Slapeloosheid
KERKELIJK LEVEN.
Puroi bij Doorzitten - lonnebrand - Stukloopen
Getrouw tot in den
dood.
De aardbeving in Californie
G-emengd Nieuws.
Wö
zoodat 9 maal aardappels en 16 maal
rogge werd verbouwd. De 2 velden
werden aangelegd op middelmatigen
esehgrond, en waren verdeeld in 3
perceelen I met stalmest, II met half
stal-, half kunstmest, III met kunst
mest.
Het jongste verslag (1924), geeft de
totaal-cijfers der opbrengsten in de 25
jaar. De verhouding was als volgtde
totaal-opbrengst van het stalmest perc.
is op 100 gesteld
Te Annen
Rogge I 100, II 124, III 116.
Aardappels I 100, II 114, III 117.
Te Pesse
Rogge I 100, II 104, III 101.
Aardappels I 100, II 126, III 122.
Men zietin alle gevallen stond I,
het stalmest-perceel, onderaan.
De conclusie van het rapport luidt
dan ookdat het mogelijk is gebleken
gedurende 25 achtereenvolgende jaren,
zelfs op zeer matigen esehgrond, den
stalmest met succes door een volledige
kunstmestbemesting te vervangen.
Evenwel, bij vergelijking van de uit
komsten in de eerste 12 jaar met die
in de laatste 13 jaar, wordt de indruk
gekregendat door de jarenlange
kunstmestbemesting vermoedelijk toch
de vruchtbaarheid, met name voor het
verbouwen van rogge meer of minder
zou zijn achteruitgegaan. Voor den
aardappelverbouw blijkt zulks niet.
Br.
als gevolg van de warmte of van
overspanning voorkomt men door het
gebruik van Mynhardt's Zenuwtabletten
Buisje 75 ct. 8
;>M'n kind, moet ge niets gebruiken?'
zuchtte een bedroefde heidensche moe
der, neergehurkt op den bamboevloer,
aan de zijde van haar dochtertje, dat
met zware koorts te bed lag.
»0 ja moeder, zoo gaarue zou ik iets
willen hebben, maar ach dat groeit
niet in onze tuin, dat kunt ge mij niet
geven."
»Ik zal het je wel bezorgen, kind,
zeg maar wat het is". Het kind draaide
zich om en lei haar gezichtje weer in
't kleine vuile kussen. De heidensche
moeder begreep haar kind niet, ze liep
naar den tuin, om van alle vruchten
er enkele te plukken, opdat er toch
maar iets bij mocht zijn voor haar ziek
kind.
Intu8schen bleef het zieke meisje
alleen en dacht aan haar vriend in het
tabernakel, dien het vandaag niet zou
kunnen ontvangen. Dat was te erg
voor haar. Juist nu, terwijl ze zoo ziek
was, zoo zware koorts had, had zij
haar Goddelijken Vriend zoo noodig.
maar moeder wilde haar geen toestem
ming geven om naar de kerkschuur te
gaan. Zij was immers veel te ziek. Ja
dat was zij, maar haar liefde voor
Jezus zegevierde over de zwakheid van
26 Juli. Achtste Zondag na Pink
steren. H. Moeder Anna. WIT. Tweede
gebed van denZondag; Gloria Credo
Prefatie der Allerh. Drievuldigheid
Laatste Evangelie van den Zondag.
Het is de onsterfelijke roem der H.
Anna, uitverkoren geweest te zijn tot
moeder van de Koningin van hemel
en aarde. Hoe bevallig moest hare
ziel in God& oogen zijn, dat zij tot
zulke waardigheid werd uitverkoren
Voorzeker had zij in zich het toonbeeld
der volmaakte vrouw verwezenlijkten
was zij een dergenen, die het rijk der
hemelen boven alle aardsehe belangen
stellen.
De 8ste Zondag na Pinksteren is de
Zondag van den ontrouwen rentmees
ter.
27 Juli. Maandag. H. Jacobus.
ROOD. Tweede gebed ter eere van den
II. Pantaleon in alle stille II. Missen.
GloriaCredoPrefatie der Apostelen.
