Tweed© Blad va» „PIEL 11 MAAS" Wie vast er nog Mij is de wraak FEÜ1LLKTON Wat Sovjet-Rusland van zich zelf zegt. Marktberichten, 0e Kippenhouderij op het platteland ZATERDAG 8 MAART 1930 EeiTen vijftigste Jaargang No. II Niks meer voor onzen tegenwoordigen tijd! We gaan daar eens eenige pittige vragen met nog pittiger antwoorden over schrijven. Maar ook uitlezen, als 't u blieft! Er is voor iedereen, voor jong, volwassen en oud, voor rijk, gewoon bemiddeld en arm, wat bij. 1. Moet er nog gevast worden tegenwoordig Ja zeker, want anders behoefde men in de Kerk de Vastenwet niet ieder jaar opnieuw af te lezen. Men leest de Vastenwet toch niet af, om te laten hooren, dat voorraan iedereen van het vasten is... ontslagen! Inde Kerk kennen we geen comedie 2. Waarom moet er toch gevast worden Het hoofddoel van de Vasten wet geving der Kerk is: de versterving, de geestelijke en lichamelijke verster ving. Het is de groote, nooit-eindi- gende strijd tegen de vijanden van iederen mensch: tegen den duivel, de slechte wereld en.... ons eigen vleeschtegen de drievoudige begeer lijkheid in den mensch: de begeer lijkheid des vleesches (wellust); de begeerlijkheid der oogen (hebzucht) de begeerlijkheid des geestes (hoog moed). 3. Wat is dan eigenlijk vasten, in den ruimsten zin. vanversterving? Dat is: het nederige gebed tegen den hoogmoeddat is de edelmoedige aalmoes tegen de hebzucht; dat is de lichamelijke versterving (onthou ding van spijs en drank) tegen den wellust. En vooraldat is de ont houding van de zonde. Dat is de allereerste en voornaamste verster ving, welke we wel altijd moeten beoefenen, maar waar we nog eens extra op gewezen worden, gedurende de 40 daagsche retraite van het Kerkelijk jaar: de groote Vasten. Door de groote zuivering krijgen wij des te schooner opgang naar het glorievolle Paaschlicht, de vereeniging met den verrezen Christus door de Paasch-Communie. 4. Wat verstaat men gewoonlijk onder de Vasten Daar zijn veel misverstandenVeel menschen meenen, dat vasten is geen vleesch eten. Die menschen kennen slecht hun Catechismus. Geen vleesch eten is onthouding. Vasten is: maar eens per dag een vollen maaltijd nemen of, zooals men het wel eens aan de kinderen in den Catechismus zegtmaar eens per dag genoeg eten ofzijn buikje rond, vol eten! 5. Wie moet vasten Vasten moet hij, die zijn 21ste jaar voleind heeft en zijn zestigste nog niet is ingetreden en niet door ziekte, zwaren arbeid of andere wet tige reden ontslagen is. 6. Is dat erg, als men het niet doet Als men er volgens bovenstaan- den regel toe is verplicht volgens den leeftijd, en men is niet om een of andere reden er van ontslagen, dan doet men doodzonde, wanneer men niet vast. 7) Maar er zijn toch zooveel menschen, die het niet doen. Vooreerst moet ik daarop ant woorden, dat onze Moeder de H.. Kerk een.., goed hart heeft. Zij geeft hare dispensatie (ontslag van het vasten) zeer ruim, hetgeen blijkt uit de talrijke uitzonderingen van beroepen, ambachten enz., welke elk jaar worden afgelezen van hen, die niet behoeven te vasten. Treffend verhaal. Naar het Spaanseh. 