het dorpsplein is het huidige Mariabeeld reeds verplaatst naar een pas sende locatie op Trans Cedron. Het ligt in de bedoeling om t.z.t. een Mariabeeld, ontworpen en vervaardigd door de destijds in Oostrum woon achtige beeldhouwer/restaurateur Piet van Dongen, op een nog nader te bepalen plaats te herplaatsen. Genoemd beeld staat thans nog op het St. Annaterrein in Venray en wordt door het bestuur/directie van het VvGI op ons verzoek aan de dorpsraad Oostrum overgedragen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit een aanwinst is voor de dorpskern. Tengevolge van de bouwwerkzaamheden zal het voetpad ook binnen enkele weken verwijderd worden. De stenen komen in depot voor her gebruik. Een gedeelte van het dorpsplein is tijdelijk voor activiteiten niet bruikbaar. Tijdig zullen wij met gemeente ons beraden over de kermislocatie in dit najaar. Wij streven ernaar om indien enigszins mogelijk de kermisattracties ook dit jaar in de dorpskern op te stellen. Uitleg wordt gegeven over wat verstaan moet worden onder randvoor waarden op de Hulst II. De industrialisering van de Hulst II betekent een opwaardering van de Henri Dunantstraat en omgeving NS-Station om de verkeersstroom in goede banen te leiden. De buurtvereniging "langs de Lijn" (bewoners Stationsweg omgeving NS Station, de Hulst en Henri Dunantstraat) vestigt de aandacht op in toene mende mate parkeerproblemen bij het NS-Station. Het parkeerterrein is regelmatig te klein met name bij ongunstige weersvoorspellingen, beurs- bezoek e.d. De NS reizigers zien zich dan genoodzaakt om hun auto's te parkeren op de Stationsweg, soms deels op de trottoirs. Gebruik van de wegberm tegenover het station is verboden. Deze situatie leidt in toene mende mate tot oponthoud (bus, taxi, doorgaand verkeer). Het enige voordeel is dat het snelheidsremmend werkt. Besloten wordt dit punt aan de orde te stellen tijdens het werkbezoek van B W. Wij zullen dan de gemeente verzoeken om met NS contact op te nemen om te komen tot uitbreiding van het parkeerterrein met bv. het braakliggend terrein gelegen tussen het pand Stationsweg 211b en huidige NS parkeerterrein. Wel zal aandacht besteed moeten worden aan de inrichting en beplanting. Tevens zullen wij aandringen op het doortrekken van het trottoir vanaf het pand Stationsweg 140 tot aan de aansluiting met het fiets-voetpad van Henri Dunantstraat. Voetgangers/wandelaars zijn nu gedwongen gebruik te maken van de rijweg. Dit is niet bevorderlijk uit oogpunt van verkeersveiligheid. Wil men het gebruik van het openbaar vervoer verder stimuleren dan zal naar onze mening hierop ingespeeld moeten worden. Op de eerstvolgende vergadering van de dorpsraad zullen wij de agenda vaststellen voor het werkbezoek van B W. Voorlopige agendapunten: parkeermogelijkheden bij NS Station en doortrekking trottoir; bestem mingsplan; herinrichting dorpsplein; fietspad Mgr. Hanssenstraat (hoek Geysterseweg tot Raedts Bouwbedrijf). Dit pad wordt vooral bij avond als 5

Oostrum's Weekblad | 1999 | | pagina 5