Weekblad voor Venray, Horst en omstreken. Bezuiniging. De Europeesche Oorlog Zaterdag 25 Februari 1917 3Sste Jaargang. No. 8 O Uitgave van Firma W. 'ïa&'a&X Mtintifodf;" Vénray. Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN De stemming in Nederland. In de knel. Onze aanvoer staat stil. Goederen vervoer. PEEL MAAS Abonnementsprijs per kwartaal voor.^ÈNRAY 55 c. franco, per p.öst voot/'tret buitenland bij vooruitbetaling afzonderlijke nummers 70 c. 90 c. 5x. Prijs der AdvertentiSn van 1—4 regels elke regel meer letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend. 20 c. 5 c. B—B— 1—1 TH—I I I I HflBi^—B—BBBBÉ^BBB—B—BBWt>fT>—^B^—BB—M— Wij teren onzen voorraad op. »Het Huisgezin" schreef dit naar aanleiding van een onrustwekkende oftieieuse mededeeling. De verscherpte duikbootenoorlog brengt ons in groote ongelegenheid en laat weinig ruimte voor erken telijkheid onzerzijds jegens Duitsch- land. Maar dat Engeland, beschermer en voorvechter der .kleine natiën, in plaats van onze scheepvaart althans die faciliteiten toe te staan, welke ons voor hongersnood moeten vrij» waren, het haar zoo moeilijk moge» lijk maakt en ons tbans reeds aan den rand van het gebrek brengt, zal het niet licht worden vergeven. Wjj moeten zoo zuinig mogelijk zijn, wordt ons opnieuw en met den meeaten aandrang voorgehouden. Terwij! van, .offjcieuse zy.de, on1?, een inkrimping van het broodrant» soen als een bedreiging wordt voor gehouden, weet een blad reeds te verzekeren, dat het rantsoen na af loop der eerste vierwekelijksche periode dus binnenkortvan vier tot twee en een half ons zal worden verminderd. Alle bedenkingen, die men kan opperen, moeten zwichten voor de ijzeren noodzakelijkheid. Als er geen vier ons aanzit, kan de regeeriDg ze ons niet geven. Maar waarom niet, en dan on» middellijk bepaald, dat enkel meer bminbrood mag worden gebakken Waarom niet afgekondigd, dat met ingang der volgende week ook op de wittebroodkaarten alleen bruin brood kan worden geleverd 1 Indien wij er met onzen voorraad zoo slecht aan toe zijn, mag ook deze bézuiniging niet worden verwaar» loosd. Wij moeten van onzen graanvoor raad het grootst mogelijk rendement zien te maken en al wat naar luxe of genotmiddel zweemt onverbiddelijk afsnijden. Ook de kolenvoorzieniDg blijft een zeer netelig vraagstuk. In verband hiermee en met de schaarschte aan petroleum is het zaak, dat, zoodra zulks tot kolen en petroleumbesparing aanleiding geeft tot invoering van den zomertijd worde overgegaan. Men behoeft daarmee volstrekt niet te wachten tot 1 Mei. Stellig reeds met 1 April kan metproiijt worden ingevoerd. De tijd, dien wij met daglicht op het bed doorbrengen, terwijl in even redigheid de avond met kunstlicht verlengd wordt, is verloren tijd. o— Een bijzonder verslaggever van de Lokal Anzeiger, die naar Nederland is gezonden, om daar de stemming te toetsen, schrijft dat hij bij het ipasseeren van de grens eigenaardige ondervindingen opdeed. Op Duitscb gebied uitten de grensbewoners de oprecht gemeende bezorgdheid, dat in de eerstvolgende dagen de Hollandsche troepen over de Duitsche grens zouden stroomeD, om Duitschland den oorlog aan te doen en in Limburg, Noordbrabant, Gelderland en Overijsel beerschte precies dezelfde vrees tegenover de Duitschers. Dozijnen ZeppeliDloodsen zouden dicht bij de grens opgericht zijn en het aantal tegen Nederland gerichte batterijen was legio. Door gesprekken met tal van Ne derlanders over den toestand werd bij echter teD aanzien van de stem» ming in Nederland gerustgesteld. O. m. geeft hij verslag van een in» terview met een van de meest gezie» ne en kundige politici in Nederland. Nadat deze Hollander voor hem den toestand van Nederland, dat in dezen oorlog ,,in bet gedrang zit", uiteengezet en betoogd