De Troonrede. Gemengde Berichten. Duivensport. Dinsdag had op de gewone wijie de plechtigheid van de opening der blaten "h^M.' do* Koningin laa daarbij voor de Vereenigde Kamers de volgende Troonrede voor Leden van de Saten Generaal. De plechtigheid van dit oogenblik heeft voor mij eene meer ^an ^vone heleekenis. Mi n beminde dochter aan mijn zijde te iien, bij het openen van Uwe vergadering, vervult "11Jn barth™^ dankbaarheid jegens God, die has leven gespaard en haar jeugd in som vele opzichten gezegend heeft. Met erkentelijkheid gedenk ik de wijze waarop ons volk heeft meegeleefd bij haar intrede in het openbare De algemeene toestand van het land geeft in menig opzicht reden tot vol doening Dank zij voortachrijdende ver' betering in de wijze van bednjfauit oefening en ontginning ne™' hot voortbrengingsvermogen van l»»« tuinbouw toe. Weinig loonende prijzen bemoeilijking van den afze.i..den vreemde en mingunstige weerageeteld heid leiden nochlans voor sommige takken van het bedrijf tot met zeer bevredigende uilkomsten. Door8 handel en nijverheid worden ondanks verschillende moedgevende verschijnselen, nog steeds gr st lijkheden ondervonden, met het minst door de kunstmatige belemmeringen die aan het internationaal ruilverkeer worden in den weg gelegd De financieele toestand blijft zorg eischend In de voornaamste p aats, omdat de zware lasten op de bevol|""S gelegd, de herleving der welvaait en de verruiming der werkgelegenheid VeMetgdeelneming gedenk ik de slacht offers van de ramp, die eenige maan den geleden opnieuw het ÖoatBlijt Geel van ons land teisterde. De spoedige en milde hulp, die ook nu van vele zijden verleend werd, was mij een oorzaak VaOnVze6UbeUekkingen lot de mogendheden bleven van den meest vriendschappelijken aard. Ik *8rtr0u" dat het mogelijk zal z.jn met den buurstaat België in een geest van onderlinge samenwerking een regeling te vinden, in een voor belde landen aannemelijken zin, van de vraagstuk ken die door de verwerping van het verdrag van 3 April 1925 aan de orde zijn gebleven. Het samenstel dier vraagstukken is thans nog hetvoor- werp van een nader onderzoek hier te '""in^de organen van den Volkenbond in welks raad ons land geroepen werd ÏÏtü'g te nemen, dragen de Nederland- sche vertegenwrordigers naar hun er mogen bij tot ontwikkeling van de organisatie der volkerengemeenschap Van de resultaten der door de Volken bond bijeengeroepen economische con ferentie heb ik met voldoening kennis genomen. Het verheugt mij vast te stellen, dat de daar aangegeven richt lijnen der economische politiek over- eénkomen met die welke door Neder- land worden gevolgd. i Naast de reeds aanhangige wetsont werpen zullen eenige andere aan Uw oordeel worden onderworpen. Daartoe behooren ontwerpen tot wijziging van het strafstelsel o.m. beoogende nadere voorzieningen betreffende de voorwaar- delijke veroordeeling, invoering van de jeugdgevangenis en krachtiger bestrij ding van de beroeps- en gewoon tem.s dadigheid. Een ontwerp strekkende tot wijziging der bepalingen omtrent de ouderlijke macht en de voogdij en een ontwerp houdende bepalingen betreffen de den rechtstoestand der ambtenaren. Een voorstel om de uitoefening van het kiesrecht te vergemakkelijken, voor hen wier beroep hen noopt ten tijde van de stemming buitenslands te ver- toeven, zal U spoedig bereiken. Aanhangig zullen worden gemaakt eene technische herziening van de armenwet en eene wijziging van de gemeentewet, beoogende de samenwer- king van naburige gemeenten te be vorderen. Een ontwerp tot vervroeging v»n.d«" datum waarop het zevende laerPllchl' jaar in werking zal treden, zal spoedig worden ingediend. Een wetsontwerp tol verlaging inkomstenbelasting zal u worden aan ceboden, evenals een technische wijzi ging van de vermogensbelasting en een der verdedigingsbelastingen, in hoofd- -aak bedoelende aan ongegronde ver schilpunten tusschen de bepalingen