Slapeloosheid KERKELIJK LEVEN. Puroi bij Doorzitten - lonnebrand - Stukloopen Getrouw tot in den dood. De aardbeving in Californie G-emengd Nieuws. Wö zoodat 9 maal aardappels en 16 maal rogge werd verbouwd. De 2 velden werden aangelegd op middelmatigen esehgrond, en waren verdeeld in 3 perceelen I met stalmest, II met half stal-, half kunstmest, III met kunst mest. Het jongste verslag (1924), geeft de totaal-cijfers der opbrengsten in de 25 jaar. De verhouding was als volgtde totaal-opbrengst van het stalmest perc. is op 100 gesteld Te Annen Rogge I 100, II 124, III 116. Aardappels I 100, II 114, III 117. Te Pesse Rogge I 100, II 104, III 101. Aardappels I 100, II 126, III 122. Men zietin alle gevallen stond I, het stalmest-perceel, onderaan. De conclusie van het rapport luidt dan ookdat het mogelijk is gebleken gedurende 25 achtereenvolgende jaren, zelfs op zeer matigen esehgrond, den stalmest met succes door een volledige kunstmestbemesting te vervangen. Evenwel, bij vergelijking van de uit komsten in de eerste 12 jaar met die in de laatste 13 jaar, wordt de indruk gekregendat door de jarenlange kunstmestbemesting vermoedelijk toch de vruchtbaarheid, met name voor het verbouwen van rogge meer of minder zou zijn achteruitgegaan. Voor den aardappelverbouw blijkt zulks niet. Br. als gevolg van de warmte of van overspanning voorkomt men door het gebruik van Mynhardt's Zenuwtabletten Buisje 75 ct. 8 ;>M'n kind, moet ge niets gebruiken?' zuchtte een bedroefde heidensche moe der, neergehurkt op den bamboevloer, aan de zijde van haar dochtertje, dat met zware koorts te bed lag. »0 ja moeder, zoo gaarue zou ik iets willen hebben, maar ach dat groeit niet in onze tuin, dat kunt ge mij niet geven." »Ik zal het je wel bezorgen, kind, zeg maar wat het is". Het kind draaide zich om en lei haar gezichtje weer in 't kleine vuile kussen. De heidensche moeder begreep haar kind niet, ze liep naar den tuin, om van alle vruchten er enkele te plukken, opdat er toch maar iets bij mocht zijn voor haar ziek kind. Intu8schen bleef het zieke meisje alleen en dacht aan haar vriend in het tabernakel, dien het vandaag niet zou kunnen ontvangen. Dat was te erg voor haar. Juist nu, terwijl ze zoo ziek was, zoo zware koorts had, had zij haar Goddelijken Vriend zoo noodig. maar moeder wilde haar geen toestem ming geven om naar de kerkschuur te gaan. Zij was immers veel te ziek. Ja dat was zij, maar haar liefde voor Jezus zegevierde over de zwakheid van 26 Juli. Achtste Zondag na Pink steren. H. Moeder Anna. WIT. Tweede gebed van denZondag; Gloria Credo Prefatie der Allerh. Drievuldigheid Laatste Evangelie van den Zondag. Het is de onsterfelijke roem der H. Anna, uitverkoren geweest te zijn tot moeder van de Koningin van hemel en aarde. Hoe bevallig moest hare ziel in God& oogen zijn, dat zij tot zulke waardigheid werd uitverkoren Voorzeker had zij in zich het toonbeeld der volmaakte vrouw verwezenlijkten was zij een dergenen, die het rijk der hemelen boven alle aardsehe belangen stellen. De 8ste Zondag na Pinksteren is de Zondag van den ontrouwen rentmees ter. 27 Juli. Maandag. H. Jacobus. ROOD. Tweede gebed ter eere van den II. Pantaleon in alle stille II. Missen. GloriaCredoPrefatie der Apostelen. Jacobus de Meerdere, zoon van Ze bedeus en broeder van den Evangelist Johannes, was de eerste Apostel, die de Kelk van 's Iieeren lijden dronk hij werd in het jaar 43 of 44 op last van Koning Herodes Agrippa I te Jerusalem onthoofd. Alhoewel zijn sterfdag kort voor Paschen viel, wordt hij den 25stenJuli gevierd, op welken dag zijn relikwiën naar Compostella, in Spanje werden overgevoerd, welke plaats vooral in de middeleeuwen een zeer druk bezochte bedevaartplaats was. De H. Pantaleon, waarvan wij heden de gedachtenis vieren, was geneesheer van beroep. Hij beleed met vrijmoedig heid en standvastigheid het ware geloof en werd na verschillende folieringen te Nicomedie onthoofd, f 303. 