Bijmpl yan Zaterdag 4 April Kerkelijk Leven. No. 14 Gemengd Nieuwe. v GRONDBELASTING. De Burgemeester van Venrey brengs ter openbare kennis, dat ter gemeen tesecretarie van 11 April a.s. gedu rende 30 dagen' ter inzage liggen staten model 75, benevens 1 staat model 17, bevattende de uitkomsten van meling en schatting als bedoeld bij artikel 15 der wet op de Grondbelasting (Wel van 26 Mei 1870 Stbl. no. 81.) Venray 3 April 1925. De Burgemeester voornoemd, O. VAN DE LOO. DRANKWET. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare kennis, dat is ingekomen een verzoek van Maria A. G. van Helden, weduwe van Theodorus H. Camps, herbergierster, wonende te Venray, Oostrum C 37, om vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein in de voor kamer rechts van den ingang van het huis, Oostrum C 37. Binnen twee weken na dagteekening dezer bekendmaking kan eenieder te gen het verleenen der vergunning schriftelijk bezwaren indienen. Venray, 2 April 1925. Burgemeester en Wethouders van Venray brengen ter openbare kennis, dat is ingekomen een verzoek van P A. Laurensse, zonder beroep, wonende te Venray, Hofstraat 10, om vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein in de benedenvoorkamer links, van het huis plaatselijk gemerkt Eindstraat 15. Binnen twee weken na dagteekening dezer bekendmaking kan eenieder te gen het verleenen der vergunning schriftelijk bezwaren indienen. Venray, 2 April 1925. Burgemeester en Wethouders voorn. O. VAN DE LOO. De Secretaris, VAN HAAREN. Burgerl. Stand Maashees-Overloon GEBOREN: Gerardus Martinus z. van M. JacobsRoelofs Johannes Bernardus z. van E. HendriksGeurts; Joseph Gerard Cornelis z. van F. KerstenAsselberghs Maria Josephina Augusta d. van C. Huijsmansde Schutter; Maria Elisabeth d. van M. HofmansClassens. OVERLEDEN: Theodorus Joh. Hub. Rongen, oud 8 maanden Peter Ant. Jacobs, oud 40 jaar Geertrui Cremers oud 68 jaar, echigen. van M. Hendriks 5 April. PALMZONDAG. PaarsGeen Gloria CredoPrefatie van het H. Kruis. De liturgie van dezen Zondag is voora! indrukwekkend door ha/e scherpe tegen stellingen voor de H. Mis het Hosaona- gezaog en het verwelkomend paimgewuif der palmwijding en processieonder de H. Mis in het lange Evangelie (bet lijdens verhaal of passie geheeten) weerklinkt de moordkreetKruisig Hem, Kruisig Hem. Het is, als wil de kerk door die tegenstei ling aanschouwelijk voorstellen, dat Jezus' zegevierende intocht in Jerusalem feitelijk niet9 anders was dan zijn eerste schrede naar den Calvarieberg. Onder de H. Mis verdwijnen dan ook alle teekenen van vreugde. De kerk beschouwt nog enkel den .Man van Smarten", omringd door talrijke vijanden, beangstigd en bedroefd tot den dood toe, gebukt en gebogen onder den last onzer zonden, en zelfs van Zijn hemelschen Vader verlaten. De Rechtvaardige (zoo wordt Chistus genoemd en in navolging naar Hem alle christenen, die in staat van heilig-makende genade zijn) zal strijdende sneuvelen, maar het is zijn heerlijkste zegepraal op het slagveld te vallen .Voorwaar, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij alleendoch indien ze sterft, brengt ze rijke vruchten voort". (Woorden van Christus bij de intrede te Jerusalem). Over de palm wijding en processie kan men meer lezenachteraan. 6 April. MAANDAG. Van den dag. Paars. Tweede gebed voor den PausGeen Gloria Geen CredoPrefatie van het H. Kruis. (Eigen Mis). De liturgie dezer H. Mis stelt ons den Zaligmaker voor, door zijne bloedgierige vijanden belaagd en ter dood gezocht Angstvol bidt Hij zijne Vader om verlos sing uit hunne handen, om beschamiog van zijne haters en vervolgers. Maar te midden van zijn doodangst stijgt uit zijn borst ook een gebed van onwrikbaar ver trouwen tot zijn hemelschen Vader, naar Wiens wil Hij bereid is de laagste mis handelingen geduldig te verdragen (Epistel) Zelf voorspelt Hij Zijn dood met de groot ste kalmte aan zijn vrienden. (Evangelie). 