Gewetensplicht inzake
het betalen van belasting.
De Kippenhouderij op
het platteland
Marktberichten.
Niezen.
Qemengde Berichten.
dB "i-ijpuiiiJo jBuga autÏBra" voriJoudTriff'
tusschen werkgever en werknemer,
andere zedelijke gevaren, andere ont
spanningsmiddelen, en zoo voort, te
veel om op te noemen En dan nog
dit: de tijd is voorbij dat men voor
namelijk op het verstand inwerkte
men wi! meer vorming van wil en
gemoed; onze tijd schreeuwt om wils
sterkte en gemoedsevenwicht.
Wie moeten opvoeden
Huisgezin, school, kerk en jeugdver
eeniging.
Huisgezin. Losser en losser wordt
de band tusschen de jeugd, die we
hier op het oog hebben, en het gezin,
dat toch door den Schepper bedoeld ia
als »het meest oorspronkelijke en
natuurlijke instituut voor de opvoeding"
ook in den rijpenden leeftijd Dat losser
worden van den band is bedroevend
Een bewijs echter dal anderen moeten
helpen. Hoe Door zooveel mogelijk
den invloed van het huisgezin te her
stellen.
Kerk. De opvoeding van het kind
in den rijpenden leeftijd mee te helpen
voltooien, is haar Goddelijke zending.
Jeugdwerk is zielzorg, 't Is al te duide
lijk om er nog verder over te praten.
School. Hier wordt bedoeld de
school van het voortgezet onderwijs
Die nog heel wat anders te doen heeft
dan eenige verstandelijke kennis en
practische bekwaamheid aan te brengen.
Iels wat door sommige ouders, en
anderen, al te matig wordt begrepen.
Jeugdvoreeniging. Patronaat en
dgl. Vereer.igingen voor knapen en
jongelieden. Een instelling die in den
loop der jaren aldoor grooter is gewor
den van beteekenis.
Hoe de R. K. Jeugdvereeniging het
meest doelmatig in te richten, dat is
het gewichtige Vraagstuk, waarmee
men zich de laatste jaren, onder bis
schoppelijke auspiciën, zoo ernstig
bezighoudt.
De Vrije Jeugdvereeniging is dan ter
vorming van de rijpende jeugd een
aanvullend hulpmiddel Deze Vereeni»
ging is natuurlijk niet een doel in
zich Wie dat meenen (zooals praclisch
vele jeugdige personen doen), die heb
ben het mis.
Waarom spreekt men van Vrjje
Jeugdvereeniging, vrye jeugdvorming
Omdat de deelname vrijwillig is
Jawel, maar dat is van minder belang.
Vry wordt ze genoemd aldus de
bekende ZEw. Heer B. H. De Groot
om de gevolgde werkwijze en om de
verhouding tusschen leiders en leden.
Wie bekend is met de zielkunde van
de rijpende jeugd, weet dat zich in
dien leeftijd openbaart een zucht naar
vrijheid en zelfstandigheid. Dit is in
zich een gezond verschijnsel. De
opvoeding heeft immers ten doel het
aankweeken van zelfstandigheid. Een
persoonlijkheid moet de jongen worden.
Het is slechts de groote kunst, die
zucht naar vrijheid en zelfstandigheid
goed te leiden. Wordt ze te veel onder»
drukt, dan kan dat voeren tot verzet
of tot het dooden van alle energie
wordt er te veel voedsel aan gegeven;
dan kan die zucht naar vrijheid
gemakkelijk in bandeloosheid over»
slaan. De Vrije Jeugdvereeniging nu
wil aan dien drang naar zelfstandig»
heid te gemoet komen door haar vorm
van inrichting en wijze yan werkzaam
heid, zoodat die drang bevrediging
voor den bloei der ^ereenigin^ Nemen
we eens een voorbeeld. Er zal een
Missie-club zijn. Welnu, dan moeten
Reglement en Leiding de leden terdege
doen weten en gevoelen, dat het maar
niet zoowat hetzelfde is of zij hun taak
vervullen of veronachtzamen dat zij
in Gods hand een werktuig zijn, waar
van het afhangt of er meer of minder
arme Heidenen het Eeuwig Geluk zullen
smaken. Dan zullen zij er zich wél
voor wachten om naar lust en luim
den boel er bij neer te smijten en om
alleen voor allerlei versnaperingen hun
werkzaamheden te verrichten dan
zullen ze rechtmatig fier zijn op hun
verheven arbeid.
