Weekblad ton VIIB4Ï UitgeverW. A. Van den Munckhof, Venray. i li Zaterdag 6 Januari 1912 33ste Jaargang No, r mammam i%BPi|gC%9 BESS tBMtms&i sr**\ fe Een lied per week. ZSS° rJU, d3t ik ren* schade Bij het in gebruik nemen der nieuwe pers. PEEL ER MAAS Abonnementsprijs per kwartaal voor VENRAY 50 c. franco per post 65 c. voor het buitenland bij v .itbetaling 85 c. afzonderlijke nummers 4 c. Prijs der Advertentlën van 1—4 regels 20 c. elke regel meer 5 c. letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend. Hou en trouw. Woorden van Muziek van J. P. Heye. R. Hol. I. Een man. een man een woord, een woord 0 flkeche leus van vroeger dagen Nog klopt m^jn kart met sneller slagen, Wanneer myn oor u klinken hoort Een man, een man, een woord, e60 Woord I II. Dat was een zegel zonder breuk Een handschrift, nooit nog valsch bevon den, Een vaste borgtocht, nooit geschonden. Een perkament in goeden reuk. Dat nooit een barst had of een kreuk. III. In Oost en West, in Zuid en Nooid. Werd Holland om die leus geprezen... Och 'k bid je laat het nog zoo wezen, 't zij steeds, als meu van NecrUnd hoort Eeu man, een Man, een woord, een Woord 1 Zeker, ik ontken het niet, er is reel armoede en ellende in de wereld. De man heeft geen werk en de vrouw is tiek de huishuur is nog niet betaald en bij den winkelier staat men ook al in het krijt het getal kinderen wordt grooter en de verdiensten worden kleiner in een woord men heeft haast geen brood om te eten en weet met hoe men van den eenen dag in den anderen komen zal. Gewoonlijk werpt men de schuld van dit alles op anderen op de rijken die niet genoeg geven op de regeering die niet genoeg doet, en zorgen moest voor dit en voor dat enz. men windt zich op onder bet drinken van een borrel en het luiste ren naar allerlei roervinken en verkwist zoodoende zijn weinige centen en zijn tijd nog op den koop toe. Dat meu echter in zeer vele gevalleo zelf de oorzaak is zijner ellenden, dat schijnen velen niet te willen bedenken en toch is het zoo. De Apostel Paulus zegtZoo iemand niet wil werken, dat hij ook niet ele wanneer dus iemand niet of tenminste zoo weinig mogelijk wil werken, maar toch liefst zoo veel mogelijk wil eten en drinken, dan krijgt hij loon naar werken als God hem laat vasten. God toch heeft als regel gesteld, dat de krachten en de gelegenheid die een rnensch heeft om te werken, zooveel als de sleutels zouden zijn, om Gods broodkast te openen. Werpt hij nu die Bleutels weg of maakt bij daar geen gebruik van, dan is het eigen schuld en heeft zoo iemaud loon naar werken als hij geen brood heeft. Wanneer wij bijvoorbeeld hooren dat er hier of daar zoovele werklie den zonder werk en dus zonder brood zijn, gevoelen wij ongetwijfeld diep medelijden met die ongelukki ger, maar als wij dan weer vei. nemen, dat diezelfde werkeluozen, wanneer er zich onverwachts werk opdoet, D.v. een schip, dat gelost moet worden, of sneeuw, die moet worden werden weggeruimd geen hand verkiezen uit te steken, dan ku.j,,- wij niet nalaten te denken aan eigen schuld en loon naar werken. Maar ook wanneer een jongeling, die nog maar half werken kan, omdat hij nog maar half zijn weik verstaat, roekeloos eene verkeering begint en een meisje trouwt, voor dat hij in staat is den kost voor een huisgezin te verdienen, heeft dan zulk een echtpaar geen loon naar werken, als schraalhans bij hen keukenmeester is