Babies teere huid Snijwonden Kloosterbalsem Mag ik eens zeggen? Snelverkeer vroeger en nu. Globetrotter binnenshuis Gemengde Berichten Het mes dat uitschiet. Wij zijn letterlijk omringd door snijdende werktuigen en de kans dat wij er ons aan zullen bezeeren is dus héél groot. Reden genoeg om tijdig een pot Akker's Kloosterbalsem in huis te nemen, het heelende, ver zachtende, antiseptische mid del bij uitnemendheid voor kleine en groote snijwonden. AKKER's Groote pot 60 ct. Zeer groote pot fl.— ,,Ceen Goud zoo goed" Deze houding brengt niet de minste rust en veroorzaakt ontzet- tende'pijn in wervelkolom en ledematen Zelfs de taaiste gestellen kunnen het in deze kooi niet langer dan een paar dagen volhouden. Zij worden dan wel tot een bekentenis gedwongen en in geheel verstijfden toestand uit de kooi gehaald. De Fransche regeering, die in 't eerst het gebruik van de kooi nog toestond, heeft dit in 1917 verboden niet alleen om het gruwelijke van deze foltering, maar ook omdat het voorkwam, dat onschuldigen in de kooi werden opgesloten en door de pijnen ertoe gebracht werden, misda den te bekennen, die zij nooit gepleegd hadden. De laatste kooi, die gebruikt werd heeft men nu in het museum tentoon gesteld, en kan men niet anders dan dankbaar zijn, dat zulk een folter- werktuig uit de samenleving werd verbannen. Dat we moeten sparen: dat we nu en dan twee kwartjes of een gulden opzij moeten leggen; dat vele kleintjes een groot ma ken. dat dit is een appeltje is tegen den dorst: dat een mensch nooit kan weten hoe lastig de dag van morgen kan zijn: dat men dan blij zal zijn als men naar zijn spaarpot of zijn spaarbank boekje kan grijpen: dat sparen nu wat uit de mode is geraakt: dat men te veel zingt en doet; „met het fluitje gewonnen met het trommetje verteerd: dat in het sparen de ouders het goede voorbeeld moeten geven aan de kinderen: dat de kinderen niet al hun Zon- dagsgeld mogen opsnoepen: dat de ouders hun kinderen daar op moeten wijzen: dat zij het anders vergeten en later ook niet zullen sparen: dat menschen die niet sparen kun nen, te beklagen zijn: dat er meer genoegen ligt in een dubbeltje te sparen, dan in twintig te versnoepen: dat een uitstekende wijze is: aal moezen geven, aalmoezen geven is. zijn geld op een bank leggen die niet springen kan en die honderd percent rente opbrengt in het eeu wig ruim. Het is thans negentig jaar geleden dat de eerste spoorwegbaan in ons land werd geopend. Hildebrand's stuk in de „Camera Obscura". waarin hij den eersten spoortrein jubelend be groet. is gedateerd van 1839. Sinds de eerste trein reed van Amsterdam naar Haarlem, is er wel wat veranderd. Vader Coomvelt in „de Opstan- digen" toomt tegen zijn Fransch nichtje Miebetje. dat zij zoo stout is geweest een gedeelte van haar reis per spoortrein te hebben afgelegd. Al kwam ze ook eerzaam met de boot te Leiden aan, tegen haar Hollandsche nichtjes braveerde zij ook een gedeelte per spoortrein, als nouveauté, en Miebetje hield nog al van nieuwigheidjes, te hebben afge legd. Maar vader Coomvelt noemde het een duivelsuitvinding. deren of die oude vos is van te voren reeds naar Sankey House geweest om zijn zoon te waar schuwen. Wordt vervolgd. Wij hebben nog oude menschen gekend, die konden getuigen, dat zij van hun leven nog nooit in den spoortrein hadden gezeten. En hoe primitief was het spoor- reizen nog in onze eigen jeugd. Weinig comfortabele coupé's zon der toiletten, met