Tweede Blad van „FËIL Hl MAAS" Jachtverpachting Uit Brazilië PUROL overwerkte VENRAY. MIJMHARDT'S Hoofdpijn- tabletten -erk meto -fujJxi FEUILLETON De eerste zaak zenuwen )/tynhcuidis rniumAalMm Een Paasch-vertelling. ,0 APK.L 1 Burgemeester en Welhouders van Venray brengen ter openbare kennis, dal ten Raadhuize aldaar op Vrijdag 29 April a.s des voormiddags 11 uur publiek bij opbod zal worden verpacht het recht van jagen op de daarvoor in aanmerking komende gemeentegronden zulks voor een termijn van zes jaren, aanvangende 1 Juli a.s., welke termijn tot twaalf jaren kan worden verlengd. Eene nadere omschrijving der per- ceelen, benevens de voorwaarden van verpachting liggen vanaf 15 April as. ter gemeentesecretarie ter inzsge en zijn ook aldaar verkrijgbaar legen be taling van f 1. Venray 8 April 1927. Burgemeester en Wethouders voornmd, O. VAN DE LOO. De Secretaris, VAN HAAREN. Hoe de Goede Week daar gevierd wordt. II. Aangezien er nog niet zoo heel veel volk is, kost het deze keer nog niet zoo veel moeite de processie goed in orde te krijgen. De mannen zijn ge dwee, de vrouwen kwebbelen z'n best tot dat pastoor weer tot stilte aan maant. De processie trekt langzaam voort, felle zonneschijn op veelkleurige gezichten en opwekkende verscheiden heid van kleuren in kleederdracht. De man, die voorop loopt, trekt natuurlijk den grootst mogekjken cirkel om de kerk. Kalm, schoorvoetend trekt de processie voort, de voorgeschreven ge zangen zingend. Wederom bij de deur van de kerk komend, volgt alles zoo als voorgeschreven is. Tratidioneele stoot op de deur, deur gaat open, de mannen gaan op zij en laten eerst de vrouwen netjes binnen. De kerk loopt weer vol, de mannen zoeken vooraan een plaatsje en de vrouwen vleien zich neer op den grond met een, twee, drie kinderen om zich heen en niet zelden bevinden zich ook zuigelingen onder het gedrang, die onder luid gekrijsch hun recht, hun door moeder natuur geschonken, op het moederlijk levenssap opeischen en waar de moeders noodgedwongen aan moeten voldoen. Als alles weer stil is, begint de hoogmis. Eén, twee, drie, vier, soms vijf geestelijken. De menschen kijken hun oogen uit, nooit zooveel geeste lijken bij elkaar gezien. Het koor, orkest of harmonie speelt eerst een passende ouverture. Dan volgen de gewone kerkelijke plechtigheden, alleen met dit verschil, dat de »Passie" vanaf twee preekstoelen en het altaar wordt gezongen. De oude Portugeesche kerken hebben meestal twes preekstoelen legen den muur gemetseld, tegenover elkaar. Trap naar den preekstoel door den muur, juist zooals hier in de nieuwe Paterskerk. Diaken en sub diaken be klimmen in vol ornaat, bekleed met paarse koorkappen den preekstoel en de priester, die de H. Mis leest, blijft op het altaar staan. Zoo wordt de Passie" gezongen. Zijn de geestelijken In buisjes 60en 30ct Kiespijn tabletten Eveneens in buisjes van 60 en 3O cent OU APOTH.ÊN DROGISTEN MM» 674—10 goede zangers, dan is dit zeer mooi en indrukwekkend. Zijn ze minder goed bij stem, (wat ook wel eens gebeurd, dan zijn de menschen toch tevreden. Na het zingen der »Passie" gaat de hoogmis door, het zang- en muziekkoor is bij deze gelegenheid redelijk wel en als de hoogmis uit is verlaten allen de k6rk, begeven zich naar huis met de palm vast in de hand geklemd en een gezicht of ze de 100.000 getrokken hebben. Allen zijn het er over eens, dat de plechtigheden mooi en goed zijn ingezet. Verder dien dag geen bijzon dere plechtigheid meer. MAANDAG: De voornaamste plech tigheid van heden beslaat in het in processie wegbrengen van een groot Christusbeeld, naar een of ar.der ka pelletje, ver buiten de plaats, meestal op een of andere hooge heuvel