BiM m PEEL 1 MMS
DAMES- EN
HINDERHOEDEN
P.v. OpbergenF
BUWULI*
Wat ieder rooker zoel
Peter lendrix PaS'™
Fordson,
Manufactuurhandel
Piet Oudenhoven
De Troonrede.
Binnenl. nieuws.
DOOR MASSA-FABRSCAGE
TOT HOOGSTE PERFECTIE I
LINCOLN
L. J. VAN HAREN, Official Ford Dealer, Venray
*ïof straat 11 Telefoon 1
Sigarenkoker PROTECTOR
Gazelle en Burgers B.NFt
Zaterdag 20 September 1930, No. 39.
De economische wereldcrisis, zoo
leest men uit de Troonrede, heeft
ook Nederland aangetast. Vooral
land- en tuinbouw, maken moeilijke
tijden door. 't Zijn waarheden als
koeien! Er dienen voorzieningen te
worden getroffen. Accoord
De regeering zal deze ook treffen,
en de hervorming van de econo
mische voorlichting treedt daarbij op
den voorgrond. GoedMaar dan
leest men, dat.... zelfs van de best
voorbereide en ten uitvoer gelegde
maatregelen weinig vrucht te ver
wachten is, indien zij niet door op
rechte internationale samenwerking,
in hun kracht worden versterkt.
En alle vertrouwen in de in uitzicht
gestelde regeeringsactiviteit, is daar
mede natuurlijk totaal verdwenen.
Een regeering die aldus spreekt,
heeft alle kracht in zich zelf verloren!
Eén ding is echter goed, de
regeering zal op de duiten passen,
Maar het is ook noodig, want „een
donkere schaduw, wordt door de
ingetreden crisis geworpen over den
toestand van 's Rijks financiën."
Niet alleen zal het gunstig verloop
van de opbrengst, der middelen, zoo
als dit in de laatste jaren werd ge
zien, een einde nemen, maar ook
van een normale stijging der middelen
zal eerlang geen sprake van kunnen
zijn. En daarom zal dan, naast
voortgezette versobering van 's Rijks
dienst door reorganisatie, buiten
gewone beperking in het nemen van
maatregelen, welke offers van
's Rijksschatkist vergen, in de naaste
toekomst verplicht zijn. Een kleine
aanduiding in welke richting de be
zuiniging zou plaats hebben, ware
hier toch wel op haar plaats geweest
Evenwel, de regeering wil niet
graag te veel zeggen 1 En het is
waarschijnlijk ook hieraan toe te
schrijven, dat met geen woord wordt
gerept van het vlootplan-Deckers.
Zooals evenmin een woord wordt
gesproken, over hetgeen eveneens
tienduizende Nederlanders in actie
heeft gebracht, we bedoelen de
verdeeling van den radiozendtijd.
Ook over de bestrijding der werke
loosheid, wordt niets gezegd. Waar
volgens de troonrede blijvende aan
dacht wordt geschonken aan de
spoedige totstandkoming van ver
betering van de wegen te land en te
water en thans in het bijzonder aan
den bouw van vaste bruggen over
onze groote rivieren, zullen we maar
hopen dat het schenken van die aan
dacht mede geschiedt door het ver
langen tot het opheffen van de
werkeloosheid
Ten aanzien van Nederlandsch-
Indië had men in het zicht van feiten,
als de Landvoogdbenoeming en de
Volksraadhernieuwing, in een tijd
van zoo kennelijk politieken over
gang, toch ook iets meer mogen ver
wachten, dan de mededeeling dat:
„dat de ontwikkeling van de Staat
kundige verhoudingen in Neder-
landsch-Indië bij voortduring aan
dacht vordert." En een regeering
die niet meer kan zeggen, dan dat
Suriname's toestand „gedrukt" biijft,
zal geen hand tot redding van dat
gewest uitsteken.
Aan het einde vinden we de gewone
opsomming van de aanhangig te
maken wetsontwerpen. We krijgen
een wetsontwerp, betreffende de
rechtsverhoudingen ten aanzien van
Handelsagenten en Handelsreizigers,
een cursus wet, een wet tot herziening
van de Lager Onderwijswet 1920,
en één betreffende de rechtspositie
der militairen. Verder nadert het
wetsontwerp inzake de bedrijfsraden
zijn voltooiing, waarbij tegelijk zal
worden ingediend een wetsvoorstel
betreffende de publiekrechtelijke
regeling van de collectieve arbeids
overeenkomsten. Voorts zijn voor
bereid, ontwerpen voor een nieuwe
veiligheidswet en voor een wijziging
van de Stucadoorswet.
Tenslotte spreken wij den wenacb
uit, dat het optreden van het Ministerie
beslister en doortastender zal zijri,
dan men uit de Troonrede mag ver-
wachten. OUTSIDER.
Zondag zijn te Rotterdam en te
Amsterdam de aangekondigde demon
straties gehouden op initiatief van de
S.D.A.P. en het Nederlandsch Ver
bond van Vakvereenigingen.