5. Caramba Antonio Wat wilt gij dan? Op mijne eer, gij zijt lastiger dan een hertog. Op die manier kunt gij uwe dochters het best achter slot en grendel hou den. En zoudt ge mij ook willen zeggen, waarom Marcos Ruiz u niet bevalt? Ik houd er niet van, mij met dat soort van menschen te verbinden, die men Cain noemt. Zijn grootvader heeft zijn vader gedood. Marcos is twistziek en speelt met het mes. Ik wil het niet, dat is genoeg, ite, missa est. Laten wij er niet verder over spreken. Gij weet, dat mijn recht bank zonder appèl is. Juana, ofschoon van een leven dige en opvliegende gemoedsge steldheid, was onderworpen aan de onverbrekelijke gewoonten van haar land, waar de echtgenoot patriarchaal en als onafhankelijk meester regeert. Zij dacht er dus niet aan, tegen eene vast uitgesproken beslissing te redeneeren; zij was daarenbo- Ook al zou de een of ander het heel goed kunnen hij behoeft het dan niet Vervolgens zijn er velen, die van den biechtvader in den biechtstoel aparte, persoonlijke dispensatie heb ben gekregen, .na het intijds, voor dat de groote vasten begint, gevraagd te hebben. En de biechtvaders zullen hierin spreken volgens het goede hart van onze goede moeder de H. Kerk. Maar dan blijven er nog zeker heel veel menschen over, die het wél kunnen en er dus ook in geweten, op straffe van zware doodzonde toe zijn verplicht. Het feit, dat heel veel menschen het niet doen, en er zich niks van aantrekken, verandert niets aan het feit. dat de Vastenwet nog bestaat. 8) Goed dan, maar wat moet ik dan eigenlijk doen Vooreerst het ontbijt, tot een gewicht van 62 gram, plus een kop koffie met wat melk in. En dat is het moeilijkste van de beele vasten. Veronderstel, dat men 's middags den vollen maaltijd neemt, dan valt de morgen wel eens zwaar. Maar dan is het ook juist vasten. Daarom is het ook juistverster ving. En dan men went er ook gauw genoeg aan. Aan het ontbijt geen vleesch Dan de volle maaltijd. Alle spij zen, ook vleesch, geoorloofd. Zooveel als men lust. En die maaltijd hoeft nu niet precies b.v. in half uurtje te zijn afgeloopen. Rond vier uur 'n kop koffie of thee. s Avonds de zoogenaamde collatie of avondeten; tot een gewicht van 250 gram, ook voor hen, die er ruim genoeg aan hebben. En iemand die wat meer noodig zou hebben, mag ook wel 300 gram nemen, en als iemand, om het vas ten goed te kunnen volhouden, de heele vasten door, (vooral b.v. met het oog op den volgenden morgen) nog een beetje meer wil nemen, mag dat ook al. Maar daar moet het dan ook ten hoogste bij blijven, Want als het dan niet meer zou gaan, wel, dan vrage men beter dispensatie aan. 's Avonds geen vleesch. 9) Ik kan niet vasten. Hebt ge het al eens geprobeerd Als een kind tegen vader of moeder pruilt dat kan ik niet, dan zegt vader of moeder Wat Dat moet je niet te gauw zeggen Probeer het eerst eens. Zoo ook onze moeder de H. Kerk probeer het eerst eens. Een beetje mannelijker als 't u blieft. Niet als pruilende kinderenEn als ge het eenigen tijd geprobeerd hebt, en je kunt het dan werkelijk niet (b.v. door voortdurende hoofdpijn) welnu dan is er reden om het niet te doen, Dat de maag een beetje begint te rommelen en 'te jeuken af en toe, en dat ge drommels veel zin krijgt in dit of dat, tja maar dat IS juist het vasten, dat IS juist de verster ving 10) 't Zal schadelijk zijn voor de gezondheid. Vooreerst kan men toch moeilijk aannemen, dat een Kerkelijke wet; in het algemeen gesproken, schadelijk zou zijn voor de gezondheid der menschen. Önze moeder de H. Kerk, is een veel te wijze en verstandige moeder (en hare wijsheid is eeuwen oud dan dat zij een wet zou uitvaardigen, welke over het algemeen schadelijk zou zijn voor de gezondheid harer kinderen. Juist het tegendeel is waarVoorbeeldde kloosters, waar veel gevast wordt. Voorbeeld de dokters, die moeten toegeven, dat over het algemeen meer menschen sterven door overvoeding dan door ondervoeding. Voorbeeld dit kleine verhaaltje ven goed, zachtmoedig, zij bemin de