of berg gelegen. Aangekondigd is, datdeplech tigheid des avonds te zeven uur zal flaats hebben. Tegen een uur of vijf begint het volk reeds naar de kerk te loopen. Op vlugge bergpaardjes en taaie ezels komen ze de plaats binnen rennen. Kalm en traag, piepend en krakend komen groote, langwerpige karren met 10 of twaalf ossen bespan nen de plaats binnenrijden. Heel de familie met al de benoodigd heden en levensmiddelen voor een week buitenverblijf op de kar, aange zien de heele plaats bij zulke gelegen heden stampvol is, is de bloote hemel gedurende de Goede Week hun dak en de harde grond hun bed. Tegen een uur of zes geknal van vuurpijlen in de lucht, een bom hier, een donderbus daar, uren ver rommelt het door de bergen, zoodat demenbchen die van verre komen, kunnen hooren dat zij spoed moeten maken. Steeds meer volk komt toegestroomd Oude en jonge dames en heeren, ge wone mannen en vrouwen, boeren en boerinnen, jongens, kinderen, plus een paar dozijn honden, die met de familie zijn meegekomen Een bonte mengeling van kleuren op gezichten en kleeren. De mannen blijven buiten slaan of vleien zich neer op den trap of tegen de muren van de kerk. De vrouwen gaan naar binnen en beginnen daar een koffiepraatje; de jongens halen natuurlijk alle mogelijk kaltekwaad uit; da honden vechten en janken en doen van alles wat des honds is. Geloop door de kerk (het H. Sacra ment wordt in de Goede Week altijd n8ar een andere kapel gebracht) lang zamerhand komen de leden van het orkest aangesukkeld, waardig, met viool, fluit of clarinet onder den arm, in het volle bewustzijn van het »zonder mij kunt ge niets doen". Wederom knallen vuurpijlen, dyna mietbommen doen de kerk dreunen, gelui en gebengel van klokken eindelijk komt de Pastoor en de andere geestelijken. Zij maken een praatji met het volk, kinderen, misdienaars komen aangeloopen en tenslotte gaat alles de kerk binnen. De mannen rijzen op van bun plaatsen, de eene helft gaat naar binnen, de andere helft blijft buiten staan en denkt 't is toch dadelijk processie, dan moet je er weer uit. waarom je zelf moe gemaakt, De zon daalt in 't Westen, de sche mering treedt in. Plotseling Oostersche kalmte en rust zoowel binnen als buiten de kerk Binnen duurt 't echter niet lang. Voor het hoofdaltaar staat hetgroole Christusbeeld reedsklaarop een enorme draagbaar. Levensgroot in knielende houding met een ontzettend groot hou ten kruis op de schouderen. Het ge laat bebloed, doornen kroon op het hoofd, purperen mantel om de lede maten, juist zooaU men het op de de staties bij den eersten val van Jezus ziet afgebeeld. Aangezien het eigenlijk lijdensdrama nog niet begonnen is, zoo mag men het beeld nog niat zien en wordt er een groote paarse doek overheen ge legd. Eerst wanneer de lijdensweg Doos30*60,Tube 80rf.Bij Apoth.en Drogisten 688-12 IN MIJNE NIEUWE BETREKKING Zooals de geneesheer mij later mede deelde, had Alfred zich uiterlijk be daard gehouden, maar somwijlen met eene onverschilligheid gevraagd of er niets verdachts in het lijk was ge vonden, waarbij hij echter eene merk bare ontroering niet kon veihelen. De geneesheer had het ontkennend geant woord. Nimmer zal ik het oogenblik ver geten, dat ik in de kamer trad; toen de deur openging viel mijn oog op den vreemdeling uit de Hannoversche her berg. Ik herkende hem dadelijk, het was de vleeschhouwer Alfred. Hij stond aan het raam en wendde zich naar de deur, toen die geopend werd, Ik had den geneesheer opzettelijk eerst laten binnentreden, ik kon dat beter waarnemen. Alfred zag den terug keerenden geneesheer onderzoekend aan, eensklaps zag hij ook mij. Zijn gelaat werd lijkbleek, hij greep met de eene hand naar zijn borstt