olielampen die halverwege in het beschot verdoken twee coupé's tegelijk zeer spaarzaam moesten verlichten. Het groote oponthoud was altijd, als de avond viel, en de speciale groep van lampenisten over het dak der wagons de brandende lampen moesten insteken. Een gelijke pauze moest in den winter worden betracht als de koud geworden warmwaterstoven door nieuw gevulde moesten worden ver vangen. En thans negentig jaar later gon zen de treinen door het land als rijdende luxe-salons met gemakkelijk door den reiziger zelf aan te knip pen electrisch licht, met centrale verwarming, met restauratiezalen, waar men u een diner serveert als in het beste hotel, met coucnets, waar men zich behagelijk te slapen kan leggen en waarin men, als je des ochtends ontwaakt, tot de ont dekking komt, dat de trein u al een half werelddeel verder heeft gebracht. Bij vertrek bergt gij u zeiven be haaglijk op als in een luxe-étui, gij vleit u neder in een zachte fauteuil, leest op uw gemak uw krantje, rookt een sigaartje, laat uw diner serveeren op uw eigen plaats, onder de gezel lige intimiteit van een kleurig schemerlampje, en vóór dat ge een zoet uiltje hebt geknapt, wordt u al aangezegd, dat ge in Parijs of Bazel hebt uit te stappen. Negentig jaar geleden schrokken de menschen van het vervaarlijk monster van de zwoegende en gil lende locomotiefnu loopt ze zelf al weer bijna op haar laatste wielen. De locomotief, misschien nog vóór zij haar honderdsten verjaagdag heeft gevierd, wordt al weer verwezen naar het museum van oudheden. De spoorbaan wordt geëlectrificeerd. Wij schuiven nu al in een razend tempo zonder stoom en trekken van Rotter dam naar Amsterdam binnen enkele kwartieren. Maar ook de electrische trein gaat velen nog te langzaam en te traag, locomotief en motorwagen gaan ons niet snel genoeg, het vliegtuig en de Zeppelin brengen ons in luttele uren de wereld rond. Landsgrenzen en zelfs wereld- deelen vallen weg, heel de groote wijde wereld ligt onder ons naaste bereik. Als Vader Coomvelt, als Hilde- brand, Nicolaas Beets, en zelfs de voor haar tijd zoo geavanceerde Miebetje nu nog eens op deze wereld van geforceerden vooruitgang konden terugkeeren. Wij zien ze met hun gedrieën nog wel op het tooneel, kort geleden in de gedramatiseerde „Opstandigen". en nu pas weer in de zoo graag genoten opvoering van de „Familie Stastok'' van het Schouw- tooneel. Och, gelukkig dat ze niet meer uit de lijst van het tooneel kunnen stappen het werkelijke leven in, die heeren met hun vadermoorders, bakkebaarden, lange Goudsche pijpen, en gefluweelde paletots. En die dames met de hoepelrokken en rond de kin toegestriktehoedhuifjes. Zoo'n Koosje van Naslaan, die de oogen zedig neersloeg en bloosde en ook een enkel versje reciteeren mocht. En als we dan nu onze moderne jeugd zien, ons voorgehouden inden filmspiegel der huidige Amerikaan- sche zeden. Want ook dat heeft ons het snel verkeer gebracht, de intemationali- seering van de moderne zeden. Meisjes, die des nachts hun ver maak gaan zoeken in clubs en sociëteiten, die den eenen man na den anderen in de armen vallen, meisjes die jasz-dansen als in een razernij, die rooken en drinken, tot zij er bij neervallen. Had het fijne Miebetje met al haar geavanceerde ideeën dit kunnen den ken, dat daar de zoo vurig verlangde emancipatie der vrouw toe leiden zou. Jo van AmmersKüller heeft ons een tipje van den sluier opgelicht in haar Amerikaanschen roman