Een praatje over winterhanden, wintervoeten en AKKER's Kloosterbalsem Ingezonden. Gemengde Berichten i,i. Winterhanden, wintervoeten, winterteenen, winterhielen, gesprongen handen, kloven in vingers of handen, gesprongen lippen, winterooren, schrale huid: al deze winterplagen ontstaan, doordat er vergiften zich hebben vastgezet in Uw weefsels en deze schadelijke stoffen van binnen uit Uw huid prikkelen, waardoor deze rood wordt, opzet, barst, waarna de bekende verwondingen onstaan. AKKER's KLOOSTERBALSEM is een bijzonder bestrijdingsmiddel, dat niet bijt, om al deze ongemakken in één nacht te genezen. Dringt door zijn buitengewone samenstelling door de poriën der huid in de weefsels en spieren, om daar de strijd aan te binden met de vergiften en deze ongewenschte stoffen op te lossen, uit het lichaam te verdrijven en zoodoende een vlugge en afdoende genezing te bewerkstelligen. AKKER's KLOOSTERBALSEM stilt de pijn onmiddellijk, geneest in zoo'n korten tijd, dat de gebruikers verstomd staan over de snelle en afdoende genezing en werd daardoor in den loop der tijden wereldberoemd. In potten vanaf 60 cent. landsche katholieken meer en meer begrijpen: in een katholiek huisgezin een katholieke krant. Dat wijst hierop, dat de invloed der niet-katholieke pers onder ons, katholieken, langzamerhand aan het verminderen is. Dat wijst hierop, dat we gestadig aan flink vooruitgaan en diebeteeke- nis, dien invloed, die macht gaan verkrijgen, welke onze rechten en onze plichten ons opleggen, nl. van te zijn 1/3 der Nederlandsche be volking. Maar we mogen nog niet te luid victorie kraaien! In de politiek hebben we wel ongeveer 1/3 van het aantal zetels in de Tweede Kamer maar in de pers nog niet 1/3 van het aantal groote kranten. Tegenover twee katholieke dag bladen met morgen- en avonduitgave (Maasbode en Tijd) staan nog altijd 5 niet-katholieke dagbladen met morgen- en avonduitgave 1 Dat verschil is nog te groot. Al zijn we dus goed op weg, we zijn nog lang niet, waar we zijn moeten. Al kon de Maasbode in een goeden maand 10.000 nieuwe abonné's boeken zouden we te veel be weren, als we zeggen, dat er nog wel tienduizenden Katholieken zijn (over het heele land verspreid) die' de katholieke grootpers (Maasbode of Tijd) met een abonnement konden steunen? ZAAIER, Buitan verantwoordelijkheid der Redaot.e M. de R. Mag ik een bescheiden plaatsje innemen van Uw geacht blad voor het volgende. Bij voorbaat hartelijk dank. De heer v. O. regisseur van de operette „Hooger op" 1 meende dat het noodig was Uw verslag te moeten aanvullen. Ach, hadde hij zulks toch maar niet gemeend. We moeten voorop zetten, dat het in een betrekkelijk kleine plaats wellicht fataal is namen te noemen der spelers, omdat de één of ander zich spoedig beleedigd gevoeld. Toch kan men soms niet nalaten één of meer vertolkers der rollen een pluim op den hoed te steken en op anderen eenige critiek uit te oefenen. Dit is in menig opzicht goed, het werkt opbouwend als de critiek ook zoo bedoeld is. Het is voor diegene een aansporing om in 't vervolg ander, maar dan beter spel te leveren. Nu is het in een operette niet gemakkelijk om de juiste personen te vinden voor de, voor hen ge schikte rollen. In een operette moit men goed „speler", doch tevens goed zanger zijn. „Karei was", zoo zeide de heer v. O. „de spil waarom het geheel draaide." Volkomen juist. Dan moet ik toch even opmerken dat „de spil" in het stuk te Venray gespeeld, geweldig excentrisch was. Probeer nu maar iets vlot te laten draaien met een uitmiddelpuntige spil Zoo ook hier. De eerste indruk was slecht te noemen. En de eerste indruk zegt zooveel. Ik meen te mogen veronderstellen dat er onder de leden van Polyhym nia wel een betere