Weekblad ton VIIB4Ï
UitgeverW. A. Van den Munckhof, Venray.
i
li
Zaterdag 6 Januari 1912
33ste Jaargang
No, r
mammam i%BPi|gC%9 BESS tBMtms&i sr**\ fe
Een lied per week.
ZSS° rJU, d3t ik ren* schade
Bij
het in gebruik nemen
der nieuwe pers.
PEEL ER
MAAS
Abonnementsprijs per kwartaal
voor VENRAY 50 c.
franco per post 65 c.
voor het buitenland bij v .itbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 4 c.
Prijs der Advertentlën
van 1—4 regels 20 c.
elke regel meer 5 c.
letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3maal geplaatst, worden 2maal berekend.
Hou en trouw.
Woorden van Muziek van
J. P. Heye. R. Hol.
I.
Een man. een man een woord, een
woord
0 flkeche leus van vroeger dagen
Nog klopt m^jn kart met sneller slagen,
Wanneer myn oor u klinken hoort
Een man, een man, een woord, e60
Woord I
II.
Dat was een zegel zonder breuk
Een handschrift, nooit nog valsch bevon
den,
Een vaste borgtocht, nooit geschonden.
Een perkament in goeden reuk.
Dat nooit een barst had of een kreuk.
III.
In Oost en West, in Zuid en Nooid.
Werd Holland om die leus geprezen...
Och 'k bid je laat het nog zoo wezen,
't zij steeds, als meu van NecrUnd hoort
Eeu man, een Man, een woord, een
Woord 1
Zeker, ik ontken het niet, er is
reel armoede en ellende in de
wereld. De man heeft geen werk
en de vrouw is tiek de huishuur
is nog niet betaald en bij den
winkelier staat men ook al in het
krijt het getal kinderen wordt
grooter en de verdiensten worden
kleiner in een woord men heeft
haast geen brood om te eten en weet
met hoe men van den eenen dag in
den anderen komen zal.
Gewoonlijk werpt men de schuld
van dit alles op anderen op de
rijken die niet genoeg geven op de
regeering die niet genoeg doet, en
zorgen moest voor dit en voor dat
enz. men windt zich op onder bet
drinken van een borrel en het luiste
ren naar allerlei roervinken en
verkwist zoodoende zijn weinige
centen en zijn tijd nog op den koop
toe. Dat meu echter in zeer vele
gevalleo zelf de oorzaak is zijner
ellenden, dat schijnen velen niet te
willen bedenken en toch is het zoo.
De Apostel Paulus zegtZoo
iemand niet wil werken, dat hij
ook niet ele wanneer dus iemand
niet of tenminste zoo weinig mogelijk
wil werken, maar toch liefst zoo
veel mogelijk wil eten en drinken,
dan krijgt hij loon naar werken als
God hem laat vasten. God toch
heeft als regel gesteld, dat de
krachten en de gelegenheid die
een rnensch heeft om te werken,
zooveel als de sleutels zouden zijn,
om Gods broodkast te openen. Werpt
hij nu die Bleutels weg of maakt bij
daar geen gebruik van, dan is het
eigen schuld en heeft zoo iemaud
loon naar werken als hij geen brood
heeft.
Wanneer wij bijvoorbeeld hooren
dat er hier of daar zoovele werklie
den zonder werk en dus zonder
brood zijn, gevoelen wij ongetwijfeld
diep medelijden met die ongelukki
ger, maar als wij dan weer vei.
nemen, dat diezelfde werkeluozen,
wanneer er zich onverwachts werk
opdoet, D.v. een schip, dat
gelost moet worden, of sneeuw, die
moet worden werden weggeruimd
geen hand verkiezen uit te
steken, dan ku.j,,- wij niet nalaten
te denken aan eigen schuld en loon
naar werken.
