T li omstreken.
UitgeverW. A. Van den Munckhof, Venray.
De Kapel van Oostrum.
Zaterdag 18 Juni 1910.
31ste Jaargang
Dit nummer
bestaat uit
TWEE BLADEN.
Brief van Pater Peeters,
N® '25.
PEEL
Abonnementsprijs per kwartaal
voor Vbnray 50 c.
franco per post 65 c.
voor het buitenland by vooruitbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 0 o.
MAAS
Prijs der Advertentiën:
van 1 4 regels 20 o.
elke regel meer 5 o.
letters on vignetten naar plaatsruimte.
Advertentiën, 3maal geplaatst worden 2maal berekend.
in zijn tegenwoordigen luister bij bel
binnentreden aanschouwen in verlus
tiging voor 't oog, is genot voor het
hart. Daar komt wel geen vreemde
ling in ons klein en dierbaar genade
oord, of hij roept vol bewondering
uit «wat een allerliefst kapelletje
En nauwelijks is hij weer van zijn
eerste verwondering bekomen, of hij
gaat over tot bewondering zoo van het
geheel als van de onderdeelen.
Treffend zijn de woorden van den
rijksarchivaris Dr. Xavier Smits van
's Boscb, een man van naam op bet
gebied van architectuur en kunst. De
pas gepolychromeerde kapel bezoe
kend roemt hij ze als «één geheel van
schoonheid van oude en nieuwe
kunst." Dank aan het goed en ijverig
zorgen van Pastoor Willem J. J.
Wierts is door hem als man van
smaak en kunstzin dit lief interieur
van schoonheid tot stand gekomen.
Dus voor wie Oostrum van ouds
her kennen is het inwendige der
Kapel in de laatste jaren zeer er op
verbeterd.
Niemand, geen eDkel Venrayer die
dit ontkennen zal- Doch nu vraag ik
mij af, waaraan ligt het dan, dat de
Kapel door het jaar wel trouw en
voortdurend bezocht wordt door de
omgeving van Venray, maar niet of
heel weiDig door de kom van Ven
ray zelf, dus de rectoraten daarbuiten
gelaten
Ik heb me eens laten wijs maken,
dat een Venrayer die niet minstens
eens in het jaar de kapel van Oos
trum bezocht door de Venrayers
zelf beschouwd werd als geen goed
Venraysch kind. Ik weet, dat vroe
ger al|e rangen en standen, rijk en
arm, oud en jong van Venray in de
genadekapel gezien werden. Kan
men dit op vandaag nog zeggen 1
WaaraaD ligt het dan, dat men uit
de kom van Venray zeil zoo bedroefd
■weinig deelneming ziet
Is de plaats waarop we thans gaan
neerknielen om O. L. Vrouw de
schatting van onze hulde, liefde en
dank te brengen, eene andere als
waar sinds ruim vijf eeuwen onze
voorouders, die zoo innig aan het
genadebeeldje gehecht waren, ver-
trouwvol-godvruchtig knielden
Is de bidplaats zelf wellicht minder
geschikt, noodt de kapel misschien
van zelf niet uit om te bidden, of
kan men er niet gemakkelijk en met
echte devotie neerknielen
Is er dan iets gebeurd wat de toe
nadering tot de kapel moeilijk maakt
of wordt ons het bezoek op heden
nog vergemakkelijkt door de tram
gelegenheid Is dan het vertrouwen
door iels geschokt 1 Zijn de financies
in Oostrum wellicht zoo rooskleurig
dat men beter elders zijn God- en
de H. Maagd-gevallige aalmoes kan
besteden Of is wellicht de goede,
ge. godsdienstige gezind
heid in Venray zelf verminderd i
Voelt men niets of weinig voor oede-
vaarten
Veroorloof mij, geachte .ezer
lezeres, dat ik u dan in dit laatste
geval aan de hand van P. I'Ar-
changelus van de Orde der Minder
broeders Recullecten van Belgm u
aanloon, dat de instelling van bede,,
vaarten waarlijk van God komt, dat
elke goede bedevaart Hem zeer wei
eevallig is enden pelgi im zelf tot
onschatbaar nut en heil strekt zoo
wel voor hier als hiernamaals.
Hetzelfde wat u bier te lezen krijgt
werd in de dagen van Pastoor
Notermans van Venray, later Deken
van Wijk—Maastricht z-g. meer dan
eens, ja herhaaldelijk zoowel_ in de
kerk als daarbuiten aan Venray
gezegd; en het gevolg van die goede
wenken was. dat de Venrayer,
zooals het altijd geweest was, gaarne
en dikwijls kwam neerknielen aan
den voet van Ooslrum's genadebeeld
in Maria's heiligdom.
