voor T en Uitgave van W. Van den Munckhof, Venray. Bierhuizen in Limburg. Spoorweg Venray-Deurne. Zaterdag 20 Juli 1912 33ste Jaarga ïg No. 29 Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN. Uit de Raadzaal. Aanleg Wegen Abonnementsprijs per kwartaal Prijs der Advertentiën In hel Gedenkboek van het Lira- burgsch Kruisverbond schrijft de Advokaat Generaal bij den Hoogen Raad der Nederlanden, de heer R. B. Ledeboer het volgende Het is altijd onvoorzichtig een oordeel te vellen over toestanden, waarvan men niet volledig op de hoogte is; ik heb mij dus onthouden te oordeelen over de Limburgsche toestanden, Maar aan de Limburgers zelf geef ik ernstig de vraag ter overweging, is het niet al te bar, zooals het bieralcohcRsme in Limburg heerscht? Mee' 'ii 1 lel# OBSERVATOR. door de S. S. geexploiteerd en voor de aandacht moge trekker, van wie goederenvervoer ingericht. zulks aangaat. De lijn verbindt het station Ede met het dorp Wageningen, dat met zijne aanhoorigheden circa 8500 inwoners telt. De lijn is lang 7 K M. I Behalve het begin- en eindstation] telt zij slechts eene enkele stopplaats, lijn, die slechts Wage- rs op I Noordholl. Zeeland Utrecht Friesland Overijssel Groningen Drenthe Limburg De ver 2839 1660 469 463 655 575 343 5503 r 1 1 1 1 1 1 1 1 de 147 inw. 328 Zuidholland 3*159 1 412 381 137 595 771 564 565 487 - 58 ing van deze cijfers geeft te denken. Meer, zij dwingt, ja dwingt tot handelen. Want zoo kan en mag het niet langer blijven. Met ernst en nadruk heeft de drankwet-inspecteur voor Limburg in zijne jaarverslagen herhaaldelijk gewaagd van het bierkwaad, dat in zijn ambtsgebied in steeds toenemen de mate voortwoekert; welnu laat oud en jong, rijk en arm, aanzien lijken en geringen, de handen ineen slaan en in en met het Kruisverbond en onder leiding van de beproefde voormannen, hunne beste krachten inspannen, om aan deze wanverhou ding een einde te maken en het zoo sympathieke Limburgsche volk te bevrijden van den druk van een zóó reusachtig aantal bierhuizen, als alleen in Limburg en nergens anders gevonden wordt. Aan hen, die reeds 12i/2 jaar ge leden dien strijd begonnen en zoo krachtig doorvoerden en aan hun Kruisverbond Hulde en beste wan- schen voor de toekomst. Alvorens de exploitatie van boven- genoeraden tramweg door do S S. te bespreken, wil ik eerst even w ijzen op den tramweg EdeWageningen En welke voordeelen zou de S S. ons bieden boven een particuliere Maatschappij Voor eerst de zekerheid der aan sluitingen bij het personenvervoer. Dan zou men verzekerd kunnen wezen, dat alle sneltreinen te Deurne stopten, hetgeen voor eene verbinding met Wfl8t-Noord-Braband, Zeeland en België van groote waarde is, terwijl voor Deurne eene gemakke lijke verbinding met Gelderland eu het Noorden tot stand kwam. Dan het doorvoeren van goederen wagons zonder overlading, hetgeen toch van het grootste belang is. Misschien zullen er stemmen op gaan, bepleitende den aanleg van smal spoor en aansluiting aan de Noord Brab. trams. Hiertegen stel ik echter het feit, dat de aan te leggen spoorweg Ven rayDeurne niet in hoofdzaak dient voor locaal of provinciaal verkeer, maar wel om de reizigers en produc ten dezer gemeenten te voeren in de wijde wereld. Komt men dus tot aanleg van smal spoor, dan is overlading op eenig spoorwegstation onvermijdelijk wat weder kosten veroorzaakt. M. i. is het dus zaak de S.S. allereerst te polsen over deze lijn, want gaat men over tot particuliere exploitatie, dan krijgt men al de m'series