Tweed© Blad va» „PIEL 11 MAAS"
Wie vast er
nog
Mij is de wraak
FEÜ1LLKTON
Wat Sovjet-Rusland
van zich zelf zegt.
Marktberichten,
0e Kippenhouderij op
het platteland
ZATERDAG 8 MAART 1930
EeiTen vijftigste Jaargang No. II
Niks meer voor onzen
tegenwoordigen tijd!
We gaan daar eens eenige pittige
vragen met nog pittiger antwoorden
over schrijven. Maar ook uitlezen,
als 't u blieft! Er is voor iedereen,
voor jong, volwassen en oud, voor
rijk, gewoon bemiddeld en arm, wat
bij.
1. Moet er nog gevast worden
tegenwoordig
Ja zeker, want anders behoefde
men in de Kerk de Vastenwet niet
ieder jaar opnieuw af te lezen. Men
leest de Vastenwet toch niet af, om
te laten hooren, dat voorraan iedereen
van het vasten is... ontslagen! Inde
Kerk kennen we geen comedie
2. Waarom moet er toch gevast
worden
Het hoofddoel van de Vasten wet
geving der Kerk is: de versterving,
de geestelijke en lichamelijke verster
ving. Het is de groote, nooit-eindi-
gende strijd tegen de vijanden van
iederen mensch: tegen den duivel,
de slechte wereld en.... ons eigen
vleeschtegen de drievoudige begeer
lijkheid in den mensch: de begeer
lijkheid des vleesches (wellust); de
begeerlijkheid der oogen (hebzucht)
de begeerlijkheid des geestes (hoog
moed).
3. Wat is dan eigenlijk vasten,
in den ruimsten zin. vanversterving?
Dat is: het nederige gebed tegen
den hoogmoeddat is de edelmoedige
aalmoes tegen de hebzucht; dat is
de lichamelijke versterving (onthou
ding van spijs en drank) tegen den
wellust. En vooraldat is de ont
houding van de zonde. Dat is de
allereerste en voornaamste verster
ving, welke we wel altijd moeten
beoefenen, maar waar we nog eens
extra op gewezen worden, gedurende
de 40 daagsche retraite van het
Kerkelijk jaar: de groote Vasten.
Door de groote zuivering krijgen wij
des te schooner opgang naar het
glorievolle Paaschlicht, de vereeniging
met den verrezen Christus door de
Paasch-Communie.
4. Wat verstaat men gewoonlijk
onder de Vasten
Daar zijn veel misverstandenVeel
menschen meenen, dat vasten is
geen vleesch eten. Die menschen
kennen slecht hun Catechismus. Geen
vleesch eten is onthouding. Vasten
is: maar eens per dag een vollen
maaltijd nemen of, zooals men het
wel eens aan de kinderen in den
Catechismus zegtmaar eens per
dag genoeg eten ofzijn buikje
rond, vol eten!
5. Wie moet vasten
Vasten moet hij, die zijn 21ste
jaar voleind heeft en zijn zestigste
nog niet is ingetreden en niet door
ziekte, zwaren arbeid of andere wet
tige reden ontslagen is.
6. Is dat erg, als men het niet
doet
Als men er volgens bovenstaan-
den regel toe is verplicht volgens
den leeftijd, en men is niet om een
of andere reden er van ontslagen,
dan doet men doodzonde, wanneer
men niet vast.
7) Maar er zijn toch zooveel
menschen, die het niet doen.
Vooreerst moet ik daarop ant
woorden, dat onze Moeder de H..
Kerk een.., goed hart heeft. Zij
geeft hare dispensatie (ontslag van
het vasten) zeer ruim, hetgeen blijkt
uit de talrijke uitzonderingen van
beroepen, ambachten enz., welke elk
jaar worden afgelezen van hen, die
niet behoeven te vasten.
Treffend verhaal.
Naar het Spaanseh.
5.
Caramba Antonio Wat wilt
gij dan? Op mijne eer, gij zijt
lastiger dan een hertog. Op die
manier kunt gij uwe dochters het
best achter slot en grendel hou
den. En zoudt ge mij ook willen
zeggen, waarom Marcos Ruiz u
niet bevalt?
Ik houd er niet van, mij
met dat soort van menschen te
verbinden, die men Cain noemt.
Zijn grootvader heeft zijn vader
gedood. Marcos is twistziek en
speelt met het mes. Ik wil het
niet, dat is genoeg, ite, missa est.
