Bij Examens en Openbaar Optreden Keurig zittend Haar lomersproeten - Sprutol. Bij alle Drogisten. Fa. Stee alle sopi me; a Vergadering Venraysche Middenstand. Een on-uitgesproken rede. Is de man een slaaf van de mode Qemengde Berichten. Marktbe ra; A. Darks,! en alle ei st> kolen i e bn Jac. "\ig n. M blijft men kalm en helder door het gebruik van Mgnhardt's Zenuwtabletten. Glazen buisje 75 ct. ruiters te V/eert en later nog een 500 gulden. Maar Maarten Schenck van Nydeg- gen, de beruchte krijgsoverste van Blyenbeek eischte geld. Men moest 260 gulden en 7 stuyver naar Rijn- berck zenden voor de vestingwerken, waarbij men hier geen belang had en 44 gulden en 9 stuyver als cadeau voor den stadhouder. En het wemelt in de gemeenterekening van afpersingen door de garnizoen van Oyen bij Broeckhuysen, Blyenbeeck, Well, Nijmegen, te lang om te ver halen. Zelfs kwamen er dreigbrieven van de schans te 's Gravenweert en van Roermond. Men geraakte hoe langer hoe dieper in den put en toch had den de bewoners van Venray van oorlogzuchtigheid nooit blijk gegeven en waren tevreden onder de „domi nantie van Z. Con. Matt." Wij zien in 1602 tot onderzoek der rekening of bij het afhooren op 8 Maart verschijnen Jacob Rutgens, Johan Conin, Peter Deckers, Ties van de Pas, Jan Cre- mers in het raadhuis. Zij stelden toen order op de betaling der gekochte erven, wat voor de pacht der erven de helft op Paaschdag de andere helft op Sint Michiel moest gebeuren; want er waren veel achterstallige broeders bij. Zij zullen de gepachte erven goed onderhouden. De ver pachting, geschiedt bij kaarslicht. Wanneer de kaars uitwaait of ver dronk in den ongel, dan zou men de kaars op nieuw aansteken en geen twist daarover zijn. In 1605 moest men voor het kruit en lood van het Roermondsche garnizoen hoofdelijk bijdragen, welke bijdragen nog niet gering waren. De oproerige soldaten of mutiniers vorderden steeds hoe langer hoe meer. Van alle kanten dreigde gevaar en de hoogeVenray- sche toren begon hoe langer hoe minder bebouwde landerijen rond zich te zien. De boeren waagden zich niet aan het met levensgevaar bebouwen hunner landerijen, die toch afgestroopt of verbrand werden. Iedereen zal begrijpen dat de ge meentekas steeds ledig was, dat noodzakelijke gemeentewerken als hand- en spandiensten niet uitgevoerd werden, dat de boeren maar net genoeg bouwden tot levensonderhoud en den oogst nog verborgen. Van welvaart was geen sprake meer. Ieder oorlogsjaar bracht nieuwe ellende en nieuwe afpersingen. Moord en doodslag, plundering en brand stichting waren aan de orde van den tlag. Het getal der inwoners van Venray, dat ongeveer 3000 bedroeg, ging niet vooruit, vele vertrokken, waar ze geen genoegzaam levens- bestaan konden vinden niemand zeker was. Geheel 'I land van Kessel, eertijds zoo bloeiend, neigde ten ondergang. Eerst eenige jaren bij het 12-jarig bestand kwam er rust en kon Venray weer wat op adem komen, alhoewel de schuld niet verminderde. Wij zullen nu eenige toestanden beschrijven uit verschillende tijd perken, zooals wij die in de oude papieren na konden gaan. Wordt vervolgd. Als men zoo nu en dan des morgens slechts een weinig Purol even tusschen de handen wrijft, dan wordt dit bij het uitstrijken door de haren, onmiddellijk daarin opgenomen en het gevolg hiervan is dat na het kammen Uw haar den geheelen dag keurig blijft zitten Bespreking Auto-hand- en spandienst. In de lunchroom van den heer Ver heugen had de Middenstandsvereeni- ging eene vergadering belegd voor de autobezitters, om actie te voeren tegen de hier ter plaatse ingevoerde