Babies teere huid
Snijwonden
Kloosterbalsem
Mag ik eens zeggen?
Snelverkeer
vroeger en nu.
Globetrotter
binnenshuis
Gemengde Berichten
Het mes
dat uitschiet.
Wij zijn letterlijk omringd
door snijdende werktuigen
en de kans dat wij er ons
aan zullen bezeeren is dus
héél groot. Reden genoeg
om tijdig een pot Akker's
Kloosterbalsem in huis te
nemen, het heelende, ver
zachtende, antiseptische mid
del bij uitnemendheid voor
kleine en groote snijwonden.
AKKER's
Groote pot 60 ct. Zeer groote pot fl.—
,,Ceen Goud zoo goed"
Deze houding brengt niet de
minste rust en veroorzaakt ontzet-
tende'pijn in wervelkolom en ledematen
Zelfs de taaiste gestellen kunnen het
in deze kooi niet langer dan een paar
dagen volhouden. Zij worden dan
wel tot een bekentenis gedwongen
en in geheel verstijfden toestand uit
de kooi gehaald.
De Fransche regeering, die in 't
eerst het gebruik van de kooi nog
toestond, heeft dit in 1917 verboden
niet alleen om het gruwelijke van
deze foltering, maar ook omdat het
voorkwam, dat onschuldigen in de
kooi werden opgesloten en door de
pijnen ertoe gebracht werden, misda
den te bekennen, die zij nooit
gepleegd hadden.
De laatste kooi, die gebruikt werd
heeft men nu in het museum tentoon
gesteld, en kan men niet anders dan
dankbaar zijn, dat zulk een folter-
werktuig uit de samenleving werd
verbannen.
Dat we moeten sparen:
dat we nu en dan twee kwartjes
of een gulden opzij moeten leggen;
dat vele kleintjes een groot ma
ken.
dat dit is een appeltje is tegen
den dorst:
dat een mensch nooit kan weten
hoe lastig de dag van morgen kan
zijn:
dat men dan blij zal zijn als men
naar zijn spaarpot of zijn spaarbank
boekje kan grijpen:
dat sparen nu wat uit de mode
is geraakt:
dat men te veel zingt en doet;
„met het fluitje gewonnen met het
trommetje verteerd:
dat in het sparen de ouders het
goede voorbeeld moeten geven aan
de kinderen:
dat de kinderen niet al hun Zon-
dagsgeld mogen opsnoepen:
dat de ouders hun kinderen daar
op moeten wijzen:
dat zij het anders vergeten en
later ook niet zullen sparen:
dat menschen die niet sparen kun
nen, te beklagen zijn:
dat er meer genoegen ligt in een
dubbeltje te sparen, dan in twintig
te versnoepen:
dat een uitstekende wijze is: aal
moezen geven, aalmoezen geven is.
zijn geld op een bank leggen die
niet springen kan en die honderd
percent rente opbrengt in het eeu
wig ruim.
Het is thans negentig jaar geleden
dat de eerste spoorwegbaan in ons
land werd geopend. Hildebrand's stuk
in de „Camera Obscura". waarin hij
den eersten spoortrein jubelend be
groet. is gedateerd van 1839.
Sinds de eerste trein reed van
Amsterdam naar Haarlem, is er wel
wat veranderd.
Vader Coomvelt in „de Opstan-
digen" toomt tegen zijn Fransch
nichtje Miebetje. dat zij zoo stout is
geweest een gedeelte van haar reis
per spoortrein te hebben afgelegd.
Al kwam ze ook eerzaam met de
boot te Leiden aan, tegen haar
Hollandsche nichtjes braveerde zij
ook een gedeelte per spoortrein, als
nouveauté, en Miebetje hield nog al
van nieuwigheidjes, te hebben afge
legd.
Maar vader Coomvelt noemde het
een duivelsuitvinding.
deren of die oude vos is van te
voren reeds naar Sankey House
geweest om zijn zoon te waar
schuwen. Wordt vervolgd.
Wij hebben nog oude menschen
gekend, die konden getuigen, dat zij
van hun leven nog nooit in den
spoortrein hadden gezeten.
En hoe primitief was het spoor-
reizen nog in onze eigen jeugd.