7 April. DINSDAG. Van den dag. Als gisteren. (Eigen Mis). Ook vandaag wil de H. Kerk ons den lijdenden Christus steeds duidelijker voor oogen stellen. De profeet Jeremias schil dert in zijn eigen persoon het lot van Chrisius af, die onschuldig om het leven wordt Ügebracht (Epistel); en in de plaats van een gewoon kort Evangelie wordt de geheele lijdensgeschiedenis van Jezus vol gens den Evangelisf Marcus voorgelezen Van haren kant belijdt de Kerk. dat zij juist in Christus' Kruis haar eenigen roem wil stellen, omdat zij weet, dat wij door Zijn lijden verlossing bekomen. 8 April. WOENSDAG. Van den dag. Als eergisteren. (Eigen Mis). In deze H. Mis bidt Christus wederom om verlossing van zijne vijanden de Evangelist Lucas verhaalt in zijn lang Evangelie de werkelijke gebeurtenissen van het lijden en den dood en de Kerk wil dat alle knie zich voor den Gekruiste za! buigen. Vroeger heette deze Woensdag Shor- selwoensdag omdat op dien dag de klok- ketouwen werden opgehaald ten teeken, dat alle klokgelui geschorst was. Tegen woordig heeft deze schorsing plaats na het Gloria in excelsis der H. Mis van Witten Donderdag. 9 April. - DONDERDAG VAN HET LAATSTE AVONDMAAL. Wit. (Paars). GloriaCredo Prefatie van het H. Kruis. De hoofdgedachte van de H. Mis van Witten Donderdag is de instelling van het Allerheiligste Sacrament. In de Misgebeden wordt hiervan echter weinig melding ge maakt iD het Epistel, verhaalt St. Paulus de instelling. Verder wordt vermeld bet verraad van Judas, de voetwassching (Evangelie) of wel Jezu9" lijden. De naam Witte Donderdag beteekent blijde of heilige Donderdag wegens de instelling van het Allerheiligste der 7 H. Sacramenten, het Sacrament des Altaars, waardoor Jezus de menschen blij heeft gemaakt als met het kostbaarste geschenk wat Hij hun geven kon. Die blyschap drukt de kerk uit door het witte misgewaad, zoo scherp afstekend tegen het paars van den Vastentijd (boete) of tegen het zwart van Goeden Vrijdag (rouw). Maar wegens den H. Vastentijd zal Zij grooter feestelijkheid uitstellen, waarvoor Zij een aparten feest dag heeft ingesteld, n.l. Sacramentsdag, Toch past de herdenking van de instelling van het H. Sacrament des Altaars allerbest in de Goede week: want het H. Sacrament des Altaars is immers niets anders dan de vrucht van het H. Misoffer, hetwelk op zijne beurt niets anders is dan de ver nieuwing van het H. Kruisoffer, opgedra gen door dengene, die in het H- Misoffer geslacht en door de H. Communie genut tigd wordt. De H. Communie is dus niet alleen zielespijs, maar ook en vooral offerspijs: deelnemen aan, één worden met het Groote Offer, dat Jezus is. Orgelspel, bellengerinkel, klokkengebeier zijn een teeken van vreugde daarom wordt dit onder de H. Mis van Witten Donderdag nog eens gedaan, om ze dan stil te leggen tot de Paaschvreugde begint. Een der beide H. Hosties, onder deze H. Mis geconsacreerd, wordt in een eer volle rustplaats bewaard tot Goeden Vrij dag. om dan te worden genuttigdop Goeden Vrijdag wordt geen H. Misoffer opgedragen, op den dag dat de H. Kerk het Kruisoffer zelve en alleen wil geden ken. 10 April. - GOEDE VRTJDAG. De Goede Vrijdag morgendienst geef: ons een goed beeld van de wijze, waarop onze voorvaderen in het geloof in de vier eerste eeuwen der kerk baden. Eerst eenige lezingen, van elkanden gescheiden door beurtzangen daarop vo.'gen de plechtige gebeden voor alle noodwendigheden der kerk, waartoe de priester telkens de inten tie aangevend, de geloovigen uitroodigde Daarna volgt de