Bij Examens en Openbaar Optreden
Keurig zittend Haar
lomersproeten -
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Fa. Stee
alle sopi
me;
a
Vergadering Venraysche
Middenstand.
Een on-uitgesproken
rede.
Is de man een slaaf
van de mode
Qemengde Berichten.
Marktbe
ra;
A. Darks,!
en alle ei st>
kolen i e
bn
Jac. "\ig
n.
M
blijft men kalm en helder door het gebruik van Mgnhardt's Zenuwtabletten. Glazen buisje 75 ct.
ruiters te V/eert en later nog een 500
gulden.
Maar Maarten Schenck van Nydeg-
gen, de beruchte krijgsoverste van
Blyenbeek eischte geld. Men moest
260 gulden en 7 stuyver naar Rijn-
berck zenden voor de vestingwerken,
waarbij men hier geen belang had
en 44 gulden en 9 stuyver als
cadeau voor den stadhouder. En het
wemelt in de gemeenterekening van
afpersingen door de garnizoen van
Oyen bij Broeckhuysen, Blyenbeeck,
Well, Nijmegen, te lang om te ver
halen.
Zelfs kwamen er dreigbrieven van
de schans te 's Gravenweert en van
Roermond. Men geraakte hoe langer
hoe dieper in den put en toch had
den de bewoners van Venray van
oorlogzuchtigheid nooit blijk gegeven
en waren tevreden onder de „domi
nantie van Z. Con. Matt."
Wij zien in 1602 tot onderzoek
der rekening of bij het afhooren op
8 Maart verschijnen
Jacob Rutgens, Johan Conin, Peter
Deckers, Ties van de Pas, Jan Cre-
mers in het raadhuis. Zij stelden toen
order op de betaling der gekochte
erven, wat voor de pacht der erven
de helft op Paaschdag de andere
helft op Sint Michiel moest gebeuren;
want er waren veel achterstallige
broeders bij. Zij zullen de gepachte
erven goed onderhouden. De ver
pachting, geschiedt bij kaarslicht.
Wanneer de kaars uitwaait of ver
dronk in den ongel, dan zou men
de kaars op nieuw aansteken en geen
twist daarover zijn. In 1605 moest
men voor het kruit en lood van het
Roermondsche garnizoen hoofdelijk
bijdragen, welke bijdragen nog niet
gering waren. De oproerige soldaten
of mutiniers vorderden steeds hoe
langer hoe meer. Van alle kanten
dreigde gevaar en de hoogeVenray-
sche toren begon hoe langer hoe
minder bebouwde landerijen rond
zich te zien. De boeren waagden
zich niet aan het met levensgevaar
bebouwen hunner landerijen, die
toch afgestroopt of verbrand werden.
Iedereen zal begrijpen dat de ge
meentekas steeds ledig was, dat
noodzakelijke gemeentewerken als
hand- en spandiensten niet uitgevoerd
werden, dat de boeren maar net
genoeg bouwden tot levensonderhoud
en den oogst nog verborgen. Van
welvaart was geen sprake meer.
Ieder oorlogsjaar bracht nieuwe
ellende en nieuwe afpersingen. Moord
en doodslag, plundering en brand
stichting waren aan de orde van den
tlag. Het getal der inwoners van
Venray, dat ongeveer 3000 bedroeg,
ging niet vooruit, vele vertrokken,
waar ze geen genoegzaam levens-
bestaan konden vinden niemand
zeker was. Geheel 'I land van Kessel,
eertijds zoo bloeiend, neigde ten
ondergang. Eerst eenige jaren bij het
12-jarig bestand kwam er rust en
kon Venray weer wat op adem komen,
alhoewel de schuld niet verminderde.
Wij zullen nu eenige toestanden
beschrijven uit verschillende tijd
perken, zooals wij die in de oude
papieren na konden gaan.
Wordt vervolgd.
Als men zoo nu en dan des morgens
slechts een weinig Purol even tusschen
de handen wrijft, dan wordt dit bij het
uitstrijken door de haren, onmiddellijk
daarin opgenomen en het gevolg hiervan
is dat na het kammen Uw haar den
geheelen dag keurig blijft zitten
Bespreking Auto-hand- en spandienst.