van die beide heffingen een einde te maken. In aansluiting aan de in het achter liggende jaar tot stand gekomen comptabiliteitswet zal eerlang het ont werp van een bedrijvenwet bij U worden '"iJe'voorbereiding van de herziening der financieele verhouding tusschen het Rijk en de Gemeenten, waarom Trent mij kortgeleden het rappor•der betreffende Staatscommissie heeft be reikt, is door de Regeering ter hand fjEene6" aanvulling van de wetgeving wordt voorbereid, ten einde onder alle omstandigheden de mogelijkheid van het afsluiten van handelsverdragen te behouden en hierdoor hel vrije ruil verkeer te bevorderen. Binnenkort zal san Uw oordeel wor den onderworpen het ontwerp eener W De" hidiening van een ontwerp eleo triciteitswet kan worden tegemoet ^Voorstellen tot herziening van de veiligheidswet en de invaliditeitswet zijn in voorbereiding. De ten vor.gen jaren reeds aangekondigde herziening van de ziektewet welke aan de invoering van deze wet moet voorafgaan, zal Uwe vergadering spoedig bereiken. Op Java en op de Westkust van Sumatra zijn betreurenswaardige on lusten voorgevallen welke, dank zij het doortastend «plreden van bestuur, politie en leger spoedig werden bedwongen. Aan net eigen Indisch volksleven zijn deze onlusten vreemd. Maatregelen zijn genomen om ook in de toekomst de bevolking tegen aanslagen op haar welvaart en veiligheid te beschermen. Daarnaast wordt, zooveel de geldelijke omstandigheden het toelaten, de cultuur en welvaartspolitiek in Nederlandsch Indië met kracht voortgezet. Met belangstelling wordt uitgezien naar de vruchten., welke de kortgeleden voor Suriname aanvaarde maatregelen ten bate van dal overzeesche gobieds deel zullen afwerpen. De economische toestand van Curasao blijft gunstig Met den wensch, dat Gods milde zegen op uwen arbeid moge rusten, verklaar ik de gewone zitting der Staten Generaal geopend. Fokveedag te Cuyk. De fokveedag van het Maas Rijn en IJssel-veeslag, uitgeschreven door den Bond van Rundveefokvereenigin- gen in het land van Cuyk, wordt dit jaar gehouden te Cuyk op Donderdag 29 September a s. Uit het geheele land, doch ook uit Duitschland, trekt dezen fokveedag duizenden bezoekers. Dit jaar wordt verwacht, dat de stroom van buiten landers nog grooter zal zijn dan andere jaren. Overreden en gedood. Te Kerkrade is de spoorwegarbeider H. Meens op het stations emplacement door een trein gegrepen en gedood. De man was gehuwd en vader "an vier kinderen. Auto-ongeluk. Op den weg van Boxmeer naar Sambeek had Maandag een vrij ernstig ongeluk plaats. Zekere K. uit Boxmeer werd door een met groote snelheid rijdenden auto gegrepen en van zijn rijwiel gesmakt. De fiets werd totaal vernield terwijl K. over hevige inwen dige pijnen klaagde. Door dit ongeval was de bestuurder van den auto het stuur kwijl geraakt. De wagen nam plots een zwenking en reed tegen zekeren L uit Boxmeer. Deze werd overreden en door voorbij gangers opgenomen met gapende hoofd wonden, waaruit hij veel bloed verloor. Zeer spoedig was dr. Korte ter plaatse en gelastte overbrenging van de beide aangeredenen naar het ziekenhuis. Na onderzoek bleek dat Kbehalve uit wendige verwondingen, weinig inwendig letsel had bekomen, zoodat hij weer naar huis is vervoerd. Voor L. werd echter voorloopig ziekenhuisverpleging noodig geacht, daar de geneesheer vreesde voor verdere complicaties. Zijn toestand is echter vrij goed. Varken ssmokkelary. Men schrijft van de Pruisisch- Geldersche grenzen aan de N.R Crt Het is algemeen bekend, dat de voortdurende regens enorme schade aan de gewassen in Weslfalen en Rijnland hebben toegebracht, waardoor de veehouders moeite hebben hun vee en varkens op te fokken. Tengevolge daarvan is een levendige smokkelhan del in varkens ontstaan. Jonge varkens, die de landbouwers wegens hel gebrek aan voldoende veevoer niet kunnen opfokken, worden bij groote partijen naar Nederland gesmokkeld Daareven