hoofdrolvertolker schuilt, dan U hebt uitgezocht, heer v. O. U zult toch met Uw werk als regisseur „kunstaan het volk" willen geven, welnu heer v. O. was dan op de repetities niet te zien, dat het met Karei een fiasco zou worden? Ik zou dit stukje niet hebben ge schreven als U, door Uw aanvulling ons geen verkeerde indruk had willen geven, of met andere woorden, tegen „neen", „ja" willen zeggen. Of vond U hetgeen Karei ten gehoore bracht, af Ik niet. Hoogachtend EEN TOESCHOUWER. Zangersjubilé. De heer H. Linssen te Venlo hoopt op 2 Februari a.s. zijn 60-jarig jubileum te vieren als zanger in de St. Martinuskerk. Aan do gevolgen overleden. Te Gennep is de motorrijder J. L. die te Ottersum met zijn motor over den kop sloeg, aan de gevolgen overleden. L. was 38 jaar, gehuwd en vader van twee kinderen. HORST. Gedurende het jaar 1929 vermeerderde de bevolking door ge boorte met 268, door vestiging met 391 en verminderde de bevolking door overlijden met 72 en door ver trek met 538, zoodat het aantal inwoners is toegenomen met 49 en op 31 Dec. 7212 bedroegen. Jaarlykseh onderzoek der lichtingen 1918 en 1921. Volgens Ministerieele beschikking in de eerstvolgende Legerorders zal' behoudens onvoorziene omstandig heden in Juni a.s. het jaarlijksch onderzoek plaats hebben voor de gewone dienstplichtigen der landmacht van de lichtingen 1918 en 1921. Ongeval. Bij de werkzaamheden aan de Maasbrug te Venlo is een 1000 Kg. zwaar stuk ijzer naar beneden ge vallen, dat ongelukkigerwijze terecht kwam op den voet van den aan nemer D. De getroffene moest naar het ziekenhuis worden vervoerd. Ernstige val. Maandagnamiddag is op den Rijks weg-Zuid te Sittard de metselaar H. Canton van het dak van een in aanbouwd zijnd huis gevallen. De getroffene werd in zorgwekkenden toestand opgenomen. Auto-ongeval. Te Beek bij Nijmegen is een luxe auto, door dat de chauffeur verblind werd door de lichten van een hem tegemoet komende auto, tegen een sleeperswagen, die voor hem uit reed gebotst. Achter den wagen liep een paard, dat met geweld op den wagen werd geworpen. Het dier werd zoo zwaar gewond, dat het ter plaatse moest worden afgemaakt. De auto kreeg zware averij, zoodat hij moest worden weggesleept. De inzittenden kwamen er wonder boven wonder zonder letsel af. Auto te water Tengevolge van een defect aan de stuurinrichting reed Dinsdagmor gen een met baksteenen beladen vrachtauto van de firma Kusters uit Eindhoven in de Noorder Vaart te Helden-Beringen. De chauffeur wist zwemmende op den gezonken auto te klimmen waarna hij met behulp van een balk den wal wist te bereiken. Motor tegen auto gereden. Zondagmiddag te 1 uur kwam te Eindhoven mr. Passtoors met zijn auto de Hertogstraat om den Gel- dropschen weg overstekende, de Bleekstraat in te rijden. Op hetzelfde moment kwam uit de Tongelresche straat de motorrijder de 29-jarige heer F. v. M. uit Amsterdam, assistent bij de N.V. Philips aangereden om naar den Stratumschen Dijk te gaan. De motor reed tegen den auto aan de berijder kwam te vallen, bekwam schedelbreuk, hersenschudding en overleed twee uur later in het R. K. Gasthuis. Pater Verschure had op straat den ongelukkige nog bediend. Ofschoon de heer v. M. van rechts kwam, bevond mr. P. zich 't eerst op 't kruispunt, zoodat deze laatste passeeren mocht. 