Niet ieder voelt op het punt van
bedevaarten eveuveel. Doch er zullen
toch altijd lui gevonden worden -
en dal zeer terecht - die gaarne
iets over bedevaarten hooren, vooral
als bet geldt de eer van O.L- V rouw
Vele menschen houden niet van
bedevaarten. Dat geeft maar alle
maal misbruiken, zeggen ze- Weet
ge, wat ge daarop kunt antwoorder.
«Die misbruiken indien ze bestaan,
zijn maar onbeduidend en kunnen
geenszins eene zoo schoone instelling
bederven; en daarbij, waarvan maast
men in de wereld al geen misbruik?
Zijn de kinderen er beter aan toe,
als ze Zondagsmiddags onder of na
de vespers wegfietsen overal been,
behalve naar een bedeoord
Zou de godsdienstige gezindheid
bij groot en klein niet beter blijven
als men hield aan zijn genadeoord,
en zou het bezoek aan eigen kerk,
kerkelijke diensten of vergaderingen
op den langen duur niet trouwer zijn
omdat de godsdienstzin en met het
minst de weering van Mama er zoo
,lie» inzat. Godsdienstzin, vermeer,
derd als van zelf, door het trouw
bezoeken van ons genadeoord.
De grijze oudheid wijst ons op de
instelling der bevaarten als komende
van den hemel en zijnde het werk
van God. Immers, eene instelling
die duizende jaren telt, zooals die
der bedevaarten, en die, verre van
te verslappen, nog alle dagen toe
neemt, kan niet anders dan van God
komen.
Men zou kunnen zeggen: t is een
uitvinding van menschen, dan zal ze
van zelf vallen; komt ze van God,
dan is het onmogelijk ze te niette
doen. Het werk der bedevaarten,
waar van het begin zich in den nacnt
dei- tijden verliest, blijft met alleen
staan maar krijgt dagelijks nog
nieuw leven. God zelt houdt dit zijn
eBevaiaaOod niet zelf aan Abraham
eene reis van drie dagen te onder
nemen naar den berg om er zijn offer
te brengen, terwijl Abraham thuis
toch zijn altaar had en zijn offerande
kon doen Dit Godsgebod gal aan
Abraham's reis een grootere ver
dienste en was voor zyn nakome
lingen een bewijs dat God. hoewel
overal tegenwoordig, nogthans dien
berg bijzonder verkozen, om Zijn
barmhartigheid over hem te doen
uitschijnen.
Volgens joodsch gebruik en wet
moesten de Joden driemaal's jaars
naar den tempel van Jerusalem reizen
om te bidden en te otteren. Was dit,
geachte lezer en lezeres, niet eene
bedevaart in den voller, zin van
het woord, waardoor die heel 'groote
stad soms te klein leek om ai de
vreemdelingen te ontvangen Denk
nu hierbij aan het geval dat de kleine
goddelijke Jezus zelf met Maria en
Jozef er heen trokken om het Paasch-
feesl te vieren. De Zaligmaker be
krachtigt alzoo met zijn eigen voor
beeld deze goddelijke instelling.
Wat doet nu in navolping de II.
Kerk Ze keurt de bedevaarten goed
en beveelt ze zelfs aan in hare
conciliën. Ze verleent allaten aan
zulke heiligdommen als O.L. Vrouw
van Oostrum, ten voordeele van de
bedevaartgangers.
Denk slechts aan portiuncula.
Fierst gegeven voor drcrdpji zelf,
later overal waar kloosters'en kerken
van Franciscusorden of vereenigingen
zijn. Denk hier aan Oostrum zelf,
waar reeds in 1519, alzoo bijna vier
eeuwen geleden, de H. Kerk geeste
lijke gunsten schonk aan hen, die
Maria daar. op die plek te Oostrum
kwamen vereeren. In 1779, 1S65,
1865, 1875, 1885 aldoor nieuwe
gunsten van Rome aan de Kapel van
Oostrum Rome zelf kwam, voor 25
jaren terug, het mirakuleuze Beeldje
kronen.
Koningen, prinsen, monarchen
lieten meermalen het bestuur hunner
rijken aan anderen over. om zelf ter
bedevaart te kunnen gaan, Paus
Nikolaas III schrijft zelf aar. den
keizer -dat er dagelijks duizende
menschen ter bedevaart aankwamen
uit alle gewesten." Vanaf de eerste
tijden des Christendoms tot den
huidigen dag toe zijn de bedevaarten
naar Compostella en Epbesen ver
maard gebleven.
