Rabobank Ven ray Meerlo-Wanssum Herinrichting kantorennetwerk: kantoor Oostrum Wij begrijpen uw bezorgdheid over de veranderingen die er gaan plaatsvinden en meer in het bijzonder met betrekking tot de sluiting van het kantoor te Oostrum. Via deze Nieuwsbrief willen wij u wat uitgebreider informeren over de achtergronden en ontwikkelingen die tot dit besluit hebben geleid. Bij de herinrichting van ons distributienetwerk hebben wij de klant met zijn behoefte aan bancaire dienstverlening als uitgangspunt genomen. In dat kader hebben wij klantloyaliteitsonderzoeken uitgevoerd, heeft een onafhankelijk bureau zogenaamde arenadiscussies met klantenpanels uitgevoerd en is er een distributieonderzoek verricht. Ook hebben wij één en ander uitvoerig besproken met klanten-klankbordgroepen. Uit deze onderzoeken is naar voren gekomen dat het klantgedrag de laatste jaren ingrijpend is veranderd. Zaken waarvoor men vroeger naar de bank kwam, worden nu door de klant thuis gedaan. Denkt u bijvoorbeeld aan het bankieren via telefoon en internet. Een fenomeen dat de laatste tijd een hoge vlucht heeft genomen. Daarnaast handelen de meeste van onze klanten hun betalingsverkeer af via automatische overboekingen en werken zij steeds minder met contant geld. In plaats daarvan wordt er in winkels meer en meer door middel van pinnen en chippen betaald. Verder wijzen metingen uit dat 98,5% van de geldopnames via de geldautomaat verlopen, waarbij steeds meer mensen geld opnemen op plaatsen waar zij het ook besteden, bijvoorbeeld bij het winkelen. Ook wordt er op ruime schaal extra geld gepind in supermarkten. Dit alles heeft ertoe geleid dat onze kantoren in Blitterswijck, Meerlo, Merselo, Oirlo en Oostrum nog nauwelijks worden bezocht. Ook de geldautomaten in Oirlo en Merselo kennen een zeer lage benuttingsgraad. We hebben in een nieuwe opzet voor de dorpskantoren dan ook bewust gekozen voor een "aanvallend" concept. Dat betekent, dat we de kantoren Wanssum en Leunen gaan opwaarderen. Er wordt een zo volledig mogelijke dienstverlening geboden met ruime openstellingtijden en vanuit een actieve en ondernemende positionering in de lokale markt en naar onze klanten toe. Er wordt met een kwalitatief en kwantitatief goede bezetting gewerkt, met vaste teams en herkenbare gezichten voor onze klanten. Wij zijn ervan overtuigd dat wij onze klanten hiermee een prima dienstverlening kunnen bieden op een zeer aanvaardbare afstand van hun woonplaats. Het kantoor te Ysselsteyn wordt voorlopig in zijn huidige setting gehandhaafd en de ontwikkelingen daar zullen verder worden gevolgd. Het is onze vaste overtuiging dat wij in de nieuwe opzet een uitstekende klantwaarde kunnen leveren en beduidend meer voor onze klanten kunnen betekenen dan in een kantorennetwerk dat gekenmerkt wordt door zeer beperkte openingstijden en een minimale personele bezetting. Het behoeft geen betoog, dat wij in overleg met individuele klanten gaan zoeken naar maatwerkoplossingen, bijvoorbeeld voor klanten met mobiliteitsproblemen. Daarbij denken wij aan zaken als volmachten, geldbezorgservice en dergelijke. Uiteraard zullen wij pas overgaan tot sluiting van een kantoor, als er op de overblijvende kantoren een adequate outillage en bezetting is georganiseerd. Ten aanzien van de leefbaarheid in de betrokken dorpen kan ik u meedelen dat wij een bijdrage willen leveren aan projecten en initiatieven ter verbetering van de leefbaarheid op de dorpen waar kantoren verdwijnen. Onze gedachten gaat daarbij uit naar en bijdrage ter waarde van 20.000 per dorp. Tenslotte willen wij vermelden dat wij over de veranderingen intensieve contacten onderhouden met de betrokken dorpsraden. Zij hebben zich bereid verklaard om samen met ons een actieve rol te spelen in de communicatie in de lokale gemeenschap. Wij hebben hen verder uitgenodigd om met suggesties te komen voor projecten ter verbetering van de leefbaarheid, waaraan wij onze bijdrage kunnen leveren. Ook hebben wij contacten gelegd met de besturen van de plaatselijke afdelingen van de KBO (Katholieke Bond voor Ouderen). Mocht u verder nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Jan Vinkenvleugel Algemeen directeur Rabobank Nieuwsbrief

Oostrum's Weekblad | 2002 | | pagina 12