Leer Uw kind nauwkeurig waar te nemen. Maak het opmerkzaam op het juiste gedrag van anderen. Als Uw kind U attent maakt op fouten van mede weggebruikers j schenk er dan vooral aandacht aan. Laat het kind U uitleggen hoe het wél moetlaat het zelf ontdekken wat de'gevolgen van foutief verkeersgedrag kunnen zijn. -X- Wijs Uw kind bij herhaling op belangrijke ver keerstekens en —borden, die gebruikt worden voor voet- en fietspaden, voorrangsrëgelingen verleerslichtcnzebrapaden. Vertel uw kind ook waarom er verkeersregels zijn; breng het bij dat het zich aan die afspraken moet houden Leer uw kind dat de stoep voor de voetganger is. Is er geen trottoir, dan moet Uw kind'als voet ganger van het fietspad gebruik maken (daarbij wel steeds letten op fietsen en brommers). Ont breken .beide, dan moet uiterst links op de rij baan -worden gelopen, het rijdende verkeertege- iipet (zonodig even in de berm gaan staan. 01 na- terende auto's te laten passeren). -x- Leer Uw kind gebruik te maken van de diensten van verkeersbrigadiers Ga na waar Uw kind het veiligst buiten kan spelen Zeg dat het nooit met de autoped op de 'rijbaan mag komen, dat hot nooit een bal of ander speelgoed dat de weg oprolt, direct achterna moet hollen. Op een gegeven moment krijgt U van Uw kind te horen; Ik ben al zo groot, ik kan nu wel alleen naar school U, als ouder, staat dan voor de moeilijke keuze; toe geven (en dan het risico lopen dat het kind onderweg iets overkomt) of weigeren (en U dan afvragen of e wol goed aan doet deze uiting van zelfstandigheids- drang van het kind te onderdrukken) Vooropgesteld dient te worden dat er geen exacte leeftijd is aan te geven waarop het kind zelfstandig aan het verkeer kan deelnemen. Uw ja of nee zal af hangen van de ontwikkelingsfase van liet kind, van de mate waarin het is voorbereid en van de verkeers-

Oostrum's Weekblad | 1973 | | pagina 4