14. Als het economisch belang voor Venray dermate groot is en uw bedrijf daar evenredig waarde aan hecht, waarom is Venray dan (na Peelbergen en Laarbruch) derde keus? Maessen was in een eerder stadium ook geïnteresseerd in Venray. Echter daar was geen plaats. 15 60 000 bezoekers verdrievoudigt de bevolking van Venray. 25.000 auto's is een rij van Venray naar Maastricht. 60.000 bezoekers met 25.000 auto's botsen krijgen ruzie, raken gewond, stelen, vernielen etc. etc. Hoe gaat het met de veiligheid (politie, zienhuiscapaciteit etc.) geregeld worden? U heeft daar niets concreets over gezegd. De heer Krebbekx gaat allereerst uit van vertrouwen in de burger. Dit type evenementen trekt niet net geschetste profiel. Mocht extra capaciteit in ziekenhuizen nodig zijn, dan zal dit bekeken worden. Het betreft echter geen permanente aanwezigheid van 60.000 mensen. 16. In een interview in het weekblad Quote noemt de heer Maessen geluid een heikel punt. Dit is geen onbelangrijke opmerking. Geluid en geluidsoverlast heeft de aandacht van Maessen. Er zal alles aan gedaan worden om dit te brengen naar een acceptabel niveau. Ze probeert de 'kosten' van geluidsoverlast zo laag mogelijk te houden. 17. Zijn er ook nevenactiviteiten gepland zoals in Zandvoort: slipcursussen etc? Ja, deze activiteiten vinden nu ook plaats op circuit de Peel. 18. Dit initiatief moet bij voorbaat radicaal van de hand worden gewezen. Niemand vroeg Maessen daarin te investeren. Nu willen ze dit perse realiseren om geld terug te zien. Uiteraard wil Maessen geld terugverdienen. Maessen zal op verantwoorde wijze omgaan met het initiatief. De rapporten zijn opgesteld op verzoek van overheden en gefinancierd door Maessen. 19 Vanwaar de arrogantie dat bezoekersstromen zich laten sturen? Dit gebeurt al jaren op circuit de Peel. Bij de grotere aantallen zullen andere faciliteiten gerealiseerd worden. Het staat of valt met perfecte organisatie. 20. Aan welke evenementen wordt nog meer gedacht en welke overlast bezorgen deze? Er is geen sprake van het organiseren van popconcerten of houseparty's. Deze passen niet bij het karakter van de racebaan. Wel wordt gedacht aan bedrijfscontactdagen. 21. Een vakantiepark in een 50-60 DBA-zone. Hoe kan dit? Dit wordt overlegd met de eigenaar. 22. POL geeft ook aan dat er niet meer inwoners gehinderd mogen worden door geluid dan nu het geval is. Het beleid moet op vermindering gericht zijn. Hoe valt dit initiatief hiermee te rijmen? (zie geluidscontouren: de Peel 20-60 bewoners/km, Brukske 3390-5810 bewoners/km.) Deze contouren moet bezien worden in de context van POL. POL biedt bescherming voor een aantal zaken. Wanneer een industrieterrein wordt aangelegd, moet rekening worden gehouden met mogelijke overlast voor mensen. 23. Welke autobedrijven zouden zich willen vestigen en wat zouden die hier (ver van productielocaties) aan onderzoek en ontwikkeling willen doen? De heer Krebbekx geeft geen namen van bedrijven prijs. Te denken valt aan bedrijven die aansluiting willen zoeken bij de Europese markt. 24. Er wordt hier gesproken over een soort van kermis. Waarom worden er bij deze kermis dan huizen verwijderd in een omtrek van ongeveer 1 kilometer? Als deze mensen er maar 12 dagen per jaar last van zouden hebben, dan zou je ze beter 14 dagen naar Aruba kunnen sturen? Dit is geen directe consequentie van het circuit. In het rapport is gekeken naar de ontwikkeling van het industrieterrein, waarbij woningbouw moet wijken voor industrie. 25 Dit plan vereist toch een wijziging van het bestemmingsplan? Waarom wordt de gemeente Venray niet gedwongen het bestemmingsplan bij circuit de Peel zodanig te wijzigen dat daar kan worden doorgegaan? Deze vraag is niet bestemd voorde firma Maessen, maar voorde gemeente Venray. De heer Linskens licht toe dat het circuit de Peel gevestigd is een zone van landschappelijke waarde.

Oostrum's Weekblad | 2003 | | pagina 10