wel de Duitsche landbouwers hun varkenstokkerij san den gang moeten houden, moeten zij zich voorzien van gemeste varkens, die uit Nederland worden binnengesmokkeld Ook voor de vleeschvoorziening is de aanvoer van varkens noodig voor al ook door de hooge invoerrechten op varkens vleesch. Een „bewaakte" overweg. Vrijdagmiddag is op de lijn Roer mondVlodrop, terwijl deafsluitboomen niet gesloten waren, de 38 jarige mej Cremer door een onverwachts passee- rende losse machine gegrepen, toen zij den overweg per rijwiel wou oversteken. Haar rechterbeen werd afgeknald. Zij is naar het ziekenhuis overgebracht. Directeur dor gasfabriek ontslagen? "Van betrouwbare zijde vernemen wij, dat de directeur van de Utrechtsche gasfabriek, na zijn verlof niet meer in zijn functie is teruggekeerd. Men ver moedt, dat dit in verband staat met de kwestie der retour-commissie. (M.m.) De dirocteur dor Baarnsche gasfabriek geschorst. Met ingang van Maandag, is de directeur der Baarnsche Gasfabriek door B. en W. van Baarn geschorst met inhouding van salaris. In verband hiermede is de raad in spoedeischende vergadering bijeen geroepen op Woens dagmorgen 10 uur. De reden van deze schorsing is, naar we vernemen, hierin gelegen, dat B. en W. op de hoogte zijn gekomen van verschillende feiten, welke uitwijzen, dat de directeur zich bij leveranties, door het in ontvangst nemen van provisie of anderszins, zou hebben bevoordeeld. Doodolpk motorongeluk. Men meldt uit Tilburg De 22 jarige A. Gooien is Zondagmid dag op den weg van Tilburg naar Hilvarenbeek met zijn motorrijwiel ge- vaÏÏen^li^wer^pë^ïiïïSlKm"haar zijn woning vervoerd. Zondagavond is hij aan de gevolgen van zijn val overleden. Auto geslipt. Zondagavond reed de fam. B. van den Achterhoek per auto terug naar Amsterdam. Bij den Ellecomschen draai in de buurt van Dieren slipte de auto; de chauffeur was onbekend met den weg en kwam tusschen de tramrails. Do auto maakte een zwenking en 3loeg om. Op dat oogenblik passeerde een jonge man op de fiets. Hij werd door den vallenden wegen gegrepen en gedood. Het is de 17 jarigen Bruil uit Velp. Auto te water. Te Ursum is een auto bestuurd door den heer J. Spruyt uit Beverwijk in de Ringvaart geraakt De bestuurder wist met zijn zuster, die naast hem zat, het voertuig nog tijdig te verlaten. Een andere zuster, die met haar verloofde achterin zat is echter, doodat de auto, toen de beide eeisten verlieten, omsloeg, verdronken. Haar verloofde de heer B. uit Beverwijk wist zich nog te redden. Auto-ongeluk. Te Klimmen is Zondagmorgen R., toen hij met zijn juist gekochte auto een proefrit maakte, geslipt, waardoor de wagen met zijn 3 passagiers, R. en zijn twee zusters, tweemaal over den kop sloeg. Een der dames is ernstig aan het hoofd gewond. Dé beide andere inzittenden werden uit den wagen ge slingerd doch kregen geen letsel. Tragiek. Ontzettende tragiek, dat leven van die Amerikaansche danseres Isadora Dun can, die naar Europa kwam om er te dansen. Zij had overweldigend succes, over haar kunst is lyriek geschreven, verzen bij tienlallen, zelfs door Nederlanders (Hein Boeken o a.) Zij zocht. Eerst danste ze «kapitalistisch" en stichtte zelfs een school bij Darmstadt. Haar naam was over heel ds wereld. Zij danste ook in dienst der wereld politiek. Zij danste voor de Grieken, om hen tot deelname aan den grooten oorlog over te halen. Toen hoorden we ineens van haar, dat ze naar Moskou ging, om in de communistische omgeving inspiratie op te doen. Ze slichtte een dansschool voor de Russische arbeidersjeugd ze danste er voor het uitgaande proletariaat. Ze danste er zich ontgoocheling en verdween weer uit Rusland, naar de heerlijke Riviera, waar de natuur het dichtst de schoonheid van het aardsch paradijs moet evenaran. Zij heeft haar heele leven bijna ge danst. En misschier verloor haar vader het leven bij een schipbreuk, haar beide kinderen kwamen met een auto in