auto- spandiensten (belasting) ter welker vergadering vrijwel alle autobezitters W8ren opgekomen. De heer Verheugen opende de ver gadering met den christelijken groet en sprak een hartelijk woord van wel kom uit aan de belangstellenden, spe ciaal tot de heeren Mr. Hees, rechtsk. adviseur van den Bond van Bedrijfs autohouders en Beerenborg, vertegen woordiger van genoemden bond, die op deze vergadering het woord zouden voeren tegen de hier ingevoerde auto belasting. Mede een speciaal woord van welkom werd gericht tot den Edelachtb. Heer Burgemeester, die met meerdere leden van den Raad gevolg hadden gegeven aan de toegezonden uitnoodiging tot bijwoning dezer vergadering, die was belegd om door onderlinge bespreking te geraken tol wegneming van even» tueele grieven. Nadat de voorzitter de hoop had uitgesproken, dat van de gelegenheid tot debat 'n ruim gebruik z ju gemaakt worden, gaf hij 't woord aan Mr. Hees, die uit juridisch oog» punt de handspan- en voerdiensten naar haar aard onbillijk noemde. In onzen modernen tijd moet he vervoer niet meer lasten worden opge» lagd, als er reeds door het Rijk in alle mogelijke vormen op 't vervoer per auto opgelegd zijn. De autohouders immers worden reeds getroffen door wegenbelasting, personeele helasting, invoerrechten op wagens en benzine, hoogere veer, brug en tolgelden, waar tegenover voor de paardantractie geene of zeer lagere uitgaven gevorderd wor den. Naar sprekers meening worden de autobezitters vaak onrechtvaardig ge troffen, als men ziet hoe spoor en tram met rentelooze voorschotten van het Rijk worden aangelegd en in stand gehouden. Als men ziet hoe 't Noord» zeekanaal door het Rijk wordt gegra ven en de belastingbetalers de kosten moeten dragen. En toch zijn spoor, tram en kanaal aangelegd ter. dienste van handel en verkeer, waarvan zij de beste lijnen in bezit namen, aan de auto overlatende de minder drukke streken, die echter, dank zij het toe nemend autovervoer uit hun isolement zijn verlost en nu ook deelen in den voorspoed, die handel en verkeer aller wege brengen. Wat krijgen de automobilisten voor hun in 1928 aan wegbelasling betaalde 8 millioen en voor de in 1929 geraamde 9 millioen Komt bij al die lasten nog een plaatselijke belasting, dan doet dit den beker overloopen. Bovendien doet den vorm van hand en spandiensten sterk denken aan middeleeuwsche heeren» diensten, die toch zeker iu het kader van onze moderne maatschappij aller» minst op zijn plaats zijn, al is een dergelijke belasting bij de gemeentewet toegelaten. Spreker heeft eerbied voor het vernuft, waarmede de Venraysche verordening is in elkaar gezet en hoe dit bestuur buiten botsing is gebleven met de Wegenbelastingwet. Maar zou het bestuur der gemeente Venrsy dat een uitgebreid wegennet te onderhou den heeft, en het ook goed doet, van meening zijn, dat er geld in 't laadje moet komen, dan adviseert spreker de reeds zwaar getroffen automobilisten te ontzien en de paardentractie, die ook veel aan de wegen bederven, wat zwaarder belasten. Hopende dat de vervoerdienst niet meer gehandhaafd zal blijven, sloot spr. zijn aandachtig gevolgde rede, waarvoor de Voorzitter hem namens de vergadering dank zegt. Hierna voerde de heer Beerenborg het woord, dia hulde bracht* aan de Middenslandsvereeniging voor 't initia» tief tot deze vergadering, waarvan hij tengevolge van het gemeenschappelijk overleg hetzelfde resultaat verwacht als in Helden-Panningen, waar de be» lasting daags na de vergadering werd opgeheven. Spr. zegt, dat alleen in Venray nog een dergelijke belasting bestaat (Onjuist Red) en