Weekblad voor Venray, Horst en omstreken.
Bezuiniging.
De Europeesche
Oorlog
Zaterdag 25 Februari 1917
3Sste Jaargang. No. 8
O
Uitgave van Firma W. 'ïa&'a&X Mtintifodf;" Vénray.
Dit nummer
bestaat uit
TWEE BLADEN
De stemming in
Nederland.
In de knel.
Onze aanvoer staat stil.
Goederen vervoer.
PEEL
MAAS
Abonnementsprijs per kwartaal
voor.^ÈNRAY 55 c.
franco, per p.öst
voot/'tret buitenland bij vooruitbetaling
afzonderlijke nummers
70 c.
90 c.
5x.
Prijs der AdvertentiSn
van 1—4 regels
elke regel meer
letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend.
20 c.
5 c.
B—B— 1—1 TH—I I I I HflBi^—B—BBBBÉ^BBB—B—BBWt>fT>—^B^—BB—M—
Wij teren onzen voorraad op.
»Het Huisgezin" schreef dit naar
aanleiding van een onrustwekkende
oftieieuse mededeeling.
De verscherpte duikbootenoorlog
brengt ons in groote ongelegenheid
en laat weinig ruimte voor erken
telijkheid onzerzijds jegens Duitsch-
land.
Maar dat Engeland, beschermer
en voorvechter der .kleine natiën, in
plaats van onze scheepvaart althans
die faciliteiten toe te staan, welke
ons voor hongersnood moeten vrij»
waren, het haar zoo moeilijk moge»
lijk maakt en ons tbans reeds aan
den rand van het gebrek brengt, zal
het niet licht worden vergeven.
Wjj moeten zoo zuinig mogelijk
zijn, wordt ons opnieuw en met den
meeaten aandrang voorgehouden.
Terwij! van, .offjcieuse zy.de, on1?,
een inkrimping van het broodrant»
soen als een bedreiging wordt voor
gehouden, weet een blad reeds te
verzekeren, dat het rantsoen na af
loop der eerste vierwekelijksche
periode dus binnenkortvan
vier tot twee en een half ons zal
worden verminderd.
Alle bedenkingen, die men kan
opperen, moeten zwichten voor de
ijzeren noodzakelijkheid.
Als er geen vier ons aanzit, kan
de regeeriDg ze ons niet geven.
Maar waarom niet, en dan on»
middellijk bepaald, dat enkel meer
bminbrood mag worden gebakken
Waarom niet afgekondigd, dat
met ingang der volgende week ook
op de wittebroodkaarten alleen bruin
brood kan worden geleverd 1
Indien wij er met onzen voorraad
zoo slecht aan toe zijn, mag ook deze
bézuiniging niet worden verwaar»
loosd.
Wij moeten van onzen graanvoor
raad het grootst mogelijk rendement
zien te maken en al wat naar luxe of
genotmiddel zweemt onverbiddelijk
afsnijden.
Ook de kolenvoorzieniDg blijft een
zeer netelig vraagstuk.
In verband hiermee en met de
schaarschte aan petroleum is het
zaak, dat, zoodra zulks tot kolen en
petroleumbesparing aanleiding geeft
tot invoering van den zomertijd
worde overgegaan.
Men behoeft daarmee volstrekt
niet te wachten tot 1 Mei. Stellig
reeds met 1 April kan metproiijt
worden ingevoerd.
De tijd, dien wij met daglicht op
het bed doorbrengen, terwijl in even
redigheid de avond met kunstlicht
verlengd wordt, is verloren tijd.
o—
Een bijzonder verslaggever van de
Lokal Anzeiger, die naar Nederland
is gezonden, om daar de stemming
te toetsen, schrijft dat hij bij het
ipasseeren van de grens eigenaardige
ondervindingen opdeed.
Op Duitscb gebied uitten de
grensbewoners de oprecht gemeende
bezorgdheid, dat in de eerstvolgende
dagen de Hollandsche troepen over
de Duitsche grens zouden stroomeD,
om Duitschland den oorlog aan te
doen en in Limburg, Noordbrabant,
Gelderland en Overijsel beerschte
precies dezelfde vrees tegenover de
Duitschers.
Dozijnen ZeppeliDloodsen zouden
dicht bij de grens opgericht zijn en
het aantal tegen Nederland gerichte
batterijen was legio.
Door gesprekken met tal van Ne
derlanders over den toestand werd
bij echter teD aanzien van de stem»
ming in Nederland gerustgesteld.
O. m. geeft hij verslag van een in»
terview met een van de meest gezie»
ne en kundige politici in Nederland.
