Een praatje over winterhanden,
wintervoeten en AKKER's
Kloosterbalsem
Ingezonden.
Gemengde Berichten
i,i.
Winterhanden, wintervoeten, winterteenen, winterhielen, gesprongen handen,
kloven in vingers of handen, gesprongen lippen, winterooren, schrale huid: al
deze winterplagen ontstaan, doordat er vergiften zich hebben vastgezet in Uw
weefsels en deze schadelijke stoffen van binnen uit Uw huid prikkelen, waardoor
deze rood wordt, opzet, barst, waarna de bekende verwondingen onstaan.
AKKER's KLOOSTERBALSEM is een bijzonder bestrijdingsmiddel, dat niet bijt,
om al deze ongemakken in één nacht te genezen. Dringt door zijn buitengewone
samenstelling door de poriën der huid in de weefsels en spieren, om daar de strijd
aan te binden met de vergiften en deze ongewenschte stoffen op te lossen, uit het
lichaam te verdrijven en zoodoende een vlugge en afdoende genezing te bewerkstelligen.
AKKER's KLOOSTERBALSEM stilt de pijn onmiddellijk, geneest in zoo'n korten
tijd, dat de gebruikers verstomd staan over de snelle en afdoende genezing en werd
daardoor in den loop der tijden wereldberoemd. In potten vanaf 60 cent.
landsche katholieken meer en meer
begrijpen: in een katholiek huisgezin
een katholieke krant.
Dat wijst hierop, dat de invloed
der niet-katholieke pers onder ons,
katholieken, langzamerhand aan het
verminderen is.
Dat wijst hierop, dat we gestadig
aan flink vooruitgaan en diebeteeke-
nis, dien invloed, die macht gaan
verkrijgen, welke onze rechten en
onze plichten ons opleggen, nl. van
te zijn 1/3 der Nederlandsche be
volking.
Maar we mogen nog niet te luid
victorie kraaien!
In de politiek hebben we wel
ongeveer 1/3 van het aantal zetels
in de Tweede Kamer maar in de
pers nog niet 1/3 van het aantal
groote kranten.
Tegenover twee katholieke dag
bladen met morgen- en avonduitgave
(Maasbode en Tijd) staan nog altijd
5 niet-katholieke dagbladen met
morgen- en avonduitgave 1
Dat verschil is nog te groot.
Al zijn we dus goed op weg, we
zijn nog lang niet, waar we zijn
moeten. Al kon de Maasbode in een
goeden maand 10.000 nieuwe abonné's
boeken zouden we te veel be
weren, als we zeggen, dat er nog
wel tienduizenden Katholieken zijn
(over het heele land verspreid) die'
de katholieke grootpers (Maasbode
of Tijd) met een abonnement konden
steunen? ZAAIER,
Buitan verantwoordelijkheid der Redaot.e
M. de R.
Mag ik een bescheiden plaatsje
innemen van Uw geacht blad voor
het volgende. Bij voorbaat hartelijk
dank.
De heer v. O. regisseur van de
operette „Hooger op" 1 meende dat
het noodig was Uw verslag te
moeten aanvullen.
Ach, hadde hij zulks toch maar
niet gemeend.
We moeten voorop zetten, dat
het in een betrekkelijk kleine plaats
wellicht fataal is namen te noemen
der spelers, omdat de één of ander
zich spoedig beleedigd gevoeld.
Toch kan men soms niet nalaten
één of meer vertolkers der rollen
een pluim op den hoed te steken en
op anderen eenige critiek uit te
oefenen.
Dit is in menig opzicht goed, het
werkt opbouwend als de critiek ook
zoo bedoeld is. Het is voor diegene
een aansporing om in 't vervolg
ander, maar dan beter spel te leveren.
Nu is het in een operette niet
gemakkelijk om de juiste personen
te vinden voor de, voor hen ge
schikte rollen. In een operette moit
men goed „speler", doch tevens
goed zanger zijn.
