jAcrorcftl Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. J. VERMEULEN-ROELOFS S manufacture} MORDEELIGSTf JALFjtó manufacture} [YOORDEEUQST/' Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Nieuwe belasting regeling. Het ontwerp program Buitenlandsch Overzicht Vergad. Boerenleenbank ZATERDAG 6 OCTOBER 1928 Negen en veertigste Jaargang No. 4» BLIJKEN TOCH HET PEEL EN MAAS BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER ADVERTENTIEN18 regels 60 cent, elke regel meer 71/* ct. bij abonnement lagere tarieven. Uitgave van FIRMA VANDEN MUNCKHOF Telefoon 51 7ENRAY ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ctper post 75 cent voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling, afzonderl. nummers 5 cent Rijn- en Moesel- WIJNEN Alleenverkoop v. Nederland CHAMPAGNE Vve. Puisard Cie. Huis opgericht 1843 Wijnhandel Venray, Gr. Markt 8 Het wetsontwerp tot herziening van de financieele verhouding tusschen Rijk en Gemeenten stelt verschillende wijzigingen voor in de gemeentelijke belastingen. De gemeentelijke inkomstenbelasting en de forensenbelasting worden afge schaft. Meteen zullen we zien, dat de inkomstenbelasting in anderen vorm terugkeert. De personeele belasting zal eveneens niet langer geheven worden waarmede voor de gemeente een harer opcenten- bronnen wordt geatopl. Maar de per soneele belasting zullen we zien her leven als een gemeentelijke verterings belasting. Verder zal de gemeenten de Rijks- uilkeoring volgens de wet van 1897 moeten missen. Daartegenover staan voor de gemeente de volgende nieuwe inkomsten Zij mag vooreerst een keuze doen tusschen de opbrengst van de hoofd som der grondbelasting op de gebouwde en die op de ongebouwde eigendom men. Verder zullen d9 gemeenten kunnen putten uit het te slichten Gemeente fonds. Maar het geld, dat hierin komt, moet er eerst door de gezamenliike gemeenten in gebracht worden door een nieuwe. inkomstenbelasting, die door het Rijk zal geheven worden. Het tarief van deze gemeentefonds belasting is, wat de progressie en den aftrek voor noodzakelijk levensonder houd .aangaat, aldus ingericht, dat het zich zooveel doenlijk aansluit bij de thans in gemeenten gevolgde regelen, terwijl het, wat de heffingspecenteges aangaat, zoodanig is gesteld, dat, ook voor zoover de gemeenten een gematigd aantal opcenten mochten heffen, het totaal verschuldigde bedrag voor elke groep van belastingplichtigen niet hooger zal zijn dan wat thans geheven wordt in gemeenten waar, blijkens de bekende «rangschikkingslijst" van het Centraal bureau voor de statistiek, de belastingdruk aanzienlijk beneden het gemiddelde blijft. De kinderaftrek is geregeld als in de Wel op de Rijksin- komslenblasling. In gemeenten, waar thans minder dan f 800 wordt afgeLrokken voor noodzakelijk levensonderhoud, zullen zij, wier inkomsten beneden dit bedrag blijven niet meer worden aangeslagen. In de Memorie van Toelichting zegt de regeering verder, dat na de totstand koming van dit wetsontwerp uiteraard door sommigen inwoners van het Rijk een iets hooger bedrag aan 'belssting zal worden betaald dan tot dusver het geval was Dit zal voorkomen in ge meenten, welke thans een zeer lage plaats innemen, op de bekende rang schikking8lijst van hnt Centraal Bureau voor de Statistiek. Doch het staat vast, dat de gezamenlijke belastingdruk van Rijk en gemeente, komt de voorgedra gen regeling tot stand, nergens het donkere beeld zal vertoonen, dat thans in onderscheiden gemeenten gezien wordt. De inhoud van het wetsontwerp is nog slechts ten deele algemeen bekend alleen het uittreksel n 1. dat door het Haagsche Correspondentiebureau is medegedeeld. Zich een oordeel vormen over de volledige werking der regeling is dus nog niet mogelijk. Maar bovenstaande beschouwingen der Memorie van Toelichting doen ons vreezen, dai de «unificatie" der ge meentelijke inkomstenbelasting, met welke woorden de rdgerring haar nieuwe gemeentefondsbelasting aan duidt, weinig ten voordeele zal komen van die gemeenten, die hare uitgaven het minst hebben opgevoerd en dus het zuinigst hebben geleefd. En deze liggen vooral in het zuiden. De