teitój BIJWIILEN Binnen- n Buitenbanden ii maten. „Bato" Rijwielen J. Btrkgtn, Schoolstraat V ia.lpenb.oud.ors Tweede Blad VOOR DE SCHOONMAAK alle soorten borstelwerk de beste Firma van den Munckhof Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken. r< jpllfrtl MODEBIADi Rekeningen Wissels Enveloppen Notitieboeken Kasboeken Copieboeken Brief-ordner s Registers Firma v. d. Munckhof. Gebroeders JEUKEN, Groote straat 76 Reuzensorteering Stoffen gemaakte Heeren- en Kinderkleeding, Hoeden, Petten en Modeartikelen, I» van Aarssen 8c loon „Gazelle", „Adek'\ „Union" Dames- en Heeren- PETER HENDRIX, Th. Foiweli, Hofstraat. Reparatie-Inrichting Yulcaniseeren onder garantie Lakken en Nikkelen De vooruitgang van het luchtverkeer. -A-dvertentiën. Doet aan sport? Manchesters en stoffen voor daagsche kleeding. Schorten, corsets, hemden, kousen, sokken. in verschillende modellen en prijzen voorradig. Ruime voorraad in Prima Lak- en .N ikkelwerk. Glas, natte en droge Verfwaren, Vernissen, Kalkblauw en groen. CARBID verkrijgbaar. Zaterdag 21 Juni 1919 40e Jaargang.Ne fB ABONNEMENTSPRIJS PER KWARTAAL voor VENRAY 60 c. franco per post 70 c. voor het buitenland bij vooruitbetaling 90 c. afzonderl. nummers 5 c. PEEL EN MAAS Uitgave van FIRMA. VAN DEN MUNCKHOF, VHNRAY. PRIJS DER ADVERTENTIRN van 1—7 regels elke regel meer 85 c. 5 e. Kamer van Kooph, en Fabr. Aangifte plaatsing kiezerslijst. De Burgemeester van Venray, noodigt degenen uit, die niet op de laatst vastgestelde Kiezerslijst der Kamer van Koophandel en Fabrieken voorkomen, maar aanspraak kunnen maken om op de kiezerslijst te worden geplaatst, daarvan vóór 1 Juli a.s. aangifte te doen. Het model dezer aangifte is op de se cretarie alhier kosteloos verkrijgbaar. Venray, 14 Juni 1919 De Burgemeester van Venray, O. VAN DE LOO. Vorderingen ten laste der gemeente 1919 Burgemeester en Wethouders van Venray, brengeD in verband met het bepaalde bij de artikelen 228 der Gemeentewet eo 2 en 3 der Wet v»d 4 November 1815 (S',51) ter kennis van belanghebbenden, dat de declaratiëa eo rekeningen voor alle vor deringen ten laste der gemeente over het diens'jaar 1918, welke nog niet ter vereffening aangeboden mochten zijn, als nog ten spoedigste ingeleverd behooren te worden. Vorderingen over 1918, die eerst na 30 Juni a.s, worden ingediend, moeten vol gens de bovenaangehaald wetsbepalingen voor verjaard en vernietigd worden ge- honden en kunnen derhalve niet meer voor voldoeniDg in aanmerking gebracht worden. Venray, 14 Juni 1919. Burgemeester en Wethouders v. Venray O. VAN DE LOO De Secretaris, VAN HAAREN. Gedurende de oorlogsjaren kunnen we wyien op een enormen vooruit' gang op het gebied van bet vlieg- weten zoowel als op dat van den vliegmachine- en vliegmotorenbouw. Terwijl de tijd nog niet zoo heel ver achter ons ligt, dat de beoefenlrg der vliegkunst als een sport besotouwd werd en men ongeloovig de schouders ophaalde als een of ander enthousiast vliegenier op het toekomstig groote belang van de vliegmachine voor het handels- en verkeerswezen zinspeelde thans moet zelfs de grootste pessi mist toegeven, dat de luchtvaart eeD integraerend bestanddeel onzer economische samenleving zal uit maken. Vooral tijdens de oorlogs jaren heeft men alle krachten inge spannen om de constructie der vliegtuigen zoowel als die der voor de voortbeweging hoodige motoren te verbeteren. Weliswaar geschiedde zulks in hooldzaak met milUairistiscbs doeleinden, doch het vreedzame han delsverkeer zal de rijke vruchten van dit op moord en vernietiging bedachte streven zonder twijfel aan zich dienst baar weten te maken. Dit blijkt o.a. uit de vele krantenberichten op dit gebied, welke b.v. melding maken van de plannen voor de inrichting van een luchtdienst tusschnn Enge land en Britsch-Iodië, van de inrich ting van een luchtpostdienst tusschen Nsw-York en Chicago (ter viering van de opening van dezen dienst werd op 1 December j.l. aan boord van een vliegtuig op 1200 meter hoogte boven New-York een noen maal gehouden, waaraan negen per sonen deelnamen e.d. meer. Men hoopt in de toekomst de vliegtuigen dienstbaar te kunnen maken zoowel aan het post- en telegraaf- als aan het passagiers- en goederenvervoer, en het zal zeker zoo lang niet meer duren, dat wij met een even rustig gevoel de confortabel ingerichte kajuit van een vliegmachine binnenstappen om een reisje naar het buitenland te maken, als zulks nu met den spoor wagen het geval is. Natuurlijk be kruipt ons thans nog een huiverig gevoel als we denken aan de tallooze gevaren, welke het reizen per vlieg tuig met zich meebrengt, doch was zulks ook niet het geval toen de eerste spoorwegverbinding, in ons land in bedrijf kwam. Maar juist de vele