Leer Uw kind nauwkeurig waar te nemen. Maak het
opmerkzaam op het juiste gedrag van anderen.
Als Uw kind U attent maakt op fouten van mede
weggebruikers j schenk er dan vooral aandacht
aan. Laat het kind U uitleggen hoe het wél
moetlaat het zelf ontdekken wat de'gevolgen
van foutief verkeersgedrag kunnen zijn.
-X- Wijs Uw kind bij herhaling op belangrijke ver
keerstekens en —borden, die gebruikt worden
voor voet- en fietspaden, voorrangsrëgelingen
verleerslichtcnzebrapaden.
Vertel uw kind ook waarom er verkeersregels zijn;
breng het bij dat het zich aan die afspraken moet
houden
Leer uw kind dat de stoep voor de voetganger is.
Is er geen trottoir, dan moet Uw kind'als voet
ganger van het fietspad gebruik maken (daarbij
wel steeds letten op fietsen en brommers). Ont
breken .beide, dan moet uiterst links op de rij
baan -worden gelopen, het rijdende verkeertege-
iipet (zonodig even in de berm gaan staan. 01 na-
terende auto's te laten passeren).
-x- Leer Uw kind gebruik te maken van de diensten van
verkeersbrigadiers
Ga na waar Uw kind het veiligst buiten kan spelen
Zeg dat het nooit met de autoped op de 'rijbaan mag
komen, dat hot nooit een bal of ander speelgoed
dat de weg oprolt, direct achterna moet hollen.
Op een gegeven moment krijgt U van Uw kind te horen;
Ik ben al zo groot, ik kan nu wel alleen naar school
U, als ouder, staat dan voor de moeilijke keuze; toe
geven (en dan het risico lopen dat het kind onderweg
iets overkomt) of weigeren (en U dan afvragen of e
wol goed aan doet deze uiting van zelfstandigheids-
drang van het kind te onderdrukken)
Vooropgesteld dient te worden dat er geen exacte
leeftijd is aan te geven waarop het kind zelfstandig
aan het verkeer kan deelnemen. Uw ja of nee zal af
hangen van de ontwikkelingsfase van liet kind, van de
mate waarin het is voorbereid en van de verkeers-