Jacobus de Meerdere, zoon van Ze
bedeus en broeder van den Evangelist
Johannes, was de eerste Apostel, die
de Kelk van 's Iieeren lijden dronk
hij werd in het jaar 43 of 44 op last
van Koning Herodes Agrippa I te
Jerusalem onthoofd. Alhoewel zijn
sterfdag kort voor Paschen viel, wordt
hij den 25stenJuli gevierd, op welken
dag zijn relikwiën naar Compostella,
in Spanje werden overgevoerd, welke
plaats vooral in de middeleeuwen een
zeer druk bezochte bedevaartplaats
was.
De H. Pantaleon, waarvan wij heden
de gedachtenis vieren, was geneesheer
van beroep. Hij beleed met vrijmoedig
heid en standvastigheid het ware geloof
en werd na verschillende folieringen
te Nicomedie onthoofd, f 303.
28 Juli. Dinsdag. H. Nazarius en
Celsus, Martelaren, H. Victor, Paus en
Martelaar en Innocentius, Paus en
belijder. ROOD. Tweede gebed ter eere
van den II. Christoffelderde Concede;
vierde a Domo Gloria geen Credo
gewone Prefatie. (ZWART)*
haar ziek lichaampje. Zij keek op, ze
wilde moeder nog eens vragen om
haar naar de kerkschuur te brengen
doch. zij zag niemand. »Wat kan mij
dan beletten, om alleen naar mijn
Jezus te gaan" riep zij uit, zij stond op,
kroop uit de hut en wankelde uitgeput
van zwakte over den steilen weg naar
de kerkschuur. De H. Mis was juist
uit. De Priester lag nog op de knieën
voor de Communiebank en hield zijn
dankzegging. Eensklaps staat het meisje
naast hem en stamelt met 'n zwak
stemmetje: «Pater, Pater." De Missio
naris kijkt op en ziet het sidderend
kind voor zich, dat uitgeput van ver
moeienis bij de Communiebank neer
knielt. Pater, Pater," herhaalt hel
»ik ga sterven 1" »Ja maar, mijn kind,
hoe kon je toch zoo alleen naar de
kerkschuur komen, je bent immers
doodziek, je moet gauw naar huis."
»Ach Pater, geef mij Jezus nog een
keer, alvorens ik sterf."
De Missionaris kon zijn ooren niet
gelooven, zou 't kind aan 't ijlen zijn
is het in dezen toestand uaar de
kerk geloopen Hij kijkt het kind eens
scherp aan, doch kan aan de smeeken-
de blik van het meisje niet weerstaan.
«Pater, ach toe, nog eenmaal, ik moet
immers toch sterven. Dagelijks heb ik
Hem ontvangen en waarom dan van-
,ag niet
»Ja mijn engel, 't is waar, je bent
hier dagelijks geweest en vaak zelfs
wanneer je heel veel koorts hadt. Ik
mag daarom Je bede niet weigeren."
De Missionaris bereidt het kind voor,
dan neemt hij rochet en stool, gaat
naar het tabernakel en reikt haar den
Goddelijken Vriend. Oogenblikken van
zielevreugde, van rein geluk. Doch de
Missionaris beseft haar toestand, zij
zal spoedig sterven, misschien nog wel
hier in de kerk. Hij dient haar het
H. Oliesel toe. Dankbaar is het kind
daarbuiten hoort de Pater intusschen
rumoer wat is er aan de hand De
moeder heeft haar kind gemist en heeft
de heele buurt bij elkaar geroepen, om
te helpen zoeken.
De Christenen wisten wel, waar het
kind alleen kon zijn en samen liepen
ze terstond naar de kerk. De moeder
vindt haar kind in de kerkschuur
terug, zij verontschuldigt zich tegen
over den Pater, zeggende dat haar
kind in een onbewaakt oogenblik ont
snapt was. Doch het meisje lacht, ter
wijl haar lichaampje beeft van de
koorts. Het is tevreden, het bezit thans
haar Heiland, Die haar alleen gelukkig
kan maken. Haar moeder kon haar
niet begrijpen. Nu is zij klaar om te
f erven en sterven wil ze hierbij Jezus.
