De Troonrede.
Gemengde Berichten.
Duivensport.
Dinsdag had op de gewone wijie de
plechtigheid van de opening der blaten
"h^M.' do* Koningin laa daarbij voor
de Vereenigde Kamers de volgende
Troonrede voor
Leden van de Saten Generaal.
De plechtigheid van dit oogenblik
heeft voor mij eene meer ^an ^vone
heleekenis. Mi n beminde dochter aan
mijn zijde te iien, bij het openen van
Uwe vergadering, vervult "11Jn barth™^
dankbaarheid jegens God, die has
leven gespaard en haar jeugd in som
vele opzichten gezegend heeft. Met
erkentelijkheid gedenk ik de wijze
waarop ons volk heeft meegeleefd bij
haar intrede in het openbare
De algemeene toestand van het land
geeft in menig opzicht reden tot vol
doening Dank zij voortachrijdende ver'
betering in de wijze van bednjfauit
oefening en ontginning ne™' hot
voortbrengingsvermogen van l»»«
tuinbouw toe. Weinig loonende prijzen
bemoeilijking van den afze.i..den
vreemde en mingunstige weerageeteld
heid leiden nochlans voor sommige
takken van het bedrijf tot met zeer
bevredigende uilkomsten.
Door8 handel en nijverheid worden
ondanks verschillende moedgevende
verschijnselen, nog steeds gr st
lijkheden ondervonden, met het minst
door de kunstmatige belemmeringen
die aan het internationaal ruilverkeer
worden in den weg gelegd
De financieele toestand blijft zorg
eischend In de voornaamste p aats,
omdat de zware lasten op de bevol|""S
gelegd, de herleving der welvaait en
de verruiming der werkgelegenheid
VeMetgdeelneming gedenk ik de slacht
offers van de ramp, die eenige maan
den geleden opnieuw het ÖoatBlijt Geel
van ons land teisterde. De spoedige en
milde hulp, die ook nu van vele zijden
verleend werd, was mij een oorzaak
VaOnVze6UbeUekkingen lot de
mogendheden bleven van den meest
vriendschappelijken aard. Ik *8rtr0u"
dat het mogelijk zal z.jn met den
buurstaat België in een geest van
onderlinge samenwerking een regeling
te vinden, in een voor belde landen
aannemelijken zin, van de vraagstuk
ken die door de verwerping van het
verdrag van 3 April 1925 aan de orde
zijn gebleven. Het samenstel dier
vraagstukken is thans nog hetvoor-
werp van een nader onderzoek hier te
'""in^de organen van den Volkenbond
in welks raad ons land geroepen werd
ÏÏtü'g te nemen, dragen de Nederland-
sche vertegenwrordigers naar hun er
mogen bij tot ontwikkeling van de
organisatie der volkerengemeenschap
Van de resultaten der door de Volken
bond bijeengeroepen economische con
ferentie heb ik met voldoening kennis
genomen. Het verheugt mij vast te
stellen, dat de daar aangegeven richt
lijnen der economische politiek over-
eénkomen met die welke door Neder-
land worden gevolgd. i
Naast de reeds aanhangige wetsont
werpen zullen eenige andere aan Uw
oordeel worden onderworpen. Daartoe
behooren ontwerpen tot wijziging van
het strafstelsel o.m. beoogende nadere
voorzieningen betreffende de voorwaar-
delijke veroordeeling, invoering van de
jeugdgevangenis en krachtiger bestrij
ding van de beroeps- en gewoon tem.s
dadigheid. Een ontwerp strekkende tot
wijziging der bepalingen omtrent de
ouderlijke macht en de voogdij en een
ontwerp houdende bepalingen betreffen
de den rechtstoestand der ambtenaren.
Een voorstel om de uitoefening van
het kiesrecht te vergemakkelijken, voor
hen wier beroep hen noopt ten tijde
van de stemming buitenslands te ver-
toeven, zal U spoedig bereiken.
Aanhangig zullen worden gemaakt
eene technische herziening van de
armenwet en eene wijziging van de
gemeentewet, beoogende de samenwer-
king van naburige gemeenten te be
vorderen.