150 arbeiders ontslagen. Aan het personeel van de firma Swinkels' textielfabrieken te Mierlo is tegen Zaterdag 18 Jauuari a.s. wegens slapte van het bedrijf ontslag aangezegd. Een 150-tal personen wordt hierdoor werkloos. Verplicht café-bezoek. Vooral in het Zuiden des lands, aldus de inspecteur der Volksgezond heid, afdeeling drankbestrijding in zijn verslag over 1929, komt het herhaaldelijk voor, dat in café's z.g. spaarkastjes worden aangetroffen. Dit zijn afgesloten kastjes, die in verschillende vakjes zijn verdeeld en waarin de leden wekelijks hun inleg moeten storten. In de deur van het kastje zijn verschillende gleuven aan gebracht, correspondeerende met het vakje, dat er achter is afgeschoten. Ieder lid heeft zijn eigen genummerd vakje. De leden der spaarvereeniging hebben de verplichting, om elke week persoonlijk b.v. een dubbeltje of meer in te leggen. Komen ze niet, dan krijgen ze boete. Het aldus gespaarde geld wordt met carnaval of kermis opgemaakt. De caféhouder heeft natuurlijk zeer veel belang bij de instandhou ding dier vereeniging. In de eerste plaats worden de leden gedwongen zelf het geld in te leggen, zoodat ze tot cafébezoek verplicht zijn en voort brengt het hem natuurlijk ook voor deel, als zijn klanten gaan sparen om op bepaalde dagen wat geld „stuk te slaan". Het komt voor, dat op deze wijze heel wat geld wordt gespaard, dat weer in enkele dagen wordt verkwist. Het zal geen nader betoog be hoeven, dat een cafe in de eerste plaats de gelegenheid moet zijn tot het bevorderen van het sparen, afgescheiden nog van de vraag, voor welk doel zulks geschiedt. Elk verplicht cafébezoek dient te worden geweerd. Het is z. i. dan ook zeer ge- wenscht, ernstig te overwegen orn elke gelegenheid tot sparen in café's te verbieden. Loop dor bevolking. De bevolking van Deurne bedroeg op 1 Jan. 1929 5354 mannen en 5147 vrouwentotaal 10501 personen Door geboorte en vestiging vermeer derde de bevolking met 40 mannen en 376 vrouwen, totaal 782 personen. Ze verminderde door overlijden en vertrek met 335 mannen en 304 vrouwen, totaal 639 personen. Op 1 Januari 1930 bedroeg de bevolking dus 5425 mannen en 5219 vrouwen, totaal 10644 personen. Er is dus een vermeerdering van 143 personen. Er werden 83 huwelijken gesloten. Het gas op verren afstand. De eerste levering van gas op verren afstand door de Staatsmijn Maurits is bepaald op 1 April a. s. voor de dan aangesloten gemeenten. Inkrimping van de aardap pelproductie. De overvloedige aardappelenoogst der beide laatste jaren, gepaard gaande met een uiterst geringen export van aardappelen, heeft den toevloed naar de aardappelmeelfa brieken zoo groot doen zijn, dat de productie van aardappelmeel geweldig toegenomen is. Men kan gerust-over een groote overproductie spreken, zoodat gedacht wordt aan een in krimping voor het komende seizoen. Het staat thans al zoo goed als vast dat de aardappelmeelfabriken in het volgend jaar niet meer dan 70, hoogstens 80 pet. van de normale hoeveelheid aardappelen verwerken zullen. In Hengelo een buis ingewaaid, Te Hengelo werden van vele huizen talrijke pannen vernield tal van ruiten moesten het ontgelden, Een huis aan de Deurningstraat sloeg zoo goed als tegen den grond. Verder hadden nog enkele storingen in telefoon- en lichtgeleidingen plaats persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Vorstelijke gift van Ford. Henry Ford en zijn echtgenoote hebben 1 millioen dollar geschonken voor de stichting van 4 scholen in den staat Georgië. De papegaaienziekte. De Hamburgsche senaat heeft een verordening uitgevaardigd, waarbij de invoer van papegaaien voorloopig wordt verboden. In bijzondere gevallen kunnen uit zonderingen op 't verbod worden toegestaan. Levenswijsheid. 