alsof hij daar den dood voelde, met de andere hand greep hij de vensterbank hij moest zich vasthouden om staande ie blijven. Achter mij traden de ambtenaren van het gerecht binnen, die hij kende het kon hem nu niet meer twijfelach tig zijn wie ik was. Hij wierp een vreeselijken, woeden den blik op het lijk, dat in het midden der kamer op een tafel lag, het was den blik van den moordenaar, die zijn verrader doodelijke, eeuwige wraak zweert. Dit alles had geen drie seconden geduurd, ik had in dat korte tijdsbe stek eene schrikkelijke overtuiging gekregen, die mij dubbel zwaar op het hart drukte, dat ik mij moest hoeden haar den strafrechter op te dringen. Intusschen, Alfred was geen gewone althans geen zwakke, karakterlooze misdadiger, hij had zich in ééne mi nuut hersteld, zijn gelaat was nog bleek, dat was 't altijd, maar hij slond recht op en zag met zijn gewonen, zwaarmoedigen blik over het lijk naar ons. Ik moest hem de lusschenkomst van het gerecht en de aanleidend' oorzaak aankondigen. Volgens de aangifte van den ge neesheer, zijn in het lichaam uwer vrouw sporen gevonden, die het ver moeden van vergiftiging bevestig waardoor uwe tegenwoordigheid bij een verder gerechtelijk onderzoek nood zakelijk is, om op alle aanvragen, die ik u zal stellen een volledig antwoord te geven. Ik begon het rechterlijk onderzoek met de uitwendige waarneming van bet lijk en liet toen de opening voort zetten. Omtrent de vergiftiging bleef geen twijfel over, strot, maag en darm wordt voorgesteld, wordt het beeld ontsluierd. Pastoor en assistenten komen de kerk binnen, nemen plaats voor het beeld, kosters en misdienaars komen aangedragen met wierook. Niet wieroo- ken, zegt de een. Wel wierooken, zegt de ander. Ontslaat discussie. Pastoor maakt er een eind aan en zegt wel wierooken Pastoor bewierookt 't beeld, altaar, kerk en menschen, wolken van wierook stijgen zacht spiralend de hoogte in en vervullen de kerk met un geuren. Plotseling opent 't zang koor haar liefelijk geluid (meestal da mes, want de mannen in Brazilië heb ben niet veel stem) begeleid door orkest en blaasinstrumenten. Hierna wendt de Pastoor zich tot 't volk en zegt: »Zooals jullie allen weet gaan wij nu O L H. wegbrengen in processie naar het kapelletje daar op dien heuvel. Het kapelletje stelt het hof van Pilatus voor, waar Christus geoordeeld en gegeeseld werd en van waar Hij Zijn lijdensweg begon. Allen die een kaars medegebracht hebben, worden verzocht die aan te steken. Houdt ze recht in de hand, opdat je elkaar niet in brand steekt". Volgen weer eenige vermaningen en netjes in de rij loopen enz. Het kuis gaat voorop, mannen, vrou wen, misdienaars volgen, een plotseling geflikker van brandende kaarslichtjes de kerk en alles wat maar beenen heeft loopt mee met een brandende kaars in de hand. Zijn de menschen zoowat uit de kerk dan tillen de leden van een of andere broederschap of van de feestcommissie, of soms ook al de notabelen van de het groote Christusbeeld op en nemen de draagbaar met beeld op hun schouders. Kalm volgen zij de proces sie. De schemering is geweken, (duurt slechts een kwartier) de sterren fonke len als diamanten aan het firmament, de maan laat reeds een tipje van haar bolletje zien (in de goede week is het 1 tijd »zie de maan schijnt door de boomen teminsle in de tropen), zacht daalt de koelte op de aarde neer, de Oostersche natuur ontsluimert al haar weelde en stemmige pracht. Rustig gaat het voort in geheimzinnig voortbe wegen. Kalm en waardig klinken de afgemeten tonen van den treurmarsch Als eene reusachtige slang fonkelend uit duizend diamanten kronkelt zich de processie tegen den berg cp. Boven gekomen blijven allen bij het