Gewetensplicht inzake het betalen van belasting. De Kippenhouderij op het platteland Marktberichten. Niezen. Qemengde Berichten. dB "i-ijpuiiiJo jBuga autÏBra" voriJoudTriff' tusschen werkgever en werknemer, andere zedelijke gevaren, andere ont spanningsmiddelen, en zoo voort, te veel om op te noemen En dan nog dit: de tijd is voorbij dat men voor namelijk op het verstand inwerkte men wi! meer vorming van wil en gemoed; onze tijd schreeuwt om wils sterkte en gemoedsevenwicht. Wie moeten opvoeden Huisgezin, school, kerk en jeugdver eeniging. Huisgezin. Losser en losser wordt de band tusschen de jeugd, die we hier op het oog hebben, en het gezin, dat toch door den Schepper bedoeld ia als »het meest oorspronkelijke en natuurlijke instituut voor de opvoeding" ook in den rijpenden leeftijd Dat losser worden van den band is bedroevend Een bewijs echter dal anderen moeten helpen. Hoe Door zooveel mogelijk den invloed van het huisgezin te her stellen. Kerk. De opvoeding van het kind in den rijpenden leeftijd mee te helpen voltooien, is haar Goddelijke zending. Jeugdwerk is zielzorg, 't Is al te duide lijk om er nog verder over te praten. School. Hier wordt bedoeld de school van het voortgezet onderwijs Die nog heel wat anders te doen heeft dan eenige verstandelijke kennis en practische bekwaamheid aan te brengen. Iels wat door sommige ouders, en anderen, al te matig wordt begrepen. Jeugdvoreeniging. Patronaat en dgl. Vereer.igingen voor knapen en jongelieden. Een instelling die in den loop der jaren aldoor grooter is gewor den van beteekenis. Hoe de R. K. Jeugdvereeniging het meest doelmatig in te richten, dat is het gewichtige Vraagstuk, waarmee men zich de laatste jaren, onder bis schoppelijke auspiciën, zoo ernstig bezighoudt. De Vrije Jeugdvereeniging is dan ter vorming van de rijpende jeugd een aanvullend hulpmiddel Deze Vereeni» ging is natuurlijk niet een doel in zich Wie dat meenen (zooals praclisch vele jeugdige personen doen), die heb ben het mis. Waarom spreekt men van Vrjje Jeugdvereeniging, vrye jeugdvorming Omdat de deelname vrijwillig is Jawel, maar dat is van minder belang. Vry wordt ze genoemd aldus de bekende ZEw. Heer B. H. De Groot om de gevolgde werkwijze en om de verhouding tusschen leiders en leden. Wie bekend is met de zielkunde van de rijpende jeugd, weet dat zich in dien leeftijd openbaart een zucht naar vrijheid en zelfstandigheid. Dit is in zich een gezond verschijnsel. De opvoeding heeft immers ten doel het aankweeken van zelfstandigheid. Een persoonlijkheid moet de jongen worden. Het is slechts de groote kunst, die zucht naar vrijheid en zelfstandigheid goed te leiden. Wordt ze te veel onder» drukt, dan kan dat voeren tot verzet of tot het dooden van alle energie wordt er te veel voedsel aan gegeven; dan kan die zucht naar vrijheid gemakkelijk in bandeloosheid over» slaan. De Vrije Jeugdvereeniging nu wil aan dien drang naar zelfstandig» heid te gemoet komen door haar vorm van inrichting en wijze yan werkzaam heid, zoodat die drang bevrediging voor den bloei der ^ereenigin^ Nemen we eens een voorbeeld. Er zal een Missie-club zijn. Welnu, dan moeten Reglement en Leiding de leden terdege doen weten en gevoelen, dat het maar niet zoowat hetzelfde is of zij hun taak vervullen of veronachtzamen dat zij in Gods hand een werktuig zijn, waar van het afhangt of er meer of minder arme Heidenen het Eeuwig Geluk zullen smaken. Dan zullen zij er zich wél voor wachten om naar lust en luim den boel er bij neer te smijten en om alleen voor allerlei versnaperingen hun werkzaamheden te verrichten dan zullen ze rechtmatig fier zijn op hun verheven arbeid. 