Tweed© Blad van „PEEL EN MAAS"
Oome vertelt.
Voor het inzeepen
PUROL
FEUILLETON
De Jodenknaap van
Praag.
Melkvee-controle-
vereenigingen in Venray
ZATERDAG 16 MAART 1929
Vijftigste Jaargang No. II
BEKENDMAKING.
Aanmelding van nieuwe leerlingen
op de 0. L. Scholen in de
Gemeente Yenray.
Burgemeester en Wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis,
dat ouders, voogden of verzorgers, die
verlangen, dat hunne kinderen of
pupillen met 1 April 8.8. op een der
openbare lagere scholen worden toe
gelaten, daarvan onder juiste opgave
van namen, voornamen, geboortedatum,
geslacht en woonplaats der kinderen
zoo spoedig mogelijk, uiterlijk 19 Maart
a.s. aangifte moeten doen bij bet Hoofd
der School, waar zij wenschen, dat het
kind zal worden toegelaten. (Trouw
boekje medebrengen).
\enray, 28 Februari 1929.
De Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
O. VAN DE L00.
De Secretaris,
VAN HAAREN.
Vernietiging van Rupsennesten.
Wegens de aanhoudende strenge
vorst is de termijn, waarbinnen de
rupsennesten moeten zijn vernietigt^
verlengd tot 1 April a s.
Tegen degenen, die alsdan de rupsen
nesten niet hebben vernietigd, zal on
middellijk proces verbaal worden opge
maakt.
In verband hiermede vestig ik er de
aandacht op, dat gebleken is, dat de
meening van sommigen, als zoude de
strenge vorst de rupsen van den
bastaard salijnvlinder in de nesten
gedood hebben, waardoor bestrijding
door uitknippen en verbranden in dit
voorjaar overbodig, zoude zijn, onjuist
is. Deze rupsen kunnen zeer lage
temperaturen doorslaan en het uitknip
pen en verbranden der nesten blijft
even noodzakelijk.
Venrsy, 6 Maart 1929.
De Burgemeester van Venray,
O. VAN DE LOO
Yenray's zuiverste parel.
»Peel en Maas, gij hebt U zelf vei
eerd, meer wellicht dan gij zelf ver
moeddet, door uw eerste Maartnummer
te beginnen met het hoofd-artikel »Sint
Jozef Smakt", en als ik U een raad
mag geven, laat den schriiver B. B
niet gemakkelijk los. Die B. B is nog
lang geen Bébe of Baby 1 Ik heb hem
gedoopt: Best Bovenstbest, al is hij
wellicht zoo niet ingeschreven in Ven
ray's burgerlijken stand. Bijzaak trou
wens is het hoe hij zich zelf schrijft,
hoofdzaak wat hij schrijft, en dat
laatste was me uit het hart gegrepen
Alweer een bewijs dat ik niet alleen
teer op oud vet. Dat nieuwe mag er
zijn, en smaakt me naar meer.
Ik ben er over aan 't prakkizeeren
geraakt, en die samenkoppeling van S
Joseph en Smakt speelde me maar
door in mijn Venrayschen kop. B. B.
noemde, en met hoeveel recht 1 St.
Joseph een parel van't zuiverste water,
en, gelijk alle parels, zorgvuldig ver
borgen. Dan moet de Smakt ook wel
een parel zijn, zoo dacht ik, en hoe
meer ik dacht, hoe dieper ik ervan
overtuigd werd. Oordeelt zelf, lezers
oordeelt vooral, gij Venrayers.
Als iemand mij zei: »De psrel van
Venray, dat is onze trotsche Petrus-
Banden kerk", dan zou ik hsm niet
graag tegenspreken. Als gebouw,
monument, als bewijs van den durf en
de kunst van onze voorvaderen in
begin reeds der vijftiende eeuw, is zij
eenig in verren omtrek. Dat oude is
nog niet door nieuw overtroffen wat
zeg ik I Nog niet eens van verre be
naderd. Hier mag ik het jonge volk
toch wel eens eventjes wat respect voor
den ouden tijd aanpreeken, hé?