Neem nu eens de talrijke heilig
dommen tevens bedevaartplaatsen
alleen tor eere van O.L. Vrouw Er
is wel geen katholiek land of het
heeft een of meer heiligdommen
Maria toegewijd.
Laat nu vrij lichtzinnige herberg-
praters de heiligheid der bedevaarten
betwisten, laat de medelachers maar
lachen. God houdt dit Zijn werk
staande, en de bedevaarten zullen
steeds een bron van geluk, vaD ge
nade en van tevredenheid voor zijne
kinderen blijven.
Geschiedt nu zulk eene bedevaart
door vele menschen tegelijk en in
processio op godvruchtige wijze dan
zai u beslist zeker- aan God welge*
vallig en aangenaam zijn. Mogen we
hierbij niet aanhalen wat bij Mat»
tbeus staat-Ik zeg u, wanneer
twee van u zullen overeengestemd
hebben om iets tevragou, wat het
ook zij, het zal hun geworden. Waar
twee of drie in mijnen naam verga
derd zijn, ben ik in hun midden."
Hoe zou zulke bedevaart aan God
niet aangenaam zijn, daar men zelfs
om ze te kunnen doen soms zijn han
del eu winst er aan geeft en zich
bovendien soms nog buitengewone
noodzakelijke uitgaven getroost f
Maar ook voor den mensch zelf
zijn ze goed envoordeelig. VoorO.L
Heer doer, we nooit iets voor niet.
Alles wat we voor Hem doen, ver
geldt hij ons rijkelijk. Is dit zoo, wal
zullen de pelgrims dan van Hem niet
mogen verhopen, die uit liefde van
Hem en zijne Moeder pelgrimstoch
ten ondernemen, die ze door aan -
houdend bidden heiligen I
Nu kan men wol zeggen, ik heb
er ook nooit een wonder gezien en
ik wordt er toch niet verhoord.
Hebt ge ooit in Kevelaer een wonder
gezien of er van gehoord. Zal uw
geloof er minder groot om zijn, als
ge met de oogen des lichaams geen
wonderen ziet Gebeuren er soms
geen wonderbare genezingen voor
de ziel f Wordt men vaak niet een
heel ander beter mensch als men
eens op zoo'n beevaart komt en die
met goede inzichten meemaakt!
Wie zal u zeggen wat al millioe
nen gebedverhooringen hier verkre
gen zijn? Hebt gij nog niet wat ge
vvangt. «cl kom dan ierug en maag
nog eens totdat ge het hebt. Krijgt
ge niet juist wat gij verlangt, dan
krijgt ge toch altijd iets wat voor u
nog beter is. Of moet het maar zoo
in eens, den eersten keer den besteD,
gebeuren wat ge vraagt. Ge be
schouwt u zelf wel als een bijzonder
heilig boontje dat O. L. Heer of O.
L. Vrouw zoo maar dadelijk naar u
moet luisteren. Medunkt, hier mogeD
we wel een punt zetten.
Venrayer, trouwe vereerder van
O. L. Vrouw van Oostrum, blijf dan
getrouw aan de zoo prijsbare ge
woonte O. L- Vrouw in haar heilig
dom te Oostrum te vereeren De
hemel keurt uw gedrag goed. Vraag
niet wat de menschen, maar wat
God van uw bedevaart zal zeggen.
In zijne oogen doet ge goed en is
't Hem aangenaam, en voor u zelf
zal de bedevaart eeo bron van ge
nade en geestelijke vertroostingen
zijn.
Ik» sluit met de woorden waarmee
Pastoor Notermans z.g- bij zijn
7er trek naar Wijck van u afscheid
nam
Parochianen vergeel onze Lieve
Vrouw van Oostrum niet."
missionaris te lligakit.
Ik geef er uwe Venraysche magere -Vet
jes aan. Toe maar geciviliseerde dorpsge-
nooteo 1 Zoudt ook gij mij 't geslacht
brengen, als ik pastoor bij U was, mijn
portie van uwe feestmaal lijden Hier vind
ik oud Venray terug, onder dit opzicht
Ik heb over de 2000 sigaren ontvangen,
en liefst van de beste soort. Ik kom in geen
huis meer, of moeder de vrouw geeft mij
een sigaar want men heeft ons als groote
rookers leeren kennen.
Het gebod der tienden tot onderhoud
van den geestelijken staat hier nog in de
Catechismus, ea is, althans bij mij geen
doode letter.
Ik heb altijd en overal volgehouden, dat
de godsdienst, die niet tot in den broekzak
wortelt, geen cent waard is, dat de
godsdienstigheid van een volk 't best wordt
afgemeten naar hot geen het er voor over
hoeft. Naar dien maatstaf to oordeolen, is
mijn volk niet slecbt. Oordeelt zeiven.