4e Zelfregeering Op dit stuk van
't heden bewandelde gebied liggen de
voetangels en klemmen. Maar, die
kunnen uit den grond worden getrok
ken. De leiding moet zich het heft niet
uit dö hand laten nemen anders kon
het lemmer wel eens tegen haar worden
gericht. Dit ecuter voor op gesteld, is
het om de genoemde en nog andere
redenen inderdaad zeer goed om de
leden zooveel mogelijk deel te laten
nemen aan het opstellen en het uit
voeren van verordeningen en dgl., hen
mee te laten besturen. Dan is er vanzelf
meer belangstelling, meer hart voor de
goede zaakdan wordt het een stuk
van hun eigen leven. Het spreekt
vanzelf dat er rekening moet worden
gehouden met verschil van leeftijd.
De belangstellende lezer heeft gemak»
kelijk de volgende conclusie getrokken:
Dal alles ia onmogelijk te bereiken
met massasbijeenkomsten. Al kunnen
de massa»bijeenkomsten gehandhaafd
blijven. Het Nieuwe Werkprogram
veronderstelt kleinere afdeelingen met
clubleiders en groepleiders.
Hierover later.
Wordt vervolgd.
De mensch is van naluurwege een
sociaal wezenhij moet in gemeen
schap leven, hij kan daar niet buiten,
de natuur wil dat zoo. Alleen slaand
kan hij zich niet aanschaffen wat
noodig is voor zijn onderhoud noch
voldoende zorgen voor de ontwikkeling
van zijn geest en zijn gemoed ook een
familie, aan haar eigen overgelaten,
schiet hierin te kort. Het is bijgevolg
noodzakelijk dat én de enkelingen én
de gezinnen zich groepeeren in grooter
vereenigingen, in de burgerlijke maat
schappij. Aan deze er voor te zorgen
alles zoo in te richten dat aan ieder
der leden de stoffelijke en geestelijke
goederen beschikbaar zijn die iedereen
noodig heeft om een mensch-waardig
leven te leiden.
Om zijn zending te vervullen, om
behoorlijk le kunnen zorgen voor het
algemeen welzijr., heeft de Staat aan
veel zaken te denken hij moet zijn
grondgebied kunnen verdedigen tegen
aanvallers van buiten daarvoor is een
leger noodighij moet de orde hand
haven, geschillen voorkomen of regelen:
daarvoor moet hij beschikken over
politiemacht, tribunalen, gevangenissen.
Hij moet wetten uitvaardigen en doen
uitvoeren, het land besturen dat vraagt
een parlement, openbare besturen, een
openbare macht. Waar het initiatief
en de krachten der burgers te kort
schieten of ontoereikend zijn, moet hij
van al de goederen die op zijn grond»
gebied liggen, van een betaling van de
waarde der diensten, die de Staat ons
bewijst, alsof men uen Staat moet be
talen om dezelfde reden waarom men
zijn beenhouwer, zijn bakker, zij a
schoenmaker of zijn kleermaker be
taalt, van een verzekeringspremie, die
men aan den Staat moet betalen, omdat
hij onze bezittingen beschermt.
Dat alles houdt geen stand, dat alles
schampt af op de echt-rationeele en
christen opvatting van den Staat en
zijn zending: de Stsat is geen naaml.
vennootschap; de Staa' is een natuur
noodzakelijke instelling om 't algemeen
welzijn,
En omdat ieder mensch door de
natuur zelf gedwongen is lid te zijn
van de burgerlijke maatschappij en
naar zijn vermogen moet bijdragen om
den Staat toe te laten zijn zending te
vervullen, het algemeen welzijn te ver
wezenlijken, daarom, en om geen
andere reden, moet de burger belas
tingen betalen.