had, dat de gebeele politiek van ods land zich op een eerlijke handhaving van de on» zijdigheid richt; begreep hij. dat ma<,ÜÈ«i. -opjist stak. van de voorziening met graan er: steenkolen reeds de geruchten over de vermeende aanvalsplannen van Nederland weerlegden. ,Maar" zoo bracht de Duitscher in het midden als Engeland u nu trachte te dwingen, bijvoorbeeld met het dreigement, dat het u uwe kolo» niën zal afnemen 1 Ik geloof niet aan zulk een politiek van Engeland'', antwoorde de Hol» landsche politicus. „Na de ervaring met Roemenië, Servie en Montenegro vooral echter met Roemeniëvheeft de Entente, om een gemeenzame uit» drukking te gebruiken, den buik vol van bondgenooten. Hebt u niet gelezen, wat de Pa» pijscbe pers de laatste dagen over Holland geschreven heeft Do toe» stand van Nederland was, zeide zij, met dien^van Amerika niet te verge» lijken, het algemeene belaEg ver» eischte veeleer, dat Nederland neu» traal bleef. Dat geeft toch te donken. De bondgenooten komen Engeland duur te staan. Het moet hun kanon nen, munitie. geld, geld en nog eens geld sturen. Het lijdt onherstelbare moreele schade, als het de bondge» nooten ten slotte in den steek moet laten. Neen, Engeland moet er juist op uit zijn, te bezuinigen, den oorlog economischer te voeren. Ais nu echter Engeland geloofde, dat Duitschland in zulk een toestand verkeert, dat Nederland stellig den doorslag zou kunnen geven, dat het de laatsse druppel is. die den emmer doet overloopen Neen, daarvoor laat geen Hollan» der zich gebruiken. Als Engeland dat van plan was, zouden wij het zeggen.- dan moet gij in ons land komen, om ons te bedwingen, En zelfs als men ons bedwongen had, zouden wij den wapendienst tegen Duitschland wei» geren, om redenen van eer en ge» weten." Bij het einde van het gesprek zeide de Hollandsche politicus nog ,,Wat zou Holland bij een oorlog met Duitschland winnen Als het werkelijk zoo was, dat Holland met zijd leger en vloot nu den doorslag zou geven, dat het Duiteqhland nu den genadenslag, zou kunnen geven dan is Holland toch voel te practisch en te verstandig; om zich door zulk een daad zijn grooten buurman voor altijd tot doodsvijand te maken, ook voor den tijd als de tegenwoordige bondgenootschappen en combinaties al lang uiteengevallen zullen zijn. Wij, Hollanders, hebben een groot verleden, wij hebben onze kaloniëo, wij zijn geacht in de geheele wereld. Moeten wij dit alles op goed geluk op bet spel zetten Wij zijn bijna het eenige vredes» land, wij zijn in den Haag de hoeders van het vuur c>p het vredes- altaar, de eenige wijkplaats, voor allen die opgejaagd zijn. Dat willen wij blijven." igt af te <en, dat pnd aan oce de toe te Twee Nederlandsche stoomschepen die voor Engeland kolen Jervoerden zijn getorpedeerd. De eerste' Zooveel indruk zal, hopzaer op den duur alle gevoel dr stompen, bet geval we: u indien er »crc; ib 1 v den Britsoiion e «et e vrachtvaart voor iKige geven, daaraan thap niet meer ge» dacht zal worden, i Het risico is te droot o n de kans op verlies op verlies van schip en manschap te mogen Ipopenl En indien Duitschland geen vrije overvaart toezegt en Ergeland niet geneigd is de in de bjngelsche havens liggende Nederlandsche, schepen los te laten, zullen wij ofcs vertrouwd moeten maken met de gedachte, dat die schepen en hun inhoud voor ons tijdelijk verloren zijn. 1 Indien nu nog maai de weg naar Amerika en Indië open komt, Want het is te duchten, dat de onmogelijkheid, waarin Nederland verkeert om aaD den Britschen eisch betreffende de in Engelsche havens liggende schepen te voldoen, van on- gunstigen invloed is op de geneigd» heid van Engeland, om de vaargeul, die formeel en theoretisch opeD is, ook practisch bevaarbaar te maken, Engelands wil, of liever onwil, kan alle verkeer