Dauwtranen. 0. L ZATERDAG 21 MEI 1904. VIJF EN TWINTIGSTE JAARGANG. No. 21. Uitgever: W. A. van den Minckhof, Venray. PEEL Abonnementsprijs per kwartaal. voor Venray 50 c. franco per post 65 c. voor het buitenland bij vooruitbetaling 85 c. afzonderlijke nummers 6 c. MAAS Prijs der Advertentiën: van I4 regels 20 c. elke regel meer 5 c. groote letters en vignetten naar plaatsruimte. Advertentiën, 3raaal geplaatst, worden 2maal berekend. Schreiende schrijd ik door een bloemenwoud. Droomstil elk bloempje nog te slapen staat, Diep neerwaarts het zijn hoofdje rusten laat Bleek hangt de morgen neer en is zoo koud. Ik buig me tot oen bloempje geel als goud. Zacht het zijn droomende oogjes openslaat En staart dan droeve het aan 't weenen gaat 'k Zie tranen in mijn hand, die 'k openhoud Naar de rijzende zon liet bloempje richt Zijn hoofdje hoog omhoog en nu ik schouw. Al druppelende zilv'ren morgendauw: 't Zijn vreugdetranen op een lachgezicht Ik voel 't, zoo zal mijn droefte henengaan En lachend zal ik hdog in 't zonlicht staan. AN GA. zich grijpt, waarop de Met eene diepe kennis'van het men- schelijk hart heeft de Kerk de hooge feestdagen in een jaargetijde weten te plaatsen, datgeheel in overeenstemming is met de geheimen, op die dagen ge viel il. Paschen, het feest der Verrijzenis onzes Heoren, valt in de eerste lenteda gen, als de natuur ontwaakt en tol een nieuw leven verrijst, als »de z-phyr op gaat beuren 't winterkleed van herme lijn"; zooals de dichter zingt. En nu de blijde lente haar werk voltooid heeft, nu lift aanschijn dol aarde hernieuwd is, en in wondere schoonheid praalt; nu viert de kerk liet feest der iiedordaling des Heiligen Geestes. die in hooger en edeler zin het aanschijn der aarde hernieuwd en hernieuuen zal. Overweldigend schoon is do in feest dos getooide natuur: het frissclie, levensvolle groen der bladeren, de kleurenrijkdom der bloemen, het kristalheldere van rivieren en beken, waarin zien het blauw des hemels spiegelt, alles spreekt'van nieuw en vroolijk leven. Maar de kroon der schepping is de niensch, en wat hem boven al liet geschapene verheft, zijne onsterfelijke ziel. Zij is geschapen naar het even beeld Gods, voor haar is Gods eenig- geboren Zoon den kruisdood gestorven, op haar zal ook nu de Heilige Geest nederdalen, om haar met zijne zeven gaven te vervullen. Het is, alsof de Heilige Drievuldigheid wedijvert, om 's menschen ziel met genaden te sieren, om Haar evenbeeld zoo rein, zoo heer lijk mogelijk te maken. En wij? Zorgen wij met evenveel ijver voor ons eigen geluk, als God het doet I Het aanschijn der redelooze natuur is hernieuwd, kunnen wij dat ook can ons, van onze ziel en ons hait zeggen Hoeviden onzer willen niet medewer ken tot de verbetering van hot lot der gediukte menschheid, verlangen meer liefdi, meer geluk, meer opbeurende vroolijkheid voor den arme, den gerin ge, den zwakke Bij de ?,oozeor ge- wenschte wedergeboorte ten goede moeten wij echter beginnen met ons zeiven. Wij weten, hoe het kwade aansteke lijk werkt, maar wij kunnen er het goede tegenoverstellen, dat eveneens krachtig trekt als het zicli maar niet door flauwe meuschenvrees schuw verbergt. Wij moeten werken door het goede vooibeeld, het kan nietgenoegherhaald, want het goede voorbeeld is welspre kender dan de schoonste' vermaning en heelt het voordeel, dat het door ieder een, arm of rijk, kan