Tantalus. Maar wat de nieuwste Amerikaan- sche films ons onder dit opzicht te leeren geeft, is wel het droevigst van al. Heel de vrouwenwereld die dreigt te worden een wereld van meisjes van pleizier. En deze films moeten nu worden de levenshoogeschool. ook van onze vrouwelijke jeugd. Het doet bijna naïef aan in de courant te lezen dat te Deventer dezer dagen is opgericht een comité tot bestrijding van het dansgevaar, Zou 't nog baten? De burgemeester heeft alvast in overweging gegeven.... langzaam te werk te gaan. In Amerika legt iemand gemiddeld 12.8 K.M. per dag af, zonder dat hij bepaald gaat wandelen of golf speelt. Dit is de conclusie van dr. Joseph Lelyveld uit Boston in de ..National Association for Foot Heclth Boston toch is het middelpunt van de Amerikaansche schoenindustrie en daar zijn verschillende proeven ge nomen met zakenmenschen, stads- reizigers. huisvrouwen, danseressen, kellners. politie-agenten, brieven bestellers, kortom met menschen nit alle mogelijke standen en beroepen. Men wilde eens weten, hoelang de menschen met hun schoenen doen. Het resultaat van het onderzoek was alleszins interessant. Een huismoeder legt per jaar in haar woning reeds den niet onbe- langrijken afstand tusschen Boston en San Francisco af. De stads- reiziger is in 4 weken tijd al van Boston naar New York geloopenen dat alLen maar voor zijn beroep; wat hij in zijn privé tijd loopt, is geheel buiten beschouwing gelaten. Een dokter in een groot zieken huis kan 's avonds naar bed gaan met het bewustzijn, dat hij 24.6K.M. dien dag heeft afgelegd. Buitenshuis is weer niet medege- rekend, omdat verondersteld wordt, dat iedere dokter een auto heeft, wat in Amerika ook een heel rede lijke veronderstelling is. Een dame, die gaat winkelen, legt in Boston in den Kersttijd gemiddeld 17.6 K.M. per dag af, doch als het regenachtig weer is, maar 13.4. Haar dochtertje, leerlinge van een volksschool en 9 jaar oud, werkten speelt per dag onder toezicht van de school 18.4 K.M. Haar zoontje. eveneens op school, verwerkt 21 K.M. Een conducteur op het traject Boston—Cleveland legt per dag, ter wijl hij de wagens doorloopt, 11.2 K.M. af. Tusschen Boston en Chicago loopt hij maar 8 K.M. Het vei schil vindt zijn oorzaak in het minder aantal stations, zoodat hij ook minder den trein behoeft te verlaten. De stadsreiziger legt gemiddeld per week af 120 K.M. en een brieven besteller 34.2. De directeur van een groot maga zijn, die den meesten tijd aan zijn bureau zit, brengt het toch nog tot 10 K.M. per dag, terwijl een steno typiste 72 K.M. per week presteert. Een opera-danseres doet het niet beneden de 1.5 K.M. per acte. Resumeerend kunnen wij dus zeg gen, dat wij allen, want wij wande len toch zeker niet minder dan een Amerikaan, dagelijks gemiddeld 12.3 K.M. afleggen, wat per jaar het respectabele getal van 4672 K.M. maakt. Op deze wijze hebben wij in 9 jaar gemakkelijk een tocht om de wereld volbracht, een peulschilletje van 40.000 K.M. De menschen wandelen dus gemiddeld 7 a 8 maal in bun leven de aafde om. zonder dat ze er iets van merken! Het berekenen van deze feiten is weer echt Amerikaansch. want de statistiek werd opgemaakt in het belang van de Bostonsche schoen industrie, die natuurlijk ook de gevol gen begon te bemerken van het steeds meer toenemende auto-verkeer. Als men deze cijfers ziet van het aantal K.M., dat nog te voet wordt afgelegd, gelooft men echter wel, dat de schoenen-koningen