Tweede Blad van „FËIL Hl MAAS"
Jachtverpachting
Uit Brazilië
PUROL
overwerkte
VENRAY.
MIJMHARDT'S
Hoofdpijn-
tabletten
-erk
meto
-fujJxi
FEUILLETON
De eerste zaak
zenuwen
)/tynhcuidis
rniumAalMm
Een Paasch-vertelling.
,0 APK.L 1
Burgemeester en Welhouders van
Venray brengen ter openbare kennis,
dal ten Raadhuize aldaar op Vrijdag
29 April a.s des voormiddags 11 uur
publiek bij opbod zal worden verpacht
het recht van jagen op de daarvoor in
aanmerking komende gemeentegronden
zulks voor een termijn van zes jaren,
aanvangende 1 Juli a.s., welke termijn
tot twaalf jaren kan worden verlengd.
Eene nadere omschrijving der per-
ceelen, benevens de voorwaarden van
verpachting liggen vanaf 15 April as.
ter gemeentesecretarie ter inzsge en
zijn ook aldaar verkrijgbaar legen be
taling van f 1.
Venray 8 April 1927.
Burgemeester en Wethouders voornmd,
O. VAN DE LOO.
De Secretaris,
VAN HAAREN.
Hoe de Goede Week daar gevierd
wordt.
II.
Aangezien er nog niet zoo heel veel
volk is, kost het deze keer nog niet
zoo veel moeite de processie goed in
orde te krijgen. De mannen zijn ge
dwee, de vrouwen kwebbelen z'n best
tot dat pastoor weer tot stilte aan
maant. De processie trekt langzaam
voort, felle zonneschijn op veelkleurige
gezichten en opwekkende verscheiden
heid van kleuren in kleederdracht. De
man, die voorop loopt, trekt natuurlijk
den grootst mogekjken cirkel om de
kerk. Kalm, schoorvoetend trekt de
processie voort, de voorgeschreven ge
zangen zingend. Wederom bij de deur
van de kerk komend, volgt alles zoo
als voorgeschreven is. Tratidioneele
stoot op de deur, deur gaat open, de
mannen gaan op zij en laten eerst
de vrouwen netjes binnen.
De kerk loopt weer vol, de mannen
zoeken vooraan een plaatsje en de
vrouwen vleien zich neer op den grond
met een, twee, drie kinderen om zich
heen en niet zelden bevinden zich ook
zuigelingen onder het gedrang, die
onder luid gekrijsch hun recht, hun
door moeder natuur geschonken, op
het moederlijk levenssap opeischen en
waar de moeders noodgedwongen aan
moeten voldoen.
Als alles weer stil is, begint de
hoogmis. Eén, twee, drie, vier, soms
vijf geestelijken. De menschen kijken
hun oogen uit, nooit zooveel geeste
lijken bij elkaar gezien. Het koor,
orkest of harmonie speelt eerst een
passende ouverture. Dan volgen de
gewone kerkelijke plechtigheden, alleen
met dit verschil, dat de »Passie" vanaf
twee preekstoelen en het altaar wordt
gezongen.
De oude Portugeesche kerken hebben
meestal twes preekstoelen legen den
muur gemetseld, tegenover elkaar.
Trap naar den preekstoel door den
muur, juist zooals hier in de nieuwe
Paterskerk. Diaken en sub diaken be
klimmen in vol ornaat, bekleed met
paarse koorkappen den preekstoel en
de priester, die de H. Mis leest, blijft
op het altaar staan. Zoo wordt de
Passie" gezongen. Zijn de geestelijken
In buisjes 60en 30ct
Kiespijn tabletten
Eveneens in buisjes van 60 en 3O cent
OU APOTH.ÊN DROGISTEN MM»
674—10
goede zangers, dan is dit zeer mooi en
indrukwekkend. Zijn ze minder goed
bij stem, (wat ook wel eens gebeurd,
dan zijn de menschen toch tevreden.
Na het zingen der »Passie" gaat de
hoogmis door, het zang- en muziekkoor
is bij deze gelegenheid redelijk wel en
als de hoogmis uit is verlaten allen de
k6rk, begeven zich naar huis met de
palm vast in de hand geklemd en een
gezicht of ze de 100.000 getrokken
hebben. Allen zijn het er over eens,
dat de plechtigheden mooi en goed zijn
ingezet. Verder dien dag geen bijzon
dere plechtigheid meer.