Weinig comfortabele coupé's zon
der toiletten, met olielampen die
halverwege in het beschot verdoken
twee coupé's tegelijk zeer spaarzaam
moesten verlichten.
Het groote oponthoud was altijd,
als de avond viel, en de speciale
groep van lampenisten over het dak
der wagons de brandende lampen
moesten insteken.
Een gelijke pauze moest in den
winter worden betracht als de koud
geworden warmwaterstoven door
nieuw gevulde moesten worden ver
vangen.
En thans negentig jaar later gon
zen de treinen door het land als
rijdende luxe-salons met gemakkelijk
door den reiziger zelf aan te knip
pen electrisch licht, met centrale
verwarming, met restauratiezalen,
waar men u een diner serveert als
in het beste hotel, met coucnets,
waar men zich behagelijk te slapen
kan leggen en waarin men, als je
des ochtends ontwaakt, tot de ont
dekking komt, dat de trein u al een
half werelddeel verder heeft gebracht.
Bij vertrek bergt gij u zeiven be
haaglijk op als in een luxe-étui, gij
vleit u neder in een zachte fauteuil,
leest op uw gemak uw krantje, rookt
een sigaartje, laat uw diner serveeren
op uw eigen plaats, onder de gezel
lige intimiteit van een kleurig
schemerlampje, en vóór dat ge een
zoet uiltje hebt geknapt, wordt u al
aangezegd, dat ge in Parijs of Bazel
hebt uit te stappen.
Negentig jaar geleden schrokken
de menschen van het vervaarlijk
monster van de zwoegende en gil
lende locomotiefnu loopt ze zelf al
weer bijna op haar laatste wielen.
De locomotief, misschien nog vóór
zij haar honderdsten verjaagdag heeft
gevierd, wordt al weer verwezen
naar het museum van oudheden. De
spoorbaan wordt geëlectrificeerd. Wij
schuiven nu al in een razend tempo
zonder stoom en trekken van Rotter
dam naar Amsterdam binnen enkele
kwartieren.
Maar ook de electrische trein gaat
velen nog te langzaam en te traag,
locomotief en motorwagen gaan ons
niet snel genoeg, het vliegtuig en de
Zeppelin brengen ons in luttele uren
de wereld rond.
Landsgrenzen en zelfs wereld-
deelen vallen weg, heel de groote
wijde wereld ligt onder ons naaste
bereik.
Als Vader Coomvelt, als Hilde-
brand, Nicolaas Beets, en zelfs de
voor haar tijd zoo geavanceerde
Miebetje nu nog eens op deze wereld
van geforceerden vooruitgang konden
terugkeeren. Wij zien ze met hun
gedrieën nog wel op het tooneel,
kort geleden in de gedramatiseerde
„Opstandigen". en nu pas weer in
de zoo graag genoten opvoering van
de „Familie Stastok'' van het Schouw-
tooneel. Och, gelukkig dat ze niet
meer uit de lijst van het tooneel
kunnen stappen het werkelijke leven
in, die heeren met hun vadermoorders,
bakkebaarden, lange Goudsche pijpen,
en gefluweelde paletots. En die dames
met de hoepelrokken en rond de kin
toegestriktehoedhuifjes. Zoo'n Koosje
van Naslaan, die de oogen zedig
neersloeg en bloosde en ook een
enkel versje reciteeren mocht.
En als we dan nu onze moderne
jeugd zien, ons voorgehouden inden
filmspiegel der huidige Amerikaan-
sche zeden.
Want ook dat heeft ons het snel
verkeer gebracht, de intemationali-
seering van de moderne zeden.
Meisjes, die des nachts hun ver
maak gaan zoeken in clubs en
sociëteiten, die den eenen man na
den anderen in de armen vallen,
meisjes die jasz-dansen als in een
razernij, die rooken en drinken, tot
zij er bij neervallen.
Had het fijne Miebetje met al haar
geavanceerde ideeën dit kunnen den
ken, dat daar de zoo vurig verlangde
emancipatie der vrouw toe leiden zou.
Jo van AmmersKüller heeft ons
een tipje van den sluier opgelicht in
haar Amerikaanschen roman Tantalus.
