JACfOtó Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. JAüMlft KERKELIJK LEVEN. yqqrdeêlitotfi yqorbeeu™ (MANUFACTUREN (MANUFACTUREN Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. De Kippenhouderij4 op het platteland BLIJKEN 1 TOCH HET PRIJS DER ADVERTENTIEN 1—0 regels 60 ct. per regel 7l/t ct. bij abonnement lager tarief. Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF - VENRAY Telefoon 51 1 BLIJKEN I TOCH HET ABONNEMENTSPRIJS p. kwartaal: voor Venray 65 ct., p. post 75 ct. voor het buitenland bij vooruitbetaling f 1.30, afz. nummers 5 ct. ^DEONDERVINDING IS DE BESTE LEER! Ruim 40 jaren lang wordt beweerd: Wil men iets koopen, mooi, degelijk en goedkoop, dan moet men zijn bij ■BH VINCENT PYLS, yoorh. P\ Camps-Delhougne, Groote Straat 14 - Telefoon 10 - Postrek. 7409! BH» B Manufac Manufacturen, Dames- en Kinderhoeden, Mantels, [aponnen, Regenjassen en Mantels, Stukgoederen, Ondergoed, Naaistersfournituren, Molton Wollen Oestikle Dekens, Bébe-artikelen. ma 28 Maart. Palmzondag. PAARS- Tweede gebed voor den bisschop (wegens den verjaardag der bisschops keuze van Z. D. II. Mgr. Schrijnen); geen Gloria; Credo; Prefatie vaa het H. Kruis. EpistelDe apostel vermaant ons tot zelfverloochening en ootmoedigheid, naar het voorbeeld van Jezus, die uit liefde lot ons den luister zijner God heid verborg en de menschelijke natuur aannam, om den smaad- en smartvollen dood des kruises te sterven. Om deze vernedering en om zijne gehoorzaam neid aan den hemelschen Vader werd Jezus ten hoogste verheven. EvangelieHet lijdensverhaal des Ileereu volgens den Evangelist Mattheus Heden wil de H. Kerk, dat de vreugde onzer harten voor een oogenblik op- vlamme en dat Jezus door ons als Koning begroet en gehuldigd worde, ITij, Die als Koning geboren werd, Die heden door Israël als Koning binnen Jerusalem wordt binnengeleid en die altijd Koning zal blijven. Daarom heeft de H. Kerk de plechtigheden van dezen dag zoo geordend, dat ze tevens vreug de en droefheid uitdrukken vreugde, omdat ze medejubelt bij den zegevieren den intocht van Jezus in Jerusalem; droefheid, omdat ze voortdurend Jezus lijden en dood herdenkt. De profeet Zacharias had de hulde, aan Jezus voor Zijn vernedering gebracht, won dervol voorspelt: »Juich vrij, dochter Sion 1 Jubel, dochter Jerusalem 1 Zie uw Koning zal tot u komen, gerechtig is Hij en Zaligmaker: Hij is arm en gezeten op een ezelin en op een veulen, het jong eener ezelin. (Zach. 9. 9.) o 29 Maart. Maandag in dö Goede week. PAARS. Tweede gebed voor de Kerk of voor den Paus. Geen Gloria; geen Credo; Prefatie van het H. Kruis. (Eigen H. Mis) EpistelDeze Epistel bevat een der hartroerendste voorspellingen van Jezus lijden, welke wij in de II. Schriftuur aantreffen. Het is als had de Profeet er al de omstandigheden van bijge woond Heerlijk worden hier ook de gelatenheid van Jezus voorgesteld en zijn betrouwen op den hemelschen Vader, door Wiens hulp Hij des te roemrijker zal zegepralen, naarmate Hij zich eerst dieper heeft laten ver nederen. EvangelieChristus voorspelt hier onrechtstreeks zijn aanstaanden dood, door van zijne begrafenis te spreken. o 30 Maart. Dinsdag in de Goede week. PAARS. Als gisteren (Eigen H. Mis). Epistel ïn deze les spreekt de Profeet eigenlijk van de vervolgingen, welke Hij zelf van zijne vijanden te verduren had, en die Hij met zacht moedigheid verdroeg. Wie herkent hierin niet een treffende voorafbeelding van Jezus-Ghristus Evangelie: Lijdensverhaal volgens den Evangelist Marcus. 