Dat kon echter niet, de Missionaris
overtuigt haar, om met moeder naar
huis terug te gaan. Zij kijkt hem mee
warig aan. Wat zou er gebeuren,
wanneer zij vandaag niet zou sterven,
wie zou haar dan morgen den Godde
lijke Vriend brengen De Pater begreep
haar, hij belooft haar morgen met
Jezus naar haar eigen woning te
komen, maar. nog op dienzelfden dag
ging zij van de aarde heen, om voor
altijd met Jezus te zijn.
De ijver, welken de Christenen in
meer gevorderde Christen-gemeenten
loonen, is werkelijk aanmoedigend. In
de parochie van dezen Missionaris zijn
4807 Christenen, waaronder 2500 com-
muniecanten. Verleden jaar had die
Missionaris het geluk 195000 H. Com
munies daar uit te reiken, terwijl hij
37000 biechten heeft gehoord. Zulk een
pracht parochie zal zich ook in de
residentie van Monseigneur Verstraelen
te Ndona ontwikkelen, als we allen
medewerken, om de kerk van Mgr.
Verstraelen te bouwen. Onze offers
zullen daar den zegen brengen.
De II. Nazarius, door Paus Lineu:
gedoopt, verkondigde het geloof in
Frankrijk en bekeerde daar een knaap,
Celsus geheeten, die hem op zijn toch
ten vergezelde. Beiden werden te Mi
laan voor het geloof onthoofd, (f le
eeuw).
De II. Victor I, in Africa geboren,
bestuurde de Kerk onder de regeering
van Keizer Serverus. Hij stierf voor
het geloof in het jaar 202.
De II. Paus Innocentius I, was een
tijdgenoot van den II. Hieronymus en
den II. Augustinus. Onder meer hecht
te hij zijne goedkeuring aan het ge
bruik, des Zaterdags te vasten ter
herinnering aan de begrafenis des
Heeren. Hij stierf in 417 in bet vijf
tiende jaar van zijn bestuur.
0
29 Juli. Woensdag. H. Martha,
Maagd. WIT (ZWART) Tweede gebed
ter eere van den H. ChristoffelDerde
ter eere van de H. Martelaren Felix
§n gezellen Gloria geen Credo ge
wone Prefatie.
De H. Martha, zuster van Lazarus
en Maria, woonde te Bethanië. Jezus
nam bij haar dikwijls zijn intrek en
het is bij een van die gelegenheden,
dat Jezus haar berispt, niet om* den
ijver, waarmee zij om vele dingen
bekommerd was, maar wegens haar
overbodige bezorgdheid. Slechts één
zaak, zei Jezus haar, is noodzakelijk,
nl. de eigen heiligheid en zaligheid,
welke door het luisteren naar en het
naleven van Jezus' woord verworven
wordt. Wie zich daarop van ganscher
harte toelegt', zal ook zijn andere
plichten getrouw en naar behooren
vervullen en zich het beste deel in de
eeuwige glorie verzekeren.
Hoe dierbaar Martha met haren
broeder en zuster aan Jezus was, blijkt
ook uil de opwekking van Lazarus.
De II. Felix II, Paus, waarvan wij
heden de gedachtenis vieren, verzette
zich tegen de ketterij der Arianen (die
zeiden dat Christus niet God was); hij
werd op bevel van Keizer Constantinus
ter dood gebracht (IVe eeuw). Met hem
vereert de kerk vandaag de heiligen
Simplicius en Faustinus, die met hunne
't Was zoo erg niet.