Maar wat de nieuwste Amerikaan-
sche films ons onder dit opzicht te
leeren geeft, is wel het droevigst van
al.
Heel de vrouwenwereld die dreigt
te worden een wereld van meisjes
van pleizier.
En deze films moeten nu worden
de levenshoogeschool. ook van onze
vrouwelijke jeugd.
Het doet bijna naïef aan in de
courant te lezen dat te Deventer
dezer dagen is opgericht een comité
tot bestrijding van het dansgevaar,
Zou 't nog baten?
De burgemeester heeft alvast in
overweging gegeven.... langzaam te
werk te gaan.
In Amerika legt iemand gemiddeld
12.8 K.M. per dag af, zonder dat
hij bepaald gaat wandelen of golf
speelt.
Dit is de conclusie van dr. Joseph
Lelyveld uit Boston in de ..National
Association for Foot Heclth
Boston toch is het middelpunt van
de Amerikaansche schoenindustrie en
daar zijn verschillende proeven ge
nomen met zakenmenschen, stads-
reizigers. huisvrouwen, danseressen,
kellners. politie-agenten, brieven
bestellers, kortom met menschen nit
alle mogelijke standen en beroepen.
Men wilde eens weten, hoelang
de menschen met hun schoenen doen.
Het resultaat van het onderzoek was
alleszins interessant.
Een huismoeder legt per jaar in
haar woning reeds den niet onbe-
langrijken afstand tusschen Boston
en San Francisco af. De stads-
reiziger is in 4 weken tijd al van
Boston naar New York geloopenen
dat alLen maar voor zijn beroep;
wat hij in zijn privé tijd loopt, is
geheel buiten beschouwing gelaten.
Een dokter in een groot zieken
huis kan 's avonds naar bed gaan
met het bewustzijn, dat hij 24.6K.M.
dien dag heeft afgelegd.
Buitenshuis is weer niet medege-
rekend, omdat verondersteld wordt,
dat iedere dokter een auto heeft,
wat in Amerika ook een heel rede
lijke veronderstelling is.
Een dame, die gaat winkelen, legt
in Boston in den Kersttijd gemiddeld
17.6 K.M. per dag af, doch als het
regenachtig weer is, maar 13.4.
Haar dochtertje, leerlinge van een
volksschool en 9 jaar oud, werkten
speelt per dag onder toezicht van
de school 18.4 K.M. Haar zoontje.
eveneens op school, verwerkt 21 K.M.
Een conducteur op het traject
Boston—Cleveland legt per dag, ter
wijl hij de wagens doorloopt, 11.2
K.M. af.
Tusschen Boston en Chicago loopt
hij maar 8 K.M. Het vei schil vindt
zijn oorzaak in het minder aantal
stations, zoodat hij ook minder den
trein behoeft te verlaten.
De stadsreiziger legt gemiddeld per
week af 120 K.M. en een brieven
besteller 34.2.
De directeur van een groot maga
zijn, die den meesten tijd aan zijn
bureau zit, brengt het toch nog tot
10 K.M. per dag, terwijl een steno
typiste 72 K.M. per week presteert.
Een opera-danseres doet het niet
beneden de 1.5 K.M. per acte.
Resumeerend kunnen wij dus zeg
gen, dat wij allen, want wij wande
len toch zeker niet minder dan een
Amerikaan, dagelijks gemiddeld 12.3
K.M. afleggen, wat per jaar het
respectabele getal van 4672 K.M.
maakt.
Op deze wijze hebben wij in 9
jaar gemakkelijk een tocht om de
wereld volbracht, een peulschilletje
van 40.000 K.M. De menschen
wandelen dus gemiddeld 7 a 8 maal
in bun leven de aafde om. zonder
dat ze er iets van merken!
Het berekenen van deze feiten is
weer echt Amerikaansch. want de
statistiek werd opgemaakt in het
belang van de Bostonsche schoen
industrie, die natuurlijk ook de gevol
gen begon te bemerken van het
steeds meer toenemende auto-verkeer.
Als men deze cijfers ziet van het
aantal K.M., dat nog te voet wordt
afgelegd, gelooft men echter wel,
dat de schoenen-koningen van Boston
voorloopig nog niet behoeven te
gaan bedelen.