de Seine terecht en verdronken, haar tweede echtgenoot te Moskou sloeg de hand aan eigen leven. Zij kreeg be wondering en geestdrift bij vele men- schen, maar geluk in eigen omgeving en voor zichzelf vond ze niet. «Ik zoek den dood," moet zij een uur voor haar einde tot een vriendin gezegd hebben, «maar ik weet niet, hoe ik sterven kan." Dit is 't leven van een vrouw, die door wereldroem is gegaan, van een bezongen vrouw, van een bewonderde en veelbenijde vrouw, van een vrouw die danste, met mach' over duizenden. Dit is de tragiek van haar leven. Zij is te Parijs verbrand en in een urn is de asch bijgezet, naast die van haar moeder en haar verongelukte kinderen. Arme, arme wereld, die niets, voor uw meest bewonderde kinderen zelfs, hebt, dan roem en tranen en een urn, voor het weinigje asch, dat overblijft I De beteekenis van liet milieu. In »Neue Bahnen" publiceert C. Jungbluth een onderzoek, bij 50 school kinderen gehouden naar hun huiselijke omstandigheden. De kinderen behoor den tol de arbeidersklasse van een groote fabrieksstad. Hoe slaapt het kind? Van deze kin deren sliepen alleen in een bed 16 pet, twee in een bed 72 petdrie in een bed 12 pet. Alcoholgebruik. Geen alcohol kregen 60 pet. der kinderen, nu endan34pct., geregeld 6 pet., wat dus zeggen wil, dat drie dezer kinderen jonger dan 14 jaren geregeld alcohol gebruiken. Lichamelijke straf Nooit geslagen werden 46 pet. der kinderen, zelden 36 pet., dikwijls 18 pet. Hel doorbrengen van den Zondag. 38 pet. der ouders bekommeren zich des Zondags heelemaal niet om de kinderen. De andere gaan nu en dan met vader en moeder wandelen. De schrijver wijst erop, dat dergelijke kinderen in étagewoningen, waar ze licht, lucht en vrije beweging missen, iedereen in den weg zijn, waardoor zich allerlei ondeugden ontwikkelen grofegoisme, onrust, sensatie-zucht, onverdraagzaamheid, afgunst enz. Die kinderen hebben een voort- durenden strijd om hun beelaan te voeren tegen de ouderen en in de school hebben ze meestal een soort gelijk gevecht aan te binden met kin deren, die in beter huiselijk milieu leven, waardoor ze altijd door hel gevoel hebben, dat hun onrecht wordt aangedaan. De schr. die zelf onderwijzer is, zegt, dat men de gedragingen der kinderen alleen leert begrijpen, als men het huiselijk milieu goed kent en hij beveelt aan, de lastige, weerbarstige, onop lettende en luie kinderen niet met met zachtheid tegemoet te treden omdat ervaring hun leerde, dat dit de juiste weg is. Het drama in de zeilboot. Het »BerI. Tag." weet nog wat bij" zonderheden te vertellen over den ingenieur Moyr Lori, de moordenaar van de vrouw in de zeilboot bij Norder ney. Sinds eenige jaren woonde de man met zijn moeder en zusters in Inssbruck. Niemand wist eigenlijk waarvan hij leefde; ingenieur Moyr Lom gold bij iedereen als een avonturier, maar een avonturier, die zeer gezien was bij de dames. In '22 werd hij te Berlijn gearresteerd onder verdenking meer te weten van den moord op Kathenau Ook zou hij in verbinding nebben gestaan met de leiders van den staatsgreep van Hitier te München. Moyr-Lori ondernam vaak groote reizen o.a. naar Afrika en dan vooral naar Algiers. In 1925 huwde hij de dochter van een Weensch hoogleeraar, die echter spoedig weer van hem scheid de, daar hij de gewoonte van zijn J0n£gezellenleven niet kon opgeven zij verdween echter niet geheel uit het leven van den zonderlingen ingenieur. Deze heeft onlangs per advertentie een vermogende vrouw gezocht, bereid om met hem naar Algiers te gaan. Op die advertentie meldde zich een dame uit Berlijn aan, met wie hij naar de Noord zee ging. Te ,!."n«b.rück rekent men nu met de mogelijkheid, dat de verdronken vrouw niet deze Berlijnsche dame is, maar de gescheiden vrouw van den ingenieur vedgen™ Vaa'c z'Jn re'2en placht te Intusachen blijft het geheimzinnige drama in de zeilboot in het middenpunt der belangstelling staan. Vliegtuig neergestort. Zaterdag heeft zich bij de luchthaven Hadley bij New Brunswick in den staat ïersey een ernstig vliegongeluk voorgedaan. 