JAtFONO? Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. JACFONtf5 S MANUFACTUREN j KERKELIJK LEVEN. Paardenmarkt Ie Venray Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. Politieke Ontwikkeling. De Kippenhouderij op het platteland DonJerdag 22 April rnt jQr.t-- MU7, 47e JaargangNo. 15 PEEL EN MAAS PRIJS DER ADVERTENTIEN 1-8 regels 60 ct. per regel 7cl. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF - VENRAY ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal: voor Venray 65 ct., p. post 75 ct. bij abonnement lager tarief. Telefoon 51 voor het buitenland bij vooruitbetaling f 1.30, afr. nummers 5 ct. MANUFACTUREN BLIJKEN TOCH HET BLIJKEN TOCH HEI tYOORDEELIGST/! DE ONDERVINDING IS DE BESTE LEER! Ruim 40 jaren lang wordt beweerd: Wil men iets koopen, mooi, degelijk en goedkoop, dan moet men zijn bij |BMSg VINCENT PYLS, voorli. P». Oamps-Delhougne, Oroofe Straat 14 Telefoon 10 Postrek, 74991 Manufacturen. Dames- en Kiiiderhoeden, Mantels, laponnen, Regenjassen en Mantels, Stukgoederen, Ondergoed, Naaislersfournituren, Molton Wolten Gestikte Dekens, Bébe-artikelen. De reorganisatie. Een goede verjonging... maar niet te lang dokteren. De Katholieke Kiezersorganisatie van Nederland heeft een voorstel voor zich liggen oin zich zelt te reorga- niseeren. De groote beteekenis van dit voor stel is, dat door den te stichten Par tijraad de politieke vraagstukken in onze partij in ruimere inate en dege lijker kunnen worden behandeld. De Partij zal er zich als zoodanig een meening over vormen, die wordt nedergelegd in het Katholieke Slaats- program, hetwelk zoo op een natuur lijke wijze in de organisatie zal groeien. Vooropgesteld wordt, dat elke meening recht zal wedervaren, zoodat de Katholieke Staatspartij zal zijn voor eiken kiezer. Over dat reorganisatievoorstel wordt thans het oordeel gevraagd van de leden orzer kiesvereenigingen, die na eerst zelve te hebben geoordeeld, hunne afgevaardigden zullen laten spreken in de provinciale organisatie en daarna in de vergadering van den Algemeenen Bond R. K. Rijkskies- kringorganisaties. Er beginnen al beoordeelingen los te komen. De Katholieke pers spreekt reeds in hare verschillende organen welwillend zijn ze allen, zij het min der of meer, instemmend, de eene, critiseerend de andere. Gait men ze peilen al die oordeelvellingen, dan is een der waarnemingen weerhet is moeilijk, ja onmogelijk, het Jan en alleman naar den zin te maken. Dit is echter allerminst hier een reden om niets te doen. De Katho lieke Staatspartij moet een inrichting harer waardig worden, al kost het moeite d ze te verkrijgen. Maar, en dit is eer. zaak van ge wicht, men bestede daaraan niet jarenlang de beste krachten, die voor de behartiging van de taak der or ganisatie zoo noodig zijn. Het Kies reglement heeft ons jarenlang bezig gehouden. Nu doet het deze reorga nisatie, die volgens de meening der commissie, welke het voorstel in dient, weer noodzakelijk eene nieuwe herziening van het kiesreglement in het vooruitzicht stelt. De ondervinding in het sociale vereenigingsleven gaf ons de over tuiging, dat bonden, die jaar in jaar uit met hunne statuten bezig zijn, er niet te best voor slaan. Vergeefs tracht men daardoor soms den twee spalt uit zijn midden te bannen. Zoo wordt reeds eenige jaren ook gedokterd aan het gebouw onzer politieke organisatie. Nu zij terstond geconstateerd, dat het hier een ander geval geldt. Reorganisatie moet op den duur komen. De commissie, be staande uit hoogstaande mannen, toonde dit in haar rapport mooi en duidelijk aan. De Algemeene Bond van R. K. Kieskringorganisaties was teveel een verkiezingsapparaat en be handelde het katholiek program eigen lijk teveel terloops. Er komt nu een eigenlijke Katli. Staatspartij, waarin het program steeds groeiende en in behandeling blijft en om de vier jaar telkens