4e Zelfregeering Op dit stuk van 't heden bewandelde gebied liggen de voetangels en klemmen. Maar, die kunnen uit den grond worden getrok ken. De leiding moet zich het heft niet uit dö hand laten nemen anders kon het lemmer wel eens tegen haar worden gericht. Dit ecuter voor op gesteld, is het om de genoemde en nog andere redenen inderdaad zeer goed om de leden zooveel mogelijk deel te laten nemen aan het opstellen en het uit voeren van verordeningen en dgl., hen mee te laten besturen. Dan is er vanzelf meer belangstelling, meer hart voor de goede zaakdan wordt het een stuk van hun eigen leven. Het spreekt vanzelf dat er rekening moet worden gehouden met verschil van leeftijd. De belangstellende lezer heeft gemak» kelijk de volgende conclusie getrokken: Dal alles ia onmogelijk te bereiken met massasbijeenkomsten. Al kunnen de massa»bijeenkomsten gehandhaafd blijven. Het Nieuwe Werkprogram veronderstelt kleinere afdeelingen met clubleiders en groepleiders. Hierover later. Wordt vervolgd. De mensch is van naluurwege een sociaal wezenhij moet in gemeen schap leven, hij kan daar niet buiten, de natuur wil dat zoo. Alleen slaand kan hij zich niet aanschaffen wat noodig is voor zijn onderhoud noch voldoende zorgen voor de ontwikkeling van zijn geest en zijn gemoed ook een familie, aan haar eigen overgelaten, schiet hierin te kort. Het is bijgevolg noodzakelijk dat én de enkelingen én de gezinnen zich groepeeren in grooter vereenigingen, in de burgerlijke maat schappij. Aan deze er voor te zorgen alles zoo in te richten dat aan ieder der leden de stoffelijke en geestelijke goederen beschikbaar zijn die iedereen noodig heeft om een mensch-waardig leven te leiden. Om zijn zending te vervullen, om behoorlijk le kunnen zorgen voor het algemeen welzijr., heeft de Staat aan veel zaken te denken hij moet zijn grondgebied kunnen verdedigen tegen aanvallers van buiten daarvoor is een leger noodighij moet de orde hand haven, geschillen voorkomen of regelen: daarvoor moet hij beschikken over politiemacht, tribunalen, gevangenissen. Hij moet wetten uitvaardigen en doen uitvoeren, het land besturen dat vraagt een parlement, openbare besturen, een openbare macht. Waar het initiatief en de krachten der burgers te kort schieten of ontoereikend zijn, moet hij van al de goederen die op zijn grond» gebied liggen, van een betaling van de waarde der diensten, die de Staat ons bewijst, alsof men uen Staat moet be talen om dezelfde reden waarom men zijn beenhouwer, zijn bakker, zij a schoenmaker of zijn kleermaker be taalt, van een verzekeringspremie, die men aan den Staat moet betalen, omdat hij onze bezittingen beschermt. Dat alles houdt geen stand, dat alles schampt af op de echt-rationeele en christen opvatting van den Staat en zijn zending: de Stsat is geen naaml. vennootschap; de Staa' is een natuur noodzakelijke instelling om 't algemeen welzijn, En omdat ieder mensch door de natuur zelf gedwongen is lid te zijn van de burgerlijke maatschappij en naar zijn vermogen moet bijdragen om den Staat toe te laten zijn zending te vervullen, het algemeen welzijn te ver wezenlijken, daarom, en om geen andere reden, moet de burger belas tingen betalen. Aan Gesar moeten we geven wat aan Gesar toekomt, leert Christus in het evangelie. En als een trouwe weergalm van de leer en het gebod van Christus klinkt de stem van den heiligen Paulus in zijn brief aan de Romeinen «Alle menschen moeten aan da hoogste over heden gehoorzamen. Want alle gezag komt van God en de bestaande over heden zijn door God aangesteld Wie bijgevolg aan het gezag weerstaat, weerstaat aan de orde door God inge steld. De rede en da openbaring zijn het dus eens om te verklaren op zichzelf verplichten de belastingwetten in ge weten. Wordt vervolgd. door JOS. BOSHOUWERS te LENT. Het meubilair in het kippenhok. Wij kregen eene vraag van iemand uit Wanssum, die een nLuw kippen hok gaat bouwen, waarin een en ander gevraagd weid over het inwendige van het hok. Hij heeft eer.e teekening, model Horst, voor 2 maal 50 kippen, eo vraagt nu of het misschien beter is de zit stokken rechthoekig op de ramen aan te brengen, dus in de breedte even wijdig over den mestzolder. Men heeft hem verteld, dat de kippen zich dan beter over de zitstokken verdeelen. Op de teekening staan deze even wijdig aan de frontlijn aangegeven. Zoodanige installaties zijn er al zoo veel honderden, ook in deze omgeving, en ze voldoen zoo best, dat wij geen reden kunnen vinden er van af le wijken. Bovendien heeft men véél meer bokjes of schraagjes noodig. Het ver oorzaakt daarom allemaal meer