met de buitenwereld voor ons met lamheid slaan. Maar dit zou een zoo schreeuwen» de onrechtvaardigheid, een zoo ver» bijsterend staal van willekeur zijn, dat men weigert er geloof aan te slaan, al moet het schiep verhijs» terend worden genoemd, dat Enge land ons nu reeds drie weken op sleeptouw houdt en allen aanvoer feitelijk afsnijdt. Wfj blgven intuaachen nog hopen, dat Engeland zich ten alotte gewonnen zal geven en, zwichtend voor de argumenteD onzer diplomaten, wil men, terugschrik kond voor den fatalen indruk dien een weigering in de wereld zon maken; vooral na het bittere lot dat de entente aao Orie kenland heeft bereid, den zeeweg naar Amerika en Indië niet zal blijven ver sperren. Is het al niet erg genoeg.' dat onze kost bare Java tabak in Indië waardeloos ligt en men daar andere artikelen meat gaan verbouwen, waarvoor meD straks wellicht evenmin afzet kan vinden 1 Maar wat zou er, gesteld dat Engeland al toegeeft, moeten gebeuren, iodien Ame rika met Duitschland in oorlog geraakte ook hier te lande zijn er, die by dat vooruitzicht gejuicht hebben eD het verkeer ter zee nog moeilijker werd, om niet te zeggen onmogelijk werd gemaakt, indien Duitschland ook den noordelijken Atlantiscben Oceaan tot gevaarlijke zóne verklaarde Het zou een groote onbillijkheid tegen over de neutralen tjjn, maar Nederland ware intussehen het kind van de rekening. Gelukkig ueemt het Amerikaanscbe Duitsche conflict voor het oogeoblik geen dreigender vorm aao, en is de braodeode vraag tbaoB, of Engeland, Diet langer misbruik makend van zijn maebt, aan de biltyke wenscben van onze regeering zal tegemoet komen en de feitelijke blokkade van ons tand zal opheffen. Hsg. Het Correspondentiebureau zendt ons eeo blijkbaar officieus stuk, waarin in herin nering worden gebracht de afkondiging van den verscherpten duitboorenoorlog, bet verkrijgen van een vrije vaargeul door Let verleggen der gevaarlijke zóne en de nog niet geslaagde onderhandelingen met Engeland om voor de Nederlandsche schepen vrijstelling te verkrijgen van bet aandoen eener Engelsche baven. Bij dit alles aldus het communiqué komt thans de mededeeling, dat Engeland wel bereid is aan de met tarwe beladen scoepen, in Brilsche havens voor bet derzoek deri scb^pspapierec gedwong 9ft,sb!ii' tot» r* v?r? V)«' v— ..gü, jócfc dat alle im É4** vo* lerat-f: keien ea ds groudsto; en voor onze mar garine industrie beladen Nederiandoche stoomschepen, voorloopig worden vastge» houden, totdat vaststaat, dat Nederlandsche schepen zoowel landbouwproducten als margarine naar Engeland zuilen brengen. (Daarnaast worden ook de Naderlandscbe kolenschepen vastgehouden, totdat door de readers de reeds in de dagbladen vermelde eiscben zullen zijn ingewilligd Door al deze gebeurtenissen wordt de graaoaanvoer belangrijk vertraagd. Reeds was op 1 Februari 1917 de aan voer der voedergraDen tengevolge van de machinisten stakiog 13 000 tons en tenge» volge van de zeeliedenstakiog 10.000 tons, totaal 23 000 tons, ten achter, waarbij dan: nog komt de tbaos onstane ernstige, doch nog bezwaarlijk te becijferen achter» stand. Op het oogeubhk is de toestand ten op» zichte van de graanschepen aldus le, 29 vrachtschepen liggen in Neder» laodsche bavens totdat met de Engelsche regeering overeenstemming is bereikt ten opzichte van den te volgen weg 2e, 25 vrachtschepen beladen met vee» voeder en kunstmeststoffen worden door de Engelsche regeering in Engelscbe bavons aangehouden 3e. 17 vrachtschepen liggen io Ame» rikaansche havens om reden onder le ge» noemd 4e. 44 vrachtschepen zjjjn 7oor bet graanvervoer op de uit» of thuisreis of en waDneer deze schepen zullen binneokoi meD, is niet te zeggen. Waar reeds thans met de beschikbare scheepsruimte nauwelijks eenigszins vol doende hoeveelheid