V. PTLS
(JAtfQNOft
SwScRSl
fYOQimiGSTf
Weekblad voor
VENJJAY, HORST en Omstreken.
OOSTRU».
IMMM
Behoudenis
Lomp
Openluchtspelen
Joseph in Dothan
i MANUFACTUREN 1
'(Y00DDEEL1QST/
Zomermantels, Hoeden en Japonnen worden aan spotprijzen verkocht.
De nog voorradige
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
der
te 0VERL00N.
ZONDAG 31 1UL1
De Kippenhouderij op
het platteland
R.K. Radio-avond.
Buitenlandsch Overzicht
Provinciaal Nieuws
aö 'JULi nrzi
48e Jaargang. No. 31
BLIJKEN
TOCH HET
PEEL EN MAAS
-
BLIJKEN
TOCH HET
PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—8 regels 60 cent, elke regel meer 7'i ct.
bij abonnement lagere taneven.
Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKH.ÖI
Telefoon 51
VENRAY
ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal voor Venray 65 ctper post 75 cent
voor het buitenland t 1.05 bij vooruitbetaling, afzonderl. nummers 5 cent
Oroote Straat 14. Telef. 10 Venray
Steeds het nieuwste in Dames- en Heeren-Modeartikelen. Laatste Nauveautée's in Stoffen, Schortebont
Dames «Kousen en Heeren Sokken. Blauw Cheviot Jongensbroeken in alle maten.
Corsetten,
Vriendelijke menschen, die met hun
zonnig gezicht, hun lach en stralende
oogen u gelukkig maken, zijn er te
weinig in de wereld.
Te groot is het getal van hen, die
dagelijks azijn drinken en zuurkool
eten.
Een vriendelijkheid is toch zoo goed
koop en gemakkelijk!
Hierin heeft ze een groot tekort.
Wil men niet vriendelijk zijn,
allons, ieder zijn meug.
Maar lomp dat is leelijk 1 Zeker
in de kerk
Wij bedoelen niet de oneerbiedigheid,
de onfatsoenlijke houding, de club
fauteuil devotie in Gods huis, dus de
lompheid tegenover God
Dit laten wij ditmaal buiten spel.
Maar er zijn er, die onhebbelijk en
lomp tegenover hun kerkgenoolen zijn
deftige dames en heeren niet uit
gesloten.
Eenige voorbeelden
Een persoon gaat te communie en
moet voorbij een buurvrouw gaan, die
ter bevordering van haar godsvrucht
de beenen lang voor zich uitstrekt
geen kwestie van plaats maken, zich
verroeren of ruimte geven ge moogt
»Naast de pers' zal de Radio een der
grootmachten worden tor verspreiding,
zoowel van het goede, als van het
verkeerde. Daarom kunnen wij niet
meer onverschillig toezien, maar zijn,
wij verplicht, het kwade zooveel moge
lijk fe keeren en het goede te bevor
deren, ook op het gebied van de Radio,"
I waarna hij bc.l woord gaf aan den
spreker van hedenavond, den ZeerEerw.
Pater L. Perquin O. P. Directeur der
K. R O.
Spreker wees in zijn inleiding van
het onderwerp er vooral op dat wij
Katholieken in de Radio niet alleen
moeten zien een middel tot amusement
maar voor alles iels van hooge cultu
reels waarde, een machlig middel tol
verspreiding der katholieke indeeën.
Toen voor ongeveer 3 jaar een ge
zelschap bee:en te Hilversum op het
gebied der radio proeven gingen nemen
en die proeven in verband met de
techniek van dien tijd, zoo goed slaag
den, besloten zij met toestemming der
regeering een omroep3tation te vestigen.
Deze omroep ging dus uit van eer.
gewoon gezelschap dat geen enkele
geestesslrooming vertegenwoordigde.
