zijn nooit helemaal zinloos0
Eindopmerking
De aanwezigen, achten het van belang, tijdens een algemene
ouderavond de volgende punten aan de orde te stellen:
Schooltesten, vormen van onderwijs en mogelijkheden om een
bepaalde school te kiezenc
0nderwijsvernieuwing0 Donderdag 6 februari 1975°
Hoewel verschillende ouders zich hadden opgegeven, waren
op de avond zelf slechts enkele ouders aanwezige
De volgende drie vragen moesten beantwoord worden:
1 o Wat is volgens U onderwijsvernieuwing
20 Waarom onderwijsvernieuwing
5° Hoe stelt U zich onderwijsvernieuwing voor
- Samenvattend kwamen de aanwezigen tot de volgende con
clusies
1 „a.Vernieuwen betekent beslist niet altijd het oude opruimen.
boHet goede van de bestaande systemen blijft behouden,
zoals boVo de oude raamwet van vroeger "opgepoetst"
kan wordeno
2oOmdat de maatschappij voortdurend veranderd, moet het on
derwijs mee; dit vraagt van de leerkrachten, van de leer
lingen en van de ouders voortdurend mee-veranderen»
Iedere onderwijzer probeert zich oio zijn eigen manier aan
de veranderingen aan te passen» Daardoor kunnen van school
tot school grote verschillen per vak ontstaan»
Evenals niveau-onderwijs geeft dit bij verhuizing voor leer
ling en onderwijzer moeilijkheden0
Duidelijkheid in deze zou gewenst zijnc
3»Aan de ene kant verwachten de ouders soepel en mild onder
wijs voor hun kinderen; toch moet de onderwijskracht met
de leerstof klaarkomen» Hier botsen de belangen - als een
klaar moet zijn voor voortgezet onderwijs, kan de onderwij
zer onmogelijk altijd soepel zijn - hij zal ondanks alle ver
nieuwingen eisen aan zijn leerlingen blijven moeten stellen,
anders mist de leerling de aansluiting op de middelbare
schoolo
Conclusiee Gebruik maken van goede middelen en methoden,
maar bij alle vernieuwing niet vergeten dat het kind straks in
dezé maatschappij moet leven.
20-3-1975°