Wsekblad voor VENRAY HORST en omstreken. Uitgave van Firma W. Van den Munckhof, Venray. Zaterdag 3£> Mei 1013 33ste Jaargang No, 31 nr^^rjrTn ])it nummer bestaat uit TWEE BLADEN. Abonnementsprijs per kwartaal voor VENRAY - 50 c. franco per post (>5 c. voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c. afzonderlijke nummers 4 c. Prijs der Advertentiën 20 c. 5 c. van 1—4 regels elke regel meer letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend. De Burgemeester van Venray, vestigt by deze de aandacht der ingezete nen op de artikelen 351 en 354 van het wetboek van strafrecht, om reden het in den iaatsten tijd herhaaldelijk is voorge komen. dat de lantaarns en ballons der straat en openbare verlichting worden vermeld of beschadigd. Art. 351, Hy die spoorweg of telegraafwerken, -werken, dienende tot waterkeering of -waterloozing. gas of waterleidingen of •riolen, voor zoover deze werken, leidingen •of riolen ten algemeene nutte gebezigd worden, opzettelijk en wederrechtelijk -vernield, beschadigd of onbruikbaar maakt, wordt gestraft metjgevangenisstraf -van ten hoogste drie jaren''. Art. 354. -Indien een der in dezen titel omschre» ven misdrijven door twee of meer ver» -eenigde personen gepleegd wordt, kan de »straf met een derde worden verhoogd". Maakt bekend dat op overtredingen dezer bepalingen ten strengste zal worden gelet en verzoekt de ingezetenen dezer gemeente dat zoo hun overtredingen in deze bekend of in hunne tegenwoordigheid toch ook brave en flinke menschen geworden zonder al die geleerdheid Ik heb je van dat onderwijs eigen lijk niet eens genoeg verteld, Piet. Als het in de perfectie wil zijn, moet er nog een tuin- en landbouwcursus en een cursus in eenvoudig boek houden bij. Eo zooals me een van de heeren van de Patronaatscom missie gezegd heelt, zullen er geen jaren over heengaan, eer het zoover is Maar je zegt daar. Piet, wij zijn brave en flinke menschen geworden. Doch hoeveel anderen, die met ons braaf en flink waren tol hun 14e en 15e jaar en die met wat steun en voorlichting braaf en flink hadden kunnen blijven zijn nu menschen van niks, zijn drinkers geworden, aan lager wal geraakt of tenminste zijn nu menschen, die lang niet het ge wicht in de schaal leggen, wat zij erin konden leggen. En dan ons zelf, laten wij maar eerlijk opbiechten, had ons wat meer kennis van onzen godsdienst en vele anderezaken kwaad gedaan En vergeet hierbij vooral niet, toen wij van kind een jongen man werden, was het een heel andere tijd dan tegenwoordig. Wij hebben het beginselen niet kennci-van het boek houden. En als met dat alles niet vroeg wordt begonnen, oplateren leeftijd krijgt men de menschen er niet meer aan en je krijgt het nog moeilijker erin. Nu, Jan, die teekenschool, dat herhalingsonderwijs is zeker goed en noodig, maar je had nóg meer op je briefje, je sprak ook van onderricht over maatschappelijke, politieke en godsdienstige vraagstukken. Waar is dat dan voor noodig Met maat schappelijke vraagstukken bedoel je zeker zoo iets als die dingen, waar de socialisten altijd over praten, loonsverhooging, werkstaking Maar wij hebben hior immers geen socialisten En waarom ook die politieke vraagstukken Wij hebben een Gemeenteraad, niets dan Katho lieken, wij hebben Katholieke leden van de Provinciale Staten, en daarenboven is ons district wel zoo goed mogelijk vertegenwoordigd in de Tweede Kamer. En dan wat hebben ioDgens vai 11 en 12 jaar daaraan 1 pomp ma:, eens water in een mand i dan ik of hier in het geheim geen kranten komen, die.den invloed van priester en godsdienst ondermijnen, dat is wat anders. Op dit oogenblik is het nog niet erg, maar wie zegt je, wat het zijn zal over enkele jaren Heb je laatst do rede van Dr. Poels gehoord Niet Dat is jammer Die heeft ons duidelijk gemaakt, dat wij op het oogenblik een heel bijzonderen tijd beleven, een tijd als van de her vorming in de 16de eeuw. En dat is in het algemeen waar, doch vooral komt dit uit in ons dierbaar Lim burg. Limburg is Limburg niet meer van voor vijf en twintig jaar. Zie maar eens naar het zuiden. Waar vroeger de mooie akkers waren en de prachtige korenvelden, daar ligt het land nu zwart van het zwarte stof uit de mijnen, waar nachtegaal en merel ongestoord je betooverden met hun heerlijken zang, daar gilt nu de stoomfluit van de fabrieken. En met die verandering op stoffelijk ge bied komt verandering in de hoofden en in de harten komt ook het socialisme, want dat roode spook waart vooral rond in de schaduw hoop; zwarte schoorsteenen 1 een geregelde aviatische maildienst tusschen Europa en Amerika bestaan. Groote éèndekkers zouden in anderhalf etmaal over den oceaan vliegen. Het passagiers vervoer zou niet voor 1920 geregeld per vliegmachine plaats vinden. Men heeft Edison niet au serienx geno men. Trouwens, in den Iaatsten tijd heeft hij er wel eens meer op los gefantaseerd. De stoute fantasie van Edison krijgt thans meer waarde, nu zich ook de beken de vlieger Graham White over de Oceanische aviatiek uitspreekt. Hij komt ongeveer tot de Edison-conclusie. Over drie jaar zal volgens White de aviatische maildienst tusschen de oude wereld en Atlanta geregeld zijn. Men zal voor den trans Atlantischen dienst reuzenmachines bouwen. 300 M. lang en voorzien van een arbeidsvermogen van 75.000 P.K. kunnen ontwikkelen. De snelheid van deze vliegmachines zal tegen den wind in nog 800 SM. per uur bedragen. Een dergelyke vliegmachine zal 1000 passa giers kunnen vervoeren Volgens White zullen de trans-Atlantische stoomvaart maatschappijen nog voor 1920 liqmdeeren. Want het reizen per vliegmacnine gaat niet alleen beduidend sneller, maar is bovendien minder gevaarlyk Nederlandache vlieger*. Naar men aan net •Hbld." mededeelt is onze landgenoot Fokker nog steeds in Johanr.isthal bij Berlijn bezig vliegtuigen te construeeren. In zijn constructie- werkplaatsen worden thans een viertal i.arn'. arm der PEEL EN MAAS m

Peel en Maas | 1912 | | pagina 1