MAANDAG: De voornaamste plech
tigheid van heden beslaat in het in
processie wegbrengen van een groot
Christusbeeld, naar een of ar.der ka
pelletje, ver buiten de plaats, meestal
op een of andere hooge heuvel of berg
gelegen. Aangekondigd is, datdeplech
tigheid des avonds te zeven uur zal
flaats hebben. Tegen een uur of vijf
begint het volk reeds naar de kerk te
loopen. Op vlugge bergpaardjes en
taaie ezels komen ze de plaats binnen
rennen. Kalm en traag, piepend en
krakend komen groote, langwerpige
karren met 10 of twaalf ossen bespan
nen de plaats binnenrijden.
Heel de familie met al de benoodigd
heden en levensmiddelen voor een
week buitenverblijf op de kar, aange
zien de heele plaats bij zulke gelegen
heden stampvol is, is de bloote hemel
gedurende de Goede Week hun dak
en de harde grond hun bed.
Tegen een uur of zes geknal van
vuurpijlen in de lucht, een bom hier,
een donderbus daar, uren ver rommelt
het door de bergen, zoodat demenbchen
die van verre komen, kunnen hooren
dat zij spoed moeten maken.
Steeds meer volk komt toegestroomd
Oude en jonge dames en heeren, ge
wone mannen en vrouwen, boeren en
boerinnen, jongens, kinderen, plus een
paar dozijn honden, die met de familie
zijn meegekomen Een bonte mengeling
van kleuren op gezichten en kleeren.
De mannen blijven buiten slaan of
vleien zich neer op den trap of tegen
de muren van de kerk. De vrouwen
gaan naar binnen en beginnen daar
een koffiepraatje; de jongens halen
natuurlijk alle mogelijk kaltekwaad
uit; da honden vechten en janken en
doen van alles wat des honds is.
Geloop door de kerk (het H. Sacra
ment wordt in de Goede Week altijd
n8ar een andere kapel gebracht) lang
zamerhand komen de leden van het
orkest aangesukkeld, waardig, met
viool, fluit of clarinet onder den arm,
in het volle bewustzijn van het »zonder
mij kunt ge niets doen".
Wederom knallen vuurpijlen, dyna
mietbommen doen de kerk dreunen,
gelui en gebengel van klokken
eindelijk komt de Pastoor en de andere
geestelijken. Zij maken een praatji
met het volk, kinderen, misdienaars
komen aangeloopen en tenslotte gaat
alles de kerk binnen. De mannen
rijzen op van bun plaatsen, de eene
helft gaat naar binnen, de andere helft
blijft buiten staan en denkt 't is toch
dadelijk processie, dan moet je er weer
uit. waarom je zelf moe gemaakt,
De zon daalt in 't Westen, de sche
mering treedt in. Plotseling Oostersche
kalmte en rust zoowel binnen als
buiten de kerk Binnen duurt 't echter
niet lang.
Voor het hoofdaltaar staat hetgroole
Christusbeeld reedsklaarop een enorme
draagbaar. Levensgroot in knielende
houding met een ontzettend groot hou
ten kruis op de schouderen. Het ge
laat bebloed, doornen kroon op het
hoofd, purperen mantel om de lede
maten, juist zooaU men het op de
de staties bij den eersten val van Jezus
ziet afgebeeld.
Aangezien het eigenlijk lijdensdrama
nog niet begonnen is, zoo mag men
het beeld nog niat zien en wordt er
een groote paarse doek overheen ge
legd. Eerst wanneer de lijdensweg
Doos30*60,Tube 80rf.Bij Apoth.en Drogisten
688-12
IN MIJNE NIEUWE BETREKKING
Zooals de geneesheer mij later mede
deelde, had Alfred zich uiterlijk be
daard gehouden, maar somwijlen met
eene onverschilligheid gevraagd of er
niets verdachts in het lijk was ge
vonden, waarbij hij echter eene merk
bare ontroering niet kon veihelen. De
geneesheer had het ontkennend geant
woord.
Nimmer zal ik het oogenblik ver
geten, dat ik in de kamer trad; toen
de deur openging viel mijn oog op den
vreemdeling uit de Hannoversche her
berg. Ik herkende hem dadelijk, het
was de vleeschhouwer Alfred. Hij
stond aan het raam en wendde zich
naar de deur, toen die geopend werd,
Ik had den geneesheer opzettelijk
eerst laten binnentreden, ik kon dat
beter waarnemen. Alfred zag den terug
keerenden geneesheer onderzoekend
aan, eensklaps zag hij ook mij.