gelukkige gemeenten, die het Dog zonder een inkomstenbelasting deden, zijn allereerst de dupe. En gemeenten, die op zware uitgaven zitten, waaronder er zijn, die boven haar stand hebben geleefd, zullen bij de unificatie of nivelleering, of Hoe men het noemen wil, wel het meest profiteered Dat meenen we uit de regeerings- beschouwingen te moeten opmaken. Zooals uit het bovenstaande reeds bleek, is het aan de gemsente verder veroorloofd, in beperkte mate opcenten te heffen op de gemeentefondsbelasting, Daarenboven verkrijgt de gemeente, volgens het ontwerp, de bevoegdheid een eigen verteringsbelasting te heffen in den geest van de wet op de perso neele belasting. Aan welke regelen deze gebonden zal zijn, is nog niet bekend. Nu nog enkele cijfers. Volgens de ontworpen regeling doet het rijk afstand van 15 16 millioen der grondbelasting en van 225 millioen der personeele belasting. Maar de 20 millioen van de uitkeeringswet 1897 houdt zij in. Het rijk zal derhalve ongeveer 18 millioen gulden aan de gemeenten afstaan. Dat is de meevaller voorde gemeen ten. Met dat bedrag zullen de belastin gen Ier gezamelijke gemeenten kunnen verminderd worden. De regeling van de Inkomstenbelas tingen der gemeenten en van de Personeele belasting gingen langzaam in een richting, die voldoende met de draagkracht der gezinnen rekening houdt. We moeten nog afwachten of dit het geval zal zijn met de nieuwe rege lingen, welke de gemeenten zullen moeten gaan maken voor de verterings belasting. Hier zal cok de ondervinding nog veel wijsheid moeten brengen. We verwonderen ons daarom niet over een vraag als door Het Huisgezin wordt gesteld »Zou het, als we van de forensenbe lasting afzien, heel veel verschil heb ben gegeven, indien het Rijk zich had bepaald lot het afstaan der 16 millioen uit de grondbelasting aan de gemeen ten en voor het overige alles bij hel oude had gelaten Met het oog op de af le schaffen, maar terstond herlevende belastingen mag men zoo iets vragen. Nederland en de internationale politiek Nederland en zyn overzeesche gewesten. Bescherming der industrie. Al is de termijn voor de behandeling van het ontwerp program in de Kies verenigingen verstreken en de bespre king in de tweede instantie: de Kies kringorganisalie aangevangen, tocb achten we het nuttig onze eenvoudige uiteenzetting der verschillende hoofd stukken voort te zetten. In het vierde hoofdstuk wordt de eenig juiste gedragslijn aangegeven voor onze internationale politiek, n.l. krachtige medewerking met de plannen van den Volkenbond die met de voorstellen van Benedictus XV volko men overeenstemmen ter oplossing van de internationale geschillen door schpidsrechtelijke uitspraken en ter gelijktijdige vermindering van bewape ningen. Hier wordt de weg ui'gestippeld naar den wereldvrede, waarin Paus en Vol kenbond het eens zijn, doch waarbij het le betreuren valt, dat de groote zedelijke macht van het Vafieaan in de groote familie van den Statenbond blijft uitgeschakeld De Kath. Staatspartij is voor een gelijktijdige vermindering van bewa pening door alle mogendheden en gaat dus mede met de dwaze reclameleuze der S D.A.P., welke verlangt, dat Ne derland op z'n eentje zoo goed als geheel zal ontwapenen, terwijl België en Frankrijk sterker dan ooit bewapend zijn en zelfs hel «ontwapende' Duilsch- land nog een modern gewapend leger bezit Zeer natuurlijk sluit aan dit hoofd stuK van ons program het volgende over de landsverdediging aan, waarin verlangd wordt, dat de organisatie van leger en vloot beperkt dient te zijn tot hetgeen noodzakelijk is voor de hand having der neutraliteit en de verdedi ging der onafhankelijkheid binnen de grenzen door eventueele internatio nale regelingen te stellen. We willen dus niet vechten, maar zijn een vredelievend volk. Maar vali men ons aan, dan willen we ons kun nen verdedigen en als anderen elkaar beoorlogen, willen we ons kunnen ver dedigen en als anderen elkaar beoor- logen, willen we onze neutraliteit handhaven kunnen. Wat we daarvoor noodig hebben, dient er te zijn. Maar meer ook niet 1 Geheel in overeenstemming met den geest van den Volkenbond is ook de