't Ware geduld is niet lijdelijk integendeelhet is werkzaam, het is geconcentreerde kracht. Den dag, dat ge vacantie neemt, zult ge eens kunnen aanwijzen als een scheur in U bouwwerk. Hoop is het punt, waarin alle lichtstralen des levens zich vereenigen. Wie lichtvaardig oordeelt, kent de kracht der verzoeking niet. Menig chef zou geen tiran zijn, als zijn ondergeschikten geen slaven waren. Elke goede daad vindt haar loon in zichzelf. Wie zijn kind te vroeg van school neemt, wacht bloesem van zijn boom, eer hij bladeren draagt. Haat slechts één ding met wat in u is de Haat. Wat meer verdraagzaamheid Voorwaar De strijd wordt onbehaaglijk Ook wij zijn wel verdraagzaam maar De re9t is onverdraaglijk Denkt aleer gij doende zijt en doende denkt dan nog. Als de roos bewustzijn had van haar schoonheid en zoete geur, zou ze als knop reeds openbarsten van ijdelheid. Een sterk en willig boerenpaard Is meer op alle markten waard Dan een ezel van den adel Al draagt hij den fluweelen zadel Tegenspoed kan talenten aan het licht brengen, die voorspoed zou hebben doen slapen. Besef, dat uwe talenten u ge schonken zijn, om ze te gebruiken tot een zegen, niet alleen voor uzelf, maar ook voor anderen. Een onoverwinnelijke vastberaden heid en een oprecht karakter zijn de hefboomen die de wereld oprichten Voor en uit de Zakenwereld. De zakenman moet altijd beleefd en opgeruimd zijn, maar in ernstige dingen ernstig en zakelijk. De kinderen van armen menschen erven iets van hun ouders, dat be langrijker kan zijn dan geld, een erfenis, die den grondsteen van hun toekomstig omhoog klimmen kan vormen de armoede. De meest belangrijke menschen zijn uit burger gezinnen afkomstig. Sommige directies van maatschap pijen vinden aandeelhouders dom en brutaal dom, omdat ze aandeelen in hun onderneming hebben, brutaal omdat ze ook wel eens een dividendje willen zien. Als een rijke man sterft, laat hij zijn rijkdommen achter en de wereld verliest niets. Maar sterft een groot man," dan wordt de wereld armer. Ze verliest een rijken geest. Die man, is van hout gesneden, waarvan leiders gemaakt worden, die kan zien wat gedaan moet wor den en dan ook zorgt, dat het ge daan wordt. Plannen maken zonder te handelen, is even zinloos als het zou zijn te drinken zonder te slikken. Een hooge onkostenrekening heeft de promotie van menig reiziger sterk geschaad. De angstige stormnacht. Uit Gorinchem wordt gemeld: Op de Merwede is Zondagnacht een drietal schepen door den hevigen storm gezonken, waarbij echter geen menschenlevens zijn te betreuren, terwijl een zestal andere schepen in nood verkeerend bijtijds is geborgen. De sleepboot „Leka" (kapitein L. Stok) voer Maandagmorgen op een krib achter de kalkzandsteenfabriek alhier, waardoor het schip een lek bekwam, veel water maakte en on middellijk ging zinken. De kapitein gaf direct met de stoomfluit hulp- seinen, waarop de schippers die in de haven van de kalkzandsteenfabriek lagen, met roeibooten naar het zin kende schip'voeren.De twee opvaren den, de kapitein - en de machinist konden juist bijtijds van boord wor den gehaald. De schade wordt door verzekering gedekt. Onder de gemeente Brakel is de Duitsche sleepkaan „U. T." gezonken en onder de gemeente Zullichem, de motorboot RivarialX, Bambérg. De opvarenden zijn gered. Door de sleepboot „Gretha" (Kap. P. Grootenboer) is een viertal schepende„Argo" „BonneEspérance" „Pieternella Johanna" en de „Hen- drika", die nabij Loevestëin op de Waal voor anker lagen en waarvan de „Argo" het anker had verspeeld, tusschen de kribben in de rivier ge borgen. Twee dezer schepen begon nen reeds veel water te maken, terwijl een ander ging kantelen.