Dag en nacht bereikbaar Informatie over eigen bankrekening per telefoon Veel rekeninghouders bij banken vinden dat ze te weinig informatie krijgen over het saldo op hun rekening. De mensen willen graag voortdurend op de hoogte blijven van stortingen, overboekingen, rentebijschrijvingen, etcetera. Toch krijgen klanten van de banken in de toekomst steeds minder bankafschriften toegestuurd. Dat betekent dus minder informatie. De Rabobank stelt hier iets tegenover: de Rabofoon. De Rabofoon is een telefonische informatielijn die door klanten, dag en nacht, kan ^.A/orden gebeld, om informatie te krijgen over de eigen bankrekening. Het bijzondere is dat de mensen naar een computer bellen, maar toch krijgen ze een hele vriende lijke stem te horen. Het werkt als volgt: Een klant belt 06-9272. Dit nummer kost 40 cent per minuut. De (op band opgeno men) stem van Ellen Brusse van de Tros heet de beller welkom. Vervolgens wordt de beller gevraagd zijn of haar rekeningnummer in te toetsen of te draaien. Ook moet er een eigen, strikt persoonlijke gebruikerscode worden ingetoetst/gedraaid (dit is nodig om de informatie te beveiligen tegen onbevoegden). Als de telefooncode is ingevoerd dan kan het saldo of kunnen de laatste veranderingen op de rekening worden opgevraagd. Hoe dat precies gaat wordt door de telefoonstem stap voor stap uitge legd. De kosten voor de klant zijn beperkt, omdat de meeste binnen één minuut de gevraagde informatie vernemen. Wachttijd De reden voor de introductie van deze bijzondere 06-lijn is het feit dat er heel veel mensen aan de balie verschijnen met vragen over hun saldo en stortingen. Deze standaard-vragen veroorzaken bij de banken onnodig lange wachttijden voor mensen die voor geld of advies aan de balie verschijnen. x1*ln Almere en Roermond is de Rabofoon een jaar met succes beproefd. Gebleken is dat het initiatief beantwoordt aan de informatie-behoefte die onder rekeninghouders leeft. In de proefgebieden is veel gebeld. Vooral relatief jonge mensen blijken de informatielijn vaak te gebruiken. Vanaf oktober is de Rabofoon door alle klanten van de Rabobank te bellen. De bank zal iedereen per brief op de hoogte brengen hoe het systeem werkt en wat de mogelijkheden zijn. Vertrouwd Als de klant vertrouwd raakt met dit medium, dan wil de Rabobank nog meer toepas singen van dit systeem presenteren. Gedacht wordt aan een leenadvieslijn, betaal telefoon, en het telefonisch bestellen van rekeningafschriften. Voor meer informatie over de Rabofoon kunt u terecht bij de Rabobank bij u in de buurt. 15 Rabobank

Oostrum's Weekblad | 1992 | | pagina 15