Zeker, het was een loeval dat van
dit oorspronkelijk gezelschap geen
enkel katholiek lid was, maar dat er
tot heden geen enkel katholiek lid van
de H. D. O. geweest is, is toch iets
anders dan toeval, en bleek het dat
wij, katholieken, uitmakende een zeer
aanmerkelijk deel van het Nederland
sche volk, werden geweerd, met gevolg
dat wij, katholieken, als wij eens wat
wilden uitzenden, afhankelijk waren
van een instelling, waarvan het onge-
loovig deel der Nederlandsche bevol
king, zich meester gemaakt had en
waarvan het meester wou blijven.
En wat een kracht is er niet uitge
oefend om dezen toestand te besten
digen, b v. door Minister Poslhuma die
een commissie voorstelde van 8 leden,
waarvan 2 rechts, welke 2 leden zich
dan ook, toen zij alles konden overzien
niet verkiesbaar stelden, zelfs een
eminent man als Minister Ruys de
Beerenbrouck is er niet in mogen
slagen ons katholieken de rechtmatige
pUals te doen toekomen.
Men wilde het geloovig deel van
Nederlandsch bevolking afhankelijk
houden.
In een serie artikelen, voorkomende
in de Telegraaf, welk blad door geen
enkele katholiek moest gelezen worden
Een hartelijk applaus klonk na deze
met gloed en overtuiging uitgesproken
rede, waarvoor de ZeerEerw. Heer
Dinckels spreker dank bracht.
Wegens het vergevorderde uur werd
de oprichting van een plaatselijke
Radiovereeniging uitgesteld tot een
volgende vèrgn^ aricfen werd de ver
gadering met den Christelijken groet 1 zoo
gesloten. 00
Opgevoerd wordt
Laatste speeldag
springen, hooge beenen maken.
Ge komt terug en ge gaat ditmaal werd de inspanning die wij Katholieken
om die lastige dame te vprmijden deden om een eigen zending te ver
langs den anderen kant naar uw stoel, kiijgen, omschreven als een sectarische
Ook al niet veel geluk! besmetting der lucht.
Daar zit een kerkganger geknield, En toch is het zoo hoog noodig dat
gevouwen har
stoken en blijft stokstijf
alsof hij uit brons is
haarbreed trekt hij het hoofd in, of
zijn stoel wal terugzetten niks er
van I
Ziet ge, dat is lomp, al ruikt ge ftog
zoo r.aar odeur, al klinkt uw naam
door
JOS. BOSHOUWERS te LENT.
Welke haan er by.
VRAAG: Als lezer van Peel en Maas
kom ik U om raad vragen. Ik heb 9
Barnevelder kippen en 1 haan, alles
broed 1926 Nu heb ik een koppel
flinke jonge kuikens (waarschijnlijk 7 c
hennen) van eigen eieren, die geheel
apart gehouden worden. Wat raadt U
mij nu aan.
Men zegt mij, dat het beter is den
grooten haan op te ruimen en van het
jonge breed ei «ren aan te houden,
daar de groole te zwaar en te sterk is
voor de jonge kippen
De oude haan is van goede afstam
ming, de hennen onverwant eveneens.
Ik lees hetantwoord Zaterdag wel in
Peel en Maas
V. L. te V.
ANTWOORD: Als ik U was, hield
ik den ouden haan. Ten eerste omdat
hij onverwant is aan de 9 overjarigp
drie dagen hebben doorgebracht, de!
diepe godsvrucht waarvan zij blijk
gaven en vooral de inwendige vreugde
die op haar tevreden gelaat naar buiten
uitstraalde, zeide meer dan woorden
hoe dankbaar zij waren voor die
geestelijke toespijs.
Het hoogtepunt var. die voor haar
heerlijke dagen werd bereikt op
26 Juli, feestdag van Sint Anna, Patro
nes van het gesticht.