Een ontwerp tot vervroeging v»n.d«"
datum waarop het zevende laerPllchl'
jaar in werking zal treden, zal spoedig
worden ingediend.
Een wetsontwerp tol verlaging
inkomstenbelasting zal u worden aan
ceboden, evenals een technische wijzi
ging van de vermogensbelasting en een
der verdedigingsbelastingen, in hoofd-
-aak bedoelende aan ongegronde ver
schilpunten tusschen de bepalingen van
die beide heffingen een einde te maken.
In aansluiting aan de in het achter
liggende jaar tot stand gekomen
comptabiliteitswet zal eerlang het ont
werp van een bedrijvenwet bij U worden
'"iJe'voorbereiding van de herziening
der financieele verhouding tusschen
het Rijk en de Gemeenten, waarom
Trent mij kortgeleden het rappor•der
betreffende Staatscommissie heeft be
reikt, is door de Regeering ter hand
fjEene6" aanvulling van de wetgeving
wordt voorbereid, ten einde onder alle
omstandigheden de mogelijkheid van
het afsluiten van handelsverdragen te
behouden en hierdoor hel vrije ruil
verkeer te bevorderen.
Binnenkort zal san Uw oordeel wor
den onderworpen het ontwerp eener
W De" hidiening van een ontwerp eleo
triciteitswet kan worden tegemoet
^Voorstellen tot herziening van de
veiligheidswet en de invaliditeitswet
zijn in voorbereiding. De ten vor.gen
jaren reeds aangekondigde herziening
van de ziektewet welke aan de invoering
van deze wet moet voorafgaan, zal Uwe
vergadering spoedig bereiken.
Op Java en op de Westkust van
Sumatra zijn betreurenswaardige on
lusten voorgevallen welke, dank zij het
doortastend «plreden van bestuur, politie
en leger spoedig werden bedwongen.
Aan net eigen Indisch volksleven zijn
deze onlusten vreemd. Maatregelen zijn
genomen om ook in de toekomst de
bevolking tegen aanslagen op haar
welvaart en veiligheid te beschermen.
Daarnaast wordt, zooveel de geldelijke
omstandigheden het toelaten, de cultuur
en welvaartspolitiek in Nederlandsch
Indië met kracht voortgezet.
Met belangstelling wordt uitgezien
naar de vruchten., welke de kortgeleden
voor Suriname aanvaarde maatregelen
ten bate van dal overzeesche gobieds
deel zullen afwerpen.
De economische toestand van Curasao
blijft gunstig
Met den wensch, dat Gods milde
zegen op uwen arbeid moge rusten,
verklaar ik de gewone zitting der Staten
Generaal geopend.
Fokveedag te Cuyk.
De fokveedag van het Maas Rijn
en IJssel-veeslag, uitgeschreven door
den Bond van Rundveefokvereenigin-
gen in het land van Cuyk, wordt dit
jaar gehouden te Cuyk op Donderdag
29 September a s.
Uit het geheele land, doch ook uit
Duitschland, trekt dezen fokveedag
duizenden bezoekers. Dit jaar wordt
verwacht, dat de stroom van buiten
landers nog grooter zal zijn dan andere
jaren.
Overreden en gedood.
Te Kerkrade is de spoorwegarbeider
H. Meens op het stations emplacement
door een trein gegrepen en gedood. De
man was gehuwd en vader "an vier
kinderen.
Auto-ongeluk.
Op den weg van Boxmeer naar
Sambeek had Maandag een vrij ernstig
ongeluk plaats. Zekere K. uit Boxmeer
werd door een met groote snelheid
rijdenden auto gegrepen en van zijn
rijwiel gesmakt. De fiets werd totaal
vernield terwijl K. over hevige inwen
dige pijnen klaagde. Door dit ongeval
was de bestuurder van den auto het
stuur kwijl geraakt. De wagen nam
plots een zwenking en reed tegen
zekeren L uit Boxmeer.
Deze werd overreden en door voorbij
gangers opgenomen met gapende hoofd
wonden, waaruit hij veel bloed verloor.
