'2— Tl a. 1_A. r 1 1»«-| i a J
In onze moderne tijd is voor ons mensen
het lijden heel eng, en mag en kan voor ff»!
Vele mensen niet meer. De wetenschap is mBlj Il||f IÈHkÈ
zogezegd zover gevorderd, dat het licha- MNff AJÊÊ&
melijk lijden van mensen voorkomen kan
worden. De wereld laat echter zien, dat
dit voor en bij de meeste mensen niet op gaat f W totT -*■
Wij lezeri of zien dit iedere dag in het media;
4
oorlógen, rampen, armoede enz. Ook is er veel psygisch lijden in de
dingen zijn in de wereld nog niet af, en daarom bestaat er het lijden.
Zie het verschil tussen rijk en arm, de westerse wereld en de wereld
dingen zijn in de wereld nog niet af, en daarom, bestaat er het lijden.
in de ontwikkelingslanden Ook de mensen en de volkeren doen on
derling elkaar veel leed aan. Daarom hebben wij christenen, ook de
mede verantwoordelijkheid om mee te werken aan een harmonie in
de wereld. Als christenen mogen wij het lijden nooit toedekken. Ze
ker mogen we de indruk niet wekken, dat we een antwoord hebben
op het lijden. Het boeddhisme vecht minder met het lijden, Dat is ge
woon het noodlot. De goden willen het zo. Men mag daarom bij het
lijden niet opstandig worden. Het lijden in de wereld en van de men-
Op zichzelf genomen is het lijden zinloos. Wel kan men "rijper"
worden als men het lijden weet te verwerken. Er kan immers zinvol
geleefd worden met het lijden. Helaas is er echter te veel lijden in de
wereld, en ook onnodig lijden. Mensen verlangen een God die altijd
ingrijpt Dat is een magische opvatting van God. We zien dan God,
Vahtiit de macht Van ohs persoonlijk denken. Wij denken vaak te
weinig na, over het lijden dat juist wij mensen in de wereld veroor
zaken, door het uitoefenen van onze macht, onze hoogmoed en ons
individualisme. God is geen super-engel-bewaarder. Heel de geschie
denis door zien we, hoe God aar. de kant van de lijdende mens staat,
en hen hiervan wil verlossen. God is ook geen supercomputer, van,
wij geven Hem ons programma, en Hij moet het maar laten zien.
God lijdt met de mensen mee. Zo blijven er nog veel vragen over.
Maar er is een weg om door het lijden te gaan n.l. in het spoor van,
V
en met de genade van bijstand van God. We moeten God laten staan,
daar waar Jezus Hem toonde; de lijdende Redder en Verlosser
aan de kant van de mensen. Diaken van GasseL
vinden te zijn. En het geen antwoord ergens op weten, lijkt voor ons