Geheel dezen dag was hei Aller
heiligste Sacrament ter vereering uit
gesteld, 's Morgens verzamelden zich
alle patiënten in de gestichtskapel, om
zich voor te bereiden tot de algpmeene
communie. Met haar werden ook ter
kerke gebracht een zeker aantal bed
legerige zieken, aan wie eene eereplaats
werd ingeruimd in het voor die ge
legenheid feestelijk versierde koor der
Eerw. Zusters.
Onmogelijk te begrijpen, indien men
het niet heeft bijgewoond, met welke
stichting, waarlijk indrukwekkende
stichting, allen de H. Communie ont
vingen. Men zou gezegd hebben, dat
men zich in een pensionaat bevond,
aan het einde eener stemmige retraite
's Namiddags om half drie had de
slotpredikatie plaats, gevolgd door de
plechtige zegening der zieken volgens
het Rit Rom. Daarns werd het Tantum
ergo gezongen en gaf de priester den
Zegen met het Allerheiligste aan alle
aanwezigen, daalde vervolgens van het
allaar af naar de zieken, die zich op
haar ligstoelen in het Zusterkoor be
vonden, om haar, onder het zifigen en
bidden der heerlijke aanroepingen uit
het Evangelie: »Heer, ik ben nietwaar
dig, dat Gij tot Mij komt".. »Heer, zie
die Gij liefhebt, is krank". »Jezus,
van David, ontferm U mijner".
-• <i:; i A n:
»Heer, indien Gij wilt, Gij kunt mij
genezen." »Heer, niet mijn, maar Uw
wil geschiede"... enz. iöder afzonder
lijk met het Allerheiligste te zegenen j
»Lourdes in het klein" hoorde men
hier en daar fluisteren.
De Pauselijke Zegen besloot deze
indrukwekkende plechtigheid.
Hierbij zou men terecht de woorden
kunnen bewaarheid zien van den Z E.
Heer Willeborg te Bloemendaal, de
grooto ijveraar voor het Eucharistisch
Triduum en van het zieken-apostolaat,
waar hij zegt: O ja, drie dagen lang
zien ze het voor hun oogen, welk een
taak, welk een roeping ze hebben. Het
i vooruuge *"j onze schoone leer doen kennen en
de houding, tegengif geven voor heigeen de H D.O.
brons is gegoten; geen uitzendt, als het doet spreken over
zaken als gemengd huwelijk, huwelijks
wetgeving, en zoodoende de neutraliteit
aan den kapstok hangt en een minder
heid der bevolking aan de meerderheid,
die weerloos is, hare ideeën opdringt
nog zoo mooi. Niet voor niets bood »de Telegraaf"
En zitten derge'ijke menschen in de een millioen gulden voor het mono
dan moet men bepaald acro- polie van de luistergids. Meer en
-1 j-
is niet voor niets. Het lijden heeft een
rol in de wereld te vervullen. God zelf
bepaalt de rollen en kiest de personen
In het Triduum zien de zieken, dat
hun lijden een hoofdrol heeft te ver
vullen en zij voor die hoofdrol gekozen
zijn. Zij zien, dat in de eereplaats, die
zij in de kerk vlak bij het priesterkoor
het altaar innemen; in de liefde,
meer
drong zich de antithese op.
Wanneer dus links de waarde der
radio zoo scherp ziet, kunnen wij
katholieken dan achterblijven en
weigeren ons te bedienen van het
banken,
bali8chen aanleg bezitten om op zijn
te komen, zonder dat masg en
nieren verschoven worden
Gelukkig zijn er ook charmante lui,
behulpzaam en vol naastenliefde, die D-
beseffen, dat er in een volle kerk, nog groote middel dat de moderne techniek
andere menschen zitten dan zij alleen ons geeft. tot verspreiding der kennis
en dat het gebouw niet door hen voor omtrent ons geloof en zedeleer waar
de mis is afgehuurd. mede wij duizenden en duizenden
De collectanten priesters of leeken kunnen bereiken.