Het eigenaardige van aardbevingen
in Californië is, dat de bewoners zelf
er heelemaal geen ophef van maken,
terwijl de lieden, die er absoluut niets
mee te maken hebben, in gezwollen
taal spreken over een geweldige cata
strophe, zoo zegt de New-Yorksche
correspondent van de Tel. Toch is dat
zeer verklaarbaar. De Californiër is
van huis uit een grond speculant, die
overal zijn »real estate" aanprijst
Aardbevingen schrikken toekomstige
bewoners van Californië af. Daarom
heeft hij maar het liefst, dat er heele
maal niet over zoo'n aardschokje ge
schreven of gesproken wordt. De rest
van de Vereenigde Staten en speciaal
de verslaggevers van de honderden
dagbladen, kan het natuurlijk geen
zier schelen of de grond-speculanten
er schade van ondervinden, wanneer
zij in vurige volzinnen over de «ont
zaglijke" verwoesting van Santa Bar
bara schrijven
Het schijnt dat aardbevingen steeds
gepaaid gaan met heftige schokken in
de hersenen der Amerikaansche
reporters. Volgens de eerste berichten
lagen er minstens 70 lijken onder het
puin van het verrukkelijke toeristen
stadje Santa Barbara aan den Stillen
Oceaan en aan den voet van de Santa
Inez bergen. Bovendien stond er geen
woning meer recht, terwijl de meeste
paleizen van de millionnairs uit het
Oosten, van den aardbodem weggevaagd
zouden zijn. Doch het »reuzigsle"
leugenbericht was toch wel, dat het
ontzaglijke kunstmatige waterreservoir
Gibraltar genaamd, opengebarsten was
en dat het «huilende" water de bewo
ners der stad mee had gesleurd, enz.
Men komt er dan toe, om de ramp
kleiner le maken, dan die in werke
lijkheid is geweest. Zuivere reactie
legen opsnijderij. Zoo wordt zonder
eenigen schroom de nonsens verteld, dat
er een kruidenierswinkel verwoest
werd terwaarde van tweehonderdvijfen
zeventig duizend dollar. Men leest dit
en gaat over tot de orde van den dag,
Nu staat vast dat er van zeventig
dooden tenminste 61 en misschien 62
springlevend en gezond in Santa Bar
bara rondloopen.
Wij weten thans officieel, dat het
prachtige Hotel Arlington, hel mekka
voor de rijkste toeristen, bijna geheel
vernietigd is en dat er weinig overeind
bleef slaan van het kleinere hotel San
Marcus en het gloednieuwe California
Hotel. Dat bovendien het Carillo Hotel
zuster Beatrix te Rome den marteldood
ondergingen (f 302).
30 Juli. Donderdag. Van het oc
taaf van S. Cristoffel. ROOD. Tweede
gebed van den 8en Zondag na Pinkste
ren derde van de H. Martelaren Ab
don en Sennen Vierde a Domo. Gloria
geen Credogewone Prefatie. Ook
mag de H. Mis van den 8en Zondag
gelezen worden. GROEN geen Gloria;
geen Credo Tweede gebed van St.
hristoffel, derde van de martelaren;
Vierde a Domogewone Prefatie.
De H. Abdon en Sennen, waarvan
wij heden de gedachtenis vieren, waren
uit Perzië afkomstig. Omdat zij de
lichamen der christenen op hunne
bezittingen begroeven en aan de af
goden weigerden te offeren, werden zij
in den kerker geworpen. Naar Rome
overgevoerd, werden zij voor het geloof
om het leven gebracht (f 254).
0
31 Juli. Vrijdag. H. Ignatius. Be
lijder. WIT. Tweede gebed van St,
Christoffelderde a DomoGloria
geen Credo gewone Prefacie.
De II. Ignatius, te Loyola in Spanje
geboren, werd als soldaat bij de be
legering van Pampeluna aan den voet
gewond en moest vele maanden
achtereen het bed houden. Tot tijd
verdrijf las hij het leven des Heeren
en de legende der heiligen met het
gevolg, dat hij zich geheel en al tot
een godvruchtig leven bekeerde. Hij
ondernam een bedevaart naar Mont-
serrat, waar hij zijne wapenen aan
het altaar van O. L. Vrouw ophing.