Zijn gelaat werd lijkbleek, hij greep
met de eene hand naar zijn borstt
alsof hij daar den dood voelde, met de
andere hand greep hij de vensterbank
hij moest zich vasthouden om staande
ie blijven.
Achter mij traden de ambtenaren
van het gerecht binnen, die hij kende
het kon hem nu niet meer twijfelach
tig zijn wie ik was.
Hij wierp een vreeselijken, woeden
den blik op het lijk, dat in het midden
der kamer op een tafel lag, het was
den blik van den moordenaar, die zijn
verrader doodelijke, eeuwige wraak
zweert.
Dit alles had geen drie seconden
geduurd, ik had in dat korte tijdsbe
stek eene schrikkelijke overtuiging
gekregen, die mij dubbel zwaar op het
hart drukte, dat ik mij moest hoeden
haar den strafrechter op te dringen.
Intusschen, Alfred was geen gewone
althans geen zwakke, karakterlooze
misdadiger, hij had zich in ééne mi
nuut hersteld, zijn gelaat was nog
bleek, dat was 't altijd, maar hij slond
recht op en zag met zijn gewonen,
zwaarmoedigen blik over het lijk naar
ons. Ik moest hem de lusschenkomst
van het gerecht en de aanleidend'
oorzaak aankondigen.
Volgens de aangifte van den ge
neesheer, zijn in het lichaam uwer
vrouw sporen gevonden, die het ver
moeden van vergiftiging bevestig
waardoor uwe tegenwoordigheid bij
een verder gerechtelijk onderzoek nood
zakelijk is, om op alle aanvragen, die
ik u zal stellen een volledig antwoord
te geven.
Ik begon het rechterlijk onderzoek
met de uitwendige waarneming van
bet lijk en liet toen de opening voort
zetten. Omtrent de vergiftiging bleef
geen twijfel over, strot, maag en darm
wordt voorgesteld, wordt het beeld
ontsluierd.
Pastoor en assistenten komen de
kerk binnen, nemen plaats voor het
beeld, kosters en misdienaars komen
aangedragen met wierook. Niet wieroo-
ken, zegt de een. Wel wierooken, zegt
de ander. Ontslaat discussie. Pastoor
maakt er een eind aan en zegt wel
wierooken Pastoor bewierookt 't beeld,
altaar, kerk en menschen, wolken van
wierook stijgen zacht spiralend de
hoogte in en vervullen de kerk met
un geuren. Plotseling opent 't zang
koor haar liefelijk geluid (meestal da
mes, want de mannen in Brazilië heb
ben niet veel stem) begeleid door
orkest en blaasinstrumenten.
Hierna wendt de Pastoor zich tot 't
volk en zegt: »Zooals jullie allen weet
gaan wij nu O L H. wegbrengen in
processie naar het kapelletje daar op
dien heuvel. Het kapelletje stelt het
hof van Pilatus voor, waar Christus
geoordeeld en gegeeseld werd en van
waar Hij Zijn lijdensweg begon. Allen
die een kaars medegebracht hebben,
worden verzocht die aan te steken.
Houdt ze recht in de hand, opdat je
elkaar niet in brand steekt". Volgen
weer eenige vermaningen en netjes in
de rij loopen enz.
Het kuis gaat voorop, mannen, vrou
wen, misdienaars volgen, een plotseling
geflikker van brandende kaarslichtjes
de kerk en alles wat maar beenen
heeft loopt mee met een brandende
kaars in de hand.
Zijn de menschen zoowat uit de kerk
dan tillen de leden van een of andere
broederschap of van de feestcommissie,
of soms ook al de notabelen van de
het groote Christusbeeld op en
nemen de draagbaar met beeld op hun
schouders. Kalm volgen zij de proces
sie. De schemering is geweken, (duurt
slechts een kwartier) de sterren fonke
len als diamanten aan het firmament,
de maan laat reeds een tipje van haar
bolletje zien (in de goede week is het
1 tijd »zie de maan schijnt door de
boomen teminsle in de tropen), zacht
daalt de koelte op de aarde neer, de
Oostersche natuur ontsluimert al haar
weelde en stemmige pracht. Rustig
gaat het voort in geheimzinnig voortbe
wegen. Kalm en waardig klinken de
afgemeten tonen van den treurmarsch
Als eene reusachtige slang fonkelend
uit duizend diamanten kronkelt zich de
processie tegen den berg cp. Boven
gekomen blijven allen bij het kapelletje
staan en wachten het Christus beeld af.
