jAcrorcftl
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
J. VERMEULEN-ROELOFS
S manufacture}
MORDEELIGSTf
JALFjtó
manufacture}
[YOORDEEUQST/'
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
Nieuwe belasting
regeling.
Het ontwerp program
Buitenlandsch Overzicht
Vergad. Boerenleenbank
ZATERDAG 6 OCTOBER 1928
Negen en veertigste Jaargang
No. 4»
BLIJKEN
TOCH HET
PEEL EN MAAS
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVERTENTIEN18 regels 60 cent, elke regel meer 71/* ct.
bij abonnement lagere tarieven.
Uitgave van FIRMA VANDEN MUNCKHOF
Telefoon 51
7ENRAY
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ctper post 75 cent
voor het buitenland f 1.05 bij vooruitbetaling, afzonderl. nummers 5 cent
Rijn- en Moesel-
WIJNEN
Alleenverkoop v. Nederland CHAMPAGNE Vve. Puisard Cie. Huis opgericht 1843
Wijnhandel
Venray, Gr. Markt 8
Het wetsontwerp tot herziening van
de financieele verhouding tusschen
Rijk en Gemeenten stelt verschillende
wijzigingen voor in de gemeentelijke
belastingen.
De gemeentelijke inkomstenbelasting
en de forensenbelasting worden afge
schaft. Meteen zullen we zien, dat de
inkomstenbelasting in anderen vorm
terugkeert.
De personeele belasting zal eveneens
niet langer geheven worden waarmede
voor de gemeente een harer opcenten-
bronnen wordt geatopl. Maar de per
soneele belasting zullen we zien her
leven als een gemeentelijke verterings
belasting.
Verder zal de gemeenten de Rijks-
uilkeoring volgens de wet van 1897
moeten missen.
Daartegenover staan voor de gemeente
de volgende nieuwe inkomsten
Zij mag vooreerst een keuze doen
tusschen de opbrengst van de hoofd
som der grondbelasting op de gebouwde
en die op de ongebouwde eigendom
men.
Verder zullen d9 gemeenten kunnen
putten uit het te slichten Gemeente
fonds. Maar het geld, dat hierin komt,
moet er eerst door de gezamenliike
gemeenten in gebracht worden door
een nieuwe. inkomstenbelasting, die
door het Rijk zal geheven worden.
Het tarief van deze gemeentefonds
belasting is, wat de progressie en den
aftrek voor noodzakelijk levensonder
houd .aangaat, aldus ingericht, dat het
zich zooveel doenlijk aansluit bij de
thans in gemeenten gevolgde regelen,
terwijl het, wat de heffingspecenteges
aangaat, zoodanig is gesteld, dat, ook
voor zoover de gemeenten een gematigd
aantal opcenten mochten heffen, het
totaal verschuldigde bedrag voor elke
groep van belastingplichtigen niet
hooger zal zijn dan wat thans geheven
wordt in gemeenten waar, blijkens de
bekende «rangschikkingslijst" van het
Centraal bureau voor de statistiek, de
belastingdruk aanzienlijk beneden het
gemiddelde blijft. De kinderaftrek is
geregeld als in de Wel op de Rijksin-
komslenblasling.
In gemeenten, waar thans minder
dan f 800 wordt afgeLrokken voor
noodzakelijk levensonderhoud, zullen
zij, wier inkomsten beneden dit bedrag
blijven niet meer worden aangeslagen.
In de Memorie van Toelichting zegt
de regeering verder, dat na de totstand
koming van dit wetsontwerp uiteraard
door sommigen inwoners van het Rijk
een iets hooger bedrag aan 'belssting
zal worden betaald dan tot dusver het
geval was Dit zal voorkomen in ge
meenten, welke thans een zeer lage
plaats innemen, op de bekende rang
schikking8lijst van hnt Centraal Bureau
voor de Statistiek. Doch het staat vast,
dat de gezamenlijke belastingdruk van
Rijk en gemeente, komt de voorgedra
gen regeling tot stand, nergens het
donkere beeld zal vertoonen, dat thans
in onderscheiden gemeenten gezien
wordt.