Vandaar vertrok hij naar Manresa,
waar hij bijna een heel jaar in bidden
en vasten doorbracht, begunstigd door
de hemelsche verlichtingen. Na als
pelgrim Rome en het H. Land bezocht
te hebben, begon hij op 33jarigen leef
tijd 1 atijn te loeren en daarna de hoo-
gere wetenschappen te beoefenen, ten
einde als priester meer voor de eer
van God en tot heil der zielen te
kunnen arbeiden. Te Parijs legde hij
den grondslag van de Sociëteit van
Jesus (Jesuïten, aangeduid met S. J.
achter den naam), die, evenals haar
zwaar werd geteisterd en het oude
Missiehuis gedeeltelijk vernield werd.
De hoofstraat van Santa Babara telde
ongeveer tien blokken. Voor een stadje
van dertigduizend zielen een flinke
straal. De meeste banken en winkels
die daarin stonden, plus de verschil
lende schouwburgen, zijn zwaar ge
teisterd. Een koopman, die de aard
beving zeer objectief gevolgd schijnt te
hebben, zei»het was of de grond
golfde als een zee. Ik kon niet goed
op mijn voeten blijven staan en had
het gevoel alsof de grond onder mijn
voelen wegzakte en weer omhoog kwam.
Ik keek naar het Carillo Hotel. Plotse
ling viel de gevel als van een kaarten
huis naar voren in de straat. Het was
echter alsof de gevel zich gedurende
den val nog eens naar voren en dan
pas naar achteren bewoog. Het malle
was, dat d«e logeergasten in die zonder
ling opengerukte vertrekken te zien
Een dienstorder
aan het spoorwegpersoneel.
De directie der Ned. Spoorwegen heeft
een dienstorder uitgevaardigd waarin
het personeel tot plicht wordt gesteld
het rooken en pruimen na te laten,
wanneer het in dienst met het publiek
in aanraking kan komen en mede te
werken tot het in zindelijken staat
houden van de perrons en dienstlokalen
en die door spuwen niet te veront
reinigen.
Maaskanalisatie.
Aan de voorbereidende werkzaam
heden der Maaskanalisatie te Boxmeer
inden momenteel reeds een 50 tal ar
beiders werk. Op de uiterwaarden en
nabij de »Lijnbrug" heerscht thans een
groote bedrijvigheid.
Honderden meters smalspoor worden
aangelegd, waarover dag in, dag uit
eenige locomotieven, met talrijke aan
hangwagens druk verkeer hebben met
jjrondvervoer en aanvoer van benoodigd
leden, voor de eigenlijke kanalisatie-
werken. Dezer dagen heeft men een
machine aangevoerd genaamd »De
ijzeren Man" welke gebezigd zal wor
den voor het loswerken van mechanisch
verladen van den grond op de uiter
waarden. Binnenkort zal deze machine
in werking worden gesteld, welke per
dag niet minder dan circa 3000 kubieke
meter grond verwerkt.
De kanalisatiewerken zullen naar
verluidt, ongeveer 7 jaren duren.
Brand.
Te Cuyk is een deel van de Lacto-
fabriek afgebrand.
Valsche guldens.
De in den laalsten tijd te Winschoten
in beslag genomen valsche gnldens
komen, naar vermoed wordt, over de
grens naar ons land en hebben evenals
verleden jaar in beslag genomen gul
dens een slechten klank, als ze bij
echte guldens worden vergeleken.
De meeste der valsche guldens neb
ben geen jaartal of het jaartal 1923.
Een merkwaardige vondst.
Toen eenige jongelui uit Losser een
uitstapje maakten, ontdekten zij even
over dé Duilsche grens in een denne-
boom van ongeveer 20 meter op onge
veer 2 meter afstand van den grond
stichter Ignatius, veel vervolging te
lijden had en nog heeft, juist omdat
zij, evenals Ignatius, de Kerk in den
goeden strijd des geloofs zoo trouw ter
zijde staat en het vuur van Christus
op aarde doet branden vooral maakte
zij zich, naar den geest van Ignatius,
verdienstelijk voor de opvoeding der
jeugd, de geestelijke leiding der zielen
(retraites), bestrijding der ketterijen en
de bekeering der ongeloovigen. De H.
Ignatius stierf in 1556.