de concurrentie, zooals ze ons bekend zijn in al hun omvang. O'" k zou dit eene schoone gelegen- h6lu zijn om door ombouw van den bestaanden paarden tramweg Dorp- 'u w van Deurne naar Horst en van Deurne naar Venray. Dinsdag 9 Juli j.l. werd in den Gemeenteraad te Deurne gesproken over het aanleggen van bovenge noemde wegen. In het verslag, voor komende in de Zutdwillemsvaart vaD 13 dezer, lezen wij hierover het vol» gende I PEEL voor VENRAY 50 c. franco per post 65 c. voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c. afzonderlijke nummers 4 c. MAAS van 1—4 regels 20 c. elke regel meer 5 c. letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend. j Heet als in als 't d'r was, heet, ög heefer een heete lucht oven. Iedereen i l l. r> i j a,° neem lucui oven. reuereen het gehucht Bennekom, dat niet voor „„„m*,, .zuchtteen pul te als een locomotief en het goederenvervoer ts opengesteld. groene kleed werd door mem en zweet- Bebalve op de stations en te Ben-'droppel besproeid. Zeker ter norsaks der nekom bestaan er nog 4 andere wis- Mits werden er geen notulen "vr .rgelezen, selplaat8en. De geheele rit wordt 9ta,{ Voorzitter onmic iftijjk het met inbegrip van het oponthoud op mes "!het varken i n i lie begrooung was hier en de wissels en te Bennekom en met Schrede[)i 200 byv. met inbegrip eener in de reglementen nader aangegeven sectie, waarop niet harder gereden mag worden dan 5.5 K.M. per uur, volbracht in 30 minuten. Het aantal vaste goederentreinen per dag bedraagt 4 in elke richting, welk getal naar behoefte tot 7 kan worden opgevoerd. ft de S. S. nu de exploitatie °n nog een An Rijn •lort proviuw. .tMuani 404 Gelderland 17C jU ;hen gemeenten, die door ntginningen eene schoone tt .iomst tegemoet gaan .ar over- 00 voor meerdere uitgave tramonderhoc i en f 75 dokterskosten voor een tri,)na dc dgesclio- ten veldwachter. Van veldwachters ge sproken die krijgen bij de aatpvérordening een byna onbeperkte macht. Als Ie veilig heid in gevaar is kunnen iedereen hten stoppen Maar tfwannt r is de veiligheid in gevaar Als er g n kind of kuiken op den weg is en zij eggen de 'veiligheid is in gevaar, dan is ze in gevaar, al is ze niet in gevaar. De heer Fonck raadde da Vo zitter aan de ijzeren waarscbuwingspale niet in Venray le laten maken, doch z klaar in Dordrecht te bestellen Hoe j jmner dat ^jtgbelang" dit adres nie geweten heeft Misschien beweert ir in een Igende vergadering wel xr <it niet egd te hebben, gelijk o.j een vorige egenheid. -Eerst gezegd en dan gedacht en -beter hard geblazen enz." zijn bekende spreekwoorden. Een goed ding is het verbod om scherpe werktuigen onbeschermd per fieis te vervoeren, en aangezien het voorgekomen is dat fietsers een linnenkast o; fornuis of een wie?; op het stuur hadden lovestigd, of een half houtma^azyn mjdevoerden, besloot de raad ook hieraan paal en perk te stellen. Uit het rapport der schoolcommissie bleek dat het op de O. L. S. een huis houden van Jan Steen is. Vsil meneer, vuil, d'r is geen touw aan vast te maken. De heer Th Camps hoopte d»t de com missie in 't vervolg tweemaal per jaar schoolbezoek zoude houden. De Voorzitter antwoordie dat de schoolcommissie geen standjes van raads leden heeft af te wachten betalt ze niet, dan moet de Raad haar maar vegjagen. Toen de heer Camps riog vroeg om opgave van leden die het schoolbezoek mede maken, werd de Voorzitter kwaad. Dat in der eeuwigheid nie;, dan liever de lucht in zei van Speyk. Wat dacht de beer Camps wel dat de