Gedemonstreerd werd voor Staats
pensioen, algemeene invoering van
een wettelijken achturendag, mede
zeggingschap en bedrijfs-organisatie,
wettelijk geregelde vacantie, socialen
verzekering en werkloozenzorg, wat
vermoedelijk als het voornaamste
doelpunt van de demonstraties moet
beschouwd worden Demonstratie
tegen de vlootwetplannen. Ofschoon
menschenmassa's die zich voor ge
noemde demonstraties naar de beide
steden hadden begeven, zoo maar
niet op het eerste gezicht naar haar
aantal te schatten zijn, werd reeds
tijdens de demonstraties bericht, dat
de schare van deelnemers te Amster
dam en te Rotterdam resp. zestig
duizend en veertigduizend personen
telde.
Met betrekking tot het conflict bij
de K.L.M. waar we al eerder over
schreven, is door een rijksbemiddelaar
Mr. de Vries, eerst met ieder der bij
het conflict betrokken partijen afzon
derlijk geconfereerd en daarna werd
er een gemeenschappelijke bespreking
gehouden. .Het resultaat van een en
ander is geweest, dat de piloten zich
bereid hebben verklaard, tot onmid
dellijke hervatting van den dienst, op
de voor het uitbreken van het conflict
geldende voorwaarden. De Directie
verklaarde zich bereid, allen weer in
dienst te nemen, en spoedig herziening
van de dienstvoorwaarden te bevor
deren en den rechtstoestand der
piloten schriftelijk vast te leggen.
Maandag j.I. zou de dienst hervat
worden.
Het K.L.M. conflict is dus nogal
spoedig uit de wereld geholpen, en
de vrees dat de op 25 September
bepaalde hervatting van de post-
vluchten naar Indië, door de staking
niet zou kunnen doorgaan, is niet
bewaarheid. De postvluchten op
Indië zullen op genoemden datum
worden hervat. Op het eerste vlieg
tuig dat naar Indië zal vertrekken,
zal de bemanning bestaan uit de
piloten. Van Dijk (de onlangs ge
huldigde) Wiersma en de mecanicien
Buitenhuis.
Behalve dat de vluchten naar
Indië nu weer regelmatig kunnen
doorgaan werden j.I. Maandag ook
de andere K.L.M. diensten hervat,
o.a. die op Londen en Parijs en
Bremen—Hamburg. De passagiers-
vluchten op Schiphol en Waalhaven
werden reeds Zondag hervat. De
postdienst verwacht dat regelmaat
gepaard, met bespoediging in de
overkomst, door het luchtvervoer
verkregen, zal leiden tot toeneming
van per luchtpost verzonden cor
respondentie.
Dinsdag is te 's Gravenhage de
nationale Vaandelgroet gebracht, aan
H. M. de Koningin, en wel op het
plein voor het Huis ten Bosch. Het
initiatief van het brengen van den
Vaandelgroet ging u't van de ver-
eeniging Oranjebond te 's Graven
hage in samenwerking met den bond
van Rotterdamsche Oranjevereeni-
gingen van Oranje en Vaderland
Door 414 vereenigingen, waaronder
42 zang en 21 muziekvereenigingen
waren voor deelname aan den
Vaandelgroet ingeschreven. De deel
nemende vereenigingen werden ge-
zamelijk door meer dan dertienduizend
personen, uit verschillende deelen
van ons land vertegenwoordigd.
Onder de plechtigheden behoorde
ook de aanbieding van een album.
Er is veel en velerlei tweestrijd in
de wereld, voor ieder mensch. Ook
b.v. van bestuurders van een tram
wagen. Dit is gebleken bij de
Gooische tram.
In het Gooi rijden motortrams en
die geven fluitsignalen, om dezelfde
reden als waarom de ouderwetsche
stoomtrams in de bebouwde Kom
van de gemeente lustig de bel lieten
klingelen. Soms deed men bij die
stoomtrams nog iets heel bijzonders.
Liep niet bij sommige stoomtrams
het jongmaatje, dat zich mede op
de locomotief bevond, voorde loco
motief uit met een klingelende bel,
zoodra de trem in een of ander
dichtbevolkt oord was aangeland
Maar die tijd is lang voorbij. De
motortram geeft een fluitsignaal. Het
Gooische signaal moet sommige
menschen zoodanig geirriteerd heb
ben, dat klachten inkwamen omtrent
overdreven gebruik van het fluitsig
naal.
Ontegenzeggelijk is er lawaai ge-
noeg, teveel zelfs voor de heden-
daagsche maatschappij. Ook op
straat in stad en land, tramsignalen
maken onderdeel uit van de massa
geluiden, waarop het oor van den
vroegen morgen tot 's avonds laat
op vergast wordt.
De directeur van de Gooische
tram had naar aanleiding van de
klachten over te veel gefluit, aan
haar wagenbestuurders opgedragen
spaarzaam met het fluitsignaal om
te gaan, teneinde eventueele geluids
overlast te vermijden.
Maar een motortram is nu eenmaal
als een gevaar te beschouwen, voor
wie haar onvoorbereid of onverwachts
op haar weg ziet.