gegeven worden. Men kan veilig zeggen, dat na God, het goede voorbeeld der eerste Chris tenen het meest heeft bijgedragen tol de snelle verbreiding van het Christen dom. En wanneer in onzen lijd de plicht op ons rust, het Christendom te redden van het koude materialisme en de koslelooze zelfzucht, om eene zede lijke hernieuwing van het kranke menschdom voor te bereiden, dan is daartoe, na Gods leiding, ons eigen goed voorbeeld noodzakelijk. Zeker, wij hebben de belolte, dat de poorten der hel de Kerk, op Petrus' Steenrots gebouwd, niet zullen over weldigen, en de H. Geest is ons als de Troostor gezonden, die bij ons blijft lot het einde der tijden, maar God kan en moet van ons verwachten, dat wij medehelpen aan liet werk der genade voor ons en onze medemenschen. In onzen tijd heeft deze plicht nog een heel bijzonderebeleekenis voor het openbare leven. Wij zien, hoe de booze geest, dé materialistische, zelfzuchtige geest steeds meer en meer om om de grondslagen, mensfihëlijke samenleving rost, te ondermijnen, De verschillende standon bestemd om elkander te helpen, en die slechts door wederzijdsche achting en liefde kunnen gedijen en bloeien, staan vijandig tegenover elkaar, slechts op eigen belang bed; cht. l)e christelijke geest moet terugkoeren bij armen en rijken, bij moesters-cn gezel len, wil een duurzame vrede en blijven de welvaart plaats maken vooi haat en ellende. En hier opent zich een heerlijke werkkring voor ons, katholieken. Wij dolen niet rond, zoekend naar waarheid en gerechtigheid. De Kerk, aan wio God het voorrecht dor onfeil baarheid schonk, leert ons den weg, dio leidt tot vrede en recht. De christelijke liefde, waaraan men de leerlingen van Christus mort erken nen, zal ons leeren niemand te verach ten, den evenmonsch als ons zeiven te beminnen en zorg te dragon vooral voor don ongelukkigen en minder bedeelden broeder. Daarom moet de katholiek vooraan slaan, waar het hervormingen geldt, in het belang menschheid. G-.v dwaze gelijkheidsdroonien, geon vj «V «;tóne der orde, door God gewild, maar herstel en hernieuwingdersameideving, door valsche leuzen in hot ongeluk ge stort, moetons doel zijn. Eu daartoe zal de. Geest van waarheid en liefde, die nederdaalde op het Pinksterfeest en steeds werkt in de Kerk en hare leden, kracht en moed verleenen, opdat de blijde profetie ver vuld worde: Emille Spirilum tuum, el renovabis faciem terne, zend uwen Geest uit, en Gij zult hst aanschijn der aarde hernieuwen. OOSTRUM. De 'Oos'rumsche landman had zijn gelofte ged»an: -als mijn vlas dit jaar goed gelukt, zal ik O. L. Vrouw in mijn vlasveld een kapelletje houwen." De. eenvoudige man had in dio woorden geen uitdaging hoegenaamd willen leggen) evenmin dacht hij aan een wonderbaren lasoogst tegen den herfst. Het was Item alleen te doen, om het noodige geld ter bestrijding der onkosten, voor zulk een bouw noodzakelijk, uit den verkoop van zijn vlas te kunnen slaan. Het was liera oprecht gemeend. Maar ook O. L. Viouw wilde toonen, dat haar eerste opdracht, den vlashouwer gedaan: -Hier wil ik rusten," niet ijdél geschied wa9. Toen hij den volgenden morgen naar zijn akker trok, was hij getuige van een nieuw, even wonderbaar verschijnsel. Wilde de Moedermaagd uitdrukkelijk aan haar uitgedrukt verlangen kracht byzetten Wil de zij hem toonen, dat zij zijn belofte verstaan had en goedgekeurd Wat ervan