ongelukken welke met de vliegmachi nes hebben plaatsgegrepen, doen ons eenigszins sceptisch staan tegenover dit ultra- moderne verkeersmiddel. Men moet echter niet vergeten, dat ;de meeste dezer ongelukken ofte wijten zijn aan de onbedrevenheid der vliegeniers of aan de onvolmaakte constructies der machines. En juist deze laatste is in deu laatsten tijd ontzaglijk verbeterd, vooral Enge land is de bakermat van vele verbete ringen, De thans daar te lande be» staande fabrieken zijn in staat om per jaar 40.000 vliegmachines en 30,000 motoren met de bijbehoorende onder, deelen te leveren. Het spreekt van» zelf, dat het grootste deel dezer fabrieken na het sluiten van den vrede zullen worden omgebouwd voor de fabricage van andere artikelen, maar de genoemde cijfers wijzen er wel op, dat er in Engeland op dit gebied iets gepraesteerd is. Op 20 Januari j.l. is er een ge» regelde dienst van vliegtuigen tus» scben Parijs en Londen geopend welke uitsluitend zal dienen voor bet vervoer van de leden van de Britsche delegatie ter vredesconferentie, van de ambtenaren, die hun toegevoegd zijn en van de documenten en brieven die met spoed overgebracht moeten worden. Deze vliegtuigen bezitten een door electriciteit verlichte en verwarmde hut, waarin eeu tafel en gemakkelijke stoelen. De reis duurt slechts 2i/z uur, wat een tijdwinst van Ti/2 uur bsteekent. Trouwens tijdens den oorlog werd tusschen Londen en Parijs reeds in beide richtingen driemaal per dag een luchtpostverbinding ingericht. Het vliegweren zal ongetwijfeld een algeheele omwenteling in het verkeer te weeg brengen en het is zaak voor ons land nu reeds de noodige maatregelen te nemen, opdat w(j riet de cadeelen zullen ondervin» den van dezen buitenlandschen voor» uitgaog op dit gebied. Immers hier te lande staat de vliegtechniek nog vrijwel op hetzelfde peil als bij het uitbreken van den oorlog en dit is volkomen begrijpelijk. Door het isolement, waarin het door de volkerenkrijg gebracht was. was het niet mogelijk aan de ont» wikkeling van het vliegwezen mede te werken op een wijze als dit bij de belligerenten het geval was, Deze toch werden geprikkeld door vervolmaking van hst militaire Tlieg» wezen den tegenstander te vernietigen een prikkel welke een zeer gunstigen invloed gehad heeft op de geheel techniek der vliegmachines en haar motoren. Het lijdt dan ook geen twijfel, dat het luchtverkeer na den oorlog een groote rol zal spelen in onze samenleving en daarom is voor ons land de tijd gekomen den achter» stand zoo spoedig mogelijk in te halen. De heer J. J. Hoogewerff wees hierop in zijn voordracht, gehouden in November 1918 by de opening vau een tentoonstelling van een modern post» en verkeersvliegtuig, vervaardigd door de Hollandsche Vliegtuigfabriek »Avia." »Voor de verbindingen in het buitenland beeft de luchtpost hier weinig beteekenis. Daarentegen valt het belang van luchtpostverbindingen in het oog, zoodra men in aanmer» king neemt; dat Nederland ook in dit verband een rol als transito»land -zal hebben te vervullen. Dat na het i weder aanknoopen der betrekkingen tusschen Ecgeland en Duitschland jook tusschen die landen en lucht» verkeer zal tot stand komen, is buiten twijfel Indien ons land zich 1 aan de snel veranderde toestanden weet aan te passen, zal het begrijpen dat het van groot belang is, als tusscheni&nding tusschen Engeland en Duitschland niet alleen bij iDter» nationaal luchtverkeer aangesloten te zijn, en daardoor van dit sneller verkeer te profiteeren, maar ook in dit verkeer een rol te spelen, even» goed als onze stoomvaartverbindingen in het internationaal verkeer een waardige plaats innemen." Probeert dan de LI A-tabletten, welke :en probaat middel zijn om mond en keel vochtig te houden. De LI A-tabletten bebben een fijne, aromatische smaak. Alom verkrijgbaar a f 0.75 per doos. tabletten Gedeponeerd handelsmerk Verkrijgbaar te Venray: G Ambroaiua 9. J. J. Heling; Horst P. M. Baetsep, Maashees. Wed. J. Urutes; Vieriingsbeek; P. G Oeemers. c GROOTST AANTAL MODELLEN ft t-ooBDAMÊS-KiHDER-EM ONDER rKlEEDING-HASDWr.RKEND<?-w I GRATIS KNIPPATRONENBI Hfll |tos(fBJ!TC)95CÏS.PER3MW.(P.[>n.05)| !jPROEFNUMMER GRATIS! Baan het bureau van ons blad! NAAR MAAT aan uitertt concurreerende prijzen. Agentuur der Stoomververlj en chemische Wasssoheri] BUG. BLOEMEN ROERMOND Kleermakerij, Patersstraat A IS. Concurreerende prijzen. Degelijke kwaliteiten. Nederlandsch fabrikaat. Patersstraat VENRAY, Rijwielmagazijn en Reparatiewerkplaats. als Kamervegers, Handvegers, Luiwagens, Glazenwaschers, Witkwasten, Sponsen, Dweilen, Zeemlappen, Tuitenborsteis, enz. enz. Aanbevelend, aan de laagste prijzen. wederom verkrijgbaar bij

Peel en Maas | 1919 | | pagina 5