haren man teeder en daar zij wist, dat hij deels gelijk had, vergenoegde zij zich met hem te antwoorden: Gij zijt heden scherper dan een onrijpe citroen en men kan met u niet redeneeren.... Dat is het juist wat ik wensch antwoordde oom Antonio. Zij zwegen, maar Juana, die door de laatste woorden een wei nig uit haar humeur was geraakt begon halfluid te zingen: God was op ons verstoord, toen Hij In t leven d'egel riep; 't Is daarom, dat Hij toeneen dier Met scherpe angels schiep. Oom Antonio, die een kwade bui had en nog onder den indruk was der overwinning, die hij zoo even behaald had, wilde zijn vrouw het laatste woord niet gun nen en neuriede met gebroken en bevende stem het volgende liedje: De vrouw is 't eerst uit Adams rib Geroepen in 't leven, Waarom God wilde wis den man Een been te knagen geven. Maar een weinig later waren zij zoo in hunne gedachten verzonken dat zij niet zagen, hoe de hemel aan den kant van de rivier zich als een mantel met dikke wolken bedekte. Eerst toen de regendruppels op hunne aangezichten nedervielen, bemerkten zij, dat het weder in eens veranderd wal Juana sprong vlug naar beneden MIJNHARDTs Zenuw-Tabletten 75 ct Laxeer-Tabletten 60 ct Hoofdpijn-Tabletten 60 ct Bij Apoth. en Drogisten Z&ge?38&e& Itdedeell&gia. De beroemde redenaarBourdaloue kreeg eens bezoek van zijn vriend die dokter was. Midden in het ge sprek vroeg de dokter lachend „Maar hoe komt het toch, dat ge mijn hulp niet meer noodig hebt" „Dat komt hiervandaan", ant woordde Bardeloue, omdat ik maar éénmaal per dag een vollen maaltijd eet". „Zeg dat asjeblieft aan niemand", hernam de dokter, „anders konden wij met onze practijk wel opdoe ken". Voorbeeld een oude man van omstreeks 80 jaar, die nog nóóit 'n dokter had gehad, vertelde me dezer dagen „ik ben vroeger oppassir geweest bij een legerdokter. Die zei me„ik zal je eens een goeden raad geven voor je heele levenals je wat mankeert, is soms de beste medicijn, eens goed te.... vasten!" 11) Maar als je het nou toch werkelijk niet kunt Goed, laat het. 12 Moet ik dan iets anders doen Moéten niet. Als je ontslagen bent, ben je ontslagen, geheel en al. Maar het is wel volgens den geest van den H. Boetetijd, dat ge iets anders doet. Vooreerst: onthouding van de zonde. Dat moet iedereen. En om dat des te beter te kunnen, daarom meer afsmeeking van genade in de vastendoor meer gebed, het H. Misoffer mogelijk ook door de week dikwijls met den priester te gaan meebidden, door meer aalmoe zen enz. Dan: een andere vrijwillige ver sterving. Rook minder Waarom altijd die pijp, die sigaar of die sigaret in den mond Kan ook onmatigheid zijn. Verbeeld je eens dat de dames zooveel liepen met het odeurfleschje of met de bonbondoos, als de mannen met de pijp, sigaar of sigaret, wat zouden de mannen sputteren en foeteren en leelijkdoen om die geld verkwisting der vrouwen. En door de pijp, sigaar of sigaret dan Ik bewonder de zwijgzaamheid der vrouwen in dat opzicht. Drink minder Geen ouwe klare voor den middag ofmaar op één been En voor de damesdraag minder sier raden De priester bidt bij de aschwijding op Aschwoensdag „laten we van kleederen veranderen in zakenasch" en dat kan nu ook nogeen een voudiger kleed in de Vasten dan b.v. in den Paaschtijd. Ringen af. Allemaal zeer oude Roomsche ge bruiken hoor. De Kerk gaat ons hierin voor Snoep minder, of heelemaal niet, vooral voor de kinderen. En dan: niet zoo dikwijls bij mekaar komen, Piet en Miet, gij die verkeering hebt. Ook daarin, kan men zich versterven: misschien is het ook nog wel