In de lunchroom van den heer Ver
heugen had de Middenstandsvereeni-
ging eene vergadering belegd voor de
autobezitters, om actie te voeren tegen
de hier ter plaatse ingevoerde auto-
spandiensten (belasting) ter welker
vergadering vrijwel alle autobezitters
W8ren opgekomen.
De heer Verheugen opende de ver
gadering met den christelijken groet
en sprak een hartelijk woord van wel
kom uit aan de belangstellenden, spe
ciaal tot de heeren Mr. Hees, rechtsk.
adviseur van den Bond van Bedrijfs
autohouders en Beerenborg, vertegen
woordiger van genoemden bond, die
op deze vergadering het woord zouden
voeren tegen de hier ingevoerde auto
belasting.
Mede een speciaal woord van welkom
werd gericht tot den Edelachtb. Heer
Burgemeester, die met meerdere leden
van den Raad gevolg hadden gegeven
aan de toegezonden uitnoodiging tot
bijwoning dezer vergadering, die was
belegd om door onderlinge bespreking
te geraken tol wegneming van even»
tueele grieven. Nadat de voorzitter de
hoop had uitgesproken, dat van de
gelegenheid tot debat 'n ruim gebruik
z ju gemaakt worden, gaf hij 't woord
aan Mr. Hees, die uit juridisch oog»
punt de handspan- en voerdiensten
naar haar aard onbillijk noemde.
In onzen modernen tijd moet he
vervoer niet meer lasten worden opge»
lagd, als er reeds door het Rijk in
alle mogelijke vormen op 't vervoer
per auto opgelegd zijn. De autohouders
immers worden reeds getroffen door
wegenbelasting, personeele helasting,
invoerrechten op wagens en benzine,
hoogere veer, brug en tolgelden, waar
tegenover voor de paardantractie geene
of zeer lagere uitgaven gevorderd wor
den. Naar sprekers meening worden de
autobezitters vaak onrechtvaardig ge
troffen, als men ziet hoe spoor en
tram met rentelooze voorschotten van
het Rijk worden aangelegd en in stand
gehouden. Als men ziet hoe 't Noord»
zeekanaal door het Rijk wordt gegra
ven en de belastingbetalers de kosten
moeten dragen. En toch zijn spoor,
tram en kanaal aangelegd ter. dienste
van handel en verkeer, waarvan zij
de beste lijnen in bezit namen, aan
de auto overlatende de minder drukke
streken, die echter, dank zij het toe
nemend autovervoer uit hun isolement
zijn verlost en nu ook deelen in den
voorspoed, die handel en verkeer aller
wege brengen.
Wat krijgen de automobilisten voor
hun in 1928 aan wegbelasling betaalde
8 millioen en voor de in 1929 geraamde
9 millioen
Komt bij al die lasten nog een
plaatselijke belasting, dan doet dit den
beker overloopen. Bovendien doet den
vorm van hand en spandiensten sterk
denken aan middeleeuwsche heeren»
diensten, die toch zeker iu het kader
van onze moderne maatschappij aller»
minst op zijn plaats zijn, al is een
dergelijke belasting bij de gemeentewet
toegelaten. Spreker heeft eerbied voor
het vernuft, waarmede de Venraysche
verordening is in elkaar gezet en hoe
dit bestuur buiten botsing is gebleven
met de Wegenbelastingwet. Maar zou
het bestuur der gemeente Venrsy dat
een uitgebreid wegennet te onderhou
den heeft, en het ook goed doet, van
meening zijn, dat er geld in 't laadje
moet komen, dan adviseert spreker de
reeds zwaar getroffen automobilisten
te ontzien en de paardentractie, die
ook veel aan de wegen bederven, wat
zwaarder belasten.
Hopende dat de vervoerdienst niet
meer gehandhaafd zal blijven, sloot
spr. zijn aandachtig gevolgde rede,
waarvoor de Voorzitter hem namens
de vergadering dank zegt.
Hierna voerde de heer Beerenborg
het woord, dia hulde bracht* aan de
Middenslandsvereeniging voor 't initia»
tief tot deze vergadering, waarvan hij
tengevolge van het gemeenschappelijk
overleg hetzelfde resultaat verwacht
als in Helden-Panningen, waar de be»
lasting daags na de vergadering werd
opgeheven. Spr. zegt, dat alleen in
Venray nog een dergelijke belasting
bestaat (Onjuist Red) en zelfs in
Deurne bestaat ze niet, waar toch ook
een groot wegennet is. Da B.B N. aaat
niet op kleine dingen, maar moet toch
prote3teeren tegen een belasting als
deze, die indruist tegen de moderne
begrippen en een sta in den weg vormt
voor het autobezit, dat handel en ver»
keer in elke gemeente bevordert en
daarmede de' welvaart van 'n gemeente
opvoert, hetgeen hij ook het vooruit»
gaande Venray gearne toewenscht.
