Weekblad 1ÖBST en omstreken. Het PLEEGKIND. Uitgever: XV. VAX DEX MUACKHOF-Sassen. Deze Courant verschijnt iederen Zaterdag. Feuilleton. Voorwaarde tot het verkrijgen van goede heter. «Bes* 38aan. L.K. le Woensdag JNM. T1' Dinsdag E.K. 15 Dinsdag V M. 23 Donderda. Sland der Zou. J, 11,21, April op 5.39; 5,17; 1.57; v m.; onder 6.30; 6,47; 7.3; n iii. Abonnementsprijs per kwartaal, voor Venrat 50 c. franco per'post 05 c. voor het buitenland 85 c. afzonderlijke nummers 6 c. Prijs der Advertentién: Tan 15 regel. 30 c. elke regel meer 6 c. groote letters en vignetten naar plaatsrnimte. Advertcntien, 3mnal geplaatst, worden 2maa! berekend. Advertentiën of Ingezonden Stukken gelieve men Vrijdag vóór 2 uur 's-middags te be zorgen aan liet Bureau «Peel en Maas" te Venray. Wanneer men deze vraag stelde: vat beoogt de Sociaal-democratie? Zou Let antwoord voor do hand liggen vijandschap tegen God en tegen Chris tus, vernietiging van den Godsdienst; en toch verklaren de sociaal Democra ten dat Goddienst eene private zaak moet zijn. Eene tweede vraag echter rijst, hoe zou het met den Goddienst geschapen staan, wanneer hij naar <le opvatting der sociaal-democratie werd beoefend? Dan moet hij in het openbare leven geheel en al verdwij nen, er. worden opgesloten in hart en huis, dan moet het godsdienst-onder wijs uit de school verdreven worden; alle godsdienstige feestdagen, znoals: Kerstmis, Paschen, Pinksteren, Aller heiligen, enz., zouden moeten afgeschaft worden, dan bestond er geen godsdiens tige eed meer bij het gerecht; dan zouden zelfs de klokken moeten ver stommen, die tot de openbare gods dienst-oefeningen uitnoodigen, en de afgestorven zouden zonder gebed en zegen aan den schoot der aarde wor den toevertrouwd. En zoo ver zal hot komen, wanneer dit goddelooze stelsel zegeviert En zal men aan de eischen dier onzalige partij toegeven Moot de Godsdienst een private zaak worden? Mag elk openhaar levensleeken en be kentenis des Geloofs worden onder drukt, verstikt? Neen, de Godsdienst van Jesus Maar weet ge wel, dat zij thans de dochter van een schatrijk heer is, dut deze haar boven mate bemint, en dat hare móéder zonder haar waanzinnig zou worden!" «Wat geef ik daarom! Zij kunnen haar niet beminnen, zooals ik dat doe, liet is hun kind niet »Maar zij beminnen haar te veel, om haar u terug te geven. Luister," vervolgde zij: «ik verpleegde, door eene droevige om standigheid daartoe geleid, terzelfder tijd hun kind en het uwe. Agnes stier! plotseling, en het was toen, dat ik beangst werd voor hunne ontevredenheid, indien ik deu dood van linn kind meldde, en tevens vreesde ik het gold, dat zij mij gaven, te verliezen. Mijn echtge noot was er nog meer ongerust over dan ik, en mij aan mijne droefheid overgegeven ziende, zeide hij: "Neem dat kind, op het uwe wijzende, en doo het voor Agnes doorgaan; zij zal er veel gelukkiger om wezel); mijnheer en mevrouw Verdenue zullen tevreden zijn, en wij verliezen er niets door." Ik liet mij daartoe overhalen. Agnes De Yerdeiinc werd onder den naam van uw kind begraven, en liet uwe nam zijne plaats bij de familie in. "Men denkt met aan bedrog, en bemint haar hartstochtelijk. Ziedaar de waarheid." z— «Gij z.ijt eene ongelukkige," zeide de Christus moet het geheel© leven, ook het openbare volks en staatsleven om vatten en doordringen; immer en overal, in huis en in de gemeente, zoowel als in den Staat, moet do Christen zich naar zijn geloof richten. Te verkondigen dat de Godsdienst uit het openbare leven moet verdwijnen, dat is eene dwaalleer, ook dan wan neer men hem in het hart van den mensch en in het huisgezin zou willen dulden. Mag zulk eene dwaalleer ook maar de minsten aanhang ten deel vallen? Nooit en nimmer! Hij, die ook maar in één punt van Christus leor wetens en willens