28 Juli. Dinsdag. H. Nazarius en Celsus, Martelaren, H. Victor, Paus en Martelaar en Innocentius, Paus en belijder. ROOD. Tweede gebed ter eere van den II. Christoffelderde Concede; vierde a Domo Gloria geen Credo gewone Prefatie. (ZWART)* haar ziek lichaampje. Zij keek op, ze wilde moeder nog eens vragen om haar naar de kerkschuur te brengen doch. zij zag niemand. »Wat kan mij dan beletten, om alleen naar mijn Jezus te gaan" riep zij uit, zij stond op, kroop uit de hut en wankelde uitgeput van zwakte over den steilen weg naar de kerkschuur. De H. Mis was juist uit. De Priester lag nog op de knieën voor de Communiebank en hield zijn dankzegging. Eensklaps staat het meisje naast hem en stamelt met 'n zwak stemmetje: «Pater, Pater." De Missio naris kijkt op en ziet het sidderend kind voor zich, dat uitgeput van ver moeienis bij de Communiebank neer knielt. Pater, Pater," herhaalt hel »ik ga sterven 1" »Ja maar, mijn kind, hoe kon je toch zoo alleen naar de kerkschuur komen, je bent immers doodziek, je moet gauw naar huis." »Ach Pater, geef mij Jezus nog een keer, alvorens ik sterf." De Missionaris kon zijn ooren niet gelooven, zou 't kind aan 't ijlen zijn is het in dezen toestand uaar de kerk geloopen Hij kijkt het kind eens scherp aan, doch kan aan de smeeken- de blik van het meisje niet weerstaan. «Pater, ach toe, nog eenmaal, ik moet immers toch sterven. Dagelijks heb ik Hem ontvangen en waarom dan van- ,ag niet »Ja mijn engel, 't is waar, je bent hier dagelijks geweest en vaak zelfs wanneer je heel veel koorts hadt. Ik mag daarom Je bede niet weigeren." De Missionaris bereidt het kind voor, dan neemt hij rochet en stool, gaat naar het tabernakel en reikt haar den Goddelijken Vriend. Oogenblikken van zielevreugde, van rein geluk. Doch de Missionaris beseft haar toestand, zij zal spoedig sterven, misschien nog wel hier in de kerk. Hij dient haar het H. Oliesel toe. Dankbaar is het kind daarbuiten hoort de Pater intusschen rumoer wat is er aan de hand De moeder heeft haar kind gemist en heeft de heele buurt bij elkaar geroepen, om te helpen zoeken. De Christenen wisten wel, waar het kind alleen kon zijn en samen liepen ze terstond naar de kerk. De moeder vindt haar kind in de kerkschuur terug, zij verontschuldigt zich tegen over den Pater, zeggende dat haar kind in een onbewaakt oogenblik ont snapt was. Doch het meisje lacht, ter wijl haar lichaampje beeft van de koorts. Het is tevreden, het bezit thans haar Heiland, Die haar alleen gelukkig kan maken. Haar moeder kon haar niet begrijpen. Nu is zij klaar om te f erven en sterven wil ze hierbij Jezus. Dat kon echter niet, de Missionaris overtuigt haar, om met moeder naar huis terug te gaan. Zij kijkt hem mee warig aan. Wat zou er gebeuren, wanneer zij vandaag niet zou sterven, wie zou haar dan morgen den Godde lijke Vriend brengen De Pater begreep haar, hij belooft haar morgen met Jezus naar haar eigen woning te komen, maar. nog op dienzelfden dag ging zij van de aarde heen, om voor altijd met Jezus te zijn. De ijver, welken de Christenen in meer gevorderde Christen-gemeenten loonen, is werkelijk aanmoedigend. In de parochie van dezen Missionaris zijn 4807 Christenen, waaronder 2500 com- muniecanten. Verleden jaar had die Missionaris het geluk 195000 H. Com munies daar uit te reiken, terwijl hij 37000 biechten heeft gehoord. Zulk een pracht parochie zal zich ook in de residentie van Monseigneur Verstraelen te Ndona ontwikkelen, als we allen medewerken, om de kerk van Mgr. Verstraelen te bouwen. Onze offers zullen daar den zegen brengen. De II. Nazarius, door Paus Lineu: gedoopt, verkondigde het geloof in Frankrijk en bekeerde daar een knaap, Celsus geheeten, die hem op zijn toch ten vergezelde. Beiden werden te Mi laan voor het geloof onthoofd, (f le eeuw). De II. Victor I, in Africa geboren, bestuurde de Kerk onder de regeering van Keizer Serverus. Hij stierf voor het geloof in het jaar 202. De II. Paus Innocentius I, was een tijdgenoot van den II. Hieronymus en den II. Augustinus. Onder meer hecht te hij zijne goedkeuring aan het ge bruik, des Zaterdags te vasten ter herinnering aan de begrafenis des Heeren. Hij stierf in 417 in bet vijf tiende jaar van zijn bestuur. 