V. PTLS (JAtfQNOft SwScRSl fYOQimiGSTf Weekblad voor VENJJAY, HORST en Omstreken. OOSTRU». IMMM Behoudenis Lomp Openluchtspelen Joseph in Dothan i MANUFACTUREN 1 '(Y00DDEEL1QST/ Zomermantels, Hoeden en Japonnen worden aan spotprijzen verkocht. De nog voorradige Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. der te 0VERL00N. ZONDAG 31 1UL1 De Kippenhouderij op het platteland R.K. Radio-avond. Buitenlandsch Overzicht Provinciaal Nieuws aö 'JULi nrzi 48e Jaargang. No. 31 BLIJKEN TOCH HET PEEL EN MAAS - BLIJKEN TOCH HET PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'i ct. bij abonnement lagere taneven. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKH.ÖI Telefoon 51 VENRAY ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ctper post 75 cent voor het buitenland t 1.05 bij vooruitbetaling, afzonderl. nummers 5 cent Oroote Straat 14. Telef. 10 Venray Steeds het nieuwste in Dames- en Heeren-Modeartikelen. Laatste Nauveautée's in Stoffen, Schortebont Dames «Kousen en Heeren Sokken. Blauw Cheviot Jongensbroeken in alle maten. Corsetten, Vriendelijke menschen, die met hun zonnig gezicht, hun lach en stralende oogen u gelukkig maken, zijn er te weinig in de wereld. Te groot is het getal van hen, die dagelijks azijn drinken en zuurkool eten. Een vriendelijkheid is toch zoo goed koop en gemakkelijk! Hierin heeft ze een groot tekort. Wil men niet vriendelijk zijn, allons, ieder zijn meug. Maar lomp dat is leelijk 1 Zeker in de kerk Wij bedoelen niet de oneerbiedigheid, de onfatsoenlijke houding, de club fauteuil devotie in Gods huis, dus de lompheid tegenover God Dit laten wij ditmaal buiten spel. Maar er zijn er, die onhebbelijk en lomp tegenover hun kerkgenoolen zijn deftige dames en heeren niet uit gesloten. Eenige voorbeelden Een persoon gaat te communie en moet voorbij een buurvrouw gaan, die ter bevordering van haar godsvrucht de beenen lang voor zich uitstrekt geen kwestie van plaats maken, zich verroeren of ruimte geven ge moogt »Naast de pers' zal de Radio een der grootmachten worden tor verspreiding, zoowel van het goede, als van het verkeerde. Daarom kunnen wij niet meer onverschillig toezien, maar zijn, wij verplicht, het kwade zooveel moge lijk fe keeren en het goede te bevor deren, ook op het gebied van de Radio," I waarna hij bc.l woord gaf aan den spreker van hedenavond, den ZeerEerw. Pater L. Perquin O. P. Directeur der K. R O. Spreker wees in zijn inleiding van het onderwerp er vooral op dat wij Katholieken in de Radio niet alleen moeten zien een middel tot amusement maar voor alles iels van hooge cultu reels waarde, een machlig middel tol verspreiding der katholieke indeeën. Toen voor ongeveer 3 jaar een ge zelschap bee:en te Hilversum op het gebied der radio proeven gingen nemen en die proeven in verband met de techniek van dien tijd, zoo goed slaag den, besloten zij met toestemming der regeering een omroep3tation te vestigen. Deze omroep ging dus uit van eer. gewoon gezelschap dat geen enkele geestesslrooming vertegenwoordigde. Zeker, het was een loeval dat van dit oorspronkelijk gezelschap geen enkel katholiek lid was, maar dat er tot heden geen enkel katholiek lid van de H. D. O. geweest is, is toch iets anders dan toeval, en bleek het dat wij, katholieken, uitmakende een zeer aanmerkelijk deel van het Nederland sche volk, werden geweerd, met gevolg dat wij, katholieken, als wij eens wat wilden uitzenden, afhankelijk waren van een instelling, waarvan het onge- loovig deel der Nederlandsche bevol king, zich meester gemaakt had en waarvan het meester wou blijven. En wat een kracht is er niet uitge oefend om dezen toestand te besten digen, b v. door Minister Poslhuma die een commissie voorstelde van 8 leden, waarvan 2 rechts, welke 2 leden zich dan ook, toen zij alles konden overzien niet verkiesbaar stelden, zelfs een eminent man