31 Maart. Woensdag in de Goede week. PAARS. (Eigen II. Mis) Epistel De Profeet Isaias beschrijft ons hier Christus als een overwinnaar, die in zegevierenden optocht terugkeert van het slagveld, waar Hij zijne vijanden en die zijns volks verslagen en als vermorzeld heefl. Christus zal, weliswaar in zijn lijden door zijn vijanden schijnbaar overwonnen worden maar dat zij niet groot gaan op hunne zegepraal, want juist die schijnbare ondergang van den Zaligmaker zal het uitgangspunt zijn van de eeuwige zege praal, welke Hij weldra op de wereld zal behalen zegepraal, die voor zijn volk, voor zijne geloovigen het verlos singswerk, voor zijne tegenstanders een ijzingswekkende en onherstelbare ramp zou zijn. De lezing eindigt met de eerste woorden van het dankl^d, dat het door Christus verloste volk den Overwinnaar toezingt. In een tweede Epistel stelt ons Isaias Christus voor als den Man van Smarten, maar voorspelt onmiddellijk daarna Christus eeuwigen roem. EvangelieLijdensverhaal volgens den Evangelist Lucas. o 1 April. Donderdag yan liet Laatste Avondmaal. (Witte Donderdag). WIT Gloria; Credo; Prefalie van het H Kruis. Epistel De Apostel Paul us spreekt hier over een misbruik, dat in de zoo genaamde sAgapen" of bedemalen der Christenen van Corinlhië' was binnen- geslopen'- de rijken alen overvloedig, de armen kregen niets. Dat was niet een liefdemaal, zooals Christus het ge houden had; want 'n het Laatste Avondmaal gaf Hij aan elk zijner leerlingen de volle maat zijner liefde; geene menschelijke spijs, maar zijn eigen Vleesch en Bloed. Hieruit leidt de Apostel weder de veréischte gestel tenisssen af om waardig te communi ceeren, en de straffen dergenen, die dit .onwaardig doen. Evangelie: Dit Evangelie verhaalt ons niet rechtstreeks de instelling van het II. Sacrament des Altaars, maar de plechtige voetwassching der Aposte len: deze was een blijk van nederigheid en vriendschap van den kant van den Zaligmaker, maar tevens ook eene weUprakende les aangaande de groote reinheid, welke vereischt wordt van dengene, die Jezus Lichaam nuttigt Vandaag is het de plechtige viering van de instelling van het II.Sacrament des Altaars (II. Eucharistie), van het H. Misoffer en van hel II. Priester schap. Daarom onderbreekt de kerk voor eenige oogenblikken de smartkre ten over het lijden van den Verlosser; zij bekleedt den priester met witte gewaden, tooit het altaar meibloemen; het kruis is met een witten sluier om hult, het orgel jubelt; gedurende het Gloria beieren deklokken. Na het Gloria echter komen de ratels; de orgels zwijgen, de klokken worden niet meer geluid, totdat zij Paasch-Zaterdag de blijde tijding van de Verrijzenis moeten verkondigen. Deze, recht tegenover elkander staande gevoelens van lijden en vreugde houden ons voor: dat het II. Misoffer een en hetzelfde Offer is als dat d<*s Kruises, hetgeen ook over eenkomt met het Eucharistisch Sacra ment zelf: de H. Eucharistie is immers de vrucht van het II. Misoffer, dat dö vernieuwing des Kruisoffers is In iedere parochie mag heden maar één TI.. Misoffer opgedragen worden, waaronder de. priesters dan communi- ceeren. 