BiM m PEEL 1 MMS DAMES- EN HINDERHOEDEN P.v. OpbergenF BUWULI* Wat ieder rooker zoel Peter lendrix PaS'™ Fordson, Manufactuurhandel Piet Oudenhoven De Troonrede. Binnenl. nieuws. DOOR MASSA-FABRSCAGE TOT HOOGSTE PERFECTIE I LINCOLN L. J. VAN HAREN, Official Ford Dealer, Venray *ïof straat 11 Telefoon 1 Sigarenkoker PROTECTOR Gazelle en Burgers B.NFt Zaterdag 20 September 1930, No. 39. De economische wereldcrisis, zoo leest men uit de Troonrede, heeft ook Nederland aangetast. Vooral land- en tuinbouw, maken moeilijke tijden door. 't Zijn waarheden als koeien! Er dienen voorzieningen te worden getroffen. Accoord De regeering zal deze ook treffen, en de hervorming van de econo mische voorlichting treedt daarbij op den voorgrond. GoedMaar dan leest men, dat.... zelfs van de best voorbereide en ten uitvoer gelegde maatregelen weinig vrucht te ver wachten is, indien zij niet door op rechte internationale samenwerking, in hun kracht worden versterkt. En alle vertrouwen in de in uitzicht gestelde regeeringsactiviteit, is daar mede natuurlijk totaal verdwenen. Een regeering die aldus spreekt, heeft alle kracht in zich zelf verloren! Eén ding is echter goed, de regeering zal op de duiten passen, Maar het is ook noodig, want „een donkere schaduw, wordt door de ingetreden crisis geworpen over den toestand van 's Rijks financiën." Niet alleen zal het gunstig verloop van de opbrengst, der middelen, zoo als dit in de laatste jaren werd ge zien, een einde nemen, maar ook van een normale stijging der middelen zal eerlang geen sprake van kunnen zijn. En daarom zal dan, naast voortgezette versobering van 's Rijks dienst door reorganisatie, buiten gewone beperking in het nemen van maatregelen, welke offers van 's Rijksschatkist vergen, in de naaste toekomst verplicht zijn. Een kleine aanduiding in welke richting de be zuiniging zou plaats hebben, ware hier toch wel op haar plaats geweest Evenwel, de regeering wil niet graag te veel zeggen 1 En het is waarschijnlijk ook hieraan toe te schrijven, dat met geen woord wordt gerept van het vlootplan-Deckers. Zooals evenmin een woord wordt gesproken, over hetgeen eveneens tienduizende Nederlanders in actie heeft gebracht, we bedoelen de verdeeling van den radiozendtijd. Ook over de bestrijding der werke loosheid, wordt niets gezegd. Waar volgens de troonrede blijvende aan dacht wordt geschonken aan de spoedige totstandkoming van ver betering van de wegen te land en te water en thans in het bijzonder aan den bouw van vaste bruggen over onze groote rivieren, zullen we maar hopen dat het schenken van die aan dacht mede geschiedt door het ver langen tot het opheffen van de werkeloosheid Ten aanzien van Nederlandsch- Indië had men in het zicht van feiten, als de Landvoogdbenoeming en de Volksraadhernieuwing, in een tijd van zoo kennelijk politieken over gang, toch ook iets meer mogen ver wachten, dan de mededeeling dat: „dat de ontwikkeling van de Staat kundige verhoudingen in Neder- landsch-Indië bij voortduring aan dacht vordert." En een regeering die niet meer kan zeggen, dan dat Suriname's toestand „gedrukt" biijft, zal geen hand tot redding van dat gewest uitsteken. Aan het einde vinden we de gewone opsomming van de aanhangig te maken wetsontwerpen. We krijgen een wetsontwerp, betreffende de rechtsverhoudingen ten aanzien van Handelsagenten en Handelsreizigers, een cursus wet, een wet tot herziening van de Lager Onderwijswet 1920, en één betreffende de rechtspositie der militairen. Verder nadert het wetsontwerp inzake de bedrijfsraden zijn voltooiing, waarbij tegelijk zal worden ingediend een wetsvoorstel betreffende de publiekrechtelijke regeling van de collectieve arbeids overeenkomsten. Voorts zijn voor bereid, ontwerpen voor een nieuwe veiligheidswet en voor een wijziging van de Stucadoorswet. Tenslotte spreken wij den wenacb uit, dat het optreden van het Ministerie beslister en doortastender zal zijri, dan men uit de Troonrede mag ver- wachten. OUTSIDER. Zondag zijn te Rotterdam en te Amsterdam de aangekondigde demon straties gehouden op initiatief van de S.D.A.P. en het Nederlandsch Ver bond van Vakvereenigingen. Gedemonstreerd werd voor Staats pensioen, algemeene invoering van een wettelijken achturendag, mede zeggingschap