zat het woningbestand in het woongebied Oostrum bestaan uit: 230 woningen in de huidige bebouwde kom, 133 woningen in het buitengebied, 3OO woningen in de zuidelijke uitbreidingo Gerekend naar een gemiddelde woningbezetting van k perso nen betekent zulks dat dan het woongebied 2632 inwoners teut en de bebouwde kern 2120 inwonersEen toename der halve van 1176 inv/oners of 8ö%<> Bij een fasering van die groei over 10 jaren zullen per jaar gemiddeld 30 woningen moeten worden gebouwd. De curve van de bevolkingsgroei zal pas later de opgaande lijn van de woningbouw volgen* Economisch verdient spreiding van de uitbreiding over een middellange termijn geen aanbeveling vanwege het rente verlies op de grond en de onrendabele investeringen* Maatschappelijk gezren heeft een dergelijke spreiding in de tijd we1 aantrekkelijkheden* Realisering op kortere termijn houdt ncl. het wezenlijke gevaar is dat binnen de woonkern Oostrum tv^ee los van elkaar staande wijken worden gevormd waardoor de ontwikkeling tot een homogene gemeenschap wordt afgeremd. Door de beperkte omvang van de gemeenschap zullen de daaruit voortkomende spanningen (o.a* tussen autochtonen en allechtonen, tussen bewoners van de oude wijk en van de nieuwe wijk) zich eerder mani festeren* het leefklimaat zal niet dan'ten koste van grote offers, ook financiële, op peil gehouden kunnen v/orden De in Oostrum woonachtige bevolking zal voor het meren deel de middelen van bestaan vinden in de industrie* De woonkern zal duidelijk anders van karakter worden* Of ae toename van de bevolking een evenredige verhoging van het voorzieningspeil aan winkels, e«d* zal meebrengen is nog een open vraag, waarop voor 'hands op grond van de ervaringen in andere stadswijken een ontkennend antwoord wordt gegeven* De verwachting is derhalve gewettigd dat het verkeer tussen Oostrum en Venray zal worden geïnten siveerd* Rekening dient te worden gehouden met een parti culier autobezit in Oostrum van 300 tot 800 personen auto fs* Een groot deel van die auto's zal dagelijks gaan deelnemen aan het werk- en winkelverkeerBij een derge lijke belastingtoename zal het wegennet zeker dienen te worden aangepast, vooral de MgroHanssenstraat en de om geving van de spoorwego\ ergang met de weg naar het station Venray, oktober 1972*

Oostrum's Weekblad | 1973 | | pagina 3