- De opvarenden konden echter aan boord blijven. Het sleepschip „Wiljo" dat voor Woudrichem van zijn beide ankers was geslagen ging driften, doch de schipper had het geluk zijn schip naast enkele andere voor anker liggende schepen te kunnen sturen. Met veel moeite kon het daaraan worden vastgemaakt. Een vliegtuig tegen wil en dank de lucht in. Tengevolge van den storm is Zondagavond te Vaals een vliegtuig, dat op het vliegveld aldaar geankerd was, opgenomen en in het bosch nabij de Wilhelminatoren neerge- smakt. De machine van Duitsche particulieren in Aken, kwam onderste boven terecht, en liep ernstige schade op. Twee woonwagens uit elkaar gerukt. Te Bussum zijn in het woonwagen kamp twee woonwagens door den storm totaal uit elkaar gerukt, zoodat de bewoners dakloos waren. Boerdery ingestort. Door den laatsten storm is te Malden bij Nijmegen de boerderij „de Lagerhof" gedeeltelijk ingestort. Het dak werd vernield en de zij muren weken uit, zoodat het vee in veiligheid moest worden gebracht. De eigenaar J. F. was tegen storm schade verzekerd. Kolonschip gozouken. Zondagnacht is op de Waal voor Leeuwen en voor Rotterdam bestemde met kolen geladen Duitsche boot ge zonken. De opvarenden konden gered worden. Alleen de roef steekt nog boven het water uit. Overboord geslagen en verdronken. Bij een hevige stortzee tijdens den storm in den nacht van Zondag op Maandag is de stoker W, S. van den stoomtrawler Gerberdina Johanna IJmuiden 38, die Maandagavond te IJmuiden is binnengebracht overboord geslagen en verdronken, S. was on gehuwd en woonde te Den Helder, Het drama op Heyorotli. Omtrent den op Vrijdagavond op den 32-jarigen J. Donders gepleegden doodslag door den loonslager H. te Stramproij, vernemen we nader Eerst sinds een paar dagen was de verstandhouding tusschen de families H. en D. in het Heyeroth minder goed. Vrijdagavond was een kip (of een paar kippen) van D. overgeloopen in het hoenderhok van H. Toen huisgenooten van D. de dieren zochten liet vrouw D. zich de woorden ontvallen „ze zullen ze wel den kop hebben afgeslagen". Vrouw H. vertelde dit haar man bij zijn thuiskomst, waarop H. naar D. liep en diens zoon Jean, die van niets wist, een messteek toebracht in den rug, waarop J. D. naar buiten liep en daar neerviel. Vader D., die nog met het paard bezig was, toen dit gebeurde, hoorde de herrie en beduidde H. dat hij naar huis moest gaan herrie schoppen, waarop H. ook vader D. te lijf ging en hem een messteek in den buik toebracht. Ook vrouw D. kreeg nog een slag van H., die haar een paar tanden kostte en waardoor zij aan den neus verwond Werd. Onmiddellijk werd geestelijke en geneeskundige hulp ingeroepen voor de getroffenen. De eerw. heer kapelaan diende J. D, het H. Oliesel toe. Dr. Peeters consta teerde bovendien hersenschudding bij hem, waarschijnlijk door den val buiten. Om ongeveer 11 uur in den avond is D. overleden. Na het begaan van zijn daad heeft H. alsof er niets gebeurd was, zich naar huis begeven en na zich van zijn slagersgereedschap te hebben voorzien heeft hij zijn dagelijksche bezigheden voortgezet. Toen hij in den avond werd ge arresteerd, bleek hij het mes, waar mede de misdaden zijn begaan nog in zijn bezit te hebben. De storm van Zondagnacht. De storm van Zondagnacht heeft heel wat strubbeling gebracht in het treinverkeer. Vooral op de lijn Amsterdam Rotterdam hebben 'snachts de laatste treinen reeds ernstige ver traging ondervonden. De trein, die 's nachtts om goed half één uit Den Haag naar Rotterdam moest ver- trïkken kwam pas tegen half 3 met behulp van stoomtractie te Den Haagj aan. Wegens de dijkverzak- king op de lijn Rotterdam—Gouda werden de reizigers die van deze verbinding gebruik moesten maken, van Gouda via Den Haag naar Rotterdam gedirigeerd en vice-versa. De laatste trein uit Gouda kwam 's nachts goed 12 uur aan het Staats spoorstation te Den Haag aan. Van daar werden de reizigers voor Rot terdam over de verbindingsbaan naar het H.S.Mi station vervoerd. Maar door de vertraging op de lijn Amsterdam—Rotterdam moesten ze tot 's nachts half 3 wachten, voordat zij van Den Haag verder konden reizen. De stoomtreinen op de lijn UtrechtDen Haag hebben weinig last van den storm ondervonden. Alleen