zelfs in Deurne bestaat ze niet, waar toch ook een groot wegennet is. Da B.B N. aaat niet op kleine dingen, maar moet toch prote3teeren tegen een belasting als deze, die indruist tegen de moderne begrippen en een sta in den weg vormt voor het autobezit, dat handel en ver» keer in elke gemeente bevordert en daarmede de' welvaart van 'n gemeente opvoert, hetgeen hij ook het vooruit» gaande Venray gearne toewenscht. De Voorzitter dankt spr. voor zijne rede, die applaus verwierf. De heer van Rhee, Castenray, merkt op, dat ook hij als autobezitter de wegen mee kapot jaagt, en het dus billijk vindt, dat hij ook in het herstel en onderhoud der wegen bijdraag' Bovendien moet de Burgemeester ook de boeren, die in Venray de sterkste partij zijn, ter wille zijn en de belas ting invoeren, terwijl men, als men eenmaal Raadslid is en dit wil blijven, ook voor de verordening stemmen moet. De heer Beerenborg vindt, dat men zich niet zoo gemakkelijk van een zaak als deze kan afmaken. Dö heer Poels deelt mede, dat hij was opgeroepen om 3 M3 grint te vervoeren en vroeg of hij deze grint ook moest opladen, waarop Mr. Hees antwoordt, dat het niet de bedoeling was om tekst en uitleg van de veror dening te geven, maar toch wil hij wel als zijn meening te kennen gever, dat een opgeroepene ook verplicht was de grint te laden en te lossen. Hierna voerde de Edelachtb. Heer Burgemeester het woord en deed in een zakelijk betoog de moeilijke toestand der gemeente uitkomen, waarin deze door het verkeer gebracht wordt. Hij dankt de vorige sprekers voor de wijze waarop deze aangelegenheid is behan deld en wil op zijn beurt op enkele feiten wijzen. Waar gewezen is op Deurne, waar geen hand-en spandienst bestaat, moet er bij gezegd worden, dat in Brabant een aparte wegbelasting bestaat, die afkomstig is van de Paardenbelasting in die Provincie. Venray met zijn groot wegennet zag geen enkele weg overgenomen door het Rijk of van Provinciaal belang verklaard, alleen voor den Stationsweg had men met moeite in plaats van de gebruikelijke 25 of 35 procent subsidie, 50 procent gekregen. Of deze verhoogde subsidie .nu wsl een voordeel voor de Gemeente is geweest, durfde hij te betwijfelen, waar zooveel bezwarende bepalingen tot het verkrijgen van een betere weg hieraan verbonden waren. Het Gemeentebestuur heeft dan ook alleen die verhoogde subsidie aange nomen om den Stationsweg meer modern te kunnen aanleggen. Dank baar h«eft Spreker gehoord, dat de vorige Sprekers zich vol lof uitlieten over den toestand der wegen in deze gemeente. Maar hij wil daarbij wijzen op hel feit, dat de meeste wegen alleen in onderhoud bij de Gemeente, worden stukgereden door de automobilisten van elders. Spreker zou wel tollen willen zetten op een weg als Venray Deurne, alleen als middel om te weten te komen, hoeveel vreemde auto's er gebruik van maken. Spreker noamt de ingestelde belasting een noodzakelijk kwaad, waarvan tot onderhoud der wegen een dankbaar gebruik gemaakt wordt, in overleg met de aangeslagenen, welke belasting hij nog eerder zou uitbeiden dan inkrimpen. Als men er oplet, hoe weinigen zich van hun aanslag afkoopen, doch in natura hun verplichtingen voldoen, dan komt men tot de overtuiging, dat ieder Venrayer van het noodzakelijke van een der gelijke bslasting in deze Gemeente overtuigd is. Tengevolge hetafschaffen der paarden en het aanschaffen van auto's, kwam er zoo langzaam aan tekort aan voer» dienst, terwijl door die omzetting de oorspronkelijk aangeslagenen buiten de belasting vielen, dat door velen als een onrecht werd gevoeld, waarop uitbreiding