De Voorzitter dankt spr. voor zijne
rede, die applaus verwierf.
De heer van Rhee, Castenray, merkt
op, dat ook hij als autobezitter de
wegen mee kapot jaagt, en het dus
billijk vindt, dat hij ook in het herstel
en onderhoud der wegen bijdraag'
Bovendien moet de Burgemeester ook
de boeren, die in Venray de sterkste
partij zijn, ter wille zijn en de belas
ting invoeren, terwijl men, als men
eenmaal Raadslid is en dit wil blijven,
ook voor de verordening stemmen
moet.
De heer Beerenborg vindt, dat men
zich niet zoo gemakkelijk van een
zaak als deze kan afmaken.
Dö heer Poels deelt mede, dat hij
was opgeroepen om 3 M3 grint te
vervoeren en vroeg of hij deze grint
ook moest opladen, waarop Mr. Hees
antwoordt, dat het niet de bedoeling
was om tekst en uitleg van de veror
dening te geven, maar toch wil hij
wel als zijn meening te kennen gever,
dat een opgeroepene ook verplicht was
de grint te laden en te lossen.
Hierna voerde de Edelachtb. Heer
Burgemeester het woord en deed in
een zakelijk betoog de moeilijke toestand
der gemeente uitkomen, waarin deze
door het verkeer gebracht wordt. Hij
dankt de vorige sprekers voor de wijze
waarop deze aangelegenheid is behan
deld en wil op zijn beurt op enkele
feiten wijzen. Waar gewezen is op
Deurne, waar geen hand-en spandienst
bestaat, moet er bij gezegd worden,
dat in Brabant een aparte wegbelasting
bestaat, die afkomstig is van de
Paardenbelasting in die Provincie.
Venray met zijn groot wegennet zag
geen enkele weg overgenomen door
het Rijk of van Provinciaal belang
verklaard, alleen voor den Stationsweg
had men met moeite in plaats van de
gebruikelijke 25 of 35 procent subsidie,
50 procent gekregen. Of deze verhoogde
subsidie .nu wsl een voordeel voor de
Gemeente is geweest, durfde hij te
betwijfelen, waar zooveel bezwarende
bepalingen tot het verkrijgen van een
betere weg hieraan verbonden waren.
Het Gemeentebestuur heeft dan ook
alleen die verhoogde subsidie aange
nomen om den Stationsweg meer
modern te kunnen aanleggen. Dank
baar h«eft Spreker gehoord, dat de
vorige Sprekers zich vol lof uitlieten
over den toestand der wegen in deze
gemeente. Maar hij wil daarbij wijzen
op hel feit, dat de meeste wegen alleen
in onderhoud bij de Gemeente, worden
stukgereden door de automobilisten
van elders. Spreker zou wel tollen
willen zetten op een weg als Venray
Deurne, alleen als middel om te weten
te komen, hoeveel vreemde auto's er
gebruik van maken. Spreker noamt de
ingestelde belasting een noodzakelijk
kwaad, waarvan tot onderhoud der
wegen een dankbaar gebruik gemaakt
wordt, in overleg met de aangeslagenen,
welke belasting hij nog eerder zou
uitbeiden dan inkrimpen. Als men er
oplet, hoe weinigen zich van hun
aanslag afkoopen, doch in natura hun
verplichtingen voldoen, dan komt men
tot de overtuiging, dat ieder Venrayer
van het noodzakelijke van een der
gelijke bslasting in deze Gemeente
overtuigd is.
Tengevolge hetafschaffen der paarden
en het aanschaffen van auto's, kwam
er zoo langzaam aan tekort aan voer»
dienst, terwijl door die omzetting de
oorspronkelijk aangeslagenen buiten de
belasting vielen, dat door velen als
een onrecht werd gevoeld, waarop
uitbreiding der voerdiensten tot de
auto's werd ingesteld.