Indien het niet zulke ernstige gevolgen had, zou men met die kinderen moeten lachen. Immers wat ziet men dikwijls gebeuren Krulle jongens, die nog niet eens den spijker op den kop kunnen slaan, halfwassen, die nog maar ter nauwernood hun eigen kost en kleerer. kunnen verdienen, loopen al met oen meisje aan den arm. Wat ia hiervan het gevolg Dat zij meer aan hun meisje dan aan hun werk denken immer een knoeier blijven m hun vak trouwen voor dat zij eene huishouding kunnen onder houden, en dan l dan is het eldra armoe troof I Maar ik vraag 's dan die armoe geen eigen schuld en verdiend loon Iets anders is het, wanneer iemand buiten zijn schuld geen krachten en geeD gelegenheid heeft om te werken want in een zoodanig geval zal God iemand, die zijne geboden onderhoudt, ook niet zooder btood laten, al zou hij voor zoo iemand een wonder moeten doen. Zoo kregen de Joden in de woestijn het manna uit den hemel en het water uit de rots maar in het oeloofde land gekomen, niet meer, toen moest ieder maar werken voor zijn dagelijksch trood. Wilt gij nog andere voorbeelden I Wanneer een winkelier bijv. die een ander het licht in de oogen zelfs r.iet gunt, en daarom de vonken van zijn jaloezie op zijn collega's doet neer spatten, en om die reden er door de anderen eens tusschen wordt geno men, dan moet hij niet schelden, razen en roepeD, ik zal ze wel krijgen, want dan heeft hij het zich zelf te wijten, dan ontvangt hij loon naar werken. Een ander heeft altijd de schuld, geen mensch ziet ooit zijn eigen bult, al is het nog zoon klein gedrochtje, zegt het spreekwoord. God zegt i Gedenk dat gij den Sabbatdag heiligtmaar indien nu iemand niet naar God luisteit, wan neer Hij hem gebiedt den Zondag te heiligen, is het dan zoo vreemd als God niet naar hem luistert, als hij bidt Geef ons heden ons dage- |lijksch brood? Neen nietwaar? dan heeft zoo iemand loon naar werken. Waarom werkt gij toch altijd op Zondag - zoo vroeg eens een oprecht christelijk heer aan een schoenmaker die naast hem woonde? Wel man ik hen zoo arm a'. Joh en' kom er anders niet. Hoor e, g„ede mat, dat werk brengt t rh geen' gen. Ik Wil een accoord met u' aangaan. Werk niet .„eer o„ Zondag' doe b'el'jk een goed Chipten be- kaa™',e;.descbade «e gi, lijdt zal 'k na due maanden be(,len. De schoenmaker nam het aan ging voortaan naar de Hoogmis. Vesper! en Lof. Al dadelijk werd hij veel "!die;Sllf beleetier, de want 8 1,1 hut, terug, »an tevoren was er alt J twist. hl °a drie uaam'en hem Sprak en |l0m,(.el schade hij geleden had, s, ak hij Mijnheer ik zOU lieg,.,, als ik g leden had, mijne zaken zijn wel voor een derde verbeterd. O, Tl "°g WOrdt d' Zondag ontheiligd door diegenen, die van den Zondag een Zondedac maken. "0*g"1 1 VP Zondag.,in Veie koffiehuizen, herbergen et, kroegen "aar toe 1 wordt woe geleefd: daai wordt <?edrot:kon l »vi gespeeld, gedanst", gebruld.' Jikwijis tot laat in den nacht, tot sSjaaudags toe. Wee, dengene, door wien de ergernis komt I En die menschen noemen zich dan nog Christenen, «J die een heiden, ja soms een Kr in woestheid overtreffen Is het met vreemd, of hoe zal ik het noemen, dat er jongelingen en jongedoebters zijn, die uit „ees van den Zondag te ontheiligen, niet zullen werken of naaien, maar zonder zich te bedenken, des avonds a s bezetenen over den dansvloer vliegen en zwieren en zwaaien en draaien en zich in de schandelijkste