Uitgever
Munekhof, Venray.
Puer natus est
Nieuwjaarswenschen.
Donderdag 2-4 December 190S.
29ste Jaargang
No. 53
de militie te doen
inschrijven,
Deuilleton.
Villa Rustoord.
Abonnementsprijs per kwartaal
voor Vbnrat 50 c.
franco per post 65 e.
voor het buitenland by vooruitbetaling 85 c.
afzonderlijke nummers 6 c.
Prijs der Advartentiën:
van 1 4 regels
elke regel meer
letters en vignetten naar plaatsruimte.
Advertenliën, Smaal geplaatst worden 2maal berekend.
20 c.
5 c.
Burgemeester en Wethouders
van Venray,
Gelet op art. 17 der militiewet 1901.
Brengen ter kenni9 van belanghebben
den dat ieder mannelijk Nederlander en
die op den 1 Januari van het jaar 1909
zijn 19e jaar is ingetreden, namelijk die
geboren is in het jaar 1890, onverschillig
of hij al dan niet redenen van vrijstelling
meent te hebben, verplicht is zich in de
maand Januari 1909 voor
en te doen vestigen in verband hiermede
de aandacht op de aan het raadhuis en op
de gehuchten aangeplakte publicatie.
Venray 13 December 1908.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
H. ESSER.
De Secretaris,
STOOT.
lijk dak worden in de eerste waardigheid en
Wij moeten daarop letten; want j gered worden voor eewig ,En daar-
Een kind is ons geboren
Weer schalt door de blijde luchten
in stijgende trilling, in klimraenden
jubel de hooge boodschap
Een kind is ons geboren
het in wondere sterro aan den
hemel; in luid uitgalmend zegelied
trilt het door de luchte; in felstralen-
dd heerlijkheid van eDgelen-veischij-
ning leest gij tegen het zwart dei-
nachten
Een kind is ons geboren
En als gij opgaat, volgend de
aanwijzing-der engelen, de voorlich
ting der wonderbare sterre, de sym-
pathetische stuwing van uw eigen
verlangend hart; dan vindt gij daar
op een handvol stroo, in een ruw
getimmerden voerbak, in hot om
hulsel van eenige armelijke doeken
het Kind, dat geboren is.
Wat beteekend die schijnbaar on
beduidende verschijning Wat wil
dat zeggen in de wereldgeschiedenis,
dat Kind, voor Wie bij Zijn geboorte
zelfs geen plaats was onder mensche-
Ooisponkelyke n >ve!lo van F. Do Sinclair.
4.
Dr. Potser was radeloos hij had het
al zevenmaal geprobeerd zonJer succes,
omdat de menschen er gek van werden,
maar in Klaarbeke had hij zeker geducht
te zullen slagen.
Hij bood dubbel loon, driedubbel loon...
ze kwamen niet
Ja toch, oindeiijk kwamen er twee
mannen, die tranen met tuiten huilden,
naar z'n villa, hun neuzen stijf dichtge
bonden met in petroleum gedrenkte
zakdoeken en die baden en die baden
en smeekten hem cm asjeblieft te
vertrekken. Ze zouen gratis de fabriek
en de villa voor hem afbreken en 'n mud
aardappelen en een kan jenever kreeg hy
op den koop toe, als by maar wegging,
wegging en als onze lieve Heer dan maar
storm en regen en onweer zond om die
verpestende lucht weg te vegen uit de
heele buurt.
Dr. Potser zwichtte, liet z'n fabriek en
z'n villa ongebruikt staan en vertrok
raar elders.
Of het kwam door de muskus, weet
ik niet, maar 't leek wel ol dat ijselyke
goedje 'n soort renctie in het brein van
hoe minder dit Kind schijnt, te
grooter moet Zijn beteekenis zijn,
indien Het een beteekenis heeft.
Welnu dan wat heeft dat in de
wereldgeschiedenis te beduiden, dat
dat Kind geboren is en wel daar
en wel in zoo arme omstandigheden
en wel vooral voor ons Want zoo
luidt de jubel der Kerk puer natus
est nobis, ons is een kind geboren
Wat beteekent dat
En luistert hoog, boven in de
heldere luchten weerklinkt het ant
woord op die vragen in het onver
gelijkelijk lied der Engelen
Eere aan God in den hooge
Vrede den menschen op aarde.
