eenig in Europa.
Dat heeft Mussolini tot stand ge
bracht door zijn werkloozen aan 't
werk te zetten. Dat is een werkloo-
zenondersteuning op een productieve
manier. Daar vindt het heele land
baat bij.
Waarom kan dat in Duitschland
niet
Sinds enkele maanden wordt hier
veel geschreven en gewreven over
het probleem „arbeidsdienstplicht."
Naar 't voorbeeld van algemeene
militaire dienstplicht wil men jonge
mannen gedurende een reeks van
jaren dwingen tot arbeid. De Wirt-
schaftspartij en de Duitschnationale
Volkspartij zijn met dat voorstel
voor den dag gekomen. Ze vorderden
zulk een arbeidsdienstplicht van het
voltooide zeventiende levensjaar tot
het einde van het kalenderjaar, waarin
men den leeftijd van 25 heeft be
reikt.
Een arbeidsdienstplicht dus van
ruim acht jaren.
Gedurende dien tijd moet de staat
werk verschaffen, waardoor de aan
drang bij particulieren werken enorm
zou worden verminderd. De vrije
arbeidsmarkt zou er zeer door wor
den ontlast.
In het Rijksministerie van Arbeid
naar de meikgifi van iedere koe, door
>39
55
(Wettig gedeponeerd)
volledig dagrantsoenkoekj'e uitgebalan
ceerd voor iedere melkgift tot 4«/a V£T ir>
combinatie met een 20-tal voorbeelden
gelijkwaardige ruwvoeder-rantsoenen, die
de boerderij zelf oplevert, samengt-sïeid
door onze landbouwkundige a!d ;e»:ng.
Dszo volledige dagrantsoenen voldoen geheel y <n
de voedernormen van Prof. Dr. Nils Hanr.so». Allo
foutief vooderen en voederverspilling wu dt I-.i >r-
door opgeheven. De melk van „RATIO" kost neg
géén 3 cent por liter. De VEEhOUDERSPRU-* is
slechts ƒ8.50 per 100 Ko. biuïo :n cJoozen i
Amsterdam. Garantie ouder U H. V. Ecstau hij L.'w
leverancier in Uwe plaats. Vraagt brochure auüo-
voederrantsoenen voor melk- en mesivao.
EERTELS' OLIEP Af RIEKEN N.V. A'DASWS
heeft men over het vraagstuk lang
breed verhandeld. Resultaat
ondoenlijk 1
Ondoenlijk zoowel finantieel als
economisch.
Finantieel. Bij arbeidsdienstplicht
zou de staat niet alleen de bezoldi
ging op zich moeten nemen waar
tegen de tegenwoordige ondersteuning
zou wegvallen maar bovendien
voor kleeding, voeding, werktuigen
en gereedschappen, administratie enz.
moeten zorgen, (Hoe zoo Is er dan
geen dienstplicht mogelijk zonder
kazerneering?) En dat zou in de
milliarden loopen.
Ten tweede is 't ook economisch
onuitvoerbaar. Waar zou de werk
gelegenheid vandaan moeten komen
Eilieve, werk is er toch in over
vloed Neen zegt het Ministerie
van Arbeid
„Strassenbau Dazu sind Quali-
tatsarbeiter nöiig.
Neubauten Auch hier sprechen
Technik und Arbeitsgang gegen die
Verwendung ungelernter Arbeids-
krafte.
Meliorationsarbeiten Heute liegt
vielfach schon mittlere Erde brach."
Basta. Daarmee schijnt de arbeids
dienstplicht van de baan, wat ook
buiten de voorstellers wel niemand
voor een groot onheil zal houden
Maar sluit de redeneering van het
Min. v. A. wel als een bus Ge
schoolde krachten zouden er niet te
krijgen zijn Die werkloozen van
heden hebben vroeger toch ook 't
een of ander vak beoefend. Kan dan
niet ieder blijven bij zijn vak
Die drie werkgelegenheden, die
het ministerie noemt, ja die alle drie,
maar nog een dozijn andere er bij
't Moge waar zijn, dat een Italiaan
over 't algemeen voor wegenaanleg
beter geschikt is dan een Duitscher.
Maar ten eerste werden hier vroeger
toch ook wegen aangelegd, en heb
ben de Duitschers dat intusschen
verleerd En verdervoor wie
daartoe niet deugt, is er op ander
gebied werk genoeg over.
Laat men maar eens beginnen met
alle uitkeeringen zonder tegenpresta
tie te staken en tegelijk publieke
werken uitschrijven Als er op die
wijze productieve arbeid geleverd
wordt, dan kan de staat de som, die
nu voor ondersteuning wordt aange
wend, ook nog heel wat verhoogen.
