teitój
BIJWIILEN
Binnen- n Buitenbanden ii maten.
„Bato" Rijwielen
J. Btrkgtn, Schoolstraat
V ia.lpenb.oud.ors
Tweede Blad
VOOR DE SCHOONMAAK
alle soorten borstelwerk
de beste
Firma van den Munckhof
Weekblad voor VENRAY, HORST en Omstreken.
r<
jpllfrtl
MODEBIADi
Rekeningen
Wissels
Enveloppen
Notitieboeken
Kasboeken
Copieboeken
Brief-ordner s
Registers
Firma v. d. Munckhof.
Gebroeders JEUKEN, Groote straat 76
Reuzensorteering Stoffen
gemaakte Heeren- en Kinderkleeding,
Hoeden, Petten en Modeartikelen,
I» van Aarssen 8c loon
„Gazelle", „Adek'\ „Union"
Dames- en Heeren-
PETER HENDRIX,
Th. Foiweli, Hofstraat.
Reparatie-Inrichting
Yulcaniseeren onder garantie
Lakken en Nikkelen
De vooruitgang van het
luchtverkeer.
-A-dvertentiën.
Doet aan sport?
Manchesters en stoffen voor daagsche kleeding.
Schorten, corsets, hemden, kousen, sokken.
in verschillende modellen en prijzen voorradig.
Ruime voorraad in
Prima Lak- en .N ikkelwerk.
Glas, natte en droge Verfwaren, Vernissen,
Kalkblauw en groen.
CARBID verkrijgbaar.
Zaterdag 21 Juni 1919
40e Jaargang.Ne fB
ABONNEMENTSPRIJS
PER KWARTAAL
voor VENRAY 60 c.
franco per post 70 c.
voor het buitenland
bij vooruitbetaling 90 c.
afzonderl. nummers 5 c.
PEEL EN MAAS
Uitgave van FIRMA. VAN DEN MUNCKHOF, VHNRAY.
PRIJS DER
ADVERTENTIRN
van 1—7 regels
elke regel meer
85 c.
5 e.
Kamer van Kooph, en Fabr.
Aangifte plaatsing kiezerslijst.
De Burgemeester van Venray,
noodigt degenen uit, die niet op de laatst
vastgestelde Kiezerslijst der Kamer van
Koophandel en Fabrieken voorkomen, maar
aanspraak kunnen maken om op de
kiezerslijst te worden geplaatst, daarvan
vóór 1 Juli a.s. aangifte te doen.
Het model dezer aangifte is op de se
cretarie alhier kosteloos verkrijgbaar.
Venray, 14 Juni 1919
De Burgemeester van Venray,
O. VAN DE LOO.
Vorderingen ten laste der
gemeente 1919
Burgemeester en Wethouders
van Venray,
brengeD in verband met het bepaalde bij
de artikelen 228 der Gemeentewet eo 2
en 3 der Wet v»d 4 November 1815 (S',51)
ter kennis van belanghebbenden, dat de
declaratiëa eo rekeningen voor alle vor
deringen ten laste der gemeente over het
diens'jaar 1918, welke nog niet ter
vereffening aangeboden mochten zijn, als
nog ten spoedigste ingeleverd behooren te
worden.
Vorderingen over 1918, die eerst na 30
Juni a.s, worden ingediend, moeten vol
gens de bovenaangehaald wetsbepalingen
voor verjaard en vernietigd worden ge-
honden en kunnen derhalve niet meer voor
voldoeniDg in aanmerking gebracht worden.
Venray, 14 Juni 1919.
Burgemeester en Wethouders v. Venray
O. VAN DE LOO
De Secretaris,
VAN HAAREN.
Gedurende de oorlogsjaren kunnen
we wyien op een enormen vooruit'
gang op het gebied van bet vlieg-
weten zoowel als op dat van den
vliegmachine- en vliegmotorenbouw.