opnieuw wordt vastgesteld. Maar als eenmaal de reorganisatie tot stand is gebracht, dan ook de dokter van de vloer. Als er dan nog ziekte is, moeten we deze beschouwen als een ingebeelde. Wel is deze dik wijls erger dan de werkelijke kwaal, maar zij moet dan door de inwendige kracht der organisatie overwonnen worden. Zijn de nieuwe statuten met de noodige hervormingen eenmaal aanvaard, dan er ook mee gewerkt en niet terstond weer geredekaveld over nieuwe wijziging. Vooral ook niet teruggedeinsd voor sommigen, die niet tevreden zijn te stellen. Dezen keer dus zien we in de her nieuwing geen crisis in een krakende of krakeelende vereeniging, maar iets dat komen moest, een gevolg van den voorspoediger) groei der orga nisatie. En daarom verheugen we ons over de komende verjonging der Kath. Staatspartij, die gelukkig verder blijft bouwen op haar fundament de een heid, het historisch kenmerk der partij, die in tientallen jaren is opge groeid en nergens zoo vast is als in Nederland, omdat bloed en tranen het cement zijn van die eenheid en verdrukking en kleineering ons sa mendrongen als met geweldomdat groote mannen, wier naam wij slechts met eerbied mogen uitspreken en wier werk wij boven alles ongerept moeten laten, door die eenheid voor ons veroverden, dat wij na honderden jaren weer vrij konden ademen op den Nederlandschen grond en nu de mogelijkheid geschapen zien, als Katholieken de plaats in ons land in te nemen die wij rechtens kunnen opeischen. Maar dat alles zal verloren wor den, wanneer wij die „katholiek- historische" eenheid verliezen. En daarom zijn zij, die de eenheid belagen, onze grootste afbrekers, al wonen zij in ons midden. Dit moge bij de behandeling van het reorganisatievoorstel door eenieder in het oog gehouden worden. ROELAND. 11 April. Beloken Paschcn. WIT. Tweede gebed ter eere van den II. Leo. Gloria Credo Prefatie van Pa- schen. Epistel: Hel geloof in Christus maakt ons lol kinderen Gods, maakt ons deelachtig aan de overvloedjge genaden der verlossing. Dat ge'oof nu staat on wrikbaar vast, want het berut-t op de verklaring van God zeiven. Die gelui genis heeft afgelegd van Zijnen Zoon Jezus. Door dat geloof zijn wij als ledematen innig vereenigd met ons Hoofd, Christus, en deelen wij in de overwinning van Hem, die gezegd heeft: »Ik heb de wereld overwonnen". Evangelie: Nadat Jezus op den dag zijner opstanding aan de Apostelen verschenen was, komt Hij 8 dagen later weer in hun midden, terwijl ook Thomas nu aanwezig is. En ook nu overtuigd van de werkelijkheid dei verrijzenis, roept hij uil: «Mijn Heer en Mijn God". De ongeloovigheid van Thomas heefl aan Jezus da gelegenheid gegeven om zijne verrijzenis lot ons voordeel ten duidelijkste te bewijzen. Z. H. Paus Pius X verleende aan alle geloovigen, die de II. Hostie onder het H. Misoffer, op het oogenblik der opheffing met geloof, godsvrucht en liefde aanzien, cn daarbij de woorden spreken van St. Thomas: «Mijn Heer en Mijn God" een aflaat van 7 jaren en 7 maal 40 dagen; aan hen die dit iedoren dag doen, eens in de week een vollen aflaat, op voorwaarde, dat zij de II. Communie met vcreischle gestel le- nis ontvangen. De H. Leo, waarvan heien de ge dachtenis, was Paus; hij js bekend als Leo de Groote, en bevrijdde Rome van de woeste horden van den Hunnen koning Allila en beschermde de Ka tholieke Kerk door woord en daad tegen de ketterijen van dien tijd f 461 o 12 April Maandag. Van den dag. Wit De II. Mis als op Zondug. Tweede ge bed Concede (ter. eere der H. Maagd); derde voor den Paus; Gloria; geen Credo; Prefatie van Pasehen. o 13 April. Dinsdag. H. Hemicnigildus Martelaar. ROOD (zwart); Tweede gebed, Concede; derde voor dan Paus; Gloria; geen Credo; Prefatie van Paschen. Zoon van een Ariaanschen koning van Spanje, die da katholieken met bloeddorstige wreedheid vervolgde, stel de de H. Hermenigildus door den H. Leander bekeerd, zich aan het hoofd van Christus' volgelingen. Hij werd overwonnen, gevangen genomen en in 585 door bijlslagen gedood. 