Kalm, zwoegend, met zware stap komen
de dragers nader. Dikwijls geen kleine
penitentie, maar wanneer een Brazi-
iaan het er nu eenmaal opgezet heeft,
zet hij ook door.
Het beeld wordt in het kapelletje
de deuren gaan open en een of
ander geestelijke houdt de openings-
predikatie. Een soort program van de
groote gebeurtenissen die deze week
"en plaats hebben, waarbij telkens
een opwekkend en geestelijk woordje
De kaarsjes gaan uit en kalm begeven
allen zich wederom naar huis.
Dinsdag Des avonds om zeven uur
wederom dezelfde plechtigheid met
dezelfde gezellige afwisseling van voor,
tusschen en na de processie, alleen met
dit verschil, dat nu in een plaats van
het Christusbeeld een ander groot
beeld, O. L Vrouw ter Smarte voor
stellende, naar een ander kapelletje
wordt gebracht aan de andere zijde van
de plaals, juist tegenover het kapelletje
waar het Christus-beeld is geplaatst.
Woensdagavond moeten beide beelden
in processie uittrekken en ontmoeten
elkaar dan op een vastgesteld punt
Dit moet de ontmoeting van Jezus met
Zijne H Moeder voorstellen.
Woensdag Des morgens gewoon de
stille H. Mis. Daarna blijven de Paters
zoowat gewoonlijk den heelen dag in
de biechtstoel, om kinderen en men
schen biecht te hooren voor de Paasch-
communie op Witte Donderdag. Menig
verdwaald schaapje komt dan wederom
terug.
Des namiddags om vijf uur beginnen
de gezongen Metten. Van te voren
natuurlijk wederom vuurpijlen,bommen
enz. enz. De Metten worden gezongen
juist zoo8ls bij de monnikken in het
klooster, doch de stemming is wel een
beetje anders en ofschoon het niet zoo
kwaad bedoeld is krijgt de Europeaan
meer den indruk van een gezellig
theater feestje dan van donkere treur
en lijdensmatten. Vooral de oude
Portugeesche kerken maken een zeer
theatrale indruk. Langwerpig, vierkant
gebouwd, van binnen geheel met hout
bekleed. Zijmuren vol kleine altaartjes,
veel houtsnee, groote pop achtige beel
den Galereien door heel de kerk heen
Het hoofdaltaar vooral doet erg »Carous
selachtig" aan. Groote gedraaide houten
pilaren, reusachtige Engelen, verschik-
kelijke Heiligenbeelden, alles bont
gekleurd, geschilderd en schitterend
van verguldsel of ook wel echt poeder
goud uit den goeden ouden tijd.
In de kerk een felle schittering van
eleclrisch licht; dames en heeren in
hoogst moderne avondtoillelten; alles
gepoederd, geblanket, tot zelfs negerin
nen toe. die ook wel eens graag voor
blank door willen gaan. Een zeker
gezellig geroezemoes, in en uitgeloop
enz.
Dit alles bij elkaar genomen maakt
dat een jeremiade van uit het koor
gezongen een heel andere indruk maakt
dan een Jeremias-zang van een ver
storven monnik in een somber klooster
Tot overmaat van gezelligheid worden
de geestelijken van lijd tot tijd onder
de metten uilgenoodigd om een k'.eine
versnapering te nemen achter't altaar.
Zoodra de mettsn afgeloopen zijn,
beginnen de twee groote processies. De
mannen begeven zich naar't kapelletj
waar het Christusbeeld staat en de
vrouwen naar het andere kapelletji
Wederom dezelfde sterrenhemel heerlijk
maanlicht, flikkering van honderden
kaarsen, langzaam trekken de processies
van de twee tegenover elkaar gelegen
bergen naar elkaar toe. Midden op het
groote plein, waar de ontmoeting van
Jezus en Maria moet plaals hebben,
staat de preekstoel reeds klaar met de
predikant erin
Nauwelijks hebben de twee beelden
elkaar ontmo9t of de processies houden
stil, de predikant roept plotseling vol
pathos »Mijn God wat zie ik Hemelen
bedekt ons, Jezus, de Zoon van God en
Maria, de Moeder ten prooi aan de
hevigste Smarten." De predikatie gsat
voort. Voorwaar een heerlijk thema
voor menigen beroemden predikant.
