T li omstreken. UitgeverW. A. Van den Munckhof, Venray. De Kapel van Oostrum. Zaterdag 18 Juni 1910. 31ste Jaargang Dit nummer bestaat uit TWEE BLADEN. Brief van Pater Peeters, N® '25. PEEL Abonnementsprijs per kwartaal voor Vbnray 50 c. franco per post 65 c. voor het buitenland by vooruitbetaling 85 c. afzonderlijke nummers 0 o. MAAS Prijs der Advertentiën: van 1 4 regels 20 o. elke regel meer 5 o. letters on vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal geplaatst worden 2maal berekend. in zijn tegenwoordigen luister bij bel binnentreden aanschouwen in verlus tiging voor 't oog, is genot voor het hart. Daar komt wel geen vreemde ling in ons klein en dierbaar genade oord, of hij roept vol bewondering uit «wat een allerliefst kapelletje En nauwelijks is hij weer van zijn eerste verwondering bekomen, of hij gaat over tot bewondering zoo van het geheel als van de onderdeelen. Treffend zijn de woorden van den rijksarchivaris Dr. Xavier Smits van 's Boscb, een man van naam op bet gebied van architectuur en kunst. De pas gepolychromeerde kapel bezoe kend roemt hij ze als «één geheel van schoonheid van oude en nieuwe kunst." Dank aan het goed en ijverig zorgen van Pastoor Willem J. J. Wierts is door hem als man van smaak en kunstzin dit lief interieur van schoonheid tot stand gekomen. Dus voor wie Oostrum van ouds her kennen is het inwendige der Kapel in de laatste jaren zeer er op verbeterd. Niemand, geen eDkel Venrayer die dit ontkennen zal- Doch nu vraag ik mij af, waaraan ligt het dan, dat de Kapel door het jaar wel trouw en voortdurend bezocht wordt door de omgeving van Venray, maar niet of heel weiDig door de kom van Ven ray zelf, dus de rectoraten daarbuiten gelaten Ik heb me eens laten wijs maken, dat een Venrayer die niet minstens eens in het jaar de kapel van Oos trum bezocht door de Venrayers zelf beschouwd werd als geen goed Venraysch kind. Ik weet, dat vroe ger al|e rangen en standen, rijk en arm, oud en jong van Venray in de genadekapel gezien werden. Kan men dit op vandaag nog zeggen 1 WaaraaD ligt het dan, dat men uit de kom van Venray zeil zoo bedroefd ■weinig deelneming ziet Is de plaats waarop we thans gaan neerknielen om O. L. Vrouw de schatting van onze hulde, liefde en dank te brengen, eene andere als waar sinds ruim vijf eeuwen onze voorouders, die zoo innig aan het genadebeeldje gehecht waren, ver- trouwvol-godvruchtig knielden Is de bidplaats zelf wellicht minder geschikt, noodt de kapel misschien van zelf niet uit om te bidden, of kan men er niet gemakkelijk en met echte devotie neerknielen Is er dan iets gebeurd wat de toe nadering tot de kapel moeilijk maakt of wordt ons het bezoek op heden nog vergemakkelijkt door de tram gelegenheid Is dan het vertrouwen door iels geschokt 1 Zijn de financies in Oostrum wellicht zoo rooskleurig dat men beter elders zijn God- en de H. Maagd-gevallige aalmoes kan besteden Of is wellicht de goede, ge. godsdienstige gezind heid in Venray zelf verminderd i Voelt men niets of weinig voor oede- vaarten Veroorloof mij, geachte .ezer lezeres, dat ik u dan in dit laatste geval aan de hand van P. I'Ar- changelus van de Orde der Minder broeders Recullecten van Belgm u aanloon, dat de instelling van bede,, vaarten waarlijk van God komt, dat elke goede bedevaart Hem zeer wei eevallig is enden pelgi im zelf tot onschatbaar nut en heil strekt zoo wel voor hier als hiernamaals. Hetzelfde wat u bier te lezen krijgt werd in de dagen van Pastoor Notermans van Venray, later Deken van Wijk—Maastricht z-g. meer dan eens, ja herhaaldelijk zoowel_ in de kerk als daarbuiten aan Venray gezegd; en het gevolg van die goede wenken was. dat de Venrayer, zooals het altijd geweest was, gaarne en dikwijls kwam neerknielen aan