kruisontblooiing en kruisvereering, waarover we den vorigen keer reeds schreven in verband met de bedekking der kruisbeelden met een paar- sen doek. Roerend schoon zijn de impro- peria of verwijten, welke gedurende de kruisvereering gezongen wordende ver wijten vaD Christus aan het Joodsche volk .Mijn volk, wat heb ik U gedaan of waar in heb ik U bedroefd antwoord mij" omdat ik U zooveel goeds heb gedaan, hebt gij daarom een kruis bereid voor Uw Verlosser De dimsten worden besloten met de zgn. Mis der van te voren gecon sacreerde hostie, geen eigenlijke H. Mi« (waarom niet op Goede Vrijdag schreven we onder Witten Donderdag) hetgeen niets anders is dan een plechtige H. Communie waaraan men een aan de Mis ontleenden vorm heeft gegeven. 11 April. - PAASCH-ZATERDAG- (Paaschnacbt). Paars en Wit (voor het H. Misoffer). Gloria Geen Credo Prefatie van Paschen. Laatste Evangelie van St. Jan. Alles, wat nu Paasch-Zaterdagmorgen gebeurt, gebeurde vroeger in den nacbt van Paasch-Zaterdag op Zondag. Dit moet men wel in het oog houden, om de geheele plechtigheden goed te begiijpen: de Wij ding van het nieuwe Vuur, de processie naar het heiligdom met den drietand of rietstok met drie kaarsen; de wijding der Paaschkaars, die den Verrezen Zaligmaker moet voorstellen. Ze blijft branden tot na het Evangelie van de H. Mis van O. H. Hemelvaartdan wordt zij uitgedoofd, om ons aanschouwelijk voor te stellen, dat Jezus op dezen dag ten hemel opklom. Vervolgens zijn de twaalf lezingen, tot onderrichting en onmiddelijke voorbereiding der geloofsleerlingen tot het H, Doopse (waarvoor na afloop der lezingen de Doop vont wordt gewijd) maar ook tot slichting der geloovigen, om dl.'hun geest en hun hart te openen voor de nieuwe Schepping die in het Paaschgeheim verbeeld wordt. Na de wijding der Doopvont de litanie van alle heiligen, waarna het H. Misoffer begintde plotselinge overgang vaD droef- beid en treurnis tot Let jubelende Gloria lied en tot het begeesterende Alleluja gezang, dan, na negen weken verstomd te zijn geweest, nu op eens in een tot drie maal stijgenden aanhef losjubelt. Palmzondag. Hetgeen vrome pelgrims, die in vroeger dagen naar het Heilige Land togen, aldaar zagen, wilden ze ook invoeren in-hun vaderland. En zoo zapen ze dan, hoe te Jerusalem, omstreeks het jaar 450, een groote processie gehouden werd op Palm zondag, die van den Olijfberg trok gansch de stad door naar de kerk der Verrijzenis. Iedereen bield een tak in de hand, terwijl ondertusschen gezongen werd. wat de Joden zongen bij den in tocht van Jezus te Jeruzalem -Gezegend Hij, Die komt in den naam des Heeren en wat de priester nu in iedere H. Mis bidt even voor de Consecratie. Zoo is de Palmprocessie ontstaan. In navolging daarvan, hield men vroeger in iedere stad één groote processie. Men kwam dan bijeen in een kerk, buiten de stad gelegen, en vandaar trok men naar de hoofdkerk in de stad. De bisschop of priester stelde Christus voor. Aan de stadspoort gekomen, werd Christus ver welkomd door blijde gezangen vanaf de poorten der stad -Glorie, lof en eer zij U, o Vorst, Chris tus". 't Was als de intrede van een koning in de stad en teveDs als de intrede van Jezus in de heei^ijkheid van het hemelsch Jeruzalem, waarin Hij, onder engelenzang, werd ontvangen Maar de poorten des hemels waren gesloten door de zonde van heel het meDschdom. Daarom moesten zij opnieuw door Christus geopend wor den. Dit stelde men voor, met de poorten der stad te sluiten en ze alleen te openen na er met het kruis van Christus op geklopt te hebben, dat men de poorten moest openen voor den Koning der Heerlijkheid. Dit wordt nu nog. zij het eeDigazins anders ge daan Eerst heeft in de kerk de wijding der Palm takken