0 29 Juli. Woensdag. H. Martha, Maagd. WIT (ZWART) Tweede gebed ter eere van den H. ChristoffelDerde ter eere van de H. Martelaren Felix §n gezellen Gloria geen Credo ge wone Prefatie. De H. Martha, zuster van Lazarus en Maria, woonde te Bethanië. Jezus nam bij haar dikwijls zijn intrek en het is bij een van die gelegenheden, dat Jezus haar berispt, niet om* den ijver, waarmee zij om vele dingen bekommerd was, maar wegens haar overbodige bezorgdheid. Slechts één zaak, zei Jezus haar, is noodzakelijk, nl. de eigen heiligheid en zaligheid, welke door het luisteren naar en het naleven van Jezus' woord verworven wordt. Wie zich daarop van ganscher harte toelegt', zal ook zijn andere plichten getrouw en naar behooren vervullen en zich het beste deel in de eeuwige glorie verzekeren. Hoe dierbaar Martha met haren broeder en zuster aan Jezus was, blijkt ook uil de opwekking van Lazarus. De II. Felix II, Paus, waarvan wij heden de gedachtenis vieren, verzette zich tegen de ketterij der Arianen (die zeiden dat Christus niet God was); hij werd op bevel van Keizer Constantinus ter dood gebracht (IVe eeuw). Met hem vereert de kerk vandaag de heiligen Simplicius en Faustinus, die met hunne 't Was zoo erg niet. Het eigenaardige van aardbevingen in Californië is, dat de bewoners zelf er heelemaal geen ophef van maken, terwijl de lieden, die er absoluut niets mee te maken hebben, in gezwollen taal spreken over een geweldige cata strophe, zoo zegt de New-Yorksche correspondent van de Tel. Toch is dat zeer verklaarbaar. De Californiër is van huis uit een grond speculant, die overal zijn »real estate" aanprijst Aardbevingen schrikken toekomstige bewoners van Californië af. Daarom heeft hij maar het liefst, dat er heele maal niet over zoo'n aardschokje ge schreven of gesproken wordt. De rest van de Vereenigde Staten en speciaal de verslaggevers van de honderden dagbladen, kan het natuurlijk geen zier schelen of de grond-speculanten er schade van ondervinden, wanneer zij in vurige volzinnen over de «ont zaglijke" verwoesting van Santa Bar bara schrijven Het schijnt dat aardbevingen steeds gepaaid gaan met heftige schokken in de hersenen der Amerikaansche reporters. Volgens de eerste berichten lagen er minstens 70 lijken onder het puin van het verrukkelijke toeristen stadje Santa Barbara aan den Stillen Oceaan en aan den voet van de Santa Inez bergen. Bovendien stond er geen woning meer recht, terwijl de meeste paleizen van de millionnairs uit het Oosten, van den aardbodem weggevaagd zouden zijn. Doch het »reuzigsle" leugenbericht was toch wel, dat het ontzaglijke kunstmatige waterreservoir Gibraltar genaamd, opengebarsten was en dat het «huilende" water de bewo ners der stad mee had gesleurd, enz. Men komt er dan toe, om de ramp kleiner le maken, dan die in werke lijkheid is geweest. Zuivere reactie legen opsnijderij. Zoo wordt zonder eenigen schroom de nonsens verteld, dat er een kruidenierswinkel verwoest werd terwaarde van tweehonderdvijfen zeventig duizend dollar. Men leest dit en gaat over tot de orde van den dag, Nu staat vast dat er van zeventig dooden tenminste 61 en misschien 62 springlevend en gezond in Santa Bar bara rondloopen. Wij weten thans officieel, dat het prachtige Hotel Arlington, hel mekka voor de rijkste toeristen, bijna geheel vernietigd is en dat er weinig overeind bleef slaan van het kleinere hotel San Marcus en het gloednieuwe California Hotel. Dat bovendien het Carillo Hotel zuster Beatrix te Rome den marteldood ondergingen (f 302). 