ergens anders goed of zelfs noodzakelijk voor. Niet altijd en overal bij elkaar dan heb je de liefde al op, voor je getrouwd bent Ziedaar, wat zooal kan. Katho lieke offerzin, allereerst daar, waar het door onze Moeder de H. Kerk officieel gevraagd wordt op Vrij dagen, vigiliedagen; quatertemper dagen, groote Vasten En daarmee basta. Zalige Vasten, dan wordt het zeker Zalige Paschen komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot SpPIltol* Bij alle Drogisten. bedekle zich het hoofd met hare rokken en begon uit alle macht naar de venta van Guadania te loopen, die dicht bij was. De wind die opgestoken was, hielp haar bij het loopen, door haar japon van geel laken voort te drijven. Juana, riep oom Antonio verontwaardigd, hebt gij dan alle bezinning verloren? Gij loopt zoo snel, dat ieder u zal uitlachen. Juana, vrouw!.... Nu moet ik u er bij zeggen, dat geen sterveling op dat oogen- blik voorbij ging en Juana Jiep ijlings voort, zonder op het ge schreeuw van haar man te letten. Deze, er ^'an afziende, zijne vrouw de betamelijke deftigheid in te prenten, liet de ezellin den stap verhaasten (een buitengewo ne zaak voor deze) door naar groote schoppen te geven. Hij sloeg de randen van zijn hoed neder, maakte hem onder de kin met zijn zakdoek vast, opdat de wind hem niet zou wegwerpen, bedekte zich met zijn mantel en vervolgde stapvoets zijn weg, uit roepende Vrouw zonder hersens Nare ezetin 1 Ieder van uwe voeten weegt tien pond, maar die van uwe meesteres zijn zoo licht als een veer.... Gij deugt nergens toe ellendig dier, dan om mest te dragen en gij met mijn vrouw zijt er beiden voor gemaakt, om een eerlijk mensch tot het uiterste te brengen....! Nierkwalen maken u spoedig oud Het komt in den middelbaren leeftijd en daarna maar al te vaak voor, dat men last krijgt van rugpijn, duizeligheid, zenuwpijnen en urine- kwalen. Dit is gewoonlijk een gevolg van overspanning der nieren het zijn waarschuwingen van de nieren, dat zij sinds lang hulp behoeven. Want gedurende uw heele leven, dag en nacht, werken de nieren om de vergiften uit uw bloed te filtree- ren. Als zij hierin falen, kunnen ernstige en diepgaande kwalen zich ontwikkelen. Urinezuur-zouten hoopen zich dan in het bloed op, en vormen de kristallen, die zenuwpijnen en rheu- matiek veroorzaken of wel wordt een onvoldoende hoeveelheid water aan het bloed onttrokken, waardoor zich waterzuchtige zwellingen kunnen vormen. Ook kunnen ontstaan blaas- stoornissen, niersteen, niergruis, blaas ontsteking, ischias, spit, vermagering, zenuwachtigheid en gebrek aan energie. Vermijd de ontwikkeling dezer verschijnselen. Wek de nieren op en versterk ze met Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Dit specifieke nier middel werkt rechtstreeks op de oorzaak van uw kwaal, reinigt en versterkt de nieren, lenigt de urine- kanalen en regelt de werking der blaas. Zoowel mannen als vrouwen kun nen baat vinden bij het gebruik van Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten a f 1.75 per flacon. 