Terwijl de tijd nog niet zoo heel ver
achter ons ligt, dat de beoefenlrg der
vliegkunst als een sport besotouwd
werd en men ongeloovig de schouders
ophaalde als een of ander enthousiast
vliegenier op het toekomstig groote
belang van de vliegmachine voor het
handels- en verkeerswezen zinspeelde
thans moet zelfs de grootste pessi
mist toegeven, dat de luchtvaart eeD
integraerend bestanddeel onzer
economische samenleving zal uit
maken. Vooral tijdens de oorlogs
jaren heeft men alle krachten inge
spannen om de constructie der
vliegtuigen zoowel als die der voor
de voortbeweging hoodige motoren te
verbeteren. Weliswaar geschiedde
zulks in hooldzaak met milUairistiscbs
doeleinden, doch het vreedzame han
delsverkeer zal de rijke vruchten van
dit op moord en vernietiging bedachte
streven zonder twijfel aan zich dienst
baar weten te maken. Dit blijkt o.a.
uit de vele krantenberichten op dit
gebied, welke b.v. melding maken
van de plannen voor de inrichting
van een luchtdienst tusschnn Enge
land en Britsch-Iodië, van de inrich
ting van een luchtpostdienst tusschen
Nsw-York en Chicago (ter viering
van de opening van dezen dienst
werd op 1 December j.l. aan boord
van een vliegtuig op 1200 meter
hoogte boven New-York een noen
maal gehouden, waaraan negen per
sonen deelnamen e.d. meer. Men
hoopt in de toekomst de vliegtuigen
dienstbaar te kunnen maken zoowel
aan het post- en telegraaf- als aan
het passagiers- en goederenvervoer,
en het zal zeker zoo lang niet meer
duren, dat wij met een even rustig
gevoel de confortabel ingerichte kajuit
van een vliegmachine binnenstappen
om een reisje naar het buitenland te
maken, als zulks nu met den spoor
wagen het geval is. Natuurlijk be
kruipt ons thans nog een huiverig
gevoel als we denken aan de tallooze
gevaren, welke het reizen per vlieg
tuig met zich meebrengt, doch was
zulks ook niet het geval toen de eerste
spoorwegverbinding, in ons land in
bedrijf kwam. Maar juist de vele
ongelukken welke met de vliegmachi
nes hebben plaatsgegrepen, doen ons
eenigszins sceptisch staan tegenover
dit ultra- moderne verkeersmiddel.
Men moet echter niet vergeten, dat
;de meeste dezer ongelukken ofte
wijten zijn aan de onbedrevenheid der
vliegeniers of aan de onvolmaakte
constructies der machines. En juist
deze laatste is in deu laatsten tijd
ontzaglijk verbeterd, vooral Enge
land is de bakermat van vele verbete
ringen, De thans daar te lande be»
staande fabrieken zijn in staat om per
jaar 40.000 vliegmachines en 30,000
motoren met de bijbehoorende onder,
deelen te leveren. Het spreekt van»
zelf, dat het grootste deel dezer
fabrieken na het sluiten van den vrede
zullen worden omgebouwd voor de
fabricage van andere artikelen, maar
de genoemde cijfers wijzen er wel
op, dat er in Engeland op dit gebied
iets gepraesteerd is.
Op 20 Januari j.l. is er een ge»
regelde dienst van vliegtuigen tus»
scben Parijs en Londen geopend
welke uitsluitend zal dienen voor bet
vervoer van de leden van de Britsche
delegatie ter vredesconferentie, van
de ambtenaren, die hun toegevoegd
zijn en van de documenten en brieven
die met spoed overgebracht moeten
worden. Deze vliegtuigen bezitten
een door electriciteit verlichte en
verwarmde hut, waarin eeu tafel en
gemakkelijke stoelen. De reis duurt
slechts 2i/z uur, wat een tijdwinst
van Ti/2 uur bsteekent.
Trouwens tijdens den oorlog werd
tusschen Londen en Parijs reeds in
beide richtingen driemaal per dag
een luchtpostverbinding ingericht.