Velen zal dit statistiekje een open
baring zijn. De meeste menschen
zullen nooit van zich zelf gedacht
hebben, dat ze zylke afstanden kon
den afleggen.
Natuurlijk worden deze kilometers
niet aan één stuk afgelegd en dat is
er het voordeel van, tenminste voor
ons. Daar ze evenwel onder de
gunstige omstandigheden worden
afgelegd, brengen ze aan onze schoe
nen weinig nadeel toe. En dat is de
grief der schoenfabrikanten. Vroeger,
toen de menschen veel meer te voet
gingen, was er een naar verhouding
veel grootere vraag naar schoenen.
Een Engelsche groothandelaar in
schoenen heeft uitgemaakt, dat onze
uitstekende straten en wegen met hun
asphalteering. gepaard met het feit,
dat er tegenwoordig zooveel minder
geloopen wordt dan vroeger, den
levensduur onzer schoenen met vijftig
procent heeft verlengd.
In dezen tijd van een behoeften
scheppende reclame zal het niet lang
meer duren, of we krijgen een
reclamecampagne onder de leuze
„Wandelt Meer". Een grootsch ge
organiseerde reclamecampagne met
als beschermheer den Wandelenden
Jood.
„Verleng uw leven door te wan
delen" zal het dan heeten. En dan
is het niet eens een reclametruc.
Want wandelen is sinds overoude
tijden gezond. We zijn het in deze
periode van treinen, fietsen, vlieg
machines. autobussen, auto's en
luchtschepen echter heelemaal ver
geten.
Wrijft de gesmette en ontstoken
deelen voorzichtig in met Purol. en
houdt het huidje steeds droog, door
bij het verwisselen van den luier,
telkens te bepoederen met Purol-
strooipoeder.
Purol doos 30 en 60 ct. Tube 80 ct.
Purolpoeder bus 60 ct.
Kamer van Koophandel voor
Noord-Limburg.
De Kamer van Koophandel voor
Noord-Limburg zal op 21 April 1930
haar 100-jarig bestaan vieren.
Een jonge man door een
auto gedood.
Zondagavond wandelde aan de
Streep te Schaesberg een jongeman,
D. genaamd, met zijn meisje. Uit
de richting Heerlen kwam een auto
aangereden, welke het tweetal zoo
danig aanreed, dat D. enkele miunten
later overleed, en het meisje in een
greppel werd geslingerd. Zij kon
zich later naar huis begeven. De
auto werd in beslag genomen en de
chauffeur aangehouden. De justitie
is op het oogenblik met het onder
zoek bezig.
Auto tegen een boom.
Maandagmorgen is op den weg
Nijmegen—Mook de vrachtauto van
de firma de Gruyter uit Nijmegen
tegen een boom gereden. De auto
werd totaal vernield. De chauffeur
kwam met eenige schrammen vrij,
maar een naast hem zittend passagier
zekere Aalbers, uit Nijmegen, werd
tegen den boom geworpen en was
onmiddellijk dood. De chauffeur
heeft vermoedelijk de macht over
het stuur verloren, doordat de wagen
scheef op den weg kwam te liggen,
wegens een banddefect.
Mot een mos aangevallen.
In den nacht van Zondag op
Maandag is te Heerlesheide een
Joego-Slaviër, de mijnwerker S. door
een landgenoot overvallen en met
een mes bewerkt. Met een diepe
wonde, een snede over de wang,
werd de man in het ziekenhuis te
Heerlen opgenomen. De dader werd
aangehouden en is naar Maastricht
overgebracht.
A lastri in.
Het is thans zeker, dat de drie
kinderen uit Brunssum, welke in het
ziekenhuis te Heerlen ter verpleging
opgenomen zijn. lijdende zijn aan
alastrim. Ook in het ziekenhuis te
Sittard zijn twee kinderen uit Lutte-
radeGeleen opgenomen, van wie
gevreesd wordt, dat zij besmet zijn
met alastrim.
Een goede vangst.
Aan de marechaussees te Gennep
mocht het Zondag, dank zij de ijverige
nasporingen gelukken, twee Duit-
schers te arresteeren, verdacht van
het ter betaling afgeven vanvalsche
Duitsche bankbiljetten. Op hen werd
nog een partijtje waardelooze bank
briefjes gevonden.