van Boston voorloopig nog niet behoeven te gaan bedelen. Velen zal dit statistiekje een open baring zijn. De meeste menschen zullen nooit van zich zelf gedacht hebben, dat ze zylke afstanden kon den afleggen. Natuurlijk worden deze kilometers niet aan één stuk afgelegd en dat is er het voordeel van, tenminste voor ons. Daar ze evenwel onder de gunstige omstandigheden worden afgelegd, brengen ze aan onze schoe nen weinig nadeel toe. En dat is de grief der schoenfabrikanten. Vroeger, toen de menschen veel meer te voet gingen, was er een naar verhouding veel grootere vraag naar schoenen. Een Engelsche groothandelaar in schoenen heeft uitgemaakt, dat onze uitstekende straten en wegen met hun asphalteering. gepaard met het feit, dat er tegenwoordig zooveel minder geloopen wordt dan vroeger, den levensduur onzer schoenen met vijftig procent heeft verlengd. In dezen tijd van een behoeften scheppende reclame zal het niet lang meer duren, of we krijgen een reclamecampagne onder de leuze „Wandelt Meer". Een grootsch ge organiseerde reclamecampagne met als beschermheer den Wandelenden Jood. „Verleng uw leven door te wan delen" zal het dan heeten. En dan is het niet eens een reclametruc. Want wandelen is sinds overoude tijden gezond. We zijn het in deze periode van treinen, fietsen, vlieg machines. autobussen, auto's en luchtschepen echter heelemaal ver geten. Wrijft de gesmette en ontstoken deelen voorzichtig in met Purol. en houdt het huidje steeds droog, door bij het verwisselen van den luier, telkens te bepoederen met Purol- strooipoeder. Purol doos 30 en 60 ct. Tube 80 ct. Purolpoeder bus 60 ct. Kamer van Koophandel voor Noord-Limburg. De Kamer van Koophandel voor Noord-Limburg zal op 21 April 1930 haar 100-jarig bestaan vieren. Een jonge man door een auto gedood. Zondagavond wandelde aan de Streep te Schaesberg een jongeman, D. genaamd, met zijn meisje. Uit de richting Heerlen kwam een auto aangereden, welke het tweetal zoo danig aanreed, dat D. enkele miunten later overleed, en het meisje in een greppel werd geslingerd. Zij kon zich later naar huis begeven. De auto werd in beslag genomen en de chauffeur aangehouden. De justitie is op het oogenblik met het onder zoek bezig. Auto tegen een boom. Maandagmorgen is op den weg Nijmegen—Mook de vrachtauto van de firma de Gruyter uit Nijmegen tegen een boom gereden. De auto werd totaal vernield. De chauffeur kwam met eenige schrammen vrij, maar een naast hem zittend passagier zekere Aalbers, uit Nijmegen, werd tegen den boom geworpen en was onmiddellijk dood. De chauffeur heeft vermoedelijk de macht over het stuur verloren, doordat de wagen scheef op den weg kwam te liggen, wegens een banddefect. Mot een mos aangevallen. In den nacht van Zondag op Maandag is te Heerlesheide een Joego-Slaviër, de mijnwerker S. door een landgenoot overvallen en met een mes bewerkt. Met een diepe wonde, een snede over de wang, werd de man in het ziekenhuis te Heerlen opgenomen. De dader werd aangehouden en is naar Maastricht overgebracht. A lastri in. Het is thans zeker, dat de drie kinderen uit Brunssum, welke in het ziekenhuis te Heerlen ter verpleging opgenomen zijn. lijdende zijn aan alastrim. Ook in het ziekenhuis te Sittard zijn twee kinderen uit Lutte- radeGeleen opgenomen, van wie gevreesd wordt, dat zij besmet zijn met alastrim. Een goede vangst. Aan de marechaussees te Gennep mocht het Zondag, dank zij de ijverige nasporingen gelukken, twee