gedragslijn, welke de Kath. Staatspartij zich stelt ten opzichte der volkeren in onze ovsrzeesche gewesten. Dat zelfbeschikkingsrecht der volken is door vroegere oorlogvoerenden niet altijd op even sympathieke wijze toe gepast. Als het eigenbelang ermede gediend werd, is het graag aanvaard. Maar als er b.v katholieke Hongaren te vergeven waren aan de hen vervol gende Roemeniërs, dan werd echter de zelfbeschikkings'euze opgeborgen. Dat wil onze partij niet, Ze wil aan de Indische Tiolken zelfbeschikking geven en deze er op blijven voorbereiden, met handhaving der leiding onzer regeering, waarbij de regeering te Den Haag ten volle verantwoordelijk moet blijven voor bet beleid van den gou verneur generaal van Ned. Iadië en van de gouverneurs van Suriname en Curacao. Hier neemt de partij krachtig stelling tegen in andere richtingen willende stroomingen. De leiding blijve bij Koloniën in den Haag. Hierna volgen verschillende econo mische hoofdstukken, waarin de belan gen van verschillende geledingen der samenieving worden voorgestaan. De katholieke partij wil, dat de Staat zoo noodig steun verleent aan bepaalde takken van ons volksbestaan vooral door het middel van handels tracten of door bijzondere invoerrechten. In eenige weinige regels worden hier zeer belangrijke vraagstukken aan de orde gesteld. Na den oorlog is de industrie door laten we maar zeggen de heele wereld bedreigd. Elk land rondom ons bevordert zijn eigen nijverheid en landbouw zooveel het vermag. Engeland, dat prat gaat op zijn vrijhandelsprinciepen, maakt hier geen uitzondering. Het verbod van den invoer van varkens, waardoor we gedupeerd wer den, werd kwasi gegeven om besmet tirig met mond en klauwzesr te voor komen, maar inderdaad om ons te weren. De andere landen knellen ons met hunne tarieven. De invloed van den Volkenbond, die verlangt, dat men hel nu eens met de opruiming van tarieven zal probeeren, dat zou .-uvuinete in de lijn der volkerengemeenschap liggen- heeft nog weinig doorgewerkt en tot verder niets gediend dan om ons aardewerk wetje om hals te brengen, dat met de verlangens van Genève in strijd werd geacht. Alsof het van ons alleen komen moet 1 De Kath. Staatspartij wil nu, dat onze regeering bepaalde takken van ons volksbestaan beter dan tot nu toe het geval kan zijn, zal steunen door het sluiten van handelstraclaien, waar bij ze dan niet weerloos moet staan tegenover veeieischende landen, maar meer kunnen geven en nemen. De regeering moet daarbij eenige speling hebben in de tarieven en door loven en bieden, door lagere tarieven toe te staan of hoogere te eischen, anderen handelbaar te maken. Daarnaast verlangt hel program, dat onze afdeeling Handel en Nijverheid beter ingericht zij, zoodat we beschik ken kunnen over uitstekende onder handelaars en de voorlichting van han del en industrie in orde zij. Wat ons program in dit hoofdstuk ten slotte vraagt: Toezicht op het bank wazen, behoeft wel geen toelichting. De financieele rampen der laatste jaren spreken hier luid genoeg. Vooral voor den middenstand is deze eisch van ons ontwerp program van groote beteekenis Twee handelsgebruiken, welke den laalsten lijd hoe langer hoe meer de aandacht vragen worden in hoofdstuk VIII behandeld de verkoop op afbe taling, welke niet verworpen wordt, maar waarvoor een wettelijke regeling wordt gevraagd entegengaan van het cadeaustelsel, waar het program dus verder gaat met zijn eisch. Het geld een reclamemiddel, waartegen gewicht lige bezwaren zijn aan te voeren, als": wie betaalt de cadeau's anders als de kooper; wordt gesn kooplust opgewekt voor minderwaardige dingen, enz. Een volgende keer over het hoofdstuk voor den landbouwer. ROELAND. De Balkan en de vrede. Bondgenootschappen. Wat op den Balkan gebeurt in politiek opzicht, is heel de geschiedenis door immer van grooten invloed gebleken op den vrede in Europa. Géén wonder dan ook, dat er meer dan gewone aan dacht aan geschonken wordt, nu uit dit deel van Europa weer allerlei be richten opduiken over verschillende politieke combinaties die daar zouden zijn uitgedacht. Allereerst vraagt dan onze aandacht de reis van