Waar deze handige oplichterstruc
in Noord-Limburg al eenige weken
is toegepast en velerwege blijk
baar met succes beteekent deze
arrestatie een goede vangst, waarvoor
den marechaussées een compliment
toekomt.
De automobilist reed door.
Zondagmiddag had op de Rijksweg
onder de gemeente Maasbracht een
ernstg autc-ongeval plaats. Uit de
richting van Maasbracht naderden
een tweetal auto's, die met groote
snelheid reden. Bij een kruispunt in
den weg wilde de achterste wagen
passeeren, maar reed daarbij een
motorrijtuig uit Eindhoven aan, met
het gevolg, dat de motorrijder tegen
den grond gesmakt werd. De man
bekwam een schedelfractuur en een
armbreuk en werd in het hospitaal
te Roermond opgenomen. De
bestuurder van de auto, die de
aanrijding veroorzaakte, reed zonder
zich om het slachtoffer te bekomme
ren, door.
liet plafond van de cel
ingeslagen.
Zaterdag werd de Venlosche
politie van uit Tegelen opgebeld,
dat aldaar zoo juist een nieuwe fiets
gestolen was: de dief zou op het
rijwiel in de richting Venlo verdwe
nen. zijn. De Venlosche politie kon
inderdaad aan de Roermondsche poort
te Venlo den dief arresteeren. Het
bleek te zijn zekere G. B. een ge
signaleerde, die door de rechtbank
te Utrecht veroordeeld was tot vier
jaar gevangenisstraf en door de
Alkmaarsche rechtbank nog eens tot
vier maanden, alles wegens diefstal.
In het doorzendhuis te Alkmaar had
hij de kans schoon gezien om te
ontvluchten.
Gedurende den nacht van Zaterdag
op Zondag werd hij te Venlo in
arrest gehouden om Zondag aan de
Tegelsche politie te worden uitge
leverd. Daar stopte men den dief in
een celletje om Maandag de zaak
te kunnen behandelen.
Groot was de verbazing en de
spijt der Tegelsche politie, toen
Maandagraorgsn ontdekt werd, dat
de vogel gevlogen was: met een
stoel had hij het plafond van de cel
ingeslagen en zoo zijn vrijheid weer
weten te veroveren.
Nieuwe afdeeling van den B.B.N.
De Bond van Bedrijfsautohouders
in Nederland heeft in zijn Algemeen
Bestuursvergadering van Donderdag
besloten over te gaan tot vol ledigen
rechtskundigen en technischen bijstand
voor zijn leden.
Deze belangrijke uitbreiding betee
kent o.m. dat de bond thans gratis
eventueele processen voor zijn leden
gaat voeren, zoowel civielrechterlijke
als strafrechterlijke op bedrijfsauto-
mobilistisch gebied.
Dank zij het steeds toenemende
ledenaantal van den B.B.N. brengt
dit groote voordeel geen contributie-
verhooging met zich.
Een mooie daad van
mensclilievenaheid.
Onze vereeniging van Jonge Boe
ren heeft met een mooie daad ge
toond. dat zij de ware katholieke
naastenliefde in haar vaandel ge
schreven heeft.
De landbouwer P. Th. te Bergen
is geruimen tijd lijdende en steeds
onder dokters behandeling. Hier moest
geholpen worden en het bestuur der
jonge boeren vereeniging heeft die hulp
met kracht georganiseerd. De jonge
boeren hebben bij den betrokkene
dezen zomer gratis alle schoffel werk
verricht en Zaterdag togen een 20-tal
jonge boeren, geholpen door een
20-tal schoolkinderen aan den arbeid
tot het rooien der aardappelen. De
landbouwer kreeg dengeheelen aard
appeloogst netjes thuisgebracht.
Hulde aan deze vereeniging voor
deze mooie daad van naastenliefde.
Bij zulke opvattingen behoeven we
aan de mogelijkheid van een mooie
katholieke maatschappij Goddank nog
niet te twijfelen.
Do sulkercainpagnc.