als Minister Ruys de Beerenbrouck is er niet in mogen slagen ons katholieken de rechtmatige pUals te doen toekomen. Men wilde het geloovig deel van Nederlandsch bevolking afhankelijk houden. In een serie artikelen, voorkomende in de Telegraaf, welk blad door geen enkele katholiek moest gelezen worden Een hartelijk applaus klonk na deze met gloed en overtuiging uitgesproken rede, waarvoor de ZeerEerw. Heer Dinckels spreker dank bracht. Wegens het vergevorderde uur werd de oprichting van een plaatselijke Radiovereeniging uitgesteld tot een volgende vèrgn^ aricfen werd de ver gadering met den Christelijken groet 1 zoo gesloten. 00 Opgevoerd wordt Laatste speeldag springen, hooge beenen maken. Ge komt terug en ge gaat ditmaal werd de inspanning die wij Katholieken om die lastige dame te vprmijden deden om een eigen zending te ver langs den anderen kant naar uw stoel, kiijgen, omschreven als een sectarische Ook al niet veel geluk! besmetting der lucht. Daar zit een kerkganger geknield, En toch is het zoo hoog noodig dat gevouwen har stoken en blijft stokstijf alsof hij uit brons is haarbreed trekt hij het hoofd in, of zijn stoel wal terugzetten niks er van I Ziet ge, dat is lomp, al ruikt ge ftog zoo r.aar odeur, al klinkt uw naam door JOS. BOSHOUWERS te LENT. Welke haan er by. VRAAG: Als lezer van Peel en Maas kom ik U om raad vragen. Ik heb 9 Barnevelder kippen en 1 haan, alles broed 1926 Nu heb ik een koppel flinke jonge kuikens (waarschijnlijk 7 c hennen) van eigen eieren, die geheel apart gehouden worden. Wat raadt U mij nu aan. Men zegt mij, dat het beter is den grooten haan op te ruimen en van het jonge breed ei «ren aan te houden, daar de groole te zwaar en te sterk is voor de jonge kippen De oude haan is van goede afstam ming, de hennen onverwant eveneens. Ik lees hetantwoord Zaterdag wel in Peel en Maas V. L. te V. ANTWOORD: Als ik U was, hield ik den ouden haan. Ten eerste omdat hij onverwant is aan de 9 overjarigp drie dagen hebben doorgebracht, de! diepe godsvrucht waarvan zij blijk gaven en vooral de inwendige vreugde die op haar tevreden gelaat naar buiten uitstraalde, zeide meer dan woorden hoe dankbaar zij waren voor die geestelijke toespijs. Het hoogtepunt var. die voor haar heerlijke dagen werd bereikt op 26 Juli, feestdag van Sint Anna, Patro nes van het gesticht. Geheel dezen dag was hei Aller heiligste Sacrament ter vereering uit gesteld, 's Morgens verzamelden zich alle patiënten in de gestichtskapel, om zich voor te bereiden tot de algpmeene communie. Met haar werden ook ter kerke gebracht een zeker aantal bed legerige zieken, aan wie eene eereplaats werd ingeruimd in het voor die ge legenheid feestelijk versierde koor der Eerw. Zusters. Onmogelijk te begrijpen, indien men het niet heeft bijgewoond, met welke stichting, waarlijk indrukwekkende stichting, allen de H. Communie ont vingen. Men zou gezegd hebben, dat men zich in een pensionaat bevond, aan het einde eener stemmige retraite 's Namiddags om half drie had de slotpredikatie plaats, gevolgd door de plechtige zegening der zieken volgens het Rit Rom. Daarns werd het Tantum ergo gezongen en gaf de priester den Zegen met het Allerheiligste aan alle aanwezigen, daalde vervolgens van het allaar af naar de zieken, die zich op haar ligstoelen in het Zusterkoor be vonden, om haar, onder het zifigen en bidden der heerlijke aanroepingen uit het Evangelie: »Heer, ik ben nietwaar dig, dat Gij tot Mij komt".. »Heer, zie die Gij liefhebt, is krank". »Jezus, van David, ontferm U mijner". -• <i:; i A n: »Heer, indien Gij wilt, Gij kunt mij genezen." »Heer, niet mijn, maar Uw wil geschiede"... enz. iöder afzonder lijk met het Allerheiligste te zegenen j »Lourdes in het klein" hoorde men hier en daar fluisteren. De Pauselijke Zegen besloot deze indrukwekkende plechtigheid. Hierbij zou men terecht de woorden