14 April. Woensdag. H. Justinus- Martelaar. ROOD. Tweede gobed ter eere van de II. Tiburtius en Gezellen; derde voor den Paus; Gloria; geen Crodo; Prefatie ven Paschen. De H. Justinus werd pl.m. 100 ge boren Deze heidensche wijsgeer be keerde zich op gevorderden ouderdom lot het Christendom, verdedigde het tegen de aanvallen der ongeloovigen en schreef een lange verdediging (of Apologie) van onzen H. Godsdienst aan de Romeinsche keizers Antoninus en Marcus Aureliushij bezegelde met zijn bloed de waarheden van he1- Katholiek geloof in 167. De H. Valerian us, uit een adellijk geslacht gesproten, werd op aansporen van zijne echtgenoote de IJ Cecilia, te zamen met zijn broer, den H Tilburtius, door Paus Urbanus gedoopt. De boven natuurlijke heldhafiighoid, waarmede zij de II. Martelingen voor het II Geloof verduurden, bekeerde een hun ner .beulen Muximus, die eveneens den martelaarspalm verwierf, f 229. o— 15 April. Donderdag. Tan den dag. WIT (Zwart). Alles ais Maandag. o 16 April. Vrijdag. Van den dag. WIT. (Zwarl) Alles als Maandag. o 17 April. Zaterdag Van O. L. Vrouw. WIT. (Zwart). Tweede gebed ter eere van den II. Anicetus; derde ter eere van den IT. Gest; vierde voor den Pau8Gloria; geen Credo; Prefatie van O.L. Vrouw Deze H. Mis le vinden onder de Voliefmissen ter eere van O. L Vrouw. Beloken Pasehen of Witte Zondag. Beloken Paschen" zoo noemen wij den Zondag na Paschen, omdat dan de achldaagsche viering van het Hoogfeest van Paschen geloken of gesloten is. In de taal der Kerk heet deze Zondag: »De Zondag der afgelegde witte klee deren", vandaar dat hij ook wel ge noemd wordt: Witte Zondag." Vanwaar die benaming? De Zaterdag in hel Octaaf van Paschen en ook de Zondag hadden vroeger een geheel bijzondere beteekenis: Want dan kwamen oudtijds zij, die Paaschnacht gedoopt waren en toen met een wil kleed waren omhangen als leeken hunner zielereinheid, dat witte kleed wederom bfleggen, nadat zij hel de geheele Paaschweek gedragen hadden. Ziedaar dus do eigenlijke reden voor de benaming «Wille Zondag." Laten wij een oogenblik in den geest bij die plechtigheid tegenwoordig z'jni die naar het verhaal veler oude schrijvers geschiedde. Verschil lende gebeden, thans nog in het Ge tijdengebed van den priester en in het H Misoffer gebruikelijk, worden ons daardoor duidelijker. Op dezen dag kwam men dan bijeen in de kerk van Lateranen (te Rome) de moeder aller kerken, die in de nabij heid slaat van de doopkapel van keizer Constantijn, waar de doopleerlingen een week geleden het TI Sacrament der wedergeboorte (nl dos Doopsels, de geboorte tot het bovennatuurlijk leven der ziel) ontvingen. Eiken avond in het Paaschoetaaf zijn zij in hun witte kleederen onder het zingen van den 113e Psalm: Toen Israël (helJood- sche volk) uit de ballingschap van Egypte uittrok", naar deze doopkapel getrokken om de gelukkige fontein te beschouwen, waar zij naar de ziel her boren werden Ook op dezen Isatslen (Zaterdag) avond trokken zij er met den bisschop en eene groote menigte geloovigen heen. En nadat de nieuwe Christenen nogmaals hun dankgebed hebben uitgesproken, werden zij geleid naar een der aangrenzende zalen der baseliek, waar een groot waschbekken vol water bereid is. De bisschop zit dan neder te midden zijner jeugdige christen «lammeren" en houdt tot hen een toespraak, waarin hij de vreugde van den hprder bij het vergroolen zijner kudde doet uitkomen." Op dezen feest dag sluit het Paaschhoogtij en daarom veranderen heden de 'pas gedoopten hun kleed; maar zoo, dat, leggen z'j de blankheid van hun kleed af, zij die toch in hun hart bewaren. Wij richten ons bijzonder tot U, nieuwe, heilige spruiten, die zijt herboren uit water