43 Prof. dr. Ludwig Berg, die tijdens den oorlog Sovjet-Rusland door kruiste, en nog pas enkele weken geleden een reis maakte naar Lening rad, Moskou en omgeving, heeft de er dagen van zijn bevindingen verhaald op de eerste protestmeeting in Nederland, n.l. te Kerkrade. Wel een schril beeld heeft deze Ruslandkenner en priester-ooggetuige van de Sovjets opgehangen. In zijn rede heeft hij natuurlijk slechts vluchtige indrukken kunnen geven. Meer uitvoerig bewijsmateriaal evenwel heeft hij vastgelegd in zijn zoo juist (bij de Volksvereinsdruckerei te Gladbach-Rheydt) verschenen boek „Was sagt Sovjet-Rusland von sich selbst." Wat wil men beter, dan te kun nen lezen, hoe de Sovjet met eigen woorden over zijn program spreekt en doet Ondanks zijn zeer drukken werk kring als hoogleeraar en als spreker, wist dr. Berg tijd te vinden, ons iets markants van zijn boek te ver tellen, voornamelijk van de cultureele en ethische strevingen der Sovjet- regeenng. En dan is het al aanstonds ont zettend te moeten constateeren, hoe Rusland denkt over het recht der ongeborenen. De Sovjet gaat n.l. uit van het standpunt, dat eenerzijds iedere vrouw gelijk de man recht heeft op geslachts bevrediging. en dat verder de vrouw recht heeft, de gevolgen van het geslachtsverkeer te verhoeden. Als de moeder het kind ter wereld wil brengen, dan staan de Staatsin richtingen haar ten dienste. Wil ze de zwangerschap verstoren, dan vindt ze daartoe gelegenheid in die zelfde inrichtingen, met behulp der door den staat aangestelde artsen. Gedurende dien tijd was tante Juana aan de herberg gekomen, waar zich verschillende reizigers bevonden, die door het onweder genoodzaakt waren geworden, daar een toevlucht te zoeken. De eerste, dien Juana bemerkte, was een man van middelbaren leefiijd, sterk en vlug. Hij was eenvoudig gekleed, maar alles wat hij droeg was goed en zeer netjes, ofschoon verwijderd van die smaakvolle en nette weelde, die de Andalusiër zoo gaarne ten toon spreidt. Zijn goed en opge ruimd gelaat maakte op den aan schouwer den indruk van een eerlijk man, en aan zijn uitspraak herkende men in hem den Galli- ciër. Die man was Juan Mena, pach ter van een rijken grondbezitter van Dos Hermanas. Zijn heerhad zijne lange en getrouwe diensten edelmoedig beloond, hij had hem geholpen en Juan Mena was nu een zeer welgesteld man, die vooral zeer bemind werd. Toen hij Juana zag komen, ging hij met groote hartelijkheid haar tegemoet. Iedereen beminde en zocht de goede vrouw, want men vond haar altijd dienstvaardig, vroolijk, be minnelijk en mededeelzaam. Tante Juana, riep hij haar toe, zoodra hij haar bemerkte, hoe, geheel alleen? En waar is dan oom Antonio? Hij komt daar met zijn ezel, antwoordde zij, de een heeft even veel haast als de andere. Zie eens, Ook heeft de staat zorg gedragen voor behoeding tegen zwangerschap. Alleen reeds in Moskou zijn 16 inrichtingen, op verschillende punten der stad, waar medische hulp in dit luguber bedrijf beschikbaar is. En er wordt een overweldigend gebruik van gemaakt. Het cultuur-probleem van den nieuwen mensch wordt in' Rusland aldus terzijde geschoven door het vrijgeven van kindermoord. En daar aan werken staat en medici mede. zonder dat met eenige straf wordt bedreigd. Met de zedelijkheid is het dus allertreurigst gesteld. En geen won der, dat de moord op de ongeboren vrucht een gemakkelijken weg opent naar andere dagelijksche feiten van zedenverwildering. De communist is consequent, en beschouwt alles als gemeenschappelijk bezit, ook de vrouw. En zoo ge beurt het, dat een arbeider de eene week met deze, de andere week met gene vrouw samenwoont. Gaat de inschrijving van een „huwelijk" ge makkelijk, het nietig verklaren is al even eenvoudig. Een korte formali teit voor een ambtenaar is ruim voldoende, zonder dat de andere partij behoeft te worden gekend. Reeds opgroeiende jongens en meisjes leven met elkander in de grootste zedeloosheid. Gelukkig is de boerenbevolking nog niet aange vreten door deze gruwelijke pest. De z.g. „Ehecodex" van den staat is wel het meest perfide