der voerdiensten tot de auto's werd ingesteld. Om nu deal of niet rentabiliteit van een bedrijf te laten afhangen van het beslaan dezer verordening, vindt spr wel wat sterk. Men moet bedenken, Venray deed veel voor de wegen, mag dus ook wel wat vragen, er op lettende hoe Venray door de Regeering in de wegenpolitieK is gedupeerd. Men mag over de mate van billijkheid der ver» ordening twisten, de verordening on» rechtvaardig noemen, mag niet. De Voorzitter dankte spr. voor zijne verdediging. Mr. Hees hierop het woord verkrij» gende, verklaarde met een bezwaard gemoed naar Venray gekomen te zijn, en „hij er speciaal voor moest zorgen, door een verordening af te kammen, niet den schijn moest wekken ook het college van bestuur af te kammen. Het gemeentebestuur deed veel in het belang van Venray en van het verkeer, maar de automobilisten in Venray kunnen toch niet helpen, dat ook vBn elders komende auto's van deze mooie wegen gebruik maken. Hij heeft er alleen op willen wijzen, dat het niet aangaat om na al die be lastingen, waardoor de autobezitters reeds getroffen worden, ook nog een plaatselijke belasting te dulden. Hij blijft bij zijn in den aanvang gegeven advies: laat de auto's vrij en belast de pearden-tractie meer. Hierna voerde de Heer Beerenborg het woord en bracht hulde voor de mooie wegen, die in Venray aangelegd zijn, maar de Bond is als Bond tegen elke belasting en huldigt het princiep: geen man en geen cent. Bij de Jasten, die het autoverkeer draagt wijst spreker nog op de keuringen en dergelijke. Wat nu het voorstel van een tol op den weg DeurneVenray aangaat, spreker denkt dat Venray met zijn intercommunaal verkeer wel schade daarvan zou ondervinden. De Burgemeester wijst er op, hoe Venray onrechtvaardig in de wegen- politiek is behandeld en gaarne wil hij voor de Gemeente de hulp aanvaarden van den Bond, die op dergelijke mis standen wijzen kan. Zou de Regeering hare politiek veranderen, dan zal Venray dit voorbeeld volgen kunnen Hierna verliet de Heer Burgemees ter de vergadering. De Heer Derksen meent dat de Burgemeester voor de begrooting circa f 1000 tekort komt, en nu vindt hij het onbillijk dat hij als kleine Midden stander bijna 1/20 deel in dat te kort mo6t dragen. De Heer Fonck vroeg of hem kon worden opgelegd kiezel in Rotterdam te halen, waarop Mr. Hees antwoordt, dat als maatstaf geldt, dat wat men op een dag kan doen. De Heer van Haren meent, dat het bij deze verordening wel degelijk om de centen te doen is en het nu toch niet aangaat deze te halen uit de beurs van een bepaalde groep personen. Verder heeft hij bezwaar om in een luxe-wagen werklieden te vervoeren, waarop de wagen nu eenmaal niet in dienst gesteld is. Hierna leest de Voorzitter eene motie voor, die aan het Gemeentebestuurzal worden gezonden teneinde de gewrsakce belasting te doen opheffen, waarna de vergadering met den gewonen groet gesloten werd. dwijnen spoedig door een pot De spreker stond op het spreekge stoelte voor de vergadering, schonk uit een karaf zich een glassje water in, zette even z'n lippen aan den rand van het glas en het glas zelf daarr.a aan den rsnd van het spreekgestoelte, schouwde daarna minzaam in de wachtende oogen der vergadering, wachtte nog even, kuchte, glimlachte en sprak Geachte Vergadering I Deze vergade ring is belegd tegen bet vergaderen Thomas van Kempen zegt in den aan hef van het 10de hoofdstuk van het eerste boek der Navolging Menschen, het handelen over wereldsche gebeur tenissen hindert erg, al worden zij ook met een eenvoudig goede meening ter sprake gebracht. Daarom geachte