Missie-TiatoQ&stilliag Venray's Missiedagen Missielied. Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. cn Lichtbeelden-voorstellingen over de Missie van China, Zuid Chansi Wissiearbeid der Katholieke Kerk. Dan wordt 't tijd! 16, 17. 18 en 19 Februari. in het Patronaatsgebouw „Sint Antonius". TENTOONSTELLING 2. Lichtbeeldenvoorstelling over China Algemeens Vergadering Zalerdag 16 Februari 1924 4Pe Jaargang No 7 ABONNEMENTSPRIJS PER KWARTAAL voor VENRAY 65 c. franco per post 75 c. voor het buitenland (bij vooruitbetaling) f 1,30 afzonder!, nummers 5 c. PEEL EN MAAS Uitgave van FIRMA VAN DEN MUNCKHOF, VENRAY. Tel. No. 51 PRHS DER ADVERTENTIEN 1—8 regels 60 c: elke regel meer 7*/» ci Advertentiën bij abonn- ment groote reductie. verlangen aan allen de eeuwige zaligheid ie brengen door het geloof. Nu is het eenmaal God's bestel dat het heil komt tot de menschen, door de men 9chen, daarom is het ook God's wil dat ij Hem verkondigen aan degenen die Hem niet kennen. De diepste grond der missiegedachte, die ook de oorsprong is van den missie» arbeid der ke«k lig: alzoo in God's liefde. Het apostolaat is een eisch van den zalig» makenden wil God's die het heil van alle menschen beoogt. De wereldmissie is dan ook een eisch «Ier volstrekte waarheid van Christus godsdienst Een godsdienst die geen missie heeb--geeft zich zelf prijs. PROGRAMMA: I. van een uitgebreide collectie Chineesche afgodsbeelden, waaronder zeer oude en merkwaardige: borduurwerken op zyde; roldoeken, schilderyen o.a. do drie bekende van Mgr. Hofmans; kleedingstukkcn en cloisonné-wcrk, mu- alekin9trumenten, boeken, allerlei gebruiksvoorwerpen, een bruidstoet, Chi- ueeselio stadspoort in miniatuur enz. enz Geopend en gratis toegankelijk voor Venrav en omstreken: ZATERDAG 16 Febr. nam. 2 uur Opening voor genöodigden, daarna voor T publiek van half vier tot half zes en van half zeven tot acht uur. ZONDAG 17 Febr. van 9—10 en van kwart na elf tot half een; nam. van 2—3 uur en van half vier tot vijf en van half zes tot half acht. MAANDAG 18 Febr. tussclien negen en half twaalf voor schoolkinderen jongens; nam. van 2 tot half vijf en van 5 tot half acht voor volwassenen. DINSDAG 19 Febr. van 9 lot half twaalf voor schoolkinderen meisjes ZATERDAG half zes voor de schooljeugd,. Patronaatsjongens, kinderen van St.. Jozef. Verzoeke een dubbeltje mede te brengen. 96 ZONDAG en MAANDAG om half acht voor volwassenen. Entrée 20 ct. Wijze Roomsche BHjdschap. Mannen en vrouwen van Roomschen bloede, Daverend sch.U'er ons lied, keer op keer. Jongens en meisjes, juicht blij te moede 't Geldt Godes glorie, Zijn roem en Zijn eer. D'eer van Gods Kerk. deer van ons allen, D'eer van'ons h -ilige Roomsche ge oof. Wat ons ook lokke, wij Christus' vazallen, Blijven Hem trouw, vooral 't andere doof. Wat ons ook lokke. wij Christus' vazallen, Blijven Hem trouw, voor het and're doof. Venray is fier op zijn kloeke Zonen, Fier op zija Dochters Vroom Heldengeslacht, Die door hun daden der were d toonen Grootheid van ziel apostolische kracht. Kracht door 't Geloof, 't Roomsche. het sterke. Kracht door de Liefde die wonderen doet. Die voor Gods eer en voor d'eer van Gods Kerke Offert haar leven, haar goed en haar bloed. Die voor Gods eer en voor d'eer van Gods Kerke Offert haar leven, haar goed en bloed. Mannen en vrouwen van 't Roomsche Venray, Jongens en meisjes, de handen aan 't zwaard. Gordt thans de lendenen, op ten strijde Voor ons Geloof, zijn verbreiding op d'aard', Heil 't Roomsch Geloof, 't een'ge, het sterke Heil al zijn Helden Wij volgen hun spoor. Wij willen bidden en oft ren en werken. Strijden voor God Christus' Helden gaan voor. Wij willen bidden en off ren en werken, SUijden voor God Christus' Kruis gaat voor. P. Gerl. Royen O. F. M. Venray heeit dan 16, 