Om nu deal of niet rentabiliteit van
een bedrijf te laten afhangen van het
beslaan dezer verordening, vindt spr
wel wat sterk. Men moet bedenken,
Venray deed veel voor de wegen, mag
dus ook wel wat vragen, er op lettende
hoe Venray door de Regeering in de
wegenpolitieK is gedupeerd. Men mag
over de mate van billijkheid der ver»
ordening twisten, de verordening on»
rechtvaardig noemen, mag niet.
De Voorzitter dankte spr. voor zijne
verdediging.
Mr. Hees hierop het woord verkrij»
gende, verklaarde met een bezwaard
gemoed naar Venray gekomen te zijn,
en „hij er speciaal voor moest zorgen,
door een verordening af te kammen,
niet den schijn moest wekken ook het
college van bestuur af te kammen.
Het gemeentebestuur deed veel in het
belang van Venray en van het verkeer,
maar de automobilisten in Venray
kunnen toch niet helpen, dat ook vBn
elders komende auto's van deze mooie
wegen gebruik maken.
Hij heeft er alleen op willen wijzen,
dat het niet aangaat om na al die be
lastingen, waardoor de autobezitters
reeds getroffen worden, ook nog een
plaatselijke belasting te dulden. Hij
blijft bij zijn in den aanvang gegeven
advies: laat de auto's vrij en belast de
pearden-tractie meer.
Hierna voerde de Heer Beerenborg
het woord en bracht hulde voor de
mooie wegen, die in Venray aangelegd
zijn, maar de Bond is als Bond tegen
elke belasting en huldigt het princiep:
geen man en geen cent. Bij de Jasten,
die het autoverkeer draagt wijst spreker
nog op de keuringen en dergelijke.
Wat nu het voorstel van een tol op
den weg DeurneVenray aangaat,
spreker denkt dat Venray met zijn
intercommunaal verkeer wel schade
daarvan zou ondervinden.
De Burgemeester wijst er op, hoe
Venray onrechtvaardig in de wegen-
politiek is behandeld en gaarne wil hij
voor de Gemeente de hulp aanvaarden
van den Bond, die op dergelijke mis
standen wijzen kan. Zou de Regeering
hare politiek veranderen, dan zal Venray
dit voorbeeld volgen kunnen
Hierna verliet de Heer Burgemees
ter de vergadering.
De Heer Derksen meent dat de
Burgemeester voor de begrooting circa
f 1000 tekort komt, en nu vindt hij het
onbillijk dat hij als kleine Midden
stander bijna 1/20 deel in dat te kort
mo6t dragen.
De Heer Fonck vroeg of hem kon
worden opgelegd kiezel in Rotterdam
te halen, waarop Mr. Hees antwoordt,
dat als maatstaf geldt, dat wat men op
een dag kan doen.
De Heer van Haren meent, dat het
bij deze verordening wel degelijk om
de centen te doen is en het nu toch
niet aangaat deze te halen uit de beurs
van een bepaalde groep personen.
Verder heeft hij bezwaar om in een
luxe-wagen werklieden te vervoeren,
waarop de wagen nu eenmaal niet in
dienst gesteld is.
Hierna leest de Voorzitter eene motie
voor, die aan het Gemeentebestuurzal
worden gezonden teneinde de gewrsakce
belasting te doen opheffen, waarna de
vergadering met den gewonen groet
gesloten werd.
dwijnen spoedig door een pot
De spreker stond op het spreekge
stoelte voor de vergadering, schonk
uit een karaf zich een glassje water
in, zette even z'n lippen aan den rand
van het glas en het glas zelf daarr.a
aan den rsnd van het spreekgestoelte,
schouwde daarna minzaam in de
wachtende oogen der vergadering,
wachtte nog even, kuchte, glimlachte
en sprak
Geachte Vergadering I Deze vergade
ring is belegd tegen bet vergaderen
Thomas van Kempen zegt in den aan
hef van het 10de hoofdstuk van het
eerste boek der Navolging Menschen,
het handelen over wereldsche gebeur
tenissen hindert erg, al worden zij ook
met een eenvoudig goede meening ter
sprake gebracht. Daarom geachte ver
gadering, zou ik gaarne meteen willen
verzoeken, onmiddellijk naar huis te
gaan, doch omdat ik eenige uren
noodig heb, om u zoodanig van de
wijsheid van Thomas' woorden te
overtuigen, dat gij niet alleen dezen
avond meent goed te doen, u aan
elkanders vertoon te onttrekken, maar
ook in de toekomst steeds Thomas
wijze woorden Ier harte zult nemen en
toepassen, verzoek ik u nog even te
blijven.