Ieder man boven de 18 jaren is gehouden
een week per jaar gratis voor kerk en
pastoor te werken. Zoo luidt het bevel van
de junta catolica, een soort van kerkeraad
bestaando uit 23 leden en waaraan niemand
denkt ongehoorzaam te zyn.
De junta legt allerlei werkzaaraboden op
b. hout gaan kappen in de bosschen
sleepen, zagen, kerken, kloosters en scholen
bouwen kerkhof schoonhouden, landeryen
der kerk bewerken er zyn ook vaste
ploegen van roeiers, die telkens gereed
staan om den Pater af te halen naar- en
terug te breogen van hun respectief dorp.
Die junta zorg voor alle leesten, voor
bijdragen in geld en arbeid. Wat denkt u,
katholieken van Venay, zou zoo iets kaus
van slagen hebben bij u Wacht eventjes
ik ben nog niet uitgepraat. Iedere kerk,
hoe klein ook, beeft haar muziokgezelscbap
en al de kosten van aankoop van instru
menten, muziek, reparatie worden door
vrijwillige by dragen gedekt. Zoo even heb
ik nog voor een dorp van bij de vijfduizend
zielen voor over de 500 gulden instrumente*
besteld.
Te Higakit wil men de groote schuur
die kerk beet. 68 X 17 iu een mooien tem
pel met drie beuken een gegalvaniseerd
yzerendak, dito gewelven omscheppen.
Arbeidsloon wordt niet uitgekeerd, eo
netto onkosten worden berekend op 3000
Peso ongeveer 4000 gulden.
Eer we een jaar verder zyn, hoop ik
dat werk vpitoniri U r.ien. Te Bacimtr waar
wij tegenwoordig de katholieken op 2500
schatten, is men reeds druk bezig met den
bouw van een kerk 56 op 16 drie vier
honderd man gaan uren ver het vreeeelijk
harde hout kappen, zagen schaven; halen
steenen uit de zee om kalk te branden, en
fuodeeringen te leggen. Ze hebben noch
machines, noch karren zelfs geen krui
wagens zij moeten den grond minstons
een halve meter ophoogen. Voor dak en
gewelven moeten weer 3000 Peso ingeza
meld worden, komen zullen zy. Daarvoor
hoeft de Pater niet eens te zorgen.
Te Claver, een arm dorp van om
en om de 2000 zielen heeft men reeds een
mooie nieuwe kerk gebouwd men zal
een pastorie bouwen en de braakliggende
kerkogronden met coco beplanten, om deD
Pater die hun beloofd is, te huisvesten eo
te onderhouden. Moeten kei ken, wegen
bij feestelijke gelegenheden versierd wor
den, dan 6preek ik eenvoudig den voorzitter
der junta aan, en aan rappe handen geen
gebrek.
Sieren en smaakvol sieren kan ieder
Pbilipino, en naar betaling vraagt niemand
Wie in gebreke blijft de gevorderde haod-
eii spandiensten te presteeren, wordt
idem zooveel beboet door de Junta.
Zoo althans zyn de toestanden in mijn
district: benijdenswaardig niet waar
Tractement van de regeering hebben wij
geen, en de z.g. stoolrechten zijn geriBg:
doop, 25 centavos, kerkgang 5 centavos
trouwen 3 Peso vóór een weduwe, 4 voor
de overigen, begrafenissen van 3.10 tot
30,50 Peso alles te verdeeleu tusscben
kerk, pastoor, koster en koorknapen,
zangers, muzikanten, Bisschop. Het booo-
ariam voor H. Missen is hoog, ni. 2 Peso
of 2.50guldeo. Druk worden de li. Missen
niet besteld, omdat mijne goede
parochianen nog te weinig onderwezen zyn.
Voor myo kapelaans heb ik hoogst zelden
intenties mettertijd zal dat ook wel beter
worden.
Dit vorenstaande blykt genoeg, dat mijn
volk werkelijk van goeden aard is. Het
grootste gebrek, bron van verreweg de
meeste misbruiken en kwalen, is onwetend-
beid, grove onwetendheid. Dat gebrek
echter mag huo niet te zwaar worden
aangerekend. De Pbilipyosche kerk heeft
minsteos een 20 zeer kwade jaren achter
den rug revolutie, scheuring, oorlogen.
Dan wat onze gewesten aangaat, bier
nooit, maar nooit, voldoende geestelyke
hulp gewee9t on de laatste ti«n jaren waren
slechts acht priesters ter beschikking vao
een 120000 zielen, verspreid over 75 uren