30 Juli. Donderdag. Van het oc taaf van S. Cristoffel. ROOD. Tweede gebed van den 8en Zondag na Pinkste ren derde van de H. Martelaren Ab don en Sennen Vierde a Domo. Gloria geen Credogewone Prefatie. Ook mag de H. Mis van den 8en Zondag gelezen worden. GROEN geen Gloria; geen Credo Tweede gebed van St. hristoffel, derde van de martelaren; Vierde a Domogewone Prefatie. De H. Abdon en Sennen, waarvan wij heden de gedachtenis vieren, waren uit Perzië afkomstig. Omdat zij de lichamen der christenen op hunne bezittingen begroeven en aan de af goden weigerden te offeren, werden zij in den kerker geworpen. Naar Rome overgevoerd, werden zij voor het geloof om het leven gebracht (f 254). 0 31 Juli. Vrijdag. H. Ignatius. Be lijder. WIT. Tweede gebed van St, Christoffelderde a DomoGloria geen Credo gewone Prefacie. De II. Ignatius, te Loyola in Spanje geboren, werd als soldaat bij de be legering van Pampeluna aan den voet gewond en moest vele maanden achtereen het bed houden. Tot tijd verdrijf las hij het leven des Heeren en de legende der heiligen met het gevolg, dat hij zich geheel en al tot een godvruchtig leven bekeerde. Hij ondernam een bedevaart naar Mont- serrat, waar hij zijne wapenen aan het altaar van O. L. Vrouw ophing. Vandaar vertrok hij naar Manresa, waar hij bijna een heel jaar in bidden en vasten doorbracht, begunstigd door de hemelsche verlichtingen. Na als pelgrim Rome en het H. Land bezocht te hebben, begon hij op 33jarigen leef tijd 1 atijn te loeren en daarna de hoo- gere wetenschappen te beoefenen, ten einde als priester meer voor de eer van God en tot heil der zielen te kunnen arbeiden. Te Parijs legde hij den grondslag van de Sociëteit van Jesus (Jesuïten, aangeduid met S. J. achter den naam), die, evenals haar zwaar werd geteisterd en het oude Missiehuis gedeeltelijk vernield werd. De hoofstraat van Santa Babara telde ongeveer tien blokken. Voor een stadje van dertigduizend zielen een flinke straal. De meeste banken en winkels die daarin stonden, plus de verschil lende schouwburgen, zijn zwaar ge teisterd. Een koopman, die de aard beving zeer objectief gevolgd schijnt te hebben, zei»het was of de grond golfde als een zee. Ik kon niet goed op mijn voeten blijven staan en had het gevoel alsof de grond onder mijn voelen wegzakte en weer omhoog kwam. Ik keek naar het Carillo Hotel. Plotse ling viel de gevel als van een kaarten huis naar voren in de straat. Het was echter alsof de gevel zich gedurende den val nog eens naar voren en dan pas naar achteren bewoog. Het malle was, dat d«e logeergasten in die zonder ling opengerukte vertrekken te zien Een dienstorder aan het spoorwegpersoneel. De directie der Ned. Spoorwegen heeft een dienstorder uitgevaardigd waarin het personeel tot plicht wordt gesteld het rooken en pruimen na te laten, wanneer het in dienst met het publiek in aanraking kan komen en mede te werken tot het in zindelijken staat houden van de perrons en dienstlokalen en die door spuwen niet te veront reinigen. Maaskanalisatie. Aan de voorbereidende werkzaam heden der Maaskanalisatie te Boxmeer inden momenteel reeds een 50 tal ar beiders werk. Op de uiterwaarden en nabij de »Lijnbrug" heerscht thans een groote bedrijvigheid. Honderden meters smalspoor worden aangelegd, waarover dag in, dag uit eenige locomotieven, met talrijke aan hangwagens druk verkeer hebben met jjrondvervoer en aanvoer van benoodigd leden, voor de eigenlijke kanalisatie- werken. Dezer dagen heeft men een machine aangevoerd genaamd »De ijzeren Man" welke gebezigd zal wor den voor het loswerken van mechanisch verladen van den grond op de uiter waarden. Binnenkort zal deze machine in werking worden gesteld, welke per dag niet minder dan circa 3000 kubieke meter grond verwerkt. De kanalisatiewerken zullen naar verluidt, ongeveer 7 jaren duren. Brand. Te Cuyk is