Er kwamen klachten van men
schen, die aan den openbaren weg
wonen, waarlangs de tram rijdt, van
menschen wier uitweg van erf of
tuin uitkomt op de trambaan en die
door het uitblijven van het fluitsig
naal, daar, waar zij meenden het te
moeten hooren, hun veiligheid zagen
bedreigd.
Het slot van de zaak is geweest,
dat de wagenbestuurders zich tot
een boete veroordeeld zagen. Men
kan het nu eenmaal niet alle men
schen naar den zin maken. Op een
ding echter is in verband met het
Massa-productie en massa-afzet
scheppen alleen de mogelijkheid voor
de juiste bereiding, behandeling en
keuring der grondstoffen, de bewer
king, volledige controle en snel-
montage der onderdeden,,de toepas
sing van machines, werktuigen en in
stallaties, welke aan de hoogste cischen
beantwoorden van technisch-weten-
schappelijk onderzoek en aan de meest
rationeele, doeltreffende fabricage
processen.
Bij de toepassing van nieuwe procédés,
bij het in dienst stellen van nieuwe
bewerkings-machines was en blijft het
oogmerk van Ford steeds erop gericht,
door besparing van arbeidskracht en
rijd het eindproduct zoo vlug, dat wil
zeggen zoo rationeel, maar daarbij
tevens zoo volmaakt als mogelijk is,
te vervaardigen.
Ford's productie-faciliteiten en zijn
productie-vermogen groeiden orga
nisch met de vraag naar en den afzet
van Ford-wagens.
De noodzakelijkheid niet alleen doel-
iiatig en vlug te werken, maar tevens
een product van eerste kwaliteit te
leveren, eischt een outillage en een
organisatie, die alleen bij een pro
ductie en een afzet, zooals de Ford
fabrieken die hebben, rendabel is, daar
anders fabricage-kosten bet product
overmatig belasten.
De meeste wagens zijn wel duurder,
maar geen is in zijn vitale deelen met
meer zorg en uit beter materiaal gefa
briceerd dan de Ford.
N.V. NEDERLAND5CHE FORD AUTOMOBIEL FABRI EK. ROTTERDAM
geval, het licht gevallen, namelijk
daarop, dat het hoe langer hoe
meer wenschelijk wordt, dat tram
banen van den openbaren weg
worden afgescheiden door een of
ander staketsel. Als dat aanwezig
is, zal wellicht een belangrijk per
centage van het aantal fluitsignalen
gemist kunnen worden, en wordt
aan de eischen van veiligheid en
minder lawaai beide recht gedaan.
WAARSCHUWING.
Aangiften tot het verrichten van
huisslachtingen.
De Burgemeester van Venray
brengt ter kennis van belanghebben
den, dat degene die een varken wil
slachten in het door hem bewoonde
perceel uitsluitend voor huise
lijk gebruik van de bewoners, over
eenkomstig het bepaalde bij artikel
6a sub 3 der Vleeschkeuringswet,
van dit voornemen ten minste vier
dagen van te voren moet kennis
geven ten bureele van den Vleesch-
keuringsdienst, Patersstraat 19, op
de daarvoor door Burgemeester en
Wethouders vastgestelde uren.
Men mag de aangifte dus wel
vroeger doen; de dag, waarop de
slachting zal plaats vinden, moet
echter worden opgegeven.
In het belang der volksgezondheid
is het noodzakelijk dat hieraan streng
de hand wordt gehouden.
Men zij gewaarschuwd, dat bij
overtreding procesverbaal zal worden
opgemaakt, welke overtreding bij
artikel 33 der Vleeschkeuringswet is
strafbaar gesteld.
In het bijzonder wordt er de aan
dacht op gevestigd, dat van veel
vuldig voorkomende overtredingen
zelfs het gevolg kan zijn, dat de aan
de Gemeente Venray tot weder
opzegging verleende ontheffing van
het bepaalde bij de artikelen 4 en 6
der Vleeschkeuringswet kan worden
ingetrokken, waardoor geen huis
slachtingen meer zouden mogen
worden verricht zeer ten ongerieve
der geheele bevolking.
Ik vertrouw dus dat iedereen zijn
medewerking zal verleenen en hieraan
stipt de hand zal worden gehouden.
Voor niemand brengt dit trouwens
bezwaar mede.
Venray, 15 September 1930.
Jachtwet.
De Burgemeester van Venray
brengt ter algemeenekennis dat door
den Minister van Staat, Minister var.
Binnenlandsche Zaken en Landbouw
nader is bepaald, dat de jacht op
watersnippen in de Provincie Limburg
zal zijn geopend van 28 Juli 1930
tot 12 April 1931.
Venray, 12 September 1930.
Chique zijn onze mode
Laag zijn onze prijzen
Enorm is onze keuze i
Metaal met leder overtrokken.
Beschermen de sigaren afdoend tegen beschadigen en vl
Ruimte voor 7 groote en 12 kleine sigaren
In de grootste keuze.
Sigarenhuis „Borneo"
35
Henseniusstraal, Tel.