ontmoeten dezelfde standbeelden. Heeft Christus dan niet tot ons alleen
Of het van de vizioenen komt en uit gezegd »Gaat en verkondigt aan alle
louter godsvrucht is, ik weet het niet, volkeren."
doch de bank kan lang en de schotel Neen, wij hebben een eigen zending
zwaar zijn, ze wijken niet om het noodig. Wij katholieken,
collecteeren te vergemakkelijken eigen geschiedenis van 19 eeuwen, onze
liever stellen zij zich aan het gevaar wetenschap, kunstorganisatie en niet
bloot de schaal tegen hel hoofd te bel minst met onze eenheid, kunnen
krijgen, dan wat beleefder en behulp- «ls wij slechts willen op hel gebied
zamer te zijn. der radio nummer een zijn
Het zijn marmer blokken en ge bebt Conform het rapport van Prof. van
dynamiet noodig om ze op te blazen. Coevorden aan het Doorluchtige
Het grootste gedeelte der kerkgangers Episcopaat moet er dan komen een
finddnnk moftr vriendelijkheid: eigen uitzending als een cultureele
stichting, niet
hennen en ten tweede, omdat hij van I "olD' ov>" ,V"7TÏ°
de jonge hennen niet zooveel familie I CL wil'
is als een haan van hetzelfde broed.
Kunt U echter billijk aan een vroeg
broed Barnevelder haan van anderen
stam komen, dan zou ik dien nemen.
U zegt, waarschijnlijk 7 jouge hennen
te hebben Dat woordje waarschijnlijk"
duidt er op, dal u laat gebroed heeft
Een laatbroed haan van de zwaardere
rassen is met het oog op de bevruchting c" - --
beslist af te keuren, want de broedtijd waarmede zij word-n omringd en ver
van deze rassen is vroeg i„ het voor- z°r«d> het voorrecht zóó door Jezus
n als gasten ontvangen en onthaald te
J8Dat de haan te zwaar en te sterk zal !ïord5n- Z°° *e8terkt T gllr°°8} f
zijn voor de jonge hennen kan ik niet C°mmume, z00 beschermd in de
beamen, want in het voorjaar zijn die plechtige handoplegging, zoo gezegend,
jonge hennen toch volgroeid, niet waar? Satram^nt
Haantjes mesten. ja> zjj zjen en begrijpen dat hun
VRAAG: De Barnevelderhaanljes lijden zoo met Jezus, in Jezus, door
zou ik gaarne tamelijk zwaar'maken Jezus gedragen en gezegend, van on-
voor de slacht. Hoe leg ik dat aan en uilsprekelijke waarde is.
hoe lang moei ik ze mesten?
te V.
bezit, Goddank, meer vriendelijkheid,
en wij hopen, dat de diverse tot een stichting, niet afhankelijk van eenig
atuk gegoten-kerkgangers zich wat ver-1 kiesstelsel maar geleid door gedelegeer
anderen
Anders blijven ze, wat ze tot nu toe
waren, lompe menschen I
den uit het volle katholieke leven.
Dan kunnen wij de Ghineesche muur
van vooroordeelen, die rord ons katho
lieken is opgetrokken omverhalen
want laten wij or ons vooral reken
schap van geven, dat onze uitzending
vooral door niet katholieken zal worden
beluisterd. Krachtens hun eigen prin
Maandagavond had in een der zalen ciep van het vrije onderzoek, dai zij
van het St. Antonius patronaat eene nu in hun huiskamer kunnen toepas
vergadering plaats voor radioamateurs, sen zonder een openlijk bezoek te
waarvan een 60-tal waren opgekomen moeten brengen aan onze kerken of
en welke vergadering door-dien Zeer confereniiën.