Historisch-Romantisch verhaal.
Vrij naar het Duitsch door B. B.
23.
SLOT.
Denzelfden namiddag nog werd die
processie met groote pracht en praal
gehouden. Ter eere van mijn lieven,
kleinen Abel zal ik tot slot van deze
waarachtige geschiedenis dit nog even
beschrijven.
Precies om één uur gaven de klok
ken van Sankt Veit het teeken, dat de
Aartsbisschop met zijn kapittel de
Domkerk verlaten had. Tot dan toe
was ik met nog eenige andere geeste
lijken, die ook gekomen waren, in het
huis van Abele blijven waken en bid
den bij den kleinen doode.
Nu gingen we kijken aan 't venster
en zagen een bijna eindelooze proces
sie de straten afkomen. Voorop gingen
de jongens en meisjes met hun onder
wijzers en onderwijzeressen, dan volg
den de leerlingen van h«t gymnasium,
die van Sint Clemens natuurlijk voor
op, met vaandels en banieren van de
Maria-Congregaties, verderop de stu
denten van de Hoogeschool, met alle
professoren en heel het >corpus do
cente".
Zingend en biddend kwam de heele
Maar... want ik heb een maar. Maar
die ondernemende'en knappe Venrayers
van omstreeks 't jaar 1400 deden niets
nieuws, deden geen eigen vondst, toen
zij Petrus-Banden uit Rome binnen
haalden, en zij waren in dit geval oiet
eenig in hunne soort.
Een parel, een juweeltje is ons
Oostrum, ons Oosten, waar Maria de
dageraad van de Zon der Gerechtig
heid, ons Licht en Wijsheid brengt.
Keurig gevonden die standplaats voor
de Allerh. Moedermaagdkeurig ge
bouwd dat allerliefst en innig kapelletje.
Ja, ja, Oostrum, het Station, waar we
een kaartje »kind van Maria" naar
den Hemel nemen, is zonder kijf een
parel, een juweeltje.
Maar., niet boos worden, brave
menschen van Oostrum I want dan zeg
ik 't niet. Een unicum, iets eenigs, iets
nieuws, iels specifiek Venraysch is
Oostrum niet, en was het niet, toen de
door alle geslachten gezegende Vrouwe
er haar keurig troontje kreeg. Niet te
tellen waren de steden en de vlekken,
die Oostrum waren voorgegaan.
Geenerlei bezwaar maak ik om Sint
Janden Dooper, die in onze Peelwoes-
tijn den Westerwaterkant als verblijf
uitkoos, een parel te heetenzeker,
Merselo mag er zijn, hoor, en niemand
onzer zou 't willen missen.
Maar op godsdienstig terrein deden
de bewoners geen ontdekking. Geen
Heilige wellicht zoo algemeen vereerd
als Johannes de Dooper. Als de men
schen van Merselo, gewoon aan gren
zenlooze vergezichten, scherp zouden
kijken, dan kunnen zij in den Bosch
den toren van Sint Jan wel onder
scheiden. Zij kunnen omtrent in geen
enkele kerk komeD, of zij vinden er
Sint Jan steeds bezig met doopen in
alle doopskapellen
Met ons Zuidelijk Leunen lig ik niet
graag overhoop. Hoeft ook niet. De
dikste en zwaarste parel van Venray
zal het heeten en zijn, om meer dan
één reden. Maar de Wijze Maagd
Catharina met haar huiveringwekkend
rad en de moedige Heilige Apollonia
met de nijptang zullen met mij getuigen
dat haar dierbaar Leunen niet den
eersten prijs gewonnen heeft in hare
vereering.