hooggeleerde heeren der Schoolcommissie voor den Raad op de knieëen zouden vallen en opzitten of pootje geven Non possuraus I Vrij vertaald Wij verdommen het I Voor de ontginning werd een f 1500 meer crediettoegestaan. De heer Geurts vraagt of kij ook deel mag nemen aan de aanbesteding van kunstmeststoffen. Nee, zegt de secretaris, niet aan ge meen iele vera ntie's. '8 Wel. zegt de heer Geurts, in Horst gebeurt dat ook. En als ze in Horst in de put springen, moeten wij het dan ook doen, vraagt de Secretaris. Evers heeft het goedgevonden, herhaalt Geurts. 's Niet, kan niet, zegt de Secretaris, 's Wel waar, herneemt Geurts. Nu loopt de Secretaris weg, komt weldra terug met het wetboek, en leest -Het is den Raadsleden verboden, niet gezien, de Secretaris had gelijk, maar toch mopperde hij binnen 's monds -en in Horst doen ze 't toch wel." De Voorzitter stelde voor de bespreking over den aanleg van wegen in geheime zitting te behandelen. Hoewel er duidelijk in de wet staat dat over den aanleg of opheffing van inrich tingen ten algemeenen nutte niet in ge heime zitting mag beraadslaagd ot besloten worden, volgden de heeren door dik en dun, gelijk kuikens zonder kop. Waarom de geheele agenda niet in t geheim behandeld, dan komt er heelemaal niks in de krant Of de heeren ook voor de kunst zijn Nou, ze stonden f 100 toe voor Hensenius. terwyl het vorige jaar f 25 te veel was om de gpmeentepoelen. die nu reeds stinken gelijk otters, te doen rein'"en. f 460 was wel wat veel voor een kiosk, allo liefnebbers, wie doet 't voor minder dan f 460 De heer Geurts kreeg de toezegging dat de steenkolen zullen worden aanbesteed, terwijl de heer Michels het juiste argument om hakkeo en houwen weer toe te staan, gevonden had Brandgevaar Nu wordt de politie de hei ingejaagd om de 8tukkeo af te palen en kunnen de hoeren weer kosteloos hakken en houwen maar krijgen zij die f 9 u 'aaiden, ook terug 1 Toen onlangs werd voorgelezen, ston vergis nok in dat n' mocht spreken!^" haafd Op zekere een gekakel als oi het byna onmogeiy.. elkaar te houden. «k Als er nog eens ooit gesprokeu - van onjuist verslag, dan verwijs ik bij voorbaat naar den Voorzitter en naar hen die een Regl. v. O. eischten. Wat doe je er mee als het toch Diet gehandhaafd wordt. {Ingezonden.) Hiervoor zal zeker op de volgende be- grooting een post worden uitgetrokken. G Munsters spreekt over het gevaar dat er op zeker punt kan ontstaan, door dat de nieuwe weg naar Horst den spoorlyn moet passeeren. De Voorzitter ziet dat gevaar niet in. De overweg zal moeten komen bij de Clarinet of by de Halt. Men zal ook moeten zorgen dat men een zy weg maakt naar de nieuwe parochie. v. Hugten Misschien kan de weg zelf de nieuwe parochie wel aandoen. Voorz, We weten nog Diet waar de nieuwe parochie komt. Misschien komt ze er wel niet. Men schrikt om een beetje geld uit te geven. Hierna legt de Voorzitter uit, welke de plannen vau Venray zijn, ten aanzien van den nieuwen weg. Het gedeelte dat op Venray's groodgebied zal liggen is 8 KM. lang in de gemeente Deurne komt 4 KM. Venray doet het evenwel niet wanneer het 2/3 moet betalen tegen Deurne slech's 1/3. De kosteD moeten gezameniyk gedragen worden, ieder voor de helft. Wal de provincie Limburg bijdraagr. en wat .Noord Brabant geeft, komt alles gezamenlijk in één pot. Deze voorstellen komen B. ei. W. wel redelijk voor. v. Hugten, Het schynt dat Vb i vooraan mo -(.Vtkan. Eersi is geweest met dat "i weg. Ze kuui; iei#ten doen m- T l* r.