2 April. Goede Yrydag. Op dezen rouwdag bij uitstek, uit sluitend gewijd aan het eerste Offer (des Kruises), denkt de Kerk er niet aan, het Kruisoffer Ie vernieuwen (door het H. Misoffer) Het II. Misoffer wordt niet opgedragen, slechts een Communie plechtigheid heeft plaats (de TI. Hostie daarvan is op Witten Don derdag geconsacreerd. Goede Vrijdag, ook Groote Vrijdag genaamd, om reden van het groote Verlossingswerk op dezen dag door den Kruisdood, was vanaf den tijd der Apostelen het voorwerp van een innig vrome godsvrucht en wordt nog op alle plaatsen gevierd door zinrijke, indruk wekkende en droeve plechtigheden, welke tot de oudste christenlijden op klimmen. 3 April. Paasch-Zaterdug. (Paasch- nacht). PAARS en WIT. (voor het H. Misoffer); Gloria; geen Credo; Prefatie van Paschen. Aan het glorievolle geheim der Ver rijzenis van Christus en de geestelijke verrijzenis der nieuwgedoopten (hetgeen vroeger in den nacht gebeurde) is ge heel de plechtigheid van PaaschZater dag gewijd. Om de ware beteekenis te begrijpen van degrootsche plechtigheid, die nu in den morgen van Paasch- Zaterdag gevierd wordt dient men te weten, dat deze morgen plechtigheden vroeger eerst in den namiddag, tegen den avond plaats grepen en tot midder nacht of Paaschmorgen duurden, zoodat het II. Misoffer eerst op Paaschmorgen opgedragen werd. DE GOEDE WEEK. Gedurende de dagen der Goede Week herinnert ons de Kerk, bijzonder door de plechtigheden der drie laatste dagen, 1) aan de grenzelooze liefde van den Zaligmaker (Wille Donderdag); 2) aan den smaad en het Jijden naar ziel en lichaam van Jezus (Goede Vrijdag) en aan de toepassing der verdiensten van Jezus lijden op onze zielen; bijzonder lijk door he' ontvangen der drie H. Sacramenten: Doopsel, Vormsel en het H. Sacrament des Altaars, welke in de eerste Christentijden aan de geloofs- leerlingen toegediend werden op de Vigilie van Paschen (nu Paasch-Zater- dagmorgen). De droefheid en den rouw zijn het kenmerk dezer week, welke in den loop der tijden verschillende benamin gen ontving, maar waarvan een het meest onder de geloovigen hier is be kend als de Goede Week, die ons herin nert aan Gods goedheid en barmhartig heid en die ons de geestelijke goederen te binnen roept welke Jezus Kruisdood ons verwierf. De 'eerste drie dagen der Goede Week onderscheiden zich niet door bijzondere plechtigheden: alleen' Dinsdag en Woensdag het lijdensverhaal. Maar de drie laatste dagen zijn zoo over-vervuld met zinrijke en sehoone plechtigheden, dat we hier heel in hel. kort een alge meen e 'ovèftiejil' willen laten volgen; Witte Donderdag (blijde of heilige Donderdag) 1) H. Misoffer, 2) Processie om de IT. Hostie (geconsacreerd voor de Communieplechtigheid van Goeden Vrijdag) over te brengen naar het rustaltaar (of H. Graf, zooals men ook al zegt), waar het ter aanbidding blijft tot den volgenden morgen. 3) De altaar ontblooting In de Kathedrale Kerk van den Bisschop heeft plaats de wijding der TI. Oliën. Goede "Vrijdag: 1) De lezingen, (zoo als dat vroeger gebeurde in godsdien stige vergaderingen zonder TI. Misoffer) 2) Het lijdensverhaal volgens den Evangelist Joannes; 3) De plechtige gebeden (voor al de .noodwendigheden der II. Kerk, gelijk dit vroeger gewoon lijk gebeurde); 4) De Kuisonlblooting; 5) De Kruisvereering, waaronder gezon gen worden de verwijten van Christus lot het Joodsche volk; 6) Het H. Sacra ment wordt van het rustaltaar in pro cessie gehaald, voor 7) Re Communie- plechtigheid aan het hoofdaltaar. Paasch-Zaterdag 