basistraining telefonisch hulpverlenen
14
De SOS Telefonische Hulpdienst start in het voorjaar een basistraining telefonisch
hulpverlenen. Deze training is bestemd voor mensen die zich als vrijwilliger voor deze
dienst willen inzetten.
De telefoon is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Overal maken mensen van dit
communicatiemiddel gebruik. Ook in de hulpverlening. Daar wordt de telefoon o.a. gebruikt
om afspraken te" maken en om informatie te krijgen.
De SOS Telefonische Hulpdienst voegt daar nog aan toe dat mensen anoniem kunnen blijven.
Die anonimiteit maakt dat de drempel om te praten over zaken die erg gevoelig zijn of na aan
het hart liggen erg laag is. Je hoeft je immers niet bekend te maken, je kunt vrijblijvend en
zonder consequenties praten over dat wat je bezig houdt. Over je angsten en twijfels over je
schaamte, je zorgen en verdriet. Over datgene wat je ooit is overkomen en waarover je nog
nooit met iemand hebt kunnen of durven praten...
De medewerkers van de Telefonische Hulpdienst zijn onbekende en veilige gesprekspartners.
Een luisterend oor. een klankbord, een vraagbaak, een steun. 24 uur per dag, 7 dagen per
week.
Telefonisch hulpverlenen is een kunst en kunde. Door die lage drempel en door de beperkte
communicatiemiddelen. De medewerkers van Telefonische Hulpdienst worden met de meest
uiteenlopende vragen en problemen geconfronteerd. Van de A van alcohol tot de Z van
zelfmoord. 10.000 keer per jaar.
Telefonisch hulpverlenen is werken met beperkte middelen: Je kunt de ander niet zien, je hebt
alleen maar oor en stem om te communiceren. Er is alleen dat ene contact, dat ene gesprek.
En als de hoorn opgelegd wordt weetje ais hulpverlener niet wat er verder gebeurt.
Telefonische hulpverlenen vraagt nogal wat: je moet redelijk stevig in de schoenen staan.
Open staan voor mensen, aandacht en respect kunnen geven. Je moet bereid en in staat zijn
kritisch naar je zelf te kiiken en jezelf en je gespreks vaardigheden willen ontwikkelen.
En je moet genoeg tijd kunnen en willen investeren om deze uitdaging aan te gaan. Van
vrijwilligers wordt verwacht dat ze per maand 4 telefoondiensten verzorgen, waar/an 1
nachtdienst. Deze diensten worden verzorgd vanuit het centrale pand in het centrum van
Venio.
Mensen die dit werk willen gaan doen krijgen eerst een interne opleiding voordat ze met het
telefoonwerk beginnen. Deze opleiding bestaat uit een basistraining en een stage aan dc
telefoon en voldoet aan de landelijke kwaliteitscriteria. Na de basistraining is er maandelijks
een werkbespreking en bestaat de mógelijkheid tot aanvullende training en specialisatie o.a.
op het gebied van verslaving, seksueel misbruik en hulpverlening via internet.
Natuurlijk is er een reiskostenvergoeding en zijn vrijwilligers verzekerd.
Geïnteresseerden kunnen een informatiepakket en aanmeldingsformulier aanvragen via
telefoonnummer 077-3548888.