Nadat deze Hollander voor hem
den toestand van Nederland, dat in
dezen oorlog ,,in bet gedrang zit",
uiteengezet en betoogd had, dat de
gebeele politiek van ods land zich op
een eerlijke handhaving van de on»
zijdigheid richt; begreep hij. dat
ma<,ÜÈ«i. -opjist stak.
van de voorziening met graan er:
steenkolen reeds de geruchten over
de vermeende aanvalsplannen van
Nederland weerlegden.
,Maar" zoo bracht de Duitscher
in het midden als Engeland u nu
trachte te dwingen, bijvoorbeeld met
het dreigement, dat het u uwe kolo»
niën zal afnemen 1
Ik geloof niet aan zulk een politiek
van Engeland'', antwoorde de Hol»
landsche politicus. „Na de ervaring
met Roemenië, Servie en Montenegro
vooral echter met Roemeniëvheeft de
Entente, om een gemeenzame uit»
drukking te gebruiken, den buik vol
van bondgenooten.
Hebt u niet gelezen, wat de Pa»
pijscbe pers de laatste dagen over
Holland geschreven heeft Do toe»
stand van Nederland was, zeide zij,
met dien^van Amerika niet te verge»
lijken, het algemeene belaEg ver»
eischte veeleer, dat Nederland neu»
traal bleef. Dat geeft toch te donken.
De bondgenooten komen Engeland
duur te staan. Het moet hun kanon
nen, munitie. geld, geld en nog eens
geld sturen. Het lijdt onherstelbare
moreele schade, als het de bondge»
nooten ten slotte in den steek moet
laten. Neen, Engeland moet er juist
op uit zijn, te bezuinigen, den oorlog
economischer te voeren.
Ais nu echter Engeland geloofde,
dat Duitschland in zulk een toestand
verkeert, dat Nederland stellig den
doorslag zou kunnen geven, dat het
de laatsse druppel is. die den emmer
doet overloopen
Neen, daarvoor laat geen Hollan»
der zich gebruiken. Als Engeland dat
van plan was, zouden wij het zeggen.-
dan moet gij in ons land komen, om
ons te bedwingen, En zelfs als men
ons bedwongen had, zouden wij den
wapendienst tegen Duitschland wei»
geren, om redenen van eer en ge»
weten."
Bij het einde van het gesprek
zeide de Hollandsche politicus nog
,,Wat zou Holland bij een oorlog
met Duitschland winnen Als het
werkelijk zoo was, dat Holland met
zijd leger en vloot nu den doorslag
zou geven, dat het Duiteqhland nu
den genadenslag, zou kunnen geven
dan is Holland toch voel te practisch
en te verstandig; om zich door zulk
een daad zijn grooten buurman voor
altijd tot doodsvijand te maken, ook
voor den tijd als de tegenwoordige
bondgenootschappen en combinaties
al lang uiteengevallen zullen zijn.
Wij, Hollanders, hebben een groot
verleden, wij hebben onze kaloniëo,
wij zijn geacht in de geheele wereld.
Moeten wij dit alles op goed geluk
op bet spel zetten
Wij zijn bijna het eenige vredes»
land, wij zijn in den Haag de
hoeders van het vuur c>p het vredes-
altaar, de eenige wijkplaats, voor
allen die opgejaagd zijn. Dat willen
wij blijven."
igt af te
<en, dat
pnd aan
oce de
toe te
Twee Nederlandsche stoomschepen
die voor Engeland kolen Jervoerden
zijn getorpedeerd.
De eerste'
Zooveel indruk zal, hopzaer op
den duur alle gevoel dr
stompen, bet geval we: u
indien er »crc; ib 1 v
den Britsoiion e «et e
vrachtvaart voor iKige
geven, daaraan thap niet meer ge»
dacht zal worden, i
Het risico is te droot o n de kans
op verlies op verlies van schip en
manschap te mogen Ipopenl
En indien Duitschland geen vrije
overvaart toezegt en Ergeland niet
geneigd is de in de bjngelsche havens
liggende Nederlandsche, schepen los
te laten, zullen wij ofcs vertrouwd
moeten maken met de gedachte, dat
die schepen en hun inhoud voor ons
tijdelijk verloren zijn. 1
Indien nu nog maai de weg naar
Amerika en Indië open komt,
Want het is te duchten, dat de
onmogelijkheid, waarin Nederland
verkeert om aaD den Britschen eisch
betreffende de in Engelsche havens
liggende schepen te voldoen, van on-
gunstigen invloed is op de geneigd»
heid van Engeland, om de vaargeul,
die formeel en theoretisch opeD is,
ook practisch bevaarbaar te maken,
Engelands wil, of liever onwil,
kan alle verkeer met de buitenwereld
voor ons met lamheid slaan.