1) Wijding van het nieuwe Vuur; 2) De Processie naar het heiligdom (waarbij de Drietand of riet stok met drie kaarsen; de diaken zingt driemaal, telkens met verheffing der stem, telkens een kaars ontstekend: Lu men Christi het Licht van Chris tus); 3) De Wijding der Paaschkaars (die den verrezen Christus voorstelt); 4) De 12 Profetien (lezingen om de ge- loofsleerlingen te onderrichten en de geloovigen te slichten en hun harten te openen voor de nieuwe schepping, die in hel Paaschgeheim verheeld yvor.dt; 5) Be Wijding Mr' Doopvont: ffy Het II. Misoffer (waarin het alleluja, drie, maal, telkens met verheffing van stem- weer als de zang van blijdschap gezon gen wordt). Katholieken Iet op uw zaak. Het vuur van den papenliaat. Werken aan innerlijke kracht en eenheid. Het 'Nederlandsche Parlement is weer eenige weken, aan den arbeid. De laat ste dagen heeft de Tweede Kamer zelfs met vollen sloom gewerkt. Zij tracht verloren tijd in te halen door de be handeling der begrooting, wat den duur betreft, tot het uiterste te beperken. De langdurige crisis heeft natuurlijk de belangstelling in de Kamer en hare werkzaamheden niet doen toenemen. Ook het voortdurend aan de orde blij ven van haar uitgangspunt: de gezant- schapskwestie, die maanden lang door de pers om en om is gekeerd, waarom trent zee'r veel is gefabeld; welk ge zantschap den- katholieken als lokaas werd voorgehouden, alsof het hun hoogste goed zou zijn dit alles heeft velen moe gemaakt en beu van landspolitiek. Ook mijne politieke leerlingen, waar toe ik voornamelijk reken degenen, die het minst bedreven en ontwikkeld zijn in de staatkunde en wat daar om heen hangt, zullen den ijver, waarmee zij bij den aanvang van de behandeling der begrooting wederom de gebeurtenis sen in den Haag waren gaan volgen heel wat hebben zien bekoelen, zoodat zij maar traag hun aandacht houden bij 'heigeen thans voorvalt. En toch beleven wij, Katholieken, thans een buitengewoon belangrijken tijd, den géwichtigsten wellicht, sinds we ons ontworsteld hebben aan den druk van anti papisme en liberalisme. Die tijd is waard, dat we onze oogen en ooren wijd openzetten en ons niets laten ontgaan van hetgeen daar te zien en te hooren is. Na het lijdperk, waarin 1918 ons een hoogtepunt bracht, is in ons land een reactie, een tegen ons werkende kracht merkbaar. De Katholieke Partij is gegroeid tot een macht, de talrijkste, de hechtste in den lande, de krachtigste door eenheid In de politiek bezaten wij 30 k 32 Kamerzetels De drie belangrijkste po litieke posten het minister president schap, het presidentschap van Tweede en dat van de Eerste Kamer waren in katholieke handen. In de coalitie der christelijke partijen, waarin we ondanks ons cijfer niet de eerste plaats van den invloed innamen, waren we in den eersten rang gekomen. Met deze opkomst in ons land, viel een belangrijke stijging waar te nemen van den invloed van het Pausdom, het eenige middelpunt van international® diplomatie, dat na den oorlog een grooten indruk maakte op de wereld, omdat het niet steunde op een leger macht, waaraan andere souvereiniteiten in die jaren haar beteekenis ontleenden, maar een zedelijke macht vormde, welks kracht de beginselen waren, waarmede het den volken de goede richting van den vrede wees. Tegelijk daarmede viel. in ons land i toonaangevende rijken der wereld een vurigen opbloei van 't geloofsleven waar