Eere aan God
Zeer zeker God werd door die
aarde niet meer geëerd, zelfs
grootendeels niet meer gekend. God
was verworpen. In Zijn plaats was
gesteld het maaksel van 's menschen
hand steen, hout, klei. Zijn dienst
was verdrongen door den dienst der
verlagendsto hartstochten. De bede
tot Here was- vervangen door den. ellende zoo ver. dat hij
tergéndsten vloek. Zijn geest was l7T"
verworpen voor het dier in den
mensch,
En het gevolg van dat alles
Dat het meesterstuk van Gods
scheppende macht bedreigd werd
met reddeloozen ondergang. Wat
schoon was in dat werk Gods, den
mensch was bezoedeld door de wal-
gelijkeste onreinheid, wat verheven
was in hem verzonk in de diepste
verlaging; wat groot was kenmerkte
zich door de slechtste verwerping.
En nu daalde in dat Kind Gods
eenige Zoon neer om al die ellende
weg te nemen, die verlaging op te
heffen, die vernieling te herstellen.
Het meesterstuk van Gods schepping
de mensch, zou niet te loor gaan,
maar door edelmoedige toewijding
eener eindelooze liefde hersteld
sommige Klaarbekers had bewerkstelligd.
Vermoedelijk hadden ook die enkele
dager, van goed geld verdienen de
menschen een beetje wakker gemaakt.
Nu begonnen ze ten minste rond te
zien of nergens een tweede bron kon
ontdekt worden, die hen brongen kon tot
meerder welvaart, en toen lluisterde ern
slimme geest hen. dut ze de vreemde
lingen een beetje moesten exploiteeren.
Die slimme geest wa3 geen Klaarbeke-
naar, het was 'u eenigszins obscuur
jongmensch, die Dr. Potser overal
nareisde en hem al zijn fabrieken en
fabriekjes afkocht voor 'n appel en 'n ei.
zoodra er ergens een muskusonderneming
mislukt was.
Den eersten dag, dat de fabriek werkte,
hadden ze hem al gezien in Klaarbeke, of
eigenlijk geroken, want zoo'n prenetante
muskusgeur als dat heerschap va t zich
afgaf, dat was eenvoudig miraculeus.
Overal waar hy zich maar even
vertoonde wou de lucht niet meer wijken
en hy kwam zoowat in alle huizen tot in
de kerk incluis.
Stroopman heette hij, Karei Stroopman
en ondanks het ondragelijk aroma dat uit
hem opsteeg, mochten ze hem graag.
Hy was overal geweest in Perzië,
in China, in landen waar de Klaarbekers
nooit van gehoord hadden, ti,igerjachten
had-ie meegemaakt, olifanten geschoten,
met luchtballonnen was-ie opgestegen en
drinken kon-ie en rondjes geven, maar
betalen deed bij nooit. Dat scheen 'n
om gaat uit de reien r' -r hemel
geesten in geestdriftige toejuiching
op bet loflied den Aller! ogste ter
eere .- r
Gloria in altissimis Deo
Eere in de hoogste hemelei aan God
Vrede den menschen op xrde
Dat is de hooge rede voor dei-
aarde jubel.
Ach, de arme mensch 1 zijn af
dwaling en verval kende ven vrede
niet. Geen vrede met G;!.,Onop
houdelijk drukte den n usch de
vloek des Allerhoogste, dregde hem
de verwerping des Allerhoo ste. Uit
den geheelen drang van ?;jn wezen
zocht de mensch God; ie.iore vezel
van zijn hart versmachtte i iar God.
Maar tusschen God en d i mensch
was door de zonde een on verbrug»
baren afgrond geworpen. In God,
dat wist de mensch, be isite zijn
eenig heil, geheel zijn teverlaat;
maar hij kon God nier genaken,
Daarom ging hij in zijn melende
lat h ij h zei ven
'goden maakte uit hout a «teen:
Arme, gevallen mensch
Geen vrede met zich zeiven De
afmattende strijd der hartstochten
groeide aan naarmate het hooge
godsgezag dieper werd miskend,
principiëeler werd verworpen. De
ééne, hooge Meester werd niet meer
geduld, en de kleinere tyrannen der
hartstochten haalden in feller geese»
lingen hun tyrannie uit. Nooit vond
het hart bevrediging, nooit rust,
omdat het voor God geschapen, in
God niet rusten kon. Altijd in strijd
met zich zeiven, altijd voortgestuwd
door niet te bevredigen driften, on»
ophoudelijk getergd door niet te
te stillen begeerten, was die mensch
zoover gekomen in zijn ellenden, dat
hij zijn bestaan vervloekte en aan
zijn toekomst vertwijfelde.