Laten wij er niet verder over
spreken. Gij weet, dat mijn recht
bank zonder appèl is.
Juana, ofschoon van een leven
dige en opvliegende gemoedsge
steldheid, was onderworpen aan
de onverbrekelijke gewoonten van
haar land, waar de echtgenoot
patriarchaal en als onafhankelijk
meester regeert.
Zij dacht er dus niet aan, tegen
eene vast uitgesproken beslissing
te redeneeren; zij was daarenbo-
Ook al zou de een of ander het
heel goed kunnen hij behoeft het
dan niet
Vervolgens zijn er velen, die van
den biechtvader in den biechtstoel
aparte, persoonlijke dispensatie heb
ben gekregen, .na het intijds, voor
dat de groote vasten begint, gevraagd
te hebben. En de biechtvaders zullen
hierin spreken volgens het goede
hart van onze goede moeder de H.
Kerk. Maar dan blijven er nog
zeker heel veel menschen over, die
het wél kunnen en er dus ook in
geweten, op straffe van zware
doodzonde toe zijn verplicht.
Het feit, dat heel veel menschen
het niet doen, en er zich niks van
aantrekken, verandert niets aan het
feit. dat de Vastenwet nog bestaat.
8) Goed dan, maar wat moet ik
dan eigenlijk doen
Vooreerst het ontbijt, tot een
gewicht van 62 gram, plus een kop
koffie met wat melk in. En dat is
het moeilijkste van de beele vasten.
Veronderstel, dat men 's middags
den vollen maaltijd neemt, dan valt
de morgen wel eens zwaar. Maar
dan is het ook juist vasten.
Daarom is het ook juistverster
ving. En dan men went er ook
gauw genoeg aan. Aan het ontbijt
geen vleesch
Dan de volle maaltijd. Alle spij
zen, ook vleesch, geoorloofd. Zooveel
als men lust. En die maaltijd hoeft
nu niet precies b.v. in half uurtje te
zijn afgeloopen. Rond vier uur 'n
kop koffie of thee.
s Avonds de zoogenaamde
collatie of avondeten; tot een gewicht
van 250 gram, ook voor hen, die
er ruim genoeg aan hebben. En
iemand die wat meer noodig zou
hebben, mag ook wel 300 gram
nemen, en als iemand, om het vas
ten goed te kunnen volhouden, de
heele vasten door, (vooral b.v. met
het oog op den volgenden morgen)
nog een beetje meer wil nemen, mag
dat ook al. Maar daar moet het
dan ook ten hoogste bij blijven,
Want als het dan niet meer zou
gaan, wel, dan vrage men beter
dispensatie aan. 's Avonds geen
vleesch.
9) Ik kan niet vasten.
Hebt ge het al eens geprobeerd
Als een kind tegen vader of moeder
pruilt dat kan ik niet, dan zegt
vader of moeder Wat Dat moet
je niet te gauw zeggen Probeer het
eerst eens.
Zoo ook onze moeder de H.
Kerk probeer het eerst eens. Een
beetje mannelijker als 't u blieft. Niet
als pruilende kinderenEn als ge
het eenigen tijd geprobeerd hebt, en
je kunt het dan werkelijk niet (b.v.
door voortdurende hoofdpijn) welnu
dan is er reden om het niet te doen,
Dat de maag een beetje begint te
rommelen en 'te jeuken af en toe,
en dat ge drommels veel zin krijgt
in dit of dat, tja maar dat IS juist
het vasten, dat IS juist de verster
ving
10) 't Zal schadelijk zijn voor de
gezondheid.
Vooreerst kan men toch moeilijk
aannemen, dat een Kerkelijke wet;
in het algemeen gesproken, schadelijk
zou zijn voor de gezondheid der
menschen.
Önze moeder de H. Kerk, is een
veel te wijze en verstandige moeder
(en hare wijsheid is eeuwen oud
dan dat zij een wet zou uitvaardigen,
welke over het algemeen schadelijk
zou zijn voor de gezondheid harer
kinderen. Juist het tegendeel is
waarVoorbeeldde kloosters,
waar veel gevast wordt. Voorbeeld
de dokters, die moeten toegeven, dat
over het algemeen meer menschen
sterven door overvoeding dan door
ondervoeding. Voorbeeld dit kleine
verhaaltje
ven goed, zachtmoedig, zij bemin
de haren man teeder en daar zij
wist, dat hij deels gelijk had,
vergenoegde zij zich met hem te
antwoorden:
Gij zijt heden scherper dan
een onrijpe citroen en men kan
met u niet redeneeren....