„Karei was", zoo zeide de heer
v. O. „de spil waarom het geheel
draaide." Volkomen juist.
Dan moet ik toch even opmerken
dat „de spil" in het stuk te Venray
gespeeld, geweldig excentrisch was.
Probeer nu maar iets vlot te laten
draaien met een uitmiddelpuntige
spil
Zoo ook hier. De eerste indruk
was slecht te noemen. En de eerste
indruk zegt zooveel.
Ik meen te mogen veronderstellen
dat er onder de leden van Polyhym
nia wel een betere hoofdrolvertolker
schuilt, dan U hebt uitgezocht, heer
v. O.
U zult toch met Uw werk als
regisseur „kunstaan het volk" willen
geven, welnu heer v. O. was dan
op de repetities niet te zien, dat het
met Karei een fiasco zou worden?
Ik zou dit stukje niet hebben ge
schreven als U, door Uw aanvulling
ons geen verkeerde indruk had willen
geven, of met andere woorden, tegen
„neen", „ja" willen zeggen.
Of vond U hetgeen Karei ten
gehoore bracht, af Ik niet.
Hoogachtend
EEN TOESCHOUWER.
Zangersjubilé.
De heer H. Linssen te Venlo
hoopt op 2 Februari a.s. zijn 60-jarig
jubileum te vieren als zanger in de
St. Martinuskerk.
Aan do gevolgen overleden.
Te Gennep is de motorrijder J. L.
die te Ottersum met zijn motor over
den kop sloeg, aan de gevolgen
overleden. L. was 38 jaar, gehuwd
en vader van twee kinderen.
HORST. Gedurende het jaar 1929
vermeerderde de bevolking door ge
boorte met 268, door vestiging met
391 en verminderde de bevolking
door overlijden met 72 en door ver
trek met 538, zoodat het aantal
inwoners is toegenomen met 49 en
op 31 Dec. 7212 bedroegen.
Jaarlykseh onderzoek der
lichtingen 1918 en 1921.
Volgens Ministerieele beschikking
in de eerstvolgende Legerorders zal'
behoudens onvoorziene omstandig
heden in Juni a.s. het jaarlijksch
onderzoek plaats hebben voor de
gewone dienstplichtigen der landmacht
van de lichtingen 1918 en 1921.
Ongeval.
Bij de werkzaamheden aan de
Maasbrug te Venlo is een 1000 Kg.
zwaar stuk ijzer naar beneden ge
vallen, dat ongelukkigerwijze terecht
kwam op den voet van den aan
nemer D. De getroffene moest naar
het ziekenhuis worden vervoerd.
Ernstige val.
Maandagnamiddag is op den Rijks
weg-Zuid te Sittard de metselaar H.
Canton van het dak van een in
aanbouwd zijnd huis gevallen. De
getroffene werd in zorgwekkenden
toestand opgenomen.
Auto-ongeval.
Te Beek bij Nijmegen is een luxe
auto, door dat de chauffeur verblind
werd door de lichten van een hem
tegemoet komende auto, tegen een
sleeperswagen, die voor hem uit
reed gebotst.
Achter den wagen liep een paard,
dat met geweld op den wagen werd
geworpen. Het dier werd zoo zwaar
gewond, dat het ter plaatse moest
worden afgemaakt. De auto kreeg
zware averij, zoodat hij moest worden
weggesleept.
De inzittenden kwamen er wonder
boven wonder zonder letsel af.
Auto te water
Tengevolge van een defect aan
de stuurinrichting reed Dinsdagmor
gen een met baksteenen beladen
vrachtauto van de firma Kusters uit
Eindhoven in de Noorder Vaart te
Helden-Beringen. De chauffeur wist
zwemmende op den gezonken auto
te klimmen waarna hij met behulp
van een balk den wal wist te
bereiken.
Motor tegen auto gereden.