kunnen bewaarheid zien van den Z E. Heer Willeborg te Bloemendaal, de grooto ijveraar voor het Eucharistisch Triduum en van het zieken-apostolaat, waar hij zegt: O ja, drie dagen lang zien ze het voor hun oogen, welk een taak, welk een roeping ze hebben. Het i vooruuge *"j onze schoone leer doen kennen en de houding, tegengif geven voor heigeen de H D.O. brons is gegoten; geen uitzendt, als het doet spreken over zaken als gemengd huwelijk, huwelijks wetgeving, en zoodoende de neutraliteit aan den kapstok hangt en een minder heid der bevolking aan de meerderheid, die weerloos is, hare ideeën opdringt nog zoo mooi. Niet voor niets bood »de Telegraaf" En zitten derge'ijke menschen in de een millioen gulden voor het mono dan moet men bepaald acro- polie van de luistergids. Meer en -1 j- is niet voor niets. Het lijden heeft een rol in de wereld te vervullen. God zelf bepaalt de rollen en kiest de personen In het Triduum zien de zieken, dat hun lijden een hoofdrol heeft te ver vullen en zij voor die hoofdrol gekozen zijn. Zij zien, dat in de eereplaats, die zij in de kerk vlak bij het priesterkoor het altaar innemen; in de liefde, meer drong zich de antithese op. Wanneer dus links de waarde der radio zoo scherp ziet, kunnen wij katholieken dan achterblijven en weigeren ons te bedienen van het banken, bali8chen aanleg bezitten om op zijn te komen, zonder dat masg en nieren verschoven worden Gelukkig zijn er ook charmante lui, behulpzaam en vol naastenliefde, die D- beseffen, dat er in een volle kerk, nog groote middel dat de moderne techniek andere menschen zitten dan zij alleen ons geeft. tot verspreiding der kennis en dat het gebouw niet door hen voor omtrent ons geloof en zedeleer waar de mis is afgehuurd. mede wij duizenden en duizenden De collectanten priesters of leeken kunnen bereiken. ontmoeten dezelfde standbeelden. Heeft Christus dan niet tot ons alleen Of het van de vizioenen komt en uit gezegd »Gaat en verkondigt aan alle louter godsvrucht is, ik weet het niet, volkeren." doch de bank kan lang en de schotel Neen, wij hebben een eigen zending zwaar zijn, ze wijken niet om het noodig. Wij katholieken, collecteeren te vergemakkelijken eigen geschiedenis van 19 eeuwen, onze liever stellen zij zich aan het gevaar wetenschap, kunstorganisatie en niet bloot de schaal tegen hel hoofd te bel minst met onze eenheid, kunnen krijgen, dan wat beleefder en behulp- «ls wij slechts willen op hel gebied zamer te zijn. der radio nummer een zijn Het zijn marmer blokken en ge bebt Conform het rapport van Prof. van dynamiet noodig om ze op te blazen. Coevorden aan het Doorluchtige Het grootste gedeelte der kerkgangers Episcopaat moet er dan komen een finddnnk moftr vriendelijkheid: eigen uitzending als een cultureele stichting, niet hennen en ten tweede, omdat hij van I "olD' ov>" ,V"7TÏ° de jonge hennen niet zooveel familie I CL wil' is als een haan van hetzelfde broed. Kunt U echter billijk aan een vroeg broed Barnevelder haan van anderen stam komen, dan zou ik dien nemen. U zegt, waarschijnlijk 7 jouge hennen te hebben Dat woordje waarschijnlijk" duidt er op, dal u laat gebroed heeft Een laatbroed haan van de zwaardere rassen is met het oog op de bevruchting c" - -- beslist af te keuren, want de broedtijd waarmede zij word-n omringd en ver van deze rassen is vroeg i„ het voor- z°r«d> het voorrecht zóó door Jezus n als gasten ontvangen en onthaald te J8Dat de haan te zwaar en te sterk zal !