Zeer spoedig was dr. Korte ter plaatse
en gelastte overbrenging van de beide
aangeredenen naar het ziekenhuis. Na
onderzoek bleek dat Kbehalve uit
wendige verwondingen, weinig inwendig
letsel had bekomen, zoodat hij weer
naar huis is vervoerd. Voor L. werd
echter voorloopig ziekenhuisverpleging
noodig geacht, daar de geneesheer
vreesde voor verdere complicaties. Zijn
toestand is echter vrij goed.
Varken ssmokkelary.
Men schrijft van de Pruisisch-
Geldersche grenzen aan de N.R Crt
Het is algemeen bekend, dat de
voortdurende regens enorme schade
aan de gewassen in Weslfalen en
Rijnland hebben toegebracht, waardoor
de veehouders moeite hebben hun vee
en varkens op te fokken. Tengevolge
daarvan is een levendige smokkelhan
del in varkens ontstaan. Jonge varkens,
die de landbouwers wegens hel gebrek
aan voldoende veevoer niet kunnen
opfokken, worden bij groote partijen
naar Nederland gesmokkeld Daareven
wel de Duitsche landbouwers hun
varkenstokkerij san den gang moeten
houden, moeten zij zich voorzien van
gemeste varkens, die uit Nederland
worden binnengesmokkeld Ook voor
de vleeschvoorziening is de aanvoer
van varkens noodig voor al ook door
de hooge invoerrechten op varkens
vleesch.
Een „bewaakte" overweg.
Vrijdagmiddag is op de lijn Roer
mondVlodrop, terwijl deafsluitboomen
niet gesloten waren, de 38 jarige mej
Cremer door een onverwachts passee-
rende losse machine gegrepen, toen zij
den overweg per rijwiel wou oversteken.
Haar rechterbeen werd afgeknald. Zij
is naar het ziekenhuis overgebracht.
Directeur dor gasfabriek ontslagen?
"Van betrouwbare zijde vernemen wij,
dat de directeur van de Utrechtsche
gasfabriek, na zijn verlof niet meer in
zijn functie is teruggekeerd. Men ver
moedt, dat dit in verband staat met de
kwestie der retour-commissie. (M.m.)
De dirocteur dor Baarnsche gasfabriek
geschorst.
Met ingang van Maandag, is de
directeur der Baarnsche Gasfabriek
door B. en W. van Baarn geschorst
met inhouding van salaris. In verband
hiermede is de raad in spoedeischende
vergadering bijeen geroepen op Woens
dagmorgen 10 uur.
De reden van deze schorsing is, naar
we vernemen, hierin gelegen, dat B.
en W. op de hoogte zijn gekomen van
verschillende feiten, welke uitwijzen,
dat de directeur zich bij leveranties,
door het in ontvangst nemen van
provisie of anderszins, zou hebben
bevoordeeld.
Doodolpk motorongeluk.
Men meldt uit Tilburg
De 22 jarige A. Gooien is Zondagmid
dag op den weg van Tilburg naar
Hilvarenbeek met zijn motorrijwiel ge-
vaÏÏen^li^wer^pë^ïiïïSlKm"haar zijn
woning vervoerd.
Zondagavond is hij aan de gevolgen
van zijn val overleden.
Auto geslipt.
Zondagavond reed de fam. B. van
den Achterhoek per auto terug naar
Amsterdam. Bij den Ellecomschen draai
in de buurt van Dieren slipte de auto;
de chauffeur was onbekend met den
weg en kwam tusschen de tramrails.
Do auto maakte een zwenking en 3loeg
om.
Op dat oogenblik passeerde een jonge
man op de fiets. Hij werd door den
vallenden wegen gegrepen en gedood.
Het is de 17 jarigen Bruil uit Velp.
Auto te water.
Te Ursum is een auto bestuurd door
den heer J. Spruyt uit Beverwijk in
de Ringvaart geraakt De bestuurder
wist met zijn zuster, die naast hem zat,
het voertuig nog tijdig te verlaten. Een
andere zuster, die met haar verloofde
achterin zat is echter, doodat de auto,
toen de beide eeisten verlieten, omsloeg,
verdronken. Haar verloofde de heer B.
uit Beverwijk wist zich nog te redden.