afwijkt, die zondigt zwaar en verloochent het ge loof: hij stelt zich, naar de leer dei- Kerk, buiten de Kerk. He sociaal-democratie heeft hare plannen reeds lang beraamd. Eerst moet de Godsdienst uit het openbare leven verdwijnen, dan zal hij in de harten der menschen van zelf te niet gaan, gelijk eene plant, die van licht en lucht wordt beroofd. Weg met den Godsdienst, weg met Christus! Weg met het geloof; het moet onder drukt, vernietigd worden! Dat is de leer die heinde en verre door de so ciaal-democratie wordt verkondigd. Voor het Geloof hebben millioenen Christenen hun bloed vergoten, en dat Geloof zou men willen verdelgen en dat voor een Judas-loon, voor een voorgespiegeld aardsch paradijs dat nooit op aarde zal verschijnenOn mogelijk. De sociaal-democratie staat lijnrecht tegenover den Godsdienst. Christus loert: God, de Al goede Vader regeert de wereld en weet in Zijne Goddelijke wijsheid ook alle. ellende in do wereld, die door de zonde komt, ten beste te wenden. weduwe Walters, met eene sombere en bit tere stem"gij hebt mijne dochter voor een weinig geld verkocht. Evénwel zal ik het u vergeven, maar alleen op éène voorwaarde, dat gij overal en altijd zult getuigen, dat ge aldus gehandeld hebt, als ge daareven vertel den, en ook al het mogelijke zult doen, mij mijne dochter terug te geven." Belooft ge mij dat "Ja," antwoordde Margaretha. «Sedert langen tijd ga ik gebukt onder dit geheim sinds dien lijd is mij alles tegeugeslagen mijn man is gestorvenik ben geheel alleen, en ofschoon met weldaden door den heer Ver- den ne overladen, ben ik armer dan ooit. Ik zal dus spreken maar welke smart voor die goede meviouw -En ik, gelooft-gij, dat ik gedurende die zes jaren niet geleden bob.' iiaar rest nog haar echtgenoot en het fortuin, maar ik bezit niets dan mijne dochter. Ik wil haar dus terug. God zelf zal mij daarin heipen. TWEE MOEDERS. Agnes had juist hare les geëindigd, en speelde in de nabijheid barer m ieder, welke dien morgen in haar siudeervertrekje, alzoo noemde zij het, had doorgebracht. Dit vertrek, aan liet einde van het huis gelegen, had een schoon en aangenaam uitzicht in deu tuin, waarvan het groen en de bloemen luiar, be halve fraaie gezicht, ook veel genoegen op leverden. Jahiusieën hingen voor de ramen, o:ii het s. helle daglicht af to sluiten, als Uit haar hinderlijk was. .De .meubelen weren, De sociaal-democratie zegt: er is geen God, geen goddelijke Voorzie nigheid. "Wij zijn godloochenaars," verklaarde Bebel in den Üuitschen rijksdag. Christus leert: 's menschen ziel is onsterfelijk, do hemel is zijn doel, daar is de ware nooit eindigende, de eeuwige gelukzaligheid. De sociaal-democratie zegt: Geniet zooveel gij kunt; er bestaat geene eeuwigheid na dit leven. Christus leert; Zonder Mij kunt gij niets, geen heil zonder Mij. De sociaal-democratie zegt: Wij heb ben geen Verlosser van den Hemel noodig, de arbeid is de verlosser van den nieuwen tijd. (Aldus Dietzen.) Christus leert: Wie de kerk niet hoort is een heide en een openbaar zondaar. De sociaal-deraocrai.ie zegt: Onze partij kent geen kerkgenootschap. Christus leert: Wees gehoorzaam aan het wettige gezag. De sociaal-'demoéi1 fcegi: ij er kennen geen gezag, noch in den hemel noch op de aarde. Christus beveelt: Gij moet den ei gendom eerbiedigen on ieder geven wat hem toekomt. De sociaal-democratie zegt: Alle kwaad der maatschappelijke orde wordt veroorzaakt door het private bezit, bodem, grond, enz. moeten gemeen- schappelij k eigendom worden Christus leert omtrent het huwelijk: Wat God verbonden heeft, zal do mensch niet scheiden. De sociaal-democratie zegt: Als man en vrouw eikander niet meer bemin nen, dan gaat ieder zijns weegs; zij scheiden. (Buch, de vrouw.) Ziedaar eenige dor vele tegenstel lingen tusschen den Godsdienst