Zondagmiddag te 1 uur kwam te
Eindhoven mr. Passtoors met zijn
auto de Hertogstraat om den Gel-
dropschen weg overstekende, de
Bleekstraat in te rijden. Op hetzelfde
moment kwam uit de Tongelresche
straat de motorrijder de 29-jarige
heer F. v. M. uit Amsterdam, assistent
bij de N.V. Philips aangereden om
naar den Stratumschen Dijk te gaan.
De motor reed tegen den auto aan
de berijder kwam te vallen, bekwam
schedelbreuk, hersenschudding en
overleed twee uur later in het R. K.
Gasthuis. Pater Verschure had op
straat den ongelukkige nog bediend.
Ofschoon de heer v. M. van
rechts kwam, bevond mr. P. zich 't
eerst op 't kruispunt, zoodat deze
laatste passeeren mocht.
150 arbeiders ontslagen.
Aan het personeel van de firma
Swinkels' textielfabrieken te Mierlo
is tegen Zaterdag 18 Jauuari a.s.
wegens slapte van het bedrijf ontslag
aangezegd. Een 150-tal personen
wordt hierdoor werkloos.
Verplicht café-bezoek.
Vooral in het Zuiden des lands,
aldus de inspecteur der Volksgezond
heid, afdeeling drankbestrijding in
zijn verslag over 1929, komt het
herhaaldelijk voor, dat in café's z.g.
spaarkastjes worden aangetroffen.
Dit zijn afgesloten kastjes, die in
verschillende vakjes zijn verdeeld en
waarin de leden wekelijks hun inleg
moeten storten. In de deur van het
kastje zijn verschillende gleuven aan
gebracht, correspondeerende met het
vakje, dat er achter is afgeschoten.
Ieder lid heeft zijn eigen genummerd
vakje. De leden der spaarvereeniging
hebben de verplichting, om elke week
persoonlijk b.v. een dubbeltje of
meer in te leggen. Komen ze niet,
dan krijgen ze boete. Het aldus
gespaarde geld wordt met carnaval
of kermis opgemaakt.
De caféhouder heeft natuurlijk
zeer veel belang bij de instandhou
ding dier vereeniging. In de eerste
plaats worden de leden gedwongen
zelf het geld in te leggen, zoodat ze
tot cafébezoek verplicht zijn en voort
brengt het hem natuurlijk ook voor
deel, als zijn klanten gaan sparen
om op bepaalde dagen wat geld
„stuk te slaan". Het komt voor, dat
op deze wijze heel wat geld wordt
gespaard, dat weer in enkele dagen
wordt verkwist.
Het zal geen nader betoog be
hoeven, dat een cafe in de eerste
plaats de gelegenheid moet zijn tot
het bevorderen van het sparen,
afgescheiden nog van de vraag, voor
welk doel zulks geschiedt.
Elk verplicht cafébezoek dient te
worden geweerd.
Het is z. i. dan ook zeer ge-
wenscht, ernstig te overwegen orn
elke gelegenheid tot sparen in café's
te verbieden.
Loop dor bevolking.
De bevolking van Deurne bedroeg
op 1 Jan. 1929 5354 mannen en
5147 vrouwentotaal 10501 personen
Door geboorte en vestiging vermeer
derde de bevolking met 40 mannen
en 376 vrouwen, totaal 782 personen.
Ze verminderde door overlijden en
vertrek met 335 mannen en 304
vrouwen, totaal 639 personen. Op
1 Januari 1930 bedroeg de bevolking
dus 5425 mannen en 5219 vrouwen,
totaal 10644 personen. Er is dus een
vermeerdering van 143 personen. Er
werden 83 huwelijken gesloten.
Het gas op verren afstand.
De eerste levering van gas op
verren afstand door de Staatsmijn
Maurits is bepaald op 1 April a. s.
voor de dan aangesloten gemeenten.
Inkrimping van de aardap
pelproductie.
