Stichting Dorpsraad Oostrum
Van Broekhuzenstraat 51
5807 AK OOSTRUM
tel. (0478) 511513
internet: www.dorpenvenrav.nl
PUBLICATIE DORPSOMGEVINGS PROGRAMMA OOSTRUM (3)
Onderstaande treft u de derde publicatie aan over het Dorpsomgevingsprogramma van de
dorpsraad Oostrum. Dit DOP is op 11 oktober 2005 door de dorpsraad vastgesteld en overhandigd
aan de gemeente Venray.
Het Dop bevat een aantal beleidsterreinen/thema's welke zijn onderverdeeld in een algemeen
gedeelte, de visie en de daaruit voortvloeiende projecten.
In de komende weken zullen wij deze beleidsterreinen/thema's, zoals die achtereenvolgens in het
DOP zijn opgenomen, de revue laten passeren. Tevens vermelden wij hierbij enkele resultaten uit
de enquête die hierop betrekking hebben.
Raadpleeg ook onze website:www.dorpenvenrav.nl (oostrum) of www.aostrum.nl (dorpsraad)
Op de website is intussen het volledige DOP geplaatst; desgewenst kunt u het DOP (met de
bijlagen) zelf down-loaden.
Indien u niet beschikt over de mogelijkheid te down-loaden dan kunt een exemplaar van het DOP
verkrijgen bij de secretaris van de Dorpsraad dhr. A. Hogeboom, van Broekhuizenstraat 51,
Oostrum.
Beleidsterreinen/thema's
Verkeersveiligheid
Algemeen
Op het gebied van de verkeersveiligheid richten we ons vooral op het centrum van
Oostrum, omdat hier de meeste knelpunten worden ervaren. Ook enkele gebieden buiten
de kern vragen de nodige aandacht.
De goede, maar vooral veilige bereikbaarheid van het centrum dient voorop te staan,
waarbij uitgangspunt is dat geen onnodige belemmeringen voor de plaatselijke
voorzieningen worden opgeworpen.
Visie
De kern dient uit oogpunt van verkeersveiligheid een veilig en toegankelijk gebied te zijn
voor voetgangers, fietsers en voor het noodzakelijke plaatselijke autoverkeer evenals voor
het openbaar vervoer. Het doorgaande autoverkeer naar Geysteren en Wanssum moet zo
beperkt mogelijk blijven en zal onaantrekkelijk moeten worden gemaakt.
Voor voetgangers en fietsers dienen die voorwaarden aanwezig te zijn dat zij veilig hun
toch al kwetsbare positie kunnen innemen.
Voor het autoverkeer dient voldoende parkeergelegenheid te worden geboden om te
voorzien in de behoefte die door, de in het centrum gevestigde ondernemers en
voorzieningen, wordt gevraagd.
Hierbij geldt als uitgangspunt dat de particuliere autobezitters, die in dit gebied woonachtig
zijn geen gebruik maken van deze openbare parkeerplaatsen.
Vracht verkeer dient geen enkele toegang te hebben tot het centrum, behoudens de
noodzakelijke bevoorrading van de hierin gelegen bedrijven. Het dient gebruik te maken
van de aanwezige route buiten het centrum om.
Buiten het centrum dient de verkeersstroom dusdanig geleid te worden zodat het
onaantrekkelijk wordt om de route door het centrum te kiezen. Hierbij dienen de
bedrijventerreinen in een directe verbinding te staan met de ontsluitingswegen.