Kerkbalans 2001; 18
In de week 15 t\m 2 J januari, komt dc werkgroep
'kerkbalans" bij u langs. Zij geven u schriftelijke
informatie met een envelop over deze jaarlijkse actie. Wij wagen u beleefd
deze informatie goed door te lezen, en het bijgaande invulformulier in te n te
vullen. Dezelfde persoon komt in de daaropvolgende week bij u langs, om deze
op te halen. Omdat de mensen van de werkgroep er veel aandacht en tijd aan
besteden, vragen wij u, deze envelop met ingevuld formulier klaar te leggen,
zodat het ophalen hiervan tussen 22 en 28 goed verloopt. Hartelijk dank
voor Uw toezegging en medewerking.
Levensvragen:
De grote levensvragen zijn bijna steeds dezelfde;
waar vandaan waarom waar naartoe De
context van die vragen verandert regelmatig.
Het besef van God is in de wereld sterk vervaagd.
Men wil God en de hemel in een concrete
gestalte kunnen plaatsen. Vanuit dc dieptepsychologie is het de mens eigen,
de innerlijke ervaringen tot beelden te projecteren. Kct geloof is echter iets
aannemen, door de genade var» God. wat wel een levenslijn kent binnen de
geschiedenis, maar waarvan niet alle waarheden te bewijzen zijn. Anders
zouden we ook niet kunnen spreken van geloof. Zo zegt Jezus, Ik ben de
verrijzenis en het leven, gelooft gij dit wij hebben vragen over hoe
waar?, wanneer Onze toekomst is beeldloos, maar kunnen het geloven en
aanvaarden, op grond van de Woorden van de Openenbaring van Jezus.
"Jezus Christus in onze hoop" Tim. 1,1)
Het sezin als seminarien van de liefde
Ik had een dag met acht echtparen. De hele dag stond
in het teken van de iiefde. Rij de aanvang speelde het
bijbels scheppingsverhaal, als vertrekpunt.God heeft
de mens "uit liefde" in het bestaan geroepen, en hem
voor de liefde geroepen". Het huwelijk is immers een keuze uit vrije wil. In
vrijheid kiezen we voor een verbond in trouwe liefde. Vanuit het Oude Testa
ment gmgen wij over naar het Nieuwe Testament, "in de Kerk trouwen bete
kent voor Gods aanschijn, met elkaar een verbond sluiten van liefde". De hu
welijkspartners vinden elkaar niet alleen, maar worden ook aan elkaar gege
ven. God zelf is een medespeler in hun liefdesrelatie". Door het doopse l zi jn wij
Christus geworden en kunnen we elkaar Christus geven. Waarbij de Eucha
ristie*™ inspiratie en onze kracht is. Na enkele jaren huwelijk, hadden de