den Griekschen premier Venizelos naar Londen. In een interview zeide Venizelos naar Londen te zijn gekomen met het doel, misverstand te voorkomen omtrent zijn reis naar Rome en om de instem ming te verkrijgen voor zijn buiten- landsche politiek, die het sluiten van Balkan allianties zou tegengaan, maar zich zou bswegen in de richting van een Balkan-entente. Het verschil tusschen beide soorten overeenkomsten is dan daarin gelegen, dat een entente alle Balkanstaten zou omvatten, terwijl allianties het Zuid Oosten van Europa zouden verdoelen in twee tegenover elkander staande groepen van onderling verbondenen. Venizelos wil vriendschapsverdragen met alle aan Griekenland grenzende stalen, Turkije. Bulgarije, Joego-Slavië en Albanië Of het hem gelukken zal is waarschijnlijk e8n tweede, voorloopig is het al mooi wanneer men alkaar op den Balkan niet in de haren vliegt, laat staan dat het fot vriendschap zou komen, maar Venizelos koestert althans de illusie. Dat men zich hiervan niet al te veel moet voorstellen blijkt wel uit zijn mededeeling dat hij bereid was een uitnoodiging te aanvaarden om naar Angora te gaan.wanneer de Grieksch-Turksche aangelegenheden weer voor regeling vatbaar zullen zijn- Er gaapt dus nog zoo iets als een klove. De «groole Kretenzer" is echter niet gespeénd van alle diplomatieke handig heid, misschien slaagt hij er in het antagonisme in die roerige omgeving wat te verkleinen. Een ander bericht over politieke machtsgroepeering komt uit Boedapest, waar het blad «Az Est" melding maakt van een belang rijk onderhoud, dat te Boekarest zou hebben plaats gehad tusschen den Roemeenschen dictator Bratianu en zijn Poolschen collega Pilsoedski. Deze laatste zou hebben voorgesteld een politieke combinatie te vormen, waarvan Italië, Roemenië, Polen, Turkije, Bulgarije en Hongarije deel zouden uitmaken. Dö eigenlijke gedachte zou door Mussolini zyn ingegeven, die een bondgenootschap van al deze staten wenschte om nauw met elkander samen te werken. De vlieger moest echter niet zijn opgegaan daar Roemenië niets van eenige conneclie met Hongarije wil weten, met welk land het voortdurend geschillen heeft, de optantenkwestie is er een van. Bratianu zou dan ook aan Pilsoedski in overweging hebben ge geven niet in deze richtiog te werken om de gevoelens van Roemenië niet te kwetsen. Dit is nog al positief en Mussolini zal dus een anderen uitweg moeten zoeken om zijn positie op den Balkan want het gaat per saldo tegen Joego Slavië en wellicht ook tegen Griekenland te versterken. Yan verschillend terrein. Het Congres derEngelscheLabourparty. Uitstooting der Communisten. Het congres der labourparlij te-Bir mingham heeft met overweldigende meerderheid een aanbeveling van het dagelijksche bestuur aangenomen om alle communistische elementen uit de partij te stooten. Verder heeft Ramsay Mac Donald de buitenlandsche staatkunde van de regeering scherp gehekeld. Hij diende een resolutie in, waarbij geëischt werd, dat de regeeting een algemeen pad van arbitrage zou teekenen, dat het EngelschFraasch vlootaccoord zou opgegeven worden, dat de regeering een doeltreffend verdrag tot beperking der bewapening zou teekenen en dat alle vreemde troepen onvoorwaardelijk uit het Rijnland teruggetrokken zouden worden. Treedt Primo de Rivero af Volgens een bericht aan de «Daily Mail" van de Spaansche grens moet na den terugkeer van koning Alfons in Spanje een ernstige spanning tus schen den koning en Primo de Rivero zijn ontstaan, welke vermoedelijk met het aftreden van Primo de Rivera zal eindigen. Primo de Rivero moet den koning eer. besluit ter onderteekening hebben voorgelegd, waarin straffen werden bepaald tegen een groot aantal personen, voorai zulke, die tegen Primo de Rivera in woord en schrift hebben geageerd. Daar bovendien in militaire kringen de stemming zich meer en meer tegen Primo de Rivera keert, wordt zijn aftreden meer en meer waarschijnlijk. Wie zijn opvolger zal zijn, is nog onbekend, doch men ver wacht, dat het in ipder geval een per soon uit militaire kringen zal zijn. —o Blyft China lid van den Volkenbond? Met groote voldoening is op