kapelletje staan en wachten het Christus beeld af. Kalm, zwoegend, met zware stap komen de dragers nader. Dikwijls geen kleine penitentie, maar wanneer een Brazi- iaan het er nu eenmaal opgezet heeft, zet hij ook door. Het beeld wordt in het kapelletje de deuren gaan open en een of ander geestelijke houdt de openings- predikatie. Een soort program van de groote gebeurtenissen die deze week "en plaats hebben, waarbij telkens een opwekkend en geestelijk woordje De kaarsjes gaan uit en kalm begeven allen zich wederom naar huis. Dinsdag Des avonds om zeven uur wederom dezelfde plechtigheid met dezelfde gezellige afwisseling van voor, tusschen en na de processie, alleen met dit verschil, dat nu in een plaats van het Christusbeeld een ander groot beeld, O. L Vrouw ter Smarte voor stellende, naar een ander kapelletje wordt gebracht aan de andere zijde van de plaals, juist tegenover het kapelletje waar het Christus-beeld is geplaatst. Woensdagavond moeten beide beelden in processie uittrekken en ontmoeten elkaar dan op een vastgesteld punt Dit moet de ontmoeting van Jezus met Zijne H Moeder voorstellen. Woensdag Des morgens gewoon de stille H. Mis. Daarna blijven de Paters zoowat gewoonlijk den heelen dag in de biechtstoel, om kinderen en men schen biecht te hooren voor de Paasch- communie op Witte Donderdag. Menig verdwaald schaapje komt dan wederom terug. Des namiddags om vijf uur beginnen de gezongen Metten. Van te voren natuurlijk wederom vuurpijlen,bommen enz. enz. De Metten worden gezongen juist zoo8ls bij de monnikken in het klooster, doch de stemming is wel een beetje anders en ofschoon het niet zoo kwaad bedoeld is krijgt de Europeaan meer den indruk van een gezellig theater feestje dan van donkere treur en lijdensmatten. Vooral de oude Portugeesche kerken maken een zeer theatrale indruk. Langwerpig, vierkant gebouwd, van binnen geheel met hout bekleed. Zijmuren vol kleine altaartjes, veel houtsnee, groote pop achtige beel den Galereien door heel de kerk heen Het hoofdaltaar vooral doet erg »Carous selachtig" aan. Groote gedraaide houten pilaren, reusachtige Engelen, verschik- kelijke Heiligenbeelden, alles bont gekleurd, geschilderd en schitterend van verguldsel of ook wel echt poeder goud uit den goeden ouden tijd. In de kerk een felle schittering van eleclrisch licht; dames en heeren in hoogst moderne avondtoillelten; alles gepoederd, geblanket, tot zelfs negerin nen toe. die ook wel eens graag voor blank door willen gaan. Een zeker gezellig geroezemoes, in en uitgeloop enz. Dit alles bij elkaar genomen maakt dat een jeremiade van uit het koor gezongen een heel andere indruk maakt dan een Jeremias-zang van een ver storven monnik in een somber klooster Tot overmaat van gezelligheid worden de geestelijken van lijd tot tijd onder de metten uilgenoodigd om een k'.eine versnapering te nemen achter't altaar. Zoodra de mettsn afgeloopen zijn, beginnen de twee groote processies. De mannen begeven zich naar't kapelletj waar het Christusbeeld staat en de vrouwen naar het andere kapelletji Wederom dezelfde sterrenhemel heerlijk maanlicht, flikkering van honderden kaarsen, langzaam trekken de processies van de twee tegenover elkaar gelegen bergen naar elkaar toe. Midden op het groote plein, waar de ontmoeting van Jezus en Maria moet plaals hebben, staat de preekstoel reeds klaar met de predikant erin Nauwelijks hebben de twee beelden elkaar ontmo9t of de processies houden stil, de predikant roept plotseling vol pathos »Mijn God wat zie ik Hemelen bedekt ons, Jezus, de Zoon van God en Maria, de Moeder ten prooi aan de hevigste Smarten." De predikatie gsat voort. Voorwaar een heerlijk thema voor menigen beroemden