Maar ziet, dat alles zou veran»
deren door het Kind, nu geboren.
Door den vrede te herstellen tus
schcn God en den mensch, werd da
vrede weer mogelijk voor dat wreec
gefolterd hart. In onderwerping en
berusting zou het pad loopen tot een
blij en vreedzaam bestaan. En ga
het heir der engelen eere aan God,
omdat het meesterwerk Zijner schep»
ping, de mensch, was hersteld en
behouden; de aarde had redenen tot
den blijdsten jubel, omdat door
Christus, nu geboren, het arme men»
schenhart weer rusten kon in God.
Ja, dat was een blijde tijding, die
daar trillend opging in de heldere
luchten
Een Tind is ons géboren
beginsel van hem te zijn, mn:ir in d e
gouden week van 't fabriekje keken ze
zoo nauw niet in de herberg.
Toen Dr. Potser wegging, bracht
Stroopman lieui naar den trein Dr.
Potser keek bedroefd, Stroopman verheugd
Ik schei er uit, zei Dr. Potser, ik
heb or nu geld genoeg aan verloren, ik
ga 'n beeije op reis om afleiding te heboen
eu dan vestig ik me rustig en wel in den
Haag.
Dus de fabriek en de inventaris
kan ik weer overnemen op de ouwe
conditie vroeg Stroopman.
Ga je gooi, alïes wat 't ine op
brengt is winst, want mij is 't toch niks
meer waard, zuchtte dokter.
En de villa...? vroeg Stroopman
begeorig.
De villa die blijft voorloopig zoo
staan, tot ik terug ben van de reis. Dan
stuur ik wel in tyds 'u tappissière om de
meubels er uit te halen en dan kunnen
ze 't huis voor afbraak koopen. O ja,
bier zijn de sleutels, laat haar maar es
luchten, als je hier nog blijft.
Hm... zei Stroopman, terwijl hij op
z'n nagels keek blijft u... e lang op
reis 1
Een paar maanden zeker... ik wil
die musku8lucht ook uit m'n kleeren
hebben.
Goeie reis, dokter.
Dank je, 't ga je goed.
Dr. Potser vertrok.
Stroopmnn koorde tovnsr nna» Klnnrbeko
Niet aneen voor zich zelvea voud
de mensch herstel in dit pasgeboren
Kind; maar ook zijn samenleving
werd door dit Kind gezegend, ver»
beterd en verbeven. Evenmin als de
mensch vrede had met God en met
zich zeiven; evenmin had hij vrede
met anderen. Dit kon niet onder de
.heerschappij der driften. In die
heerschappij bestaat geen onderiiuge
toewijding; geen reine aanhankelijk»
heid, geen edelmoedige zelfopofïe»
ring, geen bereidvaardige belacge»
loosheid. Een koud egoismus, een
gevoellooze ik-zucht, een berekend
eigenbelang beheerscble de geheele
samenleving. De brutale macht van
den sterkste beheersebte haar, een
grove zinnelijkheid bedierf haar, een
onmatig materialismus drukte haar
met zijn verlagenden vloek.
En ziet, ook dat alles zou worden
hersteld door dit Kind, dat aan de
macht grenzen, en aan de onder»
werping verdiensten kwam stellen;
dat den hoogmoed kwam beschaven
en de nederigheid zou verhellen; dat
de zelfzuchtigen zou bestraffen en de
toewijding kwam beloonen. Dat
Kind zou de maatschappelijke samen»
leving met Zijne verbevenste leer»
stelling doortrekken en al de gele»
dingen dier samenleving door Zijne
heiliging verheffen. Ja, dat was een
blijde boodschap, die daar weergalm»
de in de groote verkondiging .-
Puer natus est nobis
Een Kind is ons geboren
en liet de villa luchten, maar dat hielp
niet veel, want bui'en rook 't even bard
naar muskus als binnen.
Nog 'n paar dagen bleef Stroopman,
want bi.) moest op een paar karren
wachten, die de inventaris van de fdbi iek
voor hem zouden weghalen en in die
paar dagen bad hij, onder 't genot van
veel onbetaalde borrels en glaasjes bier,
de onnoozele Klaarbekers inlichten, hoe
ze 't aan moesten leggen om profijt te
trekken van de vreemde bezoekers.