17 en 18 Februari zijn missie-avonden en zijn missie-tentoon stelling Werkelijk ren prachtige gedachte Aan hem die deze gedach'e tot tastoare w« r» kelijkheid heeft gebracht onze erken-e lykheid. En waarom? Omdat een goed georea* niseerde missietentoonstelling en missie avond een der meest geëigende mid-lelen is om een vurigen missiegeest in de ge- loovigen op te wekken r-n te onderhouden De beteekenis van zulk een roissteavond bestaat dan op de eerste plaats niet in bet enthousiasme dat er natuurlijker wijze voor de missie van uitgaai ook niet in de krachtige opwekking tot missiesteun. maar de beteekenis is op de eers»e plaats hierin gelegen, dat die over tuiging beves» tigd wordt, de zaak der Missiën is niet Uitsluitend de taak van rois*ioneerende Orden en Congregaties, docht het is de openbare zaak der Katholieke kerk: Het is de arbeid der kerk. waarin wij baar overeenkomstig oozen staat moeten helpen^ VVf staan san bet begin van Éten nieuw tijdperk in de missiegeschiedenis. Nooit lagen de heidensche landen tot in de meest afgelegen hoeken voor de Europe anen zoo open als thans en tegelijk.mogén wij hiermede vastellen een steeds toe riemende geestdrif- voor den missiearbeid der ka h. kerk t>ij de wereld. Gelukk'gl de missiegedachte is niet vreemd meer. Maa' waar ligt de oorsprong veler christelijke missiegedachte die ook de oorsprong van den missie»arbeid der kerk is Bij dte vraag moeten wij terug naar het uur waar Christus bevel klook «gaat en onderwijst 'alle volkeren." En hebben wij dan den oorsprong? Neen 1 Wij moeten terug over Be hlehem en het Oude Ver bod tot de Scheppingwij moeten om tot den oorsprong der mis-iegedachte te geraken terug tot diep jn het.wezen der Godheid zelve, in de afgronden rler eeuwigheid. Daar in de diepte der gloeien de liefde, tusschen den Vader*, den Zoon en den H Geest ligt de missiegedaebte gegrondvest. Zij is zoo oud als de Godheid zelve en God is liefde en die liefde stort Hij uit over den mensch. Iedere mensch is een voorwerp van God's oneindige liefde. Ook de arme heiden die voor hout en steen neerknielt of die dreigt ten onder te gaan in de afschuwe lijke zedeloosheid van het heidendom. Elk van die 879,350,000 heidenen welke thans op aarde leven, is van eeuwigheid door God bemind» <en het te Gito's eenfgist neem nu het missiegebied dat aan de Nederland» sche Minderbroeders is toevertrouwd. Is bet geen heerlijk resultaat te kunnen melden dat daar in 30 jaar het aantal christenen vervijfvoudigd is en het aantal Jkerkjes en kapeltjes van 48 tot 315 is gestegen en dat der scholen van 34 tot 321. Daar toe hebben bijgedragen de kleine offertje». Wat zegt gij Zoudt gij nu geen offertje willen geven Weet gij dat er een Bond bestaat die elke week een olfertje vraagt n.l. 1 cent Het is de FranciscaaDSche Bond. Vergeet dan niet uw naam op te geven als lid voor dien Bond. Door dat offertje steunt gij den missie-arbeid der kerk helpt gij den missionaris in het verre China. En welke is nu de geschiedenis van den missie-arbeid der katholieke kerk? Het eerste tijdperk der katholieke missie dat van de 1ste tot aan de 4de eeuw In 3 eeuwen tijds te 'midden van de wreedste veivolging nemen de landen om de Middel indscbe Zee het christendom aan d. w. z. de toen destijds beschaafde wereld werd christelijk God's on ioo'gf ondelijke wereldplannen hadden de vestiging van het ééne Romein- che Rijk dienstbaar gemaakt aan de verspreiding van het christendom Dat eerste tijdperk sloot toen de trotsche Romein het hoofd boog voor de wateren des doopsels. Het tweede tijdperk volgthet middel» eeuwsche missie tijdperk. Het loopt van de 5de eeuw tot aan de 16de eeuw. De Romëinsche wereldstaat was onder en een der meest raadselachtige verschijnselen uit de wereldgeschiedenis greep plaats de