te nemen. Hiertegenover stond een tastbare in zinking van het Protestantisme. Zijn bolwerk, de Pruissische troon, was in slof veigaan: als godsdienst werd het steeds meer in secten verdeeld, was en bleef er opstand binnen zijn sfeer. Om ons te bepalen tot ons vaderland: hier was daardoor, zooals we reeds zeggen een kracht in werking gebracht, die tegen het katholicisme reageerde. Het vuur van den papenhaat is in Nederland altijd ffrandende gehouden, al leek het in latere jaren slechts een wegstervende flikkering. Hét bleef vol doende gloeien- om het spoedig weer nieuwen gloed te geven, als nieuwe brandstof zou worden aangebracht. En dit is in de laatste jaren geschied. De Kamerverkiezing van 1922 toonde het, die van 1925 nog meer. Zoover is het anti papisme weer doorgewerkt, dat zelfs de christelijk historischen, die er zich aan begonnen te ontworstelen, weer o^erstaggingen, nu zij hun partij door dissidente kalholiekenhaters - partijtjes bedreigd waanden. Het wachtwoord werd door de crisis: »de Katholieken in den hoek geduwd" En dat is verstaan door de anti-papen niet alleen, maar ook door de liberalen die steeds groot gingen op hun z.g. verlichte vrijheidsdenkbeelden, door de sociaal democraten, die zich vrij be weerden van domperspolitiek. Van do minee Kersten over den plattelander BTaat naai* den communist de Visser, met alles wat er tusschen ligt, gaal het tegen de katholieken, aangehitst door bladen als de deftige liberale Nieuwe Rotterdammer, dat men in den binnenzak kan vinden van nog zoovele Limburgsche Katholieken. De christelijk-historischen zullen partij moeten kiezen zich aan die ver leidelijke sfeer ontworstelen of in 's lands belang lerugkeeren naar de door hen beleedigde katholieken. De nieuwe verwerping van den ge- zantschapspost heeft bewezen, dat ter linkerzijde niemand voor argumentatie vatbaar is. De liberale minister van Builenlandsche Zaken heeft langer dan een uur het gezantschap in de Tweede Kamer met overtuiging verdedigd. Tevoren heeft hij aan de partijleiders vertrouwelijke mededeelingen gedaan over het gewicht van het gezantschap bij het Valicaan. Maar* wat baatte het voor anti katholieke verblindheid. »Wat balen keeis en bril, als de uil niet zien wil." Stuk voor stuk speelden de leiders van liberalen, vrijzinnig-democraten, socialisten en christelijk historischen de rol der kleingeestigheid. Links ontbreekt in onzen tijd in elke partij de leider met verzienden blik, de staatsman. De christelijk-historischen missen hun de Savornin Lohman, waarvan wij ons niet kunnen voor stellen, dat hij de coalitie in stukken zou hebben gebroken, wat zij wetens en willens deden. Wij, katholieken, beleven inderdaad een ernstigen tijd. Wij wezen daar reeds meerdere malen op. Het is wel licht een goede tijd, waarin wij, die te vroeg hebben gejuicht over de katholieke victorie in ons land, zullen inzien, wat ons nog ontbreekt aan innerlijke kracht. Laten we daarom, vóór alles, één zijn en werken aan onze eenheid. Katho lieken, die bij de verkiezing van het vorig jaar hunne slem uitbrachten op socialist of liberaal, mogen in hun zelve treden en overwegen, wat zij deden, toen zij aan zulke mannen hup vertrouwen schonken. Zij welen nu, wat waar is van redeneeringen, dat politiek en katholiek zijn niets met elkaar te maken hebben. Wie thans de politiek des lands volgt, zal weten, wat het zeggen wil, katholiek