Het vliegweren zal ongetwijfeld
een algeheele omwenteling in het
verkeer te weeg brengen en het is
zaak voor ons land nu reeds de
noodige maatregelen te nemen, opdat
w(j riet de cadeelen zullen ondervin»
den van dezen buitenlandschen voor»
uitgaog op dit gebied. Immers hier
te lande staat de vliegtechniek nog
vrijwel op hetzelfde peil als bij het
uitbreken van den oorlog en dit is
volkomen begrijpelijk.
Door het isolement, waarin het
door de volkerenkrijg gebracht was.
was het niet mogelijk aan de ont»
wikkeling van het vliegwezen mede
te werken op een wijze als dit bij
de belligerenten het geval was,
Deze toch werden geprikkeld door
vervolmaking van hst militaire Tlieg»
wezen den tegenstander te vernietigen
een prikkel welke een zeer gunstigen
invloed gehad heeft op de geheel
techniek der vliegmachines en haar
motoren.
Het lijdt dan ook geen twijfel,
dat het luchtverkeer na den oorlog
een groote rol zal spelen in onze
samenleving en daarom is voor ons
land de tijd gekomen den achter»
stand zoo spoedig mogelijk in te
halen.
De heer J. J. Hoogewerff wees
hierop in zijn voordracht, gehouden
in November 1918 by de opening
vau een tentoonstelling van een
modern post» en verkeersvliegtuig,
vervaardigd door de Hollandsche
Vliegtuigfabriek »Avia."
»Voor de verbindingen in het
buitenland beeft de luchtpost hier
weinig beteekenis. Daarentegen valt
het belang van luchtpostverbindingen
in het oog, zoodra men in aanmer»
king neemt; dat Nederland ook in
dit verband een rol als transito»land
-zal hebben te vervullen. Dat na het
i weder aanknoopen der betrekkingen
tusschen Ecgeland en Duitschland
jook tusschen die landen en lucht»
verkeer zal tot stand komen, is
buiten twijfel Indien ons land zich
1 aan de snel veranderde toestanden
weet aan te passen, zal het begrijpen
dat het van groot belang is, als
tusscheni&nding tusschen Engeland
en Duitschland niet alleen bij iDter»
nationaal luchtverkeer aangesloten
te zijn, en daardoor van dit sneller
verkeer te profiteeren, maar ook in
dit verkeer een rol te spelen, even»
goed als onze stoomvaartverbindingen
in het internationaal verkeer een
waardige plaats innemen."
Probeert dan de
LI A-tabletten, welke
:en probaat middel
zijn om mond en keel
vochtig te houden. De
LI A-tabletten bebben
een fijne, aromatische
smaak. Alom verkrijgbaar
a f 0.75 per doos.
tabletten
Gedeponeerd
handelsmerk
Verkrijgbaar te Venray: G Ambroaiua
9. J. J. Heling; Horst P. M. Baetsep,
Maashees. Wed. J. Urutes; Vieriingsbeek;
P. G Oeemers.
c GROOTST AANTAL MODELLEN ft
t-ooBDAMÊS-KiHDER-EM ONDER
rKlEEDING-HASDWr.RKEND<?-w
I GRATIS KNIPPATRONENBI Hfll
|tos(fBJ!TC)95CÏS.PER3MW.(P.[>n.05)|
!jPROEFNUMMER GRATIS!
Baan het bureau van ons blad!
NAAR MAAT
aan uitertt concurreerende prijzen.
Agentuur der Stoomververlj en chemische Wasssoheri]
BUG. BLOEMEN ROERMOND
Kleermakerij,
Patersstraat A IS.
Concurreerende prijzen. Degelijke kwaliteiten.
Nederlandsch fabrikaat.
Patersstraat VENRAY,
Rijwielmagazijn en Reparatiewerkplaats.
als Kamervegers, Handvegers, Luiwagens, Glazenwaschers, Witkwasten,
Sponsen, Dweilen, Zeemlappen, Tuitenborsteis, enz. enz.
Aanbevelend,
aan de laagste prijzen.
wederom verkrijgbaar bij