Hier kon ik wel uilscheiden. Ieder
lezer heeft al lang te pakken, waarom
ik de Smakt de zuiverste parel van
Venray noemde. Daar werd iets vertoond
dat in heel onze lage landen nog niet
vertoond was. Sint Jozef was door
gansch Nederland wezen zoeken naar
een onderkomen, an vond er weer
geen, al was hij nog met zoo weinig
tevreden Overal deed men alsof men
hem niet kende, al stonden de schrif
turen vol van hem.
Maar te Venray klopte hij aan geen
doovemansdeuren. Met grooten eerbied
met innige liefde werd hij er ont
haald en vriendelijk gedwongen om er
te blijven, niet éénen nacht, maar
voorgoed, en Sint Jozef werd te Venray
Nederlandsch ingezetene. Gewoon zich
nederig te verbergen, zal hij zelf wel,
mogelijk in een droomgezicht, het
kleinste en koudste hoekje, nl. in 't
barre Noorden van Venray, de Smakt
hebben uitgekozen en aangewezen als
een aangename herinnering aan
Betlehem, waar 't ook zoo koud was
in dien Wondernacht van Kerstmis,
en aan Nazareth, dat ook in 't Noorden
lag van zijn geboorteland. Hij is voor
Venrsy een uitstekende wacht geweest
daar op de Noordergrens tegen het
koude Protestantisme uit 't Noorden,
want Venray bleef zuiver Roomsch
onbewoonbaar schier voor leerlingen
van Luther of Calvijn.
Maar verborgen bleef Sint Jozef niet
op zijn Smakt. Eerslens is er geen
Venrayer ooit geweest of zal er wel
nooit één geboren worden, die er niet
naar snakt om Hem zijn hulde te
brengen op de Smakt. Het voorbeeld
van Venrsy heeft aanstekelijk gewerkt,
en van heinde en verre stroomt het
katholieke volk naar St. Jozefs eerste
kapel en eenigste bedevaart in den
lande. Duizenden vereerders hebbsn
wij er meermalen samen gezien.
Wai dunkt U, Venrayers 1 Zouden
wij niet eenigszins gewijzigd van de
Smakt mogen zeggen wat de profeet
van Bethlehem gezegd hadOnder de
kleinste christenvlekken zijt gij niet de
geringste, o Smakt, want van U is
uitgegaan de Leidsman van onzen
Heer."
Het schoonste record, dat ooit in
Venray geslagen werd, is op de Smakt
gehaald. De eer voorganger en vaandrig
geweest te zijn van 't leger der Jozef
vereerders kan aan de Venraysche
Smakt door Neerlandia Catholi'ca niet
betwist worden. Die parel is van 't
zuiverste water, een ongeëvenaard
kleinood aan den hals der Koninginne
van de Peel.
Edoch 't gebeurt meer, is zoo
treurig menschelijk, dat men niet waar
deert wat men heeft, en daarom mogen
wij, Venrayers, wei oppassen ons heilig
kampioenschap met zorg te handhaven.
De eersten waren wij om den H Jozef
binnen te halen in een tijd, dat de
doorluchte Ambachtsman nog schier
overal in verborgenheid leefde, de
eersten moeten wij blijven om hem te
vereeren in een tijd, waarop zijne
devotie èn zoo algemeen èn zoo innig
is geworden.
Gelukkig dat Sint Jozef zelf ons
hierin wel een handje zal heipen. Onze
warme liefde zal alle ijs en sneeuw
doen smelten, en ons vleugelen geven
als noch harde noch zandweg naar de
Smakt begaanbaar zijn. Jong Venray,
houd hoog de eer van Oud Venray.
OOME.
geestelijkheid achterop. Eerst de Paters
Capucijnen, Franciscanen en Jezuïten
Achter de Ordensgeestelijkea de zwarte
wereldheeren en tenslotte de Aarts
bisschop zelf, omgeven door al zijn
kapittel heeren.