Aan Gesar moeten we geven wat aan
Gesar toekomt, leert Christus in het
evangelie.
En als een trouwe weergalm van de
leer en het gebod van Christus klinkt
de stem van den heiligen Paulus in
zijn brief aan de Romeinen «Alle
menschen moeten aan da hoogste over
heden gehoorzamen. Want alle gezag
komt van God en de bestaande over
heden zijn door God aangesteld Wie
bijgevolg aan het gezag weerstaat,
weerstaat aan de orde door God inge
steld.
De rede en da openbaring zijn het
dus eens om te verklaren op zichzelf
verplichten de belastingwetten in ge
weten.
Wordt vervolgd.
door
JOS. BOSHOUWERS te LENT.
Het meubilair in het kippenhok.
Wij kregen eene vraag van iemand
uit Wanssum, die een nLuw kippen
hok gaat bouwen, waarin een en ander
gevraagd weid over het inwendige van
het hok.
Hij heeft eer.e teekening, model
Horst, voor 2 maal 50 kippen, eo vraagt
nu of het misschien beter is de zit
stokken rechthoekig op de ramen aan
te brengen, dus in de breedte even
wijdig over den mestzolder. Men heeft
hem verteld, dat de kippen zich dan
beter over de zitstokken verdeelen.
Op de teekening staan deze even
wijdig aan de frontlijn aangegeven.
Zoodanige installaties zijn er al zoo
veel honderden, ook in deze omgeving,
en ze voldoen zoo best, dat wij geen
reden kunnen vinden er van af le
wijken. Bovendien heeft men véél meer
bokjes of schraagjes noodig. Het ver
oorzaakt daarom allemaal meer werk,
als men den mestzolder wil schoon
maken.
Soms worden de zitstokken gelegd op
inkepingen. Maar dan heeft men weer
veel meer van die inkepingen noodig
en dat beteekent meer schuilplaatsen
van ongedierte.
Nu weet ik wel, dat de luis bij die
inkepingen weg zal blijven, als ze maar
voortdurend in de carboleuieum worden
gezet.
J W H Lin8sen, kleermaker, naar
Eindho"en v Sppyckstraat 8;
J A Moeskops, Pater, naar Woerden,
Wilhelminaweg 13;
L A van Ras en gezin, molenaar,
naar Son;
P J Vulling8, verpleger, naar Eind
hoven, St. Ca'harinastraat 50.
G Ebben, dienstbode,naar Maashees
L. Janssen, chauffeur, naar Eind»
hoven, Wilhelminaplein 5;
C v d Berg, verpleegster, naar Gent;
M J Landsbergen, idem, naar Gent;
L Korsten, verpleger, naar Helder,
Everlo 284;
H v Oijen, idem, naar Eindhoven,
Trompstraat 104;
G M Peeters, dienstknecht, naar
MaasheesOverloon.
ROERMOND. Op de Coöp Eiermijn
van Maandag was de aanvoer 4.000.000
eieren.
Groote eieren van f 6 70 tot f 7 70
Kleine eieren van f 6 10 tot f 6 60
Eendeneieren van f 6 80 tot f 7.60
VENLO. Op de Coop Veilingver-
eeniging van Maandag waren aange
voerd 1.370.000 eieren.
Groote eieren van t 6 90 tot f 7.70
Kleine eieren van f 6.20 tot f 6 9ü
Eendeneieren van f 6 20 tot f 6.70
Ganzeneieren van f 19 40
Kippeneieren per Kg. f 116
Burgerlyko Stand Maashees-Overloon.
GEBoREN: Johannes Maria, zoon van
J, HendriksRaymakers; Jacobus Ge
rardus, zoon van J. A BonantsDerkx;
Antonia Josephina, dochter van H. van
SchijndelBuets; Geertruda Josephs
Theresia, dochter van J H van Osch
—Bloemen; Antonius Hubertus, zoon
van H. PeetersPelzer; Joseph Heinrich,
zoon van G. RijndersDeckers; Thomas
Henricus, zoon van L MartensJans
sen; Adrians, dochter van Th. van
EisenGlephas.