Dikwijls, geachte toehoorders, argu
menteert een levend voorbeeld meer
dan het meest wijze en best bedoelde
woord en daarom ben ik zoo vrij, mij
zelf aan u voor te stellen als een
levend argument tegen het overdreven
vergaderen en het houden van meetings.
Feitelijk ben ik een vat vol argu
menten tegen het sterk geprononceerde
tijdsexces van de vergadering in-het
algemeen.
Eerst, geachte vergadering was ik
een gelukkig mensch Ik leefde naast
mijn goede vrouw, die mij eiken avond
met zachte hand m'n pantoffels, m n
avondblad en m'n thee toeschoof, om
daarna terwijl ik zelf wat las, en me
haar keuvelde, tegenover me aan tafel
plaats te nemen, de kapotte broek van
m'n lieven lummel van ongeveer zes
te restaureeren of te breien aan de
sokjes van onzen jongsten die middeler
wijl kraaide in z'n wieg. Nergens tikte
het klokje zoo heerlijk, als op mijn
eigen schouw.
Want, geachte vergadering, dit allee
ia niet meer. M'n bengel van zes is
geworden een jongeling van twintig en
de toenmalige schreeuwer in de wieg
is thans een uit de kluiten gewassen
knaap, die vandaag over drie weken
vijftien wordt. En beide, de jongens en
m'n vrouw en ik zelf, we zijn gegrepen
door den stroom van dezen tijd, opge
jaagd, opgejaagd door de luide machts-
apreuken, die alom weerklinken en die
gij ellen kent: actie, organisatie,
vereeniging8leven, mannen en vrouwen
van de daad, mobiel zijn, schouder
aan schouder voorwaarts en al die
fraaiigheden meer. We zijn daardoor,
zeg ik, opgejaagd van onzen eens zoo
geliefden huiselijken haard.
Des Zondags is mijn jongste uit
patronaten en de oudste uit voetballen
ik zelf presideer de bonds bijeenkomst
of wat anders, en m'n vrouw is zielig
in d'r eentje thuis, moet thuis blijven.
Des Maandags zit ik ja, terecht
zegt de Prediker: wee den eenzamo I
des Maandags zit ik in m'n eentje
thuis te kniezen m'n vrouw is pen-
ningmeesteressa van 't Wit Gele Kruis
en gaat ter vergadering, m n oudste
jongen zit notulen te schrijven in een
rookerig lokaal, waar de voetba.ver
eenigicg de match voor den a s Zondag
bespreekt en mijn jongste jongen heeft
een fuifje-met bal-na van de schoolver-
eeniging.
Den volgenden dag zit ik in de
bijeenkomst van de Kamer yan Koop
handel m'n vrouw presideert, de
hemel weet waar, de bijeenkomst van
het comité tot uitroeiing der ekster-
oogen van de inboorlingen van Kam-
schatka m'n oudste jongen houdt een
lezing voor een litteraire clubde
jongste komt me morgen in kleuren
en geuren vertellen de reuzenfilm in
de bioscoop, van den reuzenkerel die
zoo reuzen knokte.
De volgende dagen der week Kies
vereeniging voor m'n vrouw, zoowel
als voor mij; Mariabond voor mijn
vrouw, vergadering van de burgerwacht
Recht en Orde, Oranjevereeniging,
Vereeniging tot bevordering van Vreem
delingenverkeer, Marktbelangen, Be
houd van Natuurschoon, Roode Kruis,
Geel-Witte Kruis, commissies voor dit
en commissies voor dat en op de
Zondagen, demonstraties hiervoor en
meetings daar voor 1
Geachte vergadering I Het vergade
ringswee is gestegen over m'n lippen
en als ik niet al m'n krachten inspan
om er aan te ontkomen, ga ik er kopje
in onder, finaal, ik en m'n gezin. Ons
gezinsleven bankroeleert. Straks zal het
komende geslacht de plaats van bet
voorbijgegane innemen en zelfs niet
bij herinnering weten wat het gezirs
leven is en moet zijneen centrum
van liefde en opvoedende kracht. Per
saldo krijgen we een maatschappij
van menschen die bezwijken aan
gelegenheidsfrssen en al de fraaie
sociale verbeteringen zullen stranden
op de klippen van de onderste boven
gekieperde restanten van wat eens het
gezinsleven was. De ziel der maat
schappij, het goede gezinsleven, de
kweekerij van practische deugden zal
ontbreken I
Geachte vergadering, ik besluit met
het indienen van de volgende motie
Voorstanders van geregeld gezins
leven, in vergadering bijeen, gehoord
de uiteenzetting van den onheil etich
tonden zelfkant van het tegenwoordige
vergaderwezen, dat het gezinsleven in
ernstige verdrukking brengt; besluiten
nooit meer een vergadering bij te
wonen en gaan onmiddellijk uiteen en
naar huis N. H. Ct.