Maar ook wanneer een jongeling,
die nog maar half werken kan,
omdat hij nog maar half zijn weik
verstaat, roekeloos eene verkeering
begint en een meisje trouwt, voor
dat hij in staat is den kost voor een
huisgezin te verdienen, heeft dan
zulk een echtpaar geen loon naar
werken, als schraalhans bij hen
keukenmeester is
Indien het niet zulke ernstige
gevolgen had, zou men met die
kinderen moeten lachen. Immers
wat ziet men dikwijls gebeuren
Krulle jongens, die nog niet eens
den spijker op den kop kunnen slaan,
halfwassen, die nog maar ter
nauwernood hun eigen kost en
kleerer. kunnen verdienen, loopen al
met oen meisje aan den arm. Wat ia
hiervan het gevolg Dat zij meer
aan hun meisje dan aan hun werk
denken immer een knoeier blijven
m hun vak trouwen voor dat zij
eene huishouding kunnen onder
houden, en dan l dan is het
eldra armoe troof I Maar ik vraag
's dan die armoe geen eigen schuld
en verdiend loon
Iets anders is het, wanneer iemand
buiten zijn schuld geen krachten
en geeD gelegenheid heeft om te
werken want in een zoodanig geval
zal God iemand, die zijne geboden
onderhoudt, ook niet zooder btood
laten, al zou hij voor zoo iemand een
wonder moeten doen. Zoo kregen de
Joden in de woestijn het manna uit
den hemel en het water uit de rots
maar in het oeloofde land gekomen,
niet meer, toen moest ieder maar
werken voor zijn dagelijksch trood.
Wilt gij nog andere voorbeelden I
Wanneer een winkelier bijv. die een
ander het licht in de oogen zelfs r.iet
gunt, en daarom de vonken van zijn
jaloezie op zijn collega's doet neer
spatten, en om die reden er door de
anderen eens tusschen wordt geno
men, dan moet hij niet schelden,
razen en roepeD, ik zal ze wel
krijgen, want dan heeft hij het zich
zelf te wijten, dan ontvangt hij loon
naar werken. Een ander heeft
altijd de schuld, geen mensch ziet
ooit zijn eigen bult, al is het nog
zoon klein gedrochtje, zegt het
spreekwoord.
God zegt i Gedenk dat gij den
Sabbatdag heiligtmaar indien nu
iemand niet naar God luisteit, wan
neer Hij hem gebiedt den Zondag te
heiligen, is het dan zoo vreemd
als God niet naar hem luistert, als
hij bidt Geef ons heden ons dage-
|lijksch brood? Neen nietwaar? dan
heeft zoo iemand loon naar werken.
Waarom werkt gij toch altijd op
Zondag - zoo vroeg eens een
oprecht christelijk heer aan een
schoenmaker die naast hem woonde?
Wel man ik hen zoo arm a'. Joh en'
kom er anders niet. Hoor e, g„ede
mat, dat werk brengt t rh geen'
gen. Ik Wil een accoord met u'
aangaan. Werk niet .„eer o„ Zondag'
doe b'el'jk een goed Chipten be-
kaa™',e;.descbade «e gi, lijdt zal
'k na due maanden be(,len. De
schoenmaker nam het aan ging
voortaan naar de Hoogmis. Vesper!
en Lof. Al dadelijk werd hij veel
"!die;Sllf beleetier, de
want 8 1,1 hut, terug,
»an tevoren was er alt J twist.
hl °a drie uaam'en
hem Sprak en |l0m,(.el
schade hij geleden had, s, ak hij
Mijnheer ik zOU lieg,.,, als ik
g leden had, mijne zaken zijn wel
voor een derde verbeterd.
O, Tl "°g WOrdt d' Zondag
ontheiligd door diegenen, die van
den Zondag een Zondedac maken.