volksverhuizing. Van het Oos'en trekken jeugdige volke ren naar bet Westen en kloppen aan de poorten van het godsrijk om binnengelaten te worden. Wie heeft hun dien weg gebaand Wie hen op het juiste gezonden Het goddelijk plan der wereldmissie. En wat werd van deze woeste barbaren horden. Zij zijn geworden de christelijke cultuur volkeren van het middeleeuwsche cn moderne Europa. Dat is het tweede groote missie tijdperk hetwelk in 1500 eindigt. Geheel de toen bekende werëld is katholiek. Het missie-tijdpe. k van den nieuweren tijd breekt can; van 1600 tot heden. Opeens opent zich voor het kath. Europa een nog orjbelcende nieuwe wereld. Het is op het einde der 15de eeuw. groote ontdekkings. elzen nemen een aan vang. Had God's Voorzienigheid bij het begin der tweede periode de heidenen door de volksverhuizing tot de kerk gezonden, thans moest de kerk naar de heidenen gaan. w Reeds met Columbus gingen de eersle Franciscaansche missionarissen mede en meer dan 4 eeuwen werken de zonen der kerk op een onmetelijk missieveld over hee! den aardbol; God had dit alles voor bereid. Hei werk der missie nam een on gekende vlucht Maar toen braken tijden van verflauwing in liefde en verzwakking in het geloof voor de Emopeesche. Moederkerk aan tijdens die noodlotdg waren voor de missie. Het was de tijd van rationalisme, revolulie en kerkvervolging. Maar wederom bereidde Hij die de draden der geschiedenis in de vingeren houdt, in stilte nieuwe tijden voor. Daar naderde de moderne tijd. met zijn uitvindingen, groot-industrie, groot handel en wereld-verkeer, die voor goed ons de heidenwereld opende. Gebeele heidensche grondgebieden zijn door de koloniale politiek in het bezit der christelijke mogendheden gekomen. De missionaris kon met den H. Paulus uit roepen -mij is de groote deur geopend I Cor, XVI 9. En welke zijn de vooruitzichten voor de toekomst Het groote moderne missietijdvak is begonnen en al» dat voltooid zal zijn dan zullen in de heidenwereld overal groote volkskerken zijn ver rezen. Daarvoor is borg de ge»chiedeni« van het missiewerk Het christendom is noch een Aziatische noch een Europeesche Godsdienst maar het is de wereldgodsdienst. Hn waarom i Omdat het voor den algemeenen wereldgodsdienst de onmisbare eigenschap beett een wonderbaar aanpassingsver mogen, gepaard aan strenge vastheid en onver» anderlijkheid van Jeer. Het is niet als andere godsdiensten, een godsdienst voer de geestelijk of zedelijk laagstaande volkeren. Het kaD bestaan onder eiken hemel, bij alle vormen van bestaan, van zeden en gebruiken. Het draagt den stempel van den eenen algemeenen, absoluten wereldgods dienst op het voorhoofd Geven wij dan aan d8 volkeren van het Z. en O. die juist nu in beweging komen een christelijke cultuur, een christelijke levenswijze en cbriatelijke levensidealen, dan zullen wij in lam;zamen groei groote rotsvaste kerken zien ontstaan, daar waar thans de maebt van het heidendom heerschi. Dat is de toekomst van den missie-arbeid der katholieke kerk. Laat uwe portemonnaie niet thuis als gij de tentoonstelling bezoekt, of de lezing met lichtbeelden bijwoont. Laat iedereen bedenken wat hij mis sen kan een glas of sigaar, een tram of autobus een bloem of blouse, en dan de wereld overwinnen voor God's rijk waarvan wij dagelijks de komst afbid den. (Pr. Ger. Brom) Als in het verre China nog geen harten genoeg gloeien voor God, is heft niet, omdat ons hart zoo koel gebleven is Zet uw kapitaal bij den Missionaris uitI Het geeft eeuwige rente! Op ieder vijf menschen is een ka tholiek. Die ééne zijt gijBeseft gij uwe verantwoording ieder katholiek moet vier niet katholieken lot de kerk brengen. Ieder vier! In dien arbeid hebben wij de kerk ie helpen. Helpen i... Nu de nood rondom on» zoo groot is. Zeker, en al ware de