Duit- schers te arresteeren, verdacht van het ter betaling afgeven vanvalsche Duitsche bankbiljetten. Op hen werd nog een partijtje waardelooze bank briefjes gevonden. Waar deze handige oplichterstruc in Noord-Limburg al eenige weken is toegepast en velerwege blijk baar met succes beteekent deze arrestatie een goede vangst, waarvoor den marechaussées een compliment toekomt. De automobilist reed door. Zondagmiddag had op de Rijksweg onder de gemeente Maasbracht een ernstg autc-ongeval plaats. Uit de richting van Maasbracht naderden een tweetal auto's, die met groote snelheid reden. Bij een kruispunt in den weg wilde de achterste wagen passeeren, maar reed daarbij een motorrijtuig uit Eindhoven aan, met het gevolg, dat de motorrijder tegen den grond gesmakt werd. De man bekwam een schedelfractuur en een armbreuk en werd in het hospitaal te Roermond opgenomen. De bestuurder van de auto, die de aanrijding veroorzaakte, reed zonder zich om het slachtoffer te bekomme ren, door. liet plafond van de cel ingeslagen. Zaterdag werd de Venlosche politie van uit Tegelen opgebeld, dat aldaar zoo juist een nieuwe fiets gestolen was: de dief zou op het rijwiel in de richting Venlo verdwe nen. zijn. De Venlosche politie kon inderdaad aan de Roermondsche poort te Venlo den dief arresteeren. Het bleek te zijn zekere G. B. een ge signaleerde, die door de rechtbank te Utrecht veroordeeld was tot vier jaar gevangenisstraf en door de Alkmaarsche rechtbank nog eens tot vier maanden, alles wegens diefstal. In het doorzendhuis te Alkmaar had hij de kans schoon gezien om te ontvluchten. Gedurende den nacht van Zaterdag op Zondag werd hij te Venlo in arrest gehouden om Zondag aan de Tegelsche politie te worden uitge leverd. Daar stopte men den dief in een celletje om Maandag de zaak te kunnen behandelen. Groot was de verbazing en de spijt der Tegelsche politie, toen Maandagraorgsn ontdekt werd, dat de vogel gevlogen was: met een stoel had hij het plafond van de cel ingeslagen en zoo zijn vrijheid weer weten te veroveren. Nieuwe afdeeling van den B.B.N. De Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland heeft in zijn Algemeen Bestuursvergadering van Donderdag besloten over te gaan tot vol ledigen rechtskundigen en technischen bijstand voor zijn leden. Deze belangrijke uitbreiding betee kent o.m. dat de bond thans gratis eventueele processen voor zijn leden gaat voeren, zoowel civielrechterlijke als strafrechterlijke op bedrijfsauto- mobilistisch gebied. Dank zij het steeds toenemende ledenaantal van den B.B.N. brengt dit groote voordeel geen contributie- verhooging met zich. Een mooie daad van mensclilievenaheid. Onze vereeniging van Jonge Boe ren heeft met een mooie daad ge toond. dat zij de ware katholieke naastenliefde in haar vaandel ge schreven heeft. De landbouwer P. Th. te Bergen is geruimen tijd lijdende en steeds onder dokters behandeling. Hier moest geholpen worden en het bestuur der jonge boeren vereeniging heeft die hulp met kracht georganiseerd. De jonge boeren hebben bij den betrokkene dezen zomer gratis alle schoffel werk verricht en Zaterdag togen een 20-tal jonge boeren, geholpen door een 20-tal schoolkinderen aan den arbeid tot het rooien der aardappelen. De landbouwer kreeg dengeheelen aard appeloogst netjes thuisgebracht. Hulde aan deze vereeniging voor deze mooie daad van naastenliefde. Bij zulke opvattingen behoeven we aan de mogelijkheid van een mooie katholieke maatschappij Goddank nog niet te twijfelen. Do sulkercainpagnc. Dinsdag heeft aan de Coöp. Beet wortelsuikerfabriek te Roosendaal de campagne een aanvang genomen. Ook aan de suikei fabriek teStien- bergen is men reeds druk bezig met de bietenlevering, zoodat vermoede lijk ook vandaag of morgen de campagne kan beginnen. Aan de Coöp" „Dinteloord" te Stampersgat. is 1. 