granen ter voeding van mesch en dier kan worden aangevoerd, be» hoeft bet, met bet oog op het "bovenstaande geen verder betoog, dat de toekomst ter zake verre van rooskleurig is. De uiterst mogelijke zuinigheid ia bet broodverbruik moet dan ook dringend wprden aanbevolen. Mochten de thans geldende bepalingen ten aanzien vaD het verbruik van brood geen voldoende be sparing teweegbrengen, dan zou een brain- brood periode of inkrimping vao het thans vastgestelde rantsoen ernstig overwogen moeten. wordeD. Eveneens moet de grootst, raogelyke b6» p8rkiog in het verbruik van veevoeder worden aanbevolen. dig met goedkeuring van Z. Exc. den Minister van Waterstaat, ingaande Maan dag 29 Januari a.s. tot nadere intrekking, de volgende maatregelen vao kracht A. IJl- en vraebtstuk goederen moeten bij aanbieding ten vervoer, behalve van den naam van het station van bestemming en van duidelijke merken eo nummers, ook op voldoende wijze zijn voorzien van den naam vao bet station van afzendiDg en den datum van aanbieding ten vervoer. Goederen, waarvan de emballage niet toelaat die aanduidingen voldoende daarop te stellen, moeten voortien zijn van stevig aangehechte houten of perkamenten labels, die de merken en nummers, benevens het station van afzending en bestemming en den datum van aanbieding ten vervoer vermelden, b.v. Merk en Ns. Van Datum Naar B. IJl- eD vraobtstukgoederen wordeo ten vervoer aangenomen voor zoover de opslagruimte in de loodsen zulks niet ver hindert en de verlading denzelfdeD dag of binnen 24 uren na de aaonemtog ten ver voer mogelijk ia» O. Aan de stations en goedereDu- ica» Isii -;r. WO'-J' -«Mi iij- er vr^ehWtotderaiI .•erf oei- ogenomen, indien niet gelijk - ijdvoor die goederen de vrachtbrieveo worden aangeboden. D. De tijd voor het lossen vau wagen» ladingen wordt gebracht op: van 's mor- geDs 7 uur tot des avonds 9 uur, E. De bepaling, dAt van het heffen van wagenhuur wordt afgezien wanneer de log» sing der wagens beeft plaats gehad binnen 24 uren na aankomst aan het station, wordt buiten werking gesteld. F. Met ingang vau Zaterdag 3 Febru ari a.s. worden des Zaterdags geen IJl en vrachtgoederen ten vervoer aangenomen uitgezonderd levensmiddelen, steenkolen en andere brandstoffen. H. Het staangeld, verschuldigd bij niet tijdige lossiDg van wagenladingen goederen van alle soort, bedraagt f 1.00 per uur. Ter verzekering van een regelmatig goederenvervoer worden voor zoover üoo» De toestand. De positie tusschen Duitschland cd de Vereenigde Staten blijft onveranderd. Wilson houdt vast aan zyn politiek van geduld eo afwachten, maar intusscheo worden in de Vereenigde Staten allerlei maatregelen genomen met het oog op een mogelijken oorlog. Amerika blijft wachteD op een vijande lijke daad van Duitschland en mogelijk kan die du spoedig volgen. Men weet, dat onlaogs de Amerikaan- sche schepen Orleans en Rochester, die de Vereenigde Staten beschouwen als een soort proefschepen, bevel kregen, door de Duitsche zeeversperring naar een Fransche haven te varen. De Duitsche bladeu noem» deD dit ,,een schandelijke uittartiDg van God" en verzekerden, dat die schepen niet gespaard zouden worden. Om tot nu nog onbekende redenen werd het vertrek dier schepen vertraagd, som mige berichten zeiden zelfs, dat die schepen al onderweg wareD en door de regeering der Vereenigde Staten waren terugge roepen. Amerika wilde die proef dus niet aan. Maar Fraöscbe bladen vernemen nu, dat de Orleans en "Rochester ZoDdag toch naar een Europeesche baven zijn uitgevaren. We zijn benieuwd, wat bet lot van die proefschepeD zal zijn. Naar aanleiding van berichten in onzij dige bladen, dat de Duitsche blokkade zoo gevaarlyk niet is, daar menig «caip nog 'ontsnapt, waarschuwt het Wolffbureau,

Peel en Maas | 1917 | | pagina 1