zij, toen hij den volgenden morgen op zijn akker kwam, zag hij zijn rlas als bij tooverslag, flink opgeschoten en in den bloei staan. Maria had nu teekenen genoeg gedaaü haar wil genoegzaam kenbaar gemaakt, De ingeloovige godvruchtige landman sloeg onmiddellijk de handen aan het werk aanstonds nam hij zijn maatregelen: O. L, Vrouw zou te Oostrum haar kapelletje hebben. Weinig tijd daarna stond het kleine, nederige heiligdom op de plek, waar lie wonderbare - beeldje gevonden was. Hoe opgetogen was de vrome man, toen hij het beeldje, zyn schat, een troon, hoe schamel dan ook, kon geven in het kleine kapelleke En hoe weinig vermoedde hy toen, dat het door hem gebouwde heiligdom weldra een toevluchtsoord van pelgrims zou woidan uit den verren, verren omtrek, uit het gehoelo land van Peel en Maas 1 Is het niet opmerkelijk, dat -O. L Vrouw in 't Zand" te Roermond aan een bijna gelijk- sooitige toevallige vondst haar oorsprong dankt en dat de oprichting van het eerste kapelleke te Kevelaar door Hendrik Busman: op ongeveer dezelfde wijze, ofschoon ten naaste bij driehonderd jaar later, geschiedde?, Is het bovendian niet wouder, dut de H. Maagd te Oostrum sinds onheugelijke tijden, vereerd wordt onder den dubbelen titel van -Troosteresse der bedrukten", en van -Behoudenis der kranken." terwijl zij onder den eersten moer bepaald te Kovelaar, onder den tweeden meer bijzonder in het Zand te Roermond wordt aangeroepen Dat van den aanvang af de pelgrims t-eeJs toestroomden en dat de toeloop voortdurend gfooter werd, blijkt wel uit het feit, dat reeds vóór het jaar 1400 het kleine kapel leke door een grootere vervangen werd, de thans nog bestaande in de laatste jaren fraai gerestaureerde met haar lief, rijzig torentje. Dat wonderen en gebedsverhoorip.gen dien toeloop aanwakkerden, ligt voor de hand. en getuigen tevens de menigte van ex-voto's, zilveren harten, handen, oogen enz., die tegenwoordig nog als dankbaarheidsuitingen om het Genadebeeld prijken. In het archief der kapel uit de 10a eeuw lezen we dan ook: -Die capelle is van alden li den eene' pïa»zö gi-oó-c devctic ter eere van de H. Moeder Godts ende Magt Maria, die zeer placht gevisiteert endé efrequenteert te worden van alle quartieren ■I. w. z. van alle streken ran het tegen woordige Gelderland en Liraburg)". En zoo trekken tegenwoordig nog, vooral p de Lieve-Vrouwe-feestdagen, en gedurende de maand Mei, talloozo scharen, ook in plechtige processie, op naar Ostrura, om er de Troosteresse der bedrukten en Behoudenis der kranken te huldigen, te danken en aan te roepen in de oudste bedevaartsplaats der Nederduitsche landen. Daar zien ze op haar schitterenden troon, de in 1885 onder een ndrukwekkenden toeloop van pelgrims op bevel van Z. H. den Paus plechtig gekroon de miraculeuze Beeltenis, en knielen er neder, met volle vertrouwen in de machtige voor spraak van Haar, die haar kinderen niet ongetroost laat heengaan. Moge de devotie tot O. L Vrouw van Oostrum steeds bloeien en toenemen St. Josephsblad tkkende do lawaai dagen U-le ■•zen v knoo een orm: pjes- voor Dat men in Duitschland met gemakkelijk is, weet eenieder. Ook rider dat men iets met do Polizei te doen heeft, krijgt men toch heimelijken angst voor de gestrengheid, die U uit iederen glimraenden uniform- knoop tegenstaart. Pleizierig is dit niet. Dat geheele vertoon van ambte lijke strengheid, doorgevoerd