Maar dit zou een zoo schreeuwen»
de onrechtvaardigheid, een zoo ver»
bijsterend staal van willekeur zijn,
dat men weigert er geloof aan te
slaan, al moet het schiep verhijs»
terend worden genoemd, dat Enge
land ons nu reeds drie weken op
sleeptouw houdt en allen aanvoer
feitelijk afsnijdt.
Wfj blgven intuaachen nog hopen, dat
Engeland zich ten alotte gewonnen zal
geven en, zwichtend voor de argumenteD
onzer diplomaten, wil men, terugschrik
kond voor den fatalen indruk dien een
weigering in de wereld zon maken; vooral
na het bittere lot dat de entente aao Orie
kenland heeft bereid, den zeeweg naar
Amerika en Indië niet zal blijven ver
sperren.
Is het al niet erg genoeg.' dat onze kost
bare Java tabak in Indië waardeloos ligt
en men daar andere artikelen meat gaan
verbouwen, waarvoor meD straks wellicht
evenmin afzet kan vinden 1
Maar wat zou er, gesteld dat Engeland
al toegeeft, moeten gebeuren, iodien Ame
rika met Duitschland in oorlog geraakte
ook hier te lande zijn er, die by dat
vooruitzicht gejuicht hebben eD het
verkeer ter zee nog moeilijker werd, om
niet te zeggen onmogelijk werd gemaakt,
indien Duitschland ook den noordelijken
Atlantiscben Oceaan tot gevaarlijke zóne
verklaarde
Het zou een groote onbillijkheid tegen
over de neutralen tjjn, maar Nederland
ware intussehen het kind van de rekening.
Gelukkig ueemt het Amerikaanscbe
Duitsche conflict voor het oogeoblik geen
dreigender vorm aao, en is de braodeode
vraag tbaoB, of Engeland, Diet langer
misbruik makend van zijn maebt, aan de
biltyke wenscben van onze regeering zal
tegemoet komen en de feitelijke blokkade
van ons tand zal opheffen.
Hsg.
Het Correspondentiebureau zendt ons eeo
blijkbaar officieus stuk, waarin in herin
nering worden gebracht de afkondiging
van den verscherpten duitboorenoorlog,
bet verkrijgen van een vrije vaargeul door
Let verleggen der gevaarlijke zóne en de
nog niet geslaagde onderhandelingen
met Engeland om voor de Nederlandsche
schepen vrijstelling te verkrijgen van bet
aandoen eener Engelsche baven.
Bij dit alles aldus het communiqué
komt thans de mededeeling, dat Engeland
wel bereid is aan de met tarwe beladen
scoepen, in Brilsche havens voor bet
derzoek deri scb^pspapierec gedwong
9ft,sb!ii' tot» r* v?r? V)«'
v— ..gü, jócfc dat alle im É4** vo* lerat-f:
keien ea ds groudsto; en voor onze mar
garine industrie beladen Nederiandoche
stoomschepen, voorloopig worden vastge»
houden, totdat vaststaat, dat Nederlandsche
schepen zoowel landbouwproducten als
margarine naar Engeland zuilen brengen.
(Daarnaast worden ook de Naderlandscbe
kolenschepen vastgehouden, totdat door de
readers de reeds in de dagbladen vermelde
eiscben zullen zijn ingewilligd
Door al deze gebeurtenissen wordt de
graaoaanvoer belangrijk vertraagd.
Reeds was op 1 Februari 1917 de aan
voer der voedergraDen tengevolge van de
machinisten stakiog 13 000 tons en tenge»
volge van de zeeliedenstakiog 10.000 tons,
totaal 23 000 tons, ten achter, waarbij dan:
nog komt de tbaos onstane ernstige,
doch nog bezwaarlijk te becijferen achter»
stand.
Op het oogeubhk is de toestand ten op»
zichte van de graanschepen aldus
le, 29 vrachtschepen liggen in Neder»
laodsche bavens totdat met de Engelsche
regeering overeenstemming is bereikt ten
opzichte van den te volgen weg
2e, 25 vrachtschepen beladen met vee»
voeder en kunstmeststoffen worden door de
Engelsche regeering in Engelscbe bavons
aangehouden
3e. 17 vrachtschepen liggen io Ame»
rikaansche havens om reden onder le ge»
noemd
4e. 44 vrachtschepen zjjjn 7oor bet
graanvervoer op de uit» of thuisreis of
en waDneer deze schepen zullen binneokoi
meD, is niet te zeggen.