Auto-ongeluk.
Te Klimmen is Zondagmorgen R.,
toen hij met zijn juist gekochte auto
een proefrit maakte, geslipt, waardoor
de wagen met zijn 3 passagiers, R. en
zijn twee zusters, tweemaal over den
kop sloeg. Een der dames is ernstig
aan het hoofd gewond. Dé beide andere
inzittenden werden uit den wagen ge
slingerd doch kregen geen letsel.
Tragiek.
Ontzettende tragiek, dat leven van die
Amerikaansche danseres Isadora Dun
can, die naar Europa kwam om er te
dansen.
Zij had overweldigend succes, over
haar kunst is lyriek geschreven, verzen
bij tienlallen, zelfs door Nederlanders
(Hein Boeken o a.)
Zij zocht.
Eerst danste ze «kapitalistisch" en
stichtte zelfs een school bij Darmstadt.
Haar naam was over heel ds wereld.
Zij danste ook in dienst der wereld
politiek.
Zij danste voor de Grieken, om hen
tot deelname aan den grooten oorlog
over te halen.
Toen hoorden we ineens van haar,
dat ze naar Moskou ging, om in de
communistische omgeving inspiratie op
te doen.
Ze slichtte een dansschool voor de
Russische arbeidersjeugd ze danste er
voor het uitgaande proletariaat.
Ze danste er zich ontgoocheling en
verdween weer uit Rusland, naar de
heerlijke Riviera, waar de natuur het
dichtst de schoonheid van het aardsch
paradijs moet evenaran.
Zij heeft haar heele leven bijna ge
danst.
En misschier verloor haar vader het
leven bij een schipbreuk, haar beide
kinderen kwamen met een auto in de
Seine terecht en verdronken, haar
tweede echtgenoot te Moskou sloeg de
hand aan eigen leven. Zij kreeg be
wondering en geestdrift bij vele men-
schen, maar geluk in eigen omgeving
en voor zichzelf vond ze niet.
«Ik zoek den dood," moet zij een uur
voor haar einde tot een vriendin gezegd
hebben, «maar ik weet niet, hoe ik
sterven kan."
Dit is 't leven van een vrouw, die
door wereldroem is gegaan, van een
bezongen vrouw, van een bewonderde
en veelbenijde vrouw, van een vrouw
die danste, met mach' over duizenden.
Dit is de tragiek van haar leven.
Zij is te Parijs verbrand en in een
urn is de asch bijgezet, naast die van
haar moeder en haar verongelukte
kinderen.
Arme, arme wereld, die niets, voor
uw meest bewonderde kinderen zelfs,
hebt, dan roem en tranen en een urn,
voor het weinigje asch, dat overblijft I
De beteekenis van liet milieu.
In »Neue Bahnen" publiceert C.
Jungbluth een onderzoek, bij 50 school
kinderen gehouden naar hun huiselijke
omstandigheden. De kinderen behoor
den tol de arbeidersklasse van een
groote fabrieksstad.
Hoe slaapt het kind? Van deze kin
deren sliepen alleen in een bed 16 pet,
twee in een bed 72 petdrie in een
bed 12 pet.
Alcoholgebruik. Geen alcohol kregen
60 pet. der kinderen, nu endan34pct.,
geregeld 6 pet., wat dus zeggen wil,
dat drie dezer kinderen jonger dan 14
jaren geregeld alcohol gebruiken.
Lichamelijke straf Nooit geslagen
werden 46 pet. der kinderen, zelden 36
pet., dikwijls 18 pet.
Hel doorbrengen van den Zondag.
38 pet. der ouders bekommeren zich
des Zondags heelemaal niet om de
kinderen. De andere gaan nu en dan
met vader en moeder wandelen.
De schrijver wijst erop, dat dergelijke
kinderen in étagewoningen, waar ze
licht, lucht en vrije beweging missen,
iedereen in den weg zijn, waardoor
zich allerlei ondeugden ontwikkelen
grofegoisme, onrust, sensatie-zucht,
onverdraagzaamheid, afgunst enz.