Dinsdag heeft aan de Coöp. Beet
wortelsuikerfabriek te Roosendaal de
campagne een aanvang genomen.
Ook aan de suikei fabriek teStien-
bergen is men reeds druk bezig met
de bietenlevering, zoodat vermoede
lijk ook vandaag of morgen de
campagne kan beginnen. Aan de
Coöp" „Dinteloord" te Stampersgat.
is 1. 1. Donderdag de campagne al
begonnen en is thans het geheele
bedrijf reeds volop in actie.
Motor-ongeluk met doodeljjken
afloop.
De heer A. te Vianen, die na een
val van zijn motorrijwiel in het Sint
Antoniusgesticht te Utrecht werd
opgenomen, is aldaar aan de beko
men verwondingen overleden. Hij
laat een weduwe en zes kinderen
achter.
Ernstig spoorwegongeval
by Westwoud.
Zaterdagavond omstreek half elf
heeft nabij het station West woud
ten Noorden van Hoorn een ernstig
spoorwegongeval plaats gehad. De
laatste goederentrein uit Enkhuizen
is op dood spoor op een stootblok
geloopen, waardoor de locomotief
gedeeltelijk over een sloot sprong
en tien wagons werden vernield. De
hoofdgeleider van den trein, Garnaldt
geheeten. afkomstig uit Amsterdam
werd gedood.
„Yan 't Westelyk Front
geen nieuws."
Dit boek van Erich Maria Remarque
maakt wel buitengewonen opgang
over de geheele wereld. De oorspron
kelijke Duitsche uitgaaf verscheen 1
Febr. 1929. Sedert zijn in Duitsch-
land gedrukt 800.000 ex.. Frankrijk
275.000, Amerika 215.000, Engeland
195.000, Nederland 50.000, Dene-
marken-Noorwegen 35.000, Zweden
25.000. in enkele andere landen nog
30.000 exemplaren, zoodat in totaal
van het boek reeds ver over de
anderhalf millioen ex. zijn verschenen.
Terwijl nog vertalingen in bewerking
zijn in Italië, Letland, Polen. Rusland,
Japan, Tsjecho-Slowakije, Joego
slavië en in 't Hebreeuwsch.
De Nederlandsche uitgaaf verscheen
17 April en bereikte sedert dien tijd
acht oplagen met een totaalcijfer van
50,000 ex. Nimmer zal een Neder-
landsch boek in zoo'n korten tijd
zulk een oplaag hebben bereikt.
Niet te laag vliegen.
13 Mei jl. heeft de Hollandsche
vlieger Pellens boven Schaerbeek te
laag gevlogen, althans veel te veel
in het gezicht van den verkeersagent
op het Meiserplein. De verkeersagent
heeft den vlieger bekeurd wegens
overtreding van het reglement voor
hoog- en laagvliegen.
De Hollandsche piloot is thans
door de rechtbank van Brussel ver
oordeeld tot betaling van 700 frs.
boete.
Door een auto overreden.
Te Ossendrecht is een kindje van
v. d. B., dat plotseling voor een
vrachtauto liep. door dezen gegrepen
en gedood.
Duur en goedkoop graan.
De presidenten van de Canadian
National Railways en van de Pacific
Railways hebben heden een gemeen
schappelijke verklaring gepubliceerd
in verband met den stilstand, die op
het oogenblik is ingetreden in den
uitvoer van meel en graan en de
opeenhooping daarvan in de uitvoer-
havens.
In de verklaring wordt voorts
gezegd, dat de graanbezitters in
Westelijk Canada zich in verband
met de prima kwaliteit van den oogst
gerechtigd achten om door den
export hoogere prijzen te vragen,
dan oorspronkelijk waren geboden
en dat zij het graan daarom in
reserve houden.
Verder zegt de verklaring, dat de
koopers in Engeland en het vaste
land van Europa van meening zijn,
dat zij alles wat zij noodig hebben
in Argentinië en de Vereenigde
Staten kunnen koopen, zoodat het
niet noodig is de duurdere Cana-
deesche tarwe te koopen. Het gevolg
hiervan is. dat de graanexport uit
Westelijk Canada nagenoeg tot
stilstand is gekomen.
De slappe bodem.
