ER OVER PRATEN HELPT 4 De dagen rond Kerstmis en Nieuwjaar is het altijd druk bij de Telefonische Hulpdienst. Het is een tijd van uitersten: van donkere dagen en veel lichtjes, van gezelligheid en eenzaamheid, van een jaar dat afgesloten wordt en een nieuw jaar dat begint.... Die gedachten flitsen door mijn hoofd tijdens mijn dienst bij de Telefonische Hulpdienst. Tijdens een korte koffiepauze laat ik de gesprekken die ik net gevoerd heb nog eens de revue passeren. En daarbij ook mijn twijfels...heb ik aan die ene wel de goede vragen gesteld? Had ik tegen die vrouw dat ook niet moeten zeggen? Ik wéét dat we de proble men van de mensen die ons bellen niet op kunnen lossen, dat we ze alleen maar kunnen helpen in het zoeken naar hun eigen oplossingen. Ik besef heel goed dat er veel verdriet is dat gewoon niet weg te nemen is maar heel soms vraag ik me toch af wat deze gesprekken echt betekenen voor de bellers. Dan gaat de telefoon en een opgewekte vrouwenstem wenst me een goede middag. 'Er is niks hoor,' zegt ze 'ik wil alleen maar even vertellen dat het weer goed met me gaat en jullie bedanken'. Ik ben even verrast (soms komt het antwoord op vragen wel heel onverwacht) en merk ik dan op dat ik het fijn vind om dat te horen. 'O, u bent het' zegt ze. 'Ik herken uw stem, ik heb enkele maanden geleden met u gesproken, ^oen zag ik het allemaal niet meer zitten'. Ze geeft wat details waarover we gesproken hebben en dan kan ik me het gesprek met haar weer voor de geest halen. 'Ik zat echt in een gat' vertelt de vrouw, 'en het was zo fijn dat ik er eens over kon praten. En toen liet U me ook de andere kant zien van mijn verhaal'. Ze vertelt dat ze er lang over na gedacht heeft, dat ze nog twee keer met collega's van me gesproken heeft. 'En toen kpn ik weer alles op een rijtje zetten', zegt ze 'en nou gaat het echt weer goed met me'. Ik geeft haar een compliment dat ze zich uit haar dal geworsteld heeft, want dat heeft ze helemaal zelf gedaan. 'Maar dat steuntje van jullie had ik er wel bij nodig' antwoordt ze. Aan het eind van het gesprek bedankt ze nog een keer en wenst ons het beste voor het nieuwe jaar. Als ik de telefoonhoorn neerleg zijn mijn twijfels verdwenen. Fijn om te horen dat er over praten écht helpt! De SOS Telefonische Hulpdienst is dag en nacht bereikbaar voor een gesprek van mens tot mens, ook tijdens de feestdagen. Ons telefoonnummer is 077 - 354 88 88

Dorpsblad Leunen-Veulen-Heide | 1998 | | pagina 5