stuk. En het is met tegenzin dat wij naar aanleiding van dien codex ook over de kwestie van het huwelijk in Rusland moeten uitweiden. Wat zijn die „huwelijken" meer dan simpele registraties, om de gel delijke verplichtingen van den man tegenover de vrouw te kunnen vast leggen Niettemin worden de z.g. vrije verbintenissen gelijk gesteld met die registraties. Als men weet, dat het Christelijk huwelijk in Rusland in de stad bijna onmogelijk is te sluiten, en in Moskou slechts 10 a 25 pet. van alle huwelijken geregisteerd is, dan is al heel gemakkelijk, te raden, hoe men er op los leeft. Waar zelfs bloedschande van de lijst der delicten is geschrapt, is ook voor dit schan delijke kwaad de weg gebaand. Veelwijverij is voorts geen zeld zaamheid. Een geval is bekend, dat een man met niet minder dan 50 a 60 vrouwen relaties had als tusschen- echtgenooten. Nog enkele droeve cijfers. In 1927 werden in Rusland 70 procent der huwelijken zonder pries ter gesloten. Tot Juni van dat jaar werden van de 9000 huwelijken er wederom 7000 ontbonden, sommige na 6 of 3 dagen, andere zelfs na één dag. Men kan begrijpen, hoe onder dergelijke omstandigheden de kinder verzorging lijdt. Doch geen nood Zegt niet het „Abc van den Communist", dat de kinderen, de toekomstige medebur gers aan de communistische gemeen schap behooren Daarom acht men het 't beste, die kinderen aan den invloed der ouders, voor zoover deze nog bestaat, te onttrekken. Voor die kinderen zijn asyls en koloniehuizen gebouwd, waar hun de consequent-socialistische leer wordt ingeprent. Ook met de gezondheid is het in den „heilstaat" droef gesteld. Vooral reeds de geslachtsziekten beloopen een zeer hoog percentage, n.l. 77 in den Kaukasus. Verder iets over de economische toestanden. De loonen liggen vrijwel 30 a 50 pet. onder die van het buitenland, en bedragen gemiddefd 630 roebel daar komen zij, met neerhangend hoofd, ooren en oogen, zij gelijken volmaakt op een treurwilg. Een glas likeur, tante Juana? een glaasje anisette, voor de ver koudheid, die gij u op den hals hebt kunnen halen zeide Juan Mena, haar het glas aanbiedende. Ik heb altijd hooren zeggen, antwoordde zij, het .aangeboden glas aannemende, dat het niet beleefd is, het eerste te weigeren, en niet lief, het tweede aan te nemen. Op dat oogenblik kwam oom Antonio binnen, doornat, en in een zeer slecht humeur. Oom Antonio, zeide Juan Mena tot hem, die, even als al zijne landgenooten, eene onweder- staanbare en ongelukkige harts- t cht had om den komiek te spelen zonder er ooit in te slagen, (ter wijl hij de Andalusiërs navolgde met hetzelfde gevolg als de ezel in de fabel het hondje) oom An tonio, komaan! Gij staat daar met gebogen noofd en vleugels als een nat geworden kip! Zijt gij bij toeval van suiker, dat gij zoo voor het water bevreesd zijt? Gij, senor Juan Mena, gij, die een goeden muilezel van La Mancha bezit, gij hebt goed lachen; maar gij zoudt er weldra allen lnsl toe verliezen, als gi j met eene oude vrouw en eene oude ezelin reisdet. Zij zijn met elkander best in staat, zelfs Sint Geduld tot het uiterste te brengen. Job zelf zou per jaardat is nog .geen 800 gul den. Daartegenover zijn de levens middelen gestegen van 100 tot 199, waardoor de Sovjet-republiek op 't oogenblik een der duurste landen der geheele wereld is. Ter illustratie noemen we enkele prijzen, die gelden in Moskou. (Een roebel is ongeveer f 1.30). Een leege woning van 2 kamers 2000 a 3000 roebel (gemeubileerde kamers zijn kwalijk te krijgen) middag- of avondeten 1.50 a 4 roebelspek 1.25 