predikant. Doodstil staan de duizenden er om heen. Na de predikatie gaan allen wederom in processie naar de kerk Daar worden de geloovigen ontbonden en iedereen gaat weer netjes naar huis wachtend op morgen. Nierkwalen maken u spoedig oud Het komt in den middelbaren leeftijd en daarna maar al te vaak voor, dat men last krijgt van rugpijn, duizelig heid, zenuwpijnen en urinekwalen. Dit is gewoonlijk een gevolg van overspan ning der nieren het zijn waarschu wingen van de nieren dat zij sinds lang hulp behoeven. Want gedurende uw heele leven, dag en nacht, werken de nieren om de vergiften uil uw bloed filtreeren. Als zij hierin falen, kun nen ernstige en diepgaande kwalen zich ontwikkelen. Urinezuur-zouten hoopen zich dan in het bloed op, en vormen de kristal len, die zenuwpijnen en rheumatiek eroorzaken of wel wordt een onvol doende hoeveelheid water aan het bloed onttrokken, waardoor zich waterzuch tige zwellingen kunnen vormen. Ook kunnen ontstaan blaasstoornissen, nier steen, niergruis, blaasontsteking, ischias, spit, vermagering, zenuwachtigheid en gebrek aan energie. Vermijd de ontwikkeling dezer ver schijnselen. Wek de nieren op en ver sterk ze met Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Dit specifieke niermiddel werkt rechtstreeks op de oorzaak van uw kwaal, reinigt en versterkt de nieren, lenigt de urinekanalen en regelt de werking der blaas. Zoowel mannen als vrouwen kunnen baat vinden bij het gebruik van Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Verkrijgbaar (in glaaverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten f 1.75 per flacon. 40 kanaal waren zoodanig ontstoken, dat de overledene, zooals de geneesheeren zich uitdrukten, eene groote hoeveel heid gift moest ingenomen hebben. De aard van het vergift was dade lijk te herkennen. In den regel kan dit bij metaalvergifiiging eerst door chemisch onderzoek ontdekt worden, maar in het lichaam der vrouw waren de overblijfselen van het gift te duide lijk. Bij het vinden derzelve verried Al fred nogmaals zijn vreeselijken, in wendigen angst, in de maag waren verecheide korreltjes gevonden, wij bezagen ze nauwkeurig, maar zwijgend en dit joeg hem vrees aan, zijn blikken verloren de zwaarmoedige uitdrukking en dwaalden onzeker rond. Om onze, meest door gebaren geuilte meening, dat de gevonden korrels ar senicum was, te versterken, liet ik vuur brengen, een paar korrels werden er op gelegd en in hetzelfde oogenblik ontwikkelde zich de sneeuwwitte damp en de knofloukreuk van het rattekruid De blikken, die wij elkander toewier pen, verrieden onze volkomen over tuiging. Alfred had ons bedrijf met gespan nen opmerkzaamheid gevolgd, toen hij bemerkte, dat wij ons met volmaakte overtuiging aanzagen, was hij weder een oogenblik als vernietigd en kon zich alleen door het loozen van een diepen zucht adem scheppen. Toen de schouwing was afgeloopen, was het reeds duister geworden. De verklaring der geneesheeren gaf be paald aan, dat Alfred's echtgenoote aan kalmeeren en worden gesterkl door 8u!$]e 75ct Bij Apolh en D.-og^ten 685-16 arsenicumvergiftiging was gestorven. Het plegen der misdaad stond dus vast en het kwam er nu maar op aan, den dader op te sporen en te overtui gen. Te overtuigen Was de man der overledene niet reeds als dader ont dekt? Ik moest als strafrechter ten minste aan datgene hechten, wat op mijne menschelijke overtuiging zoo sterk gewerkt had. Het huispersoneel van Alfred be stond slechts uit den man, het dertien jarig dienstmeisje en de nicht, die hij in den nacht voor den dood zijner vrouw, had medegebracht. Door een uitvoerig verhoor dezer personen en van de buurvrouw, de weduw8 Kuhl, die gedurende de ziekte