plaats (gelijk op Maria Lichtmis de kaarscn- wijding). Schoon zijn de gebeden der palmwijding. We luten er hier eenige volgen «Mogen wij (priester en geloovigen) palmen en olijftakken dragend, me» goede werken Christus tegemoet treden eD door Hem binnengaan in de eeuwige vreugde". -Mogen allen, die van deze takken zullen nemen, bescherming naar ziel en lichaam ontvangen. Op dat overal, waar deze palmtakken binnen gedragen worden, de bewoners dier plaats zegening ontvan gen". Is de palmwijding afgeloopen, dan begint de processie, waaronder gezongen wordt. Bij het terugkeeren gaan de zangers alleen de kerk bin nen de kerkdeur wordt gesloten en de priester met assistenten blijven buiten staan. De gesloten kerkdeur stelt voor de gesloten hemelpoort, de zangers stellen voor de engelen de priester Chris tus zijne assistenten het menschdom dat moet worden verlost Er wordt vragenderwijs gezongen, telkens met verheffing van stem »Wie is die koning der glorie vervolgens klopt de sub diaken met het kruis tegen de deur, die geopend wordt. Geheel deze schoone plechtigheid stelt ons voor I. de intocht van Jezus in Jeruzalem 2 dat de hemel, die door Adam's zonde ge sloten was, wederom door Christus' kruisdood is geopend geworden 3. de intocht van Jezus in bet hemelsch Jeru salem na Zijn Hemelvaart. Bij vele heidensche volkeren kende men aan de takken van sommige boomen een kracht toe om het kwaad af te weren. Ook tot het Christen dom bekeerde heidenen oehielden dat geloof, waar bij dan vooral nog kwam de zeer hooge achting, waarmede de Christenen alle voorwerpen bejegen den, welke in enge betrekking tot den godsdienst standen. Daarom bield men het voor geoorloofd aan den palm een heilzame kracht toe te schrijven, omdat hij in een plechtige processie ter eere van den Verlosser gedragen was. Daarom gebruikte men den (later gewijden) palm om de huizen en hunne bewoners tegen alle kwalen te beveiligen. Zoo bevestigt men gewoonlijk een gewijd palm takje aan het kruisbeeld (want de palmtak is ook het teeken van de overwinning, welke de Zalig maker door zijn kruis over den dood en den duivel heeft behaald) meu steekt de palmtakjes in de schuren en op de stallen en soms legt men ze op het vuur by hevig onweer de boer eteekt ze op de vier hoeken zijner landerijen men gebruikt ze verder om er gewijd water mee te sprenkelen bij onweer door het heele huis (en steekt aan tevens de gewijde kaars aan, welke men op Maria Lichtmis heelt gekregen) bij bediening, zieken bezoek bij het bidden bij een lijk. enz (De priester zal bij het brengen der H. Communie, bij de be diening, altijd eerst het vertrek zegenen met wij water. Zorg daarom ook altijd voor een gewijd palmtakje teneinde zoo deelachtig te worden aan de zegeningen, die door de wijding der kerk aan deze palmen zijn gehecht. Gewijde palmtak, gewijde kaars, gewijd water het mag in geen christelijk huisgezin ontbreicen. Daar laogs zendt de Heer zijn zegen af! De Heer André Citroen heeft te Parjjs zjjn verschillende agenten uit de geheele wereld ontvangen. De heer André Citroen, de groote Fransche constructeur heeft heden zijn verschillende agenten uit alle landen der wereld ontvangen. Zeer velen hunner waren bijeenge komen in de fabriek aan de Quai de Javel te Parijs, waar de heer Citroen in een zeer interessante causerie de vorderingen uiteenzette, die zijn orga nisatie den laatsten tijd gemaakt heeft en waarbij hij een overzicht gaf van zijn toekomstplannen. Deze vergadering werd gevolgd door een bezoek aan de fabrieken in en bij Parijs, die voortdurend worden uitge breid door de sleeds stijgende vraag naar de welbekende Citroen wagens. Vanaf de gieterij en de smederij, waarin de ruwe stukken worden ver