ver gadering, zou ik gaarne meteen willen verzoeken, onmiddellijk naar huis te gaan, doch omdat ik eenige uren noodig heb, om u zoodanig van de wijsheid van Thomas' woorden te overtuigen, dat gij niet alleen dezen avond meent goed te doen, u aan elkanders vertoon te onttrekken, maar ook in de toekomst steeds Thomas wijze woorden Ier harte zult nemen en toepassen, verzoek ik u nog even te blijven. Dikwijls, geachte toehoorders, argu menteert een levend voorbeeld meer dan het meest wijze en best bedoelde woord en daarom ben ik zoo vrij, mij zelf aan u voor te stellen als een levend argument tegen het overdreven vergaderen en het houden van meetings. Feitelijk ben ik een vat vol argu menten tegen het sterk geprononceerde tijdsexces van de vergadering in-het algemeen. Eerst, geachte vergadering was ik een gelukkig mensch Ik leefde naast mijn goede vrouw, die mij eiken avond met zachte hand m'n pantoffels, m n avondblad en m'n thee toeschoof, om daarna terwijl ik zelf wat las, en me haar keuvelde, tegenover me aan tafel plaats te nemen, de kapotte broek van m'n lieven lummel van ongeveer zes te restaureeren of te breien aan de sokjes van onzen jongsten die middeler wijl kraaide in z'n wieg. Nergens tikte het klokje zoo heerlijk, als op mijn eigen schouw. Want, geachte vergadering, dit allee ia niet meer. M'n bengel van zes is geworden een jongeling van twintig en de toenmalige schreeuwer in de wieg is thans een uit de kluiten gewassen knaap, die vandaag over drie weken vijftien wordt. En beide, de jongens en m'n vrouw en ik zelf, we zijn gegrepen door den stroom van dezen tijd, opge jaagd, opgejaagd door de luide machts- apreuken, die alom weerklinken en die gij ellen kent: actie, organisatie, vereeniging8leven, mannen en vrouwen van de daad, mobiel zijn, schouder aan schouder voorwaarts en al die fraaiigheden meer. We zijn daardoor, zeg ik, opgejaagd van onzen eens zoo geliefden huiselijken haard. Des Zondags is mijn jongste uit patronaten en de oudste uit voetballen ik zelf presideer de bonds bijeenkomst of wat anders, en m'n vrouw is zielig in d'r eentje thuis, moet thuis blijven. Des Maandags zit ik ja, terecht zegt de Prediker: wee den eenzamo I des Maandags zit ik in m'n eentje thuis te kniezen m'n vrouw is pen- ningmeesteressa van 't Wit Gele Kruis en gaat ter vergadering, m n oudste jongen zit notulen te schrijven in een rookerig lokaal, waar de voetba.ver eenigicg de match voor den a s Zondag bespreekt en mijn jongste jongen heeft een fuifje-met bal-na van de schoolver- eeniging. Den volgenden dag zit ik in de bijeenkomst van de Kamer yan Koop handel m'n vrouw presideert, de hemel weet waar, de bijeenkomst van het comité tot uitroeiing der ekster- oogen van de inboorlingen van Kam- schatka m'n oudste jongen houdt een lezing voor een litteraire clubde jongste komt me morgen in kleuren en geuren vertellen de reuzenfilm in de bioscoop, van den reuzenkerel die zoo reuzen knokte. De volgende dagen der week Kies vereeniging voor m'n vrouw, zoowel als voor mij; Mariabond voor mijn vrouw, vergadering van de burgerwacht Recht en Orde, Oranjevereeniging, Vereeniging tot bevordering van Vreem delingenverkeer, Marktbelangen, Be houd van Natuurschoon, Roode Kruis, Geel-Witte Kruis, commissies voor dit en commissies voor dat en op de Zondagen, demonstraties hiervoor en meetings daar voor 1 Geachte vergadering I Het vergade ringswee is gestegen over m'n lippen en als ik niet al m'n krachten inspan om er aan te ontkomen, ga ik er kopje in onder, finaal, ik en m'n gezin. Ons gezinsleven bankroeleert. Straks zal het