1. Donderdag de campagne al begonnen en is thans het geheele bedrijf reeds volop in actie. Motor-ongeluk met doodeljjken afloop. De heer A. te Vianen, die na een val van zijn motorrijwiel in het Sint Antoniusgesticht te Utrecht werd opgenomen, is aldaar aan de beko men verwondingen overleden. Hij laat een weduwe en zes kinderen achter. Ernstig spoorwegongeval by Westwoud. Zaterdagavond omstreek half elf heeft nabij het station West woud ten Noorden van Hoorn een ernstig spoorwegongeval plaats gehad. De laatste goederentrein uit Enkhuizen is op dood spoor op een stootblok geloopen, waardoor de locomotief gedeeltelijk over een sloot sprong en tien wagons werden vernield. De hoofdgeleider van den trein, Garnaldt geheeten. afkomstig uit Amsterdam werd gedood. „Yan 't Westelyk Front geen nieuws." Dit boek van Erich Maria Remarque maakt wel buitengewonen opgang over de geheele wereld. De oorspron kelijke Duitsche uitgaaf verscheen 1 Febr. 1929. Sedert zijn in Duitsch- land gedrukt 800.000 ex.. Frankrijk 275.000, Amerika 215.000, Engeland 195.000, Nederland 50.000, Dene- marken-Noorwegen 35.000, Zweden 25.000. in enkele andere landen nog 30.000 exemplaren, zoodat in totaal van het boek reeds ver over de anderhalf millioen ex. zijn verschenen. Terwijl nog vertalingen in bewerking zijn in Italië, Letland, Polen. Rusland, Japan, Tsjecho-Slowakije, Joego slavië en in 't Hebreeuwsch. De Nederlandsche uitgaaf verscheen 17 April en bereikte sedert dien tijd acht oplagen met een totaalcijfer van 50,000 ex. Nimmer zal een Neder- landsch boek in zoo'n korten tijd zulk een oplaag hebben bereikt. Niet te laag vliegen. 13 Mei jl. heeft de Hollandsche vlieger Pellens boven Schaerbeek te laag gevlogen, althans veel te veel in het gezicht van den verkeersagent op het Meiserplein. De verkeersagent heeft den vlieger bekeurd wegens overtreding van het reglement voor hoog- en laagvliegen. De Hollandsche piloot is thans door de rechtbank van Brussel ver oordeeld tot betaling van 700 frs. boete. Door een auto overreden. Te Ossendrecht is een kindje van v. d. B., dat plotseling voor een vrachtauto liep. door dezen gegrepen en gedood. Duur en goedkoop graan. De presidenten van de Canadian National Railways en van de Pacific Railways hebben heden een gemeen schappelijke verklaring gepubliceerd in verband met den stilstand, die op het oogenblik is ingetreden in den uitvoer van meel en graan en de opeenhooping daarvan in de uitvoer- havens. In de verklaring wordt voorts gezegd, dat de graanbezitters in Westelijk Canada zich in verband met de prima kwaliteit van den oogst gerechtigd achten om door den export hoogere prijzen te vragen, dan oorspronkelijk waren geboden en dat zij het graan daarom in reserve houden. Verder zegt de verklaring, dat de koopers in Engeland en het vaste land van Europa van meening zijn, dat zij alles wat zij noodig hebben in Argentinië en de Vereenigde Staten kunnen koopen, zoodat het niet noodig is de duurdere Cana- deesche tarwe te koopen. Het gevolg hiervan is. dat de graanexport uit Westelijk Canada