De inhoud van het wetsontwerp is
nog slechts ten deele algemeen bekend
alleen het uittreksel n 1. dat door het
Haagsche Correspondentiebureau is
medegedeeld. Zich een oordeel vormen
over de volledige werking der regeling
is dus nog niet mogelijk.
Maar bovenstaande beschouwingen
der Memorie van Toelichting doen ons
vreezen, dai de «unificatie" der ge
meentelijke inkomstenbelasting, met
welke woorden de rdgerring haar
nieuwe gemeentefondsbelasting aan
duidt, weinig ten voordeele zal komen
van die gemeenten, die hare uitgaven
het minst hebben opgevoerd en dus
het zuinigst hebben geleefd. En deze
liggen vooral in het zuiden.
De gelukkige gemeenten, die het Dog
zonder een inkomstenbelasting deden,
zijn allereerst de dupe.
En gemeenten, die op zware uitgaven
zitten, waaronder er zijn, die boven
haar stand hebben geleefd, zullen bij
de unificatie of nivelleering, of Hoe
men het noemen wil, wel het meest
profiteered
Dat meenen we uit de regeerings-
beschouwingen te moeten opmaken.
Zooals uit het bovenstaande reeds
bleek, is het aan de gemsente verder
veroorloofd, in beperkte mate opcenten
te heffen op de gemeentefondsbelasting,
Daarenboven verkrijgt de gemeente,
volgens het ontwerp, de bevoegdheid
een eigen verteringsbelasting te heffen
in den geest van de wet op de perso
neele belasting. Aan welke regelen
deze gebonden zal zijn, is nog niet
bekend.
Nu nog enkele cijfers.
Volgens de ontworpen regeling doet
het rijk afstand van 15 16 millioen
der grondbelasting en van 225 millioen
der personeele belasting. Maar de 20
millioen van de uitkeeringswet 1897
houdt zij in.
Het rijk zal derhalve ongeveer 18
millioen gulden aan de gemeenten
afstaan.
Dat is de meevaller voorde gemeen
ten. Met dat bedrag zullen de belastin
gen Ier gezamelijke gemeenten kunnen
verminderd worden.
De regeling van de Inkomstenbelas
tingen der gemeenten en van de
Personeele belasting gingen langzaam
in een richting, die voldoende met de
draagkracht der gezinnen rekening
houdt.
We moeten nog afwachten of dit
het geval zal zijn met de nieuwe rege
lingen, welke de gemeenten zullen
moeten gaan maken voor de verterings
belasting.
Hier zal cok de ondervinding nog
veel wijsheid moeten brengen.
We verwonderen ons daarom niet
over een vraag als door Het Huisgezin
wordt gesteld
»Zou het, als we van de forensenbe
lasting afzien, heel veel verschil heb
ben gegeven, indien het Rijk zich had
bepaald lot het afstaan der 16 millioen
uit de grondbelasting aan de gemeen
ten en voor het overige alles bij hel
oude had gelaten
Met het oog op de af le schaffen,
maar terstond herlevende belastingen
mag men zoo iets vragen.
Nederland en de internationale politiek
Nederland en zyn overzeesche
gewesten.
Bescherming der industrie.
Al is de termijn voor de behandeling
van het ontwerp program in de Kies
verenigingen verstreken en de bespre
king in de tweede instantie: de Kies
kringorganisalie aangevangen, tocb
achten we het nuttig onze eenvoudige
uiteenzetting der verschillende hoofd
stukken voort te zetten.
In het vierde hoofdstuk wordt de
eenig juiste gedragslijn aangegeven
voor onze internationale politiek, n.l.
krachtige medewerking met de plannen
van den Volkenbond die met de
voorstellen van Benedictus XV volko
men overeenstemmen ter oplossing
van de internationale geschillen door
schpidsrechtelijke uitspraken en ter
gelijktijdige vermindering van bewape
ningen.