Dat is het juist wat ik wensch
antwoordde oom Antonio.
Zij zwegen, maar Juana, die
door de laatste woorden een wei
nig uit haar humeur was geraakt
begon halfluid te zingen:
God was op ons verstoord, toen Hij
In t leven d'egel riep;
't Is daarom, dat Hij toeneen dier
Met scherpe angels schiep.
Oom Antonio, die een kwade
bui had en nog onder den indruk
was der overwinning, die hij zoo
even behaald had, wilde zijn
vrouw het laatste woord niet gun
nen en neuriede met gebroken en
bevende stem het volgende liedje:
De vrouw is 't eerst uit Adams rib
Geroepen in 't leven,
Waarom God wilde wis den man
Een been te knagen geven.
Maar een weinig later waren zij
zoo in hunne gedachten verzonken
dat zij niet zagen, hoe de hemel
aan den kant van de rivier zich
als een mantel met dikke wolken
bedekte.
Eerst toen de regendruppels op
hunne aangezichten nedervielen,
bemerkten zij, dat het weder in
eens veranderd wal
Juana sprong vlug naar beneden
MIJNHARDTs
Zenuw-Tabletten 75 ct
Laxeer-Tabletten 60 ct
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Bij Apoth. en Drogisten
Z&ge?38&e& Itdedeell&gia.
De beroemde redenaarBourdaloue
kreeg eens bezoek van zijn vriend
die dokter was. Midden in het ge
sprek vroeg de dokter lachend
„Maar hoe komt het toch, dat ge
mijn hulp niet meer noodig hebt"
„Dat komt hiervandaan", ant
woordde Bardeloue, omdat ik maar
éénmaal per dag een vollen maaltijd
eet".
„Zeg dat asjeblieft aan niemand",
hernam de dokter, „anders konden
wij met onze practijk wel opdoe
ken".
Voorbeeld een oude man van
omstreeks 80 jaar, die nog nóóit 'n
dokter had gehad, vertelde me dezer
dagen „ik ben vroeger oppassir
geweest bij een legerdokter. Die zei
me„ik zal je eens een goeden raad
geven voor je heele levenals je
wat mankeert, is soms de beste
medicijn, eens goed te.... vasten!"
11) Maar als je het nou toch
werkelijk niet kunt
Goed, laat het.
12 Moet ik dan iets anders doen
Moéten niet. Als je ontslagen
bent, ben je ontslagen, geheel en al.
Maar het is wel volgens den geest
van den H. Boetetijd, dat ge iets
anders doet.
Vooreerst: onthouding van de
zonde. Dat moet iedereen. En om
dat des te beter te kunnen, daarom
meer afsmeeking van genade in de
vastendoor meer gebed, het H.
Misoffer mogelijk ook door de
week dikwijls met den priester te
gaan meebidden, door meer aalmoe
zen enz.
Dan: een andere vrijwillige ver
sterving. Rook minder Waarom
altijd die pijp, die sigaar of die
sigaret in den mond Kan ook
onmatigheid zijn. Verbeeld je eens
dat de dames zooveel liepen met het
odeurfleschje of met de bonbondoos,
als de mannen met de pijp, sigaar
of sigaret, wat zouden de mannen
sputteren en foeteren en leelijkdoen
om die geld verkwisting der vrouwen.
En door de pijp, sigaar of sigaret
dan Ik bewonder de zwijgzaamheid
der vrouwen in dat opzicht. Drink
minder Geen ouwe klare voor den
middag ofmaar op één been En
voor de damesdraag minder sier
raden
De priester bidt bij de aschwijding
op Aschwoensdag „laten we van
kleederen veranderen in zakenasch"
en dat kan nu ook nogeen een
voudiger kleed in de Vasten dan
b.v. in den Paaschtijd. Ringen af.
Allemaal zeer oude Roomsche ge
bruiken hoor. De Kerk gaat ons
hierin voor
Snoep minder, of heelemaal niet,
vooral voor de kinderen. En dan:
niet zoo dikwijls bij mekaar komen,
Piet en Miet, gij die verkeering hebt.