6 Een maatschappij, welke plezier vluchten organiseerde, had geadverteerd, dat j.l. Zaterdag de reizigers mochten vliegen voor 2i/« cent per pond gewicht. Een groote menschenmassa kwam op dit aanlokkelijk aanbod af en ging in verschillende vliegmachines achtereen volgens de lucht in. Daar de menigte bleef aangroeien, werd nog een groot éénmotorig Fokker toestel in diensfigesteld. Dit verongelukte op den zesden tochl. Hoewel het voor tien personen bestemd was, hadden er twaalf in het toestel plaats genomen toen de machine van den grond was •hing de staart. Nadat het toestel uit gebalanceerd was begon de motor te haperen op een hoogte van 120 meter Daarop stortte de machine omlaag en Kwam in een boomgaard terecht. De piloot, de mecanicien en drie passagiers waren onmiddellijk dood. Twee anderen stierven op weg naar hel hospitaal. De toestand der vijf andere reizigers is hopeloos Alle machines werden dagelijks geïnspecteerd. Het vrouwelijk haar. De vrouw zegde Niets is mooier dan lang haar. Het lange haar is het symbool van onze langdurige liefde, van ons lang geduld, van onze lankmoedigheid voor uwe vele tekortkomingen. Het lange naar is de band waarin ik mijn ge dachten sluit: een krans is het, om mijn vereering voor u, man. En de man geloofde het. En de vrouw droeg het haar lang, tot ze zei de Niets is mooier dan kort haar Lang staal plomp en geen enkele hoed is er op gemaakt. Zonder kort haar ben ik niet gekleed Kort haar is het wijze symbool van ons kort leven van mijn kort besluit; van mijn kort en krachtig »ja" voor u en »neen" voor elk ander; van de kortheid van den tijd als ik mei u ben. Er moet minder krullenj van buiten rondom mijn hoofd omdat er geen is van binnen in mijn hart, man. En de man geloofde het. En de vrouw droeg het haar kort, tot ze zeide Njets is mooier dan jongenshaar Mijn kort haar ia te lang. Ik verlies mijn tijd bij den kapper die onduleert en milimetert. Ik wil mijn hsar gelijk het uwe. Met een scheiding. Die schei- ding zal ons vereenigen. Jongenshaar wil ik hebben. Symbool van durf, van moed, van zuinigheid en vlugheid. Gelijk het zal liggen op mijn hoofd, effen en getemd, zal het beteekenen hoe mijn wil effen is en mijn hart getemd door u, man. En de man geloofde het En de vrouw droeg jongenshaar... Zoover is zij. Zij is verder. Ik hoor, dat zij ergens over den Rijn haar draagt op z'n Hindenburgsch de pijltjes kaarsrecht omhoog, als een hekel, als een borstel, als een egge als een stoppelveld, als een egelspels! Ik weet niet hoe zij er voor pleit. Maar zij zal het pleit winnen. De vrouw wint altoos het pleit... Ik vind het egelhaar vooruit afschuwelijk... Maar als de tijd vaardig ia, zal ze komen met een fluweelen snoetje en gepolijste oogen en vragen Staat het niet mooi En er zal wat vrees, wat weemoed in de stem en veel tooverij in de oogen liggen. En ik zal zeggen Het staat mooi. Lach me maar uit. (Rom. Aank.) Mijmering. Een traan, een lach Een lach, een traan Ze wiss'len stadig op de baan Die kronkelt door dit leven. Een traan, een lach... Och laat ons, wat het wezen mag Er Gode eer voor geven. Gestrafte papenhaat. Wat volgt, is historisch, meldt de «Limburger". 't Gebeurde dezer dagenlangs de lijn BlerickGrubben vorst. Twee broers van wie de een priester, wandelden op langs de spoorbaan. Uit het por'ier van een naderenden trein steekt het hoofd van een blijk baar net-gekleeden en schijnbaar wel- opgevoeden heer, dien het landschap erg te boeien lijkt Hij heeft oog voor het mooie Peel- land en een tong voorden naderenden priester. Welke tong hij beleefdheids halve zoover mogelijk uit de keel laat hangen. Totdat, o schrik, de binnenbekleeding van zijn onderste kakebeen, :n keurig stel kunsttanden de beweging van de uitgestoken tong volgt en aan den