De moerassige grond beteekent
voor Hillegersberg een bron van
voortdurende zorg en zeer veel
kosten. De diverse straten zijn op
sommige plaatsen al zeer slecht
betrouwbaar, hetgeen Maandagmorgen
bleek, toen een wagen, bespannen
met een paard en beladen met ijs-
staven, plotseling in de Lischbloem-
straat ruim 1 M. wegzakte en ter
hoogte van de E. N. K. A een paard
tot den hals in de straat verdween.
Het Lischbloemkwartier is een
voortdurende ergernis voor de ge
meente, zoodat enorme sommen voor
deze straten zijn uitgegeven. De
straten blijven echter zakken en
zakken. B. en W. doen alles wat
in hun vermogen is, doch het juiste
geneesmiddel kan maar niet worden
gevonden.
Een wielryder levensgernnriyk
gewond.
Maandagmorgen heeft de heer B.
uit de Haag, die met zijn cchtgcnoote
met een auto van Eindhoven naar
den Haag terugkeerde, op den
Boschdijk aldaar, terwijl hij wilde
uitwijken voor een fietser, die den
weg overstak, een wielrijder den
21-jarigen timmerman, Ch de Vries,
uit Wageningen, die aan de andere
zijde der straat reed, aangereden,
waarbij deze met het hoofd door de
voorruit van den auto vloog. De
V. werd levensgevaarlijk gewond.
De auto is in beslag genomen,
Yoor on uit de Zakenwereld.
In iedere branche bestaat, wat men
zoo kunnen noemen, jalouzie van
het beroep. Iemand zegt tot zichzelf
„Waarom zou ik X. leeren, hoe hij
mijn werk moet doen. Ik heb er
mijn heele leven over gedaan het vak
te leeren en als ik X. nu mijn
plaatsvervanger maak, duwt hij me
misschien in een paar maanden uit
mijn baantje." Maar hij vergeet, dat
zijn waarde niet beoordeeld wordt
naar zijn eigen werk alleen, maar dat
van den staf. waarover hij het toe
zicht heeft.
Vele menschen zeggen „Ik moet
zorgen, dat ik wat meer geld ver
dien. maar ze hebben geen enkel
plan, dat daartoe leiden kan.
Wanneer ge altijd vreeselijk ge
haast bent, zit de moeilijkheid daarin
bij u, dat ge niet genoeg denkt.
De fout. waaraan vele reizigers-
verkoopers zich bezondigen is, dat
ze vergeten, dat de man, met wien
zij spreken, meer belang stelt in zijn
eigen zaak, dan in iets anders.
Succes is slechts een ander woord
voor dienstbetoon.
Niets ter wereld kan de plaats
innemen van volharding. Talent niet
niets is gewoner dan onsucces
volle menschen met talent. Genie
niet miskend genie is bijna spreek
woordelijk. Opvoeding niet de
wereld is vol van geleerJ proletariaat.
Zoinerhulde.
Mogen wij dien schoonen zomer.
Die zoo goed heeft aangedaan.
Zooveel vreugde ons verschaft heeft,
Zonder meer zoo laten gaan?
Deze zomer die ons allen
Toch zoo heerlijk heeft bedacht,
Zóóveel zon ons heeft geschonken
Als wel niemand had verwacht.
Hoeveel dagen liggen er niet
Achter ons van zonneschijn.
En wij weten uit ervaring
Het kan heel wat kouder zijn.
Neen, het was een reuze zomer
Voor het bosch. de hei, de zee;
Zoo'n vacantie maak j' in Holland
Ook niet alle jaren mee.
Neen we hebben heusch geen klagen
Deze zomer was echt „af";
'k Wou dat elk jaar ons zulk een
Afgewerkten zomer gaf!
Ook de herfstmaand September
Draagt ons aller sympathie,
Zij heeft zich zéér goed gehouden
't Was één zonne-poëzie
Krokodillenplaug.
Van Inlandsche z'.jde vernam de
„Borneo Post", dat in het gedeelte
der Martapoera-rivier. stroomend
door den kampong Benoa Anjer,
Bandjarmasin, het krokodillen-gevaar
opnieuw ernstige afmetingen aan
neemt. Het is weder zoo ver, dat na