De overvloedige aardappelenoogst
der beide laatste jaren, gepaard
gaande met een uiterst geringen
export van aardappelen, heeft den
toevloed naar de aardappelmeelfa
brieken zoo groot doen zijn, dat de
productie van aardappelmeel geweldig
toegenomen is. Men kan gerust-over
een groote overproductie spreken,
zoodat gedacht wordt aan een in
krimping voor het komende seizoen.
Het staat thans al zoo goed als vast
dat de aardappelmeelfabriken in het
volgend jaar niet meer dan 70,
hoogstens 80 pet. van de normale
hoeveelheid aardappelen verwerken
zullen.
In Hengelo een buis ingewaaid,
Te Hengelo werden van vele
huizen talrijke pannen vernield tal
van ruiten moesten het ontgelden,
Een huis aan de Deurningstraat sloeg
zoo goed als tegen den grond. Verder
hadden nog enkele storingen in
telefoon- en lichtgeleidingen plaats
persoonlijke ongelukken kwamen niet
voor.
Vorstelijke gift van Ford.
Henry Ford en zijn echtgenoote
hebben 1 millioen dollar geschonken
voor de stichting van 4 scholen in
den staat Georgië.
De papegaaienziekte.
De Hamburgsche senaat heeft een
verordening uitgevaardigd, waarbij de
invoer van papegaaien voorloopig
wordt verboden.
In bijzondere gevallen kunnen uit
zonderingen op 't verbod worden
toegestaan.
Levenswijsheid.
't Ware geduld is niet lijdelijk
integendeelhet is werkzaam, het is
geconcentreerde kracht.
Den dag, dat ge vacantie neemt,
zult ge eens kunnen aanwijzen als
een scheur in U bouwwerk.
Hoop is het punt, waarin alle
lichtstralen des levens zich vereenigen.
Wie lichtvaardig oordeelt, kent
de kracht der verzoeking niet.
Menig chef zou geen tiran zijn,
als zijn ondergeschikten geen slaven
waren.
Elke goede daad vindt haar loon
in zichzelf.
Wie zijn kind te vroeg van school
neemt, wacht bloesem van zijn boom,
eer hij bladeren draagt.
Haat slechts één ding met wat in
u is de Haat.
Wat meer verdraagzaamheid
Voorwaar
De strijd wordt onbehaaglijk
Ook wij zijn wel verdraagzaam
maar
De re9t is onverdraaglijk
Denkt aleer gij doende zijt en
doende denkt dan nog.
Als de roos bewustzijn had van
haar schoonheid en zoete geur, zou
ze als knop reeds openbarsten van
ijdelheid.
Een sterk en willig boerenpaard
Is meer op alle markten waard
Dan een ezel van den adel
Al draagt hij den fluweelen zadel
Tegenspoed kan talenten aan het
licht brengen, die voorspoed zou
hebben doen slapen.
Besef, dat uwe talenten u ge
schonken zijn, om ze te gebruiken
tot een zegen, niet alleen voor uzelf,
maar ook voor anderen.
Een onoverwinnelijke vastberaden
heid en een oprecht karakter zijn de
hefboomen die de wereld oprichten
Voor en uit de Zakenwereld.
De zakenman moet altijd beleefd
en opgeruimd zijn, maar in ernstige
dingen ernstig en zakelijk.
De kinderen van armen menschen
erven iets van hun ouders, dat be
langrijker kan zijn dan geld, een
erfenis, die den grondsteen van hun
toekomstig omhoog klimmen kan
vormen de armoede. De meest
belangrijke menschen zijn uit burger
gezinnen afkomstig.
Sommige directies van maatschap
pijen vinden aandeelhouders dom en
brutaal dom, omdat ze aandeelen
in hun onderneming hebben, brutaal
omdat ze ook wel eens een dividendje
willen zien.
Als een rijke man sterft, laat hij
zijn rijkdommen achter en de wereld
verliest niets. Maar sterft een groot
man," dan wordt de wereld armer.
Ze verliest een rijken geest.
Die man, is van hout gesneden,
waarvan leiders gemaakt worden,
die kan zien wat gedaan moet wor
den en dan ook zorgt, dat het ge
daan wordt.