Doorzitten TTf, /vv
Slukloopen J3TTI«|)T
Zonnebrand I U4IVIJ
Dezer dagen hebben we de vraag
gesteld, of de vrouw tegenwoordig nog
een slavin is van de mode.
Het antwoord was ondubbelzinnig
ja, ondanks het niet te loochenen feit,
dal de moderne vrouw in vergelijking
met haar ouderwetsche zuster een
voudig en onopvallend gekleed gaat.
En in dit ja lag tevens opgesloten,
dat ook de man thans een slaaf is van
de mode, wijl hij degene is, die de
tallooze rekeningen moet betalen. Maar
dit blijkt bij nadere overweging nog
niet alle3. De man is ook in een ander
opzicht de slaaf van de mode en wel
in hoogst eigen persoon.
De man wordt even goed door de
mode getyranniseerd als de vrouw. En
hij lijdt er het meest onder.
De paar intens warme dagen, die
achter ons liggen, hebben het ons
terdege doen voelen.
Ze zijn voor den man, die netjes"
voor den dag wilde komen, een ware
marteling geweest.
En alleen, omdat hij aan een mode
vasthoudt, die volgens moderne begrip
pen eigenlijk niet eens meer mode
genoemd mag worden, daar ze zoo oud
is als de weg van Kralingen.
De kleeding, die de man draagt,
wordt gevormd door ware antiquiteiten,
die uit de zeventiende en achttiende
eeuw stammen. Om het gruwelijkste
marteltuig er van te noemen: de ge-
kleede jas, hij is een relikwie uit den
tijd onzer overgrootouders.
Van boordenknoopjes, stijve hemden
etc pralen we niet, uit vrees, dat
sommige lezers een aanval van deli
rium zullen krijgen.
De moderne man laten we het
bekennen is ten slotte nog meer
slaaf van de mode, dan de moderne
vrouw slavin. En dit uit heel andere
overwegingen. De vrouw is slavin door
haar ongebreidelde zucht naar ver
andering. Terwijl de man zich onder
het juk van de mode kromt tengevolge
van zijn teugelloos conservatisme.
Elk stuk, dat hij draagt, is er op
berekend, om hem lichamelijk en
geestelijk te kwellen.
Zijn onderkleeding is heden ten dage
nog van het soort, waaraan de oude
Romeinen de barbaren herkenden.
En neem dan eens een volmaakt
monstrum als een vest. Het dient
nergens toe en heeft slechts één be
hoorlijke zijde, 't Is zóó monsterachtig,
dat elke fatsoenlijke man ofschoon
onbewustzich zou schamen, om
zich in zijn vest aan een dame te ver-
toonen.
De stijve boordjes zijn heelemaal
onmogelijke dingen. Men zegt wel
eens, dat de mannen nu eenmaal
boorden moeten dragen, aangezien ze
zulke leelijke halzen hebben. Maar
hoe kan dit anders, nadat ze dit
lichaamsdeel honderd vijftig jaar lang
in een dwangbuis hebben gestopt...
De man sluit zijn lichaam absoluut
van de zon af. Hij heeft zeven huiden,
net als een hasa, vertelde onlangs een
vrouw in een Duitsch bladzijn flanel,
zijn overhemd, zijn vest, zijn colbert,
de voering van zijn colbert, zijn over
jas en de voering daarvan. Men heeft
eens bij een man eeii buitengewoon
lichtgevoelig stuk film op zijn huid
geplakt en hem een paar dagen in de
zon laten rondloopen. De film verander
de niet. Ze zag er tenslotte precies
eender uit, alsof ze al dien lijd in een
donkere kamer had gelegen....