oogenblikkelijke toestand nog slechter dan nog luidt hethelpen zooveel geholpen kan worden. Een vraag hoe zou het met od» staan, met onze cultuur, met on» Christendom indien de kerk in vroegere eeuwen ook zoo had gedacht en gehandeld 1 Helpen l... Zeker 1 maar wat richten die be trekkelijke geriage offers uit Wat die geringe offers hebben tot stand ge bracht Als voorbeeld diene één van het moei lijkste aller missiegebieden Z. en O van Azi». Hier leven omtrent 12.000 000 katholieken waar voor 100 jaar de katholieke missie bjjna overal ït tfo pWnhWifen ypfecwW. En MISSIES. - De Orde der Minderbroeders telt de meeste missionarissen. Van de 11316 hebben zij er 2549. (Statistiek van 1922) De Nederlandsche Minderbroeders hebben eigen missies in China (Zuid Chansi) en in Brazilië (zes bisdommen) met ongeveer honderd missionarissen. Ook zijn er van hen werkzaam in het Heilige Land en in Armenië. Bezoekt de Missietentoonstelling. INZENDING UIT CHINA. Afgodsbeelden, waaronder zeer oude en merkwaardige. Porcelein enCloisonné werk. Mooie zijden Borduurwerken. Drie Ivunstsehilderijen in doek, destijds door chineesche christenen geschonken aan Mgr. J. Hofman (overleden in 1917). Kleedingstukken van een mandarijn, dame, missionaris, kind, boer, schoen tjes enz. Huisraad enz. Een Chineesche stads poort in miniatuur. Roldoeken e Bruidstoet voorgesteld. UIT BRAZILIË. Meerdere merkwaardigheden: sleenen, vruchten, dieren (slangen enz.), bloem stuk uit vogelveertjes, een ander uit kevertjes, torren vervaardigd enz. Van de 1600 miliioen menscheo, die leven op aarde, zijn slechts 300 miilioen katholiek. Wel zijn er nog een 100 miliioer Schismatieken eri 150mi lioen Protestanten; maar zijn deze allen, vooral laatstgenoem de, ware Christelijk geloovigen Denk nu eens aanWel 1000 milliorr menschen missen den direct zaligenden invloed van Christus' Kerk en Christus' heilmiddelen. En toch! Het gebod van den Heiland luidt„Gaat, onderwijst alle volken" -Predikt het Evangelie aan alle schepsels." Zeker, 't is waar, vele volkeren, die eens gelukkig waren in 't bezit van Chris tus'Evangelie, hebben m droeve verblin ding de waarheid van zich gestooten et; zich geworpen in de kille armen der ketterij en van het ongeloof. Maar, is 't Evangelie verkondigd aan alle volkeren, aan alle schepselen, die wonen in de woeste binnenlanden van Afrika, Azië, Australië? En als 't einde der tijden dan nabij is V Dan wordt 't tijd I Dan wordt 't tijd, dat meer, veel meer Missionarissen uittrekken ter geloofwer* kondiging. Dan wordt, 't tijd, dat het ontzaggelijk werk der wereldbrkeering grootscher en breeder worde aangepakt. Dan wordt 't tijd, dat ook de Katholieke leeken, nog meer dan vroeger, de verwe kelijking van Christus wil bevorderen door hun gebed, hun belangstelling en, niet het minst. door... hun geld. Ja, door hun geld. In deze wereld gae: het geestelijke nu eenmaal samen met het stoffelijke. De opleiding en het onderhoud van Priesters-Missionarissen, Missiezusters en Missie-broeders kost geld. Kerken en scholen bouwen te midden der bekeerlingen kost geld. Goede boeken verspreiden kost g«dd. Heidensche kinderen vrijkoopen kost geld. Chasten onderwij«er9 onderhouden kost geld. Het geld is de benzine in de auto der mtesieactie, ontbreekt de benzine, dan staat de auto stil en stil staat de gdoofv prediking. En dat mag nietl Het wordt immers juist tijd, dat deze met volle kracht voor uitgaat. Burgers en burgeressen van Venray, dan wordt 't lijd, ook voor U, om geduren de de komende Missiedagen wat benzine in de auto te gieten. Dat zult ge doen. door uw belangstelling te toonen, door de tentoonstelling tg bezoeken, door de Missie-lezingen bij te wonen. Door uwe hulp en uwe steun zullen meer Missionarissen uitgezonden kunn» r> worden, die