Plannen maken zonder te handelen,
is even zinloos als het zou zijn te
drinken zonder te slikken.
Een hooge onkostenrekening heeft
de promotie van menig reiziger sterk
geschaad.
De angstige stormnacht.
Uit Gorinchem wordt gemeld:
Op de Merwede is Zondagnacht
een drietal schepen door den hevigen
storm gezonken, waarbij echter geen
menschenlevens zijn te betreuren,
terwijl een zestal andere schepen in
nood verkeerend bijtijds is geborgen.
De sleepboot „Leka" (kapitein L.
Stok) voer Maandagmorgen op een
krib achter de kalkzandsteenfabriek
alhier, waardoor het schip een lek
bekwam, veel water maakte en on
middellijk ging zinken. De kapitein
gaf direct met de stoomfluit hulp-
seinen, waarop de schippers die in
de haven van de kalkzandsteenfabriek
lagen, met roeibooten naar het zin
kende schip'voeren.De twee opvaren
den, de kapitein - en de machinist
konden juist bijtijds van boord wor
den gehaald.
De schade wordt door verzekering
gedekt. Onder de gemeente Brakel
is de Duitsche sleepkaan „U. T."
gezonken en onder de gemeente
Zullichem, de motorboot RivarialX,
Bambérg. De opvarenden zijn gered.
Door de sleepboot „Gretha" (Kap.
P. Grootenboer) is een viertal
schepende„Argo" „BonneEspérance"
„Pieternella Johanna" en de „Hen-
drika", die nabij Loevestëin op de
Waal voor anker lagen en waarvan
de „Argo" het anker had verspeeld,
tusschen de kribben in de rivier ge
borgen. Twee dezer schepen begon
nen reeds veel water te maken,
terwijl een ander ging kantelen.- De
opvarenden konden echter aan boord
blijven.
Het sleepschip „Wiljo" dat voor
Woudrichem van zijn beide ankers
was geslagen ging driften, doch de
schipper had het geluk zijn schip
naast enkele andere voor anker
liggende schepen te kunnen sturen.
Met veel moeite kon het daaraan
worden vastgemaakt.
Een vliegtuig tegen wil en dank
de lucht in.
Tengevolge van den storm is
Zondagavond te Vaals een vliegtuig,
dat op het vliegveld aldaar geankerd
was, opgenomen en in het bosch
nabij de Wilhelminatoren neerge-
smakt. De machine van Duitsche
particulieren in Aken, kwam onderste
boven terecht, en liep ernstige schade
op.
Twee woonwagens uit elkaar
gerukt.
Te Bussum zijn in het woonwagen
kamp twee woonwagens door den
storm totaal uit elkaar gerukt, zoodat
de bewoners dakloos waren.
Boerdery ingestort.
Door den laatsten storm is te
Malden bij Nijmegen de boerderij
„de Lagerhof" gedeeltelijk ingestort.
Het dak werd vernield en de zij
muren weken uit, zoodat het vee in
veiligheid moest worden gebracht.
De eigenaar J. F. was tegen storm
schade verzekerd.
Kolonschip gozouken.
Zondagnacht is op de Waal voor
Leeuwen en voor Rotterdam bestemde
met kolen geladen Duitsche boot ge
zonken. De opvarenden konden
gered worden. Alleen de roef steekt
nog boven het water uit.
Overboord geslagen en
verdronken.
Bij een hevige stortzee tijdens den
storm in den nacht van Zondag op
Maandag is de stoker W, S. van
den stoomtrawler Gerberdina Johanna
IJmuiden 38, die Maandagavond te
IJmuiden is binnengebracht overboord
geslagen en verdronken, S. was on
gehuwd en woonde te Den Helder,
Het drama op Heyorotli.