in alle vertakkingen des maatschappelijken levens doet echt unheimischecht eèkelhaflaan, vooral voor den Hol lander met zijn rijken vrijheidszin. Toch heeft het ook zijn goede zijd vooral in de rechtspraak. Voor heden willen wij de aandacht vestigen op een vonnis tegen oneer lijke concurrentie uitgesproken; een vonnis, dat iederen eerlijken handel drijver uit volle harte zal toejuichen Ziehier de zaak, gelijk zij uit Breslau aan het vakblad ManufaktumsC' geschreven werd. In October van het vorig jaar open den de Gebr. Moritz en Wilhelm Krcjanker(die namen rieken iets naar knoflook een schoenwinkel met twee filialen. Hen reklame weid reeds dtusg> opening m< l machtig rondgebazuim 1 «M de ve, schoenen gratis Daags na do opening nieuwe aankondiging in cl Elegante Dames reig- en schoenen, en schoolscho- kinderen. Een ieder, die i-nn paar dezer schoenen kocht, ontving een twee de paar cadeau Niet alleen in kranten verscheen leze royale aanbieding; maar 20.000 Strooi bi Metten maakte den vol led dit aanbod bekend. Maar wat gebeurde er, toon die be lofte moest vervuld worden? Volstrekt afgaande op de annonce, die de schoenen gratis op den eersten dag beloofde, zocht een s lioenmaker zich een paar duro schoenen uit, in de meening niets daarvoor te betalon. De onnoozele hals werd do ar het per soneel voor dronken gescholden en op straat geworpen. De hoogst elegante damesschoentjes waren volgens de beëedigde verklaring van een vakman zulk prulwerk, dat beide paren met do prijs van het ééne nl. 6. 25 Mark veel te duur betaald waren. De school- schoenen vo.or kinderen, die men ook als cadeau ontging, waren zóó klein, dat hoogstens een dreumes van 5 of G jaar ze dragen kon Ren en ander deed het heele zaakje ls echte Sckwendel kennen in zóó brutalen Vorm, dat de rechtbank zich tot ingrijpen gedwongen zag. De oyale kooplui werden veroor deeld tot 600 Mark boelc of ieder 120 dagen gevangenis j- publikatio au dit vonnis in alle plaatselijke bladen. Een kranig vonnis noemden wij dit. En waarlijk voor den eerlijken handelstand ware hét te hopen, dat ook bij ons geen gekheid met zulke zwendelarijen gemaakt werd. Zeer zeker: de koppers moesten wijzers zijn. Het «goedkoop is slecht- koop" heeft nog altijd volle waarheid. Ge kunt toch wel begrijpen, dat nie mand hanÜël drijft voor z;jn ver. Het moge in enk-do j"V:i1Icb waar zijn, dat du goederen *aan fabrieks prijs" worden van de huid gedaan. In de meeste gevallen moet van de verkoopsprijs af: Io. het Ie» eusond -I' ll oud voor 'den verkoopcr; 2 een klein winstje om wat over te leggen 3 de kosten voor reklame ol uitstalling. En als er cadeaux gegeven worden: 4o. ook die cadeaux. Daarom moet men vooral dit laatste wantrouwen. Zoo min als gij voor niets uw akker beploeg!, uw beesten ver zorgt uwe werkzaamheden verricht; zoó min mag of kan een handelaar zijn handel voor niets drijven. Zeker de koopers moesten voorzichtiger zijn Maar ook de staat moet gestreng optreden tegen alle oneerlijke con currentie, die helaas! ouder ons maar al te veel gedreven wordt. Het is goel, dat de «Hanze" den midden stand verecnigt. Aaneengesloten kan zij alle maatregelen nemen om het bestaan van den handelstand tegen alle oneeilijke concurrentie be schouwd. Hoe weinig sympathiek ons de Duitsche tucht in 't algemeen voorkome, een vonnis als hier bedoeld,

Peel en Maas | 1904 | | pagina 1