>" ortt. Ze wew middellijk, noch onmiddellijk deel te nemen r or aan onderhandsche pacht van gemeente- Station in stoomtram, aan eerstge- Roederen of ink0ms.en, komma, aan noemde eene eervolle begrafenis te leveringen of aannemingen ten behoeve verzekeren. der gemeente enz." Wablief? Ik hoop daD ook, dat dit schryve» Nu ja, die komma had de heer Geurts Besprekingen wegen Horst eD Venray. Voorzitter. Het bestuur heeft een cooferentie gehad met het gemeentebestuur van Horst, over don aanleg van den weg Horst —Deurne. De provincie Limburg heeft een flinke bijdrage toegezegd, terwyl Noord Brabant ook zeker niet zal achter blijven. B. en W. hebben al eens bespro ken, welken weg het beste te nemen is Met het oog op de groote peelbevolking lijkt me de Zuidkant van het spoor het beste. Anderen zyn van gevoelen dat de Noordkant beter is, omdat dan de turf gemakkelijker te halen is, maar ik geloof toch dat dat de Zuidkant te verkiezen zal zijn. Ik twijfel er niet aan. of de heeren zullen het met me eens zijn, dat de weg naar Horst, evenals die naar Venray, in een groote behoefte voorziet en er reeds twintig, dertig jaar geleden, had moeten zijn. Venray en Horst zitten er beide tame lijk zwaar voor en toch willen ze dit werk; Deurne hoeft het dan zeker niet. te laten. Wat de rijksbijdrage aangaat, die schijnt zoo bezwarend te zijn, dat er iets anders op gezocht moet worden. Venray heeft dat ondervonden met zijn weg naar Oploo. Er wordt gevraagd of de weg naar de Neerkant nu nie' achterwege zal bliiven. D« Voorzitter antwoordt dat die 5000 of 6000 gld. 't hem ook nie zullen doen. «jugteo. - Ik idan moeten ze i.« ook ioei'.aan. Ueurni in 't nauw zit. Voorz. Nfen, dat is niet w Bovendien heef» Cenray zelf ook bij dat kanaal. Die hooge eischen van eerst zullen ze wel laten vallen. v. Hugton. Ik zeg nogmaals dat ik den weg DeurneVen-ay niet wil tegen houden, maar ik zoude regeling met ons kanaal tegelijkertijd verzekerd willen zien. v. Griensven. Uit hoeveel leden moet de commissie bestaan, die hiervoor benoemd zal worden 1 Voorz. Uit twee. v. Griensven. Ik zou er minstens 3 nemen. M. v. d. Mortel. Welke bevoegdheid krygt die commissie Voorz. Ze moet alle stappen doen, die noodig zijn. v. d. Eijnden. Dat konden wel dingen zyn waar de raad op tegen is. M. v. d. Mortel. Ik ben in princiep voor beide wegen, maar ik ben er niet voor om heel de macht van den raad in handen van die commissie te leggen. Voorz. Neen. dat is ook de bedoeling niet. De commissie wordt ingesteld om voorbereidende maatregelen te treffen De redactie op de agenda is onjuist. Er wordt overgegaan tot sremmiDg. Bij eerste stemming wordt gekozen de burge meester met 8 stemmen, v. Griensven met 10 stemmen en by herstemming tusschen de Martines en v. d. Einden, wordt de Martines met 9 stemmen gekozen. M. v. d Mortel. Hoe staat het nu met de onderhandelingen met Horst en wordt daar ook een gemeenschappelijke regeling getroffen Voorz. Neen, met Horst is het een andere toestand; daar is reeds een begin gemaakt en zyn reeds werken gedaan. M. v. d. Mortel Ik zou wel willen weten of wij ook moeteD deelen in de aanlegkosten van Horst. Voorz. Neen. alleen maar tot aan de Halt. We kunnen probeeien of de Staats, spoor een toegang wil maken tot aan het statioD; het Spoor heeft belang bij het vervoer. M. v. d. Mortel. Ik zou de voorbe reidingscommissie in overweging willen geven, belanghebbende peisonen «enigszins in deze zaken te kenDen, anders stoot men later zyn neus.

Peel en Maas | 1912 | | pagina 1