ïord5n- Z°° *e8terkt T gllr°°8} f zijn voor de jonge hennen kan ik niet C°mmume, z00 beschermd in de beamen, want in het voorjaar zijn die plechtige handoplegging, zoo gezegend, jonge hennen toch volgroeid, niet waar? Satram^nt Haantjes mesten. ja> zjj zjen en begrijpen dat hun VRAAG: De Barnevelderhaanljes lijden zoo met Jezus, in Jezus, door zou ik gaarne tamelijk zwaar'maken Jezus gedragen en gezegend, van on- voor de slacht. Hoe leg ik dat aan en uilsprekelijke waarde is. hoe lang moei ik ze mesten? te V. bezit, Goddank, meer vriendelijkheid, en wij hopen, dat de diverse tot een stichting, niet afhankelijk van eenig atuk gegoten-kerkgangers zich wat ver-1 kiesstelsel maar geleid door gedelegeer anderen Anders blijven ze, wat ze tot nu toe waren, lompe menschen I den uit het volle katholieke leven. Dan kunnen wij de Ghineesche muur van vooroordeelen, die rord ons katho lieken is opgetrokken omverhalen want laten wij or ons vooral reken schap van geven, dat onze uitzending vooral door niet katholieken zal worden beluisterd. Krachtens hun eigen prin Maandagavond had in een der zalen ciep van het vrije onderzoek, dai zij van het St. Antonius patronaat eene nu in hun huiskamer kunnen toepas vergadering plaats voor radioamateurs, sen zonder een openlijk bezoek te waarvan een 60-tal waren opgekomen moeten brengen aan onze kerken of en welke vergadering door-dien Zeer confereniiën. Eerw. Heer Dinckels, kapelaan alhier, Zoo beschouwd is de radio heel wal met den Christelijken groet werd ge- meer dan een middel tot amusement, opend, waarna hij de vergadering in maar voor alles een zaak van hooge herinnering bracht, de mededeeling van cultureele waarde, waarvan wij ons het Doorluchtig Episcopaat aangaande moeten kunnen bedienen, onafhankelijk de stichting en goedkeuring van den en altijd tot heil van den evenmensch R. K. Radio Omroep. en ons zelf. L, ANTWOORD: Indien u de haantjes beperkte ruimte houdt, hoeft ugeen mesthokje daarvoor te maken. Zindelijkheid is de eerste vereischte om haantjes wat zwaarder te maken Als voer kunt u geven een mengsel van b.v. gelijke deelen gerstemeel. maismeel en boekweitemeel,aangemaakt met ondermelk of verdunde volle melk Indien het goed vochtig wordt aange maakt, behoeven ze geen drinken. Wil men ze wel drinken geven, dan zou het beste zijn, daarvoor ondermelk of karnemelk te gebruiken. Hoe lang men moet mesten, hangt geheel af van de eischen, die men stelt, n.l. hoe zwaar ze moeten worden De begrafenis van koning Ferdinand van Roemenië. Een schaduw op de herinneringen aan dezen vorst. Zondag is met groote plechtigheid het stoffelijk overschot van koning Ferdinand van Roemenië ter aarde besteld, onder belangstelling van hon derdduizenden, die hit alle deelen des lands naar de hoofdstad gekomen waren. Groot was de deelneming, toen de die van lijkkist werd bijgezet naast Karei I en diens gemalin Elisabeth. Het verdient echter aanbeveling, de £oo rust dan naast den eersten koning dieren niet te lang te mesten, omdat van Roemenië de stichter van Groot- dan op zoo'n' beperkte ruimte niet Roemenië, die bij zijn dood een rijk gedijen, dus b.v. 3 weken mesten. 1 Legdarm nit. VRAAG: Bij mijne Barnevelder hennen is er eene, die aanhoudend den legdarm uit heeft, L& treurt dan een paar dagen, en is weer normaal Wat moet ik doen? v.L. te V. ANTWOORD: Slachten en opeten 1 nalaat meer dan dubbel zoo groot als bij den aanvang zijner regeering, en die, alles wijst er op, de sympathie zijner onderdanen had weten te ver werven. En toch... blijft er een schaduw op de herinnering aan dezen vorst rusten vooral bij de Katholieken van zijn land. In »De Telegraaf" schreef de Fransche senator Henri de Jouvenel dat Ferdinand I groote offers had weten te brengen voor een volk waartoe „or_ hij niet behoorde, ook het offer zijner nog zaligheid gelegen is, vraag dat toch zoo aan de patiënten van het St. Anna-1 Het is inderdaad aardig gezegd maar gesticht, die van 2326 Juli genoten voor zieken i geboren uit een katholiek geslacht I De ernstige stemming waarin zij die transtgeerde hij toch op het atuk zijner I godsdienstige overtuiging, toen hij troonopvolger geworden van een schismatiek land, de vestiging zijner dynastie wenschte te verzekeren. Even- als