Doodstil staan de duizenden er om
heen. Na de predikatie gaan allen
wederom in processie naar de kerk
Daar worden de geloovigen ontbonden
en iedereen gaat weer netjes naar huis
wachtend op
morgen.
Nierkwalen maken u spoedig oud
Het komt in den middelbaren leeftijd
en daarna maar al te vaak voor, dat
men last krijgt van rugpijn, duizelig
heid, zenuwpijnen en urinekwalen. Dit
is gewoonlijk een gevolg van overspan
ning der nieren het zijn waarschu
wingen van de nieren dat zij sinds
lang hulp behoeven. Want gedurende
uw heele leven, dag en nacht, werken
de nieren om de vergiften uil uw bloed
filtreeren. Als zij hierin falen, kun
nen ernstige en diepgaande kwalen
zich ontwikkelen.
Urinezuur-zouten hoopen zich dan
in het bloed op, en vormen de kristal
len, die zenuwpijnen en rheumatiek
eroorzaken of wel wordt een onvol
doende hoeveelheid water aan het bloed
onttrokken, waardoor zich waterzuch
tige zwellingen kunnen vormen. Ook
kunnen ontstaan blaasstoornissen, nier
steen, niergruis, blaasontsteking, ischias,
spit, vermagering, zenuwachtigheid en
gebrek aan energie.
Vermijd de ontwikkeling dezer ver
schijnselen. Wek de nieren op en ver
sterk ze met Foster's Rugpijn Nieren
Pillen. Dit specifieke niermiddel werkt
rechtstreeks op de oorzaak van uw
kwaal, reinigt en versterkt de nieren,
lenigt de urinekanalen en regelt de
werking der blaas.
Zoowel mannen als vrouwen kunnen
baat vinden bij het gebruik van Foster's
Rugpijn Nieren Pillen.
Verkrijgbaar (in glaaverpakking met
geel etiket let hier vooral op) bij
apotheken en drogisten f 1.75 per
flacon. 40
kanaal waren zoodanig ontstoken, dat
de overledene, zooals de geneesheeren
zich uitdrukten, eene groote hoeveel
heid gift moest ingenomen hebben.
De aard van het vergift was dade
lijk te herkennen. In den regel kan
dit bij metaalvergifiiging eerst door
chemisch onderzoek ontdekt worden,
maar in het lichaam der vrouw waren
de overblijfselen van het gift te duide
lijk.
Bij het vinden derzelve verried Al
fred nogmaals zijn vreeselijken, in
wendigen angst, in de maag waren
verecheide korreltjes gevonden, wij
bezagen ze nauwkeurig, maar zwijgend
en dit joeg hem vrees aan, zijn blikken
verloren de zwaarmoedige uitdrukking
en dwaalden onzeker rond.
Om onze, meest door gebaren geuilte
meening, dat de gevonden korrels ar
senicum was, te versterken, liet ik
vuur brengen, een paar korrels werden
er op gelegd en in hetzelfde oogenblik
ontwikkelde zich de sneeuwwitte damp
en de knofloukreuk van het rattekruid
De blikken, die wij elkander toewier
pen, verrieden onze volkomen over
tuiging.
Alfred had ons bedrijf met gespan
nen opmerkzaamheid gevolgd, toen hij
bemerkte, dat wij ons met volmaakte
overtuiging aanzagen, was hij weder
een oogenblik als vernietigd en kon
zich alleen door het loozen van een
diepen zucht adem scheppen.
Toen de schouwing was afgeloopen,
was het reeds duister geworden. De
verklaring der geneesheeren gaf be
paald aan, dat Alfred's echtgenoote aan
kalmeeren en worden
gesterkl door
8u!$]e 75ct Bij Apolh en D.-og^ten
685-16
arsenicumvergiftiging was gestorven.
Het plegen der misdaad stond dus
vast en het kwam er nu maar op aan,
den dader op te sporen en te overtui
gen.
Te overtuigen Was de man der
overledene niet reeds als dader ont
dekt?
Ik moest als strafrechter ten minste
aan datgene hechten, wat op mijne
menschelijke overtuiging zoo sterk
gewerkt had.
Het huispersoneel van Alfred be
stond slechts uit den man, het dertien
jarig dienstmeisje en de nicht, die hij
in den nacht voor den dood zijner
vrouw, had medegebracht.