Ook daarin, kan men zich versterven:
misschien is het ook nog wel ergens
anders goed of zelfs noodzakelijk
voor. Niet altijd en overal bij elkaar
dan heb je de liefde al op, voor je
getrouwd bent
Ziedaar, wat zooal kan. Katho
lieke offerzin, allereerst daar, waar
het door onze Moeder de H. Kerk
officieel gevraagd wordt op Vrij
dagen, vigiliedagen; quatertemper
dagen, groote Vasten
En daarmee basta. Zalige Vasten,
dan wordt het zeker Zalige Paschen
komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
SpPIltol* Bij alle Drogisten.
bedekle zich het hoofd met hare
rokken en begon uit alle macht
naar de venta van Guadania te
loopen, die dicht bij was. De wind
die opgestoken was, hielp haar
bij het loopen, door haar japon
van geel laken voort te drijven.
Juana, riep oom Antonio
verontwaardigd, hebt gij dan alle
bezinning verloren? Gij loopt zoo
snel, dat ieder u zal uitlachen.
Juana, vrouw!....
Nu moet ik u er bij zeggen,
dat geen sterveling op dat oogen-
blik voorbij ging en Juana Jiep
ijlings voort, zonder op het ge
schreeuw van haar man te letten.
Deze, er ^'an afziende, zijne
vrouw de betamelijke deftigheid
in te prenten, liet de ezellin den
stap verhaasten (een buitengewo
ne zaak voor deze) door naar
groote schoppen te geven. Hij
sloeg de randen van zijn hoed
neder, maakte hem onder de kin
met zijn zakdoek vast, opdat de
wind hem niet zou wegwerpen,
bedekte zich met zijn mantel en
vervolgde stapvoets zijn weg, uit
roepende
Vrouw zonder hersens Nare
ezetin 1 Ieder van uwe voeten
weegt tien pond, maar die van
uwe meesteres zijn zoo licht als
een veer.... Gij deugt nergens toe
ellendig dier, dan om mest te
dragen en gij met mijn vrouw zijt
er beiden voor gemaakt, om een
eerlijk mensch tot het uiterste
te brengen....!
Nierkwalen maken u spoedig oud
Het komt in den middelbaren
leeftijd en daarna maar al te vaak
voor, dat men last krijgt van rugpijn,
duizeligheid, zenuwpijnen en urine-
kwalen. Dit is gewoonlijk een gevolg
van overspanning der nieren het
zijn waarschuwingen van de nieren,
dat zij sinds lang hulp behoeven.
Want gedurende uw heele leven,
dag en nacht, werken de nieren om
de vergiften uit uw bloed te filtree-
ren. Als zij hierin falen, kunnen
ernstige en diepgaande kwalen zich
ontwikkelen.
Urinezuur-zouten hoopen zich dan
in het bloed op, en vormen de
kristallen, die zenuwpijnen en rheu-
matiek veroorzaken of wel wordt
een onvoldoende hoeveelheid water
aan het bloed onttrokken, waardoor
zich waterzuchtige zwellingen kunnen
vormen. Ook kunnen ontstaan blaas-
stoornissen, niersteen, niergruis, blaas
ontsteking, ischias, spit, vermagering,
zenuwachtigheid en gebrek aan
energie.
Vermijd de ontwikkeling dezer
verschijnselen. Wek de nieren op
en versterk ze met Foster's Rugpijn
Nieren Pillen. Dit specifieke nier
middel werkt rechtstreeks op de
oorzaak van uw kwaal, reinigt en
versterkt de nieren, lenigt de urine-
kanalen en regelt de werking der
blaas.
Zoowel mannen als vrouwen kun
nen baat vinden bij het gebruik van
Foster's Rugpijn Nieren Pillen.
Verkrijgbaar (in glasverpakking met
geel etiket let hier vooral op) bij
apotheken en drogisten a f 1.75 per
flacon. 43
Prof. dr. Ludwig Berg, die tijdens
den oorlog Sovjet-Rusland door
kruiste, en nog pas enkele weken
geleden een reis maakte naar Lening
rad, Moskou en omgeving, heeft
de er dagen van zijn bevindingen
verhaald op de eerste protestmeeting
in Nederland, n.l. te Kerkrade.
Wel een schril beeld heeft deze
Ruslandkenner en priester-ooggetuige
van de Sovjets opgehangen.