Hier wordt de weg ui'gestippeld naar
den wereldvrede, waarin Paus en Vol
kenbond het eens zijn, doch waarbij
het le betreuren valt, dat de groote
zedelijke macht van het Vafieaan in
de groote familie van den Statenbond
blijft uitgeschakeld
De Kath. Staatspartij is voor een
gelijktijdige vermindering van bewa
pening door alle mogendheden en gaat
dus mede met de dwaze reclameleuze
der S D.A.P., welke verlangt, dat Ne
derland op z'n eentje zoo goed als
geheel zal ontwapenen, terwijl België
en Frankrijk sterker dan ooit bewapend
zijn en zelfs hel «ontwapende' Duilsch-
land nog een modern gewapend leger
bezit
Zeer natuurlijk sluit aan dit hoofd
stuK van ons program het volgende
over de landsverdediging aan, waarin
verlangd wordt, dat de organisatie van
leger en vloot beperkt dient te zijn tot
hetgeen noodzakelijk is voor de hand
having der neutraliteit en de verdedi
ging der onafhankelijkheid binnen
de grenzen door eventueele internatio
nale regelingen te stellen.
We willen dus niet vechten, maar
zijn een vredelievend volk. Maar vali
men ons aan, dan willen we ons kun
nen verdedigen en als anderen elkaar
beoorlogen, willen we ons kunnen ver
dedigen en als anderen elkaar beoor-
logen, willen we onze neutraliteit
handhaven kunnen. Wat we daarvoor
noodig hebben, dient er te zijn. Maar
meer ook niet 1
Geheel in overeenstemming met den
geest van den Volkenbond is ook de
gedragslijn, welke de Kath. Staatspartij
zich stelt ten opzichte der volkeren in
onze ovsrzeesche gewesten.
Dat zelfbeschikkingsrecht der volken
is door vroegere oorlogvoerenden niet
altijd op even sympathieke wijze toe
gepast. Als het eigenbelang ermede
gediend werd, is het graag aanvaard.
Maar als er b.v katholieke Hongaren
te vergeven waren aan de hen vervol
gende Roemeniërs, dan werd echter de
zelfbeschikkings'euze opgeborgen. Dat
wil onze partij niet, Ze wil aan de
Indische Tiolken zelfbeschikking geven
en deze er op blijven voorbereiden,
met handhaving der leiding onzer
regeering, waarbij de regeering te Den
Haag ten volle verantwoordelijk moet
blijven voor bet beleid van den gou
verneur generaal van Ned. Iadië en
van de gouverneurs van Suriname en
Curacao.
Hier neemt de partij krachtig stelling
tegen in andere richtingen willende
stroomingen. De leiding blijve bij
Koloniën in den Haag.
Hierna volgen verschillende econo
mische hoofdstukken, waarin de belan
gen van verschillende geledingen der
samenieving worden voorgestaan.
De katholieke partij wil, dat de
Staat zoo noodig steun verleent aan
bepaalde takken van ons volksbestaan
vooral door het middel van handels
tracten of door bijzondere invoerrechten.
In eenige weinige regels worden hier
zeer belangrijke vraagstukken aan de
orde gesteld. Na den oorlog is de
industrie door laten we maar zeggen
de heele wereld bedreigd.
Elk land rondom ons bevordert zijn
eigen nijverheid en landbouw zooveel
het vermag. Engeland, dat prat gaat
op zijn vrijhandelsprinciepen, maakt
hier geen uitzondering.
Het verbod van den invoer van
varkens, waardoor we gedupeerd wer
den, werd kwasi gegeven om besmet
tirig met mond en klauwzesr te voor
komen, maar inderdaad om ons te
weren. De andere landen knellen ons
met hunne tarieven.
De invloed van den Volkenbond, die
verlangt, dat men hel nu eens met de
opruiming van tarieven zal probeeren,
dat zou .-uvuinete in de lijn der
volkerengemeenschap liggen- heeft
nog weinig doorgewerkt en tot verder
niets gediend dan om ons aardewerk
wetje om hals te brengen, dat met de
verlangens van Genève in strijd werd
geacht.