Die kinderen hebben een voort-
durenden strijd om hun beelaan te
voeren tegen de ouderen en in de
school hebben ze meestal een soort
gelijk gevecht aan te binden met kin
deren, die in beter huiselijk milieu
leven, waardoor ze altijd door hel
gevoel hebben, dat hun onrecht wordt
aangedaan.
De schr. die zelf onderwijzer is, zegt,
dat men de gedragingen der kinderen
alleen leert begrijpen, als men het
huiselijk milieu goed kent en hij beveelt
aan, de lastige, weerbarstige, onop
lettende en luie kinderen niet met
met zachtheid tegemoet te treden
omdat ervaring hun leerde, dat dit de
juiste weg is.
Het drama in de zeilboot.
Het »BerI. Tag." weet nog wat bij"
zonderheden te vertellen over den
ingenieur Moyr Lori, de moordenaar
van de vrouw in de zeilboot bij Norder
ney. Sinds eenige jaren woonde de
man met zijn moeder en zusters in
Inssbruck. Niemand wist eigenlijk
waarvan hij leefde; ingenieur Moyr
Lom gold bij iedereen als een avonturier,
maar een avonturier, die zeer gezien
was bij de dames. In '22 werd hij te
Berlijn gearresteerd onder verdenking
meer te weten van den moord op
Kathenau Ook zou hij in verbinding
nebben gestaan met de leiders van den
staatsgreep van Hitier te München.
Moyr-Lori ondernam vaak groote
reizen o.a. naar Afrika en dan vooral
naar Algiers. In 1925 huwde hij de
dochter van een Weensch hoogleeraar,
die echter spoedig weer van hem scheid
de, daar hij de gewoonte van zijn
J0n£gezellenleven niet kon opgeven zij
verdween echter niet geheel uit het
leven van den zonderlingen ingenieur.
Deze heeft onlangs per advertentie een
vermogende vrouw gezocht, bereid om
met hem naar Algiers te gaan. Op die
advertentie meldde zich een dame uit
Berlijn aan, met wie hij naar de Noord
zee ging.
Te ,!."n«b.rück rekent men nu met de
mogelijkheid, dat de verdronken vrouw
niet deze Berlijnsche dame is, maar de
gescheiden vrouw van den ingenieur
vedgen™ Vaa'c z'Jn re'2en placht te
Intusachen blijft het geheimzinnige
drama in de zeilboot in het middenpunt
der belangstelling staan.
Vliegtuig neergestort.
Zaterdag heeft zich bij de luchthaven
Hadley bij New Brunswick in den staat
ïersey een ernstig vliegongeluk
voorgedaan. 6
Een maatschappij, welke plezier
vluchten organiseerde, had geadverteerd,
dat j.l. Zaterdag de reizigers mochten
vliegen voor 2i/« cent per pond gewicht.
Een groote menschenmassa kwam op
dit aanlokkelijk aanbod af en ging in
verschillende vliegmachines achtereen
volgens de lucht in.
Daar de menigte bleef aangroeien,
werd nog een groot éénmotorig Fokker
toestel in diensfigesteld. Dit verongelukte
op den zesden tochl. Hoewel het voor
tien personen bestemd was, hadden er
twaalf in het toestel plaats genomen
toen de machine van den grond was
•hing de staart. Nadat het toestel uit
gebalanceerd was begon de motor te
haperen op een hoogte van 120 meter
Daarop stortte de machine omlaag en
Kwam in een boomgaard terecht. De
piloot, de mecanicien en drie passagiers
waren onmiddellijk dood. Twee anderen
stierven op weg naar hel hospitaal.
De toestand der vijf andere reizigers
is hopeloos Alle machines werden
dagelijks geïnspecteerd.
Het vrouwelijk haar.
De vrouw zegde
Niets is mooier dan lang haar.
Het lange haar is het symbool van
onze langdurige liefde, van ons lang
geduld, van onze lankmoedigheid voor
uwe vele tekortkomingen. Het lange
naar is de band waarin ik mijn ge
dachten sluit: een krans is het, om
mijn vereering voor u, man.