komende geslacht de plaats van bet voorbijgegane innemen en zelfs niet bij herinnering weten wat het gezirs leven is en moet zijneen centrum van liefde en opvoedende kracht. Per saldo krijgen we een maatschappij van menschen die bezwijken aan gelegenheidsfrssen en al de fraaie sociale verbeteringen zullen stranden op de klippen van de onderste boven gekieperde restanten van wat eens het gezinsleven was. De ziel der maat schappij, het goede gezinsleven, de kweekerij van practische deugden zal ontbreken I Geachte vergadering, ik besluit met het indienen van de volgende motie Voorstanders van geregeld gezins leven, in vergadering bijeen, gehoord de uiteenzetting van den onheil etich tonden zelfkant van het tegenwoordige vergaderwezen, dat het gezinsleven in ernstige verdrukking brengt; besluiten nooit meer een vergadering bij te wonen en gaan onmiddellijk uiteen en naar huis N. H. Ct. Doorzitten TTf, /vv Slukloopen J3TTI«|)T Zonnebrand I U4IVIJ Dezer dagen hebben we de vraag gesteld, of de vrouw tegenwoordig nog een slavin is van de mode. Het antwoord was ondubbelzinnig ja, ondanks het niet te loochenen feit, dal de moderne vrouw in vergelijking met haar ouderwetsche zuster een voudig en onopvallend gekleed gaat. En in dit ja lag tevens opgesloten, dat ook de man thans een slaaf is van de mode, wijl hij degene is, die de tallooze rekeningen moet betalen. Maar dit blijkt bij nadere overweging nog niet alle3. De man is ook in een ander opzicht de slaaf van de mode en wel in hoogst eigen persoon. De man wordt even goed door de mode getyranniseerd als de vrouw. En hij lijdt er het meest onder. De paar intens warme dagen, die achter ons liggen, hebben het ons terdege doen voelen. Ze zijn voor den man, die netjes" voor den dag wilde komen, een ware marteling geweest. En alleen, omdat hij aan een mode vasthoudt, die volgens moderne begrip pen eigenlijk niet eens meer mode genoemd mag worden, daar ze zoo oud is als de weg van Kralingen. De kleeding, die de man draagt, wordt gevormd door ware antiquiteiten, die uit de zeventiende en achttiende eeuw stammen. Om het gruwelijkste marteltuig er van te noemen: de ge- kleede jas, hij is een relikwie uit den tijd onzer overgrootouders. Van boordenknoopjes, stijve hemden etc pralen we niet, uit vrees, dat sommige lezers een aanval van deli rium zullen krijgen. De moderne man laten we het bekennen is ten slotte nog meer slaaf van de mode, dan de moderne vrouw slavin. En dit uit heel andere overwegingen. De vrouw is slavin door haar ongebreidelde zucht naar ver andering. Terwijl de man zich onder het juk van de mode kromt tengevolge van zijn teugelloos conservatisme. Elk stuk, dat hij draagt, is er op berekend, om hem lichamelijk en geestelijk te kwellen. Zijn onderkleeding is heden ten dage nog van het soort, waaraan de oude Romeinen de barbaren herkenden. En neem dan eens een volmaakt monstrum als een vest. Het dient nergens toe en heeft slechts één be hoorlijke zijde, 't Is zóó monsterachtig, dat elke fatsoenlijke man ofschoon onbewustzich zou schamen, om zich in zijn vest aan een dame te ver- toonen. De stijve boordjes zijn heelemaal onmogelijke dingen. Men zegt wel eens, dat de mannen nu eenmaal boorden moeten dragen, aangezien ze zulke leelijke halzen hebben. Maar hoe kan dit anders, nadat ze dit lichaamsdeel honderd vijftig jaar lang in een dwangbuis hebben gestopt... De man sluit zijn lichaam absoluut van de zon af. Hij heeft zeven huiden, net als een hasa, vertelde onlangs een vrouw in een Duitsch bladzijn flanel, zijn overhemd, zijn vest, zijn colbert, de voering van zijn