een deel van de Lacto- fabriek afgebrand. Valsche guldens. De in den laalsten tijd te Winschoten in beslag genomen valsche gnldens komen, naar vermoed wordt, over de grens naar ons land en hebben evenals verleden jaar in beslag genomen gul dens een slechten klank, als ze bij echte guldens worden vergeleken. De meeste der valsche guldens neb ben geen jaartal of het jaartal 1923. Een merkwaardige vondst. Toen eenige jongelui uit Losser een uitstapje maakten, ontdekten zij even over dé Duilsche grens in een denne- boom van ongeveer 20 meter op onge veer 2 meter afstand van den grond stichter Ignatius, veel vervolging te lijden had en nog heeft, juist omdat zij, evenals Ignatius, de Kerk in den goeden strijd des geloofs zoo trouw ter zijde staat en het vuur van Christus op aarde doet branden vooral maakte zij zich, naar den geest van Ignatius, verdienstelijk voor de opvoeding der jeugd, de geestelijke leiding der zielen (retraites), bestrijding der ketterijen en de bekeering der ongeloovigen. De H. Ignatius stierf in 1556. 0 1 Augustus. Zaterdag. Octaafdag van St. Christoffel. ROOD. Tweede ge bed ter eere van de II. Petrus; derde ter eere van de H. Paulusvierde ter eere van de H. Machabeën, Martela ren. Gloria Credo Prefatie der Apos telen Laatste Evangelie uit de H. Mis van St. Petrus Banden. Het feest van Sint Petrus' Banden is eigenlijk niets anders, dan het wij dingsfeest der Petrus-kerk, welke te Rome onder den titel Eudoxia op den Esquilijnschen berg gebouwd was en waar men de ketenen, de banden be waarde, waarmede de H. Petrus te Rome geboeid was geweest. Daarom werd die kerk ook genoemd S. Petri ad vincula, hetgeen beteekent: St. Petrus-Banden. Men vierde dus op dezen dag den Apostel Petrus als titelheilige dier Kerk. De 7 Machabeesche Broeders, waar van wij heden de gedachtenis vieren, werden om hun trouw aan de voor vaderlijke wetten in de 2e eeuw vóór Christus, onder den wreeden koning Antiochus, met hunne moeder gemar teld. De Kerk viert hen als Martela ren, omdat zij stierven, om aan de door God gegeven voorschriften getrouw te blijven. «Zij, zoo zegt de H. Grego rius van Nascanse, zij, die den martel dood ondergingen vóór Christus' lijden, wat zouden zij gedaan hebben, als zij nó Christus vervolging hadden moeten lijden, en Zijnen dood als een voor beeld ter navolging hadden gehad Bovendien was niemand van hen, die vóór Christus' komst den marteldood stierven, daartoe in staat zonder het geloof in Christus". een buitengewoon groot nest en wel van 1 M. middellijn en 80 c.M. diep. De ouden namen de vlucht en hadden een vleugellengte van 1.20 M., terwijl in het nest het volgende werd gevon den drie jongen, die ofschoon nog zeer jong, de groote eener kip hadden, 20 konijnen, 5 eekhoorns, 2 meerkollen, eenige watervogels, 1 sperwer en de resten van de volgende postduiven Ster 3 25 15020, Ster 3 24 14759, N 27 24 78789 en nog drie ongeringde duiven totaal 46 stuks. Bij nader onderzoek is gebleken, dat we hier te doen hebben met een ouder paar buizerds, meldt het blad «De Postduif." Een twintigjarige vrouw levend verbrand. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag tegen elf uur, werden de bewoners van een pand aan de Bleijerheidestraat te Kerkrade opgeschrikt door het geroep brand. Even daarna zagen zij, dat een medebewoonster H. K. huisvrouw B. met brandende kleeren de straat op liep. ITlings trachtte men de vlammen te dooven, doch reeds was een groot ge deelte van hel lichaam verkoold. De paters van Bleijerheide verleen den aan de ongelukkige geestelijke hulp. Nog bij volle kennis zijnde werd ze naar het hospitaal le Kerkrade over gebracht, alwaar ze na een versenrik- kelijk lijden 's morgens overleed. Het ongeluk is als volgt gebeurd. De zoo ongelukkig om het leven gekomen vrouw was bezig eten klaar te maken en gebruikte daarbij petroleum, waar door haar kleeren vlam