15 Kerkplein Voor de kerk is een autovrij piein getekend. Door de kerk en de begraaf plaats te verbinden middels een haag ontstaat er een belangrijke relatie tussen deze twee religieuze functies. De kastanjeboom blijft behouden en vormt een belangrijk onderdeel van deze route. Door de stam van deze boom binnen een haag te plaatsen krijgt ook deze boom extra cachet. De kerk is het belangrijkste gebouw aan dit plein. Door de kerk op een troon te plaatsen (middels minimale hoogteverschillen en andere bestra tingsmaterialen) krijgt deze een nog prominentere plek. Diverse soorten groen, in de vorm van hagen, heesters en vaste planten, kleden de kerk aan De hagen verbinden de kerk met het kerkplein. De jonge, pas aan geplante beuken voor de kerk blijven behouden. De rand van de begraaf plaats en het schoolplein worden eveneens begeleid door leilindes, zodat er een eenduidig beeld ontstaat aan één zijde van de Kapelweg. Bisdorrsteresn Daar waar nu de noodgebouwen van de school staan, zal in de toekomst de hoofdparkeerplaats van het centrum gerealiseerd worden (laatste fa se). Deze hoofdparkeerplaats wordt omrand door hagen, zodat parkeren niet, zoals nu, het beeld gaat bepalen in het centrum. De hoofdparkeer plaats zal ook vanuit één kant ontsloten worden waardoor ook hier een éénrichtingsverkeer ontstaat. Appolonïastraat De Appoloniastraat wordt aan de kant van de Albionstraat versmald. Zo komt er ruimte vrij om een breder trottoir te maken voor de bakker en het café. Hier ontstaat dan ruimte voor extra parkeerplaatsen en een terras voor het café. De plek voor de telefooncel, brievenbus en informatiebord blijft hetzelfde. Alleen een andere ordening van deze elementen vindt plaats. Materialisatie en detaillering Het plein verkrijgt uitstraling en status door het gebruik van eigentijdse materialen. De grijze betonstraatstenen zorgen nu voor een saaie en so bere uitstraling. Door het kiezen van eenduidige materialen en kleuren ontstaat er een rustig beeld. Het groen zal een toevoeging zijn aan dit geheel. Er wordt getracht om de hoogteverschillen in het plangebied, dus bijvoorbeeld tussen rijweg en voetpad, minimaal te laten. Daarnaast wordt er een verlichtingspian opgesteld.

Dorpsblad Leunen-Veulen-Heide | 2005 | | pagina 16