Omtrent den op Vrijdagavond op
den 32-jarigen J. Donders gepleegden
doodslag door den loonslager H.
te Stramproij, vernemen we nader
Eerst sinds een paar dagen was
de verstandhouding tusschen de
families H. en D. in het Heyeroth
minder goed. Vrijdagavond was een
kip (of een paar kippen) van D.
overgeloopen in het hoenderhok van
H. Toen huisgenooten van D. de
dieren zochten liet vrouw D. zich
de woorden ontvallen „ze zullen ze
wel den kop hebben afgeslagen".
Vrouw H. vertelde dit haar man
bij zijn thuiskomst, waarop H. naar
D. liep en diens zoon Jean, die van
niets wist, een messteek toebracht in
den rug, waarop J. D. naar buiten
liep en daar neerviel. Vader D., die
nog met het paard bezig was, toen
dit gebeurde, hoorde de herrie en
beduidde H. dat hij naar huis moest
gaan herrie schoppen, waarop H.
ook vader D. te lijf ging en hem
een messteek in den buik toebracht.
Ook vrouw D. kreeg nog een slag
van H., die haar een paar tanden
kostte en waardoor zij aan den neus
verwond Werd. Onmiddellijk werd
geestelijke en geneeskundige hulp
ingeroepen voor de getroffenen. De
eerw. heer kapelaan diende J. D, het
H. Oliesel toe. Dr. Peeters consta
teerde bovendien hersenschudding
bij hem, waarschijnlijk door den val
buiten. Om ongeveer 11 uur in den
avond is D. overleden.
Na het begaan van zijn daad heeft
H. alsof er niets gebeurd was, zich
naar huis begeven en na zich van
zijn slagersgereedschap te hebben
voorzien heeft hij zijn dagelijksche
bezigheden voortgezet.
Toen hij in den avond werd ge
arresteerd, bleek hij het mes, waar
mede de misdaden zijn begaan nog
in zijn bezit te hebben.
De storm van Zondagnacht.
De storm van Zondagnacht heeft
heel wat strubbeling gebracht in het
treinverkeer. Vooral op de lijn
Amsterdam Rotterdam hebben 'snachts
de laatste treinen reeds ernstige ver
traging ondervonden. De trein, die
's nachtts om goed half één uit Den
Haag naar Rotterdam moest ver-
trïkken kwam pas tegen half 3 met
behulp van stoomtractie te Den
Haagj aan. Wegens de dijkverzak-
king op de lijn Rotterdam—Gouda
werden de reizigers die van deze
verbinding gebruik moesten maken,
van Gouda via Den Haag naar
Rotterdam gedirigeerd en vice-versa.
De laatste trein uit Gouda kwam
's nachts goed 12 uur aan het Staats
spoorstation te Den Haag aan. Van
daar werden de reizigers voor Rot
terdam over de verbindingsbaan naar
het H.S.Mi station vervoerd. Maar
door de vertraging op de lijn
Amsterdam—Rotterdam moesten ze
tot 's nachts half 3 wachten, voordat
zij van Den Haag verder konden
reizen.
De stoomtreinen op de lijn
UtrechtDen Haag hebben weinig
last van den storm ondervonden.
Alleen het telegraafverkeer langs
deze lijn (de telegraafdraden loopen
daar nog altijd boven de grond) had
door den hevigen wind zoo nu en
dan storing,
Op de electrische lijn Den Haag
—Rotterdam is tusschen Schiedam
en Delft een gedeelte van het boven
net door den storm vernield. De
schade was zoo ernstig, dat men
Maandagmorgen vroeg tot tegen den
middag bezig is geweest met de
herstelling. Intusschen werd Maan
dagmorgen het verkeer tusschen
Schiedam en Delft over enkel spoor
onderhouden, hetgeen aanzienlijke
schade veroorzaakte. Om den dienst
op gang te houden, werden stoom
treinen ingelascht en treinen gecom
bineerd.