vatten. De overledene was ruim twintig jaar oud en ongeveer zes maanden moeder. De strijd in Marokko. Weken en weken lang heeft het officieele Fransche persbureau Havas de wereld trachten wijs te maken, dat de Fransche troepen in Marokko steeds aan de overwinnende hand waren. Het ging er ongeveer mee als met de Duit- schers in den groolen oorlog, die ook steeds «siegden". Bij- de Franschen in Marokko liep het op den duur ook in de gaten, want het werd een zegevieren in achterwaartsche richting 1 Sinds is die berichtgeving veranderd en het officieele Fransche persbureau verklaart nu ook openlijk, dat de toe- sland voor de Franschen ernstig is Onder bedekte termen komt nu ook naar voren, dat het leven voor de Fran sche soldaten in Marokko een hel is. De hitte moet er geweldig zijn en in dit Afrikaansche bergland, waar de woeslijnzon op 'n hartelooze wijze de arme soldaten, die dit klimaat niet ge woon, follert, vallen misschien nog. meer dooden door de alles verzengende zonnestralen en mede gepaard gaande moeraskoortsen dan door de aanvallen der Arabieren, die overigens ook juist niet op de meest humane wijze oorlog voeren. Wie gevangen genomen wordt, is in den regel er nog slechter af, dan de gesneuvelden, want hem wacht gewoon lijk een langzame en vreeselijke mar teling, 'waarvan alleen de dood de ver lossing brengt. En toch, Frankrijk heeft hier «be schavingsarbeid" te verrichtenl Jammer dat hel redden van die beschaving gepaard moet gaan met het verrichten van beulenwerk door de arme soldalen. BERG-ALTAAR. »De grootste mysteriën des levens Christi geschieden op de bergen. Aan den voet van den Olijfberg zweet Jezus water en bloed, van den top deszelven klom hij ten hemelop den berg Thabör wordt hij verheerlijkt, en op den berg Sion stelt Hij Zijn Heilig Sacrament inop de bergen preekt Hij, op de bergen vlucht Hijop den berg van de Quarontana of van de veertig dagen vast Hij, wordt bekoord, en opent de glorierijke bane des Kloos ter levens; eindelijk op Golgotha of Calvarien sterft Jezus voor ons allen den bitteren dood des kruises. In de oude wel (den tijd vóór Christus) was het ook al zooArarat, Nebo. Sinaï, Moriah zijn heilige bergen Gods. Al die bergen met hunne wondere mysteriën zijn vervangen door één mysterie, op éénen berg, ééne rots, den steen bij aller uitmuntendheid, het Katholieke altaar. Dat altaar is Calvariën in de Heilige Misse, Thabor onder het lof, Sinaï wanneer inen het woord Gods er van verkondigt, zooals men eertijds placht; moge hij voor ons allen Olijfberg en Moriah zijn, de'trap naar den hemel en 't aanschouwen Gods, en mocht 't eens waar zijn »Ik zal ingaan tot den aulaar altaar) Gods, tot God. Die mijne jeugd blijde maakt". Zoo treffend mooi schrijft de Vlaamsche priester dichter Guido Gezelle in zijn boek Rond den Heerd (II p. 121). We zouden geen mooiere woorden kunnen vinden, om te begin nen met de verklaring en verdere uit leg der II. Misgebeden. Want de laat ste woorden van het korte, maar kern achtige artikeltje»Ik zal ingaan tot den autaar Gods, tot God, Die mijne jeugd blijde maakt", zijn de eerste woorden, welke de priester (na eerst het kruisteeken gemaakt te hebben) zegt, aan den voet van het altaar, de eerste woorden van het zoogenaamde voetgebed. Zij dit voor heden voldoende, als kleine, maar mooie inleiding op de verklaring der afzonderlijke misgebe den vóór de Offerande. Dez« voorts de Frai kunnen soms 1 En die opstani wen dei hankeli mei Al; de aanvallj Op« de Fn Z'J achter stamini het als wen, in leger h In stige sac m regeeri: n Krim j Tn De van g een vac ir vaak i Rugp o stijfheii zwakte nieren vaar v je graveel, r( rheurni nieren jp te woi k< ongeste zuiverb er en zich ia sp reide Geef vasten Nieren aa u blijl ïi< kwiek zeggen i levensl ,F Pillen zij wer lie blaas, wandec Let flacons baar), verlegceo gen. P 1-1

Peel en Maas | 1925 | | pagina 2