Hij krijgt waar voor zijn geld de
leegloopers komen de wereld uit de
ontevredenheid krijgt den nekslag
voor politieke avontuurtjes is er
geen tijd meer, en de welvaart kan
er slechts wel bij varen.
G. v. P.
Do noodtoestand in Duitschland.
De regeering zegt het volk de
harde waarheid en
nuchtere feiten.
de
Het is niet de eerste keer, dat we
schrijven over den verschrikkelijken
toestand in Duitschland.
De economische nood is er heel
erg en weerspiegelt zich in het feit,
dat de werkloosheid gestegen is tot
afmetingen, welke we tot nu toe
nimmer gekend hebben.
Het is zeker
een derde deel der bevolking
van 60 millioen, dat thans lijdt onder
de ellende en dat slechts in het
leven kan blijven door de liefdadig
heid van den Staat en de hulp van
het overige 2 derde deel der natie.
Vooral de strenge winterkoude van
de laatste week heeft den nood tot
ongekende hoogte doen stijgen. Van
daar dat
verschillende Duitsche
vereeuigingen
van liefdadigheid een oproep gepu
bliceerd hebben, waarin zij wijzen op
den grooten nood die tegenwoordig
overal in Duitschland heerscht.
Wegens den enormen omvang van
den nood zijn de hulpmaatregelen
van het rijk die tot de uiterste grens
van het mogelijke gaan, niet vol
doende. Ook de landen en gemeenten
doen wat zij kunnen, doch dit is niet
voldoende, zoodat het geheele Duit
sche volk de handen ineen moet
slaan om hulp te verschaffen
Iedereen wordt aangespoord het
zijne bij te dragen voor
de openbare inzameling,
die overal wordt gehouden, ook in
den vorm van kleedingstukken,
schoenen, ondergoed, enz.
Ook wordt er op aangedrongen,
vooral de kinderen en jongelieden te
steunen, ook door het verschaffen
van arbeid.
Uit naam van de Rijksregeering
beveelt Rijkskanselier Dr. Bruning
dezen oproep nog in het bijzonder
aan.
Het is met „das grosze Deutsche
Vaterland" van vóór 1914 thans wel
een héél erg groot verschil.
Welk een namelooze ellende heeft
die ongeluksdag van 1 Augustus 1914
teweeg gebracht.
En welk
een tastbuar propaganda-middel
voor de Vredesgedachte
Wat onder deze omstandigheden
een zegen is voor het land, dat is de
omstandigheid, dat het Katholieke
Centrum een belangrijke rol speelt in
het landsbestuur en dat zijn Rijks
kanselier Dr. Brüning veilig vaart op
het kompas van het Christendom.
Buitengewoon sympathiek doet 't
vooral aan, dat de regeering niet
tracht met minderwaardige middelen
het volk in het gevlei te komen,
maar dat zij geen gelegenheid voorbij
laat gaan, om het volk precies te
zeggen
de harde waarheid en de
nuchtere feiten.
Zondag waren met dit doel drie
Rijks-ministers in actie. Dr. Brüning
sprak op een bijeenkomst van het
„Duitsche Studentenwerk" en deed
met grooten nadiuk een beroep op
alle officieele instanties om de stu
denten, die geen arbeid kunnen vin
den, te introduceeren in het practische
leven en hun de mogelijkheid te
scheppen om vooruit te komen.
De Rijksminister van Financiën
wees in een rede te Munchen op de
noodzakelijkheid, om de Staatsuit
gaven zoo laag mogelijk te houden
en de werkloosheidsverzekering zoo
danig te hervormen, dat alleen hij,
die volstrekt niet werken kan omdat
er geen werk voor hem is, gesteund
zal worden.
Tenslotte heeft Dr. Stegerwald,
de Rijksminister van Arbeid te
Munster de arbeiders de harde waar
heid onder het oog gebracht, dat zij
er zonder
loonsverlaging
niet kunnen komen.
Dat zijn harde waarheden, maar
het volk is er meer mee gediend,
wanneer zijn regeerders de ware
situatie aangeven, dan wanneer men
het een rad voor de oogen draait.
De ontgoocheling zou er slechts des
te verschrikkelijker door worden
M££G££S LUSTM/\
Wilt gij U weer frisch
en flink voelen en Uw
eetlust herkrijgen Ge
bruik dan Foster's Maag-
pillen, het ideale
laxeermiddel.
0.65 per flacon.
VENRAY. 14 Maart 1931
Aanbesteding voerwerk.
Door Burgemeester en Wethouders
der gemeente Venray zal worden
aanbesteed op Vrijdag 20 Maart a.s.,
des voormiddags elf uur, het vervoer
van ongeveer 800 M3 kiezel vanaf
den wal bij Lenssen te Maashees
naar den Wanssumsche weg.
Inlichtingen te bekomen ten kaa-