Alsof het van ons alleen komen
moet 1
De Kath. Staatspartij wil nu, dat
onze regeering bepaalde takken van
ons volksbestaan beter dan tot nu toe
het geval kan zijn, zal steunen door
het sluiten van handelstraclaien, waar
bij ze dan niet weerloos moet staan
tegenover veeieischende landen, maar
meer kunnen geven en nemen. De
regeering moet daarbij eenige speling
hebben in de tarieven en door loven
en bieden, door lagere tarieven toe te
staan of hoogere te eischen, anderen
handelbaar te maken.
Daarnaast verlangt hel program, dat
onze afdeeling Handel en Nijverheid
beter ingericht zij, zoodat we beschik
ken kunnen over uitstekende onder
handelaars en de voorlichting van han
del en industrie in orde zij.
Wat ons program in dit hoofdstuk
ten slotte vraagt: Toezicht op het bank
wazen, behoeft wel geen toelichting. De
financieele rampen der laatste jaren
spreken hier luid genoeg. Vooral voor
den middenstand is deze eisch van ons
ontwerp program van groote beteekenis
Twee handelsgebruiken, welke den
laalsten lijd hoe langer hoe meer de
aandacht vragen worden in hoofdstuk
VIII behandeld de verkoop op afbe
taling, welke niet verworpen wordt,
maar waarvoor een wettelijke regeling
wordt gevraagd entegengaan van het
cadeaustelsel, waar het program dus
verder gaat met zijn eisch. Het geld
een reclamemiddel, waartegen gewicht
lige bezwaren zijn aan te voeren, als":
wie betaalt de cadeau's anders als de
kooper; wordt gesn kooplust opgewekt
voor minderwaardige dingen, enz.
Een volgende keer over het hoofdstuk
voor den landbouwer.
ROELAND.
De Balkan en de vrede.
Bondgenootschappen.
Wat op den Balkan gebeurt in politiek
opzicht, is heel de geschiedenis door
immer van grooten invloed gebleken
op den vrede in Europa. Géén wonder
dan ook, dat er meer dan gewone aan
dacht aan geschonken wordt, nu uit
dit deel van Europa weer allerlei be
richten opduiken over
verschillende politieke combinaties
die daar zouden zijn uitgedacht.
Allereerst vraagt dan onze aandacht
de reis van den Griekschen premier
Venizelos naar Londen.
In een interview zeide Venizelos
naar Londen te zijn gekomen met het
doel, misverstand te voorkomen omtrent
zijn reis naar Rome en om de instem
ming te verkrijgen voor zijn buiten-
landsche politiek, die het sluiten van
Balkan allianties zou tegengaan, maar
zich zou bswegen in de richting van
een Balkan-entente.
Het verschil tusschen beide soorten
overeenkomsten is dan daarin gelegen,
dat een entente alle Balkanstaten zou
omvatten, terwijl allianties het Zuid
Oosten van Europa zouden verdoelen
in twee tegenover elkander staande
groepen van onderling verbondenen.
Venizelos wil
vriendschapsverdragen
met alle aan Griekenland grenzende
stalen, Turkije. Bulgarije, Joego-Slavië
en Albanië Of het hem gelukken zal
is waarschijnlijk e8n tweede, voorloopig
is het al mooi wanneer men alkaar op
den Balkan niet in de haren vliegt,
laat staan dat het fot vriendschap zou
komen, maar Venizelos koestert althans
de illusie. Dat men zich hiervan niet
al te veel moet voorstellen blijkt wel
uit zijn mededeeling dat hij bereid
was een uitnoodiging te aanvaarden
om naar Angora te gaan.wanneer
de Grieksch-Turksche aangelegenheden
weer voor regeling vatbaar zullen zijn-
Er gaapt dus nog zoo iets als een klove.
De «groole Kretenzer" is echter niet
gespeénd van alle diplomatieke handig
heid, misschien slaagt hij er in het
antagonisme in die roerige omgeving
wat te verkleinen.