Vlak voor hem droegen acht adelijke
jongelingen een met rood-fluweel bedekte
en met bloemen sierlijk versierde draag
baar, bestemd om den jeugdigen bloed
getuige op te leggen. De stadoverste en
de geheele raad kwamen achter den
Aartsbisschop, verder de geheele adel
en burgerij en onafzienbare rijen gilden
en vereenigingen, allen met hun vanen
en teekens.
Toen de Aartsbisschop bij het huis
was gekomen, ging hij naar binnen
tegelijk met graaf Thurm.de gemeente
raad en het heele Domkapittel. Toen
zijne hoogwaardigheid en zijn gevolg
de wonden zagen op de handen en
voeten van den gemartelden knaap,
waren zij niet meer in staat hun tranen
te bedwingen. Allen knielden neder en
diep ontroerd kuste de aartsbisschop
die heilige wondteekenen en weldra
volgden alle geestelijken zijn voorbeeld
Toen vroeg de Bisschop of soms
iemand van de geestelijken bereid cf
liever gezegd,in staat was eenige slich
tende woorden tot het volk te richten,
en hen iets te verklaren van dien
glorievollen marteldood.
Daar niemand zoo goed op de hoog
te was van de heele geschiedenis als
ik, verzocht ik den Bisschop aanstonds
of hij mij die gunst wilde verleenen.
Zoo heb ik dan vanaf het balcon
van het huis meer dan een uur tot
lagisaaJia KiiiJssliRjjn.
Waarschuwingen van nierzwakte.
Doffe pijn in den rug na inspanning,
of scherpe steken, als gij u na bukken
opricht, is dikwijls het eerste verschijnsel
van ernstige nierzwakte. Spoedig daarna
kunnen urinestoornissen, hoofdpijn,
een afgemat gevoel, duizeligheid, zenuw
achtigheid, hartkloppingen, kortademig*
heid, vermagering of Krachteloosheid
optreden.
De nieren behooren tot de teerste
organen van het lichaam, en dergelijke
verschijnselen waarschuwen u, dat uw
nieren verzwakt of aangedaan zijn
Verwaarloos zulke waarschuwingen
nietl Kom de nieren zonder uitstel te
hulp met het middel, dat zij noodig
hebben. Begin onmiddellijk met het
gebruik van Foster's Rugpijn Nieren
Pillen, het specifieke middel voor
zwakke nieren en blaas. Dit bevordert
de goede werking der nieren, en be
schermt u tegen rheumatiek, lendepijn
ischias en urinestoornissen.
Mannen en vrouwen uit alle deelen
tn Holland getuigden hoe terdege
Foster's Rugpijn Nieren Pillen werken,
Het middel is gegarandeerd zuiver, en
het is zoodanig samengesteld, dat de
nieren de juiste hulp ontvangen, waar
door zij weder flink en krachtig werken
Daarom behaalden Foster's Pillen ook
zulke goede en duurzame resultaten
Verkrijgbaar (in glasverpakking mei
geel etiket let hier vooral op) bij
apotheken en drogisten f 1,75 pe
flacon. \37
De laatste tijd leest men zoo nu en
dan uit de verslagen van vergaderingen
in Peel en Maas, dat er gesproken is
over controle vereenigingen en vonden
het zelfs aangekondigd als een ond«r
werp van bespreking ter vergadering
der Verkoopvereeniging.
Die repeteerende besprekingen over
volk gesproken en hen verteld hoe
God wederom verheerlijkt was .door
dien glorierijken marteldood van dien
kleinen, lieven, onschuldigen knaap.
Oeral hoorde men zacht snikken en
de tranen vloeiden overvloedig. Ik nam
de gelegenheid weer eens waar om
hen nogmaals tot boete en bekeering
op te wekken. De vier wonden van
den knaap zullen echter wel veel luider
tot hun hart gesproken hebben dan al
mijne overigens goed bedoelde woorden.