En de man geloofde het.
En de vrouw droeg het haar lang,
tot ze zei de
Niets is mooier dan kort haar
Lang staal plomp en geen enkele hoed
is er op gemaakt. Zonder kort haar
ben ik niet gekleed Kort haar is het
wijze symbool van ons kort leven van
mijn kort besluit; van mijn kort en
krachtig »ja" voor u en »neen" voor
elk ander; van de kortheid van den
tijd als ik mei u ben. Er moet minder
krullenj van buiten rondom mijn
hoofd omdat er geen is van binnen in
mijn hart, man.
En de man geloofde het.
En de vrouw droeg het haar kort,
tot ze zeide
Njets is mooier dan jongenshaar
Mijn kort haar ia te lang. Ik verlies
mijn tijd bij den kapper die onduleert
en milimetert. Ik wil mijn hsar gelijk
het uwe. Met een scheiding. Die schei-
ding zal ons vereenigen. Jongenshaar
wil ik hebben. Symbool van durf, van
moed, van zuinigheid en vlugheid.
Gelijk het zal liggen op mijn hoofd,
effen en getemd, zal het beteekenen
hoe mijn wil effen is en mijn hart
getemd door u, man.
En de man geloofde het
En de vrouw droeg jongenshaar...
Zoover is zij.
Zij is verder.
Ik hoor, dat zij ergens over den Rijn
haar draagt op z'n Hindenburgsch de
pijltjes kaarsrecht omhoog, als een
hekel, als een borstel, als een egge
als een stoppelveld, als een egelspels!
Ik weet niet hoe zij er voor pleit.
Maar zij zal het pleit winnen. De
vrouw wint altoos het pleit... Ik vind
het egelhaar vooruit afschuwelijk...
Maar als de tijd vaardig ia, zal ze
komen met een fluweelen snoetje en
gepolijste oogen en vragen
Staat het niet mooi
En er zal wat vrees, wat weemoed
in de stem en veel tooverij in de oogen
liggen. En ik zal zeggen
Het staat mooi.
Lach me maar uit.
(Rom. Aank.)
Mijmering.
Een traan, een lach
Een lach, een traan
Ze wiss'len stadig op de baan
Die kronkelt door dit leven.
Een traan, een lach...
Och laat ons, wat het wezen mag
Er Gode eer voor geven.
Gestrafte papenhaat.
Wat volgt, is historisch, meldt de
«Limburger".
't Gebeurde dezer dagenlangs de lijn
BlerickGrubben vorst.
Twee broers van wie de een priester,
wandelden op langs de spoorbaan.
Uit het por'ier van een naderenden
trein steekt het hoofd van een blijk
baar net-gekleeden en schijnbaar wel-
opgevoeden heer, dien het landschap
erg te boeien lijkt
Hij heeft oog voor het mooie Peel-
land en een tong voorden naderenden
priester. Welke tong hij beleefdheids
halve zoover mogelijk uit de keel laat
hangen.
Totdat, o schrik, de binnenbekleeding
van zijn onderste kakebeen, :n keurig
stel kunsttanden de beweging van de
uitgestoken tong volgt en aan den
wijd-opengesperden mond ontvalt.
Een wanhopige poging het weer
barstig kleinood op diens weg tusschen
portier en spoorkiezel nog te grijpen
mislukt deerlijk en het onmisbaar
kunstgebit bereikt niet ver van de
voeten van den priester den grond.
Met den noodigen eerbied raapt deze
het met behulp van een vel schoon
papier op en wikkelt het zeer zorgvuldig
in.
De stationschef wordt behoorlijk van
de vondst verwittigd; de priester laat
zijn volledig adres achter, zoodat de
eigenaar zonder heel veel moeite zijn
verloren schat kan terug bekomen.
Wij hebben een stil vermoeden, dat
hij niet spoedig zal komen opdagen.
Op den staart van een vliegtuig
de lucht in.
