dat de intenties voor H. Missen voortaan ingeleverd moeten worden vóór zaterdagmiddag 13.00 uur. bij kerkbestuurslid Jos de Beer (Tel. 584031) anders kunnen ze niet meer geplaatst worden. BASISTRAINING SOS TELEFONISCHE HULPDIENST Vrijwilligers bij de SOS Telefonische Hulpdienst kunnen vanaf dit jaar hun vaardigheden en kennis vastleggen in een zgn. portfolio. Een portfolio is een verzamelinq van documenten waaruit blijkt over welke competenties iemand beschikt. Als het portfolio een h!^ omKvan9 bereikt heeft, kan het getoetst worden door een opleidingscommissie van de Leeuwenborgh en vrijstellingen geven voor (delen van) opleidingen. Ook kan het gebruikt worden als CV bij sollicitaties. De SOS Telefonische Hulpdienst is een instelling die dag en nacht telefonisch bereikbaar is voor iedereen die problemen heeft of ergens over wil praten. De dienst in Venlo, onderdeel van de stichting Telehulpverlening Limburg, wordt elk jaar ongeveer 10,000 keer gebeld over de meest ze ^doding etc °nderWerpen eenzaamheid, relatieproblemen, problemen op het werk, verslaving, Aan de telefoon zitten geselecteerde en getrainde vrijwilligers, die ondersteund worden door een klein team van beroepskrachten. Vrijwilligers bij de SOS Telefonische Hulpdienst volgen, voordat zij met het werk beginnen een basistraining. In deze training wordt aandacht besteed aan gespreksvaardigheden aan veel voorkomende problemen en aan de verschillende instellingen en organisaties in de regio waar eventueel naar verwezen kan worden. Ook is er een stage aan de telefoon onder begeleiding van een ervaren vrijwilliger y y Na afsluiting van de training wordt er een contract ondertekend en gaat de vrijwilliger zelfstandig aan het werk. Ook dan is er een keer per maand een bijscholing en worden er reqelmatiq cursussen en trainingen aangeboden. 09 SO!7®'?!0nisrche Hu'Pdienst vraagt veel van vrijwilligers. Zo wordt van elke vrijwilliger h ,fJ per vier weken 4 telefoondiensten verzorgt, waarvan een nachtdienst, alles vanuit het pand in het centrum van Venlo. Het rooster wordt natuurlijk in onderling overleg gemaaKt. Als vrijwilliger bij de SOS Telefonische Hulpdienst kom je met veel onderwerpen en vragen in aanraking. Je leert nogal wat op het gebied van gespreksvoering en over diverse thema's die mensen bezig houden. De deskundigheid die je hierbij verwerft kan ook op andere gebieden goed van pas komen. In je privé situatie, als je wilt solliciteren of een opleiding wilt gaan volgen De ontwikkeling van je kennis en vaardigheden worden vanaf het afsluiten van het contract vastgelegd in je portfolio, met hulp van de trainers/begeleiders. Zo kun je als jij dat wilt je vrijwilligerswerk op den duur verzilveren. In september start de SOS Telefonische Hulpdienst weer met een basistraining. Geïnteresseerden kunnen een informatiepakket en aanvraagformulier aanvragen via telefoonnummer 077-3514057 (kantooruren) of emailinfo@telehulplimburq.nl Ook op de website www.telehulplimbura.nl is meer informatie te vinden. VRIJWILLIGERSWERK WAAR JE AANTOONBAAR IETS VAN LEERT! WIST U

Oostrum's Weekblad | 2006 | | pagina 15