bekoringen storten. Wat zal er bij zulke Zondagontbeiligers op Maan dagmorgen nog over zijn vnn het gebed en de preek van Zondag Niets En zal dit misschien ook met de reden zijn, dat er zoovele jongelingen en jongedochters zijn, die in plaats van met de jaren toe te nemen in hebagelijkheid voor God en de menschen, bijna met iedere week toenemen in brutaliteit, zonde, ondeugd en bederf? En is het nu wel te verwonderen, dat die buisgezinnen, waarvan de vader of de moedor, de zoon of de dochter aldus den Zondag ontheiligen, vroeg of laat gebrek lijden aan s Heeren zegen, aan dagelijksch brood Neen niet waar. Wanneer zij niet naar God luisteren als Hij hur, zegt Zijl indachtig, dat gij den Sabbatdag heiligt, dan hebben zij l00n naar werken, als God hun slechtskruimels geeft in plaats van brood, al bidden zij ook tienmaal daags Geef ons heden ons dagelijksch brood. Christus heeft gezegd Die zich verheft zal vernederd worden maar du vraag ik of de hoogvliegerij en de zucht naar grootdoen niet een zeer algemeene kwaal is geworden Hpe is het bijv. met de kleederdracht op zijn heerlijkst uitgedost, met De dienares van krom of van recht. de fijnste doekjes, de duurste laars-1 V nu de den keper beschouwt, 0 ils de machine waardoor de krant het i»8, s^ms zelfs met glacé handschoe-j nen en eene parasol men zou meenen, het zijn werkelijk dames maar als men navraagt, wat hoort men dan deze is een naaistertje en gene eece dochter van een schoon maakster die daar is eeno arme dienstmeid, en de andere de dochter van een uitverkochten kruidenier enz. Eu met de heeren die men in een fijn pak naar de laatste mode ziet pronken. soms zelfs meteen rotting in de hand en een snorretje, al is het ook van vlas is het ook al niet veel beter gesteld. Verraadden hunne manieren niet het tegendeel, of wist men niet beter, men zou mee nen het zijn personen van aanzien lijken stand, die geld in overvloed bezitten maar wat zijn het inder daad? werklui of ondergeschikte ambtenaartjes met een huis vol kinderen en een sober inkomen, ouderwijzertjes, die hun neus in de hoogte steken, als wilden ze de lucht niet ruiken waar ze vandaan kwa» men, en die 't verstand nog niet uc/uüij 0<u"csuiv ÜC».r\.. En nog hoevele andere zoude ik hier kunnen opnoemen, doch ik vraag al wederom indien een mensch uit ellendige hoovaardij, voorname- wil schijnen dan hij is, heeft zoo iemand dan geen loon naar reiken, als God hem vernedert, en tot schanle en armoe Iaat vervallen Waarom gaat hij op stelten in plaats van eer» baar* te vott Dus in vele gevallen is armoe en ellende eigen schuld en loon naar werken. Wil men ze uit zijn huis weren, dan moet men bidden, harte» lijk en met vertrouwen bidden, en met volharding Maar bidden alleen is niet genoeg, men moet ook zelf iedere gelegenheid tot werken aangrijpen, zich Diet boven zijn stand verheffen, en den Zondag niet ontheiligen, noch dit van zijue kinderen en huisgenooten dulden Zoekt eerst 't rijk Gods en zijne gerechtigheid en alles wat gij noodig hebt, voor eeu tevreden gelukkig leven, zal u worden toe geworpen: loon naar werken. VERITAS. levenslicht aanschouwt, 'i Is heel vernuftig samengesteld Uit raderen en walsen die draaien met geweld. Maar als zoo'n pers wordt oud en versleten Dan ben je je leed nog zoo niet vergeten. Dan klaagt Jan, je druk is te fijn, Piet roept, mijn oogen doen pijn, Een ander zegt weer. je letters