den voet van Ooslrum's genadebeeld in Maria's heiligdom. Niet ieder voelt op het punt van bedevaarten eveuveel. Doch er zullen toch altijd lui gevonden worden - en dal zeer terecht - die gaarne iets over bedevaarten hooren, vooral als bet geldt de eer van O.L- V rouw Vele menschen houden niet van bedevaarten. Dat geeft maar alle maal misbruiken, zeggen ze- Weet ge, wat ge daarop kunt antwoorder. «Die misbruiken indien ze bestaan, zijn maar onbeduidend en kunnen geenszins eene zoo schoone instelling bederven; en daarbij, waarvan maast men in de wereld al geen misbruik? Zijn de kinderen er beter aan toe, als ze Zondagsmiddags onder of na de vespers wegfietsen overal been, behalve naar een bedeoord Zou de godsdienstige gezindheid bij groot en klein niet beter blijven als men hield aan zijn genadeoord, en zou het bezoek aan eigen kerk, kerkelijke diensten of vergaderingen op den langen duur niet trouwer zijn omdat de godsdienstzin en met het minst de weering van Mama er zoo ,lie» inzat. Godsdienstzin, vermeer, derd als van zelf, door het trouw bezoeken van ons genadeoord. De grijze oudheid wijst ons op de instelling der bevaarten als komende van den hemel en zijnde het werk van God. Immers, eene instelling die duizende jaren telt, zooals die der bedevaarten, en die, verre van te verslappen, nog alle dagen toe neemt, kan niet anders dan van God komen. Men zou kunnen zeggen: t is een uitvinding van menschen, dan zal ze van zelf vallen; komt ze van God, dan is het onmogelijk ze te niette doen. Het werk der bedevaarten, waar van het begin zich in den nacnt dei- tijden verliest, blijft met alleen staan maar krijgt dagelijks nog nieuw leven. God zelt houdt dit zijn eBevaiaaOod niet zelf aan Abraham eene reis van drie dagen te onder nemen naar den berg om er zijn offer te brengen, terwijl Abraham thuis toch zijn altaar had en zijn offerande kon doen Dit Godsgebod gal aan Abraham's reis een grootere ver dienste en was voor zyn nakome lingen een bewijs dat God. hoewel overal tegenwoordig, nogthans dien berg bijzonder verkozen, om Zijn barmhartigheid over hem te doen uitschijnen. Volgens joodsch gebruik en wet moesten de Joden driemaal's jaars naar den tempel van Jerusalem reizen om te bidden en te otteren. Was dit, geachte lezer en lezeres, niet eene bedevaart in den voller, zin van het woord, waardoor die heel 'groote stad soms te klein leek om ai de vreemdelingen te ontvangen Denk nu hierbij aan het geval dat de kleine goddelijke Jezus zelf met Maria en Jozef er heen trokken om het Paasch- feesl te vieren. De Zaligmaker be krachtigt alzoo met zijn eigen voor beeld deze goddelijke instelling. Wat doet nu in navolping de II. Kerk Ze keurt de bedevaarten goed en beveelt ze zelfs aan in hare conciliën. Ze verleent allaten aan zulke heiligdommen als O.L. Vrouw van Oostrum, ten voordeele van de bedevaartgangers. Denk slechts aan portiuncula. Fierst gegeven voor drcrdpji zelf, later overal waar kloosters'en kerken van Franciscusorden of vereenigingen zijn. Denk hier aan Oostrum zelf, waar reeds in 1519, alzoo bijna vier eeuwen geleden, de H. Kerk geeste lijke gunsten schonk aan hen, die Maria daar. op die plek te Oostrum kwamen vereeren. In 1779, 1S65, 1865, 1875, 1885 aldoor nieuwe gunsten van Rome aan de Kapel van Oostrum Rome zelf kwam, voor 25 jaren terug, het mirakuleuze Beeldje kronen. Koningen, prinsen, monarchen lieten meermalen het bestuur hunner rijken aan anderen over. om zelf ter bedevaart te kunnen gaan, Paus Nikolaas III schrijft zelf aar. den keizer -dat er dagelijks duizende menschen ter bedevaart aankwamen uit alle gewesten." Vanaf de eerste tijden des Christendoms tot den huidigen dag toe zijn de bedevaarten naar Compostella en Epbesen ver maard gebleven. Neem