en bij het overlijden der vrouw tegen woordig was geweest, moet nu de weg tot de waarheid gevonden worden, een donkere, moeilijke weg. Alfred was een koel, bezonnen standvastig man en als hij den dader was, een van die misdadigers, waarop alle eerlijke middelen der rechters, tot opsporing der waarheid schipbreuk lijden. Tot oneerlijke middelen kon ik niet overgaan. Het dienstmeisje zag er hekrompen uit. De nicht had ik nog niet gezien, toen ik in het huis kwam was zij uitgegaan. Met het verhoor der genoemde per sonen moest zonder uitstel begonnen worden, opdat zij geene onderlinge af spraak konden maken. Alfred nam ik mede naar 't gebouw de schoone dingen van Slot volgt. InS5B:niaa MitMeslliigea. Het was het uur der avondscheme- ng van Palm Zondag in het jaar 1050. Twee pelgrims kwamen door de St. Laurenspoort Rome binnengereden. Hunne kleederdracht kondigde hen aan als Christenen uit eene verre, barbaar- sche streek. De ridder droeg een purperen manteleen gouden gier met uitgeslagen wieken praalde op den ijzeren helm zijn ros glinsterde van het stalen getuig. Aan zijne rechter reed een jeugdige vrouwe, in een treurgewaad gehuld, en gezeten op een muildier, waarover een roodzijden dekkleed gespreid was. Het geheimzinnige paar werd gevolgd door eenige mannen met roestige wapenen en door twaalf slaven, barre voets, met ontbloot hoofd, woest van gelaat, slechts een dierenhuid om het lichaam. Zoo waren de pelgrims reeds dagen __i dagen naar het graf der heilige Apostelen voortgeschreden In stilte verlieten zij hun vaderlijk eiland, trok ken ever stroomen en bergen, steden en burchtsloten van baronnen en graven, ja, elk gezelschap zooveel mogelijk ontwijkend. Aan een klooster, hier of ginds in donkere wouden of tusschen rotsen verscholen, klopten zij aan om gast vrijheid. En als zij des morgens de monniken vaarwel zeiden, dan spraken dezen nog lang over de woorden, de klachten, en de angstige kreten, die ze uit den mond van het ridderlijk echlpaar hadden vernomen. Nooit noemden de reizigers gedurende hun lange tocht hun vaderland of hun naam. Zelden onderhielden zij zich met elkander, en dan in een taal, die met haar scherpe keelletters den Italianen klonk als het gekras van roofvogels. Hunne dienaren antwoord den allerkortst op de hun gestelde vragen voor het overige gingen ook dezen immer stilzwijgend voort. De pelgrims werden bij de St. Laurens- der terechtzitting. Het dienstmeisje liet ik door de boden transporleeren, an dere boden liet ik iD het huis achter, met bevel, de nicht, zoodra zij tehuis kwam, voor mij te brengen en de buurvrouw was bereids opgeroepen. In het gebouw werden de personen gescheiden en onder het opzicht van boden geplaatst. Ik begon het verhoor met Alfred. Hoe minder ik van de zaak wist, des te vrijer kon ik te werk gaan hij zijn verhoor, hoe losser hij zich kon bewe gen, des te eer zou hij, als hij schul dig was, zijne toevlucht lot leugens nemen en iedere onwaarheid zijner zijds, was een stap tot zijne overtui ging. Hij 'rad met volkomen kalmte in de gehoorzaal, hij had mii niet veel te zeggen, maar wat hij zeide, sprak hij duidelijk en naar het uiterlijke te oor- deelen met openhartigheid en zonder terughouding. Hij was eergisteren nacht van eene reis van verscheidene dagen terugge keerd, het koopen van slachtvee bij de boeren, was het doel zijner reis geweest, hij was tot aan de Hannover sche grens gekomen Bij zijn terugkeer had hij zijne vrouw ongesteld gevonden; zooals sedert jaren het geval was, had zij aan brakingen geleden, zij had zich steeds door huismiddelen geholpen en door rhabarber, die zij uit de apotheek liet halen. Wordt vervolgd.

Peel en Maas | 1927 | | pagina 5