o Veranderde rol van de artsQ
No-g niet zolang geleden was de arts behalve "genees-
heer" ook de vertrouwensman van een geziiioMet ieda* pro
bleem konmen dag en nacht, bij de dokter aankloppen0
In dorpen en kleine gemeenschappen werd de arts gezien
als de geleerde die overal een oplossing voor wist,omdat
hij had gestudeerd«Bij hem kwamen vragen terecht als
"naar welke school moet mijn dochtertje" en "waar zal
ik gaan werken" etc0 Boor de steeds verdergaande specia
lisatie en technologisering is ook de rol van de arts
veranderd,deze is steeds meer gericht op de medische
hulp«Het is voor de arts ondoenlijk om zich met alle
aspecten van ^-e gezinsproblemen bezig te houden en
naar oplossingen te zoeken0Uiteindelijk is hij daar
niet... voor opgeleid0 - -■
Er zijn andere instellingen en personen die zich met
deze niet-medische problemen bezighouden, b 0 v-0 sociale
diensten,psychologische adviseursmaatschappelijk wer
kers,arbeidsbureaus, wijkradenouderkommissies e t c 0
Deze instellingen zijn er om bij zulke problemen te
helpen»Niet alleen vervaagt de rol van de arts als
vertrouwensman voor andere dan medische zaken,ook het
"dag en 'nacht klaarstaan" gaat langzamerhand verdwij-
nen0De artsen vinden dat zij net als de rest van de
beroepsbevolking recht hebben op vrije avonden,op vrije
weekend en op vakantie„Dat betekent niet dat U na vijf
uur geen medische hulp meer kunt krijgen,maar dat er
bepaalde regelingen zijn getroffene Vorige keer hebben
we al iets over de weekenddienst geschreven, de volgen
de keer komen we er nog eens op teruge
wordt vervolgde o 0 o-
DIT IS KEIHARD -
Kinderen van 8 tot en met 12 jaare
Ook bij de verkeersopvoeding van kinderen in de leef
tijdsgroep 8 tot en met 12 jaar blijft u, als ouder,
de belangrijkste-ról spelen*
U mag zich niet aan die taak onttrekken in de veronder
stelling dat de lagere school-via het verplichtever-
keersonderwijs-het wel even voor u zal opknappen*
Met dat verkeersonderwijs kan de school 'u alleen maar
de helpende hand bieden0
-k-
--