Door een uitvoerig verhoor dezer
personen en van de buurvrouw, de
weduw8 Kuhl, die gedurende de ziekte
en bij het overlijden der vrouw tegen
woordig was geweest, moet nu de weg
tot de waarheid gevonden worden, een
donkere, moeilijke weg.
Alfred was een koel, bezonnen
standvastig man en als hij den dader
was, een van die misdadigers, waarop
alle eerlijke middelen der rechters, tot
opsporing der waarheid schipbreuk
lijden. Tot oneerlijke middelen kon ik
niet overgaan.
Het dienstmeisje zag er hekrompen
uit. De nicht had ik nog niet gezien,
toen ik in het huis kwam was zij
uitgegaan.
Met het verhoor der genoemde per
sonen moest zonder uitstel begonnen
worden, opdat zij geene onderlinge af
spraak konden maken.
Alfred nam ik mede naar 't gebouw
de schoone dingen van
Slot volgt.
InS5B:niaa MitMeslliigea.
Het was het uur der avondscheme-
ng van Palm Zondag in het jaar 1050.
Twee pelgrims kwamen door de St.
Laurenspoort Rome binnengereden.
Hunne kleederdracht kondigde hen aan
als Christenen uit eene verre, barbaar-
sche streek. De ridder droeg een
purperen manteleen gouden gier met
uitgeslagen wieken praalde op den
ijzeren helm zijn ros glinsterde van
het stalen getuig.
Aan zijne rechter reed een jeugdige
vrouwe, in een treurgewaad gehuld, en
gezeten op een muildier, waarover een
roodzijden dekkleed gespreid was.
Het geheimzinnige paar werd gevolgd
door eenige mannen met roestige
wapenen en door twaalf slaven, barre
voets, met ontbloot hoofd, woest van
gelaat, slechts een dierenhuid om het
lichaam.
Zoo waren de pelgrims reeds dagen
__i dagen naar het graf der heilige
Apostelen voortgeschreden In stilte
verlieten zij hun vaderlijk eiland, trok
ken ever stroomen en bergen, steden
en burchtsloten van baronnen en graven,
ja, elk gezelschap zooveel mogelijk
ontwijkend.
Aan een klooster, hier of ginds in
donkere wouden of tusschen rotsen
verscholen, klopten zij aan om gast
vrijheid. En als zij des morgens de
monniken vaarwel zeiden, dan spraken
dezen nog lang over de woorden, de
klachten, en de angstige kreten, die
ze uit den mond van het ridderlijk
echlpaar hadden vernomen.
Nooit noemden de reizigers gedurende
hun lange tocht hun vaderland of hun
naam. Zelden onderhielden zij zich
met elkander, en dan in een taal, die
met haar scherpe keelletters den
Italianen klonk als het gekras van
roofvogels. Hunne dienaren antwoord
den allerkortst op de hun gestelde
vragen voor het overige gingen ook
dezen immer stilzwijgend voort.
De pelgrims werden bij de St. Laurens-
der terechtzitting. Het dienstmeisje liet
ik door de boden transporleeren, an
dere boden liet ik iD het huis achter,
met bevel, de nicht, zoodra zij tehuis
kwam, voor mij te brengen en de
buurvrouw was bereids opgeroepen.
In het gebouw werden de personen
gescheiden en onder het opzicht van
boden geplaatst.
Ik begon het verhoor met Alfred.
Hoe minder ik van de zaak wist, des
te vrijer kon ik te werk gaan hij zijn
verhoor, hoe losser hij zich kon bewe
gen, des te eer zou hij, als hij schul
dig was, zijne toevlucht lot leugens
nemen en iedere onwaarheid zijner
zijds, was een stap tot zijne overtui
ging.
Hij 'rad met volkomen kalmte in de
gehoorzaal, hij had mii niet veel te
zeggen, maar wat hij zeide, sprak hij
duidelijk en naar het uiterlijke te oor-
deelen met openhartigheid en zonder
terughouding.
Hij was eergisteren nacht van eene
reis van verscheidene dagen terugge
keerd, het koopen van slachtvee bij
de boeren, was het doel zijner reis
geweest, hij was tot aan de Hannover
sche grens gekomen
Bij zijn terugkeer had hij zijne
vrouw ongesteld gevonden; zooals
sedert jaren het geval was, had zij
aan brakingen geleden, zij had zich
steeds door huismiddelen geholpen en
door rhabarber, die zij uit de apotheek
liet halen.
Wordt vervolgd.