en bedrijfs-organisatie, wettelijk geregelde vacantie, socialen verzekering en werkloozenzorg, wat vermoedelijk als het voornaamste doelpunt van de demonstraties moet beschouwd worden Demonstratie tegen de vlootwetplannen. Ofschoon menschenmassa's die zich voor ge noemde demonstraties naar de beide steden hadden begeven, zoo maar niet op het eerste gezicht naar haar aantal te schatten zijn, werd reeds tijdens de demonstraties bericht, dat de schare van deelnemers te Amster dam en te Rotterdam resp. zestig duizend en veertigduizend personen telde. Met betrekking tot het conflict bij de K.L.M. waar we al eerder over schreven, is door een rijksbemiddelaar Mr. de Vries, eerst met ieder der bij het conflict betrokken partijen afzon derlijk geconfereerd en daarna werd er een gemeenschappelijke bespreking gehouden. .Het resultaat van een en ander is geweest, dat de piloten zich bereid hebben verklaard, tot onmid dellijke hervatting van den dienst, op de voor het uitbreken van het conflict geldende voorwaarden. De Directie verklaarde zich bereid, allen weer in dienst te nemen, en spoedig herziening van de dienstvoorwaarden te bevor deren en den rechtstoestand der piloten schriftelijk vast te leggen. Maandag j.I. zou de dienst hervat worden. Het K.L.M. conflict is dus nogal spoedig uit de wereld geholpen, en de vrees dat de op 25 September bepaalde hervatting van de post- vluchten naar Indië, door de staking niet zou kunnen doorgaan, is niet bewaarheid. De postvluchten op Indië zullen op genoemden datum worden hervat. Op het eerste vlieg tuig dat naar Indië zal vertrekken, zal de bemanning bestaan uit de piloten. Van Dijk (de onlangs ge huldigde) Wiersma en de mecanicien Buitenhuis. Behalve dat de vluchten naar Indië nu weer regelmatig kunnen doorgaan werden j.I. Maandag ook de andere K.L.M. diensten hervat, o.a. die op Londen en Parijs en Bremen—Hamburg. De passagiers- vluchten op Schiphol en Waalhaven werden reeds Zondag hervat. De postdienst verwacht dat regelmaat gepaard, met bespoediging in de overkomst, door het luchtvervoer verkregen, zal leiden tot toeneming van per luchtpost verzonden cor respondentie. Dinsdag is te 's Gravenhage de nationale Vaandelgroet gebracht, aan H. M. de Koningin, en wel op het plein voor het Huis ten Bosch. Het initiatief van het brengen van den Vaandelgroet ging u't van de ver- eeniging Oranjebond te 's Graven hage in samenwerking met den bond van Rotterdamsche Oranjevereeni- gingen van Oranje en Vaderland Door 414 vereenigingen, waaronder 42 zang en 21 muziekvereenigingen waren voor deelname aan den Vaandelgroet ingeschreven. De deel nemende vereenigingen werden ge- zamelijk door meer dan dertienduizend personen, uit verschillende deelen van ons land vertegenwoordigd. Onder de plechtigheden behoorde ook de aanbieding van een album. Er is veel en velerlei tweestrijd in de wereld, voor ieder mensch. Ook b.v. van bestuurders van een tram wagen. Dit is gebleken bij de Gooische tram. In het Gooi rijden motortrams en die geven fluitsignalen, om dezelfde reden als waarom de ouderwetsche stoomtrams in de bebouwde Kom van de gemeente lustig de bel lieten klingelen. Soms deed men bij die stoomtrams nog iets heel bijzonders. Liep niet bij sommige stoomtrams het jongmaatje, dat zich mede op de locomotief bevond, voorde loco motief uit met een klingelende bel, zoodra de trem in een of ander dichtbevolkt oord was aangeland Maar die tijd is lang voorbij. De motortram geeft een fluitsignaal. Het Gooische signaal moet sommige menschen zoodanig geirriteerd heb ben, dat klachten inkwamen omtrent overdreven gebruik van het fluitsig naal. Ontegenzeggelijk is er lawaai ge- noeg, teveel zelfs voor de heden- daagsche maatschappij. Ook op straat in stad en land, tramsignalen maken onderdeel uit van de massa geluiden, waarop het oor van den vroegen morgen tot 's avonds laat op vergast wordt. De directeur van de Gooische tram had naar aanleiding van de klachten over te veel gefluit, aan haar wagenbestuurders opgedragen spaarzaam met het fluitsignaal om te gaan, teneinde eventueele geluids overlast te vermijden. Maar een motortram is nu eenmaal als een gevaar te beschouwen, voor wie haar onvoorbereid of onverwachts op haar weg ziet. Er kwamen klachten van