"0*g"1 1 VP Zondag.,in Veie
koffiehuizen, herbergen et, kroegen
"aar toe 1 wordt woe geleefd:
daai wordt <?edrot:kon l »vi
gespeeld, gedanst", gebruld.' Jikwijis
tot laat in den nacht, tot sSjaaudags
toe. Wee, dengene, door wien de
ergernis komt I En die menschen
noemen zich dan nog Christenen,
«J die een heiden, ja soms een
Kr in woestheid overtreffen Is
het met vreemd, of hoe zal ik het
noemen, dat er jongelingen en
jongedoebters zijn, die uit „ees
van den Zondag te ontheiligen, niet
zullen werken of naaien, maar
zonder zich te bedenken, des avonds
a s bezetenen over den dansvloer
vliegen en zwieren en zwaaien en
draaien en zich in de schandelijkste
bekoringen storten. Wat zal er bij
zulke Zondagontbeiligers op Maan
dagmorgen nog over zijn vnn het
gebed en de preek van Zondag
Niets En zal dit misschien ook
met de reden zijn, dat er zoovele
jongelingen en jongedochters zijn,
die in plaats van met de jaren toe
te nemen in hebagelijkheid voor
God en de menschen, bijna met
iedere week toenemen in brutaliteit,
zonde, ondeugd en bederf? En is
het nu wel te verwonderen, dat
die buisgezinnen, waarvan de vader
of de moedor, de zoon of de dochter
aldus den Zondag ontheiligen, vroeg
of laat gebrek lijden aan s Heeren
zegen, aan dagelijksch brood Neen
niet waar. Wanneer zij niet naar
God luisteren als Hij hur, zegt Zijl
indachtig, dat gij den Sabbatdag
heiligt, dan hebben zij l00n naar
werken, als God hun slechtskruimels
geeft in plaats van brood, al bidden
zij ook tienmaal daags Geef ons
heden ons dagelijksch brood.
Christus heeft gezegd Die zich
verheft zal vernederd worden maar
du vraag ik of de hoogvliegerij en
de zucht naar grootdoen niet een
zeer algemeene kwaal is geworden
Hpe is het bijv. met de kleederdracht
op zijn heerlijkst uitgedost, met De dienares van krom of van recht.
de fijnste doekjes, de duurste laars-1 V nu de den keper beschouwt,
0 ils de machine waardoor de krant het
i»8, s^ms zelfs met glacé handschoe-j
nen en eene parasol men zou
meenen, het zijn werkelijk dames
maar als men navraagt, wat hoort
men dan deze is een naaistertje en
gene eece dochter van een schoon
maakster die daar is eeno arme
dienstmeid, en de andere de dochter
van een uitverkochten kruidenier
enz. Eu met de heeren die men in
een fijn pak naar de laatste mode
ziet pronken. soms zelfs meteen
rotting in de hand en een snorretje,
al is het ook van vlas is het ook
al niet veel beter gesteld. Verraadden
hunne manieren niet het tegendeel,
of wist men niet beter, men zou mee
nen het zijn personen van aanzien
lijken stand, die geld in overvloed
bezitten maar wat zijn het inder
daad? werklui of ondergeschikte
ambtenaartjes met een huis vol
kinderen en een sober inkomen,
ouderwijzertjes, die hun neus in de
hoogte steken, als wilden ze de lucht
niet ruiken waar ze vandaan kwa»
men, en die 't verstand nog niet
uc/uüij 0<u"csuiv ÜC».r\..
En nog hoevele andere zoude ik hier
kunnen opnoemen, doch ik vraag al
wederom indien een mensch uit
ellendige hoovaardij, voorname- wil
schijnen dan hij is, heeft zoo iemand
dan geen loon naar reiken, als God
hem vernedert, en tot schanle en
armoe Iaat vervallen Waarom gaat
hij op stelten in plaats van eer»
baar* te vott
Dus in vele gevallen is armoe en
ellende eigen schuld en loon naar
werken. Wil men ze uit zijn huis
weren, dan moet men bidden, harte»
lijk en met vertrouwen bidden, en
met volharding Maar bidden alleen
is niet genoeg, men moet ook zelf
iedere gelegenheid tot werken
aangrijpen, zich Diet boven zijn
stand verheffen, en den Zondag
niet ontheiligen, noch dit van zijue
kinderen en huisgenooten dulden
Zoekt eerst 't rijk Gods en zijne
gerechtigheid en alles wat gij
noodig hebt, voor eeu tevreden
gelukkig leven, zal u worden toe
geworpen: loon naar werken.
VERITAS.
levenslicht aanschouwt,
'i Is heel vernuftig samengesteld
Uit raderen en walsen die draaien met
geweld.
Maar als zoo'n pers wordt oud en versleten
Dan ben je je leed nog zoo niet vergeten.