werk, als men den mestzolder wil schoon maken. Soms worden de zitstokken gelegd op inkepingen. Maar dan heeft men weer veel meer van die inkepingen noodig en dat beteekent meer schuilplaatsen van ongedierte. Nu weet ik wel, dat de luis bij die inkepingen weg zal blijven, als ze maar voortdurend in de carboleuieum worden gezet. J W H Lin8sen, kleermaker, naar Eindho"en v Sppyckstraat 8; J A Moeskops, Pater, naar Woerden, Wilhelminaweg 13; L A van Ras en gezin, molenaar, naar Son; P J Vulling8, verpleger, naar Eind hoven, St. Ca'harinastraat 50. G Ebben, dienstbode,naar Maashees L. Janssen, chauffeur, naar Eind» hoven, Wilhelminaplein 5; C v d Berg, verpleegster, naar Gent; M J Landsbergen, idem, naar Gent; L Korsten, verpleger, naar Helder, Everlo 284; H v Oijen, idem, naar Eindhoven, Trompstraat 104; G M Peeters, dienstknecht, naar MaasheesOverloon. ROERMOND. Op de Coöp Eiermijn van Maandag was de aanvoer 4.000.000 eieren. Groote eieren van f 6 70 tot f 7 70 Kleine eieren van f 6 10 tot f 6 60 Eendeneieren van f 6 80 tot f 7.60 VENLO. Op de Coop Veilingver- eeniging van Maandag waren aange voerd 1.370.000 eieren. Groote eieren van t 6 90 tot f 7.70 Kleine eieren van f 6.20 tot f 6 9ü Eendeneieren van f 6 20 tot f 6.70 Ganzeneieren van f 19 40 Kippeneieren per Kg. f 116 Burgerlyko Stand Maashees-Overloon. GEBoREN: Johannes Maria, zoon van J, HendriksRaymakers; Jacobus Ge rardus, zoon van J. A BonantsDerkx; Antonia Josephina, dochter van H. van SchijndelBuets; Geertruda Josephs Theresia, dochter van J H van Osch —Bloemen; Antonius Hubertus, zoon van H. PeetersPelzer; Joseph Heinrich, zoon van G. RijndersDeckers; Thomas Henricus, zoon van L MartensJans sen; Adrians, dochter van Th. van EisenGlephas. OVERLEDEN: Lambert Lemmens, 53 jaar, echtg van Wilhelmina Eibers Gerardus Ch. M. Derickx, 17 jaar, wonende te Oostrum. Niezen is gezond, zegt men. Of het waar is, welen we niet, maar in elk geval bezorgt het gewoonlijk een aan genaam gevoel van opluchting. Alleen als men erg verkouden is en verschei dene malen achLereen moet niezen, als het haast niet ophouden wil, dat ge kriebel in den neus, dan wordt het vervelend en verlangt men, dat er spoedig een einde aan de prikkeling komt. Een veel verbreid gebruik bij het niezen is, dat de hoorder de opmerking maakt: «Zooveel dagen mooi weer" naar het aantal keeren, dat er achter een geniesd wordt. Niezen zou dus een gunstig teeken zijn voor het komende weer. Het is ons niet bekend, hoe men daar aan komt. Een ander gebruik, minstens even algemeen, is de gelukwensch: »God zegen jel" Bijna overal kan men dien gebruikelijken gelukwensch hooren, zoodra er iemand niest. En over den oorsprong van die gewoonte is wel het een en ander op te merken. Volgens Aristoteles zeiden de Grie ken reeds »Zeus helpeP En ook de Men praat er 'uren over bezuiniging en nog wat, om toch op alle mogelijke wijze op de begrootingen te beknibbelen, maar het blijft bij., praten. Als de debatten na dagen lang iedereen te hebben verveeld, behalve misschien de praters zelf en de praatgrage gemeente, die natuurlijk overal graag iets achter zoekt, geëindigd zijn, bemerkt men ten slotte, dat alles blijft bij het oude en dat de gemeente financiën er geen zier rooskleuriger zijn geworden. Als ooit bewaarheid is het spreek woord «praatjes vullen geen gaatjes" dan is het wel bewaarheid geworden op de gaatjes der gemeentelijke schat kist, die door de ellenlange begrootings praatjes, nog nooit zijn gevuld, eer het tegendeel. Met praten komt men er niet. En dat zij, die in de openbare lichamen het meeste praten, steeds de besten zijn, is ook maar een praatje, dat geen opgeld doet. Van praten komt praten en hoe meer ar gepraat wordt hoe meer het zakelijke in den regel op den achtergrond geraakt. Een praatal zijn is gevaarlijk, het leidt zoo licht tot loslippigheid, tot het zijn mond voorbij praten. Als men eenmaal z'n mond voorbij gepraat heeft is de zaak meestal met het praatje niet meer goed te maken, dat men het zoo niet bedoeld heeft. De zucht om veel te praten leidt onvermijdelijk tot kletspraat, lol belangengemeenschap met de