en den II. Geest; vrome spruiten, nieuwe zwerm, bloem, die ons eere brengt, vrucht van onzen arbeid, onze vreugde en onze kroon, die thans vast staat in den Heer.' Met de woorden des Apostels spreek ik tot U: ziet, de nacht is voorbijgegaan en de dag is nabij; werpt dan af de werken der duisternis en doet aan de wapenen des lichts Laat ons, als bij dag, betamelijk wandelen: niet in brasserijen en dron kenschap, niet in ontucht en onkuisch- heid, niet in twist en nijd, maar doet den Heere Jezus Christus na Zoo sprak de bisschop tot de pas gedoopten, die hij en zijne priesters door hun arbeid gewonnen hadden voor het geloof. Dan zegende hij het water, waarin zij zich zullen wasschen. Als dankzegging stemmen allen aan den 116e Psalm: «Looft den Heer alle vol ken" en de bisschop bad weer: ....Geef dat dit afleggen van de witte kleederen voor hen slechts een uitwendige ver andering zij; dat de onzichtbare blank heid in Christus steeds hunne ziel moge omgeven." Dan loggen de nieuw gedoopten, ge holpen, de mannelijke door hunne peters, de vrouwelijke door hunne meters, de witte kleederen af, wasschen zich cn nemen de gewone kleedinu weder aan. Vervolgens komen zij een voor een aan de voeten van dén bis schop nederknielen en ontvangen ter gedachtenis eene medaille van witte was, waarop hel Agnus Dei (Lam Gods) is ingeprent. Woensdags van te voren waren deze door dt-n Paus met veel plechtigheid gewijd Hiermede eindigt de plechtigheid en zijn de jeugdige gedoopten ingelijfd onder de christenen. Al hebben al deze vroegere gebruiken niet moer plaats, toch heeft het wel zijn reden, dat men van een en ander op de hoogte is of wordt gebracht, ten eerste, omdat men dan des te beter de beteekenis der misgebeden verslaat en ten tweede, omdat men dit alles toch ook nog volgens den geest dezer plech tigheden kan toepassen op de legen woordige christenen, nu allen dooi Paaschbieeht en Communie als het ware ook herboren zijn tot een nieuw en beier leven en bekleed met het helderwitte gewaad der heiligmakende genade. Ten Koningsdisch van het Lam gereed Laat ons, in het glanzend witgekleed, Na d'overtocht door 't Roode meer Bezingen, Christus onzen Heer. De wrekende engel deinst voor T bloed Op Israels stijl en deur gesproeid. De vloed wijkt heen, gesplitst in twee, De vijand zinkt, vergaan in zee door JOS. BOSHOUWERS tc LENT Valnestcontrule. Vraag 1. Van 't jaar ben ik ook met valnesten begonnen (einde October) en nu bleek in Februari reeds, dat 2/3 mijner kippen prullen zijn. Hel 1/3 deel, de goede dus, heb ik nu apart zitten met een haan, afkomstig van hel fukstalion. Wat moet ik met het 2/3 dee! doen? Een hok in de wei van 150 X 150 M2. 2. Zou U denken, dal ik met 't hok kan volstaan in de weide van 150x150 M2. Ik meende het 8x5 M2 le maken en in het midden te zetten, omdat hel daar juist het hoogste is? Zouden de kippen de heele weide afzoeken? Hoe veel kippen kan ik daar houden Carousselkunstmoeder. 3. Wij hebben een metalen carous- selkunstmoeder in een oud kippenhok slaan, waar genoeg licht in komt. Wanneer mogen de kuikens buiten? Moet dat ook met gaas afgemaakt worden W. te H. Antwoord: 1. Zooals het bij U was, is het overal, waar men maar lukraak broedt. De prullen leggen in Maart, April en Mei doorgaans goed, omdai ze het den overigen tijd des jaars niet doen. En vele kippenhouders leiden de waarde hunner kippen af van den leg in hel voorjaar Dat is echter verkeerd: de leg builen het voorjaar beslist of de kippen goed zijn. U is er nu wel achter, gelukkig! Dat 2/3 deel, die prullen, zou ik in Augustus maar onverbiddelijk opruimen 2. Ja, dat zal wel kunnen. Het hok staat dan maar 75 M. van de kanten af. Zooveer loopen de kippen wel, als ze maar geleerd hebben, d'r eigen kost grootendeeis le zoeken. In dat hok kunt U tot 150 hoendors houden, doch wanneer U een hok bouwde