Toen de preek was afgeloopen, droe
gen weden heldhaftigen knaap onder
klokkengelui naar hel groote raadhuis
van de oude stad en legden hem daar
voorloopig op een met fluweel en zijd
zilver en goud bedekt praalbed. Heel
de burgerij had nu gelegenheid het
wonderbare lijk en de wondteekenen
te zien. Vier weken bleef het daar, dag
en nacht omringd door menschen en
geestelijken en werd voortdurend door
soldaten bewaakt. Het is bijna niet te
zeggen, hoe groot de aandrang van
menschen en boeren van vele uren ver
geweest is. De hoogste adel, zoowel de
heeren als de dames verdrongen zich
om het lijkje. Ik zelf heb meer dan
eens gezien hoe hooggeplaatste officieren
en hoogedele vrouwen met hun degen-
sjerpen en sleepen van hun gewaad
het praalbed bedekten.
Na vier weken was de vrome begeerte
van het volk nog wel niet voldaan,
maar de Aartsbisschop was van meening
dat het wonderbaar onbedorven geble
ven lijk nu toch eindelijk eens begraven
moest worden, totdat de H. Kerk verder
uitspraak zou doen over de zaak en
757—8
controle vinden haar oorzaak dat die
vereeniging nie* normaal werkt, anders
zweeg men er wel over Daarom van
dezen keer nog eens op het aambeeld
geslagen dat het de laatste jaren het
zoo zwaar heeft gehad zoodat de splin
ters er af zijn gevlogen en men niets
meer dan een kern overhield, een kern
die langzaam is gaan groeien maar
die., helaas weer stil staal, terwijl ze
niet volwassen is- Die stilstand zou
achteruitgang beteekenen, als niet een
man als Jan Poels de schouders had
gezet onder dat reuzen aambeeld (de
controle vereeniging) die steeds nog
wordt afgebroken door diegenen die ze
niet kennen en te weinig wordt opge
bouwd door hen die ze wel kennen,
maar die helaas tot die afgevlogen
splinters behooren en ze niet meer
voldoende willen waardeeren.
Als een machine niet wil werken,
dan gaan de monteurs naar de oorzaak
zosken. Dat hebben ze ook gedaan op
al die vergaderingen waar men het
over de controle had. Elke oorzaak
heeft een gevolg vindt men de juiste
oorzaak waarom die vereeniging niel
groeien wil, dan ziet men ook de ge
volgen en men kan de juiste middelen
aanwenden om niet meer tot den ver
keerden toestand te geraken of bestaan
de te verbeteren. Dat is m.i. de weg
die de besturen dier vereenigingen te
volgen hebben.
Vele monteurs echter zoeken ver
keerd en zetten allerlei oorzaken nader
uiteen en meenen nog, als ge met hen
over controle spreekt, dat toen deze
vereeniging is opgericht men aan een
zeer verkeerd idee vast hield, nl. om
zooveel mogelijk alle koeien onder
controle te krijgen.
Anderen beweren dat ze de menschen
te veel wilde dwingen, dat het lastig
is, dat het te veel geld kost, enz. enz.
Ik zou nog tien en meer dingen kun
nen aanhalen onder welk voorwendsel
dat men geen lid wil worden of zijn
lidmaatschap heeft opgezegd. Om alles
te weerleggen zou te veel plaatsruimte
vragen en daarbij dan gelooft men het
nog maar zoolang men het leest.
Zijn onze boeren dan nog zoo mirakel
dom als het over hun bedrijf gaat?
Meenen zij dan wijzer te zijn als
onze knappe veeteelt- en zuivelconsu-
lenten
Zien zij dan niet dat de veestapel
hier niet meer mee kan met het Land
van Cuyk en elders?
Begrijpen zij dan niet dat achter
blijven tot hun eigen finantieel nadeel
is?