nagenoeg tot stilstand is gekomen. De slappe bodem. De moerassige grond beteekent voor Hillegersberg een bron van voortdurende zorg en zeer veel kosten. De diverse straten zijn op sommige plaatsen al zeer slecht betrouwbaar, hetgeen Maandagmorgen bleek, toen een wagen, bespannen met een paard en beladen met ijs- staven, plotseling in de Lischbloem- straat ruim 1 M. wegzakte en ter hoogte van de E. N. K. A een paard tot den hals in de straat verdween. Het Lischbloemkwartier is een voortdurende ergernis voor de ge meente, zoodat enorme sommen voor deze straten zijn uitgegeven. De straten blijven echter zakken en zakken. B. en W. doen alles wat in hun vermogen is, doch het juiste geneesmiddel kan maar niet worden gevonden. Een wielryder levensgernnriyk gewond. Maandagmorgen heeft de heer B. uit de Haag, die met zijn cchtgcnoote met een auto van Eindhoven naar den Haag terugkeerde, op den Boschdijk aldaar, terwijl hij wilde uitwijken voor een fietser, die den weg overstak, een wielrijder den 21-jarigen timmerman, Ch de Vries, uit Wageningen, die aan de andere zijde der straat reed, aangereden, waarbij deze met het hoofd door de voorruit van den auto vloog. De V. werd levensgevaarlijk gewond. De auto is in beslag genomen, Yoor on uit de Zakenwereld. In iedere branche bestaat, wat men zoo kunnen noemen, jalouzie van het beroep. Iemand zegt tot zichzelf „Waarom zou ik X. leeren, hoe hij mijn werk moet doen. Ik heb er mijn heele leven over gedaan het vak te leeren en als ik X. nu mijn plaatsvervanger maak, duwt hij me misschien in een paar maanden uit mijn baantje." Maar hij vergeet, dat zijn waarde niet beoordeeld wordt naar zijn eigen werk alleen, maar dat van den staf. waarover hij het toe zicht heeft. Vele menschen zeggen „Ik moet zorgen, dat ik wat meer geld ver dien. maar ze hebben geen enkel plan, dat daartoe leiden kan. Wanneer ge altijd vreeselijk ge haast bent, zit de moeilijkheid daarin bij u, dat ge niet genoeg denkt. De fout. waaraan vele reizigers- verkoopers zich bezondigen is, dat ze vergeten, dat de man, met wien zij spreken, meer belang stelt in zijn eigen zaak, dan in iets anders. Succes is slechts een ander woord voor dienstbetoon. Niets ter wereld kan de plaats innemen van volharding. Talent niet niets is gewoner dan onsucces volle menschen met talent. Genie niet miskend genie is bijna spreek woordelijk. Opvoeding niet de wereld is vol van geleerJ proletariaat. Zoinerhulde. Mogen wij dien schoonen zomer. Die zoo goed heeft aangedaan. Zooveel vreugde ons verschaft heeft, Zonder meer zoo laten gaan? Deze zomer die ons allen Toch zoo heerlijk heeft bedacht, Zóóveel zon ons heeft geschonken Als wel niemand had verwacht. Hoeveel dagen liggen er niet Achter ons van zonneschijn. En wij weten uit ervaring Het kan heel wat kouder zijn. Neen, het was een reuze zomer Voor het bosch. de hei, de zee; Zoo'n vacantie maak j' in Holland Ook niet alle jaren mee. Neen we hebben heusch geen klagen Deze zomer was echt „af"; 'k Wou dat elk jaar ons zulk een Afgewerkten zomer gaf! Ook de herfstmaand September Draagt ons aller sympathie, Zij heeft zich zéér goed gehouden 't Was één zonne-poëzie Krokodillenplaug. Van Inlandsche z'.jde vernam de „Borneo Post", dat in het gedeelte der Martapoera-rivier. stroomend door den kampong Benoa Anjer, Bandjarmasin, het krokodillen-gevaar opnieuw ernstige afmetingen aan neemt. Het is weder zoo ver, dat na

Peel en Maas | 1929 | | pagina 8