vaardigd, tot aan de montage-afdeelin- gen van de chassis, de carrosserie- fabrieken en de montage der complete wagens, konden de aanwezigen stap voor stap de fabricatie volgen van de «eerste Fransche wagen in groote serie vervaardigd." Met een 20-tal groote auto omnibus sen werden de bezoekers successieve lijk van de fabriek aan de Quai de Javel, waar de 10 P.K. Citroen en de carrosserieën gemaakt worden, naar de enorme installaties o.m. de smede rijen te Suresnes, de fabricatie-afdeelin- gen van de 5 P. K. te Levallois en de carrosseriefabriek te St. Ouen, gevoerd. Zij hebben daardoor een overzicht ge kregen niet alleen van de voortdurende vergrooting der fabrieken, doch tevens van de bijzondere zorg, waarmede zoo wel de onderdeelen als het geheel worden vervaardigd zij hebben kennis kunnen maken met de zoogenaamde werkwijze en montage «aan de ketting", waarbij de chassis door een ketting zonder einde, langzaam langs,verschil lende werklieden, die elk een bepaald onderdeel aan het chassis aanbrengen, wordt voortbewogenmet de groote smederijen, de fabricatie der carros serieën, waarvan voor het laatste model de »Tout Acier", de bouw van een nieuwe fabriek met zeer speciale machines is ingericht. Des avonds waren de 700 agenten in de salons van het Palais d'Orsay aan een banquet vereenigd, waarbij meer malen uiting gegeven werd aan de bijzondere waardeering, die de heer Citroen van zijn verschillende agenten en andere medewerkenden ondervindt. De groote Fransche industrieel zeide dan ook dank aan alle directies van filialen en de agenten in Frankrijk en in den vreemde en in het bijzonder werd het Hollandsche filiaal gecompli menteerd met de resultaten in zulk een kort tijdsbestek behaald in ons land, waar de Citroen-automobielen hoe langer hoe meer bekend worden om hun buitengewoon economisch, robuust en elegant fabrikaat. Een ernstige misstand, die anderen broodeloos maakt. In de «Sociale )£roniek" van den Limburger Koerier worden eenige ge vallen vèrmeld, waarin reeds gepen sioneerden door het aanvaarden èener burgerlijke betrekking anderen broode loos maken. Wat te zeggen van het volgende geval Den 28 Februari werd bij een Maastrichtscbe firma een kantoorbe diende ontslagen die tevens inkas- seerder bij dezelfde firma was. Deze man had een loon van f 60 in de maand. Terloops zij opgemerkt dat hem iedere week zoo bij de 10—15000 gulden door de vingers gingen. Hij was reeds 9 jaren bij dezelfde firma 'in dienst, dus een bewijs van be kwaamheid en goed gedrag. Den 28 Febr. werd bij ontslagen, bij was een maand van te voren opgezegd. Maar den 26 Febr. kwam in zijn plaats een gepensioneerde wij zullen zijne vroegere betrekking uit respect voor dit beroep niet noemen die f2200 pensioen geniet en die een gezinsinkomen heeft van - tenminste f 5000 per jaar. Deze uit het werk verdrongen arme drommel zal bij den overvloed aan arbeidskrachten voor de kantoren nog lang moeten wachten, vooraleer het hem gelukken zal een andere betrekking le krijgen zelfs niet voor een soortgelijk schamel loon als hij tot heden verdiende. Voor ander werk is hij absoluut ongeschikt. Dus hij vervalt ten laste der gemeenschap en daarmede aan bet pauperisme De gemeenschap die niet alleen aan hem ondersteuning moet geven, maar die ook het pensioen moet betalen van hem, die mede de oorzaak is van 's mans werkeloosheid. Dit zijn dingen, die niet door den beugel kunnen. Dat het in andere piaatsen te dien opzichte niet anders is dan bij ons. dat bewees mij een artikeltje voor eenige maanden terug in het week blaadje der R. K. Werkliedenver- eeniging uit onze Residentie, uit Den Haag. Daarin dezelfde noodkreet met de volgende .woorden

Peel en Maas | 1925 | | pagina 10