en de hoewel weinig in getal, net en in harmonie met het overige, dat er aanwezig was. Eene étagère, in een der hoeken geplaatst, bevatte hare boeken, die. juist geschikt voor de jeugd, uf voor de studie óf voor vermaak gebruikt worden; daarnaast zag men eenig kostbaar speelgoed, eenige herinneringen op do reis medegebracht, en ook een fraai Mariabeeld, door een ltaliaaascben meester vervaardigd, met een rozenkrans omhangen. Dit beeld was daar geplaatst, ais om te waken over de studie en de spelen van het kind' dat haar bijzonder was toegewijd. Op dat oogenblik hield zij zich met het aankleeden eencr pop bezig, welke zij als Mina gedoopt had. «Wat moet ik doen, als ik Mina heb aangekleed, mama?" «Dan meet gij wat in den tuin gaan spe ion, lieve engel." «ik zou liever hier bij u blijven. Zre, indien gij liet wilt, mama, blijf ik hier. voort- werken. Ik heb juist ieis voor mijne armen, een hemdje, af te maken. Is liet goed, als ik blijf? En dan zult ge uie wat schoons vertol len. Ik hoorde u gisteravond de geschiedenis Van de H. Elisabeth van van «Van Hongarije." «Juist, van Hongarije, vertellen. O, vertel u daar ook iets aan mij van, dit wilt ge wel, niet waar?" «Nu, ja, maar daarna zult ge even bui ten gaan, totdat het tijd is om op de piano te spelen." En niet zoodra bad rij Mina aangekleed en op hare plaats neergelegd, of zij luisterde reeds, toon mevrouw Yerdenne begon «De heilige Elisabeth, mijn kind, be- sociaal-democratie. Zij derhalve, dio aanhangers worden van deze nieuwe dwaalleer, vallen af van het Geloof, dragen bij tot het bederf der maat schappij en storten zich zelf in een afgrond der diepste ellende en der wanhoop. 0. Een ruime, frisschc melkkelder. Ruim en frisch verklaren beide zich zelf. Toch een toelichting voor 't laatste. In sommige bedrijfjes ook groote be drijven?) doet de melkkelder ook dienst als provisiekast, d. i. als bewaarplaats van gekookt en ongekookt eten. Open geblinddoekt zoo'n kelder en uitsluitend een melkkelder. Als uw neus u dan niet die twee van elkander doet onderschei den, heusch, dan laboreert hij aan 't een of ander euvel en is 't meer dan tijd dat iiij onder behandeling van een arts komt. Waar 't frisch zal zijn, moet men de vervcrsching in zijn hand hebben, d. i. moet de noodige ventuialie ten allen tijde gemakkelijk aangebracht kunnen worden. Ook moet men daar natuurlijk zoowel stof, ongedierte enz., als scherp licht kunnen weren. 7. Het overdrevenf?) zindelijk hou den van het melk gereedschap. 't Is altijd beier dat inen een boerin uitlacht om haar overdreven zindelijk heid, dan dat men haar beklaagt om haar slordigheid. Het molkgereed,schap zij zooveel mogelijk van metaal, want dat hout, dat hout met zijn naden! Dat weet wat! En toch, schoon, neen, smet teloos, in den volstrekien zin des woords, moet het zijn, En met koud of lauwer water wordt het dan nooit. Heet zij hier dan ook de leuze, of, om duide lijker te zijn, kokend. Zulk water doodt Kanis met dubbelen wanu veidijmou aanbeveling; ook maakt uien ter verwar- minde bovenal den goeden God. en zelfs tot in hare spelen zocht zij hel bewijs te geven, dat zij Hem Mevrouw Yerdenne werd gestoord door het geluid van verscheidene stommen, dio eene vrij hevige woordenwisseling schenen te heb ben. Verwonderd over dat geweld, en niet wetend wat dit beduidde, stond zij op en trad in het salon, dat aan het studoerverlrekjo van Agnes grensde. Deze volgde haar. De deuren van alle kamers waren open, en gaven, dus een vrij uitzicht op 'hetgeen in do voorkamer gebeurde. Op hetzelfde oogen blik trad eene vrouw, geheel mot stof bedekt, door de kamers on tot in het salon, waar me vrouw met Agnes zich bevond, en nam de laatste veel spoediger dan wij hier medcdccien. tusschen hare armen, drukte haar tegen de borst, kuste