wijd-opengesperden mond ontvalt. Een wanhopige poging het weer barstig kleinood op diens weg tusschen portier en spoorkiezel nog te grijpen mislukt deerlijk en het onmisbaar kunstgebit bereikt niet ver van de voeten van den priester den grond. Met den noodigen eerbied raapt deze het met behulp van een vel schoon papier op en wikkelt het zeer zorgvuldig in. De stationschef wordt behoorlijk van de vondst verwittigd; de priester laat zijn volledig adres achter, zoodat de eigenaar zonder heel veel moeite zijn verloren schat kan terug bekomen. Wij hebben een stil vermoeden, dat hij niet spoedig zal komen opdagen. Op den staart van een vliegtuig de lucht in. Naar de New York Herald verhaalt, is een schooljongen uit Harkensack, in den slaat New Jersey, Maandag achter op een verkeersvliegtuig en zonder dat de bestuurder er erg in had, van Teterboro Airpont tot Hadley Field, een afstand van 55 K M. mee ge vlogen. De piloot had d6n jongen, een trouw bezoeker van het vliegveld, verzocht het roer te verstellen, maar op dat oogenblik sprong het vliegtuig zoo onverwachts vooruit, dat de jongen niet meer los kon laten. Hij wist zich boven op het staartgedeelte te werken en zich met beide handen vasthoudend, ging hij mee de lucht in Hij was niet ge schrokken, vertelde hij later, maar had het wel erg koud gehad. Zoo nu en dan moest hij een hand loslaten en er hard mee slaan op den romp van het vliegtuig, omdat /ij anders verstijfde. Bij de aankomst was hij heelemaal verkleumd. Het eenige, dat de bestuur der ervan gemerkt had, was dat het vliegtuig van achteren zoo zwaar leek. De terugreis heeft de jongen geriefe lijker, in de hut, gedaan. De tocht naar Siberië al mislukt. Dinsdag zouden de Fransche vlirg r« Marmiet en Favreau probeeren het record van Chamberlain voor de langste ononderbroken vlucht te breken, door in een trek te vliegen van Parijs naar T8jita, in Siberië. Het liep anders af. Nauwelijks reed het toestel weg, toen het uit zijn evenwicht raakte, doordat een band sprong van een van de wielen van het landingsgestel. Marinier, die aan het stuur zat, kon niet voorkomen, dat het vliegtuig met zijn neus den grond raakte en door den schok be schadigd werd. Dit jaar zal er nu van den tocht wel niets meer kunnen komen. Meer succes had luitenant de Vitrolles, die heen en weer wilde vliegen naar Noord Afrika. Hij is, na 's morgens bij Parijs opgestegen te zijn, 's avonds ie Casablanca in Marokko geland en eenige uren later heeft hij de terugreis aanvaard. Dan is er de vliegtocht van kapitein Cornillon, die de aandacht trekt. Hij is er op uitgetrokken om naar Boekarest, en vandaar naar Beiroet te vliegen, geheel geleid door een automatisch draadloos toestel om de richting te bepalen. Het laaisle bericht is, dat hij te Boekarest is asngekomen. Uitslag der Zondag gehouden wed vlucht van de Postduivenvereniging »De Zwaluw" vanaf St. Denis (Frank rijk) afstand 389 K.M en vanaf Eysden afstand 86 KM. De prijzen werden behaald als volgt Wedvlucht St. Denis. Ie, 3e en lie W. Manders 2e Th. Cappel 4e J. Vermeulen 5e P van Ooi 6e W. Lorman8 7e G. van Dijck 8e J. Boom 9e Fr. Verstralen 10e Sint Servatiusgesticht Overduif A. Janssen Duiven los 7 uur. Aankomst eerste duif 12 uur 14 min. 56 sec Aankomst laatste duif 2 uur 12 min. 17 sec. Het eerste diploma werd behaald door A. Janssen. Het tweede diploma werd behaald door G. van Dijck. Wedvlucht Eysden. Oude duiven. Ie H. Strijbo8ch2e J. Boom 3e E. Vermeulen 4e en 6e W. Thijssen 5e A Janssen overduif G. van Dijck. Duiven los 9 uur. Aankomst eerste duif 10 uur 36 min. 3 sec Aankomst laatste duif 11 uur 35 min. 30 sec. Jonge duiven. Ie, 3e, 4e en 5e G- van Dijck 2e Fr. Vermeulen6e J. Boom7e E. Vermeulen 8e P van Ooi9e Sint Servaas; 10e J. SmitsOverduif Fr. Vermeulen. Duiven los 9 uur. Aankomst eerste duif 10 uur 38 min. 49 sec. Aankomst laatste duif 10 uur 57 min. 8 sec.

Peel en Maas | 1927 | | pagina 8