In zijn rede heeft hij natuurlijk
slechts vluchtige indrukken kunnen
geven. Meer uitvoerig bewijsmateriaal
evenwel heeft hij vastgelegd in zijn
zoo juist (bij de Volksvereinsdruckerei
te Gladbach-Rheydt) verschenen boek
„Was sagt Sovjet-Rusland von sich
selbst."
Wat wil men beter, dan te kun
nen lezen, hoe de Sovjet met eigen
woorden over zijn program spreekt
en doet
Ondanks zijn zeer drukken werk
kring als hoogleeraar en als spreker,
wist dr. Berg tijd te vinden, ons
iets markants van zijn boek te ver
tellen, voornamelijk van de cultureele
en ethische strevingen der Sovjet-
regeenng.
En dan is het al aanstonds ont
zettend te moeten constateeren, hoe
Rusland denkt over het recht der
ongeborenen.
De Sovjet gaat n.l. uit van het
standpunt, dat eenerzijds iedere vrouw
gelijk de man recht heeft op geslachts
bevrediging. en dat verder de vrouw
recht heeft, de gevolgen van het
geslachtsverkeer te verhoeden.
Als de moeder het kind ter wereld
wil brengen, dan staan de Staatsin
richtingen haar ten dienste. Wil ze
de zwangerschap verstoren, dan
vindt ze daartoe gelegenheid in die
zelfde inrichtingen, met behulp der
door den staat aangestelde artsen.
Gedurende dien tijd was tante
Juana aan de herberg gekomen,
waar zich verschillende reizigers
bevonden, die door het onweder
genoodzaakt waren geworden, daar
een toevlucht te zoeken. De eerste,
dien Juana bemerkte, was een man
van middelbaren leefiijd, sterk en
vlug. Hij was eenvoudig gekleed,
maar alles wat hij droeg was goed
en zeer netjes, ofschoon verwijderd
van die smaakvolle en nette weelde,
die de Andalusiër zoo gaarne ten
toon spreidt. Zijn goed en opge
ruimd gelaat maakte op den aan
schouwer den indruk van een
eerlijk man, en aan zijn uitspraak
herkende men in hem den Galli-
ciër.
Die man was Juan Mena, pach
ter van een rijken grondbezitter
van Dos Hermanas. Zijn heerhad
zijne lange en getrouwe diensten
edelmoedig beloond, hij had hem
geholpen en Juan Mena was nu
een zeer welgesteld man, die vooral
zeer bemind werd. Toen hij Juana
zag komen, ging hij met groote
hartelijkheid haar tegemoet.
Iedereen beminde en zocht de
goede vrouw, want men vond haar
altijd dienstvaardig, vroolijk, be
minnelijk en mededeelzaam.
Tante Juana, riep hij haar
toe, zoodra hij haar bemerkte,
hoe, geheel alleen? En waar is
dan oom Antonio?
Hij komt daar met zijn ezel,
antwoordde zij, de een heeft even
veel haast als de andere. Zie eens,
Ook heeft de staat zorg gedragen
voor behoeding tegen zwangerschap.
Alleen reeds in Moskou zijn 16
inrichtingen, op verschillende punten
der stad, waar medische hulp in dit
luguber bedrijf beschikbaar is. En
er wordt een overweldigend gebruik
van gemaakt.
Het cultuur-probleem van den
nieuwen mensch wordt in' Rusland
aldus terzijde geschoven door het
vrijgeven van kindermoord. En daar
aan werken staat en medici mede.
zonder dat met eenige straf wordt
bedreigd.
Met de zedelijkheid is het dus
allertreurigst gesteld. En geen won
der, dat de moord op de ongeboren
vrucht een gemakkelijken weg opent
naar andere dagelijksche feiten van
zedenverwildering.
De communist is consequent, en
beschouwt alles als gemeenschappelijk
bezit, ook de vrouw. En zoo ge
beurt het, dat een arbeider de eene
week met deze, de andere week met
gene vrouw samenwoont. Gaat de
inschrijving van een „huwelijk" ge
makkelijk, het nietig verklaren is al
even eenvoudig. Een korte formali
teit voor een ambtenaar is ruim
voldoende, zonder dat de andere
partij behoeft te worden gekend.
Reeds opgroeiende jongens en
meisjes leven met elkander in de
grootste zedeloosheid. Gelukkig is
de boerenbevolking nog niet aange
vreten door deze gruwelijke pest.