Christus Jioog gebod vervui len en licht en warmte brengen aan de arme heidenen. En ge weet 't: 't wordt tijd: 't eind'; nadert. Mannen van hooge heiligheid en groote wijsheid beweren, dat het einde c.er wereld niet verre meer is. Paus Pius X. z.g., de heilige en door God verlichte Paus, zinspeelde meermalen op het naderend wereldeinde. Bij den dood van Lenin, den godde- loozen tyran van Rusland, meende een onzer katholieke grootbladen, dat in hem een voorlooper van den Antichrist was heengegaan. Niet zonder reden. Neem een9 het H. Evangelie ter hand en lee9 daar bij den H. Mattheus (XXIV. 7) de teekenen, die volgens den Zaligmaker het laatste oor deel vooraf zullen gaan „En gij zu t hooren van oorlogen en geruchten van oorlogen. Ziet toe en verschrikt niej want dit alles moet geschieden, maar nog is :t einde niet daar. Want volk zal op staan tegen volk, en rijk tegen rijk. en er zullen pestziekten (d i. besmettelijke ziek ten) en hongersnooden zijn en aaidöevin- gen hier en gind». Dit alles nu is het be gin der weeën.* Zien we in deze enkele zinnen niet een beeld der gebeurtenissen, in de laatste jaren doorleefd Is dan ongegrond de bewering, dat wij staa<-' aan 't begin van het einde Maar... dan wordt 't tijd 1 Waarvoor Sla datzelfde Evangelie nog eens op en lees het laatste hoofdstuk. Daar spreek' Jezus tot zijn Apostelen: „Gaat,onderwijst alle volken en doopt hen in den Daam des Vader9 en des Zoons en des Heilig«m Geestes en leert hen onderhouden atles, wat ik u geboden heb." En bij S. Marcas (XVI, 15) j „Predikt het Evangelie aaD alle schepsels." Deze opdracht was onmiddellijk gegeven aan de Apostelen maar in de Apostelen, die eens zouden sterven en dus het gebod in z'n geheelen omvang niet konden ver vul'en. aan hun opvolgers, de Bisschoppen en Priesters. Derhalve is het de uitdrukkelijke wil van Christus, dat zijn blijde en verblijden de Boodschap gebracht worde aan alle volden, aan alle schepsete. En zié nu éette over de wereld- Nieuwe Missie der Minderbroeders. De Nederlandsche Provincie der Minderbroeders, welk reeds twee eigen missies verzorgt in China (Z.-Chansi en Brazilië, heeft thans op dringend .verzoek van Mgr. Jan Olaf Smit ooi-: in Noorwegen een nieuw missiegebied aangenomen. Reeds in vroegere eeuwen hadden de Minderbroeders in Noor wegen verschillende kloosters van Observanten, welke echter door de zgn. Hervorming werden opgeheven en verwoest. Na bijna vier eeuwen zullen de Minderbroeders uit Nederland de traditie der Orde aldaar voortzetten en het koude Noorden wederom ver warmen met den serafijnschen liefde gloed. Het feit, dat de bloeiende Neder landsche Provincie der Minderbroeders hare krachten voor Noorwegen afstaat, is zeker verheugend voor den ijvervol len Bisschop mgr. Smit, maar tevens eervol voor de Minderbroeders, die bij alle zorgen voor twee uitgestrekte Missiegebieden, ook nog dezen nieüwen last op zich durven nemen in den naam des Heeren. Zuid-Chansi, waar onze Nederl. Min derbroeders werken, heeft nu 14inland- sche priesters naast 36 Nederlanders, en telt 7 groot- en 29 klein-seminaris- len, terwijl de voorbereidende klas be volkt is met 37. iDgezonden Mededeelingea Wees liever verstandig dan spijtig» waarom niet heden een flacon Foster's Maagpillen gekocht? Dit geneesmiddel wekt de lever op, regelt de vloeiing der gal, draagt zorg voor goede spijs vertering en houdt de ingewanden werkzaam. Dit beduidt rèiner bloed, betere zenuwen en een helderder hoofd. Prijs per flacon van vijftig versuikorde pillen f0.65; in apotheken en drogist zaken. van de Paarden- en Vee verzekering van den Landbouwboml Tenray op 7 Februari 1924. De Voorzitter Pyls opent de verga dering en richt een. woord var) welkom tot dfc aörfwbzi'gte fedhn, vWnrf ttft den

Peel en Maas | 1924 | | pagina 1