staan scheef, En 'l is al geklaag al wat je belecv'. Nu, ons persje had zijn beste dagen gehad, Het was gelijk een sleeperspaard op het vilderspad. En daarom meende de Redactie dan ook goed te doen Aan te schaden eene pers nieuw en van het laatste fatseen. Deze week is ze gearriveerd. Aanstonds werd ze geprobeerd. Alles was ingericht uiterst secuur, We drukken er nu dan ook 1500 in het uur. Heden gaat de eerste oplaag de wereld in, En we hopen dat zc zijn zal naar uw zin, En dat de kosten voor U getroost, Een aansporing moge zijn voor L' cn Uw kroost, Om ons evenals steeds tc steunen, Dan kunt ge het U ook aan laten leunen. Dat wij steeds zullen behartigen eenieders belangen. Kom bij ons met uw klacht of uw ver langen. Onze kolommen staan steeds voor een ieder open, Ge behoeft nu waarachtig naar geen lanTrceï cn Maas gesteld Men kan op Zondag, en soms ook op andere dagen in de week, personen zien rondfladderen De „pers" is de koningin der aard", Aldus wordt alom verklaard, Zij stelt de wet aan keizers en koningen Gezeten in hun vorstelijke woningen, Zij leest de les voor Aan president en minister al in hun kantoor, Ze is vaak den boeman van schepen en schout. Omdat ze spreekt woordjes hartelijk en bout. Ze helpt recht en orde gedijen Voor hen die eenigen godsdienst belijen. Maar ook predikt zij soms oproer tegen recht en wet, Voor hen die zich de „vrijheid" in het t hoofd hebben gezet. Bij de pers komt vaak menigeen zijn nood klagen, Die ten onrechte wordt gehoond of ge- slagen, j Kortom de „pers" is zooals boven gezegd Dat de nieuwe pers het levenslicht gaf. Venray 5 11 12. Tegen schurft bij katten. By ervaring kennen we geen beter middel dan de plekken, welke aangetast zijn. in te emeeren met raapolie. Herhaalt meu deze bewerking, dan zijn de dieren spoedig geoezen. Uitloopen van aardappelen. Thans hebben meer dm in andere jaren, de aardappelen neiging om uit te spruiten. Men honde ze dus frisch, en als de hoop wat groot is. zet'e men ze van tijd tot tijd om teneinde broeiing te voor komen. Haver als hennenvoedsel. Haver als voeder voor hennen is vooral aan te bevelen, wanneer men zich ten doel stelt groote eieren te verkrijgen. Uitstekend voor dit doel is ook het voederen met zonnebioemzaad. Te veel is echter hier ook. weer ongezond door te sterke voedering met haver en zonne bloemzaad bereikt men dikwyls het tegendeel, doordat de kippen te vet wor den en daaidoor slechts wein'g eieren leggen. In Frankrijk wordt de hoender teelt voor eieropbreng8t roet de beide genoemde voederstoffen vooi namelijk be dreven door landlieden, die slechts over een klein stuk land te beschikken hebben. Terpentijn. Terpentyn kau in vele gevallen met goed gevolg gebruikt worden. Bij keel pijn doet meo, na den hals ingewreven te hebben met olio van zuivere amande len, een doek met gezuiverde terpentyn bevochtigd om den hals. Een doek met terpentijn om een jichtig lichaamsdeel verzacht de pijn. Verlakt geel leder wrijft men op met terpentyn. 't Is ook een uitstekend middel om verf- vlekicen te doen verdwijnen. In muizengaten wat terpentyn gedaan, en de muizen, laten zich niet meer hooren. Een lepel terpentyn in den ketel gegoten, waarin de wasch to koken staat, maakt deze helder. Geitenmelk. Geitenmelk is ryker aan vet dan koe melk en is voor kin lervoeding daarom zeer geschikt, wijl ze aan bestanddeelen

Peel en Maas | 1912 | | pagina 1