De z.g. „Ehecodex" van den staat
is wel het meest perfide stuk. En
het is met tegenzin dat wij naar
aanleiding van dien codex ook over
de kwestie van het huwelijk in
Rusland moeten uitweiden.
Wat zijn die „huwelijken" meer
dan simpele registraties, om de gel
delijke verplichtingen van den man
tegenover de vrouw te kunnen vast
leggen
Niettemin worden de z.g. vrije
verbintenissen gelijk gesteld met die
registraties. Als men weet, dat het
Christelijk huwelijk in Rusland in de
stad bijna onmogelijk is te sluiten,
en in Moskou slechts 10 a 25 pet.
van alle huwelijken geregisteerd is,
dan is al heel gemakkelijk, te raden,
hoe men er op los leeft. Waar zelfs
bloedschande van de lijst der delicten
is geschrapt, is ook voor dit schan
delijke kwaad de weg gebaand.
Veelwijverij is voorts geen zeld
zaamheid. Een geval is bekend, dat
een man met niet minder dan 50 a
60 vrouwen relaties had als tusschen-
echtgenooten.
Nog enkele droeve cijfers.
In 1927 werden in Rusland 70
procent der huwelijken zonder pries
ter gesloten. Tot Juni van dat jaar
werden van de 9000 huwelijken er
wederom 7000 ontbonden, sommige
na 6 of 3 dagen, andere zelfs na
één dag.
Men kan begrijpen, hoe onder
dergelijke omstandigheden de kinder
verzorging lijdt.
Doch geen nood Zegt niet het
„Abc van den Communist", dat de
kinderen, de toekomstige medebur
gers aan de communistische gemeen
schap behooren Daarom acht men
het 't beste, die kinderen aan den
invloed der ouders, voor zoover
deze nog bestaat, te onttrekken.
Voor die kinderen zijn asyls en
koloniehuizen gebouwd, waar hun
de consequent-socialistische leer
wordt ingeprent.
Ook met de gezondheid is het in
den „heilstaat" droef gesteld. Vooral
reeds de geslachtsziekten beloopen
een zeer hoog percentage, n.l. 77 in
den Kaukasus.
Verder iets over de economische
toestanden.
De loonen liggen vrijwel 30 a 50
pet. onder die van het buitenland,
en bedragen gemiddefd 630 roebel
daar komen zij, met neerhangend
hoofd, ooren en oogen, zij gelijken
volmaakt op een treurwilg.
Een glas likeur, tante Juana?
een glaasje anisette, voor de ver
koudheid, die gij u op den hals
hebt kunnen halen zeide Juan
Mena, haar het glas aanbiedende.
Ik heb altijd hooren zeggen,
antwoordde zij, het .aangeboden
glas aannemende, dat het niet
beleefd is, het eerste te weigeren,
en niet lief, het tweede aan te
nemen.
Op dat oogenblik kwam oom
Antonio binnen, doornat, en in
een zeer slecht humeur.
Oom Antonio, zeide Juan
Mena tot hem, die, even als al
zijne landgenooten, eene onweder-
staanbare en ongelukkige harts-
t cht had om den komiek te spelen
zonder er ooit in te slagen, (ter
wijl hij de Andalusiërs navolgde
met hetzelfde gevolg als de ezel
in de fabel het hondje) oom An
tonio, komaan! Gij staat daar met
gebogen noofd en vleugels als een
nat geworden kip! Zijt gij bij
toeval van suiker, dat gij zoo voor
het water bevreesd zijt?
Gij, senor Juan Mena, gij,
die een goeden muilezel van La
Mancha bezit, gij hebt goed lachen;
maar gij zoudt er weldra allen
lnsl toe verliezen, als gi j met eene
oude vrouw en eene oude ezelin
reisdet. Zij zijn met elkander best
in staat, zelfs Sint Geduld tot het
uiterste te brengen. Job zelf zou
per jaardat is nog .geen 800 gul
den. Daartegenover zijn de levens
middelen gestegen van 100 tot 199,
waardoor de Sovjet-republiek op 't
oogenblik een der duurste landen
der geheele wereld is.
Ter illustratie noemen we enkele
prijzen, die gelden in Moskou. (Een
roebel is ongeveer f 1.30).
Een leege woning van 2 kamers
2000 a 3000 roebel (gemeubileerde
kamers zijn kwalijk te krijgen)
middag- of avondeten 1.50 a 4
roebelspek 1.25 roebel rijst 2.50
roebelerwten 3,:roebel een liter
melk 0.18 roebelmannencostuum
150—250 roebel; japon 80120
roebelalles zeer eenvoudig luxe
is haast niet te betalen.