Wij weten wel, aan dat alles danken
ze wat weinig. Ze zien het niet zoo
dadelijk in dat als ze drie gulden od
ijftig cent of dit jaar vier gulden en
een dubbeltje aan de controleur moeten
geven dat ze dat tien dubbel en meer
terug krijgen en dat krijgen ze, als de
controle goed is en betrouwbaar.
Mogen wij van al onze controle
vereenigingen zeggen dat ze nauwkeurig
en betrouwbaar zijn? Is dat de oorzaak
niet dat men thans zooveel moeite moei
doen om beetgenomen boeren en boeren
die zich zelf beet namen weer eens te
overtuigen van het groote nut der
melkvee controle, niet alleen voor
stamboekkoeien, maar voor alle koeien
waarvan wij melk leveren aan de
zuivelfabriek.
Hoe moet de controle dan zijn
De controle is goed als
De controleur bij het melken aan
wezig is (en oplet).
Als hij de melk juist weegt en
noteert.
Als hij het monster neemt na de
melk goed omgeroerd te hebben.
Als hij het monster precies samen
stelt.
Als het saamgestelde monster juist
wordt onderzocht, afgelezen en geboekt.
Als hij de monsters neemt om de
drie weken, welke om de twee monster-
dagen op eenvolgend moeten versprin
gen tusschen 17 en 24 dagen.
De op deze wijze verkregen melk-
lijsten zijn voor iederen boer betrouw
baar en goed tegenover derden moet de
melklijst door den^zuivelconsulent
geteekend zijn. Boeren die zelf de
melklijsten niet willen nazien doen
goed alle lijsten te laten fiateeren door
den zuivelconsulent, dat kost zeer
weinig, worden ze niet goedgekeurd
dan is er iets bij de controle niet in
orde.
In het bovenstaande zien we steeds
terugkomen het woord >juist", daaruit
blijkt wel dat er nogal wat tusschen
door kan loopen. De boeren zetf moeten
het op prijs stellen als een controleur
streng is, (dus niet de eigenaar monsters
laat nemen) hij moet het den monster
nemer zoo gemakkelijk mogelijk maken,
zoodat deze nooit lang behoeft te
wachten, samenwerken is ook hier
noodzakelijk om iets goeds in stand te
houden.
Nu het onomstootbaar bewijs, dat
een goede melkvee-controle voor den
boer onmisbaar is, omdat het hem een
groot geldelijk voordeel brengt.
Als gij U moeilijk scheert omdat Uw
huid gauw sluk gaat en pijn doet, dan
kunt gij dit geheel voorkomen, indien
gij vóór het inzeepen de huid even
inwrijft mat sleehts een weinig
hem d8 eer der altaren waardig keuren
Toen hebben we het doode lichaam
van den kleinen Abel in een kostbare
doodkist gelegd en hem wederom aan
de schoot der aarde toevertrouwd. Bij
zijn begrafenis heb ik het besluit ge
maakt om zijn strijd en zijn glorievolle
overwinning in een paar eenvoudige
woorden op te schrijven, zooals ik ook
werkelijk met Gods hulp heb neerge
schreven.
Tot slot moet ik nog verhalen hoe
het met den ongelukkigen stam van
den ouden Abele is afgeloopen. De
moeder en de dienstmaagd, welke beide
onschuldig waren aan den dood van
den knaap bekenden alles en vroegen
beiden om toegelaten te worden tot het
heilig doopsel. Ze konden nu de waar
heid van onze heilige godsdienst niet
langer loochenen. Nu zijn zij in het
klooster van de H. Magdalena en be
reiden zich voor op het ontvangen van
het H. Doopsel.