0
1 Augustus. Zaterdag. Octaafdag
van St. Christoffel. ROOD. Tweede ge
bed ter eere van de II. Petrus; derde
ter eere van de H. Paulusvierde ter
eere van de H. Machabeën, Martela
ren. Gloria Credo Prefatie der Apos
telen Laatste Evangelie uit de H. Mis
van St. Petrus Banden.
Het feest van Sint Petrus' Banden
is eigenlijk niets anders, dan het wij
dingsfeest der Petrus-kerk, welke te
Rome onder den titel Eudoxia op den
Esquilijnschen berg gebouwd was en
waar men de ketenen, de banden be
waarde, waarmede de H. Petrus te
Rome geboeid was geweest. Daarom
werd die kerk ook genoemd S. Petri
ad vincula, hetgeen beteekent: St.
Petrus-Banden.
Men vierde dus op dezen dag den
Apostel Petrus als titelheilige dier Kerk.
De 7 Machabeesche Broeders, waar
van wij heden de gedachtenis vieren,
werden om hun trouw aan de voor
vaderlijke wetten in de 2e eeuw vóór
Christus, onder den wreeden koning
Antiochus, met hunne moeder gemar
teld. De Kerk viert hen als Martela
ren, omdat zij stierven, om aan de
door God gegeven voorschriften getrouw
te blijven. «Zij, zoo zegt de H. Grego
rius van Nascanse, zij, die den martel
dood ondergingen vóór Christus' lijden,
wat zouden zij gedaan hebben, als zij
nó Christus vervolging hadden moeten
lijden, en Zijnen dood als een voor
beeld ter navolging hadden gehad
Bovendien was niemand van hen, die
vóór Christus' komst den marteldood
stierven, daartoe in staat zonder het
geloof in Christus".
een buitengewoon groot nest en wel
van 1 M. middellijn en 80 c.M. diep.
De ouden namen de vlucht en hadden
een vleugellengte van 1.20 M., terwijl
in het nest het volgende werd gevon
den drie jongen, die ofschoon nog
zeer jong, de groote eener kip hadden,
20 konijnen, 5 eekhoorns, 2 meerkollen,
eenige watervogels, 1 sperwer en de
resten van de volgende postduiven
Ster 3 25 15020, Ster 3 24 14759, N 27
24 78789 en nog drie ongeringde duiven
totaal 46 stuks.
Bij nader onderzoek is gebleken, dat
we hier te doen hebben met een ouder
paar buizerds, meldt het blad «De
Postduif."
Een twintigjarige vrouw levend
verbrand.
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag
tegen elf uur, werden de bewoners van
een pand aan de Bleijerheidestraat te
Kerkrade opgeschrikt door het geroep
brand. Even daarna zagen zij, dat een
medebewoonster H. K. huisvrouw B.
met brandende kleeren de straat op
liep.
ITlings trachtte men de vlammen te
dooven, doch reeds was een groot ge
deelte van hel lichaam verkoold.
De paters van Bleijerheide verleen
den aan de ongelukkige geestelijke
hulp. Nog bij volle kennis zijnde werd
ze naar het hospitaal le Kerkrade over
gebracht, alwaar ze na een versenrik-
kelijk lijden 's morgens overleed.
Het ongeluk is als volgt gebeurd. De
zoo ongelukkig om het leven gekomen
vrouw was bezig eten klaar te maken
en gebruikte daarbij petroleum, waar
door haar kleeren vlam vatten. De
overledene was ruim twintig jaar oud
en ongeveer zes maanden moeder.
De strijd in Marokko.
Weken en weken lang heeft het
officieele Fransche persbureau Havas
de wereld trachten wijs te maken, dat
de Fransche troepen in Marokko steeds
aan de overwinnende hand waren. Het
ging er ongeveer mee als met de Duit-
schers in den groolen oorlog, die ook
steeds «siegden". Bij- de Franschen in
Marokko liep het op den duur ook in
de gaten, want het werd een zegevieren
in achterwaartsche richting 1
Sinds is die berichtgeving veranderd
en het officieele Fransche persbureau
verklaart nu ook openlijk, dat de toe-
sland voor de Franschen ernstig is
Onder bedekte termen komt nu ook
naar voren, dat het leven voor de Fran
sche soldaten in Marokko een hel is.