Naar de New York Herald verhaalt,
is een schooljongen uit Harkensack,
in den slaat New Jersey, Maandag
achter op een verkeersvliegtuig en
zonder dat de bestuurder er erg in
had, van Teterboro Airpont tot Hadley
Field, een afstand van 55 K M. mee
ge vlogen.
De piloot had d6n jongen, een trouw
bezoeker van het vliegveld, verzocht
het roer te verstellen, maar op dat
oogenblik sprong het vliegtuig zoo
onverwachts vooruit, dat de jongen niet
meer los kon laten. Hij wist zich boven
op het staartgedeelte te werken en zich
met beide handen vasthoudend, ging
hij mee de lucht in Hij was niet ge
schrokken, vertelde hij later, maar had
het wel erg koud gehad. Zoo nu en
dan moest hij een hand loslaten en er
hard mee slaan op den romp van het
vliegtuig, omdat /ij anders verstijfde.
Bij de aankomst was hij heelemaal
verkleumd. Het eenige, dat de bestuur
der ervan gemerkt had, was dat het
vliegtuig van achteren zoo zwaar leek.
De terugreis heeft de jongen geriefe
lijker, in de hut, gedaan.
De tocht naar Siberië al mislukt.
Dinsdag zouden de Fransche vlirg r«
Marmiet en Favreau probeeren het
record van Chamberlain voor de langste
ononderbroken vlucht te breken, door
in een trek te vliegen van Parijs naar
T8jita, in Siberië. Het liep anders af.
Nauwelijks reed het toestel weg, toen
het uit zijn evenwicht raakte, doordat
een band sprong van een van de wielen
van het landingsgestel. Marinier, die
aan het stuur zat, kon niet voorkomen,
dat het vliegtuig met zijn neus den
grond raakte en door den schok be
schadigd werd. Dit jaar zal er nu van
den tocht wel niets meer kunnen komen.
Meer succes had luitenant de Vitrolles,
die heen en weer wilde vliegen naar
Noord Afrika. Hij is, na 's morgens bij
Parijs opgestegen te zijn, 's avonds ie
Casablanca in Marokko geland en
eenige uren later heeft hij de terugreis
aanvaard.
Dan is er de vliegtocht van kapitein
Cornillon, die de aandacht trekt. Hij is
er op uitgetrokken om naar Boekarest,
en vandaar naar Beiroet te vliegen,
geheel geleid door een automatisch
draadloos toestel om de richting te
bepalen. Het laaisle bericht is, dat hij
te Boekarest is asngekomen.
Uitslag der Zondag gehouden wed
vlucht van de Postduivenvereniging
»De Zwaluw" vanaf St. Denis (Frank
rijk) afstand 389 K.M en vanaf Eysden
afstand 86 KM.
De prijzen werden behaald als volgt
Wedvlucht St. Denis.
Ie, 3e en lie W. Manders
2e Th. Cappel
4e J. Vermeulen
5e P van Ooi
6e W. Lorman8
7e G. van Dijck
8e J. Boom
9e Fr. Verstralen
10e Sint Servatiusgesticht
Overduif A. Janssen
Duiven los 7 uur. Aankomst eerste
duif 12 uur 14 min. 56 sec Aankomst
laatste duif 2 uur 12 min. 17 sec.
Het eerste diploma werd behaald
door A. Janssen. Het tweede diploma
werd behaald door G. van Dijck.
Wedvlucht Eysden.
Oude duiven.
Ie H. Strijbo8ch2e J. Boom 3e E.
Vermeulen 4e en 6e W. Thijssen 5e
A Janssen overduif G. van Dijck.
Duiven los 9 uur. Aankomst eerste
duif 10 uur 36 min. 3 sec Aankomst
laatste duif 11 uur 35 min. 30 sec.
Jonge duiven.
Ie, 3e, 4e en 5e G- van Dijck 2e
Fr. Vermeulen6e J. Boom7e E.
Vermeulen 8e P van Ooi9e Sint
Servaas; 10e J. SmitsOverduif Fr.
Vermeulen.
Duiven los 9 uur. Aankomst eerste
duif 10 uur 38 min. 49 sec. Aankomst
laatste duif 10 uur 57 min. 8 sec.