Een ander bericht over
politieke machtsgroepeering
komt uit Boedapest, waar het blad «Az
Est" melding maakt van een belang
rijk onderhoud, dat te Boekarest zou
hebben plaats gehad tusschen den
Roemeenschen dictator Bratianu en
zijn Poolschen collega Pilsoedski. Deze
laatste zou hebben voorgesteld
een politieke combinatie
te vormen, waarvan Italië, Roemenië,
Polen, Turkije, Bulgarije en Hongarije
deel zouden uitmaken. Dö eigenlijke
gedachte zou
door Mussolini zyn ingegeven,
die een bondgenootschap van al deze
staten wenschte om nauw met elkander
samen te werken.
De vlieger moest echter niet zijn
opgegaan daar Roemenië niets van
eenige conneclie met Hongarije wil
weten, met welk land het voortdurend
geschillen heeft, de optantenkwestie is
er een van. Bratianu zou dan ook aan
Pilsoedski in overweging hebben ge
geven niet in deze richtiog te werken
om de gevoelens van Roemenië niet te
kwetsen. Dit is nog al positief en
Mussolini zal dus een anderen uitweg
moeten zoeken om zijn positie op den
Balkan want het gaat per saldo
tegen Joego Slavië en wellicht ook
tegen Griekenland te versterken.
Yan verschillend terrein.
Het Congres derEngelscheLabourparty.
Uitstooting der Communisten.
Het congres der labourparlij te-Bir
mingham heeft met overweldigende
meerderheid een aanbeveling van het
dagelijksche bestuur aangenomen om
alle communistische elementen uit de
partij te stooten.
Verder heeft Ramsay Mac Donald de
buitenlandsche staatkunde van de
regeering scherp gehekeld. Hij diende
een resolutie in, waarbij geëischt werd,
dat de regeeting een algemeen pad
van arbitrage zou teekenen, dat het
EngelschFraasch vlootaccoord zou
opgegeven worden, dat de regeering
een doeltreffend verdrag tot beperking
der bewapening zou teekenen en dat
alle vreemde troepen onvoorwaardelijk
uit het Rijnland teruggetrokken zouden
worden.
Treedt Primo de Rivero af
Volgens een bericht aan de «Daily
Mail" van de Spaansche grens moet
na den terugkeer van koning Alfons
in Spanje een ernstige spanning tus
schen den koning en Primo de Rivero
zijn ontstaan, welke vermoedelijk met
het aftreden van Primo de Rivera zal
eindigen. Primo de Rivero moet den
koning eer. besluit ter onderteekening
hebben voorgelegd, waarin straffen
werden bepaald tegen een groot aantal
personen, voorai zulke, die tegen Primo
de Rivera in woord en schrift hebben
geageerd. Daar bovendien in militaire
kringen de stemming zich meer en
meer tegen Primo de Rivera keert,
wordt zijn aftreden meer en meer
waarschijnlijk. Wie zijn opvolger zal
zijn, is nog onbekend, doch men ver
wacht, dat het in ipder geval een per
soon uit militaire kringen zal zijn.
—o
Blyft China lid van den Volkenbond?
Met groote voldoening is op het
volkenbondssecretariaat het telegram
van China ontvangen, waarin dit land
mededeelt, dat het aan het verzoek van
den volkenbondsraad gehoor zal geven
nm, evenals Nederland en Columbië,
die toch ook uit den raad zijn getreden
deel te blijven uitmaken van de voor
bereidende ontwapeningscommissie.
Hieruit kan men afleiden, dat de
geruchten, als zou China, omdat het
niet in den volkenbondsraad herkozen
is, zijn lidmaatschap van den volken
bond opzeggen, allen grond missen.
o
Mislukte aanslag op den keizer
van Japan.
De politie heeft Maandag een anar
chist gearresteerd, die van plan was,
een aanslag op den keizer te plegen.
De keizer woonde de eerste Japan-
sche gerechtszitting met jury bij. Bij
het verlaten van het gebouw trachtte
een anarchist den keizer met een voor
werp aan te vallen.