Waar reeds thans met de beschikbare
scheepsruimte nauwelijks eenigszins vol
doende hoeveelheid granen ter voeding van
mesch en dier kan worden aangevoerd, be»
hoeft bet, met bet oog op het "bovenstaande
geen verder betoog, dat de toekomst ter
zake verre van rooskleurig is.
De uiterst mogelijke zuinigheid ia bet
broodverbruik moet dan ook dringend
wprden aanbevolen. Mochten de thans
geldende bepalingen ten aanzien vaD het
verbruik van brood geen voldoende be
sparing teweegbrengen, dan zou een brain-
brood periode of inkrimping vao het thans
vastgestelde rantsoen ernstig overwogen
moeten. wordeD.
Eveneens moet de grootst, raogelyke b6»
p8rkiog in het verbruik van veevoeder
worden aanbevolen.
dig met goedkeuring van Z. Exc. den
Minister van Waterstaat, ingaande Maan
dag 29 Januari a.s. tot nadere intrekking,
de volgende maatregelen vao kracht
A. IJl- en vraebtstuk goederen moeten
bij aanbieding ten vervoer, behalve van
den naam van het station van bestemming
en van duidelijke merken eo nummers, ook
op voldoende wijze zijn voorzien van den
naam vao bet station van afzendiDg en den
datum van aanbieding ten vervoer.
Goederen, waarvan de emballage niet
toelaat die aanduidingen voldoende daarop
te stellen, moeten voortien zijn van stevig
aangehechte houten of perkamenten labels,
die de merken en nummers, benevens het
station van afzending en bestemming en
den datum van aanbieding ten vervoer
vermelden, b.v.
Merk en Ns.
Van
Datum
Naar
B. IJl- eD vraobtstukgoederen wordeo
ten vervoer aangenomen voor zoover de
opslagruimte in de loodsen zulks niet ver
hindert en de verlading denzelfdeD dag of
binnen 24 uren na de aaonemtog ten ver
voer mogelijk ia»
O. Aan de stations en goedereDu- ica»
Isii -;r. WO'-J' -«Mi iij- er vr^ehWtotderaiI
.•erf oei- ogenomen, indien niet gelijk -
ijdvoor die goederen de vrachtbrieveo
worden aangeboden.
D. De tijd voor het lossen vau wagen»
ladingen wordt gebracht op: van 's mor-
geDs 7 uur tot des avonds 9 uur,
E. De bepaling, dAt van het heffen van
wagenhuur wordt afgezien wanneer de log»
sing der wagens beeft plaats gehad binnen
24 uren na aankomst aan het station, wordt
buiten werking gesteld.
F. Met ingang vau Zaterdag 3 Febru
ari a.s. worden des Zaterdags geen IJl
en vrachtgoederen ten vervoer aangenomen
uitgezonderd levensmiddelen, steenkolen
en andere brandstoffen.
H. Het staangeld, verschuldigd bij
niet tijdige lossiDg van wagenladingen
goederen van alle soort, bedraagt f 1.00
per uur.
Ter verzekering van een regelmatig
goederenvervoer worden voor zoover üoo»
De toestand.
De positie tusschen Duitschland cd de
Vereenigde Staten blijft onveranderd.
Wilson houdt vast aan zyn politiek van
geduld eo afwachten, maar intusscheo
worden in de Vereenigde Staten allerlei
maatregelen genomen met het oog op een
mogelijken oorlog.
Amerika blijft wachteD op een vijande
lijke daad van Duitschland en mogelijk kan
die du spoedig volgen.
Men weet, dat onlaogs de Amerikaan-
sche schepen Orleans en Rochester, die de
Vereenigde Staten beschouwen als een
soort proefschepen, bevel kregen, door de
Duitsche zeeversperring naar een Fransche
haven te varen. De Duitsche bladeu noem»
deD dit ,,een schandelijke uittartiDg van
God" en verzekerden, dat die schepen niet
gespaard zouden worden.
Om tot nu nog onbekende redenen werd
het vertrek dier schepen vertraagd, som
mige berichten zeiden zelfs, dat die schepen
al onderweg wareD en door de regeering
der Vereenigde Staten waren terugge
roepen.
Amerika wilde die proef dus niet aan.
Maar Fraöscbe bladen vernemen nu, dat
de Orleans en "Rochester ZoDdag toch naar
een Europeesche baven zijn uitgevaren.
We zijn benieuwd, wat bet lot van die
proefschepeD zal zijn.
Naar aanleiding van berichten in onzij
dige bladen, dat de Duitsche blokkade zoo
gevaarlyk niet is, daar menig «caip nog
'ontsnapt, waarschuwt het Wolffbureau,