-Kijk es hier brave menschen, jullie
motten je nou es allemaal eender aan
gaan kleeden en hoe gekker hoe beter en
als de bezoekers er dan om lachen of er
verbaasd over zijn, dan maak je ze wijs
dat dit al van oudsher de Klaarbeeksche
kleederdracht is geweest.
Dan motten jullie zorgen, dat de
menschen je niet verstaan als je onder
mekaar spreekt. Dan gaat er in 'n omme
zien 't praatje rond, dat jullie nog 'n
uitgestorven tongval hebben en je zullen
zien, dat er binnen 't jaar vijftig taalge
leerden naar Klaarbeke komen om het
dialect te bestudeeren.
Vervolgens motten je zorgen, dat er in
't dorp zelf wat bijzonders is. Dat is er
wel niet, maar dan verzin je *t maar. 'a
Echo bijvoorbeeld 'k zal jullie zeggen,
hoe je dat aanlegt.
Je stuurt jongens in Klaarbeeksche
kleederdracht naar de vreemdelingen toe.
-Weg wijzen naar de beroemde Klaar-
beekscho echo, mnnopr of juffrouw,,dr,'e
Een Kind is ons geboreD
Het past ons dan op dezen dag
dankbaarheid en blijdschap jubelend
uit te spreken, Naarmate wij boei
de weldaden begrijpen door de men»
schelijke geboorte van Gods eenigen
Zoon ons gebracht, zijn wij ook
strenger verplicht die matelooze wel»
daden te erkennen en te waardeeren.
)e treffende plechtigheden van het
Kerstfeest herinneren ons onze hooge
verplichting tegen den Christus in
altijd vollediger overgave te toonen.
s in die geboorte ons geschonken
den Zoon van God, dan moeten wij
ons ook geven aan God, in de 07er»
gave niet slechts onzer woordelijke
toewijding, maar ook onzer daad»
werkelijke toewijding.
Omdat God ons in Ziin eenige
Zoon alles schonk, moeten ook. wij
alles in ons en van ons schenken aan
God. Hem zij eere gebracht in geheel
ons bestaan; ons denken, ons 7oelen,
ons minnen, ons handelen, ons weten
ons werken Hem zij eere gebracht
door al den invloed, waarover wij
beschikken; door al het kunnen,
dat afhangt van ons Hem zij eere
gebracht ieder oogenblik van'onzen
tijd, «opdat wij Hem ook eere moge
toezingen in de eeuwigheid.
JAN.
In het nummer van PEEL EN
MAAS, dat op Nieuwjaarsdag
verschijnt, wordt evenals vorige
jaren de gelegenheid aangeboden
cent per persoon Direct willen ze mee.
Dan 1 jopen de jongens vooruiten brengen
ze bijv. naar die onbewoonde villa van Dr.
Po'ser en daar laten ze dan de menschen
mair tegenaan schreeuwen, 'n Beetje ge
luid komt er altijd wel weerom t-n als 't
niet lukken wil, dan zeg je waar. dat 't
wel es meer niet wil met de nattigheid ef
de warmte, al naar 't uitkomt.
Dan krioelt het bier van muizen ert
ratten en alles is verpest van de muskus.
Goeie menschen, jullie fortuin ligt zee
voor 't oprapen.
Je vangt ratten en muizen, zooveel als
je kan en zegt tegen de vreemdelingen
-Kijk, daar komt nou die rare lucht van
daan, dat benne muskusdiereu
Binnen 't jaar kom je van dat ontuig te
kort want iedereen wil zoo'n beest hebben.
Vyf, tien gulden geven ze d'r met gemak
voor en bij de vijftig taalgeleerden kryg je
henierd professoren en studenten ia de na
tuurlijke historie, behalve nog de beesten-
verzamelaais en allemaal motten die mus
kusdiereu bestudeeren. tot op heden nog
nooit aangetroffen in heel Europa.
Of deze wijze en zaakkundige lessen in
de oeconomie vruchten droegen zal wellieht
later in deze geschiedenis blijken.
Weldra vertrok stroopman en in Klaar
beke heerschte 'n tijd lang weer de oude
behalve dan, dat de muskusatmosfeer
als 'n weezoeten benauwing over de heele
streek bleef hangen maar de Klaarbekers
raakten er aan gewend en wisten weldra
n:el br'ers of 't was n'tijH too gewe-st.
PEEL
t r
HH