roebel rijst 2.50 roebelerwten 3,:roebel een liter melk 0.18 roebelmannencostuum 150—250 roebel; japon 80120 roebelalles zeer eenvoudig luxe is haast niet te betalen. En had nu maar eenieder werk doch zelfs de Sovjet-republiek kan dit niet aan allen garandeeren. In 1928 was zelfs een achtste van alle Russische arbeiders werkloos. Mos kou alleen had in Augustus 1929 ongeveer tweehonderdduizend werk- looze inwoners. Om eenig beeld te geven van den heerschenden woningnood, diene het volgende de bevolking van Moskou is sinds 1914 met meer dan de helft toegenomen, en bedraagt bijna 2i/f millioen zielen. Het jaarlijksche over schot der geboorten op de sterfge vallen bedraagt omstreeks 3i/s mil lioen. Bij normalen woningbouw had men geen last van woningnood. Doch de situatie is aldus, dat Mos kou nu slechts 12.1 millioen vier kante meter woningruimte heeft, tegen 14 millioen in 1915. Men ziet hier ook de heerlijke werking van den „heil"-staat. Die afnemende in plaats van toenemende woningruimte wordt veroorzaakt door de verwaarloozing: want weinig of niet worden de oudere huizen gerestaureerd. Nu nog iets over de ontspannings gelegenheden. Theater en kino moeten dienen als middel in den politieken strijd de artist is slechts het werktuig der communistische propaganda. Voor den West-Europeaan is de communistische kunst niets anders dan een ontaarding der kunst, schier een on-cultuur. Genoegzaam is be kend, wat te verstaan is onder de Russische cultuur-films. Er zijn nog vele andere schrij nende dingen. Geen dagblad uitgave verschijnt, of ze staat er vol van, vooral van de kerkvervolgingen. ROERMOND. Op de Coöp. Eiermijn van Maandag waren aange voerd 4.700.000 eieren. Groote eieren van f 4.80 tot f 5.90 Kleine eieren van f4.tot f 4.70 Eendeneieren van f5tot f 5.70 VENLO. Op de Coöp. Veiling- vereeniging van Maandag waren aangevoerd 1.760.000 eieren. Groote eieren van f 4.60 tot f 6.10 Kleine eieren van f 4.10 tot f 4.50 Eendeneieren van f5.tot f 5.50 Ganseieren f 17.20 tot f 17.30 Kippeneieren per Kg. f door jOS. BOSHOUWERS te LENT. Wil fazanten gaan houden. VRAAG Gaama vernam ik in Peel en Maas, of ik fazanten-eieren niet het best onder een krielhennetje kan laten uitbroeden. Ik heb krielen, die tegen den tijd wel weer broedsch zullen worden. Maar is hetgeen be zwaar, dat fazanteieren langer be- het niet kunnen uithoudenZij hebben mij zoo wanhopig gemaakt, dat ik mijn hoofd tegen deze muur wil verbrijzelen Pas op, hoort gij, kastelein zeide Juana, hij zal uw muur omver werpen, die zeker niet zoo hard is als zijn hoofd.... Wat zijt gij gelukkig, senor Mena, vervolgde oom Antonio, zijn hoed afschuddende, wat zijt gij gelukkig, nóch oude knol, nóch vrouw, nóch kinderen te hebben! Hij weet niet wat hij zegt, heerenhij is ingenomener en trotscher op zijne dochters dan een koning op zijn kroon En, op mijn woord, hij heeft wél gelijk! hernam Juan Mena, want er zijn geen twee engel achtiger schepseltjes dan deze; er is geen rozeboom, waaraan twee zulke rozen bloeien. Zoo waar ik Juan Mena heet, wil ik er mij mede belasten, als een van de twee hinderlijk is! Eens gezegd, blijft gezegd, oom Antonio! Oom Ar.tonio en tante Juana openden groote oogen, want Juan Mena was een partij, die zij voor hunne dochters niet gehoopt had den. Antonio wierp met zijne kleine fletsche oogen een blik op Juana, die haar scheen te zeggen Loop heen gij, met uw twist zieken Gain en uw leelijken smok kelaar. Hij was op het punt van Juan Mena te beantwoorden, maar zijne

Peel en Maas | 1930 | | pagina 5