want hij was immers - zo zeiden de mensen - een vrolijke Frans. En zo heette hij trouwens ook; Frans. Hij had zoveel vrienden en vriendinnetjes omdat hij zoveel geld had? en hij strooide zoveel geld omdat hij graag veel vrienden en vriendinnen had. Maar als het eens een ogenblik stil rondom hem werd, dan hoorde hij diép in zichzelf een stem die anders vanwege het lawaai-niet te horen was. En die stilte kwam voor hem over vloedig toen hij eens in een van zijn dolle buien een paard en een harnas gekocht had om in de oorlog roem te gaan oog sten, Hij werd gevangen genomen en toen was het uit met het lieve leventje. Geen geld meer? geen vrolijke vrienden meer? alleen bewakers. Hij moest het maar zien te stellen met het goede dat in zijn hart altijd geduldig had zitten wachten om ook eens aan het woord te kunnen komen, maar dat steeds maar overschreeuwd was door feestgedruis en gekochte vriend schap. Dat soort vriendschap bleek hier in de gevangenis ook al niet veel waard te zijn geweest. Hier was hij alleen. Nou ja, als middeleeuwse christen was hem van kinds-af-aan al met de paplepel ingegoten dat God altijd met je is, maar vermoedelijk was hij van die gedachte niet ondersteboven geraakt. Welke jonge knul denkt niet; "Ik zou Hem dan wel eens willen ontmoeten"? Toen'hij tenslotte vrijgelaten werd uit krijgsgevangenschap, of misschien wel vrijgekocht door zijn rijke vader, toen reed hij eens op zijn paard op een weg waar ccn melaatse liep. De stank van het rottende lichaam sloeg hem óp zijn adem en hij kreeg een gevoel van hevige afkeer en walging. Heel begrijpelijk! Hij draaide zich om 0111 weg te rijden. Waarschijnlijk kreeg hij toen een gevoel alsof hij door de bliksem getroffen werd? het moet als een bliksemstraal bij hem binnegeslagen zijn; "Pas op! Je draait God je rug toe als je een mens zoals hij de rug toedraait. God is immers echt mens geworden; hij is in de mensen te ^vinden. Hij is een lijdend,mens geworden, zelfs een sterven de mens. Draai Hem dus de rug niet toe!". En met zijn echt Italiaanse en middeleeuwse spontaniteit keert Fransiscus zich weer om en geeft zich helemaal; hij omarmt dit stuk - menselijk wrak en kust het op de kapotte lippen.^vanvegej Afkeer om dit stuk ellende en een heerlijk gevoelVde gevor_ den medemens en de gevonden God strijden in hem, maar de strijd is vlug beslist. Hij zal zich de schepping en de schepselen nooit meer laten omtnemen? hij zal zich zijn schepper niet meer laten ontglippen. En hij is weer de vro lijke i'rans, maar nu op een hoger vlak. Niet meer vanwege de gekochte vriendschap, maar vanwege de echte vriendschap. Hij kan nu vrolijk zijn en God bejubelen omdat hij Hem ge vonden heeft in zijn medemensen en in heel de schepping.

Oostrum's Weekblad | 1979 | | pagina 5