haar nophouJciijk en herbaalde gedurig «'Mijne dochter! mijn kind! nu heb ik u, nu heb ik u eindelijk! Zie mij aan, mijn kind, en heb geen afschrik voor mij; ik ben uwe moeder Agnes, gelijk men wel deuken kan, ver schrikt. schreeuwde luid en trachtte zich uil de armen der vrouw te rukken. Mevrouw poogde haar te helpen, te meer daar zij geloofde cono krankzinnige voor zich te zien maar de krachten ontbraken baar, en van schrik viel zij in bezwijming. Do heer Vordonne, door reu bediende op merkzaam gemaakt, trad dit ocgenbhk de kamer binnen. Hij hief zijne vr< uw van den grond op. legde haaf op de kaïmpê, en begat' zich nu naar de indringster, welke Agues nog steeds ui lm; v ariuen gekie nd ii.eid. Op hel wat onreins zich aan of in hot hout heeft verborgen. Kan men dit met een heeten stoomdamp kennis laten maken, des te beter. Na het wasschen van hot vaat werk volgt het in de lucht laten drogen. Dat is noodig, broodnoodig zelfs. I)io eeuwige reme lucht moet hot houtwerk doortrekken! Nog zij gezegd, dat de melkkelder minstens finaal por week, beter is 't alle dagen, moet geschrobd worden. 8. Afrooming dor melk na 21 tot 30 uur. Iloe jonger room, hoe fijner boter. De Deensche uiivoerbotcr wqrdt ge maakt van 24 uur ouden room. Moge men na 2 etmaal al een wei nipje room meer verkrijgen dan na 30 uur b. v., wat baat dit, als de jongere meer be geerlijk is en meer looncnd dan de oude re? Het goede is veel, het vele niet al- tijd goed. O. Een juiste temperatuur van deu room bij het karnen. Deze leert ieder voor zich door ondcr- 'v iiiuingf b' «Sof lit-1 karnen zij gemiddeld de temperatuur van room 12° C. in dep zamer; 's winters evenwel l d". l)ë rooip inag men niet warmer of kouder maken door bijvödgiiig van water; immers, dit kan ruin of meer onrein zijn en dus een mindere kwaliteit boter veroorzaken. Kan aanbevelir niiiig of verkoeling van room gebruik van blikken bussen, die men of met warm of met koud water vult en dan in den room hangt. 10. Zorgvuldig iiiiwa*scli'''*u.en kne- - don van do boter. Het spreekt vanzelf dat de karnemelk uit de boter moet verwijderd worden. Eén drupje, dat achterblijft, zal niet na- - laten een schadelijke invloed op het verkregen product uit te oefenen. Voor gezicht van den vader, wrong.de kleine zich los, en vluchtte nu naar hem, die op zyno beurt haar aan zijn hart drukte, terwijl zij hnru stevig omklemde, daar zij bang was. op nieuw door die vrouw aangegrepen te worden. «Wat wilt gc tochT zeide hij eindelijk tot de vrouw, welke niemand anders was dan de weduwe Watier «Waaraan hch ik.zulk een tooneel toe te schrijven?-Ziet ge den staat, waarin gij mijne vrouw en mijn kind gebracht hebt?"" -Dit. kind," sprak zij. op Agnes wijzende, en hem steeds uaderby. komende, -is het niijno, en ik wil het terughebben. Ewc doch ter Agnes De Yerdenne is. dood, do mijne leeft, men heeft ze u gegeven. IV».Ion zijn wij zeer schandelijk bedrogen door dio vrouw Wuileiv maar Goddank, eindelijk zal alles weder in orde komen. God heeft het mij ingegevenin den grond mijner ziel was iets, dat mij zt ido, dat ik niet alleen, zonder troost, zonder kind, in de wereld was, cn zij, zij heeft eindelijk bekend, dat mijn kind in uw bezit is. Zie. mijnheer," cn oen ineenge rold papier aan den lieer Yerdenne o vei rei kende, vi.cgdo zij er hij: «lees dit sein ij veil, lees ei cn p-M" mij mijne dochter terug." De hoer Verdcnno, geheel v an streek ge-* bracht door co no zoodanige vork hring, Uutn* minder door overtuiging dan uit niou\v En ig heid, liet papier, dal hem aange werd, aan. Het bevatte werkelijk, eene verklaring van Mmya iüha Weifels, w.-ii-.: daarin de onwaardige daad, <ii zij begaan had. verhaal de, 7:>oals zij reeds .an de weduwe Walters bekend had. ÏPortli vercolffd'»

Peel en Maas | 1891 | | pagina 1