ex koning Ferdinand van Bulgarije zijn oudste zoon orthodox liet doopen, om zich de sympathie zijner onder danen te verzekeren, liet ook Ferdinand van Roemenië zijn kinderen opvoeden in een godsdienst die niet de zijne was deed daarmede tekort aan eigen overtuiging, die meer consequentie had gevorderd. V"< zegen ia hem gedurende zijn lZi/i-jarige regeering niet ten deel gevallen tegenover de gebiedsuitbrei ding slaat de jammerlijke ellende van de voorafgaande mderlaag; de groole ergernis gewekt door zijn oudsten zoon, die de voortzetter der dynastie had moeten zijn en die Ferdinands laatste levensjaren vergald heeft. En is zijn ges acht nu zekerder van blijvende grootheid dan bij zijn triumfalen 1889? Pr'nS Va" Roemenië in De verhoudingen in de koninklijke familie zelf wijzen op het tegendeel, toen zijn vader onder groote plechtig heid in het achiamatieke klooter werd bijgezet, vertoefde prins Karei te Parijs en miste het recht zijn geboortegrond te betreden. Wanneer hij den terug keer naar Roemenië wenscht, heeft hij de toestemming noodig van den regent- schapsraad, die regeert in naam van Kareis eigen zoontje, die, eenmaal meerderjarig geworden zal beslissen over al of niet terugkeer van zijn vader. Men ziet. veel reden om van blijvende grootheid overtuigd te zijn, heeft het nageslacht van koning Fer dinand niet. Frankrjjk wil den vrede. Echter: bedacht op eigen veiligheid! Ala naar gewoonte heeft Poincaré a^Se'00Pan Zondag benut om in een <}er vele Fransche provincies tad jas een rede te houden hij begint school te maken want ook zijn collega Harriot toont den laatsten tijd neiging den weeklijkschen rustdag voor soortgelijke bezigheden te besteden. Beide hadden het over Frankrijk's gezindheid tot vrede. Poincaré 8 betoog sluit vrijwel aan aan dat te Laeken ter gelegenheid van de onthulling van het monumeht voor den onbekenden Franschen soldaat; ook nu legde hij er den nadruk op, dat Frankrijk den vrede wil doch bedacht moet zijn op zijn eigen veiligheid Herriot wekte zijn toehoorders op te zweren, allee te doen wat in hun ver mogen was om herhaling van den wereldoorlog onmogelijk te maken. Behalve Poincaré en Herriot, hie'd ook de Minister van Oorlog. Painlevé. een redevoering, ditmaal te Noyon, waarvan de inhoud vrijwel met die van zijn heide aml.tgenooten overeen kwam Iels positiever was hij wel zoo verklaarde hij, dat Frankrijk, bij de nieuwe militaire wetten de effecten zoover zou verminderen aia redelijker wijze mogelijk was. Het hangt echter maar van de corcrele toepassing af. Van verschillend terrein Engeland en Amerika. Engeland heeft te Washington tegen de e nil Engelsche propaganda in de V. b. geprotesteerd De revolutie te Weenen. In zijn verklaringen in den natio- nalen Raad beeft Bonds kanselier Mgr. Dr Spipel vastgesteld dat de regeering volkomen onschuldig is aan het oproer, bpr. zeide dat de opstand niet in 't buitenland georganiseerd ia. De kanse lier besloot zijn uiteenzetting met een beroep op allen, om eendrachtig samen te werken. België en Duitschland. In antwoord op het tweede antwoord der Duilsche regeering, heeft de Bel gische regeering Zaterdag aan den DuiUchen gezant eene derde nota over handigd, waarin de Belgische regeering hare eerste verklaringen bevestigt en waarin gezegd wordt, dat de inlichlings bronnen niet kunnen bekend gemaakt worden Het Duit^che memorandum van 20 Juli gewaagt volstrekt niet van dit gedeelte van het Belgisch memorandum, waarin de Belgische regeering hare verwondering uitdrukt over het feit, dat nog onlangs vele documenlen wer- de° t gepubliceerd, waarin zware be schuldigingen tegen de Belgische bevolking werden geuit, welke reeds lang als valsch zijnde werden bewezen VENRAY, 30 Juli 1927. Voor de stoomüets van Pater Vervoort. Vorig bedrag f 3.50 N. N.. Oirlo f 25

Peel en Maas | 1927 | | pagina 1