van 6x4 en slechts 100 kippen hield, zou m i. de winst net zoo groot zijn. Er blijft dan beter gras op. Anderhalf maal zooveel kippen be teekent niet: anderhalf maal zooveel winst, denk daar aan. 3. Als de kuikens een dag of 7 zijn, moogt u ze bij gunstig weer gerust buiten laten, doch 's morgens niet te vroeg, want dan is het nog te kil. De eerste keeren laat U ze er pas uit tegen den middag. Het weer moet uw richtsnoer zijn. Frissche lucht is noodig, voor alle jong-vee. Zeker afmaken met gaaswerk, wel met fijn gaaswerk. Anders zult u er veel zien afrijzen. In den beginne het rennetje liefst klein en dan goed toezien, tot alles naar behooren marcheert. Bij guur, vochtig of nat weer, laatu ze den heelen dag binnen. Daar kunt u toch zeker ook wel ventileeren VENRAY, 10 April 1926. Paaschdag werd in gebruik ge nomen de ciborie of pyxcis, door een der parochianen aan de Parochiekerk alhier ten geschenke gegeven. De ciborie dient tot bewaring en uit tel ling van het Allerheiligste Sacra ment des Altaars. In de eerste eeuwen der Kerk werd de II. Eucharistie be waard in houten, ivoren of metalen vaLen, die den vorm hadden van eene vierkante doos, of ook, vooral in ver band met de ciborie altaren, van een duif of torentje. Later, in het tijdvak der golhiek, krijgen zij in hoofdzaak den .vorm van een kelk, maar dan voorzien van een deksel, 'de cuppa, rond, zooals bij den kelk, of hoekig, rustte op een voetstuk, bestaande uit een voel of nodus en was afgesloten door een deksel, dat meestal rijk be werkt en versierd werd. De latere cibories werden in verschillende stijlen vervaardigd, maar de grondstof bleef dezelfde. De naam pyxcis (ronde doos) duidt op den vorm, die van ciborie herinnert aan zijne bestemming van spijskelk (cibusj of worden ontleend aan de zoo genaamde ciborie altaren, waarbij in hel midden van den baldekijn of cibo rie, het gewijde vaatwerk voor het bewaren der Eucharistie werd opge hangen. De nieuwe ciborie werd vervaardigd in de Koninklijke Kunstwerkplaalsen der Firma Esser te Weert, in zilver, Nederlandsch gewaarborgd, geheel zwaar verguld, uitgevoerd. De cuppa kan 1500 species of hosties bevatten. Op den voet zijn 6 beelden gegraveerd, n.l. van den H. Thomas Aquine, Cosmas en Damianus, Wil helmus, Amilianius en Maria Rondom de cuppa is de spreuk gegraveerd «Adoro Te devote latens Deilas. (Met eerbied aanbid ik U verborgen Godheid) Op het deksel zijn gegraveerd de beel den der vier Evangelisten, met Lam en Pelikaan, terwijl op den nodus en de bussen fraai loofwerk is aangebracht. De afwerking is keurig en onberis pelijk, strekt den vervaardiger tot eer, welke hem niet zou te beurt gevallen zijn, indien niet een milde gever hem daartoe in staal had gesteld. Moge deze edele daad van den gever navolging vinden. Eerste Paaschdag droeg de Wel- eerw. Paler A. Ariaens in de parochie kerk zijner geboorteplaats voor de eerste maal het H. Misoffer op. Zooals gewoonlijk, hadden zich de buurtbewoners ook thans niet onbetuigd gelaten, en de Groote Straat was in feestgewaad. De ouderlijke woning van den nieuwen priester was op fraaie wijze versierd. Tegen 10 uur begeleidde onze Fanfare de jeugdige priester met ouders en familie onder de vroolijke tonen der muziek kerkwaarts. Hier in dit dierbaar heiligdom, waar hij het H. Doopsel en de Eerste H. Communie ontvangen had, waar hij kind en als jongeling met diepen eerbied getuige was van de H. Geheimen der Mis, hier was hij thans aan dat zelfde altaar geroepen, om voor den eersten keer zijn God op te dragtn in het H. Sacraficie der Mis. Voorwaar een aangrijpend oogenblik èn voorden jongen Priester èn voor zijne dierbare betrekkingen. Eene talrijke menigte belangstellen den vulde den ruimen tempel, die eveneens in schitterend feestgewaad prijkte. Als feestredenaar trad op de Weleerw

Peel en Maas | 1926 | | pagina 1