het telegraafverkeer langs deze lijn (de telegraafdraden loopen daar nog altijd boven de grond) had door den hevigen wind zoo nu en dan storing, Op de electrische lijn Den Haag —Rotterdam is tusschen Schiedam en Delft een gedeelte van het boven net door den storm vernield. De schade was zoo ernstig, dat men Maandagmorgen vroeg tot tegen den middag bezig is geweest met de herstelling. Intusschen werd Maan dagmorgen het verkeer tusschen Schiedam en Delft over enkel spoor onderhouden, hetgeen aanzienlijke schade veroorzaakte. Om den dienst op gang te houden, werden stoom treinen ingelascht en treinen gecom bineerd. Zoo vertrokken bijvoorbeeld de treinen welke om 10.06 uur en 10.34 uur uit Den Haag moesten vertrek ken, gecombineerd en door een tweetal zware locomotieven getrok ken pas om 11,03 uur van het H.S.M. station aldaar naar Amster dam. Kort daarop volgde echter weer een electrische trein, die om 11.02 uit Den Haag had moeten vertrekken en dus slechts een paar minuten vertraging had. Handelstermen. Eenige maanden geleden bezorgde de post me een exemplaar van de handels voor waarden, opgesteld door de Vereeniging van koopers onder A. H. V. en de Vereeniging van Fabrikanten en Handelaars in Kunst meststoffen en Veevoederartikelen. Daarin komen enkele termen voor, die men geregeld tegenkomt in de beursnoteeringen en die voor velen een acadabra-potjeslatijn of hoe men 't meer wil noemen, zijn. Enkelen ervan willen we hier bespreken. Circa. Wanneer „circa" verkocht is, kan hoogstens 3 pet. meer of minder dan genoemde hoeveelheid geleverd worden, af te rekenen tegen contractprijs. Directe levering beteekentwat betreft „levering" zoowel als „af lading" binnen twee weken voor het binnenland en binnen drie weken voor het buitenland. Wat betaling betreft, beteekent het binnen drie dagen na levering. Contant beteekent betaling ter stond na de levering en ontvangst van de factuur. Af grensde levering geschiedt door verkooper ter plaatse van ont vangst. De verkooper draagt het risico voor het geheele vervoer, De kosten van het vervoer vanaf de Nederlandsche grens en statistiek- kosten zijn voor koopers rekening. Vrachtvrij binnen-en buitenland beteekent boordvrij gestuwd ter plaatse van iniading, inclusief vracht tot plaats van bestemming. Af fabriek beteekentlevering aan dek of in den waggon ter plaatse, waar de fabriek inlaadt. Het ver- voermiddel is door kooper te stellen. De prijs vrij voor kooper tot op het vervoermiddel. Stuwen voor koopers rekening, tenzij „boord of wagonvrij gestuwd" verkocht is. Franco bestemmingsplaats betee kent dat alle kosten en risico's tot op de plaats van bestemming zijn voor rekening van den verkooper. De losplaats, door verkooper aan te wijzen, waarbij het lossen voor kooper's rekening is, doch de ver voerder zijn hijschwerktuigen ter beschikking moet stellen. Franco op den wal beteekent, dat vracht en lossen voor verkoopers rekening en kade octrooi, walgelden en dergelijke voor koopers rekening is. terwijl de losplaats door kooper is aan te wijzen. Franco voor den wal beteekent komt overeen met franco bestem mingsplaats met dien verstande, dat nu de kooper de losplaats aanwijst. Franco per wagon beteekentde vracht is voor verkoopers rekening, het lossen uit den wagen op de plaats van bestemming voor koopers rekening. Nieuwe ontslagen bü Philips. Naar we vernemen zijn er vorige week bij de Philipsondernemingen weer diverse honderden arbeiders (en arbeidsters) ontslagen wegens slapte in den afzet der radio-artikelen, lampen en röntgen-apparaten. De magazijnen moeten boordevol vol zijn met voorraden. Het ontslag be treft bijna uitsluitend personeel van buiten de stad, ongehuwden maar ook gehuwden. Voorts vernemen