OVERLEDEN: Lambert Lemmens, 53
jaar, echtg van Wilhelmina Eibers
Gerardus Ch. M. Derickx, 17 jaar,
wonende te Oostrum.
Niezen is gezond, zegt men. Of het
waar is, welen we niet, maar in elk
geval bezorgt het gewoonlijk een aan
genaam gevoel van opluchting. Alleen
als men erg verkouden is en verschei
dene malen achLereen moet niezen, als
het haast niet ophouden wil, dat ge
kriebel in den neus, dan wordt het
vervelend en verlangt men, dat er
spoedig een einde aan de prikkeling
komt.
Een veel verbreid gebruik bij het
niezen is, dat de hoorder de opmerking
maakt: «Zooveel dagen mooi weer"
naar het aantal keeren, dat er achter
een geniesd wordt. Niezen zou dus een
gunstig teeken zijn voor het komende
weer. Het is ons niet bekend, hoe men
daar aan komt.
Een ander gebruik, minstens even
algemeen, is de gelukwensch: »God
zegen jel" Bijna overal kan men dien
gebruikelijken gelukwensch hooren,
zoodra er iemand niest. En over den
oorsprong van die gewoonte is wel
het een en ander op te merken.
Volgens Aristoteles zeiden de Grie
ken reeds »Zeus helpeP En ook de
Men praat er 'uren over bezuiniging
en nog wat, om toch op alle mogelijke
wijze op de begrootingen te beknibbelen,
maar het blijft bij., praten. Als de
debatten na dagen lang iedereen te
hebben verveeld, behalve misschien de
praters zelf en de praatgrage gemeente,
die natuurlijk overal graag iets achter
zoekt, geëindigd zijn, bemerkt men ten
slotte, dat alles blijft bij het oude en
dat de gemeente financiën er geen zier
rooskleuriger zijn geworden.
Als ooit bewaarheid is het spreek
woord «praatjes vullen geen gaatjes"
dan is het wel bewaarheid geworden
op de gaatjes der gemeentelijke schat
kist, die door de ellenlange begrootings
praatjes, nog nooit zijn gevuld, eer het
tegendeel.
Met praten komt men er niet. En
dat zij, die in de openbare lichamen
het meeste praten, steeds de besten zijn,
is ook maar een praatje, dat geen
opgeld doet.
Van praten komt praten en hoe meer
ar gepraat wordt hoe meer het zakelijke
in den regel op den achtergrond geraakt.
Een praatal zijn is gevaarlijk, het
leidt zoo licht tot loslippigheid, tot het
zijn mond voorbij praten.
Als men eenmaal z'n mond voorbij
gepraat heeft is de zaak meestal met
het praatje niet meer goed te maken,
dat men het zoo niet bedoeld heeft.
De zucht om veel te praten leidt
onvermijdelijk tot kletspraat, lol
belangengemeenschap met de firma
Kletsmijer, Gemeijer en Co., die je
spoedig manen zal tot een »praatvaer"
een dier onuitstaanbare mijers, die je
galen in je sokken praat, doch in ieder
geval toch altijd nog te verkiezen is
boven een praatjesmaker
Maar vooral onthoudt dit: stoor je
nooit of nimmer aan de praatjes der
menschen.
De nieuwe haven te Venlo.
De uitvoering van de nieuwe haven
in de Maas te Venlo is gegund aan de
laagste inschrijverN. V. Aannemers»
bedrijf H. J. te Siepe te Winterswijk.
Spoedig zal met dit groote werk een
begin gemaakt worden
Twee personen verdronken.
Zondagavond was een viertal personen
in de Schie te Schiedam aan het varen,
toen ter hoogte van de glasfabriek «De
Bataaf" een tweetal hunner aan het
stoeien gingen.
Gevolg was, dal de 27jarige A. A. S.
en zijn meisje, de 21jarige M. O beiden
wonende te Schiedam, te water geraak»
ten. Beiden verdwenen onmiddellijk in
de diepte en werden als lijken opge»
haald.