nu eens de talrijke heilig dommen tevens bedevaartplaatsen alleen tor eere van O.L. Vrouw Er is wel geen katholiek land of het heeft een of meer heiligdommen Maria toegewijd. Laat nu vrij lichtzinnige herberg- praters de heiligheid der bedevaarten betwisten, laat de medelachers maar lachen. God houdt dit Zijn werk staande, en de bedevaarten zullen steeds een bron van geluk, vaD ge nade en van tevredenheid voor zijne kinderen blijven. Geschiedt nu zulk eene bedevaart door vele menschen tegelijk en in processio op godvruchtige wijze dan zai u beslist zeker- aan God welge* vallig en aangenaam zijn. Mogen we hierbij niet aanhalen wat bij Mat» tbeus staat-Ik zeg u, wanneer twee van u zullen overeengestemd hebben om iets tevragou, wat het ook zij, het zal hun geworden. Waar twee of drie in mijnen naam verga derd zijn, ben ik in hun midden." Hoe zou zulke bedevaart aan God niet aangenaam zijn, daar men zelfs om ze te kunnen doen soms zijn han del eu winst er aan geeft en zich bovendien soms nog buitengewone noodzakelijke uitgaven getroost f Maar ook voor den mensch zelf zijn ze goed envoordeelig. VoorO.L Heer doer, we nooit iets voor niet. Alles wat we voor Hem doen, ver geldt hij ons rijkelijk. Is dit zoo, wal zullen de pelgrims dan van Hem niet mogen verhopen, die uit liefde van Hem en zijne Moeder pelgrimstoch ten ondernemen, die ze door aan - houdend bidden heiligen I Nu kan men wol zeggen, ik heb er ook nooit een wonder gezien en ik wordt er toch niet verhoord. Hebt ge ooit in Kevelaer een wonder gezien of er van gehoord. Zal uw geloof er minder groot om zijn, als ge met de oogen des lichaams geen wonderen ziet Gebeuren er soms geen wonderbare genezingen voor de ziel f Wordt men vaak niet een heel ander beter mensch als men eens op zoo'n beevaart komt en die met goede inzichten meemaakt! Wie zal u zeggen wat al millioe nen gebedverhooringen hier verkre gen zijn? Hebt gij nog niet wat ge vvangt. «cl kom dan ierug en maag nog eens totdat ge het hebt. Krijgt ge niet juist wat gij verlangt, dan krijgt ge toch altijd iets wat voor u nog beter is. Of moet het maar zoo in eens, den eersten keer den besteD, gebeuren wat ge vraagt. Ge be schouwt u zelf wel als een bijzonder heilig boontje dat O. L. Heer of O. L. Vrouw zoo maar dadelijk naar u moet luisteren. Medunkt, hier mogeD we wel een punt zetten. Venrayer, trouwe vereerder van O. L. Vrouw van Oostrum, blijf dan getrouw aan de zoo prijsbare ge woonte O. L- Vrouw in haar heilig dom te Oostrum te vereeren De hemel keurt uw gedrag goed. Vraag niet wat de menschen, maar wat God van uw bedevaart zal zeggen. In zijne oogen doet ge goed en is 't Hem aangenaam, en voor u zelf zal de bedevaart eeo bron van ge nade en geestelijke vertroostingen zijn. Ik» sluit met de woorden waarmee Pastoor Notermans z.g- bij zijn 7er trek naar Wijck van u afscheid nam Parochianen vergeel onze Lieve Vrouw van Oostrum niet." missionaris te lligakit. Ik geef er uwe Venraysche magere -Vet jes aan. Toe maar geciviliseerde dorpsge- nooteo 1 Zoudt ook gij mij 't geslacht brengen, als ik pastoor bij U was, mijn portie van uwe feestmaal lijden Hier vind ik oud Venray terug, onder dit opzicht Ik heb over de 2000 sigaren ontvangen, en liefst van de beste soort. Ik kom in geen huis meer, of moeder de vrouw geeft mij een sigaar want men heeft ons als groote rookers leeren kennen. Het gebod der tienden tot onderhoud van den geestelijken staat hier nog in de Catechismus, ea is, althans bij mij geen doode letter. Ik heb altijd en overal volgehouden, dat de godsdienst, die niet tot in den broekzak wortelt, geen cent waard is, dat de godsdienstigheid van een volk 't best wordt afgemeten naar hot geen het er voor over hoeft. Naar dien maatstaf to oordeolen, is