Zoo vertrokken bijvoorbeeld de
treinen welke om 10.06 uur en 10.34
uur uit Den Haag moesten vertrek
ken, gecombineerd en door een
tweetal zware locomotieven getrok
ken pas om 11,03 uur van het
H.S.M. station aldaar naar Amster
dam. Kort daarop volgde echter
weer een electrische trein, die om
11.02 uit Den Haag had moeten
vertrekken en dus slechts een paar
minuten vertraging had.
Handelstermen.
Eenige maanden geleden bezorgde
de post me een exemplaar van de
handels voor waarden, opgesteld door
de Vereeniging van koopers onder
A. H. V. en de Vereeniging van
Fabrikanten en Handelaars in Kunst
meststoffen en Veevoederartikelen.
Daarin komen enkele termen voor,
die men geregeld tegenkomt in de
beursnoteeringen en die voor velen
een acadabra-potjeslatijn of hoe men
't meer wil noemen, zijn. Enkelen
ervan willen we hier bespreken.
Circa. Wanneer „circa" verkocht
is, kan hoogstens 3 pet. meer of
minder dan genoemde hoeveelheid
geleverd worden, af te rekenen tegen
contractprijs.
Directe levering beteekentwat
betreft „levering" zoowel als „af
lading" binnen twee weken voor het
binnenland en binnen drie weken
voor het buitenland. Wat betaling
betreft, beteekent het binnen drie
dagen na levering.
Contant beteekent betaling ter
stond na de levering en ontvangst
van de factuur.
Af grensde levering geschiedt
door verkooper ter plaatse van ont
vangst. De verkooper draagt het
risico voor het geheele vervoer, De
kosten van het vervoer vanaf de
Nederlandsche grens en statistiek-
kosten zijn voor koopers rekening.
Vrachtvrij binnen-en buitenland
beteekent boordvrij gestuwd ter
plaatse van iniading, inclusief vracht
tot plaats van bestemming.
Af fabriek beteekentlevering aan
dek of in den waggon ter plaatse,
waar de fabriek inlaadt. Het ver-
voermiddel is door kooper te stellen.
De prijs vrij voor kooper tot op
het vervoermiddel. Stuwen voor
koopers rekening, tenzij „boord of
wagonvrij gestuwd" verkocht is.
Franco bestemmingsplaats betee
kent dat alle kosten en risico's tot
op de plaats van bestemming zijn
voor rekening van den verkooper.
De losplaats, door verkooper aan
te wijzen, waarbij het lossen voor
kooper's rekening is, doch de ver
voerder zijn hijschwerktuigen ter
beschikking moet stellen.
Franco op den wal beteekent, dat
vracht en lossen voor verkoopers
rekening en kade octrooi, walgelden
en dergelijke voor koopers rekening
is. terwijl de losplaats door kooper
is aan te wijzen.
Franco voor den wal beteekent
komt overeen met franco bestem
mingsplaats met dien verstande, dat
nu de kooper de losplaats aanwijst.
Franco per wagon beteekentde
vracht is voor verkoopers rekening,
het lossen uit den wagen op de
plaats van bestemming voor koopers
rekening.
Nieuwe ontslagen bü Philips.
Naar we vernemen zijn er vorige
week bij de Philipsondernemingen
weer diverse honderden arbeiders (en
arbeidsters) ontslagen wegens slapte
in den afzet der radio-artikelen,
lampen en röntgen-apparaten. De
magazijnen moeten boordevol vol
zijn met voorraden. Het ontslag be
treft bijna uitsluitend personeel van
buiten de stad, ongehuwden maar
ook gehuwden.
Voorts vernemen we, dat zeer
binnenkort in coördinatie met een te
Londen gevestigde fabriek, de fabricage
van röntgenapparaten zal worden
begonnen, in dier voege zooals reeds
geschiedde o.a. in licentie met
„Müller" te Hamburg.
Het ongeluk aan de Gasfabriek
te Tilburg.
Omtrent het ongeluk aan de gas
fabriek te Tilburg vernemen wij de
volgende nadere bijzonderheden:
Het ongeluk had plaats boven in
den kolenbunker in de kap van het
stokerijgeoouw.