het volkenbondssecretariaat het telegram van China ontvangen, waarin dit land mededeelt, dat het aan het verzoek van den volkenbondsraad gehoor zal geven nm, evenals Nederland en Columbië, die toch ook uit den raad zijn getreden deel te blijven uitmaken van de voor bereidende ontwapeningscommissie. Hieruit kan men afleiden, dat de geruchten, als zou China, omdat het niet in den volkenbondsraad herkozen is, zijn lidmaatschap van den volken bond opzeggen, allen grond missen. o Mislukte aanslag op den keizer van Japan. De politie heeft Maandag een anar chist gearresteerd, die van plan was, een aanslag op den keizer te plegen. De keizer woonde de eerste Japan- sche gerechtszitting met jury bij. Bij het verlaten van het gebouw trachtte een anarchist den keizer met een voor werp aan te vallen. De man werd door de politie gegrepen o De betoogingen in Oostenrijk op Zondag a.s. De Landeshauptmann van Oostenrijk heeft een besluit uitgevaardigd, waarbij de betooging der socialistische arbeiders op 7 Octob3r verboden wordt. De sociaal democraten hebben aangekondigd, dat zij bij ds regeering tegen deze beslis sing zullen protesteeren en intrekking van het besluit zullen verlangen. Mocht het besluit niet worden ingetrokken, dan willen de socialisten toch in ieder geval probeeren de betooging der bur gerwachten onmogelijk te maken. Zij dreigen zelfs de straten te zullen ver sperren. o Aanslagpoging op gouverneur Smith. Ds Amerikaansche politie heeft twee personen gearresteerd, die een aanslag op Al Smith wilden plegen. Dat benauwde gevoel als gevolg van slechte spijsvertering, zal spoe dig verdwijnen na ge bruik van Foster s Maag- pillen, bet laxeermiddel bij uitnemendheid, Foster's Maagpillen, Alom verkrijgbaar a f 0.65 per flacon te Venray 30 Sept. Door den heer Ant. Droessen wordt het voorzitterschap waargenomen, die de vergadering opent met den christ. groet en allen welkom heet. Spr. brengt gaarne een woord van hulde aan de nagedachtenis van onzen directeur, Hubert Janssen, die met ijver en toewijding steeds zijn beste krachten san het welzijn van bank en leden heeft gewiji en hoopt dat zijne nagedachtenis nog lang in herinnering zal blijven. Bij de voorlezing der presentielijst blijkt dat 91 leden aanwezig zijn, wat voldoende is om besluiten te nemen. De notulen worden voorgelezen en goedgekeurd. Volgens de agenda moet worden overgegaan tot het kiezen van twos bestuursleden, ter voorziening in de vacatures H. Janssen en L. Tacken. De voorzitter vraagt of de vergadering voor deze functies enkele candidaten wil opgeven. Daar uit de vergadering geen candidatën worden opgegeven, stelt het bestuur de heeren M. Wis mans en G Litjens candidaat, waaraan de vergadering nog toevoegt de heer M Verstralen De uitslag der stemming is als volgt: uitgebracht 80 stemmen, waarvan 1 blanco en 1 ongeldig, Mart. Wismans 58, G. Litjens 51, M. Verstralen 17, A Poels 7, G. Martens 5, J. van Meijel 4, H. Lucassen 1 en G. Sloks 2, zoo dat gekozen zijn de heeren M Wis mans en G Litjens, die verklaren hunne benoeming te aanvaarden. De voorzitter deelt mede, dat er thans ook nog een lid voor den Raad van Toezicht moet worden gekozen, daar de heer Wismans nu als bestuurslid is gekozen. Als candidaten worden gesteld de heeren Joh. van Meijel en G. Martens. Uitgebracht worden 64 stemmen waar van 1 blanco, J. van Meijel 39, G. Martens 22, A. Poels 2, zoodat gekozen is J. van Meijel, die verklaart zijne benoeming aan te nemen. Bij de rondvraag blijkt, dat niemand der leden nog iets le zeggen heeft. De Geeslel. Adviseur, Kapelaan Strij kers, brengt tenslotte nog hulde aan de nagedachtenis van den directeur, Hubert Janssen en deelt mede, dat 't bestuur het zien tot een eereplicht rekent voor de zielerust van den over ledene een H. Mis te doen opdragen op Maandag 15 Oct, a s. voorm. 8 uur in de parochiekerk alhier. Z.Ew ver trouwt, dat alle leden daarbij tegen woordig zijn en voor hem zullen bidden, die tijdens zijn leven zooveel en zoo belangeloos, niet alleen voor onze bank, maar voor allen gedaan heeft. Sp hoopt dat de bank onder het beheer

Peel en Maas | 1928 | | pagina 1