Met een scheermes den hals
afgesneden.
Zaterdag heeft te Waddinxveen een
opzienbarende moord plaats gehad. De
25jarige fabrieksarbeider A. Koster had
reeds sedert lang oneenigheden met
zijn buurman Schotman, die steeds de
lijdende partij waa.
Zaterdag kocht Koster een flesch
sterken drank, dien hij achter elkaar
op dronk.
Daarop ging hij naar de woning van
Schotman. Deze was echter niet thuis.
Tegen diens schoonzuster zeide hij,
dat Schotman er aan moest.
Een weinig later ontmoette Schotman
Koster. De laatste trok een scheermes
en gaf hem twee sneden in den hals.
De baas brult harder 't Zal niel gaan,
Dat scheren 1" Driek likt z'n lippen,
Wijst dommelig naar zijn kalen bol
En gromt en mompelt: »Dan m.. aar
kn. ippeni"
Voor lieve menschen.
1. Kwaadspreken is valsche munt
in omloop brengen. Kwaadsprekers zijn
dieven die geen restitutie doen.
2. Probeer eens tien minuten over
iemand te spreken zonder kwaad van
hem t8 zeggen.
3 Van uzelf zegt ge niets dan goed,
van de anderen bijna niets dan kwaad.
Probeer het eens andersom en gij zult
werkelijk beter worden.
4 Er zijn evenveel manieren om
over iemand kwaad te spreken, als om
hem te bekijken. Neem steeds de
schoonste zij ie, gelijk de photograaf.
5. Ellendige dief, hoeveel zijt genu
rijker, nu ge andermans reputatie ge
stolen hebt?!
6. Aanroep God, terwijl ge aan uw
wagen trekt; Hij zal niet nalaten te
helpen slooten.
Eigenaardige uitzet.
Een verstandige vader reikte bij het
huwelijk zijner dochter zijn schoonzoon
een gevouwen papier over met de
woorden»Ziedaar de huwelijksgift
voor mijne dochter."
De jonge man sloeg het papier open
en las
«Uitzet voor mijne dochter.
Een zorgvuldige opvoeding, vrome
geest en gezond verstand fr 20 000
Niet pronkziek noch mode
lievend, naar schatting fr. 20.000
Deugdzaam, ordelievend en
spaarzaam, kennis van het
huishouden, wat zeker waard
is fr. 30 000
Geen zucht voor bal of
theater, wat geschat wordt op fr. 10.000
Zij is bekwaam in de hand
werken, bemint den arbeid,
zoodat zij modiste noch naai
ster noodig heeft, wat zeker
meer waard is dan fr. 10 000
Eindelijk in baargeld fr. 10 000
te zamen fr. 100 000
Misschien, zelfs waarschijnlijk had
de nieuwe schoonzoon liever dan al die
zorgvuldig geprijsde goede hoedanig
heden aanstonds fr. 100 000 in contan
ten ontvangen. Wij gelooven echter
niet, dat hij er beter mee af of geluk
kiger mee zou geweest zijn.
Niets zonder godsdienst.
Een Russisch spreekwoord zfgt: een
jongen vorst dienen en een vurig paard
roskammen zijn twee moeilijke dingen.
Jongelieden zijn jonge vorsten, en
vurige paarden, niet gemakkelijk te
breidelen, nog minder gemakkelijk te
roskammen.
Zonder diepen godsdienst kan men
niets bereiken.
Zelfs met den godsdiest is het moei»
lijk onze jongens binnen de perken
van don plicht te houden en moet men
zijsporingen en afwijkingen verwach»
ten.
Waartoe zou men dan zonder gods»
dienst komen?
Het zedelijk peil verlaagt zich naar
mate het godsdienstelijk gevoel vermin»
derd.
Waar het Evangeiie niet in eere
wordt gehouden, gaan de jeugdige
geslachten verloren in goddeloosheid
en zedenbederf.
Tot redding van de jeugd kunnen,
de ouders niets zonder den godsdienst^