En had nu maar eenieder werk
doch zelfs de Sovjet-republiek kan
dit niet aan allen garandeeren. In
1928 was zelfs een achtste van alle
Russische arbeiders werkloos. Mos
kou alleen had in Augustus 1929
ongeveer tweehonderdduizend werk-
looze inwoners.
Om eenig beeld te geven van den
heerschenden woningnood, diene het
volgende de bevolking van Moskou
is sinds 1914 met meer dan de helft
toegenomen, en bedraagt bijna 2i/f
millioen zielen. Het jaarlijksche over
schot der geboorten op de sterfge
vallen bedraagt omstreeks 3i/s mil
lioen.
Bij normalen woningbouw had
men geen last van woningnood.
Doch de situatie is aldus, dat Mos
kou nu slechts 12.1 millioen vier
kante meter woningruimte heeft,
tegen 14 millioen in 1915. Men ziet
hier ook de heerlijke werking van
den „heil"-staat.
Die afnemende in plaats van
toenemende woningruimte wordt
veroorzaakt door de verwaarloozing:
want weinig of niet worden de
oudere huizen gerestaureerd.
Nu nog iets over de ontspannings
gelegenheden. Theater en kino
moeten dienen als middel in den
politieken strijd de artist is slechts
het werktuig der communistische
propaganda.
Voor den West-Europeaan is de
communistische kunst niets anders
dan een ontaarding der kunst, schier
een on-cultuur. Genoegzaam is be
kend, wat te verstaan is onder de
Russische cultuur-films.
Er zijn nog vele andere schrij
nende dingen. Geen dagblad uitgave
verschijnt, of ze staat er vol van,
vooral van de kerkvervolgingen.
ROERMOND. Op de Coöp.
Eiermijn van Maandag waren aange
voerd 4.700.000 eieren.
Groote eieren van f 4.80 tot f 5.90
Kleine eieren van f4.tot f 4.70
Eendeneieren van f5tot f 5.70
VENLO. Op de Coöp. Veiling-
vereeniging van Maandag waren
aangevoerd 1.760.000 eieren.
Groote eieren van f 4.60 tot f 6.10
Kleine eieren van f 4.10 tot f 4.50
Eendeneieren van f5.tot f 5.50
Ganseieren f 17.20 tot f 17.30
Kippeneieren per Kg. f
door
jOS. BOSHOUWERS te LENT.
Wil fazanten gaan houden.
VRAAG Gaama vernam ik in
Peel en Maas, of ik fazanten-eieren
niet het best onder een krielhennetje
kan laten uitbroeden. Ik heb krielen,
die tegen den tijd wel weer broedsch
zullen worden. Maar is hetgeen be
zwaar, dat fazanteieren langer be-
het niet kunnen uithoudenZij
hebben mij zoo wanhopig gemaakt,
dat ik mijn hoofd tegen deze muur
wil verbrijzelen
Pas op, hoort gij, kastelein
zeide Juana, hij zal uw muur
omver werpen, die zeker niet zoo
hard is als zijn hoofd....
Wat zijt gij gelukkig, senor
Mena, vervolgde oom Antonio, zijn
hoed afschuddende, wat zijt gij
gelukkig, nóch oude knol, nóch
vrouw, nóch kinderen te hebben!
Hij weet niet wat hij zegt,
heerenhij is ingenomener en
trotscher op zijne dochters dan
een koning op zijn kroon
En, op mijn woord, hij heeft
wél gelijk! hernam Juan Mena,
want er zijn geen twee engel
achtiger schepseltjes dan deze;
er is geen rozeboom, waaraan twee
zulke rozen bloeien. Zoo waar ik
Juan Mena heet, wil ik er mij
mede belasten, als een van de twee
hinderlijk is! Eens gezegd, blijft
gezegd, oom Antonio!
Oom Ar.tonio en tante Juana
openden groote oogen, want Juan
Mena was een partij, die zij voor
hunne dochters niet gehoopt had
den.
Antonio wierp met zijne kleine
fletsche oogen een blik op Juana,
die haar scheen te zeggen
Loop heen gij, met uw twist
zieken Gain en uw leelijken smok
kelaar.
Hij was op het punt van Juan
Mena te beantwoorden, maar zijne