Geachte Ouders,
In enkele artikelen over "Ouderparticipatie
hebben we U proberen duidelijk te maken,dat onderwijs pas
dan succes heeft als ook de ouders zich met dat onderwijs
bezighoudencImmersonderwijs is niet het kind volstoppen
met kennis-deze is snel verouderd en je doet er in het
dagelijks leven niet zoveel meetenminste als dat de enioe
vaardigheden zijn welke de school tot ontwikkeling brengen
zoals zelfstandig kunnen oordelenleren omgaan met elkaar,
kritisch luisteren.
De school is dus geen kennisfabriek ,maar veel meer een
instituut dat het kind ontwikkelt tot een persoonlijkheid.
Dat is opvoeding en dat is op de^eerste^plaats^de^taak^van
de ouders.
Het"klnd"afgeven aan school is dus niets anders dan een
stuk opvoeding overdragen aan anderen.
Het is dan ook alleszins logisch dat de opvoeding thuis en
op school op elkaar moet worden afgestemd.Om tot een goede
afspraak te komen zullen ouders en school veel van elkaar
moeten weten»
W A 1" IStL--I2_0_E_L
Ieder kind heeft recht op de beste kansen tot ontplooiing,
ongeacht zijn afkomst,bezit en leeftijd.Hiermee bedoelen
we niet de hoogste cijfers en het "hoogste"schooltype,maar
die kennis die nodig is voor elke dag.
De school moet functioneren binnen de gemeenschapd,wz
het onderwijs moet afgestemd zijn op het hele gebeuren
van leven,wonen en werken zoals het kind dat dagelijks
ervaart.
Het gaat dus op de eerste plaats om het kindjdat op school
een centrale plaats inneemt«Daartoe is o.m® nodig dat de
school goed op de hoogte is van dat kind«bJie kan er beter
informatie verschaffen dan de ouders?
Uit een goede samenspraak tussen school en ouderswaarbij
et kind centraal staat,kan een school ontstaan die reke
ning houdt met wat leeft onder de mensenVooral nu het
onderwijs zieh sterk vernieuwt is er behoefte van onze
kant om er met U over te praten.