men schen, die aan den openbaren weg wonen, waarlangs de tram rijdt, van menschen wier uitweg van erf of tuin uitkomt op de trambaan en die door het uitblijven van het fluitsig naal, daar, waar zij meenden het te moeten hooren, hun veiligheid zagen bedreigd. Het slot van de zaak is geweest, dat de wagenbestuurders zich tot een boete veroordeeld zagen. Men kan het nu eenmaal niet alle men schen naar den zin maken. Op een ding echter is in verband met het Massa-productie en massa-afzet scheppen alleen de mogelijkheid voor de juiste bereiding, behandeling en keuring der grondstoffen, de bewer king, volledige controle en snel- montage der onderdeden,,de toepas sing van machines, werktuigen en in stallaties, welke aan de hoogste cischen beantwoorden van technisch-weten- schappelijk onderzoek en aan de meest rationeele, doeltreffende fabricage processen. Bij de toepassing van nieuwe procédés, bij het in dienst stellen van nieuwe bewerkings-machines was en blijft het oogmerk van Ford steeds erop gericht, door besparing van arbeidskracht en rijd het eindproduct zoo vlug, dat wil zeggen zoo rationeel, maar daarbij tevens zoo volmaakt als mogelijk is, te vervaardigen. Ford's productie-faciliteiten en zijn productie-vermogen groeiden orga nisch met de vraag naar en den afzet van Ford-wagens. De noodzakelijkheid niet alleen doel- iiatig en vlug te werken, maar tevens een product van eerste kwaliteit te leveren, eischt een outillage en een organisatie, die alleen bij een pro ductie en een afzet, zooals de Ford fabrieken die hebben, rendabel is, daar anders fabricage-kosten bet product overmatig belasten. De meeste wagens zijn wel duurder, maar geen is in zijn vitale deelen met meer zorg en uit beter materiaal gefa briceerd dan de Ford. N.V. NEDERLAND5CHE FORD AUTOMOBIEL FABRI EK. ROTTERDAM geval, het licht gevallen, namelijk daarop, dat het hoe langer hoe meer wenschelijk wordt, dat tram banen van den openbaren weg worden afgescheiden door een of ander staketsel. Als dat aanwezig is, zal wellicht een belangrijk per centage van het aantal fluitsignalen gemist kunnen worden, en wordt aan de eischen van veiligheid en minder lawaai beide recht gedaan. WAARSCHUWING. Aangiften tot het verrichten van huisslachtingen. De Burgemeester van Venray brengt ter kennis van belanghebben den, dat degene die een varken wil slachten in het door hem bewoonde perceel uitsluitend voor huise lijk gebruik van de bewoners, over eenkomstig het bepaalde bij artikel 6a sub 3 der Vleeschkeuringswet, van dit voornemen ten minste vier dagen van te voren moet kennis geven ten bureele van den Vleesch- keuringsdienst, Patersstraat 19, op de daarvoor door Burgemeester en Wethouders vastgestelde uren. Men mag de aangifte dus wel vroeger doen; de dag, waarop de slachting zal plaats vinden, moet echter worden opgegeven. In het belang der volksgezondheid is het noodzakelijk dat hieraan streng de hand wordt gehouden. Men zij gewaarschuwd, dat bij overtreding procesverbaal zal worden opgemaakt, welke overtreding bij artikel 33 der Vleeschkeuringswet is strafbaar gesteld. In het bijzonder wordt er de aan dacht op gevestigd, dat van veel vuldig voorkomende overtredingen zelfs het gevolg kan zijn, dat de aan de Gemeente Venray tot weder opzegging verleende ontheffing van het bepaalde bij de artikelen 4 en 6 der Vleeschkeuringswet kan worden ingetrokken, waardoor geen huis slachtingen meer zouden mogen worden verricht zeer ten ongerieve der geheele bevolking. Ik vertrouw dus dat iedereen zijn medewerking zal verleenen en hieraan stipt de hand zal worden gehouden. Voor niemand brengt dit trouwens bezwaar mede. Venray, 15 September 1930. Jachtwet. De Burgemeester van Venray brengt ter algemeenekennis dat door den Minister van Staat, Minister var. Binnenlandsche Zaken en Landbouw nader is bepaald, dat de jacht op watersnippen in de Provincie Limburg zal zijn geopend van 28 Juli 1930 tot 12 April 1931. Venray, 12 September 1930. Chique zijn onze mode Laag zijn onze prijzen Enorm is onze keuze i Metaal met leder overtrokken. Beschermen de sigaren afdoend tegen beschadigen en vl Ruimte voor 7 groote en 12 kleine sigaren In de grootste keuze. Sigarenhuis „Borneo" 35 Henseniusstraal, Tel.

Peel en Maas | 1930 | | pagina 6