Het repareeren van de elevator
ketting heeft ongeveer iedere maand
plaats. Zondag was de ketting van
de elevator gebroken.
Maandagmorgen waren de voor
man H. van Diessen en de smid
Keeris bezig met de reparatiewerk
zaamheden.
Het drijfwerk van deii elevator
werd met de hand bewogen in tegen
gestelde richting. Bovendien wordt
tusschen de ketting en de omslagas
een spaak gestoken ter beveiliging.
Het zwaarste eind van de ketting
waaraan een vijftigtal bakken hangt
werd vastgehouden door een takel,
Tegen half tien riep Keeris dat hij
de takel een bak lager wilde vast
maken en meteen voegde hij de daad
bij het woord. Hij vergat evenwel
de veiligheidsspaak tusschen de ket
ting te steken. Op hetzelfde oogen-
blik dat K. den takel losmaakte be
gon het zwaarste gedeelte van den
ketting te zakken en met steeds
grooter vaart. De voorman v. Dies
sen riep K. toe: „Springop de kolen"
en inderdaad zou K. zich door te
springen door den trechter op de
kolen in veiligheid hebben kunnen
stellen, doch misschien heeft hij niet
verstaan wat men hem toeriep. Hij
bleef ineengedoken naast de steeds
sneller rollende ketting staan en het
losse einde trof hem met kracht op
het hoofd. Hij was op slag dood.
Het tweede ongeval had plaats
toen eenige arbeiders, die waren
toegesneld het lichaam van K. onder
den bak uit wilden halen.
De stoker Pynenborgh stond daar
bij op de leuning van de stortplaats
met een hand de ketting. Op het
zien van het hoofd van het slacht
offer kreeg hij plotseling 'n flauwte
en viel achterover. Tot dlles ontstel
tenis bleek de man te zijn overleden,
doordat hij bij den val zijn nek had
gebroken.
Tragisch ongeluk te Nauerna.
Zaterdagavond te ongeveer kwart
voor acht, had te Nauerna (gem.
Assendelft) een ernstig auto-ongeluk
plaats, dat aan twee personen het
leven kostte. De heer L. Tabak,
groententeler en bloembollenkweekur
te Wijk en Duin, die met zijn vrouw
en zesjarig dochterje een bezoek had
gebracht aan zijn schoonouders te
Zaandam, geraakte, toen hij de sluis
te Nauerna gepasseerd was, door
den hevigen Z.W. storm en den
striemenden regen voor een oogen-
blik het spoor bijster. Hij stopte
daarom en kwam tot de ontdekking,
dat hij even achteruit moest rijden.
Terwijl hij op de treeplank staande,
deze beweging wilde uitvoeren, stelde
hij door een noodlottige vergissing
den motor verkeerd in en inplaats
van achteruit, reed de wagen vooruit.
Het gevolg was, dat de auto den
dijk afgleed en in het 18-voet diepe
water terechtkwam. Zelf kon de heer
Tabak nog juist van den wagen
springen.
Met behulp van een kraanwagen
van de firma Steemeyer te Zaandam,
werden direct krachtige pogingen in
het werk gesteld tot redding der
inzittenden.
water was ge jre
geesten van t*en
dochtertje van^r
reeds bezweken, t
directeur vangen
dienst te Zj en
water uit Assdcoi
den dood conji.
Molen te Siii
Maandagrao)ng
de korennan i
te Siddeburenlge1
het daarnaast 1
eigenaar terefotr
de molen alsfe 2
deels vernieldjhe
groote verwij E
van het huisn a
wonder geenfek<
jongens sliepen
slechts eeniga a
van de plaar c
het huis is teijcoi
Zustcrklin
Het kloc
het H. Hart, Ijcl
monde, dat pp<
3000 M2. bes|te^
sionaat bevat, 1
vlammen opgegs
De pensionnp
ongelukken gerek
Enkele braded
de reddingswlicl
dingen op,
De schade jgt
francs.