we, dat zeer binnenkort in coördinatie met een te Londen gevestigde fabriek, de fabricage van röntgenapparaten zal worden begonnen, in dier voege zooals reeds geschiedde o.a. in licentie met „Müller" te Hamburg. Het ongeluk aan de Gasfabriek te Tilburg. Omtrent het ongeluk aan de gas fabriek te Tilburg vernemen wij de volgende nadere bijzonderheden: Het ongeluk had plaats boven in den kolenbunker in de kap van het stokerijgeoouw. Het repareeren van de elevator ketting heeft ongeveer iedere maand plaats. Zondag was de ketting van de elevator gebroken. Maandagmorgen waren de voor man H. van Diessen en de smid Keeris bezig met de reparatiewerk zaamheden. Het drijfwerk van deii elevator werd met de hand bewogen in tegen gestelde richting. Bovendien wordt tusschen de ketting en de omslagas een spaak gestoken ter beveiliging. Het zwaarste eind van de ketting waaraan een vijftigtal bakken hangt werd vastgehouden door een takel, Tegen half tien riep Keeris dat hij de takel een bak lager wilde vast maken en meteen voegde hij de daad bij het woord. Hij vergat evenwel de veiligheidsspaak tusschen de ket ting te steken. Op hetzelfde oogen- blik dat K. den takel losmaakte be gon het zwaarste gedeelte van den ketting te zakken en met steeds grooter vaart. De voorman v. Dies sen riep K. toe: „Springop de kolen" en inderdaad zou K. zich door te springen door den trechter op de kolen in veiligheid hebben kunnen stellen, doch misschien heeft hij niet verstaan wat men hem toeriep. Hij bleef ineengedoken naast de steeds sneller rollende ketting staan en het losse einde trof hem met kracht op het hoofd. Hij was op slag dood. Het tweede ongeval had plaats toen eenige arbeiders, die waren toegesneld het lichaam van K. onder den bak uit wilden halen. De stoker Pynenborgh stond daar bij op de leuning van de stortplaats met een hand de ketting. Op het zien van het hoofd van het slacht offer kreeg hij plotseling 'n flauwte en viel achterover. Tot dlles ontstel tenis bleek de man te zijn overleden, doordat hij bij den val zijn nek had gebroken. Tragisch ongeluk te Nauerna. Zaterdagavond te ongeveer kwart voor acht, had te Nauerna (gem. Assendelft) een ernstig auto-ongeluk plaats, dat aan twee personen het leven kostte. De heer L. Tabak, groententeler en bloembollenkweekur te Wijk en Duin, die met zijn vrouw en zesjarig dochterje een bezoek had gebracht aan zijn schoonouders te Zaandam, geraakte, toen hij de sluis te Nauerna gepasseerd was, door den hevigen Z.W. storm en den striemenden regen voor een oogen- blik het spoor bijster. Hij stopte daarom en kwam tot de ontdekking, dat hij even achteruit moest rijden. Terwijl hij op de treeplank staande, deze beweging wilde uitvoeren, stelde hij door een noodlottige vergissing den motor verkeerd in en inplaats van achteruit, reed de wagen vooruit. Het gevolg was, dat de auto den dijk afgleed en in het 18-voet diepe water terechtkwam. Zelf kon de heer Tabak nog juist van den wagen springen. Met behulp van een kraanwagen van de firma Steemeyer te Zaandam, werden direct krachtige pogingen in het werk gesteld tot redding der inzittenden. water was ge jre geesten van t*en dochtertje van^r reeds bezweken, t directeur vangen dienst te Zj en water uit Assdcoi den dood conji. Molen te Siii Maandagrao)ng de korennan i te Siddeburenlge1 het daarnaast 1 eigenaar terefotr de molen alsfe 2 deels vernieldjhe groote verwij E van het huisn a wonder geenfek< jongens sliepen slechts eeniga a van de plaar c het huis is teijcoi Zustcrklin Het kloc het H. Hart, Ijcl monde, dat pp< 3000 M2. bes|te^ sionaat bevat, 1 vlammen opgegs De pensionnp ongelukken gerek Enkele braded de reddingswlicl dingen op, De schade jgt francs.

Peel en Maas | 1930 | | pagina 6