Is het wonder, dat de man er steeds
onappetijtelijker uit gaat zien en in
aesthelisch opzicht werkelijk bij de
vrouw afsteekt?
Waarom draagt de man in zijn ge
wone doen g88n pull-over en een
wijden pofbroek, die hem van de
bekommernissen over de chipue vouw
afhelpt?
Wanneer een man ergens een spijker
moet inslaan, dient hij eerst zijn jas
en zijn vest uit te trekken, teneinde
zich eenigszins vrij te kunnen bewegen.
Is dit niet uitermate belachelijk?
Het treurige is, dat de man, als
goeie lobbes, zich nog heel lang door
de mode, die niet eens mode is, zal
laten koejenesren.
Hij knoopt liever de tien knoopen
van zijn vest dicht en de drie van zijn
colbert, om van de knoopen van
andere kleedingstukken niet eens te
spreken, dan dat hij eenvoudig een
pullover aantrekt.
Als het op slavernij van de mode
aankomt, is het met den man even
erg, zoo niet erger, gesteld als met de
vrouw, die heeft er tenminste nog
pleizier van....
Ernstige aanrijding.
Te Swalmen is Zondagavond de
25-jarige landbouwersknecht P., door
den auto van den heer V., aldaar
aangereden. Met een diepe hoofdwonde
en een hersenschudding is de man
naar het Louisahuis te Roermond
overgebracht.
n Accuraat loopend horloge
Een
Te Heel werd
huisdeur van het
kistje gevonden,
levend pas geborL
het vrouwelijk gear
Ernstig
Maandagmiddag,
is te Geldrop op
Weg, nabij het
auto ongeluk gebeil
Een Fordruck
neming van der N
Zjren
half
Evens'
*n en
3G.
neen r
die op weg was
reed in zeer sni
bakkerswagen,
stond. Een 100
bestuurder, de
mans uit Heli|ti
meer houden en
sloeg daarna on|
dwars over den
stuurder werd ui|
gerd en bekwam
Kapelaan Völker
Geldrop waren
en verleenden
kundige hulp.
De chauffeur is
toestand per ziek<(
van der Heulen
het ziekenhuis ti
bracht.
Weinijj
Na herhaalde 01
voor de betrekki
aan de openbare
slechts 1 solicitant
lito or
Helm
fcnaw*
flkegen
den
r ko
D
i beidte;
g^n
uur
b<
ten a
in. D<
fn ge
èlfracl
D Er]
ir pla
gei
emsl
de fi
jtven
ovi
pjheeft
derw
Scha
d-
gpen:
mita
Het wed
Blijkens mededf!
Ned. Met. Inst. te
deld over de
ochtendtemperatuu]
te laag. De afwijk!
dekade 2 graad
grootste afwijkingen
den 4en, met 5,5
den 227en met 6,5
De gemiddelde
was 1 graad bovenl
delde minimum lel
maal. Te De Bip
een minimum teq
graad onder het
De laagste die ge|
waarnemingsreeks
komen. De derde|
dagen met een mi
boven 25 graad,
belangrijk benedej
Noord Oosten van
65 procent van de
in Zeeland en
het overige deel
De Bilt werden
waargenomen tegei
Door een ai^i
Zondag is dB
bouwer G. v. d.
meente Barnevell
rijwiel uit de keij)i
auto geraakt en
De wielrijder stak,
te geven, den i
automobilist geen
het
ba ge
iationi
id Ge
de d
•maal
voc
e
norn
pera
de ge
W88
den
van
^fgeli
80-ji
j voi
telde
tbpers
ilag
Ir
jiel 5
nleveel
Limtocen
3jocen
2innes<
iiüaal.
ROERMOND.
van Maandag was
eieren.
Groole eieren val
Kleine eieren va
Eendeneieren vatot f
VENLO. Op djeilin
eeniging van Mafen a
voerd 1.800.000 eiei
Groote eieren va Dl f
Kleineeieren vaiot f
Eendeneieren va ot f
Ganzeneieren va ot f
Kippeneieren peil.
|VOOI
beveelt
het mak
schoenen le
t>o nd
riett
NETJES 31L:
HAI
in klein lede
op pakhui iten
Overl eg'
Desverlanjn hi
zorgen.
Swan tont
FIRMA VAM
choc
lich
ivond
fige
Pplaai
hij
ndei
ge.
Pig te
odal
ft
Eist
6 75
lot f
|ot f
NCI