mijn volk niet slecbt. Oordeelt zeiven. Ieder man boven de 18 jaren is gehouden een week per jaar gratis voor kerk en pastoor te werken. Zoo luidt het bevel van de junta catolica, een soort van kerkeraad bestaando uit 23 leden en waaraan niemand denkt ongehoorzaam te zyn. De junta legt allerlei werkzaaraboden op b. hout gaan kappen in de bosschen sleepen, zagen, kerken, kloosters en scholen bouwen kerkhof schoonhouden, landeryen der kerk bewerken er zyn ook vaste ploegen van roeiers, die telkens gereed staan om den Pater af te halen naar- en terug te breogen van hun respectief dorp. Die junta zorg voor alle leesten, voor bijdragen in geld en arbeid. Wat denkt u, katholieken van Venay, zou zoo iets kaus van slagen hebben bij u Wacht eventjes ik ben nog niet uitgepraat. Iedere kerk, hoe klein ook, beeft haar muziokgezelscbap en al de kosten van aankoop van instru menten, muziek, reparatie worden door vrijwillige by dragen gedekt. Zoo even heb ik nog voor een dorp van bij de vijfduizend zielen voor over de 500 gulden instrumente* besteld. Te Higakit wil men de groote schuur die kerk beet. 68 X 17 iu een mooien tem pel met drie beuken een gegalvaniseerd yzerendak, dito gewelven omscheppen. Arbeidsloon wordt niet uitgekeerd, eo netto onkosten worden berekend op 3000 Peso ongeveer 4000 gulden. Eer we een jaar verder zyn, hoop ik dat werk vpitoniri U r.ien. Te Bacimtr waar wij tegenwoordig de katholieken op 2500 schatten, is men reeds druk bezig met den bouw van een kerk 56 op 16 drie vier honderd man gaan uren ver het vreeeelijk harde hout kappen, zagen schaven; halen steenen uit de zee om kalk te branden, en fuodeeringen te leggen. Ze hebben noch machines, noch karren zelfs geen krui wagens zij moeten den grond minstons een halve meter ophoogen. Voor dak en gewelven moeten weer 3000 Peso ingeza meld worden, komen zullen zy. Daarvoor hoeft de Pater niet eens te zorgen. Te Claver, een arm dorp van om en om de 2000 zielen heeft men reeds een mooie nieuwe kerk gebouwd men zal een pastorie bouwen en de braakliggende kerkogronden met coco beplanten, om deD Pater die hun beloofd is, te huisvesten eo te onderhouden. Moeten kei ken, wegen bij feestelijke gelegenheden versierd wor den, dan 6preek ik eenvoudig den voorzitter der junta aan, en aan rappe handen geen gebrek. Sieren en smaakvol sieren kan ieder Pbilipino, en naar betaling vraagt niemand Wie in gebreke blijft de gevorderde haod- eii spandiensten te presteeren, wordt idem zooveel beboet door de Junta. Zoo althans zyn de toestanden in mijn district: benijdenswaardig niet waar Tractement van de regeering hebben wij geen, en de z.g. stoolrechten zijn geriBg: doop, 25 centavos, kerkgang 5 centavos trouwen 3 Peso vóór een weduwe, 4 voor de overigen, begrafenissen van 3.10 tot 30,50 Peso alles te verdeeleu tusscben kerk, pastoor, koster en koorknapen, zangers, muzikanten, Bisschop. Het booo- ariam voor H. Missen is hoog, ni. 2 Peso of 2.50guldeo. Druk worden de li. Missen niet besteld, omdat mijne goede parochianen nog te weinig onderwezen zyn. Voor myo kapelaans heb ik hoogst zelden intenties mettertijd zal dat ook wel beter worden. Dit vorenstaande blykt genoeg, dat mijn volk werkelijk van goeden aard is. Het grootste gebrek, bron van verreweg de meeste misbruiken en kwalen, is onwetend- beid, grove onwetendheid. Dat gebrek echter mag huo niet te zwaar worden aangerekend. De Pbilipyosche kerk heeft minsteos een 20 zeer kwade jaren achter den rug revolutie, scheuring, oorlogen. Dan wat onze gewesten aangaat, bier nooit, maar nooit, voldoende geestelyke hulp gewee9t on de laatste ti«n jaren waren slechts acht priesters ter beschikking vao een 120000 zielen, verspreid over 75 uren

Peel en Maas | 1910 | | pagina 1