of niet-katholiek te zijn in de politiek. ROELAND. door JOS. BOSHOUWERS te LENT Droog voer aan kuikens. Vraag: Wij hebben sinds eenigen tijd onze leggende kippen't ochtendvoer droog gegeven in een automatischen bak en dat bevalt ons zeer goed. Wat -dunkt u, zouden wij onze kui kens het voer ook droog geven De een zegt van ja, de ander van neen. Zijn daar ook automatische bakken voor noodig Ik ontving dan gaarne eene teekening en zal u het bedrag wel overmaken. Namens vader. L. W. te V. Antwoord: Dat is eene verstandige vraag van u, 't groote gemak der droog voedermethode bij de volwassen hoen ders heeft u zeker op het idéé gebracht om ook de kuikens het opfokvoer droog te geven. Inderdaad, is de droogvoedermethode ook voor de kuikens zeer aanbevelens waardig; een automatische bak is daar echter niet voor .noodig. U kunt zelf wel zoo'n (oestel maken van eenige gladde planken. Hel moet natuurlijk een lange bak zijn, waar de kuikens niet in kunnen gaan staan. Maakt het daarom niet te breed en span erboven loodrecht wat draad over heen, in ge bogen vorm, want anders gaan de diertjes er nog op staan en laten hun mest in het voer vallen. Ook kunt u er in de lengte een smalle opneembare lat overheen maken aan 'l eene eind met scharnieren be vestigd. Wordt het voeder in dezen langwer- pigen trog gedaan, dan licht men de lat zoolang omhoog. U moei zorgen, dat de diertjes er niet onder kunnen kruipen. Wat wel noodig is, als men bij het opfokken der kuikens de droogvejeder- methode gebruikt, dat bijzonder veel aandacht geschonken wordt aan de drinkwatervoorziening. Er is dan veel water noodig, dat telkens ververscht moet worden en waarin de kuikens zich niet kunnen bevuilen. Want nat is zeer slecht voor die teere wezentjes Zou het niet vast loopen? Vraag: Wij hebben eene metalen kunstmoeder, eene z.g. caroussel, voor ruim 100 kuikens. Onze machine is be rekend op 120 5 140 eieren. Veronder stel. dat we 80 k 90 kuikens krijgen, dan kunnen we die daar onder groot brengen. De machine ligt nu vol. Maar als ze uitkomen, wilden we er weer direct zooveel eieren inleggen. Den tweeden keer komen de kuikens dus ruim 3 weken later uit. Maar zijn de eerste dan oud genoeg om het zonder kunstmoeder te stellen Of zouden we ze erbij laten en de kleine er tusschen zetten Ik vrees, dat het mis zal gaan, want de kap is daar te klein voor. L. W. te V. Antwoord: Kuikens, die 3 weken in leeftijd verschillen, kunnen niet in één kunstmoeder tegelijk worden opgefokt, de kleinsten zullen ongetwijfeld het onderspit delven. Drie weken is ook nog te jong om de kuikens er af te zetten, want in het voorjaar is het meestal nog te kond, vooral 's nachts. Het loopt dus zeker vast, zooals u terecht vreest. Er zal m i. niets anders opzitten, dan dat u nog 'n tweede kunstmoeder bij koopt, want langer wachten met voor de tweede maal te broeden is ook niet raadzaam. Late kuikens toch zijn niet op tijd volgroeid om in den winter dure eieren te kun nen leggen. U weet immers, dal de eieren in November en December op z'n duurst zijn. We moeien daarom zorgen de jonge kippen rond Allerheiligen aan den leg te helpen. Als u nu tegen het uitkomen den tweeden keer, een 4-tal broedsche kip pen hadt, zoudt u daar de 80 of 90 kuikens wel onder kunnen plaatsen ook Doch beier vind ik, dat u nog een kunstmoeder bijkoopt. Dan loopt het

Peel en Maas | 1926 | | pagina 1