Telefonische Hulpverlening SOS Telefonische Hulpdienst komt oren te kort. ZOU HET IETS VOOR MIJ ZIJN? Als de telefoon bij de S.O.S. Telefonische Hulpdienst rinkelt is het steeds weer opnieuw een verrassing wat je te horen krijgt... Ook op die donderdagmiddag. "Ik lijk misschien nieuwsgierig" zegt een vrouwenstem als ik de hoorn opneem, "maar ik wil graag iets meer weten over jullie werk". Voorzichtig antwoord ik dat ik haar natuurlijk geen enkele informa tie kan geven over de mensen die bellen en over de vrijwilligers. Wat dat betreft is er een strikte geheimhoudingsplicht. "Nee, nee, dat begrijp ik" zegt ze haastig, "maar ik wil er graag iets bij gaan doen en jullie werk lijkt me heel boeiend. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen... "Dat herken ik heel goed, dat had ikzelf ook voordat ik hier vrijwilliger werd. Wat zou ze willen weten Nou, bijvoorbeeld hoeveel mensen er bij de Telefonische Hulpdienst werken. Dat zijn er 30 tot 40. En wat voor mensen dat dan wel zijn? Ik haal me mijn collega's voor de geest en vertel haar dat het eigenlijk een beetje van alles wat is. Mannen en vrouwen, ouderen en jongeren, mensen die een opleiding en werk in deze richting hebben en mensen die dat juist niet hebben. "Dus je hoeft niet persé een opleiding te hebben?" vraagt ze. Nee, dat hoe niet. Je moet natuurlijk wel een beetje feeling voor mensen hebben en goed kunnen luisteren. "Maar eh, je krijgt toch van alles te horen door de telefoon hoe moet dat dan?" Ik leg uit dat mensen die geïnteresseerd zijn eerst een selectiegesprek krijgen en daarna een opleiding die door de beroepskrachten van de Telefonische Hulpdienst verzorgd wordt. En ook daarna is er nog een keer per maand een trainings bijeenkomst. 16 IIRHK

Oostrum's Weekblad | 2000 | | pagina 16