De hitte moet er geweldig zijn en in
dit Afrikaansche bergland, waar de
woeslijnzon op 'n hartelooze wijze de
arme soldaten, die dit klimaat niet ge
woon, follert, vallen misschien nog.
meer dooden door de alles verzengende
zonnestralen en mede gepaard gaande
moeraskoortsen dan door de aanvallen
der Arabieren, die overigens ook juist
niet op de meest humane wijze oorlog
voeren.
Wie gevangen genomen wordt, is in
den regel er nog slechter af, dan de
gesneuvelden, want hem wacht gewoon
lijk een langzame en vreeselijke mar
teling, 'waarvan alleen de dood de ver
lossing brengt.
En toch, Frankrijk heeft hier «be
schavingsarbeid" te verrichtenl Jammer
dat hel redden van die beschaving
gepaard moet gaan met het verrichten
van beulenwerk door de arme soldalen.
BERG-ALTAAR.
»De grootste mysteriën des levens
Christi geschieden op de bergen. Aan
den voet van den Olijfberg zweet Jezus
water en bloed, van den top deszelven
klom hij ten hemelop den berg
Thabör wordt hij verheerlijkt, en op
den berg Sion stelt Hij Zijn Heilig
Sacrament inop de bergen preekt
Hij, op de bergen vlucht Hijop den
berg van de Quarontana of van de
veertig dagen vast Hij, wordt bekoord,
en opent de glorierijke bane des Kloos
ter levens; eindelijk op Golgotha of
Calvarien sterft Jezus voor ons allen
den bitteren dood des kruises. In de
oude wel (den tijd vóór Christus) was
het ook al zooArarat, Nebo. Sinaï,
Moriah zijn heilige bergen Gods.
Al die bergen met hunne wondere
mysteriën zijn vervangen door één
mysterie, op éénen berg, ééne rots,
den steen bij aller uitmuntendheid,
het Katholieke altaar. Dat altaar is
Calvariën in de Heilige Misse, Thabor
onder het lof, Sinaï wanneer inen het
woord Gods er van verkondigt, zooals
men eertijds placht; moge hij voor ons
allen Olijfberg en Moriah zijn, de'trap
naar den hemel en 't aanschouwen
Gods, en mocht 't eens waar zijn
»Ik zal ingaan tot den aulaar
altaar) Gods, tot God. Die mijne jeugd
blijde maakt".
Zoo treffend mooi schrijft de
Vlaamsche priester dichter Guido
Gezelle in zijn boek Rond den Heerd
(II p. 121). We zouden geen mooiere
woorden kunnen vinden, om te begin
nen met de verklaring en verdere uit
leg der II. Misgebeden. Want de laat
ste woorden van het korte, maar kern
achtige artikeltje»Ik zal ingaan tot
den autaar Gods, tot God, Die mijne
jeugd blijde maakt", zijn de eerste
woorden, welke de priester (na eerst
het kruisteeken gemaakt te hebben)
zegt, aan den voet van het altaar, de
eerste woorden van het zoogenaamde
voetgebed.
Zij dit voor heden voldoende, als
kleine, maar mooie inleiding op de
verklaring der afzonderlijke misgebe
den vóór de Offerande.
Dez«
voorts
de Frai
kunnen
soms 1
En die
opstani
wen dei
hankeli
mei Al;
de
aanvallj
Op«
de Fn
Z'J
achter
stamini
het als
wen, in
leger h
In
stige
sac m
regeeri: n
Krim j
Tn
De
van g
een vac ir
vaak i
Rugp o
stijfheii
zwakte
nieren
vaar v je
graveel, r(
rheurni
nieren jp
te woi k<
ongeste
zuiverb er
en zich ia
sp reide
Geef
vasten
Nieren aa
u blijl ïi<
kwiek
zeggen i
levensl ,F
Pillen
zij wer lie
blaas,
wandec
Let
flacons
baar),
verlegceo
gen. P
1-1