Eerw. Heer Dinckels, kapelaan alhier, Zoo beschouwd is de radio heel wal
met den Christelijken groet werd ge- meer dan een middel tot amusement,
opend, waarna hij de vergadering in maar voor alles een zaak van hooge
herinnering bracht, de mededeeling van cultureele waarde, waarvan wij ons
het Doorluchtig Episcopaat aangaande moeten kunnen bedienen, onafhankelijk
de stichting en goedkeuring van den en altijd tot heil van den evenmensch
R. K. Radio Omroep. en ons zelf.
L,
ANTWOORD: Indien u de haantjes
beperkte ruimte houdt, hoeft ugeen
mesthokje daarvoor te maken.
Zindelijkheid is de eerste vereischte
om haantjes wat zwaarder te maken
Als voer kunt u geven een mengsel
van b.v. gelijke deelen gerstemeel.
maismeel en boekweitemeel,aangemaakt
met ondermelk of verdunde volle melk
Indien het goed vochtig wordt aange
maakt, behoeven ze geen drinken. Wil
men ze wel drinken geven, dan zou
het beste zijn, daarvoor ondermelk of
karnemelk te gebruiken.
Hoe lang men moet mesten, hangt
geheel af van de eischen, die men
stelt, n.l. hoe zwaar ze moeten worden
De begrafenis van koning Ferdinand
van Roemenië.
Een schaduw op de herinneringen
aan dezen vorst.
Zondag is met groote plechtigheid
het stoffelijk overschot van koning
Ferdinand van Roemenië ter aarde
besteld, onder belangstelling van hon
derdduizenden, die hit alle deelen des
lands naar de hoofdstad gekomen
waren.
Groot was de deelneming, toen de
die van
lijkkist werd bijgezet naast
Karei I en diens gemalin Elisabeth.
Het verdient echter aanbeveling, de £oo rust dan naast den eersten koning
dieren niet te lang te mesten, omdat van Roemenië de stichter van Groot-
dan op zoo'n' beperkte ruimte niet Roemenië, die bij zijn dood een rijk
gedijen, dus b.v. 3 weken mesten. 1
Legdarm nit.
VRAAG: Bij mijne Barnevelder
hennen is er eene, die aanhoudend den
legdarm uit heeft, L& treurt dan een
paar dagen, en is weer normaal Wat
moet ik doen? v.L. te V.
ANTWOORD: Slachten en opeten 1
nalaat meer dan dubbel zoo groot als
bij den aanvang zijner regeering, en
die, alles wijst er op, de sympathie
zijner onderdanen had weten te ver
werven.
En toch... blijft er een schaduw op
de herinnering aan dezen vorst rusten
vooral bij de Katholieken van zijn
land. In »De Telegraaf" schreef de
Fransche senator Henri de Jouvenel
dat Ferdinand I groote offers had
weten te brengen voor een volk waartoe
„or_ hij niet behoorde, ook het offer zijner
nog zaligheid gelegen is, vraag dat toch zoo
aan de patiënten van het St. Anna-1 Het is inderdaad aardig gezegd maar
gesticht, die van 2326 Juli genoten
voor zieken i geboren uit een katholiek geslacht I
De ernstige stemming waarin zij die transtgeerde hij toch op het atuk zijner I
godsdienstige overtuiging, toen hij
troonopvolger geworden van een
schismatiek land, de vestiging zijner
dynastie wenschte te verzekeren. Even-
als ex koning Ferdinand van Bulgarije
zijn oudste zoon orthodox liet doopen,
om zich de sympathie zijner onder
danen te verzekeren, liet ook Ferdinand
van Roemenië zijn kinderen opvoeden
in een godsdienst die niet de zijne was
deed daarmede tekort aan eigen
overtuiging, die meer consequentie had
gevorderd.