Dan klaagt Jan, je druk is te fijn,
Piet roept, mijn oogen doen pijn,
Een ander zegt weer. je letters staan
scheef,
En 'l is al geklaag al wat je belecv'.
Nu, ons persje had zijn beste dagen gehad,
Het was gelijk een sleeperspaard op het
vilderspad.
En daarom meende de Redactie dan ook
goed te doen
Aan te schaden eene pers nieuw en van
het laatste fatseen.
Deze week is ze gearriveerd.
Aanstonds werd ze geprobeerd.
Alles was ingericht uiterst secuur,
We drukken er nu dan ook 1500 in het uur.
Heden gaat de eerste oplaag de wereld in,
En we hopen dat zc zijn zal naar uw zin,
En dat de kosten voor U getroost,
Een aansporing moge zijn voor L' cn Uw
kroost,
Om ons evenals steeds tc steunen,
Dan kunt ge het U ook aan laten leunen.
Dat wij steeds zullen behartigen eenieders
belangen.
Kom bij ons met uw klacht of uw ver
langen.
Onze kolommen staan steeds voor een
ieder open,
Ge behoeft nu waarachtig naar geen
lanTrceï cn Maas
gesteld Men kan op Zondag, en
soms ook op andere dagen in de
week, personen zien rondfladderen
De „pers" is de koningin der aard",
Aldus wordt alom verklaard,
Zij stelt de wet aan keizers en koningen
Gezeten in hun vorstelijke woningen,
Zij leest de les voor
Aan president en minister al in hun
kantoor,
Ze is vaak den boeman van schepen en
schout.
Omdat ze spreekt woordjes hartelijk en
bout.
Ze helpt recht en orde gedijen
Voor hen die eenigen godsdienst belijen.
Maar ook predikt zij soms oproer tegen
recht en wet,
Voor hen die zich de „vrijheid" in het
t hoofd hebben gezet.
Bij de pers komt vaak menigeen zijn nood
klagen,
Die ten onrechte wordt gehoond of ge-
slagen,
j Kortom de „pers" is zooals boven gezegd
Dat de nieuwe pers
het levenslicht gaf.
Venray 5 11 12.
Tegen schurft bij katten.
By ervaring kennen we geen beter
middel dan de plekken, welke aangetast
zijn. in te emeeren met raapolie. Herhaalt
meu deze bewerking, dan zijn de dieren
spoedig geoezen.
Uitloopen van aardappelen.
Thans hebben meer dm in andere
jaren, de aardappelen neiging om uit te
spruiten. Men honde ze dus frisch, en
als de hoop wat groot is. zet'e men ze
van tijd tot tijd om teneinde broeiing te
voor komen.
Haver als hennenvoedsel.
Haver als voeder voor hennen is vooral
aan te bevelen, wanneer men zich ten
doel stelt groote eieren te verkrijgen.
Uitstekend voor dit doel is ook het
voederen met zonnebioemzaad. Te veel is
echter hier ook. weer ongezond door te
sterke voedering met haver en zonne
bloemzaad bereikt men dikwyls het
tegendeel, doordat de kippen te vet wor
den en daaidoor slechts wein'g eieren
leggen. In Frankrijk wordt de hoender
teelt voor eieropbreng8t roet de beide
genoemde voederstoffen vooi namelijk be
dreven door landlieden, die slechts over
een klein stuk land te beschikken hebben.
Terpentijn.
Terpentyn kau in vele gevallen met
goed gevolg gebruikt worden. Bij keel
pijn doet meo, na den hals ingewreven
te hebben met olio van zuivere amande
len, een doek met gezuiverde terpentyn
bevochtigd om den hals.
Een doek met terpentijn om een jichtig
lichaamsdeel verzacht de pijn. Verlakt
geel leder wrijft men op met terpentyn.
't Is ook een uitstekend middel om verf-
vlekicen te doen verdwijnen. In
muizengaten wat terpentyn gedaan, en de
muizen, laten zich niet meer hooren.
Een lepel terpentyn in den ketel gegoten,
waarin de wasch to koken staat, maakt
deze helder.
Geitenmelk.
Geitenmelk is ryker aan vet dan koe
melk en is voor kin lervoeding daarom
zeer geschikt, wijl ze aan bestanddeelen