firma Kletsmijer, Gemeijer en Co., die je spoedig manen zal tot een »praatvaer" een dier onuitstaanbare mijers, die je galen in je sokken praat, doch in ieder geval toch altijd nog te verkiezen is boven een praatjesmaker Maar vooral onthoudt dit: stoor je nooit of nimmer aan de praatjes der menschen. De nieuwe haven te Venlo. De uitvoering van de nieuwe haven in de Maas te Venlo is gegund aan de laagste inschrijverN. V. Aannemers» bedrijf H. J. te Siepe te Winterswijk. Spoedig zal met dit groote werk een begin gemaakt worden Twee personen verdronken. Zondagavond was een viertal personen in de Schie te Schiedam aan het varen, toen ter hoogte van de glasfabriek «De Bataaf" een tweetal hunner aan het stoeien gingen. Gevolg was, dal de 27jarige A. A. S. en zijn meisje, de 21jarige M. O beiden wonende te Schiedam, te water geraak» ten. Beiden verdwenen onmiddellijk in de diepte en werden als lijken opge» haald. Met een scheermes den hals afgesneden. Zaterdag heeft te Waddinxveen een opzienbarende moord plaats gehad. De 25jarige fabrieksarbeider A. Koster had reeds sedert lang oneenigheden met zijn buurman Schotman, die steeds de lijdende partij waa. Zaterdag kocht Koster een flesch sterken drank, dien hij achter elkaar op dronk. Daarop ging hij naar de woning van Schotman. Deze was echter niet thuis. Tegen diens schoonzuster zeide hij, dat Schotman er aan moest. Een weinig later ontmoette Schotman Koster. De laatste trok een scheermes en gaf hem twee sneden in den hals. De baas brult harder 't Zal niel gaan, Dat scheren 1" Driek likt z'n lippen, Wijst dommelig naar zijn kalen bol En gromt en mompelt: »Dan m.. aar kn. ippeni" Voor lieve menschen. 1. Kwaadspreken is valsche munt in omloop brengen. Kwaadsprekers zijn dieven die geen restitutie doen. 2. Probeer eens tien minuten over iemand te spreken zonder kwaad van hem t8 zeggen. 3 Van uzelf zegt ge niets dan goed, van de anderen bijna niets dan kwaad. Probeer het eens andersom en gij zult werkelijk beter worden. 4 Er zijn evenveel manieren om over iemand kwaad te spreken, als om hem te bekijken. Neem steeds de schoonste zij ie, gelijk de photograaf. 5. Ellendige dief, hoeveel zijt genu rijker, nu ge andermans reputatie ge stolen hebt?! 6. Aanroep God, terwijl ge aan uw wagen trekt; Hij zal niet nalaten te helpen slooten. Eigenaardige uitzet. Een verstandige vader reikte bij het huwelijk zijner dochter zijn schoonzoon een gevouwen papier over met de woorden»Ziedaar de huwelijksgift voor mijne dochter." De jonge man sloeg het papier open en las «Uitzet voor mijne dochter. Een zorgvuldige opvoeding, vrome geest en gezond verstand fr 20 000 Niet pronkziek noch mode lievend, naar schatting fr. 20.000 Deugdzaam, ordelievend en spaarzaam, kennis van het huishouden, wat zeker waard is fr. 30 000 Geen zucht voor bal of theater, wat geschat wordt op fr. 10.000 Zij is bekwaam in de hand werken, bemint den arbeid, zoodat zij modiste noch naai ster noodig heeft, wat zeker meer waard is dan fr. 10 000 Eindelijk in baargeld fr. 10 000 te zamen fr. 100 000 Misschien, zelfs waarschijnlijk had de nieuwe schoonzoon liever dan al die zorgvuldig geprijsde goede hoedanig heden aanstonds fr. 100 000 in contan ten ontvangen. Wij gelooven echter niet, dat hij er beter mee af of geluk kiger mee zou geweest zijn. Niets zonder godsdienst. Een Russisch spreekwoord zfgt: een jongen vorst dienen en een vurig paard roskammen zijn twee moeilijke dingen. Jongelieden zijn jonge vorsten, en vurige paarden, niet gemakkelijk te breidelen, nog minder gemakkelijk te roskammen. Zonder diepen godsdienst kan men niets bereiken. Zelfs met den godsdiest is het moei» lijk onze jongens binnen de perken van don plicht te houden en moet men zijsporingen en afwijkingen verwach» ten. Waartoe zou men dan zonder gods» dienst komen? Het zedelijk peil verlaagt zich naar mate het godsdienstelijk gevoel vermin» derd. Waar het Evangeiie niet in eere wordt gehouden, gaan de jeugdige geslachten verloren in goddeloosheid en zedenbederf. Tot redding van de jeugd kunnen, de ouders niets zonder den godsdienst^

Peel en Maas | 1929 | | pagina 8