Niet aldus ging het met den ouden
Abel. Toen hij zijn misdaad geheel
ontdekt zag, greep de wanhoop dien
onzaligen moordenaar aan. Hij raasde
en tierde zoo verschrikkelijk, dat ik
meende, dat de duivel zelf in hem ge
varen was. In deze verschrikkelijke
zielentoestand is hij den dood van Judas
Iscarioth gestorven. Op een morgen
vond men hem hangend tusschen de
tralies van zijn gevangenis met akelig
verwrongen gezicht 1
De Rabbijn bekende alles en werd
door hel hoogst gerecbthof veroordeeld
om geradbraakt te worden. Zoo hij
zich echter bekeeren wilde en Christen
In de volgende fokvereeniglngen zijn
eens de gemiddelde vastgesteld en de
prijs van een kilogram boter op twee
gulden:
Broekhuizen laagste productie f 126
beneden het gemiddelde;
Broekhuizen hoogste productie f 130
boven het gemiddelde
Heythuizen laagste productie f 128
beneden het gemiddelde
Heythuizen hoogste productie f 134
boven het gemiddelde
Roggel laagste productie f 110
beneden het gemiddelde
Roggel hoogste productie f 86 boven
het gemiddelde
Venray laagste productie f 234
beneden het gemiddelde
Venray hoogste productie f 164
boven het gemiddelde.
Nog een voorbeeld dat er groot ver
schil is in de opbrengst van twee
koeien die op een stal stonden, de
omstandigheden voor beide dieren waren
gelijk.
Ie. oud 3 jaar, gemolken 422 dagen,
5663 kilo melk, vet 3 71 pet., botervet
210 kilo
2e. oud 3 jaar, gemolken 413 dagen,
4130 kilo melk, vet 3.48 pet., botervet
144 kilo.
Verschil 66 kilo botervet is gelijk
m 77 kilo boter f 2.is f 154.
Weet men dit ook als men niet con
troleert
Uit bovenstaande cijfers kan iedereen
wel zien welk een groot verschil er is
tusschen onze melkkoeien en hun
opbrengst, terwijl ze in het voederen
vrijwel gelijk staan.
De redeneering voor den boer moet
dus zijn. voor f 4,10 weet ik of een
koe mij geld opbrengt of niet of zelfs
een schadepost is. (Vier gulden is gelijk
aan twee kilogram boter).
Dus boeren handelt naar de conclusie
en geeft u op als lid der melkvee
controle, doe dat een veertien dagen
wilde worden zou hij door het zwaard
mogen sterven- Maar daar wilde hij
niets van weten. Toen werden door den
beul zijn ledematen gebroken en werd
hij op het rad vastgebonden. Den derden
dag leefden hij nog. Gedurende dien
tijd werd er in alle kloosters en kerken
van Praag vurig voor zijne bekeering
gebeden, vooral aan het graf van den
kleinen Abel. En werkelijk de kleine
Abel toonde reeds zijn machtige voor
spraak bij God, daar hij van God de
genade van de bekeering van den Jood
verkreeg.
Toen ik den derden morgen wederom
naar het rad ging, verzocht mij den
armen ongelukkige om de genade van
het H. Doopsel. In allerijl diende ik
het hem toe en kort daarna verloor hij
hst bewustzijn en stierf.
NASCHRIFTAan de echtheid van
het voorgaande verhaal valt, wat de
feiten betreft niet het minst te twijfelen.
Heden nog kan men op do marmeren
grafplaat lezenSimon Abele, een
jodenknaap van 12 jaar oud, vluchtte
enz. wordt verder de geheele geschiede
nis in het kort verhaald. De voor
naamste opteekeningen zijn gemaakt
door een ooggetuige, n.l. Florian Ham-
mer8chmier8, Kanunnik van St. Peter
en Paul en pastoor van de Teynker
(te Praag). Het manuscript bevindt zich
nog in de archieven van die Pastorie.
Ten slotte werd op bevel van Leopold
de eerste het Processus inquisitionis
(proces van onderzoek ter zaligverkla
ring) over den dood van in zijn bloed
gedoopten jodenknaap van Praag in de
Latijnsche, Duitsche en Slaviache taal
geopend.