De man werd door de politie gegrepen
o
De betoogingen in Oostenrijk
op Zondag a.s.
De Landeshauptmann van Oostenrijk
heeft een besluit uitgevaardigd, waarbij
de betooging der socialistische arbeiders
op 7 Octob3r verboden wordt. De sociaal
democraten hebben aangekondigd, dat
zij bij ds regeering tegen deze beslis
sing zullen protesteeren en intrekking
van het besluit zullen verlangen. Mocht
het besluit niet worden ingetrokken,
dan willen de socialisten toch in ieder
geval probeeren de betooging der bur
gerwachten onmogelijk te maken. Zij
dreigen zelfs de straten te zullen ver
sperren.
o
Aanslagpoging op gouverneur Smith.
Ds Amerikaansche politie heeft twee
personen gearresteerd, die een aanslag
op Al Smith wilden plegen.
Dat benauwde gevoel
als gevolg van slechte
spijsvertering, zal spoe
dig verdwijnen na ge
bruik van Foster s Maag-
pillen, bet laxeermiddel
bij uitnemendheid,
Foster's Maagpillen,
Alom verkrijgbaar a f 0.65 per flacon
te Venray 30 Sept.
Door den heer Ant. Droessen wordt
het voorzitterschap waargenomen, die
de vergadering opent met den christ.
groet en allen welkom heet.
Spr. brengt gaarne een woord van
hulde aan de nagedachtenis van onzen
directeur, Hubert Janssen, die met
ijver en toewijding steeds zijn beste
krachten san het welzijn van bank en
leden heeft gewiji en hoopt dat zijne
nagedachtenis nog lang in herinnering
zal blijven.
Bij de voorlezing der presentielijst
blijkt dat 91 leden aanwezig zijn, wat
voldoende is om besluiten te nemen.
De notulen worden voorgelezen en
goedgekeurd.
Volgens de agenda moet worden
overgegaan tot het kiezen van twos
bestuursleden, ter voorziening in de
vacatures H. Janssen en L. Tacken.
De voorzitter vraagt of de vergadering
voor deze functies enkele candidaten
wil opgeven. Daar uit de vergadering
geen candidatën worden opgegeven,
stelt het bestuur de heeren M. Wis
mans en G Litjens candidaat, waaraan
de vergadering nog toevoegt de heer
M Verstralen
De uitslag der stemming is als volgt:
uitgebracht 80 stemmen, waarvan 1
blanco en 1 ongeldig, Mart. Wismans
58, G. Litjens 51, M. Verstralen 17,
A Poels 7, G. Martens 5, J. van Meijel
4, H. Lucassen 1 en G. Sloks 2, zoo
dat gekozen zijn de heeren M Wis
mans en G Litjens, die verklaren
hunne benoeming te aanvaarden.
De voorzitter deelt mede, dat er thans
ook nog een lid voor den Raad van
Toezicht moet worden gekozen, daar
de heer Wismans nu als bestuurslid
is gekozen.
Als candidaten worden gesteld de
heeren Joh. van Meijel en G. Martens.
Uitgebracht worden 64 stemmen waar
van 1 blanco, J. van Meijel 39, G.
Martens 22, A. Poels 2, zoodat gekozen
is J. van Meijel, die verklaart zijne
benoeming aan te nemen.
Bij de rondvraag blijkt, dat niemand
der leden nog iets le zeggen heeft.
De Geeslel. Adviseur, Kapelaan Strij
kers, brengt tenslotte nog hulde aan
de nagedachtenis van den directeur,
Hubert Janssen en deelt mede, dat 't
bestuur het zien tot een eereplicht
rekent voor de zielerust van den over
ledene een H. Mis te doen opdragen
op Maandag 15 Oct, a s. voorm. 8 uur
in de parochiekerk alhier. Z.Ew ver
trouwt, dat alle leden daarbij tegen
woordig zijn en voor hem zullen bidden,
die tijdens zijn leven zooveel en zoo
belangeloos, niet alleen voor onze bank,
maar voor allen gedaan heeft. Sp
hoopt dat de bank onder het beheer