V"< zegen ia hem gedurende zijn
lZi/i-jarige regeering niet ten deel
gevallen tegenover de gebiedsuitbrei
ding slaat de jammerlijke ellende van
de voorafgaande mderlaag; de groole
ergernis gewekt door zijn oudsten zoon,
die de voortzetter der dynastie had
moeten zijn en die Ferdinands laatste
levensjaren vergald heeft. En is zijn
ges acht nu zekerder van blijvende
grootheid dan bij zijn triumfalen
1889? Pr'nS Va" Roemenië in
De verhoudingen in de koninklijke
familie zelf wijzen op het tegendeel,
toen zijn vader onder groote plechtig
heid in het achiamatieke klooter werd
bijgezet, vertoefde prins Karei te Parijs
en miste het recht zijn geboortegrond
te betreden. Wanneer hij den terug
keer naar Roemenië wenscht, heeft hij
de toestemming noodig van den regent-
schapsraad, die regeert in naam van
Kareis eigen zoontje, die, eenmaal
meerderjarig geworden zal beslissen
over al of niet terugkeer van zijn
vader. Men ziet. veel reden om van
blijvende grootheid overtuigd te zijn,
heeft het nageslacht van koning Fer
dinand niet.
Frankrjjk wil den vrede.
Echter: bedacht op eigen veiligheid!
Ala naar gewoonte heeft Poincaré
a^Se'00Pan Zondag benut om in
een <}er vele Fransche provincies tad jas
een rede te houden hij begint school
te maken want ook zijn collega Harriot
toont den laatsten tijd neiging den
weeklijkschen rustdag voor soortgelijke
bezigheden te besteden. Beide hadden
het over Frankrijk's gezindheid tot
vrede.
Poincaré 8 betoog sluit vrijwel aan
aan dat te Laeken ter gelegenheid van
de onthulling van het monumeht voor
den onbekenden Franschen soldaat;
ook nu legde hij er den nadruk op, dat
Frankrijk den vrede wil doch bedacht
moet zijn op zijn eigen veiligheid
Herriot wekte zijn toehoorders op te
zweren, allee te doen wat in hun ver
mogen was om herhaling van den
wereldoorlog onmogelijk te maken.
Behalve Poincaré en Herriot, hie'd
ook de Minister van Oorlog. Painlevé.
een redevoering, ditmaal te Noyon,
waarvan de inhoud vrijwel met die
van zijn heide aml.tgenooten overeen
kwam Iels positiever was hij wel zoo
verklaarde hij, dat Frankrijk, bij de
nieuwe militaire wetten de effecten
zoover zou verminderen aia redelijker
wijze mogelijk was. Het hangt echter
maar van de corcrele toepassing af.
Van verschillend terrein
Engeland en Amerika.
Engeland heeft te Washington tegen
de e nil Engelsche propaganda in de
V. b. geprotesteerd
De revolutie te Weenen.
In zijn verklaringen in den natio-
nalen Raad beeft Bonds kanselier Mgr.
Dr Spipel vastgesteld dat de regeering
volkomen onschuldig is aan het oproer,
bpr. zeide dat de opstand niet in 't
buitenland georganiseerd ia. De kanse
lier besloot zijn uiteenzetting met een
beroep op allen, om eendrachtig samen
te werken.
België en Duitschland.
In antwoord op het tweede antwoord
der Duilsche regeering, heeft de Bel
gische regeering Zaterdag aan den
DuiUchen gezant eene derde nota over
handigd, waarin de Belgische regeering
hare eerste verklaringen bevestigt en
waarin gezegd wordt, dat de inlichlings
bronnen niet kunnen bekend gemaakt
worden
Het Duit^che memorandum van 20
Juli gewaagt volstrekt niet van dit
gedeelte van het Belgisch memorandum,
waarin de Belgische regeering hare
verwondering uitdrukt over het feit,
dat nog onlangs vele documenlen wer-
de° t gepubliceerd, waarin zware be
schuldigingen tegen de Belgische
bevolking werden geuit, welke reeds
lang als valsch zijnde werden bewezen
VENRAY, 30 Juli 1927.
Voor de stoomüets van
Pater Vervoort.
Vorig bedrag f 3.50
N. N.. Oirlo f 25