colbert, zijn over jas en de voering daarvan. Men heeft eens bij een man eeii buitengewoon lichtgevoelig stuk film op zijn huid geplakt en hem een paar dagen in de zon laten rondloopen. De film verander de niet. Ze zag er tenslotte precies eender uit, alsof ze al dien lijd in een donkere kamer had gelegen.... Is het wonder, dat de man er steeds onappetijtelijker uit gaat zien en in aesthelisch opzicht werkelijk bij de vrouw afsteekt? Waarom draagt de man in zijn ge wone doen g88n pull-over en een wijden pofbroek, die hem van de bekommernissen over de chipue vouw afhelpt? Wanneer een man ergens een spijker moet inslaan, dient hij eerst zijn jas en zijn vest uit te trekken, teneinde zich eenigszins vrij te kunnen bewegen. Is dit niet uitermate belachelijk? Het treurige is, dat de man, als goeie lobbes, zich nog heel lang door de mode, die niet eens mode is, zal laten koejenesren. Hij knoopt liever de tien knoopen van zijn vest dicht en de drie van zijn colbert, om van de knoopen van andere kleedingstukken niet eens te spreken, dan dat hij eenvoudig een pullover aantrekt. Als het op slavernij van de mode aankomt, is het met den man even erg, zoo niet erger, gesteld als met de vrouw, die heeft er tenminste nog pleizier van.... Ernstige aanrijding. Te Swalmen is Zondagavond de 25-jarige landbouwersknecht P., door den auto van den heer V., aldaar aangereden. Met een diepe hoofdwonde en een hersenschudding is de man naar het Louisahuis te Roermond overgebracht. n Accuraat loopend horloge Een Te Heel werd huisdeur van het kistje gevonden, levend pas geborL het vrouwelijk gear Ernstig Maandagmiddag, is te Geldrop op Weg, nabij het auto ongeluk gebeil Een Fordruck neming van der N Zjren half Evens' *n en 3G. neen r die op weg was reed in zeer sni bakkerswagen, stond. Een 100 bestuurder, de mans uit Heli|ti meer houden en sloeg daarna on| dwars over den stuurder werd ui| gerd en bekwam Kapelaan Völker Geldrop waren en verleenden kundige hulp. De chauffeur is toestand per ziek<( van der Heulen het ziekenhuis ti bracht. Weinijj Na herhaalde 01 voor de betrekki aan de openbare slechts 1 solicitant lito or Helm fcnaw* flkegen den r ko D i beidte; g^n uur b< ten a in. D< fn ge èlfracl D Er] ir pla gei emsl de fi jtven ovi pjheeft derw Scha d- gpen: mita Het wed Blijkens mededf! Ned. Met. Inst. te deld over de ochtendtemperatuu] te laag. De afwijk! dekade 2 graad grootste afwijkingen den 4en, met 5,5 den 227en met 6,5 De gemiddelde was 1 graad bovenl delde minimum lel maal. Te De Bip een minimum teq graad onder het De laagste die ge| waarnemingsreeks komen. De derde| dagen met een mi boven 25 graad, belangrijk benedej Noord Oosten van 65 procent van de in Zeeland en het overige deel De Bilt werden waargenomen tegei Door een ai^i Zondag is dB bouwer G. v. d. meente Barnevell rijwiel uit de keij)i auto geraakt en De wielrijder stak, te geven, den i automobilist geen het ba ge iationi id Ge de d •maal voc e norn pera de ge W88 den van ^fgeli 80-ji j voi telde tbpers ilag Ir jiel 5 nleveel Limtocen 3jocen 2innes< iiüaal. ROERMOND. van Maandag was eieren. Groole eieren val Kleine eieren va Eendeneieren vatot f VENLO. Op djeilin eeniging van Mafen a voerd 1.800.000 eiei Groote eieren va Dl f Kleineeieren vaiot f Eendeneieren va ot f Ganzeneieren va ot f Kippeneieren peil. |VOOI beveelt het mak schoenen le t>o nd riett NETJES 31L: HAI in klein lede op pakhui iten Overl eg' Desverlanjn hi zorgen. Swan tont FIRMA VAM choc lich ivond fige Pplaai hij ndei ge. Pig te odal ft Eist 6 75 lot f |ot f NCI

Peel en Maas | 1929 | | pagina 6