15
Kerkplein
Voor de kerk is een autovrij piein getekend. Door de kerk en de begraaf
plaats te verbinden middels een haag ontstaat er een belangrijke relatie
tussen deze twee religieuze functies. De kastanjeboom blijft behouden en
vormt een belangrijk onderdeel van deze route. Door de stam van deze
boom binnen een haag te plaatsen krijgt ook deze boom extra cachet.
De kerk is het belangrijkste gebouw aan dit plein. Door de kerk op een
troon te plaatsen (middels minimale hoogteverschillen en andere bestra
tingsmaterialen) krijgt deze een nog prominentere plek. Diverse soorten
groen, in de vorm van hagen, heesters en vaste planten, kleden de kerk
aan De hagen verbinden de kerk met het kerkplein. De jonge, pas aan
geplante beuken voor de kerk blijven behouden. De rand van de begraaf
plaats en het schoolplein worden eveneens begeleid door leilindes, zodat
er een eenduidig beeld ontstaat aan één zijde van de Kapelweg.
Bisdorrsteresn
Daar waar nu de noodgebouwen van de school staan, zal in de toekomst
de hoofdparkeerplaats van het centrum gerealiseerd worden (laatste fa
se). Deze hoofdparkeerplaats wordt omrand door hagen, zodat parkeren
niet, zoals nu, het beeld gaat bepalen in het centrum. De hoofdparkeer
plaats zal ook vanuit één kant ontsloten worden waardoor ook hier een
éénrichtingsverkeer ontstaat.
Appolonïastraat
De Appoloniastraat wordt aan de kant van de Albionstraat versmald. Zo
komt er ruimte vrij om een breder trottoir te maken voor de bakker en het
café. Hier ontstaat dan ruimte voor extra parkeerplaatsen en een terras
voor het café. De plek voor de telefooncel, brievenbus en informatiebord
blijft hetzelfde. Alleen een andere ordening van deze elementen vindt
plaats.
Materialisatie en detaillering
Het plein verkrijgt uitstraling en status door het gebruik van eigentijdse
materialen. De grijze betonstraatstenen zorgen nu voor een saaie en so
bere uitstraling. Door het kiezen van eenduidige materialen en kleuren
ontstaat er een rustig beeld. Het groen zal een toevoeging zijn aan dit
geheel. Er wordt getracht om de hoogteverschillen in het plangebied, dus
bijvoorbeeld tussen rijweg en voetpad, minimaal te laten. Daarnaast
wordt er een verlichtingspian opgesteld.